בננות - בלוגים / / אני ואילן וצבי וסער ודני ושז ואחרים
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אני ואילן וצבי וסער ודני ושז ואחרים

 

 

 מוקדש לרונן, שבזכותו נזכרתי והחלטתי סוף סוף לכתוב את הרשימה הזו

את דרכי הספרותית הראשונה עשיתי בחבורת "שופרא". כבר הייתי אחרי סדנה לכתיבה, כבר פירסמתי כמה סיפורים בכל מוספי הספרות של העיתונים, אבל עדיין לא השתייכתי לשום מקום, לשום חבורה.

 

    הכרתי את אפרת (שאחר כך שינתה את שמה לשז) בסדנת השירה בבית אריאלה, ונעשינו חברות. שז פנתה לעיתון "על המשמר", שם עבד אילן שיינפלד כעורך משנה של המוסף הספרותי. הוא נורא התלהב משיריה ופירסם אותם מיד. תוך כדי כך הוא הזמין את שז לקבוצה ספרותית שהתקבצה במטרה להקים כתב עת חדש ופורץ דרך. שז הזמינה אותי. הלכנו לפגישה הראשונה עם אילן, ב"משבעה" בבית הסופר, ביום שישי בצהריים, שם ישבו כל כרישי הספרות המבוגרים מאיתנו בעשרים ושלושים שנה. הם התחילו איתי, ואני נבהלת: מה רוצים ממני כל החטייארים האלה? אבל אילן הרגיע אותנו ,כי היה מעורה וותיק מאיתנו בגווארדיה הזו. כך התחיל רומן יצירתי ארוך בין עשרים איש בערך.

 

   זה היה בשנת 1984. היינו צעירים שבא למות. הייתה לנו קונקורציה: החבורה של אלי הירש, אלון אלטרס וחזי לסקלי. הם שנאו אותנו, ואנחנו שנאנו אותם. או כך היה מקובל לחשוב. לימים, כשאלי נעשה ידידי ועורכי, צחקנו על היריבות הדמיונית הזו בין "הקבוצה של אילן" "לקבוצה של אלון". להם הייתה אג'נדה, וגם לנו. שלנו הייתה "פוסט מודרניזם". היום זה נשמע לי הזוי ומגוחך, כיצד נאמנו בזכות הפואטיקה של הפוסט מודרניזם, ואיך ניסינו לשעבד את כל הטקסטים שלנו לרוח הדברים שעליהם דיברנו ברוח מלאת עוז ועזוז של בני נוער.

 

    היינו יחד כארבע או חמש שנים. אני לא זוכרת את שמות כולם, אבל כן זוכרת את הראשון שמת בחבורה שלנו, סער, אהובו של אילן, ואת אשתו של סער, שמתה מסיבוכים של סוכרת נעורים, ואחר כך את איתי עורב, שמת מאיידס, וכעבור כמה שנים את דני זקהיים, שמת מגידול במוח.

 

    כל הזמן מתו אצלנו אנשים, ואילן ואני התחלנו לחשב את קיצנו לאחור. ופעם, אחרי שהתלוננתי שאני שוקלת מוות ברצינות, ופירטתי בפני אילן את סוגי המיתות שאשתמש בהן, הוא הציע לי לכתוב על זה סיפור. כך עשיתי. הוא אף פעם לא ראה אור. מורבידי מדי. 

   בשנים האלה עשינו די הרבה רעש בביצת הספרות המקומית. נפגשנו אחת לשבוע אצל אילן בבית השכור בנווה צדק, אחר כך ב"משבעה" בבית הסופר, ואחר כך מצאנו מקום מפלט בקפה של היווני בדיזנגוף, שם אכלנו פטה מטוגנת, זיתי קלמטה וסלט יווני חתוך גדול שהייתה עושה בהרבה אהבה אשתו האימהית של היווני.

 

   שם תיכננו את כל הערבים הספרותיים שערכנו ב"צוותא", כולל ערב אחד מפואר ואקסטרווגנטי במיוחד בשנת 85', שקראנו לו "סטוצים", בשיא תסביך הגדלות שלנו. בערב זה התחילו כמה אמנים חשובים שערכו מיצגים, כמו תמי רבן, וביים בשיא הפוסט-מודרניזם דני זקהיים. אין מה לדבר, חשבנו שאנחנו צעירים, פורצי דרך וחצופים. ובקפה של היווני ערכנו ערבי הקראה של סיפורים ושירים. והיה מהפכני, וחתרני, וראשוני, ומלא קסם וכוח של נעורים. והייתה תחושה של שליחות ספרותית, ושל מרד בקיים.

 

   מרדנו? לא יודעת. אבל ניסינו. "שופרא" יצא בדי הרבה גיליונות, שלמיטב זכרוני האחרון שבהם ראה אור ב-89'. את כל העבודה על הגיליונות עשינו בעצמנו, כולל עימוד ומכירת מודעות. כשאילן נסע לחו"ל פעם, צבי מרמלשטיין ואני ערכנו את הגיליון כולו, וזו הייתה בשבילי מהפכה של ממש. לפני כן, שימשתי רק כעורכת הפרוזה של כתב העת, ואילו אז, כל כובד המשימה עמד על כתפי. וזה היה מסעיר ומרתק.

 

   כעורכת פרוזה של כתב עת בגיל כה צעיר, יצא לי "להמליך" או "להפיל" סופרים בראשית דרכם. חלק מהם פרצו ממילא לאחר כמה שנים, בלי עזרתי. והיו גם את אלה שלא הרבו לבוא לפגישות הסוערות שלנו, בהן דיברנו עד השעות הקטנות, אבל פרסמו אצלנו קבוע, כמו לאה איני ודורית פלג.

 

   והיו המון ויכוחים על "פוסט מודרניזם לאן?", שהיום היו נשמעים יותר מגוחכים מאנשי העלייה השלישית המתווכחים על עתיד הקומוניזם. והיו המון ארוחות משותפות, לרוב אצל אילן, בהן כל אחד הביא את הספציליטה שלו. והייתה המון אחווה, ופרגון, וקסם, והרגשה שנפרוץ בגדול, ומיניות קסומה באוויר. והייתה בעיקר תמימות. המון תמימות.

 

    והיום, אינני בקשר עם איש מאותם יוצרים יקרים שהזכרתי. והיום זה נראה לי מתוק אבל רחוק כל כך. וככה נגמרה לה עוד תקופה, עוד חבורה ספרותית נעלמה מהעין. וכעבור פחות עשור, כאשר רני יגיל התקשר אלי בעקבות מאמר שעשה על כתבי עת, ושאל אותי על "שופרא", כבר אז זה נראה לי כמו חלום רחוק ומנותק ממה שהייתי אז, ממה שאני היום.

  

   

 

 

 

 

12 תגובות

  1. לי עברון-ועקנין

    היה נעים לקרוא, עם נימת האירוניה העצמית שלא סותרת התרפקות נוסטלגית. אף פעם לא הייתי בחבורה ספרותית, רק חמש דקות ב"אב", וממילא לא יכולתי ליישר קו עם ההתנגדות שלהם ליהודה עמיחי.
    מה עם שז? היא לא רוצה בלוג? אהבתי מאוד את השירים שלה שקראתי.

  2. מירי פליישר

    כתוב מקסים…ושוטף וצנוע וכרגיל כנה עם עצמך. נגעת בשולי כל כך הרבה גלימות מלכותיות ואולי היית בעצמך מלכה ושום דבר לא הפך אותך לפלצנית או שחצנית או מרוחקת. עכשיו אני בחבורה שלך. מקווה שנעשה פעם משהו יחד. לכבוד הוא לי.

    • נהפוך הוא מירי, לא נגעתי בשום שולי גלימות מלכותיות, ואף אחד הוא לא מלכותי, לא אני ולא הם, ואף אחד לא התפלצן. את אילן פגשתי לפני שבע שנים כשהיה היחצ"ן של ספר שלי, והוא נשאר כשהיה. אלי יקירי הוא אחד האנשים הכי מתוקים שתכירי. השאר מתו, וחלק לא פגשתי מאז. היתה חבורה, ונגמרה. וכולנו הזדקנו, זה בטוח. מתפוררים… כמו התמונה אצלך בפוסט.

      • מירי פליישר

        לא מתפוררים. הרזולוציה יורדת , הראיה לא משהו אבל הנפש יקירתי הרבה יותר רגועה ושלמה .חוץ מזה האימפרסיוניסטים הקוביסטים ואף האקספרסיוניסטים כבר פרקו מזמן תמונות . אין שום דבר שלם יותר . שכחת את הפוסמודרניסטים? יבורכו. הכל מותר . לא צריך להחזיק את התפאורה בציפורניים שתסתיר. איזה חוף יחזקאל רחמים מבקר ביפו? נראה לי מתאים

  3. הי יעל
    וואו, כמה דברים קרו כשישנתי…
    בשנת 1984 הייתי עסוק במלחמה לא לי ששלח אותי אליה אחד שהיום הוא מת והשני שהיום הוא צמח (עשב בר) ומלך עליה עוד מישהו שהחליק באמבטיה ועכשיו הוא מת גם. ואנשים בזמן הזה: מיצגים, שירה, חבורות ספרותיות. אם הייתי יודע שם בין עמיק להר הלבנון שיש כאלה חיים בתל אביב הייתי חוטף את המרגמות והאר פי ג"י ביתר סטואיות…

    • אוי מיכה. ולא תאמין מה עשיתי ב-82, בעיצומה של מלחמת לבנון. הייתי בקיץ בתור עוזרת בהפקה של סרט ישראלי. בזמן שחברים שלי מתו, התעוורו ונעשו נכים….

  4. כנות וויטמינים

  5. אח, איזה יופי….
    בשנות השמונים הייתי ילד-טוב-קרית-חיים, אבל את רוב החבורה שאת מספרת עליה פגשתי אחרי שנים, כשאילן כבר היה סופר, עורך ומו"ל ושז כבר הצליחה להוציא ספר או שניים. אני חייב לומר שהניסיון שלי בחבורות ספרותיות היה הרבה פחות פורה (בקושי העלינו ערב וחצי) והרבה פחות מרדני (כשאני הגעתי לסצינה הפוסט-מודרניזם כבר די התפגר), אבל נראה שתחושת הלהט והקבוצתיות קיימת תמיד במצבים האלה.

  6. מעניין ומסקרן. גיליתי את לסקלי לא מזמן ואני מאוד אוהב את החומרים שלו. חבל שהוא היה בקבוצה הנגדית…

  7. הנה היגענו לגיל שבו מתחילים להיזכר. אני דווקא זוכר בשופרא התקפות נמרצות על שירי אלטרס והירש. ואילו ללסקלי לא סלחו על סירובו להשתתף בערבי שירה הומוסקסואלית. אלי הירש הוא אכן יוצר ועורך מצויין והמלחמות הספרותיות של שנות השמונים באמת היו מגוחכות. החבורה שלכם הייתה הרבה יותר חרוצה. אנלנו, חזי אלי ואני הוצאנו רק פעם אחת את "מקום" ואחר כך התפזרנו איש לעולמו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל