בננות - בלוגים / / פרוייד כבר אמר
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

פרוייד כבר אמר

 

 

 

 

 

פרוייד המהולל כבר אמר שאין דבר כזה פליטות פה. הרב הצבאי הראשי, תא"ל אביחי רונצקי, טוען שלא אמר את שמיוחס לו (תיכף) אבל לפחות ארבעה אנשים שמעו אותו אומר שבנות לא צריכות לשרת בצה"ל. אוזניים תיצלנה! 

בכל פעם קם לנו הוגה דעות אחר שמקלקל את אווירת המלפפונים של הקיץ. לולא מעמדו ודרגתו, קשה להניח שמישהו היה מתרגש מאמירות כאלה. ובאמת, מה כבר אמר?  בסך הכל, לעניות דעתו, היום בנות לא צריכות לשרת בצה"ל, מחר הן לא צריכות ללכת לבית הספר, אחר כך אסור יהיה להן לצאת לעבודה, ומה יותר טוב משישימו בורקה על הראש והנה הגענו לאפגניסטן בלי הצורך לטוס כל כך הרבה באיירבאסים מסוכנים. 

צחוק, צחוק, אבל זה רציני. אני לוקחת אמירות כאלה ברצינות תהומית כי אמירות כאלה כל הזמן מגששות לבדוק את גבולות השיטה. לְדעת רונצקי נשים אינן צריכות לשרת בצבא כי אין פסק הלכה המחייב זאת. האמנם צריך לסבר את אוזנו של קצין בצה"ל שההלכה אינה הילָך רשמי של מדינת ישראל; שאין לה תוקף כמו חוקי מדינה? אוי לנו אם מדינת ישראל תתחיל להתנהל על פי פסקי הלכה.

מי שאומר אמירות כאלה בודק כמה רחוק הוא יכול ללכת בלי שייהדף לאחור. וזו הסיבה שתא"ל רונצקי צריך ללכת הביתה. די באמירה חשוכה אחת – ומקומו לא צריך יכירנו בארגון כמו צה"ל הנשען על שירות צבאי של נשים וגברים כאחד. בכלל, מזמן היה צריך להפריד את הדת מהמדינה, הנה הזדמנות להפריד את הדת גם מהצבא.

ובאותו עניין – לא רק בשל העובדה שכמה וכמה שנים היה לירושלים ראש עיר חרדי שאולי היה טוב לחרדים – אלא בשל רצונם של האחרונים לבחון את גבולותיהם חזור ובדוק, אסור בתכלית האיסור שחניון קרתא ייסגר בשבתות. 12 שנים גרתי בירושלים (עד שנת 1986) ואני בהחלט זוכרת ירושלים חילונית יותר, פלורליסטית יותר וסובלנית יותר. יתר על כן, מותר וראוי לבחון מחדש אותו סטאטוס קוו שבשמו החרדים יוצאים להפגנות. אם מתחו את החבל יותר מדי, מן הראוי להחזיר אותם לממדיהם האמיתיים ובאותה נשימה לדרוש מהם לשלם מיסי עירייה ככל  תושבי העיר, לשרת בצבא, נשים וגברים כאחד, לציית לחוקים העירוניים, לתרום את תרומתם למדינה המארחת אותם -בהחלט 'מארחת' – הם, רובם ככולם, הרי לא רואים עצמם חלק מן המדינה, ודובריהם מצהירים על כך לא פעם אם כי הם לא נמנעים מלהשתמש  בשירותיה על חשבון משלם המיסים.

למרבה הצער, הקיצוניים, אלה שיש אידיאולוגיה מוצקה מאחוריהם, אידיאולוגיה שהם אינם מהרהרים אחריה, יס-מֶנים של פוסקי הלכה, תמיד רעשניים יותר מן האזרח מן השורה ותמיד מוכנים לזעוק ולהפגין יותר מן הרוב המתון חדל-המחאות,  אז ראשית כל, זו לא סיבה להיבהל מהם. מן הראוי שניר ברקת יהיה ראש עיר של כל תושבי העיר ולא יפחד ממהומות ובֵית, מן הראוי שייבחר רב צבאי ראשי אחר, ראוי יותר מרונצקי ואם לא – נרים אנחנו את קול המחאה. 

ונ.ב.

אם צה"ל חושב שפונקצייה כמו רב צבאי ראשי היא חשובה – אולי הגיע הזמן שתהיה רבה צבאית ראשית. בדיוק כמו שכבר יש תותחניות וטייסות ובוגרות תלפיות.

 

 

 

 

 

46 תגובות

  1. אין רב שלא חושב כמוהו ההבדל שהוא אמר.
    אפשר כמובן להוציא את הרבנות מהצבא ואז להוריד את כל הגיוס הדתי איתו.
    האיש השמיע דיעה ומדינה פלורליסטית יכולה לסבול אותה.

    • אביטל,
      מזעזע אותי לחשוב שכל רב חושב כמוהו. אני ממש מקווה שאת טועה. מחשבה כזאת היא חלק מגישה שוביניסטית ופטרונית שאומרת שבת לא יכולה 'לדאוג לעצמה' מחוץ למסגרת המגוננת-כביכול של הסביבה הדתית, כאילו מי יודע מה מחכה לה 'שם בחוץ'.
      הרי ברור לגמרי שכל הפחד של אנשי הדת הוא כי האנשים – במקרה זה הבנות – ייראו כי טוב ואולי לא ירצו להיות דתיות יותר. בזה הם לא יכולים לעמוד. זוהי גישה שמשמרת את מה שאנשי הדת חוששים שיישחק. ובאשר לסיפא של התגובה שלך שהאיש השמיע דעה – כל מה שכתבתי בפוסט היה התייחסות לדעה שהביע, שאין לה, לדעתי, מקום בחברה דמוקרטית, בוודאי לא בארגון כמו צה"ל שבו, כאמור, חצי מהמשרתים הן בנות. תארי לך שמחר יאמר אותו רב נכבד שבנות לא יכולות לעבוד במגזר הציבורי או לא יכולות ללכת לאוניברסיטה. במה זה שונה? הרי גם ככה הדת מלאה חרמות ואיסורים הנוגעים לבנות שמבחינתי, כאישה, כפמיניסטית, כאדם חופשי, הדעת אינה סובלת.

      • עדנה כל הרבנים חושבים כמוהו.
        הרב אבינר שתומך בישיבות ההסדר והצבא וממש מקדיש עיתים לכך אומר אותו הדבר בדיוק.

        נראה לי בעייתי להתעמת על כל דבר כשהמגזר התי לאומי לפחות משמש בתפקידי מפתח בצבא וארבעים אחוז מהקצונה כיום היא מבניו ,כשהוא רק 5 אחוזים באוכלוסיה כולה.

        דווקא המגמה מחוצה לו היום הפוכה יותר מכללות לנשים ופתיחת מקומות עבודה.

        בצבא יש בעייה של עירוב ואנשים צעירים ויפים ביחד, רובם לא נשואים ואין רב שיכשיר את זה .
        הרבה בנים דתיים יורדים מהדת בצבא( כ25 אחוז) שזה המון!וזאת אחת הסיבות לאי גיוסם של החרדים.

        ובאמת שם ימת פחות ירידה דתית.

        מדובר בנושא מאד סבוך ובעיניי לא כל כך קשור לחניון בירושלים .

        • צ"ל ובאמת שם יש פחות .

          • אביטל יקרה,
            אם לדעתך רבנים רבים חושבים כמו רונצקי – הם לא 'גרועים' ממנו בעניין הזה. זה שהרבה דתיים הולכים לצבא זה יפה מאוד – בכלל למה יפה מאוד? היו שנים שרוב הקצינים היו בני קיבוצים למשל, אז בסך הכל מדובר בהיפוך מגמה וזה בטח עוד ישתנה לכאן או לכאן, אבל זה לא סותר כהוא זה את החשיבות שגם בנות ישרתו בצבא וכמו שאמר דובר צה"ל – שירות בנות הוא כלל לא נושא לדיון או לוויכוח. האמירה של רונצקי, אם אכן נאמרה, אומללה ביותר.
            והוא אשר אמרתי – אנשי הדת חוששים מהתפקרות. ואם 25 אחוז מתפקרים – זה חומר למחשבה. אולי הדת אינה דרך החיים היחידה הראוייה? האם הדרך למנוע זאת היא לשים את הנוער הדתי בגטאות? שחס וחלילה לא יראו שום דבר אחר?ברור שלא. לו שאלו אותי הייתי אוסרת על 'צריכת' דת עד גיל 18 – כמו אופיומים אחרים. במילים אחרות: הייתי נותנת לאנשים לבחור, על פי שיקול דעת ובגרות אם הם רוצים להיות דתיים או לא ולא על ידי אורח חיים שאוסר הצצה לעולמות אחרים. ילדַי יכולים לבחור להיות חרדים, חילונים או בודהיסטים ואם הם רוצים הם יכולים לטעום מכל דבר. מה זה בכלל משנה? העיקר שטוב לבן-אדם ושהוא לא פוגע בזולתו. זו כל התורה על רגל אחת, לא?
            גם הצורך (הנורא שהוא ממש כנגד הטבע) לשמור על 'תומתם' ובתוליותם' של בנים ובנות הוא גזירה שלא רק שהצעירים לא יכולים לעמוד בה, אלא היא אנכרוניסטית לגמרי. מה רע בעירוב? מתי נולד הדבר הזה? ואם נולד, לא הגיע הזמן שייפסק? למה ההפרדה הזאת? מה היא משרתת? ראי חתונות חרדיות. מה החשש הזה לגעת? ברור שבטעות מדובר – זה קשור לגישה הפרימיטיבית, סילחי לי, שווסת הוא טומאה. ממתי הגבר כל כך טהור?
            בקיצור, לאן שלא תקחי את הדת תמצאי, על פי השקפתי, עוד מוקש ועוד מוקש שבסופו של דבר רובם ככולם מטרתם לרסן, לשלוט, לא אפשר חופש דעה ומחשבה.
            ועכשיו גם נמצא מי שאומר שלא צריך לגייס בנות לצבא. לאן הדתיים רוצים להגיע – חזרה לימים חשוכים? לבורקה וכו'?

          • עדנה עדין רוב הקצונה היא דתית לאומית ודבריך חסרי ביסוס בעיניי.
            לא כולם כמו ילדייך וזכותו של האחר להשמיע דעותיו .

          • ועדנה לא נראה לי שזה הולך להשתנות, הקצונה תהיה דתית לאומית יותר ויותר.

            כי כבר יש חלק גדול שלא מתגייס , אפילו בני קיבוצים.

            כלומר אצל הציבור הדתי לאומי, הדת היא מניע לגיוס.ואצל השאר דברים אחרים .
            ודת היא גזע חזק.
            וזה לא ישתנה.
            ובואו לא נתוכח כל הזמן, כן דת, לא דת, נראה לי ילדותי.
            אמר אז אמר.

            זכותו.

            האמת שהויכוחים האלה רק מביאים לשנאה ופירוד בעיניי.

          • תבדקי מה שאת כותבת – זה שפוט לא נכון. לא רוב הקצונה היא דתית לאומית. תבדקי את העובדות. אבל מה זה שייך?

          • הציבור הדתי לאומי הוא חמישה אחוזים מהציבור ובקצונה כיום( בקורס) ארבעים אחוז הם דתיים לאומים.
            מסקנה: הכח הדתי לאומי בצבא מתחזק והולך.
            זה לא שהם לפחות עשרים אחוז, הם בסך הכל חמישה.
            וגם ..בנות דתיות לאומיות משרתות שרות לאומי וכיום גם יש שרות לאומי לחלוניות.
            כך שבמקום לחפש את הציבור הזה על זוטות כדאי לתמוך בו ולעודד אותו.
            במקום ויכוחים על דת להתאחד ולאהוב.

            מה גם שהחזון איש שהתנגד לשרות צבאי לבנות, הוא איש חסד גדול מאד שאפילו כותבים מושפעים מכתביו.
            בקיצור המון אי ידיעת העובדות בפוסט הזה וחבל.
            שבת- שלום.

          • הרב דיבר לבנות דתיות וחש נח לומר להן את דעתו.אפשר לחשוב שהן לא שמעו דעות כאלה בעבר?
            סביר להניח שמול חילוניות היה שותק.
            משהי רצה עם זה לתקשורת.

            והתקשורת שלא מבינה מהנעשה בעולם הדתי או החרדי ישר פתחה בהסתה פרועה כמו תמיד.

          • לא משנה בפני מי רונצקי דיבר – עדיין איוולת דיבר.

          • אביטל, תפנימי: ממש לא. כשהוא לובש את מדי צה"ל ומשמש בתפקיד רב צבאי ראשי בצה"ל – אין לו שום זכות להביע דעה נלוזה כל כך. זה כאילו שאת רכזת בבית ספר ואומרת שמוטב שבנות לא היו לומדות בבית הספר!

          • עדנה תפנימי הוא רב ולא רכז צבאי.
            את לא יודעת מהו רב.
            אני כן.
            זהו.
            נראה לי שהויכוח מיותר.
            וגם מה שאמרתי מקודם התקשורת מחפשת לקרבן כל מי שדתי.

          • הרי כל רשימה שאני כותבת על הציבור הזה, זוכה מיד בקיתונות של תגובות נאצה.
            גם אם אני כותבת על לבוש.וכבר גם לא על רשימות דתיות קבלתי תגובות נאצה מזויעות.
            משהי אחרת הייתה כבר מתייאשת ועוזבת.
            ואת זה אמרו לי רבות.
            כך שליבי עם הרב ומה שעוללו לו.
            אני איני רבנית, סתם אישה ותראי.
            אז הוא.
            נו בטח?!

          • ולצערי עדנה עם כל הערכתי אליך ככותבת הפוסט מלא באי דיוקים מזויעים בקשר למהות הפנימית של הדת.עירוב של שני מגזרים שונים דתי לאומי וחרדי ועוד. בקיצור עדנה הפעם כתבת הבלים.
            מין אוסף קלישאות לא בדוקות.
            את יודעת כמה אני בודקת מה שאני כותבת? מבררת, מדברת, ממש חוקרת! ואף על פי כן מיד עליהום לא מובן.
            אז מי כמוני מבינה ללב כל דתי או חרדי נרדף באשר הוא.
            וכן כיום אני מבינה שהם הפכו לציבור ואני פתאום בניהם.
            אך טוב עודני מאמינה שאהבת ישראל הפשוטה.
            והדרך לתיקון ארוכה.
            שבת- שלום.

          • התיקון הוא שלך, אביטל המטיפה בשער. תפסיקי להטיף לאחרים. אולי כדאי שתתחילי להסתכל פנימה?

          • אי דיוק אחד, בבקשה?

          • אביטל,

            האמת שלא ממש בא לי לעבור לרמת ויכוח של גנון – אנא קיראי היטב את מה שכתבתי לפני שאת מגיבה. קראי את דוגמת הרכזת – לא התייחסת אליה כלל. איפה כתבתי שרונצקי הוא רכז ולא רב? אם את רוצה ממני תגובה רצינית – אנא התייחסי למה שאני כותבת ולא למה שנדמה לך שאני כותבת.
            ובאמת – אחת הבעיות שבין דתיים לבין חילוניים היא שאלה מדברים בתפוזים ואלה באשכוליות. עם זה אנימסכימה לגמרי. מי שהכניסו לו לראש כל חייו שעל פי רב יישק דבר – קשה לו קצת לפתח חשיבה עצמאית ולא סקטוריאלית. בהחלט יש עם זה בעיה לא פשוטה.

          • אני לא חושבת כמוך ולדעתי אף את לא הקשבת כשאמרתי שכבוד הרב לא אסר על השרות הלאומי לבנות שם בנות תורמות בלי סוף, אך לא המליץ על הצבא.
            באשר לי..
            על מנת לחזור בתשובה עליך להיות מאד עצמאית, להפנות עורף למשפחתך ולחברה שגדלת בה.
            איני חושבת שעצמאות מחשבתית היא הבעיה שלי.
            נטיה לוכחנות אולי כן.
            לכן אסיים כאן.
            שבוע- טוב

          • אביטל, בל נשכח שהוא אמר את דבריו – כמו שאת כותבת – מול בנות שכבר משרתות בצבא – אז בשביל מה לומר את הדברים אם לא כדי להטיף נגד שירותן בצבא? ברור שזו הפעלת לחץ. ברור שאין להתבטאות שלו מקום אפילו בחדר ריק כשהוא נושא את דרגות צה"ל, אבל כמו שאמרת, אין צורך בווכחנות, את שרציתי להביע הבעתי בפוסט עצמו, אין צורך להוסיף.

          • טוב לך קל יותר להביע דעותיך גם אם בעיניי אינן בעלות משנה סדורה, כי אין לך כאן מליון מנאצים.

            טוב אבל ככה זה.
            אשמח אם תמחקי את איריס ושאר הפונים אלי.
            איני הכותל.

          • אביטל,
            חבל שמנאצים אותך. האמת היא שאינני יודעת על מה, אני לא קוראת כאן כל מה שנכתב. אני מוכנה לכל ויכוח או הבעת דעה, אבל בהחלט חושבת שאין מקום לנאצות. כל מה שאני יכולה להציע לך הוא לגדל עור עבה, בייחוד אם ה"מנאצים" כדברייך אינם מזדהים בשמם, וכמובן – למחוק בלי בושה, מה שעובר, לדעתך, את גבול הטעם הטוב.

          • נראה לי מוזר שעדנה כתבה לך ונגעה בכל כך הרבה נקודות חשובות ואת בוחרת להתחמק מדיון פתוח בנושא ונטפלת לנושא שבכלל לא רלוונטי – נושא הקצונה.

        • גיורא לשם

          חובה להבין, סוף סוף, שבמדינה מסודרת קובע החוק, ולא הרב.
          הלכה שנכתבה לפני מאות ואלפי שנים, ואין בדורות האחרונים אפילו רב גדול אחד שיתקן בה את הטעון תיקון, מרחיקה כל אדם בר-דעת מאמונה באל.
          וצריך גם להבין שכל העניין צריך ליסוב על השאלה אם אדם מאמין באל או אינו מאמין.
          כל התוויות האחרות — דתיים, חילוניים, חרדים, מסורתיים — הן תוויות שאינן אומרות דבר.

          • גיורא,

            אתה צודק, אבל התוויות האלה כן אומרות הרבה כי אנשים מגדירים את עצמם ככאלה – כלומר, דתיים, חילוניים, חרדים וכו' – ולאו דווקא אחרים מגדירים אותם ככאלה.

        • מה זה בעיית העירוב הזה? זה כנגד הטבע. באמת היית רוצה להגיע לנישואים שלך בתולה צדקנית שאף אחד לא נגע בה קודם? שאלוהים ישמור.

    • בוודאי שאין רב שלא חושב ככה – וזה חלק מהבעיה, לא?

    • אביטל, עובדתית את לא מדייקת. לא כל רב חושב כמוהו. אולי רוב הרבנים. אבל לא כל רב. את טועה טעות מרה.

    • גיורא לשם

      אביטל,
      טעות אחת בידך.
      האיש אינו יכול להשמיע כל דעה מכיוון שהוא לובש מדים ותחת פיקודו של רמטכ"ל.
      למעשה, מותר לו לומר רק את המוסכם על המטה הכללי.
      כל השאר הוא פתחון פה פוחז.
      כמובן, יש לו הרשות להתפטר ממשרתו, להחזיר את המדים וללכת הביתה.

      • לא חושבת כמוך. ועייפתי מהויכוח הזה כי בעיניי אני מקדמת כותבת מוערכת שכתבה פוסט מסולף.
        מא' ועד ת'.
        כל- טוב.
        אם תרצה נוכל להמשיך להתוכח פעם אחרת.
        עוד יהיו הזדמנויות.
        🙂

        • איך ידעתי שזו המגיבה ש "עיפה מהויכוח" תמיד בנימה בכיינית כל כך,קורבנית, צודקת

  2. עדנה, אם לא יקרה משהו לא צפוי, הכתובת על הקיר.
    זה רק עניין של זמן עד שהחרדים יהיו פה רוב, האייאתולות שלהם ישלטו, והמדינה תיגמר בשואה שלישית.

    • הוא בכלל לא חרדי.
      אבל טוב.
      כל בני האדם הם בעצם אותו דבר אין הבדל.
      אתה צודק.

    • אמיר,
      אז אני שמחה להיות קצת יותר אופטימית… לא נראה לי שזה יקרה בקרוב אבל בהחלט צריך להיות על המשמר – למשל להפריד את הדת ממוסדות השלטון ואדם כמו רונצקי – להרחיק מצה"ל – כמה שיותר מהר. היום קראתי אגב שזו לא התבטאות אומללה ראשונה שלו.

    • שתתורץ בפי אותם רבנים בכך שחטאנו פשענו לא קיימנו מצוות גייסו את הבנות ואלוהים העניש וכו' – האנשים האלה אף פעם לא היו חזקים בהיסטוריה, ואף פעם לא למדו מלקחיה. אכן, הרוב יכריע שאין צורך כלל בצ.ה.ל., אלוהים יגן עלינו כמו בכל הדורות והמקומות, עובדה משמחת לאביטל שבאמת כל הזמן פחות ופחות מתגייסים, איזה יופי, כי מה שבאמת צריך הוא להניח תפלין ולהתפלל ולומר תהלים ואז ה' מיד יצילנו, אם ירצה, כמו את כל באי מחנות ההשמדה ועוד הרבה קודם לכן את עם ישרכאל וקם להם כגוש אחד נגד היוונים והרומאים והצלבנים והערבים ומה לא, הלא כן, אבל זה לא שייך לענין, אלה עניני העו"הז והעיקר ליינעו ובאנטשען, וגם עוד הרבה יותר עיקר כאן הוא שתבואו לעזרת אביטל ובחורות (אנשים באמת טובים!!) כמוה ותחזקו את אמונתן שעליה גאוותן ואין בידן עתה לראות סנטימטר מעבר לאף. תתחשבו בה כמה עמלה היא לשמור על תומתה ואמונתה ועומדת כגיבורה בשער ומתגוננת מפני זדים המבקשים לפגוע באמונתה וברב שלה.
      שלא תהיה טעות, שוב – אין כאן ויכוח אישי עם אביטל, שלמדתי להעריך אותה כאן – אבל עיוורון מכוון הוא עיוורון.

  3. רונית בר-לביא

    מסכימה איתך לחלוטין, עדנה.

    והנושא של ירושלים בחזית העניין הזה כבר כמה שנים.
    רק לאחרונה זה עלה לכותרות כי כך בחרה התקשורת.

    • תודה רונית,

      העיר הזאת אכן היתה שבוייה זמן רב, רב מידי, באשלייה שהיא צריכה להיות חרדית כולה ואני מקווה שלניר ברקת יהיו הכוח והתבונה להשיב לעיר את הפלורליזם השפוי שלה שכמובן כולל את כולם, אבל בעיקר להחזיר את החרדים לפרופורציות שלהם ולא להיבהל מהרעש שהם יודעים לעשות, רק כי יצא קול קורא לצאת לרחובות.
      אם השבת חשובה להם – שלא יסעו בשבת. אין שום סיבה שבעולם שאחרים לא יסעו ולא יחנו. הגיע הזמן שילמדו פרק בהלכות 'חיֶה ותן לחיות'.

  4. אביטל –
    עכשיו אנחנו מזמינים אותך פה להגן בלהט גם על פניני החוכמה של עובדיה יוסף שצוטט הבוקר במעריב כאומר – הנספים בשואה ובאינקוויזיציה הם גלגול של נשמות שחטאו (??!!)
    אילו דברי איוולת האיש הזה מוציא פעם אחר פעם – אבל את בטח תגני עליו בלהט כי הוא "כבוד הרב"

    • את מוזמנת לקרוא כאן.
      ערכתי עבורך תחקיר מיוחד וכבר אמרתי שאני איני כותבת הבלים חסרי ביסוס.
      אני משערת שרוב מה שמר"ן יוסף בעבר אמר עבר גלגולים כאלה ואחרים, ששימשו ריטינג כזה ואחר וגרמו לקהל כזה ואחר להסחף אחרי מגמות כאלה ואחרות.ולהגיב בשנאה ותיעוב כלפי ציבור כזה בדיוק.
      הכל עובד.
      רק לא המגמות החיוביות.
      אנה קראי כאן.http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=12136&blogID=161

      • אה, אז עכשיו גם אף אחד לא מבין אותו?! תני קרדיט לאינטליגנציה שלי, בבקשה. הוא דיבר ברור וכל מי שציטט אותו גם כן הבין ברור. לך הוא נראה 'אורים ותומים' ואת פשוט לא יכולה להתייחס לדברים שרבנים אומרים כמות שהם אז שיבושם לך תמשיכי להאמין שהם גאוני הדור, אבל אל תטילי דופי במה שאני מ בינה או לא. שום דבר לא מוסלף, רק ראיית העולם של רבנים אנכרוניסטים כמו עובדיה יוסף ומאמיניו.

      • אביטל,

        הנה קישור בשבילך – הנה עוד רב חכם שיש לו עצות נבונות לנשים – "לכי תעשי 12 ילדים" !!! וחס וחלילה בלי אמצעי מניעה בין היריון להיריון. זה לא דפוק בעיניך?
        עמוק בלבי, אני מרחם עליך. חבל לי עלייך. את תינוקת שבויה בשבי הדת. אולי יום אחד תשובי אל חיק השפויים ותוכלי לחזור ותכנן את חייך על פי מה שחשוב לך(!) באמת ולא על פי המלצות מפלצתיות של רבנים.

  5. גיורא לשם

    כנראה שמנת החוכמה היא מכסָה קבועה.
    כאשר כל-כך הרבה רבנים מנסים ליטול ממנה, לכל אחד מהם נשאר מעט מאוד.

    • הרב עובדיה יוסף (נולד ב-י"א בתשרי ה'תרפ"א, ב-23 בספטמבר 1920 בבגדאד).
      בדקתי.
      שיהיה בריא. הוא צדיק גדול ומבין דבר ומשמיץ ממדרגה ראשונה. זה טבעי כי זמם לפני עיניו.
      הוריו בטח גם חיו בבגדאד ולכן לא נספו בשואה, במחנות ריכוז, בתאי הגאזים כמו אמי, אותה הוא משמיץ לתיאבון.
      והרי זה עוד יסוד ומרכיב בגללו תסוף הארץ. הספרדים משמיצים את האשכנזים שהם היו אם כן חוטאים מלידה ועל כן נספו במחנות. מוכח. בו עצמו ההוכחה.
      אם יש רבנים אשכנזים, אולי היו להם קרובים שנספו בשואה. אני מודיע להם שהם – אביהם, אימם, אחיהם, דודיהם, סבם וסבתם היו חוטאים גדולים.
      זה וכח מעצם ההגדרה.
      מי יודע, אם יפשפשו אולי ימצאו קרובים כאלה גם לרב עובדיה. זה נעים להם לדעת? מה לעשות.
      ושלא יגידו לי שלא אמר כך – הרי שמענו גם קודם ממקומות כאלה אמירות כיו"ב.כבר שמעתי כל נימי דברים – מי שאיננו מניח תפלין / או להבדיל מי שאיננו דובר אידיש וכו' הוא איננו יהודי. רק עבור היטלר היינו יהודים, בלא הבדל מין, גזע, דתיות, חילוניות, עשיר ועני.
      עם ישראל ייגעל.

      • טוב, אביטל ואחרים אל תידחקו לענות
        מה ועד שהיותם חוטאים כמוכח מכך שהם לוקים על כך עובדיה אולי צדק בענין היות האשכנזים חוטאים ואביטל לא קוראת השמצות

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש