בננות - בלוגים / / בזכות חתול קטן אחד באושוויץ
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

בזכות חתול קטן אחד באושוויץ

 

זאת לא עוד הזדמנות לדבר על חתולים. זאת הזדמנות להיזכר בניצולי שואה, ובמעט טוב, או במעט שפיות, שהיו להם במחנה. פיסת חיים נורמלית במקום אב-נורמלי.

זאת הזדמנות להזכיר את אותה זקנה ניצולת שואה, שחברתי טיפלה בה. היא חיה בדירת פרטר תל אביבית, דירה קטנה ומעופשת, בקושי אכלה, הייתה רזה כמו לולב, ואת מיטב כספי הרנטה הוציאה על חתולי החצר.

 

ואלה אפילו לא היו החתולים שלה. הם לא היו חיות המחמד שלה. אולי אפילו לא נקשרה אליהם באופן מיוחד.

 

אבל היא האכילה אותם במיטב שבמיטב. הייתה מזמינה מהסופר קילוגרמים של חזה עוף טרי וגלונים של מים מינרלים, ומבשלת את העוף במים האלה. היא הייתה מאכילה באוכל היקר הזה את חתולי החצר, עשרים וחמישה במספר. תעשו חשבון כמה זה עלה לה מדי חודש. בוודאי כל הרנטה הלכה על זה.

 

זה אולי יזכיר למישהו את הסיפור של או הנרי, "שני הג'נטלמנים של חג ההודיה", על אותו קשיש שהתעקש להאכיל מדי שנה הומלס זקן בחג ההודיה, אפילו כשכבר לא היה לו כסף וגווע בעצמו. אבל בעצם, זה הולך למקום הרבה יותר גרוע: למחנות.

 

אותה ניצולת שואה, ועוד ניצולי שואה אחרים, זכו למעט אהבה מהבריות הקטנות והפרוותיות האלה, והיום, בזקנתם, הם גומלים להם על מה שעשו למענם במחנות. לפעמים זה היה הרבה יותר מאהבה, לפעמים זה היה אוכל. ממש כך.

 

לפני כחמש עשרה שנה קראתי עדות של ניצול שואה בעיתון, שכתב שהסיבה שהוא מאכיל את חתולי הרחוב כל ימיו היא שהוא גומל להם על כך שהאכילו אותו במחנות. היה לו שם חתול ידיד שהיה מביא לו אוכל מהפחים, כל מיני שאריות, קליפות ודברים כאלה. ובשבילו זה היה המון. מאז הוא נשבע לתת לחתולי הארץ את מה שהעניק לו חתול פולני אחד.

 

חברתי שאלה פעם את אותה ניצולת שואה שבה טיפלה, בשביל מה היא מאכילה את החתולים בטוב ביותר, באוכל שלפעמים לא עולה אפילו על שולחנות אנשים, בשעה שיכלה לקנות שקי מזון יבש בגרושים, כפי שעושים רוב המאכילים. אבל הניצולה אמרה שזו דרכה להחזיר לחתולים אהבה על מה שהם העניקו לו במחנה הריכוז. רק את הטוב ביותר תיתן להם.

 

אני לא יודעת כמה מקרים כאלה יש, של ניצולים שאולי שמרו על שפיותם בגלל חתול אחד קטן, עם לב אחד גדול. אולי אלו רק סיפורים ספורים. מצד שני, בצפון תל אביב, בה תמיד היו הרבה ניצולי שואה, תמיד הם אלו שהאכילו את החתולים, הרבה לפני שזה נעשה טרנד בקרב הצעירים.  

 

ועוד דבר שחשבתי עליו, שלמעשה החתולים היו הבריות היחידות שיכלו להיכנס ולצאת חופשי במחנות הריכוז, חוץ מהציפורים, אבל הן לא מתיידדות עם בני אדם כפי שחתולים מסוגלים. כך שלמעשה, החתולים יכלו להיות ידידיהם היחידים של הכלואים. איזה גורל משותף מוזר לבני האדם ולחתולים.  

 

 

 

 

14 תגובות

  1. מאוד מרגש ,יעל, בעלי חיים לפעמים יותר אנושיים מבני אדם, ויש ניצולי שואה החיים לא רק בעוני מחפיר ,אלא גם בבדידות איומה. את הלקחים כבני אדם טרם למדנו

  2. מירי פליישר

    לא תארתי לעצמי שחתולים היו שם.

  3. פוסט מעניין מאוד. פעם ראשונה שאני שומע על הדבר הזה. נשמע עדות מרתקת על הקשר בין אדם לחתול וגם אני כמו מירי, מרגיש שלמדתי כאן משהו חדש. זווית קצת אחרת על השואה. רני.

    • רני, בזמנו, כשעבדתי עם ירון על "הומלס", הצעתי לו באחד הסיפורים בקובץ להכניס את זה, את הסיפור על הניצול שקראתי פעם בעיתון העיר, והוא אכן עשה זאת. וגם אני, ברומן שאני דוגרת עליו כבר כמה שנים, הכנסתי דמות של זקנה כזו, המבןססת על הזקנה שאני מספרת עליה כאן. זה מדהים הקטע הזה ללא ספק.

  4. רונית בר-לביא

    מרתק ומרגש.
    לא הכרתי את זה, יעלה.

    תודה שהבאת.

  5. הגרמנים חוקקו חוקים שהעניקו פרבילגיות להאכלת חתולים וחיות מחמד .
    מי שלא ציית נקרא אכזר.
    גורלם של היהודים היה שונה.
    אני אוהבת חיות אך מסתבר שיש מי שמעוות סדרי עדיפויות.

    • היי אביטל, למיטב ידיעתי זה כלל רק כלבים, וכדאי לשם כך לקרוא את הרומן "הכלב היהודי" של אשר קרביץ.

      ואגב, גם אם הגרמנים היו שטניים וחולניים "בסדרי העדיפויות" שלהם, זה לא אומר כלום על חיות המחמד,ובייחוד חתולים, כי הן דווקא עזרו ליהודים, כפי ששמעתי מפי כמה ניצולי שואה. אז למה להכפיש סקטור שלם (חתוליפ) רק בגלל השטויות של הנאצים?

      • חלילה יעל, איני מכפישה.
        רק הוגה.
        אגב שמעתי את זה בהרצאה בוידאו של הרבי מלובביץ שהיה בתחילת המלחמה בגרמניה חמק לצרפת ומשם הגיע לארה"ב.אחיו וגיסתו נספו.
        הוא דיבר על עיוות סדרי עדיפויות ונתן את הנאצים כדוגמא.
        טען שלפעמים אנו נרעשים מגורל של חית מחמד ועל גורל של אדם נזקק אנו לא מניעים שריר בתוי הפנים.

        ולכן לדעתו בעניין הזה יש ללכת על פי דרכה של תורה.
        ה'חלבן' שהוא רב מקובל גדול מאד פירסם לפני בערך חצי שנה מאמר על חשיבות האכלת חתולי רחוב ברחובות.ואנשים התפלאו על כך ש 'החלבן' מצא לנכון להתיחס לסוגיה הזאת מכל הסוגיות.
        אנו מחויבים לחמול על חיות.
        מי שמתעלל בהן , יתעלל גם בבני אדם.
        מאידך יש כאלה שלא עושים את ההבחנות הנכונות ולכן הרבי מלובביץ דיבר על כך שעל ערכי החמלה להיגזר מתוך היהדות עצמה, אחרת יכולים להעניק להם פרושים מעוותים , כדוגמאת הפירוש הנאצי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל