בננות - בלוגים / / משהו שזעזע אותי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

משהו שזעזע אותי

 

אחי סיפר לי שראה השבוע בתוכנית הטלוויזיה "שתולים", שבבית האבות הראשון שבו היתה אימי התעללו נוראות בקשישים.

הוא טוען שזיהה שמדובר במוסד הסיעודי שבו היא הייתה. המוסד הנ"ל שוכן בגבול בני ברק-פתח תקווה. זה מקום דתי, שאני דווקא מאוד התלהבתי ממנו ורציתי שאימי תישאר בו. פתאום קלטתי איזה מזל היה לנו שאימי לא רצתה להישאר שם, ובתוך שבועיים העברנו אותה למקום אחר. לחשוב שהיתה חוטפת מכות רצח מהאחים כמו שהראו בכתבה! זה פשוט זעזע אותי עד עמקי נשמתי.

 

בית האבות הסיעודי הזה עשה עלי רושם מצוין: יפה, חדש, מרווח, והכי התלהבתי שם מהיחס החם. ייחסתי את זה לעובדה שהמקום דתי ומנוהל על ידי צוות דתי. היתה שם תחושת אוהבת ותומכת של קהילה.

 

ופתאום לגלות שגם במקום רגוע, תומך, שליו והרמוני כזה יש אלימות נוראה כלפי חסרי ישע: קשישים במחלקה הסיעודית.

 

באותה עת העברנו אותה מיד לבקשתה לבית אבות אחר בפתח תקווה, אבל באיזה שהוא שלב התחלתי לחשוד שגם שם מתעללים.

 

יום אחד הם העבירו אותה לבית חולים בטענה שנפלה באמבטיה. כל ראשה היה מכוסה כתמים כחולים, והיא הייתה מטושטשת מנטלית יותר מתמיד. איזה נפלה באמבטיה? הרי היא חצי משותקת בכיסא גלגלים. ממילא רוחצים אותה. לי היה ברור שהתעללו בה, מה גם שבמקום הזה בכלל הייתה תחושה של שוק בשר, יחס קר מאוד של הצוות, ואחות אחת במיוחד שעשתה לי רושם מֶנגָלי במיוחד.

 

אז הוצאנו אותה משם. בחצי השנה האחרונה היא ב"רקנטי", עדיין בפתח תקווה, אבל בקהילה של תורכים ויוונים כמוה. בינתיים זה נראה טוב.

 

אבל לך דע. מי יכול להבטיח לי שאמי לא תופיע שוב עם סימנים כחולים על הפנים או עם שבר בקרפת, ויטענו בפנינו ש"היא נפלה"?  

 

הנה, מקום כה מסביר פנים כמו בית האבות הדתי התגלה כשמשחטת זקנים.

 

מה שמזכיר לי מה שאמרה בחדשות בתה של הזקנה שהעובדת הזרה התעללה בה נוראות. היא אמרה שהאישה הזו הייתה כה נחמדה, הם לא תיארו לעצמם שהיא תתגלה כמפלצת. גם אנחנו לא היינו מעלים בדעתנו שבית האבות הדתי יתגלה כמלכודת קשישים אכזרית.

 

מה רוצה לומר בזה? אי אפשר להסתמך על רושם טוב שעושה אדם או מוסד בכל האמור לגבי טיפול בילדים, קשישים או חסרי ישע. אף פעם אי אפשר לדעת מה מסתתר מאחורי התנהגות נופת צופים וחיוכים מתוקים.

 

ממה שאנחנו רואים כל יום בטלוויזיה, הדרך היחידה להגן על ילדים ממטפלות, גננות ומורות מתעללות, והדרך היחידה להגן על קשישים ושאר חסרי ישע במוסדות בנוסח דיקנס, היא לרשת את הבתים והמוסדות במצלמות וידיאו. זה נשמע כמו "אח גדול", אבל כשמדובר בלהגן על חסרי ישע כל מאמץ כדאי, גם כספי.

 

הורים שלא שמים מצלמת וידיאו בביתם כדי לפקח על המטפלת, שוגים בגדול. זה לא כזה יקר. אשר למוסדות לחסרי ישע וגני ילדים, לדעתי חובה לחייב אותם בחוק מסודר לרשת את בית האבות או המוסד במצלמות מעקב, ושבאמת יעקבו אחרי העובדים 24/7. לא ייתכן להפקיר חסרי ישע לחסדי מפלצות אדם.

 

את התוכנית "שתולים" עצמה לא ראיתי, ואני מניחה שמקרים של התעללות יכולים לקרות בכל בית אבות, כי מספיק עובד סדיסט אחד שיהרוס את המקום.

 

מצד שני, שמעתי בתקציר של התוכנית באתר "מקו" את מנחת התוכנית אורלי וילנאי פדרבוש אומרת שזה יכול לקרות לכל אחד. שאפילו השתול ששלחה לשם אמר לה בתוך שבועיים, שאם היא לא מוציאה אותו הוא מתחיל להרביץ לזקנים.

 

???? מתחיל להרביץ לזקנים?

 

פדרבוש טוענת שאם ישלמו טוב וייתנו תנאי קידום והכשרה, המצב ישתנה. באמת? היא באמת חושבת שאחיות וכוח עזר מכים חסרי ישע בגלל שלא משלמים להם מספיק ואין להם תנאי העסקה נאותים?

 

אולי גם הנאצים התעללו ביהודים כי לא שילמו להם יפה? איזו מין טענה עקומה זו?

 

נכון, לפעמים קשישים או חסרי ישע אחרים, כולל ילדים, עולים על העצבים, ולפעמים זה גורר יחס חסר סבלנות ואפילו עוין מהצוות, אבל מכאן עד להגיע למכות רצח המרחק רב.

 

מי שמכה חסרי ישע הוא סדיסט, לא יותר, לא פחות. סתם סדיסט. הוא לא נגרר לזה כי עיצבנו אותו, אלא כי הוא חולה בנפשו. כמו שגבר שמכה את אשתו או הורה שמכה את ילדו לא הגיע לזה כי "עיצבנו אותו", אלא כי הוא חולה בנפשו.

 

דווקא מפדרבוש יפת הנפש ומגינת ניצולי השואה אני מצפה להבנה בסיסית כזו בנפש האדם. כן, ברור שצריך להעניק תנאים ושכר הולם לאחיות ולכוח עזר, אבל זה בכלל לא קשור לתופעת האלימות במקומות כאלה.

 

את הדברים החמורים האלה אפשר לנסות למגר רק באמצעות חוק לרישות מצלמות וידיאו במוסדות, ביצועו תוך כדי מעקב יומיומי, ומתן קנסות למי שלא מיישם אותו. רק ככה אפשר לגלות את הפסיכופטים הסדיסטים שמסתננים למוסדות שבהם נמצאים האנשים הכי חלשים בחברה.

 

10 תגובות

  1. אכן כתבה קשה, יעל. מזעזעות הקהות והתוקפנות מול חוסר האונים של הקשישים. בלתי נסבלת עצימת העין ושתיקתם של הסובבים. הטענה שאלימות היא חולי נפשי, מסירה את האחריות מהתוקפים. רישות במצלמות ונגישות של המשפחה אליהן הם הכרחיים, לדעתי. צר לי שאמך נפגעה כך ומקווה שהמקום הנוכחי אכן טוב ושומר על שלום הדיירים, נפשם וכבודם.

  2. איריס קובליו

    מזעזע. מעלה זכרונות קשים

    • רות בלומרט

      את סבתי האהובה חנקו בזונדה בחמש לפנות בוקר, כדי להאכיל אותה בכפייה…לטובתה. לא גילינו מי עשתה זאת. והיו עוד מעשים מחפירים שהזכרון מוצף בם. זה היה בצפת.

  3. בתי אבות
    לא לבלוע ולא להקיא

  4. יעל, ברגע שיעלו את השכר ילכו לעבוד שם אנשים עם הכשרה מתאימה ולא מובטלים שלא מצאו שום מקום אחר.

    עבדתי עם אוטיסטים אלימים שהכו אותי, מעולם לא היכתי בחזרה , אבל אני יודעת בברור שבאחד ההוסטלים היכו אחד מהם מכות נמרצות.
    זאת עבודה קשה ושוחקת, ואין תנאים.
    אני עבדתי שם שבע שנים רק בחופשים ולפתע פוטרתי ,למה, כי חששו שמגיעים לי תנאם.
    אז כולם נאנחו כי ידעו שלבאה אחרי[,אין את הנסיון וההכשרה שללי, והאוטיסטים ילחצו, יהפכו לאלימים והסוף לא ברור.
    בעקבות פיטורי ופיטורי עוד כמה עובדות, גם המנהלת שלנו התפטרה, היא לא הסכימה לקחת אחריות על התוצאות.
    אז אולי כל מיני פושעים ופושעות לשעבר מגיעים למקוומות האלו, כי מי יסכים לעבוד בתנאים כאלה.
    לא הוגן, אכזרי.
    אבל רוב האנשים לא עובדים מתוך שליחות.
    זאת נחלתם של מעטים.
    שבת- שלום

    • שבת שלום אביטל!

      המפלצת החברתית שהיא לצערי הרב פני החברה שלנו, שמה את הורינו הקשישים וחסרי הישע בסדר עדיפויות אחרון. דבר זה אסור שיעשה במלא מובן המילה .אז אלה הן התוצאות .ומה אנחנו מתפלאים שאנחנו בעצמנו מסכימים לכך שאנשים כפי שאת מתארת כגון פושעים ופושעות שיצאו אולי מבתי סוהר דהיינו אסירים משוחררים אנשים שלא התקבלו לשום עבודה וכו,ולאלה אנחנו מוכנים למסור את הורינו .זהו פשע ממדרגה ראשונה, ולא שונה לפי דעתי משתיקת העולם לנוכח פשעי הנאצים.החברה חייבת לשים בראש סדרי העדיפויות את הטיפול בהורים.

    • אביטל,
      את מוכיחה את טענתי שעובד לא יכה חסר ישע בגלל תנאי עבודה לקויים, אלא כי הוא אלים. טענתך נכונה: תנאים טובים לאנשים טובים. אבל פדרבוש אמרה ב"מקו" שכל אדם עלול להגיע לכך שירביץ לחסר ישע. ואת זה איני מקבלת.

      ואגב, אכן אוטיסטים מאביצים לצוות, אבל זקנים ותינוקות לא. לאימא שלי אין כוח להרים כוס, והיא בקושי מדברת. כמה היא כבר יכולה לעצבן איש כוח עזר שיחזיר לה במכות רצח?

  5. ראיתי את התוכנית מזעזע, אבל גם השכר והתנאים של העובדים לא מספק ומעורר תרעומת, זו עדיין לא סיבה להתעלל. על בית האבות הנוכחי של אמא שלך{רקנטי} שמעתי רק דברים טובים מחברות שלי שהוריהם שם, הן אומרות שהיחס אנושי והקהילה מאוד תומכת,"אל תשליכני לעת זקנה" מקבל משמעות גדולה.

  6. יעלה יקרה,
    מזמן לא הגבתי אצלך, מה שאינו מעיד על אהבתי הגדולה הנתונה לך ולמילותייך!!!
    נפלתי למשכב בימים האחרונים ואני פרצוףתחתמגלהמוקשים…
    אבל – למדי ממני הלכות חיים (ואני ברוכשם גם איש עסקים): כשאני רואה דתיים עם כיפות שחורות אני בורח קילומטר, וכשאני רואה כיפות סרוגות אני בורח שני קילומטר.
    כמובן שזו הכללה, הכי אנטישמית שיש לצערי.
    אבל הם מה זה נחשלים. למות למות.
    מבחינתם – אנשים כמוני למשל יש לסקול באבנים בכיכר העיר. או לחלופין, לרפאני ממחלותיי האיומות ומסטיותיי.
    אז… שלא יעבדו עליכם
    נשיקות רבות,
    יוסי

    • הכי טוב שתשלח אותם לאושוויץ ותגמור עניין.
      לשם שלחו את כולם בלי הבדלה.

      ושבי ויעל אתן צודקות כמובן, פשוט הצגתי את השתלשלות הענינים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל