בננות - בלוגים / / אני רואה אותה בדרך לגימנסיה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אני רואה אותה בדרך לגימנסיה

 

לאמיר, עוד "ניצול" מהגימנסיה שלי (אם יש כאן עוד כאלה, נא להזדהות)

 

כמו כל נערה, גם אני חשבתי שכתבו את מילות השיר הזה עלי. אבל אני חשבתי את זה גם כי למדתי בבית הספר שכולם קראו לו בפשטות "הגימנסיה", גימנסיה הרצליה. אי שם בשנות השבעים, איזו תמימות. הייתי נורא קטנה כשהתחלתי ללמוד שם, בת 12, כיתה ז', חטיבת הביניים, שנה שנייה לאינטגרציה, שגימנסיה הרצליה הייתה החלוצה שלה.

 

אינטגרציה בין מזרח למערב, אשכנזים ומזרחיים, עניים ועשירים. אני הייתי מזרחית, אבל מ"העשירים", מהצפונים, מהשכונה ליד, חמש דקות הליכה מהגימנסיה. הייתי קמה ברבע לשמונה, מצחצחת שיניים, מתלבשת בשתי שניות (את תלתליי מעולם לא היה צריך לסרק, גם בלתי אפשרי היה לסרק), ובשמונה בול הייתי בבית הספר.

 

ואילו הם באו באוטובוסים מ"הדרום", שכונת שפירא בעיקר. בטח נאלצו לקום בשש וחצי כדי להספיק להסעה, מסכנים, ריחמתי עליהם. בעיני לקום לבית ספר בשש וחצי היה עונש קשה מנשוא.

 

את רוב שעות היום ביליתי בגימנסיה, בדרך כל עד השעה שלוש אחר הצהריים. לפעמים באתי שוב אחר הצהריים כי הקרינו סרטים בחינם. שנים התהלכתי בין מסדרונותיה הארוכים, בשלוש קומותיה, ובחורשה שלה ישבתי בהפסקות, ולא עישנתי כמו כולם, אבל אהבתי לשבת שם.

 

הייתי במקהלה שלה, קלעתי לסל במגרש הכדורסל שלה, שנאתי את אולם ההתעמלות שלה, והסתקרנתי לגבי חייהם של הבנים מהפנימייה הצבאית, שלמדו איתנו. באחד מהם, תומר גלעוז, הייתי קצת מאוהבת, והוא היה שר לי "שש עשרה מלאו לנער" ודוקר לי את התחת בסיכה, גם את הבנות האחרות, ואז הוא התאבד עם הנשק באשמורת האחרונה של השמירה במחנה שלהם, וזה שבר את ליבי.

 

למטה, באולם של הגימנסיה שבו התכנסנו לקראת החגים, נאלצתי ללמוד להקליד על מכונת כתיבה, כי בכיתה ח' הורידו אותי הקבצה במתמטיקה, מב' ל-ג', וככזו נחשבת מטומטמת ולפיכך היית ראויה רק ללימודי משרדאות. הכול עשיתי כדי להעלות הקבצה, רק כדי להיפטר מלימודי הביזיון האלה עם "השחורים" מדרום העיר.

 

הקלדה עיוורת אגב, לעולם לא למדתי. עד היום אני מקלידה עם אצבע אחת: חמישה וחצי ספרים הקלדתי כך, מאות סיפורים, אלפי מאמרים וביקורות, וכעת את בלוגיי. אז אפילו משיעורי המשרדאות האלה לא יצא כלום.

 

אני לא יכולה לומר שאהבתי את הגימנסיה, אבל גם לא שנאתי אותה. לא סבלתי שם במיוחד. לא קרו לי שם דברים רעים. הכול היה נורא תמים אז, כפי שכבר אמרתי. ודי נעים ונינוח בסך הכול. היא הייתה חלק משמעותי מאוד מחיי, ואולי בגלל זה אני מרבה לחלום עליה. עד היום.

 

המון פעמים אני בחלומותיי שם, נערה או אפילו היום בגילי, ואני לומדת שם. ואני עולה לספרייה שבה ביליתי שעות, ואני עולה מקומה לקומה, ממעבדת הכימיה למעבדת הביולוגיה, והולכת לקיוסק שהיה בתוך החצר, לקנות חצי מנה פלאפל או נקניקיה בלחמנייה. אחר כך אני הולכת להחתים את סגן המנהל שוהם על הפרעה או איחור, זה מה שהיינו עושים כשהפרענו בשיעור או איחרנו.

 

שאלתי אחרים אם גם הם מרבים לחלום על בית הספר שלהם, והם עונים לי בשלילה. ממה שהבנתי עד עכשיו, אולי אני יוצאת דופן בחלומות הרבים שלי על הגימנסיה. על בית הספר היסודי אינני חולמת לעולם. אבל על הגימנסיה אני חולמת בתדירות גבוהה, לפעמים אחת לכמה ימים. לפעמים כמה פעמים בשנה.

 

מה היה שם שחדר לי כל כך עמוק לנפש? החלומות הללו אינם סיוטים, אבל ברור לי שאני חוזרת להיות בהם נערה, תלמידה, עלי לעמוד תמיד במבחנים, עלי לעשות בחינות בגרות. לאחרונה חזרתי ללמוד שם באחד מחלומותיי. ובחלום אני אומרת לעצמי, אבל את כבר בשנות הארבעים שלך, איך את מרמה ככה את כולם, ומה יוצא לך ללמוד כאן בגילך, ומתי תעשי בגרות.

 

החלומות מציבים אותי תמיד בעמדה של תלמידה, חניכה, תמיד צריכה להוכיח את עצמי. אני תמיד בתחרות עם הילדים האחרים. תמיד נכנסת לכיתות, מאחרת לכיתות, מחפשת איפה לשבת, בסוף או בהתחלה, די מבוהלת בסך הכול.

 

אני מתעוררת עם תחושת חוסר נוחות בעקבות החלומות האלה, מרגישה ששוב חזרתי לגימנסיה, מה פתאום לשם, זה כל כך רחוק ממני, שלושים שנה אפילו לא הייתי שם.

 

 

 

 

14 תגובות

  1. יעל, למה ניצול? את מתכוונת לאינטרגציה? היה די נחמד (חוץ משוהם הזוועתי)וכשאני למדתי עדיין לא הייתה שום אינטגרציה (וכשאחותי למדה שם והייתה "אינטגרציה" הייתה עוד הרבה פחות אינטגרציה).
    האינטגרציה היחידה שלנו הייתה המכות במסיבות של הגימנסיה עם ה"דרומים" אחרי שהיו מצליחים לדחוף לשומר הסף דלאל את הראש לאסלה ולהיכנס.

  2. יעל ישראל

    אוי, על האינטגרציה אני צריכה פוסט נפרד. איזו טראומה זו היתה לילדים מדרום העיר, לא אינטגרציה לא בטיח. כולם היו בהקבצה ג" בכל השיעורים כמעט, ובגלל זה מה לימדו אותם? חשמל ומשרדאות! הנציחו את מעמד הפועלים בתוך האינטגרציה הזו עלק.

    מה, אתה לא חולם על הגימנסיה? אף פעם? אני כנראה באמת פריק, רק אני חולמת קבוע על התיכון.

  3. יעל, אני משערת שקוראים לזה געגועים לנערות,לתקופה, לימים עברו,לכי פעם לבקר בגימנסיה ותראי מה זה עושה לך וגם תראי אם חלו שינויים אחרי שלושים שנה.(או שכן או שלא) לא מזמן הייתי ב"דוגמא" עם חברת כתה טובה שלי,לא יאמן אבל כאילו שהזמן עצר מלכת,שום דבר לא השתנה שם… אגב שתי בנותי הן בוגרות ה"גמנסיה" להן אין חלומות על המקום אולי כי הן לפחות פעם בשנה מבקרות שם!

  4. עדנה גור אריה

    כנראה שהיה לך קשה שם. אני למדתי הרבה הרבה לפני האינטגרציה בתיכון חדש והיו לי משם זכרונות נפלאים, עד שבאתי לבקר במקום כמי שבא לראות מורים וסטודנטים להוראה. זו הייתה אכזבה איומה, שום דבר מהרוח הנפלאה של המקום לא נשמר. בבניין נוספו סורגים ושערים, חצי מהחצר הפכה לנדל"ן. הצטערתי נורא שביקרתי שם. כך נסגר פרק של זכרונות נפלאים.

  5. אני חולם לא מעט על בית הספר שלי (למרות שביליתי שם רק שנתיים). אני חושב שאני קרוב יותר אליו בגיל ממך, אבל נראה לי שזה נחשב.

  6. כמוני כמוך יעל. קבלי עוד חולמת על הגימנסיה לקלאב שלך. אני למדתי בגימנסיה בחיפה, אבל ההרגשה והתיאור שנתת כאן כל כך יפה, הם זהים.

  7. אני גם חולם לפעמים שחסרה לי בחינה להשלים בתיכון.
    עד היום את מקלידה באצבע אחת: באיזו אצבע?
    הייתי רוצה לחזור לתקופה ההיא עם השכל של היום.

    • יעל ישראל

      האצבע המורה מותק, המורה. זאת שאחראית גם לדברים אחרים..

      באמת היית חוזר איצקו? אני לא.

    • רונית בר-לביא

      גם אני, איציק, בדיוק אותו חלום:
      שחסרה לי בחינה אחת להשלים.

      כל פעם אותו חלום.

      ויעלה:
      כמה שהזדהיתי…
      אני חולמת המון על התיכון,
      אבל כמו שאני בגילי היום,
      ולפחות כמה פעמים בשבוע על שדה בוקר,
      שם גדלתי.

      למישהו יש פתרונים ?

      • יעל ישראל

        האמת רוניתוש, חשבתי על זה בשנה האחרונה, והגעתי למזקנה, לפחות לגבי, שכנראה לא התבגרתי, אני מרגישה מן נערה, כמה פאתט, וגם אני כנראה מרגישה תמיד באיזה מבחן חיים, תמיד צריכה להוכיח את עצמי כי אולי מרגישה שלא מקבלים אותי כמו שאני. כנראה זה מה שזה אומר, לפחות לגבי.

  8. גם לי יש חלומות על הבגרות, ובית ספר תיכון, ניראה לי עלי לפחות שחויתי חרדה איומה, של רצון לרצות, וידיעה פנימית שאין סיכוי…
    זה החור השחור.
    חלומות זה נפלא, תמיד החלומות האלה באים בצומת שקשה לי.
    בנתיים להתראות טובה

    • מיכל ברגמן

      שנים חלמתי שמחר בחינת הבגרות במתמטיקה ואני לא יודעת כלום. כלום כלום!!!
      ושלא תחשבו – כולה 3 יחידות מסכנות שהיה צריך להתאמץ כדי לא לעבור. הציון היה 94 ובכל זאת החלום הנורא המשיך שנים.
      אני לא חולמת על ביצפר – זה היה לא רחוק ממך, בצייטלין. גם שם מסדרונות ארוכים, חצר גדולה, המון תלמידים, אינטגרציה עאלק עלובה ומורים אימתניים ומיתולוגיים.
      אבל כל פעם שאני עוברת מאחורי מוזיאון ת"א או ברחוב צייטלין עצמו יש לי תחושה חזקה מאוד של דז"ה וו – עוד מעט יצא מהמכולת על יד אודי החתיך שלא שם עלינו, הצפלונות שצעירות ממנו ב-3 שנים. בפינה יעמוד גיל עם האופנוע וסביבו הלהקות לפי גיל, חברים וחברות, תמיד היינו בלהקות.
      ליד יעמוד יקוב שישאל אותי שוב אם אני באה למסיבה. ושוב אגיד שלא. ושוב אחפש מישהו אחר ואקלל את מזלי הרע- מי שרוצה אני לא רוצה ומי שאני רוצה לא רוצה וכד". בכיתה ישבו אותן 4 בנות היסטריות שיתכוננו לכל מבחן כאילו חייהן תלויים בו.
      יש לחלק הזה של החיים משקל נוסטלגי גדול. הןא לא בא בחלומות, אלא כאילו חוזר למציאות.

  9. נראה לי מוזר שאף אחד לא הזכיר כאן את מקרה הנער שאהבת, שהתאבד. זה נראה מקור לטראומה לא קטנה, לא?

    למה באמת יעל לא נתת לזה יותר מקום בטקסט? למה בדרך אגב?

    מעניין אותי לדעת.

    • יעל ישראל

      היי עינת,

      אכן טראומה, גם לי, גם לכיתה, לשכבה ואולי לכל בית הספר. למיטב ידיעתי, בכל שנות הפנימיה הצבאית שבניה למדו בגמנסיה, לא היו התאבדויות. זו היתה ראשונה. והיא קרתה אצלי בכיתה. לא קל. מי יודע, אולי בגלל זה החלומות.

      מכל מקום, הסיבה שכאן לא הרחבתי, היא שכתבתי על זה סיפור (שפורסם בזמנו במוסף הספרותי של עיתון "דבר" וגם הגיע למקןם שלישי בתחרות הסיפןר הקצרצר), והבאתי אותו כאן באתר בעבר.
      את מוזמנת לקרוא.

      http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=23&itemID=1367

      יעל

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל