בננות - בלוגים / / סבתי ניצולת השואה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

סבתי ניצולת השואה

 

בשכונת ילדותי, מה שקרוי היום הצפון הישן של תל אביב, ליד מלון הילטון, חיו לא מעט ניצולי שואה. היו שתי אחיות, שלאחת מהם הייתה "יד יבשה", שלא ידענו מה זה אומר, ודי פחדנו מההגדרה, והן קצת הפחידו אותנו האחיות העגומות האלה. והיה זוג שקט ונחבא אל הכלים שגר בבית הקטן שלידנו, ולא ידענו עליהם הרבה חוץ מזה שהיו ניצולי מחנה מוות, וזה אפילו הפחיד עוד יותר.

 

והייתה גברת קרייטרמן. גברת קרייטרמן שהשפיעה כל כך על מי שאני היום.

 

גברת קרייטרמן הייתה השכנה שלנו, והסבתא המחליפה שלי. היא היתה אישה מבוגרת ניצולת אושוויץ, שהייתי מביטה המון על המספר הכחול שהיה לה על היד כשביליתי בדירתה השקטה כמעט כל יום אחרי הצהריים, כי אצלנו היה תמיד רועש והיסטרי בגלל אחותי המשוגעת.

 

על גברת קרייטרמן כתבתי הרבה ברומן השני שלי "רואות מכאן את כל העולם" (הקיבוץ המאוחד/סימן קריאה, 1997). עליה ועל בתה אינה, שנשלחה למנזר רגע לפני הפורענות הגדולה, ואחרי המלחמה אמה מצאה אותה והן התאחדו. האב נספה במחנות, ולכן זה היה רק היא ובתה, בתה והיא.

 

אם יש לי זיכרונות ילדות חזקים זה דווקא ממנה, מ"הסבתא" הפולניה שלי, שפינקה אותי ואהבה אותי אולי משום שלא היו לה נכדים. בתה פיתחה קריירה בכל מיני תחומים ולא התחתנה. אבל לדעתי לא בגלל זה היא לא התחתנה, אלא מפני שלא יכלה לעזוב את אמה. אחוות ניצולים.

 

כמה שמחתי כשקיבלתי מיילים מסטודנטים שלומדים את הרומן הזה שלי באוניברסיטה, וכתבו לי על זיכרונות דומים שלהם משכנים ניצולי שואה. זה הבהיר לי שהזיכרונות הללו הם קולקטיביים. לכולנו יש איזה "סבא" או "דוד" שניצל ממחנות המוות, וגם אם זו אינה קרבת דם, זו קרבת נפש של ממש. כולנו דור שני מהבחינה הזו. 

 

אני לא יודעת איך זה היה בשנות השישים במקומות אחרים בארץ, כולל בקיבוצים ובמעברות באותם שנים. אבל להיות ילד בצפון תל אביב בשנות השישים היה חוויה קיומית שנקשרה הדוקות לשואה. לא רק בגלל שחיינו איתם ממש, עם אלה "שיש להם מספרים על היד", אלא גם מפני שאצלנו בבית ספר "דוגמא" אצרו את זיכרונה של קהילת גטו וילנה. באותה תקופה כל בית ספר יסודי "אימץ" קהילה שנספתה בשואה, ולכל בית ספר היה את הקהילה שלו.

 

אינני יודעת כיצד זה כיום בבתי הספר, אבל אצלנו זה היה חלק אורגני מיום השואה. הייתה לזה כזו משמעות ענקית, והדבר הילך עלינו אימים בדיוק כמו שהחתים אותנו בחותמת לכל החיים. כבר אמרתי, כולנו דור שני, גם מי שאיש במשפחתו לא נספה, גם מי שהוריו בכלל עלו מארצות המזרח, כמוני.

 

הנה, לי הייתה במשפחה איזו דודה רחוקה, טיה ראשל – דודתה של אימי – שהתחתנה עם יווני ועזבה את תורכיה, ואכן מצאה את עצמה כעבור כמה שנים במחנה ריכוז, שם הפכה לנכה. אבל זה היה סיפור לא נוגע, כי לא הכרתי את הדודה הזו בכלל מפני שחיה בצרפת. ולמרות שזה היה סיפור משפחתי, הוא היה הרבה פחות נוגע מלהכיר את גברת קרייטרמן, שממש עטפה את הילדות שלי.

 

אני מגדירה את עצמי דור שני, כי הייתה לי סבתא מאמצת עם מספר כחול על היד, סבתא מחבקת שלא זכתה להמשיך את השושלת שלה, ונאלצה להסתפק באהבת "נכדה" ספרדייה. 

 

17 תגובות

  1. מרגש. נהניתי לקרוא.

  2. רות בלומרט

    יעל, חשוב לתעד כל שבב זכרון ברצף הקטוע של חיינו.

  3. את כותבת נפלא. גם אני נושאת עמי זכרונות כאלה. כאילו כתבת אותי.

  4. מרגש מאוד.

  5. "והייתה גברת קרייטרמן. גברת קרייטרמן שהשפיעה כל כך על מי שאני היום" תיאור חם ואוהב
    זכתה היא וזכית את לקירבה וחמימות כזו.
    בילדותנו הסתובבנו בין אנשים "מסומנים" כאילו זה בסדר גמור

    • בכל הכבוד לגברת הקשישה , לזיכרונות מבית ספר ולשכנים ניצולים יש כאן פספוס שטוב פספסת-
      דור שני מתבטע בחסר גדול – אין סבתא וסבא, אין דודנים ודודים ועוד. יש שתיקות ארוכות , התפרצויות של אלימות, הרגשה של רדיפה אפילו מדפיקה בדלת, בדידות איומה שאתה מרגיש כבר כילד ולא מבין למה הבדידות הזו של ההורים (גם כשיש משפחה), דאגה תמידית ופחד ממחסור ברמות שקשה לתאר. ילדים שמגוננים על ילדיהם, נושאים שעוקפים ועושים הכל כדי לא לדבר עליהם.
      טוב שלא פגשת את כל זה.
      נכון שבישראל השואה נצרבת בכולם, אבל טוב שאת לא מבינה מה זה להיות דור שני.

      • יש ויש דור שני. אני מבין על מה יעל מדברת. אף אחד לא בא לגנוב מבני הדור השני את השואה שלהם. לי היה סבא כזה, זכיתי ממנו להרבה אהבה, לא לשתיקות, לא להתפרצויות של אלימות, לא לבדידות. והוא היה ניצול שואה. בין הניצולים ישנם גם אנשים שהצליחו להיאחז באופטימיות שבתוכם ולהנחיל אותה לדורות הבאים. לפעמים יש גם אהבה ואור בכל הזוועה הזאת. ולי היה סבא כזה ז"ל.

  6. מירי פליישר

    יעל תודה שהזכרת לי את האנשים באלה שריקי קראה להם אנשים מסומנים. עצובים,נאחזים בחיים, עריריים, שומרי סודות זוועה, חיים .
    אצלי היו אלה זוג שכנים שטיפלו בי באהבה.

  7. קשר מרגש, יעלתי, בין "הנכדה" לגברת קרייטרמן. ובדרך אגבית מאד נגעת בסוגייה מאד מרתקת – הקשר הסבוך שבין עולי המזרח למדינה, שקמה מאפר חורבות יהדות אירופה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל