בננות - בלוגים / / מאמר תשובה למאמרו של דויד גרוסמן שהתפרסם באחרונה בעיתון הארץ
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

מאמר תשובה למאמרו של דויד גרוסמן שהתפרסם באחרונה בעיתון הארץ

 

 

 

 

 

מאמר תשובה לדויד גרוסמן/עדנה שמש

 

 

דויד היקר,

 

פתחת במאמרך בצמד השועלים בסיפור התנ"כי ואני אפתח בסיפורו של ג'ונתן סוויפט על למואֶל גוליבר הענק, שנעקד ונחבל בידיהם של ליליפוטים קטנים ממנו לאין שיעור. במילים אחרות, אי אפשר לזלזל בנזקים המידיים וארוכי הטווח של מלחמת הגרילה שלוחמי החמאס כופים על מדינת ישראל ואזרחיה מאז ההתנתקות, או להטיל ספק בזכותנו להתנער ולהשיב מלחמה שערה, על אף הבדלי הגודל.

אתה קורא לדבר עם הפלשתינים בשפה שאינה שפת הזרוע כאילו יש לנו כרגע הלוקסוס הזה, כאילו באמת ראוי לנו ללקות בהבנת הנשמע, השכם והערב, להמשיך ולהתעלם מן הקולות העולים מכיוונם של אנשי החמאס הקוראים באופן צלול וברור לחיסולה המלא והסופי של מדינת ישראל. היות שטרם הצליחו בכך, בדקו הפלשתינים במשך שמונה השנים האחרונות את גבולות כוחם ותעוזתם. באופן ברור ביותר, ככל שגברה התאפקותנו ואוזלת ידנו, כן גברה תעוזתם. אתה כותב ש"יש סיפור שאנו וגם הפלשתינים מספרים כבר דורות", סיפור של הקזת דם הדדית, אבל נדמה לי שאנחנו שבויים במיסקונספציה שבעטייה אנחנו חוזרים ומשננים סיפור שכבר השתנה ללא הכר: על פי מעשיהם והצהרותיהם-שלהם, לא תאבי שלום הם הפלשתינים, לפחות לא מנהיגיהם; בשנים האחרונות הם מטפחים סיפור אחר, קיצוני ומסוכן פי כמה שבעקבותיו התפכחו מאשליותיהם אפילו אנשים מתונים וחפצי שלום ושלווה כמוני; ההכרה שהם אינם רוצים שלום, אלא מלחמת חורמה; מנופפים עלינו את חרבותיהם ואת נביאיהם ואת ספרי הקודש שלהם, כשלוחיה של מגמה עולמית גדולה ומגלומנית שמכוונת את עצמה אל 'כופרים' ואל 'צלבנים', אותה מלחמת תרבות שהעולם מתחיל לעכל את קיומה ואת משמעויותיה, בין תרבות שמרנית הנאחזת בקרנות המזבח, מול קידמה וחופש ביטוי וחופש האישה וחופש הדת – מלחמה שרק ההיסטוריה תוכל לשפוט את עוצמתה ואת הדיה.

נדמה לי שכשאנחנו קוראים את 'הסיפור' מנקודת ראות שאין לה, למרבה הצער, אחיזה במציאות, אנו חוטאים בזלזול דווקא באינטליגנציה וביכולת הביטוי הברורה והצלולה של אנשי החמאס, נציגי האיסלם הקיצוני. האם לא הגיעה העת שנאמין למה שהם אומרים? הם אינם פועלים כפי שהם פועלים רק כי "הם נמצאים במצוקה" והאמנם רק אנחנו האחראים למצוקותיהם? הברוטאליות שלהם כנגד אזרחי ישראל מקורה בקידוש המוות על החיים, ועל כן אסור לפטור אותם בסלחנות. הסבל המתמשך של תושבי הדרום (ואף אתה אינך פוטר את אנשי החמאס מאחריות לסבלם) מוכיח בעליל שלא די להציב רק צד אחד במשוואה וכי מה שפלשתינים מצהירים עליו בגלוי אינו מאפשר לנו שנדבר אליהם בשפת השלום והשגשוג. עם  מי נדבר? ועל מה? למלחמה די בצד אחד – לאחר כבר אין ברירה ועליו להגיב אם תאב חיים הינו – אבל לשלום יש צורך בשני הצדדים.

אתה כותב ש"מדינה שלמה הפנטה עצמה כי היתה זקוקה עד מאוד להאמין שעזה תרפא בה את מחלת לבנון" ואני אומרת שגם המבצע הצולע והכאוטי בלבנון לפני שנתיים די היה בו כדי למנוע מחיזבאללה לירות טילים על תושבי הגליל מאז ועד היום, ובוודאי מנע מהם להצטרף עכשיו למלחמת העליהום עלינו, כשגבנו אליהם.

אתה כותב גם ש"מוטב לנצל דווקא את המציאות החדשה שנוצרה ולהיכנס איתם מיד לדיאלוג". אבל האמנם נוצרה מציאות חדשה? להוותנו, לא נוצרה כל מציאות חדשה. אנשי החמאס עומדים איתן על דעתם שהם רוצים בחיסולה של מדינת ישראל ומבחינתם זה רק עניין של זמן, על אף הסבל הנורא שגרמה המלחמה לתושבי עזה. פעם הם היו אומרים זאת כשהם מסתתרים  מאחורי כאפייה, היום הם אומרים זאת בפנים גלויים, בכל עצרת המונים, בכל ריאיון. את כל משאביהם, כוחותיהם ואנשיהם – גדולים כקטנים –  הם מוכנים גם כעת, לאחר כל ההרס והחורבן, להטיל לתוך מערכה חדשה למען אותה המטרה שבשמה ירו עלינו טילים כל השנים. הפלשתינים עוד לא גמרו לספור את מתיהם וכבר הם צובעים את פניהם בצבעי מלחמה, שוב פותחים בהברחות נשק, שוב נושאים פניהם לעבר אירן, שוב מדברים על המשך הלחימה בנו. אז על מה נדבר עכשיו? ועם מי? הרי לא האיש ברחוב  – שחפץ שלום הינו, אין בכך ספק – קובע את עתידנו, אלא מנהיגי החמאס שנבחרו בבחירות דמוקרטיות או דמוקרטיות-לכאורה. אפילו כשהפלשתינים הסכימו ל'תהדייה' על מה דיברו אנשי החמאס? על חצי שנה. ומה אחר כך? אחר כך מותר לשוב ולהרוג בנו לאחר שהתאוששו והתחמשו ביתר שאת? עושה רושם שמול פני המציאות הרעה הזאת לא די במילים יפות. לא די במילים כלל.

 

אבל אנשי שפה אנחנו, והיטב אנחנו יודעים שכדי שתהיה תקשורת אמיתית, יש לדבר באותה שפה. אנחנו, למרבה הטרגדיה של האזור כולו, נדרשים כבר שנים לדבר בשפת החרב, ואני אומרת זאת מבלי לפטור אותנו, הישראלים, על מנהיגינו ומנהיגותינו, כהוא-זה, מאחריות למצבו של המזרח התיכון. אבל שפה אינה רק שפת מילים – היא גם השפה שילדים יונקים משדי אימם ללא מילים. הילדים שגדלים בעזה יונקים את השנאה כל השנים, מפנימים את הדמוניזציה הנוראה של דמותנו, כישראלים, כיהודים, כבני אדם, אשר נעשית לצריבה תודעתית שמטרתה להניע את מושאיה לפיגועי התאבדות, לירי טילים, מתוך האמונה המצמררת שיש לחסל אותנו עד היסוד. לצערי, עמוק בתוכי, אני מרגישה שדמנו שוב הותר. אנחנו, אליָהוּד, מושווים לחולדות, לעכברים ולחזירים. ילדים פלשתינים, לבנונים ועזתים, משננים זאת בקול גאה, ילדים קטנים משננים זאת אפילו בלי להבין את משמעות דבריהם-הם.  

נדמה לי שחובת ההוכחה אינה מוטלת בימים אלה רק עלינו ועל כן גם אל לנו להצטדק על כוחנו. רק בזכותו אנחנו עדיין כאן כמדינה ריבונית. אבל למרות שזו אינה נקודת מוצא טובה, אולי דווקא מתוך הכרתו של הצד הפלשתיני בכוחנו יבוא אותו שינוי פסיכולוגי מיוחל, ויקום שם גורם שיבין שעדיף להניח את החרב והתחיל לדבר באמת על שלום. יש הרואים במתקפותיהם החוזרות ונשנות של הפלשתינים על ישראל את מלחמת העצמאות שלהם, מלחמה המגדירה את זהותם כעם, את אנשיהם כלוחמי חופש, את חלליהם כקורבנות לעתיד טוב יותר. הלוואי שכך היה הדבר. כי מי שנלחם על חירותו יודע, גם בניצחונותיו וגם בתבוסותיו, שבסופו של דבר יהיה עליו להניח את חרבו ולפנות אל דרך השלום. לא כך פועלים אנשי החמאס והפלשתינים תושבי עזה. כשישראל פתחה את המעברים להכניס עובדים פלשתינים לישראל הם גרמו לסגירתם באמצעות מחבלים ומחבלות מתאבדים; כשישראל פתחה את המעברים לסיוע הומניטארי תוך כדי הלחימה בעזה, הם ניצלו את ההפוגה לירי קטלני על אזרחי הדרום, כשמנהיג הפלשתינים דאז, יאסר ערפאת, יכול היה בהינף של קולמוס לחתום על סיום הסכסוך במזרח התיכון ולשנות את פניו ללא הכר, הוא העדיף לשוב אל דרך המלחמה. לבי נחמץ כשאני חושבת מה ניתן היה לעשות עם מיליארדי השקלים והדולרים שישולמו בקרוב בעבור שיקום בתים הרוסים, משני עברי הגבול, ועבור פרוטזות לילדים פגועי גפיים, משני עברי הגבול; כסף שניתן היה להפריח בו עשרה אזורי אסון, לא רק שניים.

המציאות הטופחת על פנינו כל השנים, בצד ההכרה שֶאל לנו לשלוט עוד על חייו של עם אחר, הביאה כבר את הישראלים תאבי ארץ-ישראל-השלמה להסכין עם הצורך בהתפשרות על גבולות הקבע של מדינת ישראל. שפה משותפת עם הפלשתינים ועם אנשי חמאס תהיה לנו רק כשיוותרו אף הם על חלום-פלשתין-השלמה, ויפנימו את עובדת קיומנו כאן כעם וכמדינה. אני מקווה, למען כל עמי האיזור, שזה יקרה במהרה, למרות הכל.

 

עדנה שמש

 

 

 

7 תגובות

  1. עדנה יקרה, את ענית לגרוסמן ואני עונה לך.
    ישמעל ויצחק היו אחים ובנוסף גם ישמעל עובר ברית מילה בגיל 13 על פי האסלאם , כלומר לישמעל זכויות ברורות כאן והוא לא יוותר עליהן.
    אנו ראויים למדינה הזאת רק אם הוכחנו זאת במעשים טובים, ערבות הדדית, ובשמירה של התורה ומצוותיה אם לא ישמעל ראוי לה יותר מאיתנו ואכן הוא לא מרפה.

    שום הסכם לא שווה את הדף עליו הוא נכתב ועובדה שמיצרים מסיעת לחאמס ומתגברת כוחות למלחמה נגדנו ומי שרוצה לחיות בעצימת עיניים זכותועד הטיל הבא.
    התנתקנו והנה במקום עזרה מאומות העולם אנו מקבלים גינויים ישמעל מגביר אלימות וכוחניות .
    אבל הוא לא אשם.
    אנחנו אשמים .
    זה שאנחנו כאן בכל זאת זה רק בזכות מעט הערבות ההדדית שעוד קימת פה ושם והמצוות שיש אנשים שכן מקימים .

    זכותך לומר שאני מפנטזת וכדומה כי לקבל את זה פירושו להתחייב קשות ולמי יש חשק.
    אני רק שואלת את עצמי האם זה לא עדיף על לחיות בפחד מתמיד.

    מוכנה להתערב על מיליון שקל לא פחות( אם כי התערבויות אסורות ) אז אולי ימצא מוצא אחר עם כל מי שרוצה על כך שכל ההסכמים והנסיגות סופן יהיה נפל, פשוט מאד.
    לכן איני מאמינה במלחמות, אבל בטח לא בישמעל.
    הוא פשוט שליח שדורש את שלו ורוצה הכל, לא חצי , וגם לא שלושת רבע. הכל.
    על פי תפישתו, זה שלו.
    ורק משמים יצליחו לרכך תפישה זאת.
    חודש -טוב.

  2. אביטל,
    תודה על תגובתך.
    אני כמובן לא מסכימה עם דעתך, אם הבנתי את שכתבת.
    כשכתבתי את המאמר אכן חששתי שמא דברי לא יובנו כהלכה. זה אולי המקום לחדד: אני מאוד בעד דיאלוג. אני חושבת שזמנם של דיאלוג, והסכמים, ובריתות, וגבולות בני קיימא יגיע. אני כואבת את מה שאני רואה נכוחה: שעוד לא הגיע לכך הזמן; ואלוהים יודע איזו קונסטלציה תביא אותנו אל קץ הסכסוך. וזאת, כמו שכתבתי, כי הצד האחר, לפחות מנהיגיו האידיאולוגיים, רואה בנו אוייבים ממקום עמוק של אמונה עיוורת ומעוורת שנכנסת למוחו של אדם באמצעים לא ראויים של דוקטרינציה והטפות דתיות, של קריאות היסטריות והיסטריות, והן באות מפינות שונות וחשוכות של האיסלם הקיצוני שכוחו הולך ומתגבר, לפחות כך עושה רושם. כמו גרוסמן, גם אני רוצה דיאלוג, כמו גרוסמן, גם אני רוצה לעמוד אדם מול אדם ולא אדם מול חרב מתהפכת. אבל נדמה לי שבניגוד לו, כרגע אני לא רואה שהצד האחר, לפחות לא מנהיגיו, מוכן לצעד הנועז הזה: להכיר בעובדת קיומנו כאן, להניח את החרב, ולדרוש מעצמם ומאיתנו את הצעדים המתחייבים כדי ששני העמים המוכים, שלנו ושלהם, יעלו סוף סוף על דרך חיים נורמלית.

    • הזמן יוכיח , ולצערי האמת הולכת ומתגלה במערומיה שפשוט אין עם מי לדבר, לא בגללם, יותר בגללנו.
      מהסיבות שהזכרתי למעלה.

      והיהדות ששרדה והאמונה הן האמצעי והפתרון והוא זה שהיה תמיד- היה הווה ויהיה.
      חודש מצוין.

    • ראשית לאביטל. הרי כתוב במפורש, "כי מיצחק יקרה לך זרע". כלומר רק ליצחק ולבניו הזכות לרשת את הארץ. כך שמן הבחינה התורנית אין טיעונך תקף.
      ולעדנה, נעים לקרוא דעות שמזמן הפכו למוקצות בקרב חברי המילייה האינטלקטואלי בארץ. נעים מפני שהן מבטאות עמדה מפוכחת הנשענת על המצב הקיים ולא על משאולת לב ותיארויות ערטילאיות. לעניין דודגרוסמן, דבר אחד לא ברור לי, הרי הוא סופר ואיש המילה הכתובה, ומפליא במיוחד שהוא אינו מבחין בין מונולוג לדיאלוג. האיש מבקש לדבר גם עם מי שאינו רוצה לדבר, וכיצד הדבר הזה ייתכן, הרי לקיום שיחה יש צורך בלפחות שני שותפים. אז הוא מציע שנקשור אותם ונניע את לסתותיהם לומר את שאנו מייחלים לו?

      • מיצחק יקרה לך זרע , אך בתנאי שיצחק מתנהג כפי שראוי לו ליאור. והזכות לרשת היא גם בזכות הברית שעבר יצחק וכיום עובר גם ישמעל וההבדל הוא בפריעה ומציצה זהו.
        הארץ ניתנת למי שראוי לה. אז בואו נהיה ראויים ואם לא היא תקיא אותנו מתוכה וזה כתוב בכל הנבואות.אני חיבת לצאת.

  3. שלחתי את מאמרך למתי שמולוף

  4. אין אלא להישען על גדולים ממני, כמו פרופ' אורן יפתחאל:

    אוכלוסיית הפליטים בעזה מונה כיום למעלה ממיליון איש (מתוך כמיליון וחצי איש) ומצבה הגיאוגרפי החמיר לאין ערוך – צפיפות, עוני ומערכת הולכת ומתהדקת של איסורי תנועה, עבודה וסחר עם העולם החיצון. כיבוש הרצועה בידי ישראל ב-1967 אומנם הקל לתקופה קצרה על תחושת המצור ואיפשר לעזתים מגע עם פלסטינים אחרים, אך בזמן האינתיפאדה הראשונה, וביתר שאת מאז הסכמי אוסלו, שוב נחסמה הרצועה, הפעם בגדר מערכת אימתנית שהושלמה ב-1994 כחלק, רחמנא לצלן, מ"תהליך השלום".

    ישראל בורחת מהתמודדות
    על רקע זה צריך להבין את עליית החמאס, שהציבה אלטרנטיבה להסכמי אוסלו. אלה הפכו במקום נתיב לשלום ל"וויה דולורוזה" פלסטינית. אך מאז עליית החמאס בבחירות דמוקרטיות, הכבידה ישראל עוד את הגיטואיזציה של הרצועה בהטילה מצור על האזור תוך הפרדתו המוחלטת מהגדה.

    החמאס סירב לאשליית "שתי מדינות לשני עמים", שהפכה בעצמה למנטרה ריקה מתוכן, המאפשרת את המשכו האינסופי של הכיבוש הקולוניאלי. הוא העניק גם קול לפליטים כשמינה את אסמעיל הנייה, פליט ממחנה שאטי, לראש הממשלה. זאת אל מול אליטה פלסטינית מושחתת וממולכדת בתוך הסכמי אוסלו, ש"אסרו" עליה להעלות את נושא הפליטים, כלומר את ההיסטוריה העכשווית של הארץ, לסדר היום הפוליטי.

    להמשך המאמר:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3652051,00.html

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש