בננות - בלוגים / / ישוע שלי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ישוע שלי

 

 לאמיר

 

זו הפעם הראשונה שאני כותבת באיזה שהוא מקום על אהבתי ואמונתי. לא יכולתי שלא לעשות כן לאחר הרשימה היפה שהביא אמיר, שמתקשה להבין מדוע ישוע הוא דמות ששלושה אנשים בבלוגיה רוצים לפגוש, ועוד המון אנשים ברחבי העולם.

 

מה יש בו בישוע? דמותו ההומנית? דרשותיו החכמות? משליו הנאצלים? תלמודו המעניק? ואולי אהבתו הרבה והמפליאה הפולחת את כריכת הברית החדשה ונכנסת בלב?

 

אני אוהבת את ישוע שלי. לפעמים אני מרגישה שהוא רק שלי. שהוא שייך לי כמו שאני שייכת לו. שמתיקות אהבתו ממוססת את כאבי הלב שלי. שבזכות אהבתו היקרה והיוקדת אני עדיין כאן. אלמלא נוכחותו המוצקה בחיי, אולי הייתי נפרדת מהעולם הזה.

 

בשבילי, אלוהים וישוע חד הם. הם שני צדדיה של מלכות האלוהים. אני, שגדלתי בבית דתי, לאב שהאמין בכל ליבו באלוהים אך גם עסק בתפעול ציווי הדת ביומיום – הכרתי אלוהים כפייתי, כועס, שיפוטי, מפחיד. אלוהים שלי בילדות היה דומה לרב בבית הכנסת הספרדי, גבר גדל גוף עם קול רועם וזקן ג'ינג'י. כך נראה אז אלוהים שלי. כך הרגיש אלוהים שלי: אלוהים שאני פוחדת ממנו יותר מאשר אוהבת אותו.

 

יראת אלוהים היא שם דבר ביהדות. אבל אצלי, כמו אצל ילדים רבים מבית דתי שפנו מן הדת, היא גרמה לריחוק וניכור. לא קל לאהוב אלוהים שמפחדים ממנו, שעל כל אור שהודלק בטעות בשבת את מפחדת שתיענשי בידי איזו רשות נעלמה.

 

בגיל בת מצווה עזבתי את אלוהים ואת הדת. החלטתי להפוך לאתאיסטית. זה נראה לי הגיוני ושפוי יותר. והרי את מנהגי הדת הכפייתיים שנאתי ממילא, מאז שהבנתי מי אני ומה אני.

 

האם היה קל להיות אתאיסטית? כן ולא. לעומת חיי כאישה מאמינה באלוהים, זה הרבה יותר קל. אין דין ואין דיין, והמוסר הוא אנושי בלבד. מעשית, כנראה שזה לא היה קל לי, כי בכל זאת חונכתי בבית מאמין. ונראה שגם כאשר מחליטים להפסיק להאמין באלוהים, לא מבטלים את קיומו.

 

אבל את אלוהים השיפוטי, המחמיר, הקשה, המעניש, לא יכולתי לראות. הוא הסתתר ממני מאחורי שכבות של חינוך דתי נוקשה, המציג את יראת האלוהים לפני אהבת האלוהים וחמלתו. בעצם, לקח לי שנים עד שחזרתי שוב לאלוהים, עד שיכולתי לדבר אליו בגובה העיניים, בלי לכעוס, בלי להטיח בו האשמות אישיות וקולקטיביות.

 

המתווך היה ישוע. רק בזכות מתק אהבתו יכולתי להתקרב מחדש לאלוהים ולהפסיק להעניש אותו על מחדלי העולם. ישוע הוא בעיני הצד הרך והחומל של אלוהים. כשאני רוצה ניחומים אני פונה אליו. הוא "שרוול הטיסה" שלי לאלוהים.

 

כשאני מדברת על אמונה, אני מדברת על אהבה. אני שמחה על כך שהיום אני מסוגלת לאהוב את אלוהים. זה קרה רק בזכות "הקסם" של ישוע בחיי. בשבילי ישוע הוא האהבה.

 

 

 

 

 

32 תגובות

  1. וואוו, יעל! לא ידעתי עד כמה זה עמוק. ממש ריגשת אותי.

    כמוך מעולם לא מצאתי את עצמי בנוח עם דת המצוות הזו (עשה, אל תעשה, או ש…) אבל תמיד הייתי אדם רליגיוזי.
    ישו הוא באמת "שרוול טיסה" של אהבה ואמון עמוק, שאפשר להניח עליו את הלב ולפתוח דרכו את העיניים לעולם.

    תודה ששיתפת אותנו.

  2. אהבה אהבה, ובכל זאת:

    "הָאוֹמֵר לְאָחִיו "רֵיק" יְחֻיַּב לְמִשְׁפַּט הַסַּנְהֶדְרִין; וְהָאוֹמֵר "אֱוִיל" יְחֻיַּב לְאֵשׁ גֵּיהִנּוֹם."

    וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁכָּל הַמַּבִּיט בְּאִשָּׁה מִתּוֹךְ תַּאֲוָה אֵלֶיהָ כְּבָר נָאַף אוֹתָהּ בְּלִבּוֹ. 29 אִם עֵינְךָ הַיְמָנִית תַּכְשִׁיל אוֹתְךָ, נַקֵּר אוֹתָהּ וְהַשְׁלֵךְ אוֹתָהּ מִמְּךָ, כִּי מוּטָב לְךָ שֶׁיֹּאבַד אֶחָד מֵאֵבָרֶיךָ מִשֶּׁיֻּשְׁלַךְ כָּל גּוּפְךָ לְגֵיהִנּוֹם.

    ועוד..

    ובלי קשר, אולי הגיע הזמן שהיהודים יחזירו לעצמם את ישו?

  3. אלוהים שלי היה תמיד דמוי ענן לבד שנראה כמו סבא שלי, כשהיה שר זמירות בחגים.

    כך אני רואה אותו בעיני רוחי גם היום, והוא מצטייר בעיני תמיד אוהב, שומר ורחום.
    אני פונה אליו לא בתחינות ובבקשות סליחה, אלא בחיבה ובאמונה.
    כמו שפונים לסבא.

    אכן, זה הכל עניין של חינוך.

  4. יעל, הטקסט שלך מרגש במיוחד. סיפור ישוע מצביע בעיניי בראש ובראשונה על כוחה של הספרות לשנות את העולם. סיפורו היפנט את הלבבות בכל קצווי תבל. סיפורו חיסל את האימפריה הרומי ואת עולמה התרבותי היפה והאכזרי. במקום שנרון הפך נוצרים ללפידים חיים
    כעונש על כך ששרפו כביכול את רומא
    ניצב הוותיקן. הסיפור על כך שהאל עצמו חטא והביא על האדם חיים נוראים
    ומיתות נוראות, ושהוא והאדם שברא צריכים מחילה וחסד, ושכדי להשיג אותם הוא הפך לאדם והתנסה בכאבי האנושיות ובעיקר במוות הנורא שהרומאים המציאו כעונש לעבריינים – הוא סיפור מדהים.
    ישוע הוא מידת החסד שדימוי האל העבריי הנרקיסי והרגזן די חסר.עם זאת, כפי שהזכיר יניב, גם בדבריו יש מן הקנאות, שגרמה לכך שנעשו בשמו פשעים נוראים כלפי המין האנושי.

    • אבל ישוע הוא לא רק סמל נפלא למידת החסד, למרות הכל, אלא גם אלוהי האמנות. האל של "עשה לך צלם ומסיכה". כמות האמנות הנפלאה שנעשתה סביב הסיפור שלו לא תימנה מרוב, והיא מההישגים המופלאים של רוח האדם. דיוקן ישוע האהוב עלי הוא ציור קטן של פניו מאת טיציאן המוצג במוסד סאן רוקו שבוונציה וציור המראה את לבו זורח מאת רדון המוצג בפאריס.

  5. יוסי וקסמן

    מת עלייך! מת!

  6. אני אוהבת את חב"ד ואת ה" זה משום מה לא מתנגש לי. הלוואי על כל עם ישראל חצי מהחסדים שחב"ד עושה גם עם החילונים. ובראש ובראשונה איתם. כמה חולים חב"ד הצילה וכמה נעדרים אבודים בהודו היא החזירה .

    בכל פינה בעולם ייש חב"ד ושליחיה מותרים על חייהם הפרטים רק כדי להציל יהודים. את כל חולי צ"רנובל חב"ד דאגה לרפא .

    ודווקא חב"ד מדברת על תשובה מאהבה ולא מיראה. לכן אענה כאן לאמיר אני מעונינת לפגוש את הרבי מלובביץ שאחראי למפעל החסד הענקי הזה . הוא ולא שום איש נאור אחר.

    • מעניין איך לכל אחד זכרונות שונים לגמרי מאותן המילים – "אלוהים", "בית דתי"…קראתי ובראש רצו לי זכרונות מאוד אחרים. כמו משחק קונוטציות כשזורקים מילה וכל אחד מעלה מה שבא לו.
      לגבי ישו (ברשותך ישו) – יש גם הרבה זעם קדוש ושורף ומתחשבן ביום הדין שלו. החסד והחמלה יכולים להימצא בכל מיני הקשרים דתיים. בעיני הוא כבר יצא מהקשרו (שוב – המורכב. לא רק איש שאנטי או סתם בחור מלא אהבה, לא רק)והפך לסמל, לזכרונות מרים.
      באומנות אני אוהבת את ההורדה מהצלב של רובנס, את הפייטה ואת קראווגו". האיקונות הביזאנטיות בפסיפס מהפנטות. גם הצליבה הלבנה של שאגאל מדברת אלי מאוד.

  7. את קצת דומה לו, לישו שלך, עם שפעת התלתלים.
    בקרוב יצא ההמשך של צופן דה וינצ"י ויתברר שאת היא הנצר האחרון של ישו בעולם, וכל הקתולים יירשמו לבננות
    ויצטרכו לקנות שרת ענק להכיל את כולם,
    ומסכי פלאזמה ענקיים יוצבו בכיכרות ויוקרנו הבננות שרות במקהלה הללויה למושיענו ישו, נעות מצד לצד ומוחאות כפיים וכולן עם הזמן ישמינו נורא ועורם יכהה.
    הכל מזימה של יצרנית היוגרט הזה.
    גם רבי לוי יצחק מברדיצ"ב , אחד מגדולי החסידים, היה "צועק" על אלוהים בגלל מה שהוא עושה לעמו.
    קטע טוב וחידשת לי לגבי אהבתך.

  8. אסתי ג. חיים

    יעל יקרה,
    את אמיצה כל-כך! אמונה היא משהו אינטימי מאוד בעיני, כמו גם הורים ומשפחה, ואת מעזה להכנס עם כל הגוף והנפש בנושאים הללו. קבלי את הערכתי הרבה וחיבוק גדול.

  9. העלית לי המון דברים בראש,
    אני מזדהה עם תחושותייך,
    בערב אכתוב לך על אלוהים שלי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל