בננות - בלוגים / / טרובדור של האמת או דון קישוט?
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

טרובדור של האמת או דון קישוט?

 

 

 

 

בוודאי שטרובדור של האמת, אם כי הלב נחמץ, יש משהו במלחמה בנפילים ששלחו זרועותיהם לכל עבר גם משהו דון קישוטי.

יש לנו ברחובות ספרייה קטנה ומיוחדת בשם בית מיכל שבה מקרינים בערבים סרטים סינמטקיים תיעודיים מן המעלה הראשונה (למשל 'האזרח נאווי' או 'הגלוייה האחרונה' שעליו כתבתי כאן פוסט או 'זו לא אני זו אחותי'),  אני אפילו לא בודקת מה מקרינים בבית מיכל, פשוט באה באדיקות. בכל פעם אני יוצאת עם תובנה חדשה על המציאות. לעיתים רחוקות אני יוצאת משם בלב כבד. אבל כך היה אתמול, לאחר הקרנתו החוזרת של הסרט 'שיטת השקשוקה' של מיקי רוזנטל ואילן עבודי ועוד הרבה אנשים טובים. 

פתאום התנהר לי המושג הערטילאי 'קשרי הון-שלטון' שמבחינתי היה עד עכשיו רק המופע המטריד של אנשים שנכנסו אל הפוליטיקה מטעמים אופורטוניסטיים ולא מתוך אידאולוגיה או כוונה לשרת את ציבור; נכנסו עם מכנסיים וחולצה קטנה ויצאו משם בתוך כמה שנים בעלי שררה, קשרים והון מטריד. לאחר הצפייה ב'שיטת השקשוקה' על האחים עופר – דוגמה אחת מני רבות יש לציין, יש עוד משפחות כאלה לבד ממשפחת עופר – מצאתי עצמי מוטרדת ברמה שהֵדירה ממני את שנתי שעות ארוכות. אין דבר כזה 'מדינה' – זה קיים רק בהזיות היטלריסטיות – יש אנשים, והאנשים האלה, רבים, רבים מדי שהופקדו על שלום הציבור, מועלים בתפקידם ומועלים בכספנו, וגרוע מזה: באמון שנתנו בהם. ראו את מצעד הפוליטיקאים הפוקד את שערי בית הסוהר ועוד יפקוד,  ראו את המפעלים הציבוריים שמשפחות העשירים קיבלו כמתנה לכיסיהם בפרוטות.
בחסות חשיכה גדולה – בחסותן של בערות ציבורית והעזה חצופה עושים נבחרי ציבור רבים בקופה הציבורית ובנכסי הציבור ככל העולה על רוחם – מוכרים את נכסינו בנזיד עדשים ואחר כך הולכים לקבל ג'וב, לא פחות, אצל אותה משפחת עופר לצורך הדוגמה, ומתעשרים על חשבוננו.

סרטו של מיקי רוזנטל הוא סרט חובה לצפייה לכל אזרחית ואזרח. אני מצרפת למטה קישור שבו יש הסבר על הסרט מפי יוצריו, הם עושים את זה טוב ממני.

אבל ברור שלא הפצת הסרט היא העניין המרכזי אם כי מדהים היה לגלות אתמול שאיש אינו רוצה להקרינו – לא איש – אלא כמעט שום גוף קולנועי או טלוויזיוני בארץ – כמובן כי זרועות התמנון הגיעו גם אל מוקדי התקשורת וקברניטיהם מפחדים מהסרט כמו מאש. העניין המרכזי הוא המכירה הפומבית, בזיל הזול, שלנו כאזרחים, בחדרי החדרים בידי מי שהופקדו על נכסינו. הסרט הדיר שינה מעיני כי לא יכולתי להפסיק לשאול את עצמי מה אפשר לעשות? מה אני יכולה לעשות? קול המחאה הוא קול חשוב. המחאה צריכה להיות רבה מאוד לאור השחיתות המתוארת בסרט, אף אם רק אחוז אחד ממנה נכון. 

בינתיים, אני שמה את יהבי על כלבי השמירה של החוק, מקווה שיש להם דם בעיניים ושיניים חדות ולא לטישת עיניים אל ג'ובים נכספים. כל אחד חייב לראות בסרט שיעור כואב במציאות ולשאול את עצמו מה היא, או הוא, שסך-כולם הוא אנחנו, יכולים לעשות כדי לשנות את 'השיטה'. 
הנה הקישור:

http://www.shakshuka-movie.com/summary.html

והנה קישור נוסף לריאיון שנערך עם מיקי רוזנטל: 

http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/902/980.html 

 

3 תגובות

  1. ראיתי את הסרט והוא אכן היה בשבילי כמו סדין אדום מול שור. הבנתי גם מהסרט שרוזנטל איבד את רוב הפרנסה שלו – כמו שקורה לרוב אלה שחושפים שחיתויות. ממש מצווה להראות את הסרט הזה עוד ועוד.

  2. חני ליבנה

    עדנה טוב שהערת תשומת ליבנו לסרט ולאיש, מזל שעוד יש כאלו המהלכים פה בחשיכה

    • תודה ללילך ולחני – באמת מזל. אגב אם קראת את הקישור השני שבתחתית הכתבה – בטח קראת שיש בכוונתו של רוזנטל לעשות סרט המשך לשיטת השקשוקה – אני כבר מחכה בעניין ובסקרנות אם כי גם בלב דואב – הרי השחיתות אצלנו גואה יותר מאשר בשלטון העותומני – הנה רק הבוקר קראתי באחד העיתונים על משרד אפוטרופסות לזקנים חסרי ישע – ששדדו בעורמה את כספם והותירו חלק מהם בחוסר כל.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש