בננות - בלוגים / / העניות מעשירה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

העניות מעשירה

בעקבות הפוסט של ענת

 

אבא שלי היה אומר שהעניות מעשירה. הוא היה ממציא כל מיני תבשילים מכלום, תופר קישקעס, מטגן קציצות "מוח צמחוני" במשך שעות. גם כשכבר היה לנו די הרבה כסף, עדיין אהב לבשל את האוכל שהיה מבשל לאמו האלמנה ואחיו היתומים כנער בשכונת מחנה יהודה בירושלים המנדטורית.

 

בעקבותיו, גם אני למדתי להתענג על האוכל הפשוט, ובעיני חביתה בשמן סויה עם לחם אחיד, חמוצים מעשה בית, מלפפונים, עגבניות ובצל הם ארוחת מלכים. אני נזכרת כיצד כילדה הייתי יושבת איתו בקיצינט בחנות שלו ב"בית רומנו", וכיצד היינו אוכלים את הכריכים על פרוסות ענק מלחם אחיד, קציצות ירק שהוא טיגן בבוקר, ירקות חיים והרבה הרבה עלים שונים.

 

להגיד את הקלישאה שלמרות שהיינו די עניים היינו מאושרים? אולי זה ככה, אולי זה רק נוסטלגיה. קשה לדעת בגלל הפטינה של הזמן שעוטפת את הזיכרונות. אבל כן, נדמה לי שהיינו מאושרים, אז, בקיצינט הקטן בחנותו הקטנה.

 

אני חושבת שהסיבה לכך, אולי, היא שמי שאין לו הרבה נהנה יותר מהמעט שיש לו. ואז אני נזכרת שלפני כמה שנים עברתי תקופת אבטלה ולא היה לי הרבה כסף, וכמה נהניתי מכל מיני תבשילי עדשים שהייתי מכינה.

 

באותה עת קראתי את "הבשורה על פי ישוע" של סאראמאגו, ויש שם קטע שבו אוכל ישוע עדשים מבושלים בבצל עם חומוס. ישר נתקפתי כזה חשק לאכול את זה, ולמחרת בישלתי לעצמי את התבשל הפשוט פשוט הזה, שעינג אותי הרבה פעמים באותה תקופה דלה מאוד בכסף, והבנתי מדוע מכר עשיו את בכורתו בתבשיל עדשים. 

 

מאבא שלי, שבמשך השנים קצת התעשר והיה יכול לתת את נעליו לתיקון אך התעקש להמשיך לתקנם בעצמו, למדתי לתקן נעליים, לתקן ברזים, לתקן כל מיני דברים בבית, לצבוע קירות ולהדביק רהיטים. היו לו שיטות מצחיקות ודי חאפ-לאפיות לתיקון כל מיני דברים, ואני הפכתי תיקונצ'יקית מצחיקה כזאת כמוהו.

 

עד היום אני לא מבינה מדוע עלי לשלם עבור משהו שאני יכולה לעשותו בכוחות עצמי. וכך בקעה ממני בנעוריי מין "מיס עשה זאת בעצמך" משודרגת: הייתי צובעת בגדים ותופרת מהם בגדים אחרים, הייתי פורמת סוודרים וסורגת מהם אחרים, הייתי מכינה את כל תכשיטיי בעצמי. אפילו נעליים הייתי צובעת אם נמאס עלי צבעם. ולא בגלל מחסור בכסף.

 

כך יצא שאבי צדק, העניות באמת מעשירה. ולאו דווקא העניות הממשית. אפשר שיהיה לך כמה גרושים, אפילו לא מעט גרושים, אבל אם "תחשוב עני", תלמד לעשות בעצמך כל מיני דברים ותהיה מין מקגיוור כזה, ולא תזדקק לעזרת הזולת בכל צעד ושעל, שלא לדבר על הבונוסים בתחום היצירתיות.

 

  

 

 

 

 

25 תגובות

  1. תארת רגעים נהדרים שהזכירו לי רגעים שלי… למשל פרוסת לחם טבולה בשמן עם פלפל שחור פפריקה ומלח!

    • ואני ,סבינה ,אהבתי את הפרוסה הטבולה בשמן זית עם בצל מושחם, שסבתי הכינה, כי לא היה משהו אחר

      • סבתא שלי היתה חובטת את הבצל הלבן עם מלח בתוך סמרטוט מטבח כדי להוציא לו את החריפות, היתה מוסיפה שמן, וככה היינו אוכלים עם הלחם. וגם לא מעוני בעצם, פשוט כי היה טעים.

  2. ומה עם קישוטי הסוכה שהיינו מכינים בעצמנו? העגלות עם הקוגלגרים? העפיפונים?
    הילדים של היום לא יחוו את זה אף פעם.

    אשרי העניים כי הם יירשו את הארץ

    • אמיר, הזכרת לי נשכחות. וגם את התחפושות שהאימהות היו תופרות. ואיזה תחפושות יפות. מי קנה אז תחפושות בכלל?

  3. טובה גרטנר

    היי יעל
    מה שלומך? זה פוסט שאני כל כך אוהבת את הכיוון שלו, הוא ממלא מצברים כאן ועכשיו, מחשבות שחולפות לי בראש, ואינני שמה לב אליהן. כאילו מה פתאום לחשוב על זה.
    בכל אופן כבר יותר מחדש אין לי עוזרת, והבית מתברר, איננו מתפרק, היא – שכרגע איננה יכולה להגיע, גרמה לי לחשוב, שהנה … אני יכולה גם בלי עזרה.
    אבל לא חשבתי את זה… זה חלף לי בראש… עכשיו הפוסט הזה האלה לי את המחשבה הברורה על העינין.
    אז להתראות… אני הולכת להמשיך בעבודות הבית
    שלך טובה

    • זה מה שנקרא שמחת העניים אין לך אחד שגדל בשנות השישים של המדינה שלא חווה את החוויות שאת מתארת כשלא היה מקרר ובמקומו היתה סתם קופסא עם קרח שהיינו קונים ממוכר הקרח ולא היה מזגן אלא תנור מטלטל ומעשן של נפט, שאותו קנינו בדליים ממוכר הנפט, אז היו בעיות קשות של השרדות לצד שמחות קטנות :כמו ביסקויטים טבולים בתה שאבא הכין בשבת בבקר ,ומטעמים פשוטים כמו פלאפל וחצילים וטחינה תוצרת בית ,שחיכו על השיש במטבח הקטן שלנו, כשחזרנו מבית הספר. היו לנו אז חיים צנועים וחלומות צנועים, והפיתויים היו כה מעטים.היה לנו אז, לי לפחות כשרון כל כך טבעי לחיות , מזדהה עם מה שכתבת כל כך יפה ,יעלה

  4. היום כבר ניתן להוסף לזה את הרווח האקולוגי. יופי של פוסט.

  5. היה תענוג לקרוא!

  6. איריט קובליו

    יעלה
    היום, בעידן הסושי המתוחכם, מי זוכר שיש מרק עדשים?
    היום בעידן האינטרנט-צ'אט סקייפ עם מצלמה, אלחוטי בכל קניון ובית קפה, מי זוכר שיש בית קפה "קונדיטוריה" קטן וצנוע בו אפשר להסתודד עם חברה או חבר, עין בעין, שפיים אמיתיות, מול שפתיים אמיתיות?
    היום בעידן הפרוזק, מי זוכר שיש כאב לב כזה שאפשר למות ממנו?

    אבל טוב וברוך השם שהגענו לעידן הזה, כי גם פעם היה לנו קשה, קשה עוד יותר, ורק הזכרון הממתיק, או כדבריך, "בגלל הפטינה של הזמן שעוטפת את הזיכרונות" אנחנו כמהים למשהו שחלף ללא שוב, ורק שייריו מחוררים בנו געגעוע

  7. היי יעל,
    מאמץ את הרעיון בשתי ידיים. הן בתחום האוכל (למרות שאני לא בטוח שהפה שלי יאהב את הרעיון), הן בתחום היצירה (!) ובוודאי כרעיון.
    אני יודע שההורים שלי לא מספיקים להזכיר לי את תקופת הצנע שלהם, וכל אחד לוקח את זה בהווה לכיוון אחר, אם להמשך חיים בצנע, ואם להפך – מיצוי השפע כפיצוי על העבר, ומה שבין 2 האופציות.
    מעניין איך דור הילדים שלי יהיה… חן.

  8. יעל, כמה שאת צודקת.
    בילדותי נסעתי עם אבי כל שנה למלון בנהרייה (בית קיי, כמדומני), שאיני יודע אם הוא עוד קיים.
    אבי נכה צה"ל, וקיבל זמן שהות שם מטעם משרד הבטחון.
    אני ואחיי השתכשנו בבריכה, והתענגנו על כריכי ביצה קשה וסלט עגבניות חריף, שאבי הכין.

    תענוג!
    גם טעם האוכל וגם טעם הזכרון.

    תודה!

  9. איזה יופי של פוסט.

  10. ניסית פעם פיתה פשוטה חמה, עם זעתר ושמן (אפשר קלויים בטוסטר) עם עגבניה פרוסה ומלפפון צעיר? הכי טעים דווקא כשהמקרר מלא בעוף ובבשר מבושל, שהנפש מאסה בהם.

    • ומה עם חלה, חביתה, גבינה לבנה 9% ובצל ירוק? בסופו של דבר, בעמוק, בהכי אמיתי, כולנו בסוף הולכים על האוכל המנחם של הילדות.

  11. יעל הזכרת לי נשכחות, בלי מזגן עם לחם זיתים וגבינה לבנה החיים היו מלאים, כל דבר מותרות כמו עט או צבע היה חוויה,

  12. יעל יקרה,
    את מזכירה לי תקופת ילדותי בבית עץ פשוט בפרברי עיר ברוסיה לבנה. רוב הזמן אכלנו תפוחי-אדמה בשמן חזיר ולא היה מזון טעים ומשמח יותר מזה בחודשי החורף הארוך. איך העברנו בגדים מילד לילד במשפחה, איך תיקננו גרבים ונעליים, גג וגדר וכוי. לא היינו אומללים. יש אושר רב בהסתפקות הזאת.

  13. יעל איזו "רשומה" נפלאה
    והמתכון של סאראמגו נראה לי שווה במיוחד 🙂

  14. תמי כץ לוריא

    היי יעל
    כמה מוכר. גם אני ככה. יצירתית על ימין ועל שמאל (לפעמים זה גם נראה על הצד השמאלי….)

  15. נו יעל, כולם כנראה זוכרים לאחור ואת מזכירה לי את ההווה שלי. אני כנראה קצת עניה מבחינת הבנק אבל תמיד מרגישה עשירה. ממש עד שחברות אומרות לי…את בטוחה שאת מבינה את המצב שלך? אני מבינה, אני מבינה אבל יש בזה דברים כל כך טובים ומעשירים ואפילו מצחיקים.

    • סיגל, גם אני לא מליינית, נראה לי שרובנו כאלה כאן, אנשי רוח הלירה לא מצויה אצלם בשפע, אז תןדה לאל על היצירתיות. היא באמת העושר האמיתי.

  16. עדנה גור אריה

    המון דברים עשינו בעצמינו. אכלנו אוכל פשוט ולא גורמה. עדיין אני אוהבת את האוכל הבסיסי והטוב ההוא.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל