בננות - בלוגים / / ציפורניים
רותי רום
  • רותי רום

    ציירת וסופרת.  תערוכות אחרונות: בגלריה "הקיבוץ" ובמוזיאון בת-ים. פרסומים: "עקיצת האַקָנְתוֹס", רומן, בסדרה "פרוזה עברית" בידיעות ספרים. 2007 קדמו לו:  "אהבה מודרנית אני יודע" רומן שיצא ב-2004 בהוצאת הקיבוץ המאוחד וספר השירה: "סיפור פשוט על אהבה" שיצא ב-2001 בספריית פועלים. הפואמה "דיווח" התפרסמה בכתב העת לספרות "מטעם" גיליון 22, יוני 2010. מרץ 2016, "אלוהים הסולח על הכול" רומן-מיצג, בביצוע שלי, שעלה ליוטיוב. הלינק: https://www.youtube.com/watch?v=KnMIo95bFkA 

ציפורניים

 

 

 

 

 

צ י פ ו ר נ י י ם

כשנורית באה לבקר את מרסל בבית-האבות היא עושה לה מניקור. גוזזת את הציפורניים הארוכות, משייפת, מנקה ומושחת אותן בלכה רעננה. אני חושבת שמרסל אוהבת שהציפורניים שלה אדומות וזה יפה בעיניה, אף על פי שהרבה דברים היא כבר לא מבינה. שמתי לב שכשהיא עוברת ליד המראה היא מתבוננת בדמותה הנשקפת, מחליקה עם היד על שיערה ומיטיבה את מראהו. למרסל היו תמיד ציפורניים מעט ארוכות  ומטופחות.  בגלל דלקות בפרקי האצבעות הן התעקמו מאד  בשנים האחרונות, וחשבתי שזה מוזר כי מרסל לא הפעילה אף פעם כוח באצבעות ידיה או בציפורניה. נראה היה לי תמיד שלציפורניים ארוכות ויפות כאלה יש מטרה: הן נועדו למלחמה, להישרדות. כמו הציפורניים של פיכסי, גורה בת ימים אחדים עם רוח לחימה כשל נמרה, שמצאתי פעם בשדה. היא נצמדה אלי ביללות כל כך נוראות עד שלא נותרה לי ברירה ולקחתיה הביתה. בגלל פחדי נטישה, זיכרון ילדותה האומללה, היא היתה מזנקת ממקום רבצה אל רגליי החשופות, נועצת בהן את ציפורניה ונתלית על בשרי, כשקמתי להנמיך את קול הטלוויזיה .

כשבאים לבקר את מרסל היא חוזרת כל הזמן לסיפור הילדות שלה. איך גרה בשוק מחנה-יהודה בירושלים וכשאימא שלה רצתה להעניש אותה היתה שולחת אותה לאביה שלימד בחדר. מרסל, שהיתה כבת שבע או שמונה, הלכה לכיתת הלימוד של האב ואמרה לו מילת קוד שסוכמה קודם לכן בין ההורים. בנוכחות תלמידי הכיתה, שהיו כולם בנים, הורה הרב לבתו לשכב על השולחן, נטל מקל שלשני קצותיו היתה קשורה רצועה, הפשיל מעט את שמלתה, שם את כפות רגליה ברווח שבין הרצועה והמקל, קרא לשני בנים מתלמידיו וציווה עליהם לאחוז בקצות המקל ולסובב את הרצועה עד שהיא נכרכה סביב כפות רגליה והידקה אותן. אז לקח האב מקל נוסף והכה עליהן. מרסל זוכרת בעיקר את העלבון, את הבנים האוחזים במקל שמנסים להציץ מתחת לשמלתה, וכל הכיתה שצוחקת לה.
 
אני חושבת איך מרסל התמימה היתה נשלחת אל אביה המלמד עם מילת הקוד, בלי שהבינה לקראת מה היא הולכת, כמו יצחק שהלך עם אביו בלי שידע מה עמד לקרות ואיך אבות עוקדים את ילדיהם בשם האהבה ובשם האמונה, ואיך לילדים אין עדיין ציפורניים.

אני נזכרת באלוהים ששולח את ידו וכמעט נוגע בידו של אדם על תקרת הקפלה הסיסטינית ואף על פי שהידיים רפויות מאד, רגועות, הן טעונות פוטנציאל של כוח. כמה נתינה ואהבה וכמה אמונה באדם יש במגעו זה של אלוהים, ואיזו תנוחת גוף נינוחה, משוחררת, מלאת ביטחון וכבוד כלפי האב העליון יש לאדם.


עולה בראשי אז תמונת גופה המכווץ מעלבון ומכאב של מרסל על שולחן הכיתה, ובסדנה שלי אני לוקחת לוח שעם צובעת אותו באקריליק צהוב ונועצת סיכות בציפורניים מלאכותיות ארוכות ואדומות, יפות מאד. שלוש שורות של ציפורניים, בכל אחת חמש, ושמה אותן בקופסת זכוכית, כמו פרפרים משופדים. אולי האצבעות של מרסל התעקמו כל כך בגלל שהיא שתקה. ככל שהיא שתקה הן התעוותו יותר. 


מרסל חוזרת שוב ושוב לסיפור הזה אפילו שעברו מאז בטח שבעים וחמש שנים, והיא כל הזמן שואלת איפה ההורים שלה כי היא מתגעגעת אליהם, ואני שואלת איך זה יתכן.

 

 

 

 

 

 

 

 

9 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    סיפור לא קל,
    אבל כתוב היטב.

  2. סיפור קולח אל הנורא, רותי.
    קשה להכריע כמה תמימות וכמה אכזריות יש בידו הקשה של אב כזה.
    מקרא מפורש "חוסך שבטו שונא בנו"…
    ועל זה אפשר להשיב במלותיו של יאן הוס לזקנה שהוסיפה זרדים למדורה ששרפה אותו: "הו תמימות קדושה!"
    בדרך כלל ילדים נקשרים יותר, בעבותות של כאב, דווקא להורה המתעלל.

    • תודה, רונית ואמיר. ואפרופו יאן הוס, עוד אחד שמצא את סופו על המוקד…(בהמשך ליצירתך, אמיר).ואם כבר בעניין הוצאות להורג עסקינן, קאמי לא סידר סוף טוב למרסו שלפני מותו ניחָם על שמעולם לא הלך לראות הוצאות להורג. לדבריו התעלם מפָּן זה של החיים והוצאתו להורג תפסה אותו לא מוכן. עולה מכך השאלה, לו ראה מרסו הוצאות להורג בימי חייו, האם אחריתו הייתה שונה? (סתם, הגיג)

      • כן, את כבר פתחת שם את הסידרה עם הות"ורן (נת"ניאל, אני מניח, נצר לפירומנים של סאלם) ויש באמתחתי עוד אש…
        השאלה אם אפשר להתאמן כמו שצריך רק ממראה עיניים נותרת לא פתורה כי אין את מי לשאול [עוד הגיג :)]

        • רותי רום

          כן, התכוונתי לנתניאל הותורן, שלא רק שהיה נכד לסב פירומן גם ליבן את זה ב"אות השני".
          בעניין מרסו – אתה צודק אבל אני נהנית כל פעם מחדש להיזכר באמירה הזו שלו לא רק בגלל השאלה הפילוסופית של עד כמה אנחנו יכולים להשפיע על גורלנו אלא גם כי היא נורא משעשעת אותי בגלל נסיבותיה.

  3. לדעתי,מכיוון שהיא קיבלה את המכות תמיד באותו מקום ,המקום כבר לא כאב. מה שהיא זוכרת זה את הבנים מנסים להציץ ואני בטוחה שהיא לא שואלת: "איפה הם?", יתכן אם כך שאם היא מתגעגעת להוריה זה בגלל שעם הגיל היא לימדה עצמה לסלוח. והציפורניים-חושבת שאלו דבר טבעי אצל אנשים שזקוקים להגנה. נדמה לי ,שיש כאלו שמגדלים אותם בתוכם.
    נהניתי לקרוא.

  4. קראתי שלבנות יש משיכה לאבא ומאמינה שיש להן גם איזו משיכה לאמא אבל ביום שאדם נוגע אצלי בבשר הגוף מתוך כוונה לפגוע (גם אם זה מתוך הפגיעוּת שבו ולא מתוך אשמתי), שם נגמרת הפסיכולוגיה ומתחילה ההתרחקות.
    (אני קוראת בבלוג נושא הורים וכל מיני עניינים לא פתורים ואצלי אין לבן בנושא, למעט סליחה).

    • חלילה, סיגל, לא התכוונתי למשיכה שכזו, ולא לאבא בכלל. אולי השתמשתי במילה לא נכונה, אבל כוונתי היתה לסוג של אינטראקציה כמעט "טבעית" שבין הורים לילדים, למרות שגם על כך יש לי הסתייגות כי מה שלי נראה טבעי, לצערי, בכלל לא טבעי אצל חלק מהאנשים. ילדים קטנים שנפגעים, לדעתי ולצערי, נותנים שוב ושוב צ"אנס להוריהם בגלל התמימות ובגלל הצורך להאהב
      ולגבי הסליחה, גם לגביה אינני סלחנית כל כך. לטעמי הסליחה היא המצאה של רשעים. וגם כאן, לגבי סוג של מעשים. אני מעדיפה את המילה הבלגה. לסוג של מעשים איני סולחת, אך לעתים, באין ברירה, אני מבליגה.

      • יצא לי לא מזמן ,לקרוא מתקופה בה הייתי כותבת המון. עקבתי בסקרנות אחרי ההתמודדות שלי עם כעס ועם סליחה. לא הבנתי איך סולחים. לא הבנתי מה עושים עם הכעס ,אבל הבנתי ששני אלו מתקיימים איכשהו זה לצד זה ומבטלים זה את זה. ראיתי איך מתוך אותם כתבים פורצת הסליחה ונמוג הכעס, אפילו בלי הבנה, פשוט …חיפוש בתוך מחשבות אטומות ,ומציאת אשנב דרכו זה קרה. וכנראה זה מה שאיפשר את המשך חיי בלי כעסים מצטברים ולכן גם בלי צורך בסליחה.
        מה שלקחתי מההיא שכתבה אותי היה:
        לפני שאלמד לסלוח לאחרים, צריכה ללמוד לסלוח לעצמי, על שאיפשרתי לכעס להכנס לתוכי ולהיות אני". (מתוך ילדה זועמת בת 18).

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרותי רום