בננות - בלוגים / / החתונה (סיפור)
סיפור מהחיים
  • שולמית גלאור

    אני מתרגמת מאנגלית לעברית.  עובדת במקצוע זה 25  שנים.  עובדת עם הוצאות לאור ולקוחות פרטיים מהארץ ומחוץ להארץ.  במשך  15 שנים עבדתי בעריכת תרגום התנ"ך לעשרים דיאלקטיים הודיים, עבור חברת WBTC מטקסס.  גרתי בהודו בחיפוש אחר גורו במשך 4 שנים (בין 1977-1980), ושבתי ארצה במפח נפש. בסופו של דבר מצאתי את מה שחיפשתי במקום אחר לגמרי. אחת לשנה אני נוסעת להודו כדי לעבוד על פרוייקט התרגום של התנ"ך. מעת לעת כותבת סיפורים. סיפוריי פורסמו ב"זמן תל אביב".  נשים יקרות,  על דפי הבלוג הזה, אפתח את כל הנושא של נשים מוכות, כמי שהיתה בעברה אישה מוכה בעצמה. למזלי, יצאתי מזה ושיקמתי את חיי.     אני אחלוק אתכן את הכאב שלי, ואפתח "מקלט" לנשים מוכות, המיועד לאלו מכן הנמצאות במקום השפל והנמוך ביותר שניתן לרדת אליו בזוגיות, או לאלו שנמצאות בדרך לשם. נדון יחדיו בדרכים שבאמצעותן ניתן אולי להימנע מן הכאב והסבל המיותר הזה, ובעיקר, לא להגיע לסכנת חיים.     אקשיב לכן, אנסה לתמוך בכן ולייעץ לכן מתוך הניסיון שלי. אשמח לקבל פידבק, ואשתדל לענות על כל תגובה. אשמח אם תתרמו מניסיונכן, ותסייעו לנשים שיבקשו כאן מקלט.

החתונה (סיפור)

 

                                         החתונה
                                שולמית גלאור

    

בחום הדביק של אוגוסט אנחנו עומדים ומחכים, דבוקים לגב בניין הרבנות. דני לא רצה שאימא שלו תדע שאנחנו מתחתנים. היא איימה שתנשל אותו מהירושה אם יעז להתחתן איתי. "אתה חושב שהיא ראתה את מודעת הנישואין בעיתון? רק זה חסר, שהיא תבוא לעשות סצינה." שחס וחלילה הבן-פורת-יוסף, הבן-יחיד-לה יתחתן עם איזו שווארצה. "תסתמי, יה זונה," נובח דני. "חבל שאנחנו בכלל מתחתנים!"

   אני מביטה על הקיר וסופרת בלב את טיפות המים שמחליקות מן המזגן לתוך פחית שימורי פלפלי שיפקה, חונקת את הדמעות שמחליקות לי בגרון. לאט לאט מתחילים המוזמנים להגיע. מצד החתן – אפס. מצד הכלה – בקושי מניין. אורן שהוזעק מהבסיס מגיע ראשון. מנשק אותי בביישנות על הלחי ומיד נסוג לאחור. אחריו נוחת ירון. רואים עליו שהוא בא היישר מישיבת אור שמח, עם הציצית שמציצה לו מהתחת. הוא זורח מאושר, נכון ומזומן לעזור בקיום מצוות חופה וקידושין, אבל לי הוא נראה פשוט מסטול עד הגג, כאילו תפס איזה ג'וינט בדרך. 

   עכשיו מתחילים בני המשפחה להתאסף: אימא ואבא, האחיות שלי עם הבעלים שלהן וקומץ דודים ודודות.

   "את נורא חיוורת", קובעת אימא ומדביקה לי נשיקה דביקה על המצח. 

   "בואו נכנס פנימה", אומר אבא בחוסר מנוחה ונפנה לשיחה ערנית עם חבר שלו מהעבודה. 

   בחדר האחורי צונן ומקפיא, והרב מתחיל בהכנות להעמדת החופה. בשולחן צדדי ממתינים הבייגעלך והבורקס הקרים בצלחות חד פעמיות. כמה כוסות פלסטיק מתגוללות לצד בקבוקי גזוז כתום ולבן. הרב ממלמל משהו בלתי מובן, אולי באידיש. אני רואה את שפתיו הבשרניות והלחות תקועות בתוך פרצוף חיוור ומזיע. אני לא מבינה מה שהוא אומר. 

   "כמה הכתובה?" הוא שואל. 

   ודני אומר: "תכתוב המינימום שבמינימום."נדמה לי שטבעת –"שוות פרוטה?" שואל הרב בבוז – מושחלת על קמיצתי. אחר כך מורים לי לפסוע סביב החתן. מתוגברת באחותי ובגיסתי משני צדדי, אני פוסעת סביבו – שבע פעמים – אבל החומה אינה נופלת. 

   באיזה שהוא שלב אני שמה לב שדני שובר בהינף קרטה את כוס המרורים לקול תשואות קהל נלהב המהדהד באוזני מכל הכיוונים.

     "קדוש, קדוש, קדוש אדוני צבאות", מייבבת דודה חיה המשוגעת ותולה את עינה הבריאה בפניו העגולות של החתן. עינה השנייה פוזלת לכיוון אבא שלי, כאילו היא מחפשת אישור לקיומה, ואחר כך הולכת לאיבוד בכיוון הנצח. 

    "בלי עין הרע, שיהיה במזל", נשמעות אנחות מכל הצדדים. רואים על אימא שהיא מתאמצת לבכות ואבא צורח אמן, ורק אימא שלך לא באה ואביך לא מתהפך בקברו.

   עוד כמה דקות הסיוט ייגמר. בשעה שאני חולמת על נסיעתנו הקרובה להודו, אני שמה לב שדודה חיה ודודה אטי מצביעות לי על הבטן. שלא יחכו. אין סיכוי שזה יקרה. 

   באותו רגע צרים עלי המוזמנים ודוחפים לי לידיים מעטפות לבנות ארוכות. אני בוהה בהן. חושבת על הכסף שבמעטפות. זה דווקא יעזור לנו בהודו. מה אני עושה פה? למה אני לא על החוף עכשיו? בסיני החול כל כך לבן ורך. האם באמת אלך אחריו עד שהמוות יפריד?

    הבייגלעך והבורקס נותרו במקומם. מזווית עין אני קולטת את דודה אטי גורפת אותם במהירות לתוך שקית ניילון ענקית. 

 

5 תגובות

  1. יפה. ביחוד החומה שלא נופלת למרות ההקפות!

    הייתי מוותרת על השורות האחרונות בענין הדודה, שתישאר השאלה הפתוחה: האם באמת אלך אחריו עד שהמוות יפריד?

    ואולי דוקא את זה לא קציתי והדודה היא חיפוי.

  2. שולמית. הסיפור באמת יפה, ומעניין. יחד עם זאת אני מסכימה לגמרי עם סבינה מסג. אפשר לוותר על שתי השורות האחרונות. :))

  3. יפה מאוד הסיפור שלך.

  4. אויש, איזו התחלה
    חבל שהפעמונים רק אצלך הכותבת מצלצלים באזהרה
    מה עם הכלה?

© כל הזכויות שמורות לשולמית גלאור