בננות - בלוגים / / אלבום משפחתי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אלבום משפחתי

 

 


זהו. אתמול העברנו את אימי לבית האבות הסיעודי. זהו. צריך להשכיר את ביתה, לזרוק רהיטים וחפצים ישנים, לבדוק את הארונות. מטלה קשה. אחותי הלכה אתמול לשם, לאסוף דברים חשובים. אלבום התמונות המשפחתי, למשל.

 

    כמה אהבתי את האלבום הזה. כבד, ענתיקה, ריחו הטחוב האהוב. המון תמונות יש בו, שלנו ושל כל מיני קרובי משפחה שלא הכרנו, בעיקר של אימי בתורכיה.

 

   בילדותי הייתי חורשת בעיני את האלבום הזה. כל כך אהבתי להביט בתמונות, בכל פרט, איזו שמלה לבשה אימי בביקור בגן העצמאות עם אחי ואחותי הגדולים. מה לבשה לנשף הפורים עם אבי בבית ימק"א ירושלים. מה לבשה כשהחליפה את אבי בשנת  1954, בחנות התכשיטים, כשאבי נסע לארבעה חודשים לאירופה, לעסקים.

 

   ואיך נראה אבי בשנות השלושים והארבעים, עם חבריו? בקזינו ביירות, בסחנה, במועדונים בטיילת של תל אביב? צנום, רגליו העקומות ניכרות כשהוא לובש בגד ים שלם, כפי שהיה נהוג באותם ימים. איפה? אולי בחוף ימה הטהור והבתולי של תל אביב, 1935. רק דיונות היו שם, קצת פרחי נר הלילה.

 

   עכשיו האלבום הזה אצלי. אני מחלקת תמונות ביני לבין אחי ואחותי.  מי יקבל מה הפכה לשאלה הכי חשובה. אני שומרת לעצמי את התמונות שהכי אהבתי: אימי, הוריה, הסבתא והדודות, לבושים כולם בגדי חג מקטיפה, הדורים, נייר חום ספייה, איסטנבול, 1926. הורס. אבי, עם היונים השמנות של כיכר סן מרקו , לבוש בחליפה הדורה ומעיל כבד, כי קר שם בחורף. אולי 1958. אבי ואימי בבגדי קיץ קלים באיזה בית קפה בטיילת של תל אביב. מתי? אולי שנת 1946. אולי קצת אחרי שהתחתנו.

 

   אני נהרסת מכל זה.

 

   ועוד יותר מהאלבום המשפחתי, הורס אותי שאני נאלצת להחזיר לעצמי מבית אימי את ספריי, הספרים שלי, שנתתי להוריי עם הקדשות. את הראשון עם הקדשות לאימי ואבי, שהיה עדיין בחיים. שני הספרים הבאים מוקדשים רק לאימי.

 

   ועכשיו אני צריכה להחזיר לעצמי ספרים שהקדשתי להם! אף פעם לא הוחזרו לי ספריי עם הקדשה שנתתי לאחרים. זה הכי כואב, כמדומני. כאילו המתנה הכי חשובה שנתתי להוריי – שלושת ספריי – מאבדת ממשמעותה, כאשר הספרים שלי עם שמותיהם חוזרים אלי. כאילו בכך בוטלו הוריי.

 

 

 

6 תגובות

  1. הורייך לא בוטלו, הזיכרון תמיד ישאר, אבל בהחלט זה תהליך מאוד כואב וקשה.

  2. מירי פליישר

    אלבום משפחתי…חבל שאי אפשר להשאירו שלם.
    אני קיבלתי בחזרה את כל עבודות הקרמיקה שנתתי להורי . כל כך מביך.
    כל החפצים עוברים מן העולם יחד עם בעליהם. ומה נשאר? זכרון,טכסט,פוסט בבלוג. אני כותבת או מצלמת ומעלה למחשב – משמע אני קיימת. אולי כן ואולי לא. מה משמעות הקיום?
    טוב צריך עכשיו לעשות מדיטציה. תשובה בקרוב…יחסית לנצח.
    שורדת האמא שלך?

  3. מזדהה יותר מדי.

  4. לא חייבים היום ל"חלק" צילומים בינכם.

    כל חנות צילום תעשה לך סקנינג ועותקים
    כרצונך בשקלים בודדים ממש

  5. נורא קשה.
    המשפט האחרון מעביר את זה בצורה מאוד חדה.

  6. נאוה סהרורית

    הספרים שבו אלייך ובתוך הדפים האהבה של אבא ואמא, והנשיקות שלהם ביום שבו מסרת אותו, והגאווה על כך שזכו לאחוז בידיהם ספר שלך, והרגעים בהם הציגו אותו בפני כל אורח והכריזו "את זה הבת שלנו כתבה!"
    כל ספר חזר אלייך מלא ושופע דברים מתוקים ויפים, יעל! תניחי את הפנים בתוך הספר – נשימה עמוקה – ותרגישי הכל.
    לא פשוט לפרק את בית ההורים. עברתי את החווייה לפני ארבע שנים כשאבי נפטר ואמי עברה לדיור מוגן. בימים הראשונים ישבתי על הרצפה ובכיתי מצער, ואחר כך, באורח פלא, התחלתי לחגוג. יצאתי את בית ילדותי שופעת מתנות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל