קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

מוחמד

מוחמד *

 

 

ממזרוני הצמר שעליהם ישבנו

נראה ציור קיר  של צייר הכפר

חלון   נצחי אל נוף  נצחי

שער אבנים, גן ליד הים

תומר נישא ליד ברכה כחולה

 

"על העיניים לראות את שחקוק על המצח"

כך  פתח

ופָרַשׁ  בפני את חייו וגורלו

וסיפר כי בעודנו עני

גבר על מלאך רע

כשהחליט לרכוש משאית

 

בחדר אחר

חולל הצחוק, התגלגל ככדור

אשתו המנועה מזרים

שיחקה  עם ילדיה

עוללים וקטנים

 

ובא אביו בגלימה כחלחלה

אטי תנועה וכמו קשוב לזמן

אוהב את  איטיותו

מתענג על השתהותו

שרוי בעצמותו, בהווייתו

 

בא ויברכנו ויצא

 

אשת אביו, העגולה, החרישית,

בררה עדשים במרפסת

שביס לבן עטף את ראשה

ואטית היתה גם היא

כְּבַד בְּמָשָבֵי צהריים

 

בלילה, סביב הבית המואר

פירפר צליל חליל סנטימנטלי

וייגע בהמולת חתונה

שחגגו במרחק

 

שאלתי על גן עדן השמימי

שהובטח  למאמינים

אך מארחי  סתם

ודיבר בסיפור הקוראן

על עקדת ישמעאל

 

 

ואחרי הדברים האלה

סיפרתי לו

את הכתוב במקרא

על עקדת יצחק

 

אלוה מדברי  אכזר

בחן את אבינו האחד, את אברם

את בניו הרכים, היקרים

ציווה לעקוד על מזבח

עד מגע מאכלת בצווארם.

 

 

* גרסתו הראשונה של השיר נכתבה  ב- 1982  בעקבות ביקור בביתו של מוחמד בכפר כנא, במסגרת  סופ"ש לקירוב לבבות בין יהודים לערבים. גרסתו האחרונה היא מיולי 2008.

 

23 תגובות

  1. מירי פליישר

    יפה . פשוט אין לי יותר מילים .

  2. מוטי, הייתי מציירת לך את הבית הראשון

  3. שיר-סיפור, שיותר מאשר השליחות שלו לקירוב לבבות, הוא קודם כל בעיני, שרטוט עדין ואותנטי, מלאכת מחשבת, של הדמויות בבית הערבי, והעקדה מחזירה אותנו למסר.

    • גלדמן מוטי

      איציק, חשת בדבר נכוןמאוד. הנימה האפית-לירית היא חלק מהוויית המפגש הזה. על גבול האפיקה הלירית התמציתית של הסיפור המקראי. תודות

  4. חגית גרוסמן

    יש לי בקשה לבימת אורח במדור שלך. לארח את שירתה של אילה אוסם. מה אתה אומר?

    • גלדמן מוטי

      חגית, לצערי אינני מכיר אותה ואת שירתה. ומדוע לא תארחי אותה אצלך? אנא שלח לי שיר שלה במייל. אתרשם.

      • הסיבה שביקשתי ממך לארח אותה היא מפני שהיא פרסמה באופן קבוע בסימן קריאה בשנים בהן אתה פרסמת בכתב העת הנהדר הזה. לכן חשבתי שבוודאי יש לך עותקים מן החוברות. הלוואי ואוכל למצוא עותקים. אשמח אם יהיו לי. אז מה אתה אומר? תחפש על המדפים?

  5. ואטית היתה גם היא

    כְּבַד בְּמָשָבֵי צהריים

    ממחיש ויפה.

    • והם ממשיכים להעקד על המזבח שני בניו היקרים ,לא עומדים במבחן האחווה והדם המוטבעים בהם עוד מראשית הווצרותם .עולם אקזוטי עשיר ציירת מוטי ,בשירך, של בני דודנו ממול ונשותיהן עגולות החמוקים

      • נשותיהם, כמובן. והמשפט הזה שציטטת לגבי מה שחקוק על המצח, העיניים חייבות לראות ,זה משפט שאבי עליו השלום היה תמיד אומר אותו, וכך זה נשמע במצרית : אללי מכתוב על גבין לאזם תשופו אל עין

        • גלדמן מוטי

          חנה , קריאה פתוחת לב קראת. תודה על המשפט
          בערבית מצרית. בינתיים שכחתי את המקור.

    • גלדמן מוטי

      הסצנות האלה הלו מוכרות לך, סבינה

  6. "ואחרי הדברים האלה" ככתוב, לא נגאלנו אף בעקדת השיר, שנוגע בנו במאכלתו וגם חותך בפצע הישן.

    • גלדמן מוטי

      אמיר, המאכלת האנליטית של השיר מכוונת בעיקר כלפי האל המדברי המוצג בתנ"ך כשליט הזרע , כפי שמראה זאת בצורה משכנעת ג"יימס בספרו "הביוגרפיה של אלוהים". יש כאן גם הצעה לעבור מיחסי תחרות על הבכורה, לראיית השוויון בפני האל הנורא ומלאכת הסיפר – בפני האל שהסיפור בודה.
      יפה שזכרת את מקורו של המשפט המסתורי בכוחו "ואחרי הדברים האלה".

  7. משה יצחקי

    מוטי,
    "אחר הדברים האלה – יש מרבותינו אומרים (סנהדרין פט) אחר דבריו של שטן שהיה מקטרג…" (רש"י על בראשית פרק כב פסוק א)
    השיר היפה שלך ממשיך קו ביקורת שהיה גם לכמה מחכמינו בנושא העקדה, ואתה אף מגדיל עשות ועושה תיקון עוול שנעשה לישמעאל. אבל מעבר לתכנים שדנו בהם כאן, אהבתי את הריתמוס של השיר והמוסיקה שלה שיוצרת חווית הימצאות בתוך הבית יחד אתך.

    • גלדמן מוטי

      משה, אני שמח שאוזנך הייתה קשובה למוסיקה של השיר הזה.בקלות אפשר להחמיץ את העיקר.

  8. חני ליבנה

    בעדינות ורגישות ציירת את מוחמד ואת בני ביתו, והסוף, העקדה המשותפת לנו ולבני דודנו, העקדה היומיומית, גורל רודף מימי קדם.

    • גלדמן מוטי

      תודה חני. הסיפור המקביל על עקדת ישמעאל, אותו שמעתי לראשונה מפי מוחמד המארח, הוא
      שחולל את השיר.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן