בננות - בלוגים / / קורבן של עצמה, של הגבר שלה ושל התקופה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

קורבן של עצמה, של הגבר שלה ושל התקופה

 

יצא שכתבתי לאחרונה על אהבות אבודות מראש, הרסניות, סדו-מזוכיסטית, בעיקר של עצמי, אז אי אפשר בלי לכתוב על אסיה גוטמן, אהובתו של טז יוז, בעלה של סילביה פלאת'.

האמת, קיבלתי את הספר מזמן, אולי בראשית השנה, וזרקתי אותו לערמת הספרים שאתן או שאמכור, כי משום מה הוא לא נראה לי מספיק מעניין. אבל לאחרונה קראתי רשימה של לבנה מושון, שהמליצה על הספר. אז חיפשתי אותו אצלי בערמות, וקראתי אותו בנשימה אחת.

 

הספר הוא "חיה ומותה של אסיה ג'", הביוגרפיה על האישה הישראלית שהיתה אהובתו של המשורר יוז, וכנראה שבגללה עזב את פלאת', שכתבו יהודה קורן ואילת נגב.

 

למה אני אומרת אולי עזב? כי מאוד ברור שיוז כבר מאס בפלאת' עוד לפני שנכנסה היפיפייה הקרירה ושחורת השיער לסלונם של הזוג הבוהמי, ועשתה לו עיניים כחולות. מאוד ברור שיוז, שכנראה אהב לענות את הנשים שלו (ויוצא די "שונא נשים" בביוגרפיה הזו), סיים את הייסורים שהעביר בהם את פלאת' ועבר לאישה המסכנה הבאה, שתקבל גם היא מנחת ידו.

 

בספר נרמזים יחסים מיניים ופיזיים אלימים (אסיה גוטמן טענה שבפעם הראשונה הוא ממש אנס אותה, ושתובענותו המינית הבהילה אותה), אבל ברור שעיקר הקשר שלהם היה מבוסס על מערכת סדו-מזוכיסטית נפשית למהדרין, שבה לוקחים חלק שני הצדדים. מין עינוי הדדי כזה, שבו עד ששני הצדדים לא טובלים את ציפורניהם בדם ליבו של בן הזוג, הם לא נרגעים. קשר רצוף מריבות, עינויי נפש והתנכרויות, שלאחריהן באות התפייסויות מתוקות. נו, הטנגו המזעזע המוכר. שתקום האישה שלא מכירה אותו.

 

אסיה גוטמן הייתה בתם של יהודי רוסי וגרמניה נוצריה, שעלו לארץ לפני 1933, כי הבינו מה עומד לקרות בגרמניה. בארץ חיה אסיה כמו נסיכה גרמניה, ולא ממש הסתדרה עם הצבריות המחוספסת. כשבגרה, מיד התחילה לצאת עם חיילים בריטים, בעידוד אמה, שקיוותה שתמצא איזה סרן מהמעמד הבינוני, תתחתן איתו, וכל המשפחה תקבל אשרת כניסה לבריטניה, ותיפטר מהלבנט המגעיל.

 

משהו בילדותה רומז על הרבה בעיות שעיצבו את אופייה ההפכפך, הקפריזי, המפונק והרגיש. לימים, היא עצמה רמזה משהו על ילדות קשה, אבל לא הוסיפה עוד, וחבל. לו היה יותר חומר על מה שקרה לה בילדותה, אולי עם אביה, זה היה שופך אור על היווצרות אישיות כה חסרת מנוחה, כה מסוכסכת, כה סדו-מזוכיסטית, כה הרסנית, לעצמה ולסובביה.

 

וכמובן, אישיות נרקיסיסטית מאוד. אם פלאת' הייתה דכאונית נוירוטית מלאת רגשות אשם, שהרגה את עצמה וזנחה את ילדיה, אסיה גוטמן הייתה אם נרקיסיסטית אנוכית שרואה בבתה הקטנה את שלוחתה, ולא קולטת שהיא בנאדם נפרד שזכאי לחיים, ולכן כשהתאבדה, לקחה את בתה הקטנה שוּרה איתה.

 

הרבה חשבתי על נשים ונשיות כשקראתי על הטרגדיה של אסיה גוטמן, אישה ללא מולדת, ללא תקווה, ללא משהו להיאחז בו. ייתכן שהיתה ברוכת כשרונות, קצת קשה לדעת מכמה ציורים ושירים שהשאירה, אבל ברור שלולא הייתה כה מלאה בהרס עצמי, יכלה להתקדם בתחום הפרסום שבו עבדה, ולהיות שקאלית גדולה. אבל גם את זה היא הרסה בעקבות הקשר עם יוז.

 

אני שואלת את עצמי לו הייתה חיה היום, האם הייתה מצליחה להגשים את עצמה? כי גוטמן הייתה בת הדור של אימי, דור של נשים שלפני המהפכה הפמיניסטית, שלא הצליחו להגשים את עצמן ונתקעו בבית, כואבות ומתוסכלות. האם היא הייתה קורבן של התקופה, של הגברים בחייה, או של עצמה?

 

איכשהו, אני נוטה לחשוב שאסיה גוטמן, אישה שאי אפשר לא לחבב ולהתרשם ממנה בעקבות הקריאה, הייתה בעיקר הקורבן של עצמה. מלוא יופייה המהמם, האינטליגנציה שלה, כשרונותיה, לא עזרו לה נגד ההרס העצמי הפנימי.

 

שוב אני חוזרת לאותו חור שחור של ילדותה, שעליו כמעט לא מסופר בביוגרפיה, שכן המחברים לא מצאו הרבה חומר להסתמך עליו. כשאדם סוכר את פיו לגבי מה שארע לו בילדותו, ורק מזכיר משהו אפל מאוד ברמז, קשה למצוא תימוכין כדי לנסות להסביר את היווצרות האישיות ההרסנית שלו.

 

אני קראתי את הביוגרפיה הזו לא כשלוחה ל"חיים הסוערים" של יוז ופלאת', שהפכו למיתולוגיה קלאסית רומנטית פופולרית, אלא כמין דיוקן פסיכולוגי על הידרדרות אישית במדרון. ככזה, הוא באמת מעניין מאוד. 

מעניינת ומסכנה אסיה ג', חשבתי לי כשקראתי עליה, מנסה להעביר את רוע הגזרה ממני אליה, כאילו אני "בסדר", אני לא הרסתי את עצמי, ורק אסיה ג' הייתה קורבן של עצמה, של הגברים בחייה, של התקופה.

 

14 תגובות

  1. איריס אליה

    יעלה, אני שוב אפגין בורות ואודה שאני לא מכירה כלל את שלוש הנפשות הפועלות, ואםכן, אז מעט מאד.בכל מקרה עושה חשק לקרוא.
    רוצה להמליץ לי עם מה להתחיל של פלאת'?
    ושל יוז?

    • אני אישית אוהבת מאוד את הרומן היחיד שראה אור של פלאת, "פעמון הזכוכית", על התנסותה בבית חולים לחולי נפש.
      ספר מרתק. היא כתבה עוד אחד אבל לא גמרה אותו. חבל. בעיני, לו חיה, היתה נעשית סופרת ענקית. כמשוררת, אני פחות אוהבת אותה.

      ואת טז יוז אני לא מכירה מספיק. ממה שקראתי, לא מאוד התלהבתי.

      אלמלא מתה פלאת' והיתה נעשית גיבורת תרבות, אני לא יודעת אם הוא היה מתפרסם ככה.

      • איריס אליה

        תודה רבה, יעלה. רושמת לעצמי.מה גם שבאופן אינטואיטיבי אני נמשכת יותר לפרוזה.

      • טד יוז נחשב באנגליה קיסר השירה, גם אני שנאתי אותו שנים, אבל מי יודע מה קרה באמת, יש לו שירים טוביםבעיני{לחלק קשה היה לי להתחבר} והוא גם ערך לסילביה פלאת סדנאות שירה…

  2. אני מקווה לקרוא את הביוגרפיה בקרוב

  3. רשימה מעניינת מאוד

  4. איריס קובליו

    יעלה, מרשימתך בא לי לקנות את הספר ולקרוא. רשימתך מרתקת ומנסה להתמודד עם שאלות גדולות ללא שיפוט (שלא כברשימתה של ל. מושון) אני אקרא. ותודה על הפוסט הזה

  5. המון מחשבות על הבוקר…. תודה.

  6. גם אני שמתי תספר בצד, בעיקר כי תמיד הייתי מאנשי סילביה פלאת, שפעמון הזכוכית והשירים שלה הרטיטו את ליבי הצעיר, אבל גם את וגם לבנה , אני אקרא!!!

  7. לבנה מושון

    אישה נשואה (יפה ומבריקה) שנכנסת ויוצאת בקבוצות אנשים, מעיפה מבט מסביב ושואלת את עצמה בהתמדה וללא ליאות איזה גבר אהרוס היום, עד שהיא פוגשת גבר (יפה ומבריק) שמעיף אותו מבט, ושואל אותה שאלה ונוהג אותו מנהג, והיא נעצרת. זו א. גוטמן, וזה ט.יוז, וקשה לחוש אמפתיה כלפי השניים.

    • אם בפלאת עסקינן, כתבתי מונוגרפיה על חייה ועל יצירתה (מפה 2002).
      הנה הלינק: http://books.mapa.co.il/bookPage.asp?bID=61

      לטעמי פלאת היתה בראש ובראשונה יוצרת ענקית. משוררת נפלאה שכתבה גם שלושה ספרי ילדים.

    • איני מכיר את הפרטים הביוגרפיים, אך עקרונית איני אוהב את עמדת 100% אישה קורבן לעומת חלוקת האחריות להתאבדותה באופן שמובא בכותרת הפוסט וזאת בנוגע ליחסים מתמשכים בין אישה לגבר, בוגרים ובלתי תלויים כלכלית או היררכית זו בזה.
      יש נטייה לשנוא את טד יוז ( שהיה, אגב, משורר חצר בבריטניה, תפקיד שהיום נושאת בו אישה שאם אינני טועה היא לסבית) בשל התאבדות נשותיו, אך מה לעשות שיש נשים וגברים עם נטיות אובדניות שהתאבדות לגביהם היא פתרון מדף? ואולי נשים כאלה נמשכות לגברים כמו טד יוז ?

      ובהקשר לפוסט של יעל, הוא כתוב היטב אך הייתי בוחר לו שם פחות דטרמיניסטי, או מסתפק בשאלה 'קורבן של מי?'

      • אהוד, איני חושבת שהיא היתה קורבן שלו. היא נכנסה למערכת היחסים הזו כי היתה דפוקה נפשית, כמו כל הנשים שנכנסות ליחסים הרסניים. וגם פלאת', אגב. כנ"ל.

  8. פגשתי את יוז פעמיים בביקורו בארץ לרגל אירוע ספרותי של משוררים אנגליים. הוא היה חתיך לא נורמלי, לבוש בגדי עור שחורים.
    בבלוג שלי ניתן למצוא כמה שירים של יוז על חייו עם פלאת מספרו האחרון שראה אור לאחר מותו, "מכתבי יום הולדת".
    ב-1996 פגשתי בקליפורניה את המשוררת אדריין ריץ' שהכירה היטב את פלאת ואת אן סקסטון. בשיחה על השתיים אמרה לי ריץ': "סילביה היתה בת כלבה!"
    סיפור ההתאבדות של פלאת ושל גוטמן (שאידה צורית, רעייתו של אהרן מגד) הכירה היטב, אכן מזעזע. לעומת גוטמן, פלאת דאגה היטב שילדיה לא ייפגעו מהרעלת גז. למרבה הצער, בנה איבד את עצמו לדעת השנה. בשבוע מותו פירסמתי שלושה שירים מתורגמים מפרי עטה של בתה של פלאת, פרידה יוז, שעיקר עיסוקה באמנות הוא ציור.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל