בננות - בלוגים / / האם ספרות היא תעודת זהות?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

האם ספרות היא תעודת זהות?

 

מדי פעם יוצאים שדים עדתיים מכל מיני בקבוקים. ככה נהוג אצלנו מימים ימימה. בספרות או בפוליטיקה, שדון עדתי זריז תמיד יעלה וירבוץ כעננה דחוסה מעל עיר, מדינה או בלוגייה. אלו יגידו ככה, אלו יצעקו אחרת.

מצד אחד, אם הדבר מעורר כאלה רגשות עזים, עד שהפקק של הבקבוק ממש עף כמו פקק של בקבוק שמפניה ומתיז את השדון העדתי לכל הכיוונים, עד כדי חריקות שיניים, הטפות הדדיות והטחות אשמה – כנראה  שעדיין יש כאן משהו וחשוב לברר אותו. אולי קוראים לו קיפוח. אולי שרידי קיפוח. אבל ברור שיש שם רגשות עזים שאי אפשר להתעלם מהם, הגם אם הם כבר לא מבוססים על המציאות, לדעתי לפחות.

 

כמזרחית, אני דווקא מאלה שאוהבים לשבת בצד וליהנות מהחומרים שמהם אני עשויה, ובאמת, מעולם לא התעורר בי הצורך לדווח על איזה קיפוח או להילחם על מקומי. בתחושה הפנימית שלי, ולא רק בתחושה, גם במה שאני רואה מסביב, כבר אין צורך ללחום על מעמד הסופר מהמוצא המזרחי, כי הוא כבר כאן, הוא נוכח, הוא לא הולך לשום מקום. ובכלל, מדוע להגדיר אותו כ"סופר מזרחי"?

 

השבוע התעורר דיון מעניין בפוסט של רני יגיל על שמעון בלס, שבו צצו כרגיל הדעות החלוקות: האם ישנה זהות עדתית בספרות הישראלית, או לא?

 

אני אישית סבורה שלא, ובעיקר לא בדור של ילידי הארץ. לדעתי אין כאן אישו, ואין כאן אייטם, וכל דיון וצהלולים בנושא רק עושים מהומה על לא דבר.

 

אני אומרת זאת לא משום שאני רוצה להגן על איזו ישראליות הומוגנית, או על איזה "כור היתוך" דמיוני או לא דמיוני. ברור לי שהחברה עשויה מכל מיני צבעים וקולות, אבל כשהם מתבטאים בספרות, הם כולם כולם ספרות ישראלית בעיני. 

והם ספרות ישראלית לא רק מפני שכולנו כותבים בעברית, אלא מפני שלנו, הסופרים והמשוררים ילידי הארץ – הארץ שלנו, נוף המולדת שלנו, הינם המהדק הראשון. השפה היא הדבק השני. המסורות העבריות הן הדבק השלישי. ובין אם נרצה או לא, אנחנו מושפעים מתבנית המולדת הרוחנית הזו. 

 

וכשם שהחברה הישראלית היא הטרוגנית, ואינה אלא פסיפס עשיר, כך גם הספרות שלה. אם היום ישראלי ממוצא פרסי או עירקי כבר לא טורח להזכיר את מוצאו בראש חוצות, כי זה כבר לא אישו, כבר לא לעניין, מדוע שסופר יטלטל בדגל העדה שלו בראש חוצות?

 

אם אינו מגדיר את עצמו כ"מזרחי", האם המזרחיות שלו נעלמת? אם לא יגדיר את עצמו כדתי, האם שורשיו הדתיים ייעלמו? ברור שלא.

 

כל התבצרות מאחורי כיתתיות כשלהי היא בעיני סוג של חולשה ונמיכות רוח. היא הכרחית כאשר מגבשים מהפכה, אבל כשזו חלפה, וכשהיעדים הושגו ברובם, היא כבר מיותרת. היא בגדר קביים מעיקים.

 

יש הגורסים כי כולם רוצים להשתייך למשהו, לכיתתיות מסוימת. לי זה תמיד נשמע תמוה. האם מפני שאני מזרחית אני קרובה יותר לסופר ששורשיו מזרחיים יותר מאשר לסופר ששורשיו אשכנזיים? האם מפני ששורשיי דתיים אני קרובה יותר לסופר בעל רקע דתי מאשר לסופר חילוני? האם מפני שאני אישה אני קרובה יותר לסופרות? האם מפני שאני יעני-"שינקנאית" אני קרובה לסופרי "דור שנקין"?ברור שלא. אפילו המחשבה על כך מצחיקה אותי.

 

אם כבר, אני מרגישה קרבה גדולה יותר לסופרים שכותבים בסגנון שאני אוהבת יותר, מחוברת אליו יותר. ובעיקר, אני בעיקר מתחברת לסופרים שאני אוהבת כי אני חושבת שהם טובים יותר מאחרים.

 

ולכאן נכנס בכלל הטעם האישי. אז אם יש "כיתתיות" כלשהי, לפעמים היא נוצרת בין יוצרים שמוצאים חיבור ב"אותו הראש". נכון, לפעמים זה יכול לקרות גם על רקע נושאים דומים – אם שני סופרים כותבים על המזרח, ייתכן שימצאו קרבה רוחנית זה לזה. מצד שני, אם הם לא סובלים זה את סגנונו או את עולמו הרוחני של זה, שום נושא לא יאחד ביניהם, גם לא זה שהם מזרחיים.

 

מאז ומתמיד התחברתי אוטומטית, ואולי קוסמית, ליוצרים שביצירתם היה משהו דומה ליצירתי. יש הקוראים לזה תודעה קולקטיבית. לא יודעת מה זה, אני לא בענייני ניו אייג', אבל שמתי לב שהחיבור שנוצר בין יוצרים הוא לא על סמך גורמים חיצוניים, כמו עדה, מוצא, מגדר וכו', אלא על סמך משהו עמוק ורוחני יותר, אולי אפילו פסיכולוגי, בדיוק כמו בכל חיבור אנושי.

 

את האמת – אני חושבת שחיבור כזה, על סמך מוצא חברתי, נוצר יותר בקרב יוצרים גולים, שנאלצו לברוח ממכורתם ומשפתם, ובהכרח התקבצו יחדיו בגולה שאליה הגיעו, כדי לחפש את "נוף המולדת".

 

אם הדבר נוצר גם בישראל, אם יוצרים "מזרחיים" צעירים עדיין מרגישים צורך להתחבר יחדיו בגטו קטן, אז זה אומר שישראל אינה ביתם, ושכאן זה הגולה שלהם, ואז זה אומר משהו חמור מאוד על החברה הישראלית.

 

אבל מהכרות אישית עם כמה מהסופרים הצעירים בעלי השורשים המזרחיים (מה זה צעירים? נניח בין 30-50), לא הרגשתי שהם מרגישים מנותקים מהחברה הישראלית, חשים מקופחים, או חלילה חשים כאן, במולדת שלנו, שהם בגולה.

 

אני יודעת שפה ושם ישנם קולות ספורדיים כאלה, בלי להיכנס לשמות, שמתעקשים שמפלים אותם לרעה על שום מזרחיותם. כאן יש לי שתי סברות. האחת היא שעל הקולות האלה נמנים סופרים שאינם ילידי הארץ, ובאמת לא מרגישים חלק מכאן, גם אם עלו בגיל צעיר, ובשל כך ישראל אינה מולדתם הרוחנית, וספרותם אחרת, ואולי באמת לא מתקבלת כאן. איתם נמנים כיום לא רק מזרחיים אלא גם רוסים, למשל. גם הם לא מתקבלים כאן בזרועות פתוחות מי יודע מה.

 

סברה שנייה, שאולי הקולות הרוטנים הללו פשוט שייכים לסופרים לא מוצלחים, ולכן לא מוציאים אותם בהוצאות הספרים המובילות בארץ, ולאו דווקא בשל מזרחיותם.

 

לדעתי, הדבר שונה בתכלית לגבי הדור שנולד בארץ. אני למשל מרגישה ישראלית מאוד, ולמרות שאני תמיד מקטרת על כמה קשה כאן, ואיך יכולתי להתפנן בלי לעבוד באיזה חווה בספרד או בבולגריה, או אפילו בתורכיה, מולדתה שלאמי – מובן שאינני מסוגלת לעזוב את הארץ הזו, כי היא נוף מולדתי הפיזית והרוחנית.

 

אבל הישראליות שלי אינה רק הוֹרָה וכובע טמבל וירושלים של זהב, היא גם הסיפורים של אבי על משפחתו שעלתה משירז שבפרס על חמורים בסוף המאה ה-19, והמוני הסיפורים והתמונות של אמי על ילדותה בתורכיה, ולכן ריח האוריינט מחלחל לישראליות התל אביבית והכאילו חילונית שלי.

 

ולא רק חילוניות שנקינאית יש בי, שהרי נולדתי וגדלתי ואני חיה מאז ומתמיד בתל אביב, אלא גם נופי בתי הכנסת שאבי התפלל בכל אחד מהם, בתל אביב ובירושלים, והתלמוד-תורה שאליו הלך כילד, והסיפורים שלו על הקהילה היהודית הדתית בירושלים, האשכנזית ומזרחית גם יחד.

 

ויש בי גם מהפלסטינאית, שכן אבי שנולד בירושלים ב-1915, שיחק עם הילדים הערבים ודיבר ערבית שוטפת, ולמעשה דיבר כל ימיו עברית עם ח' ו-ע', בדיוק כמו הערבים. ואנחנו בבית אכלנו תורמוס וסברס וחרשוף וכוזברה וראשד בדיוק כמו הפלסטינאים. וסבתי ז"ל, שלו חיה היום הייתה בת 115, הייתה יושבת על הרצפה כמו הפלחיות הערביות, דופקת בצל, שמן ומלח בממחטה, ונותנת לי לאכול את זה עם לחם, וזה היה המאכל הכי טעים בעולם.

 

ויש בי גם מהאשכנזיה, כי גדלתי ולמדתי בשכונה אשכנזית, והסבתא ה"מאמצת" שלי הייתה השכנה הפולנייה ניצולת השואה, שהנחילה לי את חרדותיה כאילו הייתי נכדתה הביולוגית. ואכלתי אצלה זנב לקרדה ולחם פומפרניקל ושתינו תה עם חלב,  ושמענו מוזיקה קלאסית וטיילנו עם הכלב שלה – דברים שלא נראו בבית הספרדי ההומה שלי.

 

לכן, בנשמתי אני פלחית ופלסטינאית ופרסיה ותורכיה ודתית וחילונית ושנקינאית ואשכנזיה, ומכל החומרים האלה אני עשויה ועשויה הספרות שלי.

 

וכל זה מרכיב את הישראליות שלי. איני יכולה להפריד בין המרכיבים האלה. איני יכולה להוציא חלק מהפאזל, כי אז יתפורר המבנה כולו.

 

וזוהי בדיוק הישראליות בעיני: היא סך כל המרכיבים שלנו מכל הכיוונים והעדות וההשפעות הרוחניות.

 

הלוא אנחנו כבר קצת יותר ממאה שנה כאן. זה די הרבה זמן. האם בכלל יש צורך להגדיר ישראליות? האם היא לא מובנת מאליה? האם זה לא מובן מאליו שכולנו כאן סופרים ישראלים, גם אלה ששורשיהם אשכנזים וגם אלה ששורשיהם מזרחיים? האם עדיין יש טעם בהתגודדות כיתתית, בהגדרה קבוצתית? 

 

36 תגובות

  1. איריס אליה כהן

    אוי יעל יקרה, אלאמלא הייתי בדרך למיין וביתי פקעת התרחשויות הייתי יושבת ומביעה את דעתי הסחופה וכנראה המוטת משנים.המטע והבננה שלך יחכו לי עד יום שלישי?

  2. ארז, סן פרנסיסקו על המים

    אמיתות גדולות הבאת כאן ואני שמח שאת עושה זאת. עם זאת, עם אמת אחת את לא הולכת עד הסוף:

    את אומרת, מצד אחד: "אם יוצרים "מזרחיים" צעירים עדיין מרגישים צורך להתחבר יחדיו בגטו קטן, אז זה אומר שישראל אינה ביתם, ושכאן זה הגולה שלהם"
    ובאותה נשימה, מצד שני: "אבל מהכרות אישית עם כמה מהסופרים הצעירים בעלי השורשים המזרחיים לא הרגשתי שהם מרגישים מנותקים מהחברה הישראלית"

    אם כך, מדוע אותם "גטאות קטנים" (כלשונך) משגשגים במקומותינו? הצעת שני פיתרונות – או שהם מלאים באנשים חסרי כישרון (וזה לא המצב לדעתי) או שהם מלאים באנשים שאינם ילידי הארץ (אבל את מתייחסת לקבוצת גיל של בני שלושים עד חמישים).

    אני עדיין נשארתי עם החידה הלא פתורה.

    נ.ב אגב, ארה"ב היא גם חברה של מהגרים. אבל אף איש ספרות אמריקאי לא יגדיר את עצמו "אירי" או "איטלקי" (דוגמאות למוצא של רבים מהאמריקאים) וכן הלאה וכן הלאה. אני מביט מסביבי ותוהה: מה יש בכור ההיתוך האמריקאי שאין אצלנו בארץ?

    • שלום ארז

      אני סבור שכור ההיתוך האמריקני אינו שונה כל כך מזה הקטן יותר שבוער פה בארץ. סופרים אמריקנים רבים, שלא כהכללתך, ניתנים להגדרה, הם וספרותם, על פי שיוכם האתני: אפריקנים (טוני מוריסון, ג'יימס בולדווין), יהודים (ברנרד מלמוד, סול בלו, פילפ רות) וגם איטלקים (פסקאל די אנג'לו, פייטרו די דונטו) ואירים (אן רייס, ג'ון סטיינבק);ודוק הכותבים האמרקינים הקאנוניים אצלם מטשטשים המגדרים האתניים הם בעיקר אנשי ה"רנסאנס האמריקני"- אמרסון, וויטמן, ת'ורו- אשר חיפשו את האדם החדש הראוי להיות איש העולם החדש; היחידים בני אותו דור שלא יכלו שלא להתייחס לשיוכם, שקיומם הוגדר בהכרח על פיו, כלומר נחרט בבשרם-וכמה מעטים היו יודעי קרוא וכתוב ואנשי ספר שבהם-הם כותבים כגון פרדריק דאגלס, העבד השחור, או צ'ארלס איסטמן "אוהיייסה", האינדיאני, אדם תחת כיבוש. 

    • גם אני לא פתרתי את החידה, ארז. ומעניין מה שאתה אומר לגבי אמריקה. חשבתי שדווקא שם כה ההחיתוך הצליח הרבה פחות מאשר בארץ. שם גם יש הרבה דתות, וכאן כל הגולים שבאו הנה הם יהודים. ניתן היה לחשוב שזה מאוד יאחד ביננו. כנראה שלא.

  3. יעל, ארז, נראה שבארץ אין הזדמנות שווה לכל אדם, כמו בארה"ב או בכל ארץ אחרת…
    כלומר יוצרים צעירים או בוגרים צריכים לפלס את דרכם לא בזכות איכות היצירה אלא: את מי הם מכירים, מי אבא או סבתא שלהם, באיזו שכונה גדלו, מאיזו עלייה הם, מאיזו תפוצה…
    לצערי אנחנו חיים בחוסר הומוגניות אנושית, בחוסר הומניות האחד כלפי השני, בחוסר סובלנות וסבלנות.
    דור המייסדים של המדינה שתל גזענות שממשיכה עד היום.
    ישנם פרקים בהיסטוריה שאינם נלמדים מרוב בושה…אחד מהם הוא הדרך שבה העלו את יהדות עירק..
    בן גוריון היה גזען.
    יהודים וערבים אינם אזרחים שווים… ועוד ועוד לדבר על נושא כאוב שככול שננסה להחביא- הוא צץ ועולה בכל פינה של חיינו.

    • לתמי,
      נניח שהיו מניחים ליהודי עירק להישאר בארץ מולדתם מה היה קורה להם?
      בפרספקטיבה של השנים הספורות שחלפו מן השואה עד לעליית יהודי עירק, מה היתה יכולה להיות תוצאתה של החלטה לא להעלותם?
      כולנו, כמובן, חכמים לאחר מעשה, אם בכלל. אולם אפילו כיום, עשרות שנים לאחר מעשה, אינני יודעים לומר בוודאות מה היה קורה!
      נניח שיהדות עירק לא היתה עולה, מה היה גורלה בימי סדאם חוסיין?
      יש למישהו תשובה?

      • לגיורא, הכותבת לא אמרה שלא היה צריך להעלות את יהודי עירק, אלא שדרך העלתם לארץ הייתה לא ראויה (ואולי התכוונה גם לקליטתה).
        ולכותבת עצמה שאלה: האם יש עדה בכלל ובפרט, שדרך העלתה לארץ (וקליטתה) טבלה בדבש בסוף שנות ה-50 ולאורך ה-60? האם יש מי שלא התבזה "בארץ הזהב עתירת המשאבים והיכולות"? הגירה היא סיוט לעצמה.

      • גיורא יקר, באותו מידה, לו אלכסנדר פלמינג היה ממציא את הפנצילין יותר מוקדם- לא היו מתים כל כך הרבה אנשים…
        הדרך בה יצרו מצב חרום בעירק כדי לגרום ליהודים לעלות ארצה פסולה בעיניי. המוח היהודי ש"ממציא לנו פטנטים" מהסוג הזה- מביא לי בחילה, בכלל חוסר יושר הוא דבר פסול ועל זה בטח שגם לך זה נראה כך.
        ברגע שנבין שאלו דרכים לא הגונות, אולי בעתיד זה לא יקרה וזה ברור שאת ההיסטוריה בלתי ניתן לשנות. אבל כדאי ללמוד ממנה…

        • הלוואי שמישהו היה מניח ב-1939 פצצה בבית הכנסת שליד בית אבי-אמי בהונגריה (כיום סלובקיה).
          או-אז אולי היו סבי וסבתי ו-12 ילדיהם (דודי ודודתי) ניצלים מן השחיטה הגדולה ב-1944.

          • גיורא יקר, אני מצטערת שכך קרה למשפחתך, זה נורא.
            לסבתי היו 8 אחיות באוקריאנה (מצד האמא) ארבע מהן עלו ארצה וארבע אחרות נסעו לצרפת, ישבו על סיר הבשר עד שמצאו עצמן בגטו וורשה. לאחר השחרור לא באו לארץ, חס וחלילה, למידבר?.. הן חזרו לצרפת.
            מה שזה אומר הוא: שאנחנו לא לומדים כלום. אנחנו לא לומדים מטעויות שלנו ואבוי לנו ולשאננות.

            • מישהו גם שכח לטמון פצצה בלודז'.
              שם שרפו שלוש אחיות של אבי, יחד עם בעליהן ועם מרבית ילדיהן, כלומר חוץ מן האחד שעלה ארצה ב-1936 ובן-דוד אחר שהגיע ב-1946 מוכה וחבול ממחנה הריכוז.

              • גיורא חשבון הנפש האישי והלאומי הלתי ניתן להכיל אותו- הוא עשוי כאב אחד גדול, כאב בלתי נסבל.
                אבל אני לא מסכימה איתך שאנחנו עלובי נפש. אנחנו אומה צעירה שיש לה צורך בבדק בית מן המסד עד לטפחות.

                בן גוריון הנציח את הגלות, את הגטאות את העדתיות.
                ואף על פי כן בזכות "פועלי ציון" ותרומתו הרבה הוקמה המדינה.
                אנחנו חיים כאילו אין מחר, הורגים את העתיד עם העבר.
                הלוואי ונתחיל להבין את הטעויות שלנו ולסלוח לעצמנו שטעינו.

    • תמי יקירתי, תמהני מה מקורה של ההכרזה הפופוליסטית : בן גוריון היה גזען.

      בן גוריון שלל את הגולה באשר היא. בן גוריון היה אולי 'כנעני' במובן שחיבר את יהדותו הישר לתנ"ך וביקש לדלג ולמחוק את היהדות שנוצרה באלפיים שנות גלות, בן גוריון ניסה לאסור לדבר יידיש באותה מידה שניסה לאסור לדבר לדינו או כל ז'רגון אחר, בן גוריון ניסה ליצור יהודים עברים, בן גוריון היה אולי עיוור ודוגמטי – אך בן גוריון לא היה גזען.

      • אהוד, רק בשנת 1995 תוקן חוק שוויון היזדמניות בעבודה.
        עד אז היה המושג "כיבוש העבודה" של היהודים מידי הערבים עוד מקום המדינה.
        מאז, מתקופת בן גוריון אזרחים ערבים, של המדינה, היו מופלים לרעה. אבל יותר מכך, בן גוריון רצה להביא עולים "מזרחיים" כדי שהם יהיו הפועלים שיבנו את המולדת…החזון של הפועל היהודי, זה שמדבר רק עברית… ועולים מתימן מעירק באו, הם באו ונשארו פועלים עד שנמאס להם והתחילו לכבוש את ספסלי האונברסיטאות…

        חוצמיזה אני לא מחבבת אותו כי הוא זה שהבטיח לאגודת ישראל ב- 1947ש"המדינה" תשמור שבת כיום מנוחה רישמי, הבטיח שלא יהיו נישואין אזרחיים והבטיח זרמי חינוך דתיים, כדאי שיעלו ארצה…

        אל תשכח שאולי אני מסבירה לא באופן ברור, אבל הכל כתוב בספרי ההיסטוריה, לא המצאתי כלום..

  4. יוסי וקסמן, עיראקי, יווני, גליצאי, רוסי, דור שמיני בארץ, חברון וירושלים העתיקה

    כבר אמרתי לך כמה אני אוהב אותך?

  5. כאשר סופר ישראלי (שמוצאו מזרחי והוא נולד בארץ) מתראיין בתקשורת ונשאל על מוצאו בנשימה אחת עם ספרותו (מבלי להבין לפעמים את ההקשר), זה יותר מעיד על המראיין שאין לו שאלות חכמות באמתחתו.

    • זה מעיד על גזענותו של המראיין.
      וצרת רבים חצי נחמה? אולי.

      • מעניין, באמת שואלים? אותי אף עיתונאי לא שאל למוצאי, למרות שיש בספרי הדהוד למוצאי הספרדי. חשבתי שרק אם הספר עוסק באופן חד ובולט בעדות וקיפוח, אז ישאלו.

  6. אין בזה כל פסול אם אני נותן טייטל ארוכה לסופר כמו למשל:המשורר הישראלי -מזרחי ארז ביטון .או למשל, הסופר הישראלי האשכנזי עמוס עוז.
    יכולתי גם להוסיף לאחרון שהוא גם גזען,לפחות ע"פ ספרו "קופסה שחורה" אבל זה כבר סיפור אחר.
    מדוע באמריקה מותר לקרוא בשמו של סופר אמריקאי יהודי או אירי?
    בישראל אנו חיים בשפע תרבויות ,אין בושה לאמר : מוסיקה מזרחית , מסעדה מזרחית טובה, אצבע מזרחית משולשת,אשה מזרחית-
    ואם את או אני סופרים מזרחיים-אני במקרה מוסיקאי ולא בטעות גם מרוקאי- לא חייבים לכתוב דוקא על המזרחיות שבנו.
    העיקר אם זה נכון ובלי לפגוע.
    מדוע המדינה ומסדותיה לא פוסחים על הפרט האינפורמטיבי הזה שנקרה מוצא או מקום לידה בת זהות?.
    אגב לא אחת התקשורת עצמה מקדימה להדביק את דגל המוצא לאדם,כמו הרמטכ"ל התימני או הפרסי.
    אגב יש שיטות אלגנטיות, במיוחד אצל האשכנזים,לציין מוצאם מבלי לטלטל בדגל:כאשר תוך כדי שיחה זורקים ביטויים באידייש או בדיחה על הפולניה
    או הצגה וכו.
    מדוע לרוסים יש ערוץ טלוויזיה ברוסית?
    אין במוצא שום בושה ושום חולשה ,תשאלו את הזמר אדם.
    זה נכון שכל תוספת של פרט זה או אחר לזהותו של אדם עשוי להוסיף לו יותר סטריוטיפים.אם כך הוא הדבר אולי בעידן האינטרנט כדאי שכל אדם יאמץ לו מספר משתמש.
    למשל אני אכנה עצמיxl 220
    ואת ליעל ישראל אכנה ורודה22
    מה יקרה לדעתי?
    ברור שכל המחיצות והמסיכות יעלמו מאליהם.
    העיקר הבריאות.

    • לניסו, יש משהו במה שאתה אומר.
      השאלה היא לפי מה יגדירו? האם למשל נגדיר את רונית מטלון כסופרת מצרייה, כי יש הדהוד למצריות של הוריה?

      לא יודעת. בכל זאת נראה לי שכל מי שנולד בארץ, הוא כבר בטוח ישראלי. בסופו של דבר מה שהכי חזק בנפש הוא מולדת. הורינו יכולים לספר לנו עד מחר על מכורתם, אבל המכורה שלנו היא כאן. ואני בכלל לא לוקאל פטריוטית. םשוט נורא ברור לי שאני מחוברת לכאן חזק, והישראליות על כל גווניה היא חלק נכבד מהזהות שלו. ואליה מתווספות ההשפעות הללו שמניתי בפוסט.

  7. יעל, לצערי החלוקה העדתית עדיין קיימת.אני בת 28 ולכאורה הייתי צריכה להיות משוחררת מזה. אבל כשהגעתי לפתח-תקווה לפני כשנה, נתפסתי כ"פריחה מקרית-גת" בעיני מישהי מסוימת. המוצא שלי התאחד עם עם המקום בו גדלתי וזו הייתה חגיגה גדולה של גזענות.וכמובן שבשל כך נתפסתי כפריחה לא מתורבתת.
    דרך אגב, המשפט "הפריחה מקרית גת" מיוחס לאישה יקית מבוגרת שעבדה איתי ושנאה בכל נפשה מזרחיות. לא חסרים גם כאלה. מי שלא מאמין שהגזענות קיימת, חיה ובועטת תמים או מיתמם.

    • מעציב לשמוע את זה,כרמית .
      אין ספק שהגזענות חיה ובועטת, אפילו בגלוי ובלי בושה.

      • שלום לכרמית ולמגיב הקודם.

        גם לפי דברייך מדובר בגברת יקית ישישה, שריד לדור הולך ונעלם.

        אני מלמד בבית ספר אזורי שבו 1700 תלמידים. אין שום אפליה, קשה לזהות מי מוצאו מעדות המזרח ומי לא. מה עוד שרוב הילדים הם בני הורים מעדות שונות.
        בני בן ה19 (יפה ,חכם ומקסים) יוצא עם נערה נפלאה ממוצא בוכרי.
        ההורים שלה לא רוצים אותו. בגלל מוצאו.

        לא אכפת לי לא להיות בון טון ולומר:
        אם כבר, אז היום המצב הוא הפוך: המילה "אשכנזי" נתפסת אצל בני הנוער כקללה. ופרושה הוא : שומר חוק, מנומס ,הגון, בקיצור "חנוּן.

        כן ,אני יודע ,תזדעקו כולכם ,אבל זו האמת.
        לפני שנתיים אמר לי תלמיד: "אצלכם, זה מושב של אשכנזים: רואים מישהו נוסע בלי רשיון ומזמינים משטרה".
        הפניתי את תשומת ליבו לכך שזו משוואה מעליבה ביותר לנער שמוצאו מעדות המזרח.
        הוא לא כל כך הבין על מה אני מדבר.

        כשהבאתי את ילדי כשהיו צעירים לבית הספר היסודי הסמוך לתיכון בו אני עובד ,הם ביקשו ממני להחליש את הרדיו שניגן מוזיקה קלאסית ,כשקראתי את שירו הנפלא של אלי אליהו לא יכולתי שלא להזכר בזה.

        כמובן, אפשר לקחת את דברי(אולי בצדק) ולומר שהגישה הזו של חלק מהנוער מקורה בכשלון של חינוך הורי הילדים האלה.
        אפשר להגיע במתיחת האשמה עד יציאת מצריים.
        כולנו תוצר של ההיסטוריה הפרטית והלאומית.
        אני חושב שההבדל ביחס לארץ לא נובע מהתנאים ההתחלתיים. אלא שהוריהם הגיעו לארץ ממניעים ציוניים לעומת אלו שהוריהם הגיעו לכאן מתוך אילוץ.

        לא מזמן כתבתי את השיר הזה:

        http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=12159&blogID=236

        בברכה
        גיורא

      • יש סתירות בדברייך יעל. את עצמך חתמת על עצומה של סופרים ממוצא מזרחי שיועדה לנשיא אמריקה. לאיזה צורך גובשה הקבוצה המזרחית הזו לא מובן לי באמת. חוץ מזה, הטובם בסופרי הארץ לא נולדו בארץ והם מייצגים את הישראליות אולי לא פחות טוב ממך…

        • על העצומה חתמתי כי ידידי היקר יחזקאל רחמים שיזם וכתב אותה, שלח אותה אלי בבקשה שאחתום עליה. קראתי אותה ומחוות השלום שבה, שהרי נועדה לעיני ארצות ערב, מאוד מאוד מאוד ריגשה אותי!! ועל אף שאיני אוהבת קבוצות, ובטח שלא להיכלל בתוכן, החלטתי לחרוג ממנהגי ולחתום עליה, כמחוות שלום.

          לגבי סופרים שאינם ילידי הארץ, אינני טוענת שהם אינם ישראלים כי אני רוצה להדיר אותם מהישראליות חלילה, אבל חלקם באמת לא מרגישים ממש ישראלים, ראה למשל הרעיון עם שמעון בלס. מי שנוף מולדתו אינו ישראל, מי שבא עם תרבות מארץ אחרת, בסופו של דבר היא הדבר הכי חזק בנפשו. ראה משל את אפלפד, שכותב בעיקר על השןאה, כי זה מראה המקום שלו. אני מגדירה סופרים כאלה כסופרים עבריים, ופחות כסופרים ישראלים.

          ואגב, ישנם ביננו לא מעט סופרים צברים שהינם סופרים משובחים, ראה רונית מטלון, לאה איני, עמליה כהנא כרמון, ועוד.

    • כרמית, לא טענתי שאין גזענות. ברור שיש. כל הזמן, וגם כלפי רוסים ואתיופים. כל הזמן. כולל של מזרחיים כלפי רוסים ואתיופים. אני מדברת על כך שסופר ישראלי ממוצא מזרחי הוא סופר ישראלי בדיוק כמו סופר ממוצא אשכנזי.

      הלוא כל התבצרות בתוך הגדרה היא בעצמה מחלישה את "הכוח המזרחי". שכן אז יוצא שסופר אשכנזי הוא סופר ישראלי, ואילו סופר מזרחי הוא סופר מזרחיף לא סופר ישראלי.

      וכולנו, כל ילידי הארץ בוודאי, אנחנו סופרין ישראלים. הוא הדבר לגבי האוכלוסיה הכללית. מי שנולד כאן אין ספק בישראליותו התרבותית. לגבי גזענותץ ושנאה, זו תמיד תהיה, בלי קשר לכלום. ישנה גם התנשאןת כלפי עניים בשל עוניים, בלי קשר למוצאם. יורדים על כל מי שבא מעיירות פיתוח, גם הם הם אשכנזים או רוסים.

      אני סבורה שגזענות היא לא מונח צר שתוחם את היחס למזרחים, אלא את היחס לכל מי שהוא כאילו "פחות ממך". יעני בא משכונה עניה, מעיירת פיתוח ועוד. בעבר היו אלה רק מזרחים, היום זה כולל את כל השכבות. אגב, גם בעבר, זה כלל למשל גם רומנים, גם הם היו עלייה מאוד מושמצת, למרות שבאו מאירופה.

      • אגב, אני שומעת גם לא מעט התבטאויות גזעניות כלפי רוסים. כשבאו רוסים לבניין שבו אני גרה, היו כמה שכנים שאמרו שעכשיו יהיה רעש ולכלוך וחוסר תרבות ומי יודע מה.

        וכלפי אתיופים, בכלל. כלפיהם אני נורא חוששת שהיחס הזה יונצח, כי אני חוששת שישראלים "לבנים" יחששו להתחתן איתם. ואז הגזענות תונצח.

  8. יעל, יש תקוה אני רואה שלילדי אין מושג בעדות וזה לא מעניו אותם

    • חני, האמת, גם בעיני. אצלנו במשפחה כולם התחתנו עם אשכנזיפ, וכל הנכדים ןהנינים הם בני תערובת, וכבר לא מעניין אותם מאיפה באו סביהם.

  9. מסכימה איתך ,יעל, גם אני לא אוהבת קטלוגים -הישראליות כוללת בתוכה גוונים רבים של זהויות וכל יוצר מהדהד ביצירתו את זהויותיו השונות: עדתיות ,רוחניות ,תרבותיות ועוד.. הקטלוג רק מגביל

  10. נתחיל ונאמר שאני לא יכול לבטא עד כמה אני מסכים עם כל מילה שכתבת, בפרט לגבי החיבור שנובע לא מסממנים חיצוניים אלא מנושאים דומים, מ'מוזיקה' דומה של השפה.
    לגבי שאלת הזהות, הרחבתי עוד אצלי בבלוג:

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=120&itemID=13405#post13405

  11. האתר של רוח חדשה

    אנחנו, בנות ובנים ישראלים להורים יוצאי ארצות-ערב וארצות האיסלאם, מביעים את תמיכתנו ברוח החדשה שהציג הנשיא אובמה בנאומו בקהיר – רוח של פיוס, ראייה מפוכחת, חתירה לצדק, וכבוד. כבוד לדתות השונות, לתרבויות השונות, ולבני האדם באשר הם בני אדם.

    http://arab-jew.blogspot.com/

  12. איריס אליה כהן

    הי יעל יקרה
    אני מבינה שכבר איחרתי את הרכבת, אבל בכל זאת רציתי להגיד כמה דברים:
    א. שמה שחשוב באמת היא הזהות של היצירה. לא של היוצר. מבחינתי החוויה המזרחית עולה מעט מידי, פחות מידי ומאוחר מידי בספרות העברית.אני חושבת שכשחוויה מסויימת איננה נוכחת, ובולטת, היא עלולה להיעלם. לא רק בספרות, אלא גם במוזיקה, באומנות הפלסטית וכו'.

    ב.הגזענות חיה ובועטת. נקודה. היא אולי יודעת להסתיר את פניה הכעורים, אך היא עדיין קיימת. ברחבי העולם, ובטח ובטח בארצנו הקטנה והיפה.

    ג. שלא תהנה אי הבנות, חלק מחברי הטובים ביותר הם אשכנזים, ולא לשם תפארת המליצה, אבל לא ייתכן שברוב התחומים, באקדמיה, במחקר, במדע, בתקשורת, אנשים ממוצא מזרחי יהיו מיעוט זניח. אין לזה שום סיבה הגיונית, חוץ מאפליה וקיפןח של שנים, ונקודת מוצא התחלתית נמוכה יותר. אלו נתונים עובדתיים ואשמח להביא את הקישורים המתאימים.

    ד. אם מסכימים עם כל האמור לעיל, אפליה מתקנת, כמו זו הנהוגה בארה"ב,ולמעשה, בעקיפין, הביאה לעלייתו של הנשיא השחור הראשון, היא עניין שיש לשקול ברצינות במדינת היהודים.אין דרך אמיתית אחרת לצמצם פערים כאלה של שנים, של קשרים, של כוח כלכלי וכיו"ב. וכן. בכל התחומים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל