בננות - בלוגים / / אנחנו זן מגעיל
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אנחנו זן מגעיל

 

 בספרה השלישי, "מתקנים ואטרקציות" (חרגול פלוס) שוחטת מיכל זמיר את הבורגנות הישראלית החדשה. התוצאה מאוד נעימה לקריאה אבל לא מגבשת אמירה חדשה על הישראליות. הרשימה התפרסמה ב- 25.9.08 בגיליון 308-309 של מגזין טיים אאוט.

 

בספרה השלישי מתנפלת מיכל זמיר ("ספינת הבנות", "שתים עשרה פגישות") על הבורגנות הישראלית החדשה, תאבת הממון, מול ישראל הישנה והערכית – נושא שנחבט מכל הכיוונים האפשריים בספרות העברית של ארבעת העשורים האחרונים, ובכל זאת נדמה שהוא אף פעם לא חדל לעניין את הסופרים ולמשוך את הקוראים. 


המשבר הדמוגרפי, ישראל הראשונה מול ישראל השנייה, והמאבק בין דור המייסדים לדור הנהנתנים, תמיד על קו השבר הפוליטי, התרבותי והסוצ"יואקונומי יספק כנראה עוד הרבה עבודה לסופרי הארץ הזו, שלא מהססים להפשיל שרוולים ולהכניס את ידיהם למי המדמנה החברתית גם היום, כשרוב בני הדור החדש עדיין מעדיפים ספרות אסקפיסטית. סופרי דור המדינה התחילו במלאכה, סופרי דור הביניים ירשו אותם בעזוז ושמחה, ועכשיו ממשיכים אותם במרץ לא מעטים מסופרי הדור החדש, שחוצבים וחוצבים בכור מחצבתנו. 

השאלה המעניינת היא, האם יש חדש בתובנות ובמסקנות שאליהם מגיעים בני הדור שהכיר את המייסדים רק משמועה או מישיבה על ברכי סבא וסבתא. ועוד יותר מעניין, האם הנרטיב ריענן את קמטוטיו אחרי שדשו בו כל כך הרבה שנים ואנסו אותו מכל הכיוונים, שהרי אין סופר קאנוני, וזה המתיימר לקנוניות, שפסחו עליו. ואולי זו עיקר הבעיה: העובדה שכל סופר עברי שרוצה להתקבל לזרם המרכזי רץ לכתוב על "הבעיות הבוערות שבנפשנו".   
    

   אז אפשר למשל, להעניק לנושא מתיחת פנים רעילה כמו שעשתה אורלי קסטל בלום ב"טקסטיל". בדומה לה, ממקמת זמיר את הרומן שלה בשכונה שבעה ומנומנמת, שהסערה היחידה שקמה בה קשורה למגרשים במיליוני דולרים, מתעשרים חדשים וכרישי נדל"ן. בעולם הזה חיות אלמנות של קציני צה"ל שקיבלו בשכונה מגרשים בחיני חינם בשנות החמישים, ועכשיו הן מוכרות שני הדונמים במיליוני דולרים ליזמים שמוכרים אותם לאנשי היי טק ורעיותיהם הדוגמניות האנורקסיות. במרכז הרומן מתנהל רומן-רומנטי מריר-חמוץ בין גבי המזרחי, נציג שכונות העוני שעלה לגדולה לבין היללי היפה, בתם של המתיישבים האשכנזים, בעלי הנחלה והבכורה. הרומן שלהם שננגס לאיטו כמו כלב שגוסס על מפתן הבית, הוא הלייטמוטיב שמוליך את עלילת "חורבן בית שני" הזו. 

     על אף שזמיר נזהרת מאוד מפני הסאטירה שמאפיינת את הטקסטים של קסטל בלום, בכל זאת קשה שלא לחוש בחיצי הלעג שהיא שולחת אל הגיבורים הנבובים המאכלסים את המיקרו-קוסמוס שלה, באותה שכונה רמת גנית אמידה. זה לא שיש בכך משהו רע, מה גם שכתיבתה המקצועית, הרהוטה והשוטפת, שכה נעים לצלוח אותה, הופכת את הרומן שנושאו חבוט ובנאלי בסך הכול, לאי ספרותי קטן אבל נעים מאוד; מין גביש מלוטש ובנוי לתלפיות, שבסך הכול סיפק לי הנאה, כי במקומותינו זה די נדיר לקרוא טקסט מקור שגם יהיה מספיק מעניין כדי לסיים אותו, וגם כתוב "קום איל פו". 

אבל הטעם הסאטירי שחודר לסאגה השכונתית הזו, מחבל בו. דווקא בגלל דמויות הקרטון הנבובות מפספסת זמיר את הדיוק ועומק השדה, שיחדש מעט את המוכר, הידוע והלעוס. כולם אצלה בלתי נסבלים, אומללים וקטנים: המייסדים, עם הרגל בתוך הקבר, לא איבדו את השטיקים של חנווני השטעטל גם אחרי שישים שנות מדינה, כיבוש וחשבונות וואדוזיים בדולרים, ואילו המתעשרים המגעילים, עם הרגל בג"קוזי, מה יש להגיד עליהם בכלל? יש איזו דרך ספרותית לחלץ אותם ממגעילותם? האם יקום יום אחד הסופר העברי שייתן עומק ובשר ורגשות של ממש גם למגעילים החדשים האלה, הבהמות הכשרות של דור הנדל"ן וההיי טק? אולי, ואולי לא. אבל מיכל זמיר כבר לא תהיה זו שתגאל אותם מפלקטיותם החד ממדית. /יעל ישראל

 

 

 

13 תגובות

  1. את מבקרת טובה מאוד ! ואני אוהבת את כתיבתך המעמיקה והמעניינת.

  2. מענינות הנקודות שהעלית יעל, כל הכבוד שקראת את הספר אני התחלתי {בחנות ספרים} לקרוא ופרשתי..

  3. נדמה שאם כן, אולי יצטרך להיות אאוטסיידר שנקלע למקום (מנקה , גוזם מדשאות, אוסף כדורי טניס תועים.) בעל כושר אפי מפותח.

    • אחלה בקרת יעלי איזה נתוח

    • אחלה בקרת יעלי איזה נתוח

    • פעמיים יצא שהתבלבלתי (כנראה המנגנון בבלוגיית בננות שחדש לי), בשעתו הגבתי לך לפוסט "הכאב המצוקה העול" וכן לשני ספורים קצרים בבלוג, אני לא זוכרת איזה ואינני בטוחה כיצד להגיע אליהם, אם ענית לתגובות.

      אחרי כן ,מששאלת, עניתי שם של פוסט אחר בטעות.

  4. יעלי
    בקרת מאלפת . בעקבבותיה אקרא את הספר. עניין אותי התאור של המתחלקים בג"קוזי ואלה עם הרגל בקבר. תפישה חדה של מה שמתרחש בעולם, ואצלנו במיקרו אנחנו השיקופית. כולם בסופו של דבר עם רגל אחת בהתגלשות. הייתי רוצה להתחלק בינתיים בג"קוזי. להצטמצם לכדי שאפתנות חמרית עלובה ומצ"קמקת.

  5. אני דווקא מתעניין בספרות על "הבעיות הבוערות בנפשנו", אבל (ללא כל קשר למיכל זמיר, שאת ספרה לא קראתי) מעט מאד יודעים לעשות זאת.

  6. אוי.

    אני באמת לא מבין כמה עוד אפשר לדוש בחלום הציוני ושברו, באליק שבא מן הים ועכשיו מוכר אותו בשביל נדל"ן. יש עוד נושאים, באמת, אני מבטיח לכם.
    כמה שהספר כתוב טוב (ואני מניח שכן, לפי הביקורת), הנושא שלו פשוט לא מעניין אותי.

  7. רונית בר-לביא

    עושה לי חשק על הספר דווקא.

    ונחמד שחרגול הפכו ל"חרגול פלוס" 🙂

    היצירתיות בשמות של ההוצאות זה משהו.

    למה הם עוד ישדרגו ?
    "חרגול פלוס ג"וק" ?

    • תודה ברים וחברות!!!!

      רוניתה, מאז שאלי הירש עורך את הסדרה התחילו לקרוא לה חרגול פלוס. אני אציע להם את הג"וק…. :).

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל