יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

49 לנצח

כשהייתי צעירה יותר היה לי תסביך גיל. כל הזמן רציתי לדעת בני כמה אנשים כדי לדעת אם אני נראית צעירה מהם. בגלל זה ליאור אחייני האהוב היה מסתלבט עלי לא פעם ולא פעמיים, וכשהייתי בת 30 הוא אמר שמעתה והלאה אני בת 49 לנצח. הייתי צוחקת ומוחה, והוא היה ממשיך לקנטר אותי עם המבט השובב והמתוק שלו. את האמת, עד היום אני קצת נגועה בתסביך הזה.

 

והנה, עכשיו אני כבר באמת בת 49. הגעתי לגיל שאחייני הדביק לי. 49 לנצח. זהו, היום את בת 49. עוד שנה סוגרת חמישים. אולי אפשר להישאר 49 לנצח, עכשיו, כשהגעתי לגיל הזה? מגיע לי, לא? על כל השנים שאחייני צחק עלי ואמר שאני בת 49 לנצח. אז הנה, עכשיו אני בת 49, זה יכול להישאר ככה לנצח?

 

ולא משום שאני לא רוצה למות. דווקא לא אכפת לי. כשזה יקרה, שיקרה. אין לי חפץ בחיי אלמוות. זה נראה לי גיהינומי מדי. אבל הזִקנה, כן, היא מפחידה אותי. מפחידה אותי בגידת הגוף, שכבר עכשיו מתחילה להראות את אותותיה.

 

אני יודעת שאני נאנחת מקצועית. קרכצענים זה טבע שני שלי. עם השנים למדתי את העונג שבאנחות. יש משהו בלהיאנח על כאבים ומחושים. מין פורקן. אבל מאחור מסתתרות בעיות אמיתיות: מיחושים, עייפות, הגוף שחורק בכל מיני מקומות. והשינה? מה יהיה עם השינה?

 

מדי בוקר, לפני שאני הולכת לישון, אני חוזה במשקימי הקום ונודדי השינה עושים הליכות, שומעת אותם עושים מכונות כביסה ועוד דברים, ואני כבר לא מדברת על כל יושבי המחשב. השינה נודדת, נעלמת, אז קמים ונדבקים למחשב.

 

פעם, בארבע בבוקר, כשעיתון "הארץ" הגיע, יצאתי החוצה למסדרון כדי להשאיל את מוסף הספרים (אל תזעקו חמס: אחר כך החזרתי אותה לשכנה). עשיתי את זה כי ידעתי שתהיה ביקורת על אחד מספריי. זו הייתה ביקורת של מישהי שהודתה ברשימתה שקראה רק חצי ספר. כל כך התעצבנתי, שישר שלחתי מייל נזעם לעורך, ובו מחיתי על שפירסם ביקורת שבה המבקרת מודה שקראה רק חצי ספר, ועל זה היא מעזה לבסס את הביקורת שלה. הייתי בטוחה שהוא יענה לי אחרי שבוע. בתוך כמה דקות שוגרה תשובתו. זה היה בארבע וחצי בבוקר, כשעדיין חשוך בחוץ.

 

כמה שמחתי לאידו. אדרבה, שלא יישן העורך הרשע. מגיע לו. אבל כעבור כמה שנים גם אני הצטרפתי למעגל העייפים הכרוניים. אז גם הבנתי שלכולם בגיל הזה יש חיים כפולים: החיים הרגילים, והחיים הבודדים האלה שלפני עלות השחר, כשלא מצליחים לישון.

 

אז מה יהיה על השינה שהולכת ונעלמת? הנה, הווטרינר שלי, מקצוען אמיתי ואיש טוב, התחיל להתחרפן בשנים האחרונות מחוסר שינה, ולאחרונה הוא הרג את החתול שלי בגלל אבחנות שגויות שנגרמו לדעתי בגלל חוסר השינה שלו.

 

ואיך שאתלונן? מה עם הרופאה המרדימה ההיא, שנרדמה באמצע העבודה והרגה ילדה??? לבחורה בת שלושים-ארבעים זה לא היה קורה.

 

ומצד שני אני נזכרת באבא שלי, שגם הוא ישן לא יותר מחמש-שש שעות בלילה, וכבר בארבע בבוקר השכים קום לבית הכנסת.  והנה, הוא המשיך לעבוד כמו אריה, ואת המכה הכלכלית הגדולה שלו עשה בשנות החמישים לחייו. איך היה לו כוח לכל זה בגילו? עם חוסר השינה הזה? איך הוא הצליח לסחוב עסק ומשפחה על הגב עם כל העייפות? 

 

אז היום כבר פחות אכפת לי מההגדרה של הגיל. אז אני בת 49, מה אכפת לי. עוד מעט 50. אני מגלגלת את זה על הלשון כדי להתרגל. היום זה יותר האימה מפני קשיי הגיל שבאים בזה אחר זה. עסקת החבילה הזו של בגיל המתבגר: את יותר רגועה, את יותר מכירה את עצמך, הנפש יותר מגובשת, אבל הגוף הולך ומתפרק.

 

 

24 תגובות

  1. יעל יעל, אל תחששי מגיל היובל
    זה גיל יפה ובשל
    השגת אותו ביושר ואין על מה לילל.
    עברתיהו ביעף לפני שנה ומעט,ובהסכמה
    אני מיודדת איתו במודעות והשלמה.
    בתקווה לבריאות שלמה.

  2. רות בלומרט

    מזל טוב, בריאות ויכולת להמשיך ביצירה. ועוד, מצב רוח טוב.

  3. יעל, גם אני "שור" ואני חוגגת יום הולדת מחרתיים, ביום שלישי הקרוב! אני דווקא אומרת לעצמי מזה כמה שנים שמהיום – היום תמיד אהיה יותר צעירה ממחר וזה גורם לי רק להיות תוססת היום ויותר מלאת מרץ היום כי מי יודע מה יילד יום… וכך נדמה לי שאני מרחיקה ממני את רוע הגזרה.
    ממליצה לך לאמץ את הגישה, זו תרופה בדוקה להורדת מפלס האנחות…

  4. מזל טוב! שתינו חוגגות יום הולדת היום.
    אבל אני שיניתי קידומת היום, ומה אגיד לך, מרגישה אנרגיות של שור באמת. זה הרבה מהראש יעלה, גם חוסר השינה. אני גם ישנה טרוף, אבל אם אני מחליטה שזה לא יזיז לסדר היום שלי אז זה לא מזיז. יש בנו מעיין פנימי של כוח שכל הזמן מתמלא, אם אנחנו מחליטים שהוא מתמלא הוא שומע לנו.
    ונתת את אביך כדוגמא, ושנות החמישים יכולות להיות מנוף, כי יש תובנה שהצטברה, וחושים שהתחדדו מנסיון ארוך, ואפשר לקחת את כל זה למקומות נפלאים, הכל החלטה שלנו.
    ולפעמים כשכואב לי משהו, כי לכולנו כואב משהו מתישהו, אני נזכרת שלכל אחד יש את הנפילות שלו בכל גיל, ואז זה בכלל לא סימן של גיל אלא סימן של חיים.
    מאחלת לך הרבה אנרגיות טובות, ושמחה.
    שלך, יודית.

  5. איריס קובליו

    יעלה, מזל טוב!!!. אני זוכרת שכבר אמרנו שאת וסבתי האהובה נולדתן באותו יום. היום היא בת 103
    אל תפחדי מ 50. אני שם (כאן) ואכן זה גיל חותך. כל עשור זה כך. מתים ונולדים מחדש. את מקרבת למשהו חדש. והיום תחגגי!!!
    שלך
    איריס

    • מירי פליישר

      הגוף כואב והנפש נלחמת זה האיזון אצלי. מעולם לא הייתי כל כך חיונית.
      מזל טוב ושינויים לטובה!

  6. יומולדת שמח יעלה!

  7. מיכל עלמה

    מזל טוב יעל!!!!!

  8. תַּלְמָה פרויד

    מזל טוב יעל ויומולדת שמח.
    לגבי קשיי ההירדמות, קני לעצמך מתנה: ערכת ספר וקלטת "הרפיה עצמית" של ד"ר ברוך אליצור. המליץ לי רופא שנעזר בזה בתקופת מתח של בחינות, ניסיתי – ועזר. לא להתייאש אם ברגעים הראשונים זה נשמע הזוי. השגתי את זה ב'סטימצקי'. בהצלחה ושינה טובה (גם אם בשעות ההפוכות 🙂

  9. יעל, כמו יין טוב רק תשתבחי, ואת נפלאה בכל גיל, מזל טוב? ובקשר לשינה? הלוואי וידעתי..

  10. יומולדת שמח יעל, והמון המון מזל טוב. מאחלת לך בריאות טובה, אושר והצלחה ! (גם אני חוגגת החודש יומולדת ב-25 למאי)

  11. יעלה, אני מחכה לפוסט שתפרסמי כשתהיי בת 79.
    :-)))

    ומזל טוב!!!

  12. גיורא לשם

    יעל,
    תגידי תודה שהמבקרת קראה חצי ספר.
    יש מישהו, ששנינו מכירים, שעשה קריירה ביקורתית מפחות עמודים ואפילו השתתף חודש ימים בתוכנית טלוויזיה.

  13. יעלה היקרה, כשהייתי בת 40 הרגשתי בדיוק כמוך. הנה הגוף מתפרק (הוא ממשיך אגב…), וזהו. נגמרו החיים. מאז אני חיה בתוכם יותר מפעם, אבל גם לידם. לא יודעת איך להסביר לך. החלטתי שמה שמעניין אותי זה בעיקר המוח, הזיכרון, ופחות כאב פה או שם. וגם בשינה שברוגז לפעמים הפסקתי להילחם. זה יופי של זמן מחשבה, חלימה בהקיץ. או פשוט קריאה. אני חושבת שכל העניין הוא פחות להילחם בעצמנו. אנחנו לא האויב. חוץ מזה, הרבה ברכות ושמחות. מגיע לך. יומולדת מקסים! ותודה על הקולוליי…

  14. יעלה, כשהייתי בת שמונים ותשע
    הרגשתי בדיוק כמוך.

  15. אמל אבו זידאן

    אהלן יעל
    יפה הדרך בה את מנהלת שיחה עם הגיל. מה שכןהוא שהגל לא מנהל שיחה עם איש וכוחו בכך שהוא מכתיב את תנאיו. או שנקבלם בהבנה, השלמה ובאהבה או שהמתח ילווה אותה תמיד. אין בה בדרך הראשונה שהיא עדיפה בעינני כדי לא להתלונן פה ושם- אבל בינינו על מה לא מתלוננים….
    אל תגידי היום אני בת 49, תגידיגם היום כמות אתמול אנ יעדיין יעל ישראל וזו מתנת החיים…
    אמל

  16. יוסי וקסמן

    מזל טוב, יעל ישראל שכמותך.
    מתגעגע מאוד, יוסי.

  17. מזל טוב. יעל יקרה, על תהי גיבורה גדולה. 49 זה דבר זמני.לפני 0 זמן היית בת 10. לא שמתי לב שאני כבר עברתי שישים ולא מצליח להתרגל ל- "האדם המבוגר הזה". אבא שלי בכה ברגעים האחרונים שלו כאשר עדיין היה בהכרה. כל החיים לא יספיקו כדי להבין את הסוד הזה. יש מחקר מדעי מקיף ומתמשך בתחום. מכירה ספרים המדהימים של מייקל ניוטון? ועדיין סוד. אני מנסה להבין אם אני מוכן בכל רגע ואומר לך – עדיין לא. כשאהיה מוכן, אכתוב. מעניין מה תהיה תגובתי כאשר אבין שהזמן הגיע.

    • יעל ישראל

      איזה חמודים אתם!!!! תודה תודה תודה. ושוב תודה!!!!!!!! (היד כואבת אז לא עונה אישית לכל אחד). אבל אתם מה זה חמודים וטובים ומתוקים!!!!!!!!

  18. תודה שאת כנה ואמיתית, וכמו תמיד אומרת את האמת, הפעם על הגיל, שרבים עוטפים אותו בהתייפייפות.

    ומזל טוב.

  19. רונית בר-לביא

    מזל טוב, יקירתי.

    לי זה נשמע גיל יפה.
    בכלל, כל האי זוגיים יפים בעיני.

    ואת צעירה מאד. כל החיים לפנייך. באמת.
    אני רואה אנשים בני 60 ו 70 פורחים על ממש.

    ושתי דודותיי שהן בנות 55 בערך, בדיוק החלו קריירה חדשה הרבה יותר מלהיבה מהראשונה, שתיהן קורעות את תל אביב בשניםה אחרונות. ונראות טוב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל