בננות - בלוגים / / מחלקת העינוי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מחלקת העינוי

 

שמחתי מאוד לראות אמש את תוכנית הראיונות עם נכי צה"ל בתוכנית "עובדה". שמחתי זו אולי התנסחות אומללה יחסית לנושא מצער כזה, אבל כמי שמכירה את התלאות שמשרד הביטחון מעביר בהם את הנכים, שמחתי שסוף סוף הם החליטו לפתוח את הפה בקול זעקה רמה.

 

האם קולם יישמע? כרגיל, אני מניחה שלא. מחלקת השיקום של משרד הביטחון אטומה כמו כל מוסדותינו, ובירוקרטיה מייאשת היא חלק קבוע מסדר יומה.

 

הנה העינוי האחרון שעבר על ידידי העיוור, נכה מלחמת לבנון הראשונה. אחד מיני עשרות אלפי עינויים בירוקרטיים מייאשים, שגורמים לנכי צה"ל לוותר פעמים רבות על מה שמגיע להם.

 

ידידי לקח את כלבת הנחייה שלו לווטרינר לניקוי שיניים יסודי שמבוצע בהרדמה מלאה. על פי כלליי המחלקה לשיקום, כל הטיפולים הווטרינריים של כלבי הנחייה הם על חשבון משרד הביטחון, אבל מובן שצריך לשלוח חשבונית.

 

אלא שהחשבונית שהנפיק הווטרינר אינה תואמת את דרישות המחלקה לשיקום, מפני שטיב הטיפול לא נרשם ליד המחיר ששולם, אלא הרבה יותר למעלה בחשבונית. בגלל זה מחלקת השיקום לא מוכנה לקבל את זה ולהחזיר את הכסף. זה לא תואם את הכללים שלהם לגבי חשבוניות. הבנתם את זה?

 

ידידי צריך ללכת שוב לווטרינר כדי שיכתוב את טיב בטיפול ברובריקה שמחלקת השיקום דורשת, אבל אין לו זמן וכוח לעשות את זה, אז הוא התייאש והחליט לספוג את הסכום בעצמו.

 

מי שראה את "עובדה" ראה בוודאי את אשת הנכה שביקשה לקבל החזר על שכירת רכב לחודש בסך 3000 ₪ במקום מוניות שהיו עולות לה לחודש אחד כ-10.000 ₪. אבל לא. בחוקי מחלקת השיקום רשום שנותנים מוניות, לא רכב שכור. אז מוניות זה יהיה. ככה זה.

 

כל העינויים האלה, קטנים כגדולים, עוברים על נכי צה"ל בכל יום מימות השנה. כל פעולה מול מחלקת השיקום כרוכה בניירת נוראית ובבירוקרטיה מבעיתה.

 

תשאלו, אז מה? הרי גם אנחנו, כולנו, כל האזרחים סובלים מנגע הבירוקרטיה הישראלית. נכון. אבל אנחנו לא סובלים מכל מיני כאבים ונכויות איומות, וגם אם אנחנו סובלים, זה לא קרה לנו באשמת המדינה. זה קרה בגלל משהו: גורל, אלוהים, מקריות, משהו.

 

בפוסט אצל מיכה על גלעד שליט נכתב על ידי כל מיני מגיבים שזה ההסכם בין המדינה לאזרחיה: אתה יוצא לקרב מתוך ידיעה שתמות, תיפצע, תהפוך לנכה נפשית או פיזית או תילקח בשבי ולא תוחזר. ככה זה, ועלינו לקבל את זה.

 

אבל בשום מקום לא נאמר שכאשר בכל מלחמה יש קציר חדש של פצועים והלומי קרב, הם עתידים לעבור את העינויים הללו שמחלקת השיקום מעבירה אותם. בשום מקום לא נכתב שיפקירו אותם ככה, שיגרמו להם להתחנן על כל שקל.

 

זה מה שרוב העם כאן לא יודע, או יודע ומתעלם. גם אני התעלמתי עד שהכרתי את ידידי העיוור ואת ידידי האחר, שהוא הלום קרב. לא ידעתי על כל התלאות האלה שמעבירים אותם, הם שזקוקים כל כך לעזרה שלנו. לא ידעתי שזורקים עיוור עם כלב נחייה ממונית בגלל שהכלב "מלוכלך". לא ידעתי על הלך-ושוב שעושים להם במשרדים הממשלתיים. לא ידעתי על המאבק על כל אחוז נכות.

 

היום אני יודעת. הרבה. ידידיי מספרים לי. לגבי ידידי העיוור, הוא מאלה שלא נלחמים. למזלו הוא מתפרנס יפה, אז אין לו בעיות כלכליות. לכן הוא מעדיף לשתוק. אבל יש לי ידיד אחר, אותו הלום קרב, שנלחם שנים במחלקת השיקום, ופעמים רבות מלחמתו גורמת לכך שיתנכלו לו בדיוק בגלל זה. בעבר הוא חשב לפתוח כאן בלוג ולשפוך הכול, את כל הכיעור של מחלקת השיקום, אבל בסוף נבהל כנראה ממה שיקרה לו אם יעשה את זה, וביטל את הרעיון.

 

ואני יודעת, אף אחד לא אוהב לקרוא על זה. תמיד כשאני כותבת על המחיר הכבד של נכי צה"ל, שזה המחיר הכי קשה של המלחמות, מתעלמים או לא נכנסים לפוסט. 

ובמלחמה האחרונה, כשהעזתי להזכיר את גל הנכים החדשים שייווצר, פתחו עלי פה שאלוהים ישמור. מיד הוכרזתי כ"יפת נפש" ו"אוהבת ערבים" ו"הורסת מורל".

כי זה מה שחשוב לנו, איך אנחנו נראים בעיני עצמנו. שלא ניזכר בפנינו המכוערות.
 

וכרגיל, את הנכים תמיד שוכחים. זוכרים את המתים, בוכים על המתים. אף אחד לא בוכה על הנכים. והם הקורבנות האמיתיים כאן. 

 

6 תגובות

  1. מירי פליישר

    יעל
    שליחות טובה את עושה בבלוג שלך כשאת מייצגת ולו במעט את בעיותיהם של נכי צהל. מודה לך שיידעת אותי לפחות. את לא צריכה לחשוש שלא ייכנסו לפוסט. מי שלא יידע יחיה בגן עדן של שוטים ואני בטוחה שפה לפחות ועוד רבים וטובים בארץ לא רוצים להתעלם , רק פשוט לא יודעים.
    תודה

    • יעל,
      אין מספר לנכים ולסיבוכים והם ואנו מחוברים בשלשלאות נייר רקוב שעליו מודפסים כליים בכתב חרטומים.
      והפסח נושא את העיוור ושניהם מובלים ע"י רובוט בירוקרטי שאינו מסוגל להועיל לעצמו.

  2. אוי יעל, זה כואב מה שאת אומרת.
    אבי ז"ל היה נכה צה"ל, והשיקום תסכל וייאש אותו. מעבר לכל הדברים האלה, יש שם המון המון כסף. ומישהו יושב עליו, ומוודא שמקורביו יהנו.
    אחת המתנות הגדולות שאגף השיקום יכול לתת הן תחנות הדלק, שהן ממש מכונה לייצור כסף. אבל לא כל אחד מקבל, הו לא, רק מי שחבר של מוץ או של איזה עסקונצ'יק אחר.
    התערבו לנו בבחירת הבית, המגורים, סדנת הפרוטזות בחו"ל.
    יצרן הפרוטזות הוותיק והאהוב של אבי בארה"ב לא הסכים כבר לכופף את הכללים שלו, ואיבד את הזכיון. עשרות קטועים הפסידו את הפרוטזות המעולות שלו והלכו למקומות סוג ב'.
    וזוהי באמת רק ההתחלה-לה-לה.
    תגידו תודה שהמדינה נותנת לכם כסף, ותשתקו.

    אבא שלי התאבד בסוף, ואין לי ספק שהיחס של האגף, שהוא היחס של *המדינה*, תרם את תרומתו בסיפור הזה.

    אני לא עושה את זה בד"כ, אבל דווקא אתמול כתבתי על ההתאבדות שלו. אני מצרפת לינק. אם זה מפריע לך, תרגישי חופשי למחוק:
    http://www.notes.co.il/roni/54417.asp

  3. מסכים לגמרי, והעוול פשוט זועק.

    הבעיה היא שקשה להגיב, ולכן רק מעטים מגיבים. אבל קראתי.

  4. צפיתי בתוכנית. היא מקוממת והמסר קפקאי וחסר אונים, ונדמה שכולם מדברים מול חומות בצורות.

  5. לצערי הרב איני מופתע. המדינה הזו שסבי ישב בכלא עכו משום שלחם להקמתה (במסגרת האצ"ל), הפכה להיות משהו שהוא היה בוש בו. פוליטיקאים נפוטיסטים שדואגים לעצמם ולמקורביהם ומחלקים ג'ובים ומתחזים בתוך כך למדינאים שמנווטים את המדינה.
    אבי היה נכה, לא היה נכה צה"ל, אבל נכה סוג ב' – כלומר נכה רגיל. כל חייו נקבעו לו 80% נכות. למותר לציין שעבד עד גיל 70 ולא נזקק לקצבה החודשית. אבל לכשהזדקן נתבשר שרמת נכותו ירדה ל60%, לא משום שהחלים, פשוט מכיוון שהוא כבר זקן וחייו במילא אינם חיים… מסתבר שמאחר שבגיל הזקנה תפקודו של האדם יורד הרי שבמילא הוא מין סוג של נכה ואז כנכה הוא פחות נכה, כי גם זקנים אחרים מוגבלים במקצת. הבנתם את זה?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל