בננות - בלוגים / / זיכרונות געגוע שווים פרוטה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

זיכרונות געגוע שווים פרוטה

 

שופרסל יצאה בחוברת האחרונה שלה בקמפיין לסופרמרקט הראשון שהוקם בארץ, רחוב בן יהודה בתל אביב, שנת 1958. איזו נוסטלגיה. תביטו בפרסומות החומות מרוב יושן, ולא תתגעגעו? גם אם לא חייתם אז, אני למשל נולדתי רק כעבור שנתיים, אבל הגעגוע למשהו שעבר מהעולם, איך להגיד, מפכה בלב. מין נעימה נוסטלגית, מוזיקת מעליות, כרוז של פעם, פינת המבצעים, מזכיר לי את כלבו שלום, 1966, אני בת 6, הפתיחה המתוקשרת, הלכנו כל המשפחה, אוי כמה נעים ונפלא לשוטט במרחב המואר ניאונים הזה, המבושם ריחות חוץ לארץ. לפני כמה ימים ראיתי סרט ישן בערוץ יס ישראלי, והראו את מחלקות הכלבו של אז, והמציאון, כן, למטה במרתף היה גם מציאון. מי זוכר? מי שזוכר מקבל ממני בקבוק אורנג'דה. לא, קרטיב שני מקלות. לא, מוטב גלידה ויטמן בגביע אמבטיה.

 

    אנחנו גרנו בזלוטופולסקי, מרחק עשר דקות מהסופר בבן יהודה. הלכנו אליו רק לעיתים  נדירות. מה פתאום סופר? אבא שלי הכיר רק שוק. הכרמל. היינו הולכות איתו שתי ילדות קטנות, לקנות אפרסקים לבנים בשוק עלייה הישן, המקורה. מי זוכר? שתי גלויות של אייפל טאוור למי שזוכר, היונים השמנות של כיכר סן מרקו, אבא שלי מצולם במעיל חורף מדהים בפיאצה המעתירה, שנת  1958, אני עוד לא נולדתי, האח והאחיות שלי כן. התמונות בחום ספייה נשארו באלבום.

 

   אחר כך, שנת 66, 67, 68, אני וגברת קרייטרמן השכנה, שהפכה לגברת טוכטרמן ברומן שלי "רואות מכאן את כל העולם", הולכות לסניף הראשון של השק"ם, שנפתח ממש ליד הבית שלנו, בבן יהודה, לא רחוק מבית הספר שלי "דוגמה".

 

   פעם חזרתי מבית הספר דרך העורק הראשי בן יהודה ולא דרך זלוטופולסקי הפנימי. ראיתי את קרייטרמן הולכת לשקם עם סל פלסטיק ירוק. אמרתי לה שאני אבוא איתה. היא שאלה מה אימא תגיד. אמרתי שזה בסדר, אימא לא תדאג. יחד התעמקנו במוצרים. אחר כך אהבתי לאכול אצלה ארוחת ערב: לחם פומפרניקל שחום, גבינת 9 אחוז, שפרוטים מעושנים, ביצה קשה, חמאה. אוח, אלה החיים. לא כמו אצלנו. אנחנו אכלנו רק רגליים של תרנגולות. איכסה. החיים היפים זה אצל קרייטרמן בקומה שנייה, עם בלונדי הכלב על המחצלת, מבקש פינוקים בבטן חשופה, ופיסת תכלת הים התיכון שמאלה מהמרפסת של דינה דורון.

 

  אבל אימא כעסה, לא חזרתי מבית הספר. שלחה את אחי הגדול שיחפש אותי, לא מצא, כולם נכנסו לפאניקה. ואני אחת שידועה כבליינית לא קטנה, בת שלוש כבר ירדתי למטה כשהסבתא הסנילית שלי השאירה דלת פתוחה. למה ירדת שאלו אחרי שנתגלתה האבדה, אחרי שהפאניקה ירדה? הלכתי לקטוף פרח. איזה פרח בראש שלך, אין פרחים בגינה.

 

   ככה אני, הולכת אחרי נטיית ליבי, פרח או גברת קרייטרמן, בסניף השקם הראשון בארץ, בן יהודה, ליד הסמינר למורות, ואימא מתפוצצת מכעס ואומרת שתגיד לאבא כשיחזור מהעבודה, אבל אבא לא יכעס, אני יודעת, אבא אוהב אותי, אימא לא, אז מה אכפת לי, העיקר שביליתי לי אחרי הצהריים ונפטרתי לכמה שעות מהבית המעצבן, אימא נאנחת על הספה, אחותי המשוגעת צווחת שירי אלוויס פרסלי באמבטיה, אחותי שולמית עושה שיעורים בארשת קדורנית, ואני מחכה שייקחו אותי מכאן לבית שקט ושליו, לא בית של משוגעים, בית נורמלי, כמו של השכנה גברת קרייטרמן בקומה העליונה.   

  

 

15 תגובות

  1. עדנה גור אריה

    הו יעל,
    כמה זכרונות… אכן לפעמים מחפשים מקום אחר.

  2. איזו רשימה מקסימה.
    נזכרתי איך כשהייתי ילדה, גרנו בתל אביב, אבל בכל פעם שהייתי מזדמנת לרמת גן או גבעתיים, הייתי הולכת ברחובות ומסתכלת על החלונות והמרפסות של הבתים ואומרת לעצמי- כאן גרים אנשים נורמלים.
    אני לא יודעת למה, אבל הייתי בטוחה שבתל אביב אין אנשים נורמלים.

  3. כמי שנולד וגדל בת"א (איזור גן מאיר)
    חיממת לי את הלב. כלבו שלום – כמה הצטופפנו בהתחלה ועמדנו בתור להיכנס אליו.

  4. היי יעל
    אני מאוד אוהבת ספורים בסגנון הזה, יש להם את האמת, ויש בהם את הסוביקטיביות שזה בעצם החומר ממנו עשויים ספורים.
    שתיתי את הקצב של הספור, ואת החלומות שלך השזורים כמו תך מחליף.
    להתראות טובה

  5. יעל, תל אביב של היום היא עיר שהמציאו אותה מחדש. טוב לחזור לתמונות ההן.

  6. נעמי לויצקי

    יעל יקירתי, את לא קצת צעירה מדי בשביל ערגה כזאת לעבר?:) מעניין, אני בכלל לא נוסטלגית. בעיני תל אביב של היום – הדבר הכי קרוב לניו יורק – היא עיר מדהימה.

  7. יעל
    עצוב למצוא את הדשא של השכן ירוק יותר. ולטעמי את הרבה יותר שווה מההיא מהקומה העליונה- אפילו.

    • הי יעל, אני קצת דומה לנעמי – אין בי נוסטלגיה…
      המחשבה הזו שהחיים לא נמצאים פה, אלא במקום אחר, לעומת זאת, היא משהו מוכר מאד. ואהוב. תמיד. במידה זו או אחרת. רומנטי במובן הצ"כובי של המילה.
      כן, תל אביב תל אביב תל אביב. זו עיר! ללא ספק!

  8. אני מבינה את מה שכתבת יעל, ומתפלאת איך המגיבים כאן לא הבינו: זה לא נוסטלגיה, ובטח שלא למקום. אם כבר, נוסלגיה מרירה מתוקה אל ילדות קשה. כמה יפה. נגעת בי.

    אהבתי שהתחלתי מהכללי ביותר וירדת תוך ארבע מאות מילה להכי פרטי ואישי.

    תודה על קטע מרגש וצלול.

    • מקסימה הדרך בה צללת מידיעה כללית על ארוע של שופרסל לזכרונות ילדותך, וההמלטות אל השכנה וארוחות הערב שלה, המלטות למקום של שקט, וחזרה אל ילדות עצובה-שמחה-שמחה-עצובה

  9. לחם פומפרניקל וגבינה 9 אחוז לעומת רגליים של תרנגולות… 🙂 מדהים כמה הכתיבה שלך מוחשית ונוגעת ללב וגם לחושים.

  10. תודה תודה חברים, שמחה על ההזדהות הרבה.

  11. את כותבת כל כך יפה יעל.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל