בננות - בלוגים / / הדייט שלי עם התת-מודע
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הדייט שלי עם התת-מודע

 

 למוטי, ולכל המטפלים הטובים באשר הם


הרהורים על הורים ומשפחה תמיד עושים לי חשק לדבר על טיפול. פסיכולוגי כמובן. אתם בטח מכירים, שרינקים וכאלה. אף פעם לא הבנתי למה קוראים להם שרינקים, שהרי אינם מכווצים לך את המוח, להפך, דווקא מרחיבים אותו.

  די הרבה שנים, בייחוד לאורך הטיפול שלי, הייתי מיסיונרית של טיפול. המלצתי לכולם ללכת. עם השנים הבנתי שישנם אנשים שטיפול, לפחות המקובל, ארוך הטווח, זה שנקרא על פי רוב פסיכותרפיה דינמית, לא מתאים להם. ראיתי לא מעט אנשים שחרשו שנים טיפול, והאסימון לא ירד להם לעולם, רק חשבון הבנק התרוקן.

 

  אצלי הטיפול עבד, אומנם לא על המכה הראשונה. לקח לי כמה מטפלים כדי להגיע למטפלת המצוינת שלי. ככה אנחנו, חובבי הטיפול, קוראים לפסיכולוגים שלנו: מטפלים. מעניין לחשוב על אילו צרכים נפשיים זה עונה: מטפלים. מה, מטפלים בגן ילדים? מטפלת? קצת מוזר שככה אנחנו, ותיקי הקרבות, קוראים לפסיכולוגים. 

 

   אל הטיפול הראשון שלי הגעתי כעוללה ממש, רק בת 22. בן זוגי אמר שאם אני לא הולכת לטיפול, שלא אראה יותר את פניי אצלו. אני מבינה אותו, לא הצליח המסכן להתמודד עם הנוירוזות שלי, אז שלח אותי לטיפול. ולאיזה טיפול? למכון שטיפל גם בו כמה שנים קודם לכן.

 

   באותם שנים, המכון הכי טרנדי היה מכון רודי בהרצליה. החבר שלי היה צריך להסיע אותי לשם, כי אפילו ברגע האחרון לא רציתי ללכת. טוב, הייתי צריכה לדעת שלא הולכים לטיפול עם אקדח צמוד לרקה. גם רודי בכבודו ובעצמו, שקיבל אותי יחף, עם גלבייה לבנה ושיער לבן ארוך, גם הוא, הגורו, אמר שחבל שבאתי, ושברור לו שאני לא רואה בטיפול דרך לגיטימית, ושלא אמשיך בו.

 

    אני, אומרים לי משהו, ישר אני נוהגת הפוך. נו, ורודי עוד אמר שיש לי בעיות עם סמכות, ובוודאי שעם סמכות גברית. אז ישר עשיתי ההפך. החלטתי שאני הוכיח לו שאני לא נפולת של נמושות. אני אשאר בטיפול. אני אראה לו. (למי בדיוק ניסיתי להראות, לו, לאבא שלי, לבוי פרנד המצחיק והנואש שלי ששלח אותי לטיפול?)

 

    האינטייק של רודי, שזה מין ראיון קבלה כזה, בו רודי קבע את הבעיה הפסיכולוגית שלך והצמיד לך מטפלים, היה חוויה שלא אשכח לעולם. יש לי גם את הקלטת, בה הוא מנתח אותי במבטאו הזר והמצחיק. די טוב ניתח אותי. בלי שאמרתי יותר מדי, הוא ישר הבין את הסימביוזה של אימי עם אחותי הגדולה חולת הנפש, את הבעיות שלי עם סמכות, ואף ציין לחיוב את העובדה שאני משתמשת באמנות כדי לברוא לעצמי עולמות אלטרנטיביים כדי לשלוט בהם, שזו תופעה שמאפיינת אחאים של חולי סכיזופרניה.

 

   אם הייתה בו איזו גאוניות בד"ר רודי, שהיה אחת הדמויות היותר ציוריות בנוף הפסיכולוגיה בשנות השבעים שמונים, זו הייתה יכולת הניתוח של המטופל. הוא באמת ידע לאבחן מטופל. אין ספק שהייתה לו טביעת עין ואינטואיציות. אפילו אני, שהייתי אז מאוד ספקנית וצינית כלפי טיפול, התפעלתי מהניתוח שלו את אישיותי, ובסופו הקביעה שהבעיה הפסיכודינמית שלי היא חרדת נטישה. נכון, ידעתי את זה בעצמי, אבל הקביעה של הד"ר המהולל הייתה כמו פלומבה ממלכתית לבעיה שלי.

 

   אבל הוא צדק. החזקתי מעמד בטיפול ההוא לא יותר מחודשיים. השיטה לא התאימה לי, המטפלים גם לא, ומאוד הכביד עלי שלפי שיטתו האינטנסיבית הצמידו לכל מטופל לפחות שני מטפלים: פסיכולוג ופסיכולוגית. רודי האמין שכך הטיפול, עם ארכיטיפי אימהי וארכיטיפ אבהי, יהיה יעיל יותר.

 

   עלי זה העיק. זה היה יותר מדי בשבילי לרוץ פעמיים בשבוע, כל פעם למטפל אחר. שלא לדבר שחשדנית כמוני חשבה כל הזמן "מה הם מדברים עלי ביניהם". שלא לדבר על כך שהמטפל ביקש שאביא סיפורים שלי כדי לנתח את הבעיות שלי לפיהן, וזה הבעית אותי וניכר אותי לתהליך הטיפולי. לא רציתי שמישהו ינתח את בעיותיי הנפשיות על פי סיפורים שאני כותבת. גם אם זה יכול להועיל במשהו, זה נראה לי אז מתנשא זה-לא-מילה.

 

   עזבתי. ובן הזוג שלי נאלץ לקבל אותי כמו שאני, עם כל הנוירוזות.

 

   כשחזרתי לטיפול, שוב היה זה בגלל בן זוגי. הנ"ל נאלץ לנסוע לחיות בארצות הברית, ואני רציתי להצטרף אך גם פחדתי מהשינוי הזה עד מאוד. הפעם הלכתי למכון "מעגלים", לטיפול התנהגותי קצר מועד. אומנם הצלחתי לעשות את מה שרציתי, לנסוע בעקבות בן זוגי, אבל תחושתי הייתה שהטיפול קצר המועד, שלא מתעמק בעבר אלא מנסה להביא לתוצאות כאן ועכשיו (בערך כמו שעושים המאמנים האישיים של ימינו), לא מתאים למבנה הנפשי שלי, שמתנהל באיטיות, וזקוק לתובנות לפני שאני מבצעת משהו.

 

  בשלהי שנות השמונים חזרתי שוב לטיפול. שוב היה זה קשור לבן זוגי והאיש שהיה אהבת חיי, אשר נפטר באותה עת. הכאב החזיר אותי אל ספת המטופלים. הייתי 6 שנים בטיפול הזה. למזלי, נפלתי עם ההמלצה הראשונה (זה הזמן להודות לשז, ממנה קיבלתי את ההמלצה) על פסיכולוגית שהתאימה לי כמו כפפה.

 

   אני זוכרת ששאלתי את הפסיכולוגית, בפנים של חולה סופני ששואל כמה זמן נשאר לו לחיות, כמה זמן היא חושבת שאני אצטרף להיות בטיפול. חחחחחחח. לא ידעתי אז איזו שאלה מפגרת זו. מסכנה המטפלת שלי, חייכה ואמרה שקשה לדעת, כי הבעיה שלי די קשה. אני ניסיתי לשכנע את עצמי שבטח שנתיים יספיקו. מה, צריך המון זמן כדי לסדר אותי בחיים?

 

   הטיפול ארך 6 שנים. מה זאת אומרת ארך 6 שנים? יותר נכון לומר שאני החלטתי לעזוב אחרי 6 שנים. הרגשתי שדי לי. באיזה שהוא שלב טיפול נוטה לעמוד במקום, המטופל מרגיש שהוא עבר כברת דרך והשתפר לפי נקודת המבט שלו, ויש שהוא עוזב.

 

  זה הזמן לומר, שמטפל טוב לא ילחץ על מטופל להישאר. גם המטפלת שלי לא לחצה. באמת הגעתי באותו זמן לשלב הכי מצוין שלי בחיים, ונדמה היה שעלי להמשיך הלאה. אחרי שש השנים האלה, הבנתי גם מהו טיפול באמת. טיפול זה לא להבין מהי הבעיה שלך, כי לא קשה להבין את זה. אבל להבין מה הבעיה שלנו לא פותר דבר.

 

   טיפול זה בעצם הקשר עם המטפל, הטרנספרנס שהוא מספק לך, כמו שאומרים בשפה המקצועית. והמטפלת שלי הייתה מראה נכונה עבורי, וסיפקה לי את דמות האם המספיק טובה והמספיק מכילה שלא הייתה לי. עברו הרבה שנים מאז, היא בוודאי כבר נפטרה, אבל אני חושבת עליה באהבה כאילו היא אימא שלי.

 

  אני זוכרת איך היא ספגה את האלימות המילולית שלי, את הכעס שלי, את העצבים, את התפרצויות הרוגז, ולא הבנתי איך היא עומדת בזה. בפניה זעו לפעמים שרירים זעירים, שהעידו על מתח פנימי. אבל היא עמדה מולי בעוצמה, וספגה את כל הזעם שהיה בי כלפי הוריי, וכלפי אימי בפרט.

 

  כנראה שזה מה שהייתי צריכה. להביע את הזעם, ושמישהו יהיה שם לקבל את זה בשקט ובשלווה. להכיל אותי, את כל האנרגיה הזועמת הזו, ועם זאת להמשיך לאהוב אותי, ולא לכעוס עלי, לא להאשים אותי בחזרה. 

 

    במהלך הטיפול הרגשתי כיצד שכבות עבות של כעס יורדות ממני, כאילו התקלפתי מהן. נעשיתי רגועה יותר, שלווה, הרבה פחות כועסת, הרבה פחות מתאבלת על עצמי, על חיי. פתאום התחלתי לרצות לחיות. קמתי כל בוקר עם חיוך, ממש ככה, וזה דבר שאני, המורבידית, הדכאונית, לא הכרתי קודם. סוף סוף אהבתי את החיים, כי סוף סוף הייתה לי אם מכילה ומקבלת שראתה אותי, אותי! אם מחליפה שכזו שקראו לה הפסיכולוגית שלי.

 

   במהלך שנות הטיפול קרו לי גם "הנסים" הספרותיים שלי. חנן חבר ומוקי רון פנו אלי, אלי!! כדי שאוציא ספר בעם עובד. אני משוכנעת שדבר כזה, שהוא ממילא יוצא דופן, לא היה קורה לי אלמלא הטיפול שכנראה פתח אותי לעולם. כאילו התחולל אז איזה מין תיאום ביני לבין היקום.

 

   כאשר עזבתי את הטיפול זה כבר היה אחרי שהספר הראשון ראה אור, ואני הרגשתי שעברתי כברת דרך משמעותית, ושאכן, הגיע הזמן לפרוץ לחיי לבדי, בלעדי תמיכתה של אימי החדשה.

 

   אני מניחה שהייתי צריכה לעזוב, כי חודש אחר כך פרץ ממני בשלושה שבועות הרומן השני שלי. ואני אחת שכותבת לאט לאט, בייסורים, ופתאום פרץ ממני הרומן הזה על התבגרותן של שני בנות 11, שתיהן אני ללא ספק. ברור לי שהספר הזה היה סיכום של הטיפול שלי. ברור לי כי הוא נכתב רק בזכות הטיפול.

 

   אלא שבשנים שבאו לאחר מכן, הכול לא היה טוב כל כך עוד, כמו בשנות הטיפול הקסומות. כעבור שנים ספורות שוב חלו מהפכות קשות ומכאיבות בחיי, ושוב החיים התחילו להישמט ממני. שמחת החיים, רצון החיים, שוב נעלמו, ולא עזרו הצלחות ספרותיות וספריי הנוספים שראו אור. שוב קמתי בבוקר בלי רצון לראות אור יום.

 

    היום אני פותרת את זה תרופתית, גם זה יעיל מאוד. ולו יכולתי כלכלית, הייתי הולכת לטיפול עד יומי האחרון. למי שטיפול עוזר לו, ושוב, לא לכולם הוא עוזר, כדאי להישאר בטיפול כל החיים. וודי אלן וברברה סטרייסנד ממליצים.

 

   דבר אחד אני זוכרת מהשנים הקסומות ההן. למה קסומות? כי חייתי אז בתחושה קצת מרחפת, כמו על ענן. אני זוכרת אותי משקיעה את כל האנרגיות שלי, במשך כל השבוע, לקראת יום הפגישה שלנו. רושמות את החלומות במחברת מיוחדת, מהרהרת בהם במשך בשבוע, לקראת היום בו ננתח אותם, ודברים חדשים ועלומים יתגלו לי על מעמקי התת מודע שלי.

 

   במשך כל שש השנים האלה הרגשתי כאילו אני ברנד-וו קבוע עם התת מודע שלי. ימי רביעי היו מוקדשים לדייט שלי עם התת מודע. זה היה תהליך מדהים וחד פעמי. 

 

 

 

38 תגובות

  1. תיארת נפלא, יעלה.

    אני הולכת להתברבר איתך על זה מחר במייל, חכי לי.

    :))

    • גילוי לב מרענן וכמעט מפתה להמשיך אותו בטכסט משלי . ועכשיו חברים הפרוייקט החדש: הרומן שלי עם הפסיכולוגיה. כמעט .אולי כדרכי אגיב עם עבודה? ייחסך לי הגילוי לב אה?

  2. תרצה ספקטור

    חושפני משהו. אבל אהבתי כל מילה. אותי דווקא גירשו אחרי שנה מהטיפול, אמרו לי שאני מודעת לבעיות שלי ואין לי כוונה להשתנות. שארצה, אני תמיד מוזמנת לחזור. (: מאז לא חזרתי לשום סוג של טיפול. אבל כן, זה כבר הסיפור שלי. המקרה שלי. אהבתי במיוחד את הכותרת ואת הרעיון שמאחוריה. מה אני מדברת? את כל הפוסט. מעולה.

  3. היי יעל היקרה
    זה שפתאום התחלת לספר על עצמך מהצד הפסיכולוגי זה מדהים, כי בעצם כל הכתיבה על האבא, העבירה פה את כולנו תהליך פסיכולוגי, כל מי שכתב, או רק קרא את המסות שהיו פה עבר , אין לך מושג כמה אבאים הדבקתי לעצמי דרך כל האבאים שקראתי, כמו בחנות בחרתי, החזרתי לחנות, ניסיתי אחר,
    ופה את מספרת את מסע חייך, זה כל כך נדבק, ניראה לי שהפרויקט הבא, שכל אחד תספר על משהו אחד ששינה את חייה, זה כל כך מעצים שמשהו כותב על עצמו. הספרות נהיית לעוצמה, לטורבו.
    להתראות, אמרתי לך את משהו!
    טובה

  4. תיארת היטב, ואני יכול גם להבין מה מצאת בטיפול (האחרון). לי היו שני ניסיונות ללכת לטיפול, שניהם קצרים, ובשני המקרים הגעתי די מהר למסקנה שאני יודע יותר מהמטפלת. בקיצור, לא הצלחה גדולה.

  5. הבעיה עם המטפלים שיש בהם שחצנות שהוציאה אותי מדעתי.
    עבורי הטיפול הטוב ביותר הוא לימודי חסידות .
    להיות שמח, להבין שהכל ניתן לנו על מנת שנשמח. כמה קשה וקל אבל ליזה יותר קל ככה מאשר שדמות עם בעיות כמו שלי נוברת בתסביכי ..
    לי זה היה בעייתי וגם המטפל סובל ! טוב שמצאתי תחליפים .

  6. נורא מקורי ושנון המשפט : הדייט שלי עם התת-מודע.
    מעניין ודי חושפני וכתוב קולח.
    ממה שאני נפגשתי אתך כשערכת לי את הספר, את הכי נורמלית בעולם. אולי זו הבעיה? לא? תהיי קצת לא נורמלית, למה צריך להיות נורמלית, אולי זה גודם לסבל. סתם מחשבות כאלו.

    • איציק, אני נורמלית? אתה נורמלי??????

      • כן, את נורמלית, חביבה, נעימה, שקולה. לא ראיתי ושמעתי שום דבר
        שמעיד ההיפך. ורואים גם איך את מנהלת את בננות, יוזמת, מאזנת, משלבת. בחוכמה. אדרבה תני איזה קטע של לא נורמליות, יהיה מעניין.

        • יעל ישראל

          איציק דארלינג, דבריך מחממים את ליבי. אלי אני פחות מופרעת ממה שנדמה לי. יש בי איזו שאיפה קטנה להיראות נורמלית בעיני החברה, כנראה שאני מצליחה בזה. ואולי אני באמת נורא נורמלית חחחחח… הצלחת גם להצחיק אותי בנוסף על לחמם את ליבי. נשיקה.

  7. תודה יעל על ההקדשה. כשלעצמי, מעולם לא הפקתי אלא תועלת זמנית מהטיפולים בהם טופלתי. נתקלתי במטפלים ידידותיים אך חסרי הבנה. לבסוף נאלצתי להיות המטפל של עצמי מתוך חקירה מעמיקה לתוך ההגות הפסיכואנליטית. להערכתי עזרתי לעצמי הרבה מאוד בעזרת הידע שרכשתי.כך גם למדתי איך לטפל באחרים, ובמיוחד באמנים, שלרוב קשה במיוחד לטפל בהם ולקיים ולהעצים את יצירתם. העובדה שמצאת מטפלת טובה היא אירוע חשוב ויותר נדיר ממה שנדמה.

    • כן, מוטי, אני יודעת שזה נדיר. זה היה מעין נס, אני מודעת לכך. רוב הטיפולים של חברים שנתקלתי בהם, נכשלו.

      ומעניין, שרוב הפסיכולוגים שהכרתי, הם עצמו לא היו בטיפול. פעם זה היה הכרח, לא? שמטפל יהיה בעצמו בטיפול?

    • האגודות הפסיכואנליטיות מקפידות שחבריהן יעברו "אנליזה לימודית".למתמחים בפסיכותרפיה ממליצים להיות בטיפול בעל אוריינטציה דינאמית אבל הדבר אינו בגדר חובה, ככל שאני זוכר. בתהליכי ההדרכה יש לא פעם משהו שמזכיר טיפול. כשטיפול ניכשל באיבו הכישלון לפחות גלוי. אבל הבעיה הגדולה היא עם טיפולים שנמשכים שנים ונראים כאילו מוצלחים הודות לגישה אמפתית נעימה, מעודדת תלות, של המטפל, ובסופו של דבר אינם מכניסים שינוי משמעותי ובר קיימא בעולמו של המטופל.

      • יעל ישראל

        מוטי, אני אישית מאמינה שמטפל חייב להיות תמיד בטיפול, כי מה כל הדיבורים על טרנספרנס שלילי מן המטופל? איך המטפל יתמודד עם זה לבד ללא מטפל משלו?

        לגבי טיפול, לי אישית יש הרגשה שמי שטיפול עוזר לו, בשנים שבו הוא בטיפול, רצוי שימשיך בו כל החיים אם יש לו אמצעים כלכליים לזה. אני לא חושבת שזה בהכרח תלות במטפל. מישהו ניסח את הטיפול פעם כשסתום להוצאת לחצים, ואני אומרת, מה רע בזה, אם זה עוזר.

        בעיני, טיפול זה תהליך דינאמי בדיוק כמו החיים, יש בו עליות ומורדות, תקופות תקועות ועוד. אבל אני גם סבורה שכאשר עוזבים טיפול, הבעיות יצוצו שוב, כי הרי גם החיים דינאמיים ותמיד קורים בהם דברים, גם קשים.

        אני מניחה שבעיני מטפל, הצלחה של טיפול היא שינוי בר קיימא. השאלה ההיא מה זה בר קיימא והאם משהו בחיים, כולל השיגי טיפול, יכולים להיות ברי קיימא. לי די שבשנות הטיםפול הצלחתי להגיע לשיאי, וברור לי שזה בגלל הטיפול, ושנוצר בו תהליך חיובי והבראתי.

        זה שהבעיות שלי עקשניות במיוחד, ועם המשבר החמור הבא שהגיע לחיי, שוב צצו הבעיות, לא אומר להבנתי שהטיפול כשל.

        אולי מטפלים צריכים להיות פחות שאפתניים לגבי התהליך הטיפולי. משהו בדברייך רומז לי על איזו שאיפה לטוטאליות טרפוטיטית של הטיפול, ועל השיגים ליימשכו למשך כל חיי המטופל. זה לא קצת מוגזם לדרוש?

        הנה אני, מטופלת לשעבר, מנסה לשכנע מטפל, שאפשר להסתפק גם בריפוי שהתרחש בזמן הטיפול. מצחיק.

        מכל מקום, אני מודה למטפלת שלי על השנים ההן. ויכול גם להיות שהדי הטיפול עדיין בי, ואני פשוט לא משגיחה בהם.

        • אין בי כלל שאיפה לטוטאליות בהישגים הטיפוליים.זאת מתוך הכרת מגבלותינו: מגבלותי כמטפל ומגבלותיו של המטופל. וגם כפי שאמרת – החיים תמיד מזמנים צרות חדשות. עם זאת ישנן לא מעט בעיות-תשתית שאפשר להתכוון לפותרן. ולפעמים גם אפשר. מאידך קשה למטפל כמוני להיווכח בכך שמטופלים היו שנים ארוכות בטיפול אצל מטפלים פאסיביים נעימים שהסתפקו בעיקר בהנהונים ואינסיניואציות ולא הביאו את המטופל לעימות משמעותי עם בעיות התשתית שלו.

        • מיותר לומר שאינני יכול להגיב על הסיפור שלך עם הטיפול שלך. אין לי מושג במה מדובר. הייתה לך חוויה טובה שהועילה בשעתו והדבר נראה משמח מאוד. אם תרצי אולי נרחיב בכך כאשר ניפגש.

    • אני בחיים לא הייתי הולכת למטפל שלא עבר בעצמו תהליך טיפולי מאד יסודי.
      ובוודאי לא לאחד שלא מאמין בזה.

      זה בדיוק התחום בו ההבנה השכלתנית של המטפל היא בדר"כ לא מה שעוזר, אלא עצם התהליך, כמו שיעל הסבירה,
      ותהליך כזה יכול להעביר רק, ואני מדגישה רק, אדם שעבר ועובר תהליך טיפולי מאד יסודי בעצמו,
      ושנעזר גם במהלך טיפולו באחרים, במדריכים שלו.

      • רונית. מסכים איתך. זוהי זהירות נכונה.

        • אגב רונית אם מעניין אותך, תוכלי לקרוא הרבה ממחשבותי על טיפולים פסיכולוגיים במאמרים בספרי "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הקיבוץ המאוחד). שני המאמרים רחבי היריעה הפותחים אותו הם להערכתי חדשניים ונועזים.

      • אתם טועים.
        זו אמנם לא חובה פורמאלית לעבור טיפול – אבל זו חובה לא פורמאלית.
        אפשר להגיד שאם לא עברת טיפול – אין לך ממש סיבה לגשת לראיונות לקלינית.
        אף אחד לא יעצור בן אדם מללכת לראיון – אבל אין סיכוי שהוא יעבור אותו.

        לגבי פסיכואנליזה – זה אכן חלק בלתי נפרד מההכשרה מבחינה פורמאלית.

  8. סיגל בן יאיר

    כשקראתי אותך לא יכולתי שלא להיזכר בזה:
    http://www.haayal.co.il/story?id=2699&base=&NewOnly=2&LastView=2030-12-31

  9. את מדברת על שנים קסומות, שבהן ריחפת על עננים וריכזת את האנרגיות שלך לקראת המפגש. זו התמכרות לסוכריה הזו שנקראת תשומת לב ממטפלת טובה, לא?

    • לבנה, לא, הריחוף היה זה שהייתי אז מאוד מחוברת לעצמי, דרך החלומות, זה עצמו היה כמו לחיות בחלום. את רוב האנרגיה שלי הפניתי לעצמי, אבל בצורה קונסקטרוקטיבית. בדרך כלל, רןב האנרגיה של אנשים מתבזבזת על חיטוט עצמי דסטרוקטיבי או סתם לא מועיל. כאן זה היה מאוד נכון ומממוקד. זה היה עת כזו של חקירה עצמית.

      ואת ההבנה שהיא היתה לי אם מכילה, הבנתי בעצם רק הרבה אחרי הטיפול. כי בטיפול כעסתי עליה לא מעט, ורק אחרי הטיפול הבנתי שזה שהיא הכילה את הכעס שלי, זה הדבר הגדול שהיא נתנה לי.

      • תודה לשאר המגיבים היקרים, מירי, סיגל, תרצה ואביטל.

        ורונילתוש, אני מחכה. אין כמו שיחת מטופלים. זה חביב עלי.

      • לכעוס אני מבינה. אבל למה עליה? מה רצית ולא קיבלת ממנה?

        • הכעס כמובן היה על הוריי. זו היתה ההעברה הנכונה שהתבצעה בטיפול. זה מוכיח שהטיפול עבד, ושאני הרגשתי מספיק בטוחה שם לפרוק את הכעסים על ההורים, דרכה, כמין מייצגת של ההורים.

          • ועוד משהו ללבנה,
            ולכן אמרתי שטיפול טוב הוא בעצם התהליך שאתה ןובר עם המטפל, לא התובנות, חי תובנות זה רציונלי, בעוד שהתהליך עם המטפל הוא ההטמעה האמיתית.

            • האם הרגשת צורך להעניש אותה באותה העברה?

              • יעל ישראל

                לבנה,
                אני לא חושבת שהבנתי את מי אני מענישה, ומהי הההעברה בכל התהליך, אני פשוט פרקתי את רגשותיי במקומות בהם היא הרגיזה אותי. כמובן, המקומות האלה היו בדיוק המקומות שהוריי הרגיזו אותי, רק שהיא ידעה להכיל את זה, והם לא. וכאן לדעתי נוצר תהליך ההבראה מזה.

  10. כתוב יפה ומסקרן מאוד. כבר הרבה שנים שיש לי ספקות לגבי טיפולים פסיכולוגיים. ניסיתי בעצמי ואני חייב לומר שהתחושה מאכזבת. משהו בידיעה של פסיכולגים על הנפש האנושית לא מצליח להרשים אותי. יש לי איזה יסוד להאמין שדווקא סופרים יודעים לא פחות עליה. את מתארת טיפול ארוך טווח שלא נשמע מאוד יעיל, או לפחות לא היה יעיל לאורך זמן.
    אני חייב לומר שגם הניסיון שלי עם כדורים לא מלהיב, וככה ביני לבין עצמי אני מפתח איזה שיטה חדשה להבנת הנפש ואיחוי החלקים שלה. אם זה יצליח אני כמובן אחזור לספר.

    • לשי,
      להפך, הוא היה יעיל בכל שש השנים, ואז כמובן יש עמידה במקום. אני עזבתי אז. היום הייתי חוזרת.

      ולגבי טיפול, שוב, מה שניסיתי להסביר כאן, שטיפול לא קשור רק לתובנות, או יותר נכון, שתובנות זה לא החלק המשמעותי. החלק המשמעותי הוא הטרנספרנס עם המטפל. אם הוא מכיל אותך, משמש מראה נכונה, כאןם מתבצע הטיםול האמיתי. מטפל טוב אינו רק יודע הרבה על הנפש האנושית, אלא יודע להעביר נכון את תהליך הטרנספרנס.

      אבל כמו שאמרתי, נדיר שזה קורה, רוב האנשים מתארים את מה שאתה מתאר, אכזבה מטיפול.

  11. יעל יקרה,
    הכנות וגילוי הלב שלך מרגשים אותי. טיפול הוא דבר מורכב בעיני, ואני לא ממש יכולה להרחיב בזה כמוך. הייתי שמחה לאמץ את גישתם של אלן וסטרייסנד, אך, כמובן, העלויות, וזו הבעיה שלי עם טיפול. יכולתי לנסוע פעמיים מסביב לעולם אלו השקעתי בו פחות, אך ודאי לא הייתי נוסעת לשומקום, אלמלא טופלתי…

  12. עדנה גור אריה

    התאור שלך של ד"ר רודי החזיר אותי עשרות שנים לאחור. בני דיסלקטי, היום זה נורא מודרני וכל ילד שני מנפנף בדיסלרציה שלו. אז בביה"ס לא ידעו מה זה ושלחו אותנו לד"ר רודי לטיפול משפחתי. הטיפול אצלו נמשך בדיוק שתי פגישות. לאחר שתי פגישות הוא ביקש שנשלח אליו את היועצת לטיפול.
    הרבה יותר מאוחר, כאשר הייתי כבר כ-19 שנים גרושה, הרגשתי שאני וכרחה ללכת לטיפול. לצערי הרב, אחרי מספר לא מבוטל של פגישות הבנתי שאיני מסוגלת ליצור קשר עם הפסיכולוגית. בזה נגמרו ההתנסויות שלי, ואולי חבל.
    בכל אופן תודה על הפתיחות והתיאור המרגש שלך.

  13. מאוד התחברתי לדברים שכתבת. אני בעצמי הייתי כמה פעמים בטיפול, גם אני עוסקת בכתיבה ואני גם מאמנת קוגניטיבית.
    יחד עם זאת, כפי שכתבת, על אף שאני די מודעת מהיכן נובעים כל התסבוכים שלי, ואני מאוד מודעת כיום לאופן בו אני מגיבה, עדיין לא מצליחה לבצע שינוי של ממש בתפיסת העולם שלי. כנראה שאני זקוקה לאותו טרנספרנס עליו דיברת עם המטפל, שכנראה מעולם לא חוויתי על מנת לסגור חשבונות לא פתורים עם ההורים ובמיוחד עם אמי. אודה לך באם תוכלי להמליץ לי על מטפל/ת, אם כי הייתי מעדיפה טיפול קוגניטיבי קצר מועד. איני יכולה להרשות לעצמי, מהרבה מאוד סיבות, להקדיש עכשיו שנים לחפירות פנימיות.
    תודה ובהצלחה

    • יעל ישראל

      תודה דנה, אבל לצערי אני לא מכירה כיום מטפלים. עברו כבר די הרבה שנים מהטיפול שלי, והיום אני יותר בקטע התרופתי, ומאוד מרוצה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל