בננות - בלוגים / / מי קבע שגברים הם בשר תותחים?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מי קבע שגברים הם בשר תותחים?

 

באחד הפוסטים שלי נגד המלחמה כתבה מישהי שתפקידם של החיילים להגן על העורף כדי להציל נשים, ילדים וזקנים. מה אגיד, הנחת היסוד הזו שגבר הוא בשר תותחים מעולם לא הובנה לי. חיים של נשים, זקנים וילדים חשובים יותר מחיי גברים? מי קבע? אז נכון שגברים הם אלה שיוזמים מלחמות ויוצאים למלחמות (הורמונים, מה לעשות), אבל בצד כלבי המלחמה ישנם גברים לא מעטים שסולדים ממלחמות.

 

במהלך השנים אני פוגשת גברים רבים פגועי מלחמות. גם מי שנדמה שיצא בריא בגופו ובנפשו ממלחמות, די מהר אני מגלה אצלו את הדי המלחמה הקבורים בנפש. בפעם הראשונה שנפגשתי בזה הייתי צעירה מאוד, בת 22, בימי האהבה הראשונים עם בן זוגי אדם ז"ל.

 

בלילה הראשון שלנו אצלו בבית, כשעשרה ימים אחרי שנפגשנו, עוד לפני ריטואל האהבה, הדבר הראשון שהוא הראה לי היה ערמת תמונות פולארויד שהוא צילם תשע שנים קודם לכן במלחמת יום כיפור. אלה היו תמונות מזעזעות: טנקים שרופים, עקבות ציוד של האויב, והכי מבעית – גופות נפוחות של חיילים מצרים בשמש הקופחת של סיני ומצרים. אינני יודעת אם הבנתי אז מדוע הוא מראה לי את הזוועה הזו כמשהו חשוב ודחוף ביותר, ואף איני יודעת אם הוא היה מודע למניעיו להראות לבחורה שבה הוא מאוהב את התמונות הללו.

 

אבל גם אם לא הבנתי מדוע כי הייתי צעירה מאוד, אז במשך השנים בוודאי ובוודאי שהבנתי. הבנתי שהוא היה חייב להראות לאישה שהוא אוהב את הדבר שהשפיע עמוקות על נפשו, את הדבר הזה שצילק אותו. זה היה כמו להראות לי את מפת נפשו. מין קריאה משונה לעזרה. והוא אפילו לא הוגדר כלוקה בהלם קרב, אבל בלילות היה חייב לישון כשהאור במסדרון דלוק. פעם, בראשית ימינו יחד, ראיתי שהוא נרדם וסגרתי את האור במסדרון כי זה הפריע לי, ובתוך שניות, בחיי, האדם הזה שישן חזק התעורר ככפוי שד או כחייל במארב, צווח עלי שכיביתי ורץ להדליק את האור בחזרה. למחרת נוספה נורית לילה קטנה מעל הצד שלו במיטה.

 

עברו עוד שנים, ובפעם הראשונה שראיתי את צ', ידידי העיוור, הייתה לו בעיני הבעה של הלם קרב על הפנים. גם ידידי זה, עיוור ממלחמת לבנון הראשונה אינו מוגדר כהלום קרב, אבל בעיניי כל כאבי הראש שלו, בעיות השינה האינסופיות ועוד, הן תולדה של הלם קרב סמוי.

 

עם השנים הגעתי למסקנה שישנם בינינו המוני גברים שהם בעצם הלומי קרב סמויים, ברמות אלה ואחרות, למרות שאיש לא מגדיר אותם ככאלה. הנה, ידידי העיוור הוא אדם מתפקד ביותר, איש משפחה למופת ומפרנס מעולה, אבל הנפש שלו רצוצה.

 

ואני כבר לא מדברת על הנכים בגוף. תמיד אנחנו שומעים "פצוע בינוני" ואנחת רווחה נפלטת מגרוננו. ואנחנו שוכחים שרבים מאלה הפצועים "בינוני" נשארים עיוורים ונכים. הנה, ידידי העיוור הוגדר עם פציעתו כנכה "בינוני". מה "בינוני" בנכותו אינני יודעת. רק לחשוב על גבר בן 45 שעד היום נאחז בזיכרון של סרט אקשן מחורבן שראה בשש לפני המלחמה, בהיותו בן 19, פשוט כי זה הזיכרון החזותי האחרון שלו. 

 

ואני כבר לא מדברת על המלחמות של הנכים והלומי הקרב במחלקת השיקום של משרד הביטחון ועל כל הצרות והקשיים שמערימה עליהם המדינה ש"למענה נפצעו", במקום שילכו לקראתם ויקלו עליהם. יש לי כמה חברים נכי צה"ל והם מספרים לי דברים שממש לא הייתם שמחים לשמוע. ואני כבר לא מדברת על הפציעות עצמן, שחלקם ממש אבל ממש מיותרות.

 

כאשר נודע לידידי העיוור, חודשים ספורים אחרי הפציעה, שבעצם הטנק שלהם, בו כולם נהרגו חוץ ממנו, לא נפגע מאש האויב אלא התפוצץ בגלל ליקוי בטנק, ליקוי שנבע מרשלנות באחזקת הטנק – הוא היה בשוק במשך חודשים ארוכים. תחילה חש טוב יותר כי האמין שנפגע מאש האויב, אבל כשנודע לו שבגלל שאיזה טכנאי מסטול שלא תיקן את הטנק שנהג בו הם התפוצצו, ההלם היה ענקי, ועימו בא העלבון והדיכאון והייאוש והמרירות.

 

ומה ירגישו החיילים שבימים הראשונים של המבצע הקרקעי של המלחמה הנוכחית הופצצו על ידי אש כוחותינו? מה הם ירגישו? שככה זה במלחמה, ברדק, ויש להסכין לכול? לא, הם ירגישו שהפקירו אותם, שהתירו את דמם מכל הכיוונים.  

 

 

 

23 תגובות

  1. סופרת בארון

    ומי קבע שרק מיטב הנוער, מיטב הלוחמים חייבים להסתכן ואף לאבד חיים?
    ומה עם אלה היושבים בבתי הסוהר? יש שם גברים בכושר טוב שמעוניינים ואפילו כמהים להגן על הנשים והילדים שלהם, שעליהם נופלים יטלים.
    לדעתי, צריך לאפשר לאסירים להילחם. כמו ששירות צבאי הוא חובה למדינה, כך גם ריצוי העונש הוא חובה. ובהחלט ניתן לשלב אותם.

  2. סופרת בארון

    ומי קבע שרק מיטב הנוער, מיטב הלוחמים חייבים להסתכן ואף לאבד חיים?
    ומה עם אלה היושבים בבתי הסוהר? יש שם גברים בכושר טוב שמעוניינים ואפילו כמהים להגן על הנשים והילדים שלהם, שעליהם נופלים יטלים.
    לדעתי, צריך לאפשר לאסירים להילחם. כמו ששירות צבאי הוא חובה למדינה, כך גם ריצוי העונש הוא חובה. ובהחלט ניתן לשלב אותם.

  3. יש לחמול על גופם ונפשם של החיילים וכמה את צודקת יעל, המוסכמה שגברים נועדו למלחמות שהן פחות משפיעות עליהם לא נכונה , ובקשר לרעיון עם האסירים בתגובה הקודמת, אני שואלת האם זה נכתב ברצינות?

  4. מירי פליישר

    מסכימה לגמרי

  5. "הלומי קרב סמויים" איזה ביטוי חזק!

  6. לא ברורה לי מטרתו של פוסט זה:

    האם לומר לנו שמלחמה זה חרה?
    -לגלות לנו שיש סוגים שונים של פגיעות במלחמה ,כאלה הנראות לעין וכאלה שלא?
    -להניח את כלי המלחמה ולהראות לאויבנו כי שוחרי שלום אנחנו?
    -שחייבים לחתור לשלום?
    -שגם בנות יתגייסו לחייל קרבי?

    -שיעל ישראל ראיינה את החיילים שנפגעו מאש כוחותינו והם ספרו לה שהם מרגישים שננטשו על ידי המדינה?

    מי בעד שלום?
    מי נגד מלחמה?
    מי נגד אסונות?
    שיקום ויצביע

    • המטרה היא להזכיר לנו את אלה שאנחנו תמיד שוכחים, נוטים לשכוח, את אלה שמשלמים את המחיר הכי כבד: החיילים (וכן, אביטל צודקת, גם פגועי הפיגועים). אנחנו תמיד שוכחים את המחיר הכבד שלהם. יש לנו הרגשה שאם הם יצאו בחיים, אז הכול בסדר. אנחנו נוטים לזכור רק את המחיר של המתים.

      ולא, גיורא, לא "ראיינתי", אין צורך להיות ציני, בטח שלא בנושא כזה. מה מכאיב לך כל כך? אלה הם חבריי, לא "מרואייניי", ואני הולכת איתם קברת דרך ארוכה שנים רבות, ואני מספרת מה עובר עליהם. ולפעמים אני כותבת פוסטים על העינויים שמעביר אותם משרד הביטחון. למה הציניות בנוןשא כה כואב? לא ברור לי נימתך הסרקסטית.

      • צ"ל כברת דרך.

      • תודה יעל על המחמאות שחלקת לי (בהערה למטה).
        נפלאות לי (או לא) דרכי התגובה פה בבלוג:
        אנשים הכותבים כמוך וכאחרים מתוך כאבם, לא חוסכים בביטויים ציניים ומשמיצים כלפי אנשים ומוסדות ואחר כך מתפלאים שאחרים מעיזים להגיב באותה נימה מתוך כאבם שלהם ומתוך נסיונם.
        במקרה של הפוסט הזה אני טוען שזרקת לחלל הבלוגספירה אמירות שחלקן מקובלות וברורות שאין מי שלא יסכים אתן וחלקן הוא ניבוי של תגובות עתידיות. כשלא ברורה התכלית לכך (לי לפחות) חוץ מסוג של התלהמות על "המצב הכללי" בלי להציע ולנמק חלופה רצינית.
        אני מפנה אותך ואת הקוראים למאמר של משה גולדבלט "ברשימות":
        http://www.notes.co.il/moshe/51830.asp
        אני מוסיף יעל על השאלה העקרונית שהעליתי למעלה(בעניין בוטות הפוסט והתלונה על בוטות התגובות לו):
        האם את רוצה שאנשים ילכו על בהונות סביבך מאחר ואת בין היוזמות של המקום הנהדר הזה ("בננות") ואת "בעלת המאה"?
        בברכה
        ובהערכה (באמת)
        שבת שלום
        גיורא

        • מציצה מבחוץ

          גיורא פישר, אני מסכימה עם יעל ישראל, דרכת כאן על יותר מדי בהונות. נושא הפצועים והנכים כה כואב, שעדיף לסתום את הפה. אבל את העידון הזה אין לך כנראה: אני רואה את זה ברבות מתגובותיך גסות הרוח והמתלהמות כאן בבננות בלוגס. הפוסל במומו פוסל.

        • אינני רוצה ואינני מצפה לדבר. אתה יכול לכתוב מה שאתה רוצה, גיורא, אבל אני איני מבטיחה שלא אמחק. מה לעזאזל זה קשור לכך שאני מייסדת בננות?? האם בכך אני מעל יתר הבלוגרים ואין לי רשות למחוק תגובה אצלי או להיעלב? כבר אמרתי זאת כמה וכמה פעמים, בבלוגי האישי אני בלוגרית כמו כולם, ולא מחייבים אותי חוקי מוסר עליונים. זכותי למחוק או להיעלב. מה גם שההנחה שלה בטעות גסה יסודה: אדרבא, לעיתים קורובות כותבים לי תגובות ממש מנאצות ומעליבות אישית, עם שלל קללות ועלבונות, ואני פשוט מוחקת אותם. זכותי המלאה. בלוג הוא בימה אישית. לא כתבתי מאמר מערכת בידיעות אחרונות. אני מביעה את דעתי האישית בסלוני הוירטואלי האישי והקטן, וזכותי להיעלב ואף למחוק. ואני מייעצת זאת לכל בלוגר.

          • ואגב, גיורא, את התגובות המעליבות כאן לגביך לא אני כתבתי. אם תרצה, אוכל למחוק אותן, אבל אז יימחקו גם תגובותיך, כי בשל איזה בג, צגובות שרשרת נמחקות כולן.

    • אכן, תגובתך מר פישר גסת רוח כהרגלך.

      • תודה על פוסט אמיץ ורגיש, יעל.

        ולגיורא פישר, אני נאלץ להסכים עם המגיבים מעלי שמבקרים אותך. אינני חובב פרות קדושות, אבל סוגית הנכים היא פרה קדושה בעיני. אם מישהו כבר מזכיר אותם, את הטרגדיה הנוראה שלהם, יש לשבח אותו על כך, לא לתקוף אותו. על אחת כמה וכמה בזמן מלחמה. זה לא דה מורליזציה, זה הכרח קיומי להיזכר ביבול הנכים והלומי הקרב החדשים שהמלחמה הזו תזמן לנו גם תזמן.

  7. גם הפצועים בפיגועים סובלים, תלמידה שלי יפה, מוכשרת שדה, הלכה לדולפינריום לרקוד ובום , נכנסה לאישפוז ממושך וחבריה גססו לצידה.
    מי אמר שהיא חיפשה את זה?ואיך חשה? האם לא חשה שאיש לא שמר על לכתה ושובה.
    גם אם התחושה לא מוצדקת.
    מוות מיותר, הוא מוות מיותר.
    מצער אותי מפקדי ההתנתקות חזרו היום לאותו מקום עצמו שגם זה מיותר . הכל מיותר מעצם תכליתו .
    ואני רק מתפללת.
    לא אני לא חסידה של מלחמות ובכלל לא מאמינה בהם .
    מבחינתי האמת היא מעבר לזה.
    שתהיה שבת- שקטה לכולנו.

    • ואוסיף, אביטל, גם פציעות ונכויות הן מיותרות. שוב, תמיד אנחנו זוכרים את המתים, בשעה שהם כבר שם, אולי בעולם טוב יותר, אבל הסובלים האמיתיים, הקורבנות האמיתיים הם הנכים והלומי הקרב.

  8. מסכימה. גברים אינם מטרה לגיטימית להרג יותר מנשים וילדים.

  9. תודה, יעל
    ברחובי ברמת גן, ילד קטן הלך עם רובה, אימו פטפטה עם מישהי מרחק מה מאחריו. הילד ירה לעבר מטרות נלהב ושמח. בעיני זה נורא.

  10. בלוגרית בבננות

    לגיורא פישר,
    גסות רוח וחוסר רגישות מאפיינים אותך בתגובותיך מאז עלית לבמה זו. לכולנו זכות למחוק את תגובותיך הגסות ואיננו חייבים לך דבר. כשתמר משמר ביצעה את זכותה ומחקה אותך, הלכת והוצאת על זה פוסט. אנחנו לא חייבים לך שום דבר, ואל תפרוץ בבכי ובטרוניות בכל פעם שמוחקים אותך. תרסן את עצמך בבקשה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל