בננות - בלוגים / / על היש ועל האין בעולם הזה – מכתבים לגדעון, עפרה קליגר, ספר חדש
רן יגיל

על היש ועל האין בעולם הזה – מכתבים לגדעון, עפרה קליגר, ספר חדש

בהוצאת "עמדה" רואה אור ספרה של עפרה קליגר:

"על היש ועל האין בעולם הזה – מכתבים לגדעון"

 

'חיי גדעון' משא האֵבֶל של אֵם על בנה

שמצא את מותו בנסיבות גורל שרירותי.

מנעד חייו וחוויותיו הם מסע פרידה ויד לזכרו.

 

המבט האישי ושירֵי האם המשוררת מכנסים

אל דפי הספר סיפור חיים מרגש.

 

מותו של גדעון מבטא את שרירותיות החיים

באופן עמוק. הדבר שהשקיט את סערת לבו

ונתן טעם לחייו, שם קץ לחייו.

 

פרולוג

כשהתפרסם ספר שירַי 'מילים מתוך שטח הפקר של געגוע' עדיין לא שיערתי בנפשי את אשר יקרני. עדיין לא ידעתי עד כמה זה יהיה המרחק החדש שלי – הגעגוע שאין לו סוף, הגעגוע שהפך לקעקוע על לבי.

זה קרוב לשנתיים אני מנסה להתמודד עם האובדן שנחת עלי, ללא התראה, ללא הכנה מכל סוג שהוא, ממותו של בני, ממותו האבסורדי, המטלטל של בני, הניצב מולי כקופסא שחורה,  ואיני יכולה למצוא את צופן הפענוח שלה.

הדברים שאעלה בדפים אלה, הם יד וזיכרון לגדעון בני, שחייו נגדעו באחת. מילים אלה הן שביבים מסערת הנפש במכאובה, שביבים הניצתים וכבים בתוך סערת החיים המתעקשים למשוך אותי הלאה.

יכולתי להעלות על הכתב מכתבים. כל דרך ביטוי אחרת היתה חסומה בפני. בדרך זו הסדר אינו חשוב, יכולתי להיכנס כל כולי ונשמתי אל האפלה הגדולה של הזיכרון, לשהות בו, להיות אני עצמי היד והלב לזכרון הזה, למעני ולמענו.

 

11.4.19

גדעון שלי, הנה כך אתה מפגיש אותי עם עצמי, עם החיים בככותם, בגולמיותם, בגובהם, באורכם וברוחבם. אתה התנועה המלאה, השלמה, שמסמנת בקווים, בנקודות ובצבעים את חיי כעת.

אני כותבת את המלים הרוחשות במוחי, בנפשי, מלים כאוטיות, כעת הן שפתי החדשה.

אינני מספרת סיפור ואין כאן עלילת דברים. כדברי המשור ישראל אלירז: "ההתחלה היא הרגע והמקום שבהם את פותחת את הספר להתחיל לקרוא"… וכמו שכתב: "פעם חשבתי שאולי אוציא ספר לא כרוך כדי שכל אחד יוכל לסדר את הדברים כראות עיניו". חשבתי שנכונים גם לי הדברים הללו הנושקים לנפשי. לכן, כתיבתי אינה לפי סדר הדברים, אשר חוטא לדברים עצמם, לאופן היותם בעולם.

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל