בננות - בלוגים / / עיקרה של מלאני קליין
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

עיקרה של מלאני קליין

 

 

 

 

מלאני קליין , הפסיכואנליטיקאית הבריטית, תרמה תרומה עצומה להתפתחות הפסיכואנליזה. המאמר הזה, המופיע בספרי העצמי האמיתי ועצמי האמת, מנסה להבהיר את רעיונותיה המרכזיים. ייתכן שאפשר להסביר באמצעות מושגיה מקצת מהתהליכים שהיינו שותפים להם או עדים להם באחרונה  בבלוגייה. אני מציע את המאמר כחומר למחשבה ולא כמצע לדיון בבלוגיה כי היה לנו מזה כבר די והותר.
  
                  
                            עיקרה של מלאני קליין 

  

גיליון מס" 10 של  שדמות שהוא אחד המבורכים ביותר מבין אלה שהופיעו עד כה – מביא שיעור בתלמוד של  הפילוסוף היהודי-צרפתי הנודע  עמנואל לוינס,  אשר הוגש בכנס שנערך בשנת 1963. נושאו של הכנס היה המחילה והתשובה, ונושאו של השיעור שנדפס בשדמות הוא האחריות על הזולת, על האחר (לוינס, 1999).

            לוינס רואה בזיקת האחריות כלפי הזולת את מהותו של הקיום האנושי ואת עיקר תוכנה של האמונה הדתית. האחריות על האחר היא-היא בעיניו עבודת האל.  בכנס הנזכר לימד דיון תלמודי אשר נסב סביב משנה ט" מפרק ח" של מסכת "יומא": "[…] עברות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר. עברות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו[…]".

            כבר בדברי הפתיחה שלו מנסח לוינס את עמדתו הכוללת כלפי הדת היהודית. הוא מכנה אותה "דת של אנשים מבוגרים": היהדות היא בעיניו דת שהסתלקה  ממיתוסים "ילדותיים" כהשגחה פרטית, שכר-ועונש וכו". אלוהיו  של "המבוגר" אין בו שום דבר אנושי – הוא אחֵר לחלוטין, והאהבה אליו מתבטאת באחריות האינסופית לאחֵר האנושי. במלים אחרות , לוינס מעמיד את היהדות  בראש ובראשונה על הזיקה האתית שבין אדם לחברו. אם התקלקלה זיקה זאת, אומרים לנו המשנה התלמוד, היא צריכה תיקון ממשי ביחסים עם הזולת. הווידוי והחרטה המופנים ביום הכיפורים אל האל אין בהם כדי לכפר  על הקלקול. במלים אחרות, מי שפגע בזולת חייב לבקש את סליחתו ולתקן את מעשהו כדי לזכות בכפרה.

            והנה טוענת הפסיכואנליטיקאית הבריטית הנודעת מלאני קליין  כי מגמת  התיקון ביחסים עם הזולת היא טבעית מאוד לנפש, וראשונית מאוד. יתירה מכך, לפי השקפתה של קליין לא נועד התיקון לשמור על הזולת  כשלעצמו, אלא השמירה על הזולת היא תמיד סוג של שמירה על נפשנו אנו.  ייתכן אפוא כי שורשיה של "היהדות התלמודית", כפי שתופש אותה לוינס,  מצויים בתהליכים הקמאיים ביותר של הנפש. או בניסוח אחר, אפשר שהאתיקה הבין-אישית התלמודית נועדה לחזק ולגבש את אחד הצדדים בטבעה הראשוני של זיקתנו אל הזולת.

            השפעתה של מלאני קליין  על התפתחות הפסיכואנליזה הייתה מכרעת.  טיעונה כי התשתית הנפשית של האדם  מתעצבת בתבניות של זיקה לזולת, שאותן כינתה "יחסי אובייקט", היה לטיעון אשר קבע את מגמות ההתפתחות של הפסיכואנליזה העתידית. קליין  חקרה את הזיקות הראשונות של האדם אל זולתו, קרי זיקת העולל אל אמו, אל אביו ואל אחיו, מתוך הדגשה חדשנית של יחסיו עם האֵם. הדגשה זו שואבת את חידושה, בין השאר, מכך שפרויד התעניין בזיקת הילד אל האם בעיקר בהתייחס לנוכחותו של האב, כלומר בשלב שבו נוכחותו של האב כבר גזרה על הילד מידה גדולה של פרידה ונפרדות מן האם. שכן האב, לפי פרויד, מלמד את הילד כי האם אינה שלו באופן בלעדי, אלא היא שייכת קודם-כל לאב עצמו.  (הקורא מוזמן להרחיב את היכרותו עם מחשבתה של מלאני קליין, גם באמצעות מבחר ממאמריה אשר ראה אור בעברית בעריכת יהושע דורבן [דורבן, 2002], ובאמצעות ספרה של חנה סגל [סגל, 1998].)

            מלאני קליין  סברה כי נטיות התגובה של העולל אל אמו נתונות מראש – הן מעין תבניות תגובה אפריוריות, שאינן תלויות בצורה ישירה ופשוטה בהתנהגות האם. תבניות אלה הן ערוצים  לביטויים של שני דחפים, או יצרים: יצר המוות, שהוא הרסנות סאדיסטית מפרקת ומפצלת, ויצר החיים הארוטי, המדביק והמחבר. יצר המוות מתועל אל דפוס תגובה שקליין מכנה בשם "עמדה סכיזופראנואידית" והיצר הארוטי מתועל אל דפוס תגובה שהיא מכנה "עמדה דכאונית".  לשיטתה נוצרות שתי ה"עמדות" הללו כבר בשנתו הראשונה של העולל.

            קליין טוענת כי שתי עמדות אלה ילוו אותנו לכל משך חיינו. לעתים יהיו  היחסים ביניהן נתונים לדינמיקה דיאלקטית, ולעתים נהיה מקובעים באחת מן העמדות. מצויים אנשים שמעולם לא נחלצו מן העמדה הסכיזופרנואידית, ואחרים תקועים לתמיד בעמדה הדכאונית.

            לפי קליין קובעות המגמות היצריות הגלומות בשתי העמדות הללו הן את חוויית העצמי  והן  את החוויה שמעורר המפגש עם הזולת, ובזה כמדומני עיקר חידושה. קליין סברה כי  התגבשותו של העצמי והיווצרותה של היכולת להכיר את הזולת תלויות זו בזו. בשלב הסכיזופראנואידי הינקותי מפצלת תודעת התינוק את האם לפחות לשתיים: אם טובה ואם רעה. במקביל מתפצל גם העצמי של התינוק לעצמי טוב ולעצמי רע. תינוק מוזן ואהוב הוא תינוק טוב  של אם טובה, ואילו תינוק רעב, מוזנח ומתוסכל הוא תינוק רע של אם רעה. לכאורה נועד הפיצול בין האם הטובה לרעה להגן על האם הטובה מפני יצר ההרסנות של התינוק ומפני הזעם שלו, אבל נראה כי למעשה נובע הפיצול מכך שהתינוק פשוט אינו מסוגל לבצע אינטגרציה של חוויותיו, וכל תיסכול מעורר בו חוסר אונים וכעסים בלי מידה ובלי גבול. מבוגר כעסן, אשר יכולתו לשאת תסכול לא התפתחה, עשוי לחוות את הזולת כמעט כמו עולל סכיזופרנואידי. מי שמתַסכל אותו מעורר בו הרסנות משולחת רסן ואפילו רצחנוּת, ונתפש על ידו רק מן הזווית המצומצמת של התשוקה אשר תוסכלה, כלומר כרע. 

            העמדה הדיכאונית, המתפתחת רק לאחר שנוצרה העמדה הסכיזופרנואידית, היא אינטגרטיבית. התינוק המצוי בעמדה זאת מסוגל כבר להבחין כי האם הטובה והאם הרעה הן אם אחת, ועל כן הוא מבקש לשמור על האם המאוחדת הזאת מפני הרסנותו, ומחביא את ההרסנות הזו באמצעות הדיכאון. החוויה הסכיזופרנואידית מלווה תמיד בהשלכות (פרויקציות) – האם הרעה הופכת בעיני התינוק, בגלל הכעסים המושלכים עליה, לאם רדפנית ונקמנית, והתינוק פוחד מפניה מאוד. מכאן נובע ההיבט ה"פרנואידי" של עמדה זו. לעומת זאת, התינוק המצוי בעמדה  הדיכאונית מבקש לשמור לא על עצמו אלא על האם, מושא אהבתו ותשוקתו.

            יכולתו של העולל לתפוש את האם כשלם, ובמקביל לחוות גם את עצמו כשלם, העסיקה את קליין גם מזווית אחרת. היא סברה כי התינוק מפצל את האם לא רק לאם טובה ולאם רעה, אלא גם למה שכינתה בשם  "אובייקטים חלקיים": תחילה אין התינוק תופס את גוף האם כיחידה אחת, אלא הוא מתמקד באברים או בחלקים של גופה, אשר נראים לו, בשל תשוקתו לסיפוקים הנובעים מן האיברים הללו, כקיימים כביכול לעצמם. כך, ֹשָדה המניק של האם, מבטה המתבונן וקולה המשמיע הֲגָאִים (אשר בראשית העוללית עודם חסרי פשר), הם תחילה ישויות עצמאיות, אשר רק בהדרגה מתחברות זו לזו לכלל ישות מורכבת אחת. גם פיצולים אלה נשארים עמנו בבגרותנו. לא מעט גברים ונשים מגלים יחס מופרז לאברי המין של עצמם ושל זולתם. גברים מסוימים עשויים "להידלק" על שדיה של אשה מבלי שימצאו עניין מיוחד במכלול הווייתה. כך קורה גם לנשים מסוימות, אשר סממני גבריות אחדים חשובים בעיניהן במידה מופלגת. ככלל, יחס מוגזם לצורה הגופנית הוא כמעט תמיד זיקה מפצלת ומפוצלת, המעלימה מן התודעה את הנפש השוכנת בגוף, או את כלל אישיותו של בעל הגוף. יוצא אפוא כי לא רק ההרסנות מפצלת בתודעתנו את הזולת ואת העצמי, אלא גם התשוקה היתירה.

            דומה שהבחנותיה של קליין כי האופן שבו אנו תופשים את הזולת  עלול לנוע בין פיצול לאינטגרציה,  וכי תפישתו  כישות  מורכבת העומדת בפני עצמה תלויה בתהליך נפשי כאוב (דכאוני) שבו מתפתחת בהדרגה היכולת לאינטגרציה – הן הבחנות מועילות וחשובות.  אפשר למצוא את גלגולן של מחשבותיה, או  צורה אחרת שלהן,  בהגותו של מרטין בובר: "זיקת אני-אתה" שעליה מדבר בובר היא זיקה כוללת ומקיפה המתייחסת לכוליותו של הזולת, בעוד שהזיקה אני-לז הוא שמה של זיקה מפצלת.

            כאמור, קליין  הצביעה על כך שפיצולו של הזולת בתודעה מלווה תמיד בפיצול של העצמי. פירושו של דבר שכאשר אני מתייחס למישהי כאל מושא מיני, לא רק היא מתפצלת בתודעתי – וכתוצאה מכך אינני מתייחס עוד לצדדים אחרים שלה, שאינם נוגעים למיניותה – אלא גם  תודעתי-שלי מתפצלת. שהרי, אף התודעה-המפצלת עצמה מצטמקת באותה עת לכלל זיקה מינית, וצדדים אחרים שלה מופרדים ממנה ומסולקים לשוליה. כך גם במקרה של רוגז – מי שמרגיז אותנו הוא "המרגיז" בלבד, אשר כל טובו עלול להישכח, ואף אנו מתפצלים באותו רגע כעוּס לישות נרגזת ששכחה את מידת החסד או החמלה. בעולמו של העולל מחוברות הזיקות הללו (לזולת ולעצמי) חיבור אמיץ, ולא ניתן להפרידן: העולל של אם טובה חווה את עצמו כעולל טוב, והעולל של אם רעה חווה את עצמו כעולל רע. חיבורים דמיוניים אלה בין זיקתנו אל המושאים הראשוניים לבין זיקתנו העצמית יתקיימו לעד בפנטסיה הלא מודעת שלנו.  מצבי נפש גרועים רבים אשר כרוכים בחוויה של תסכול ושל חסך נובעים מהשתלטותו הסמויה של הקישור "עולל רע – אם רעה" על  הפנטסיה הלא מודעת שלנו. וגם להפך, הרגשה טובה במיוחד יכולה לנבוע מכך שהאם הטובה ועוללה הנפלא שבו לנכוח בלא מודע. יוצא מכאן כי הצורך העמוק ביותר של כל אדם הוא להיות מחובר כהלכה למושא טוב, ההופך לטוב גם אותו. באופן זה ניתן להבין את מניעיהם של אנשים דתיים מסוימים, אשר בעיניהם האל הוא המושא הטוב, העליון והנעלה מכולם. הזיקה לאל מעין זה מספקת תמיכה עזה להרגשת הערך העצמי של המאמין הסוגד לו בהערצה, באהבה ובדבקות.

            כאמור, קליין רואה את הנפש כשדה של מאבקים מתמידים בהרסנותו של יצר המוות.  מאבקים אלה קובעים את העמדה הדיכאונית ואת העמדה הסכיזופראנואידית.  אך קליין איתרה תהליכים נפשיים נוספים הקשורים בהרסנות. הבולט ביניהם הוא הלך-הנפש ההרסני אשר נובע מקנאה. ההרסנות שתיארתי למעלה נבעה מחוויות הכאב והתסכול של העולל. באותם רגעים שבהם נאלץ העולל הרעב להמתין לשד הטוב והמטיב עלולים להתעורר בו זעם רצחני  ושפע של פנטסיות הרסניות. אך העולל מוּעד להתמלא בהרסנות לא רק בגלל מחסוריו ובשל ליקויים בטיפול בו, אלא גם, ודווקא, משום כוחה המזין והמטפל של האם. הוא עלול לקנא באם בשל משאביה ושפעתה, ובו בזמן להיות נתון לחמדנות בולמוסית (greed) כלפיהם. החמדנות, הקנאה וההרסנות הם צדדיו של מהלך נפשי אחד, שהמטפורה הפשוטה שלו היא קניבליות – זלילתו של המושא. זוהי הרסנות גרועה במיוחד, כי היא נובעת מטובו של המושא, ולא מן המגרעות שלו ומכישלונותיו.

            הרגש הנאות כלפי טוּבה של האם, ההפוך להרסנות חדוּרת הקנאה, הוא הכרת התודה. היכולת להכיר לאם תודה מצויה כבר בילדים קטנים מאוד, ואם אין היא נחבלת, היא תלווה לעד את יחסינו עם הזולת המיטיב עמנו. הורים מסוימים מטפחים כראוי את הכרת התודה של הילד ואת יכולת הנתינה שלו, וכך הם מפתחים את חיוביותו האקטיבית כלפי הזולת. אחרים אינם רגישים די הצורך ליכולתו של הילד להכיר תודה או להעניק ובכך הם פוגמים בהתפתחותן של הכשירויות הללו. ייתכן כי בעולמה של היהדות הוּמרה הכרת התודה הראשונית כלפי האם בהכרת תודה ממוסדת כלפי האל, על שברא את האדם ואת העולם. ברכות יומיומיות רבות הן ביטוי מפורש להכרת התודה הזאת.

            תהליך נפשי אחר שאיתרה קליין בנפש העולל, המתרחש אף הוא סביב הרסנותו, הוא התיקון. לאחר שהילד הורס בעולם הפנטסיה שלו את מושאי תשוקתו, הוא  צריך ומסוגל לתקנם.  משמעותו של הפינטוז על הרס המושאים היא מרחיקת לכת – לא זו בלבד שהפינטוז הזה גורם לחוויה קשה של בדידות, אלא הוא אף הורס במקביל את האינטגרציה של העצמי ואת תחושת הערך שלו, אשר תמיד מחוברת לבלי הפרד לאופן שבו הוא חווה את מושאיו. מבחינה פסיכולוגית, העולל לעולם אינו קיים כשלעצמו. הוא והאם הם תמיד ישות אחת, בסיסית וראשונית.

            וכיצד מתבצעת פעולת התיקון? למעשה, העמדה  הדיכאונית היא הליך התיקון הראשוני, כי היא נובעת מן החשש לגורלה של האֵם אִם זו תופקר לפנטסיות הרסניות. אך מצויות טכניקות שונות, ילדותיות יותר ופחות, ואפילו מבוגרות, "לתקן" את הזולת החשוב לנו, לאחר שהרסנו אותו בכעסינו או בנצלנותנו. ילד יכול להתנצל, לבקש סליחה, לתת מתנה וכיו"ב, וכך נוהגים גם מבוגרים. אבל קיימות גם דרכים עקיפות וסמליות לתקנתם של הזולת ושל העצמי. אחדות מן הדרכים האלה הן פתולוגיות – מצויות טכניקות כפייתיות שונות שבאמצעותן שומר האדם על עצמו ועל זולתו מפני הרסנותו הפנימית (לאותה מטרה משמשות גם בטכניקות פתולוגיות נוספות, חמורות יותר, שלא אפרט כאן). אף אידיאליזציה נועדה לעתים להגן על הזולת ועל העצמי מהרסנות נסתרת. ואפילו התמסרות יתירה לגמילות חסדים ולטיפול בחיות עזובות עשויה להיות אמצעי לתכלית דומה. מכל מקום, לתיקון יש מעמד מרכזי בתרבות המערבית. כאשר אומר ישו בשעת צליבתו "סלח להם, כי אינם יודעים מה הם עושים", הוא נתון לתיקון גדול ודִגמי, ומבקש להקנות לכל אדם באשר הוא את היכולת לעשותו, תהיינה נסיבותיו טרגיות ככל שתהיינה. 

            אחת הדרכים היותר מרתקות והיותר מועילות לתקנת הזולת והעצמי בפנטסיה הלא-מודעת היא יצירה ועשיית אמנות. לא פעם בונים היוצרים מחדש את מושאיהם ההרוסים והאבודים באמצעות העשייה האמנותית, וכך הם משקמים גם את תחושת הערך שלהם-עצמם. סיפורו של אורפאוס, המשורר הארכיטיפי, מתאר למעשה את ההרסנות הזו ואת תקנתה באמצעות מעשה היצירה. תהליך היצירה של אורפאוס מחובר לאובדנה של אהובתו  יוּרִידִיקֶה, ולמאמציו להחזירה מן השאול אל עולם החיים. תהליך זה, אשר מוּעד מראש להיכשל שוב ושוב , הוא המנוע הגדול של יצירתו השירית.

 

מראי מקום

דורבן, יהושע (עורך), 2002. מלאני קליין – מבחר כתבים. עברית: אורה זילברשטיין. הוצאת           תולעת ספרים.

לוינס, עימנואל, 1999 (תשנ"ט). "אל מול האחר: שיעור בתלמוד". תרגום והערות: יורם ורטה          ואליזבט גולדוין. מחברת שדמות 10, המדרשה אורנים.

סגל, חנה, 1998. מלאני קליין. תל אביב: עם עובד.

 

 

 

 

 

 

 

48 תגובות

  1. מעניין, מוטי, אם כי לא בריא להאמין לזה.

    • גלדמן מוטי

      וואו. אתה קורא מהר בצורה מדהימה. לא תאמין כמה מועיל להבין כך את הדברים.
      חכה ותראה, אם לא תשכיח אותם מייד מעצמך.כל אחד והגנותיו. כל אחד ועום המושגים שהולם את נפשו.

      • גלדמן מוטי

        צ"ל: עולם המושגים

        • מוטי, זה בסדר שאין לנו הסכמה, לא?
          אין צורך באירוניה.
          עם לווינס הלכתי אתך, והיצגת יפה את קליין.
          אבל הרעיון שיש דחף מוות אינו נראה לי טוב כהנחת עבודה קיומית.
          לעניות דעתי אלה מנגנונים שנוצרים מדיכוי וחיקוי המדכא, ולא מנגנונים יסודיים. בזה איננו שונים, נדמה לי, משאר הטבע. אנחנו רוצים לשרוד באופן הנפלא ביותר בכל מובן אפשרי – כגוף, כרוח, כקבוצה, כיוצרים.

          • גלדמן מוטי

            ברשותך אגיב לך רק מחר. אני מייד עורך שולחן לארוחת ערב לאורחים.

          • גלדמן מוטי

            אמיר, גם אני לא אוהב במיוחד את הרעיון בדבר קיומו של יצר מוות. "ההכרח" בהנחתו מופיע אצל פרויד לראשונה במאמרו הפרובלמטי והידוע "מעבר לעיקרון העונג" בצורה פשוטה ואולי פשטנית אפשר לצמצם את היצר הזה לפוטנציאל התוקפני-סאדיסטי שיש בכל אחד. אפשר כמובן לראות את התוקפנות דווקא כציוד-נפשי תומך שרידה, בהיותו תגובה לתסכולים ולתוקפנות מצד הזולת.כשלעצמי,אני מעדיף לדבר על תוקפנות דווקא כדחף לכוח וכתבתי על זה מתוך עיונים בתפיסתו "הפסיכואנליטית" של שיקספיר.

          • שמח לראות שאין לך הזדהות כזו עם קליין ופרויד אלא גם ביקורת ובעצם אנחנו לא חושבים רחוק כל כך. ככה גם הבנתי מלכתחילה – שאתה פשוט מעיין בה ומציג אותה בדרך החושבת הזאת.
            אשר לדחף המוות וכו" – זה כנראה נושא לשיחה או חילופי מאמרים, ולא לשיח תגובות בבלוג.

          • גלדמן מוטי

            אוקיי. בהזדמנות ראשונה.

  2. דנה לובינסקי

    מוטי, סיכום יפה מאוד ובהיר, וגם הקישור ללווינאס מקורי ומתבקש.
    הייתי בכל זאת מדגישה את הפן ההגנתי של הפיצול והפרויקציה, העובדה שהם נועדו להגן על הטוב מפני הרע, בעוד הדכאון הוא ההבנה הבוגרת שהטוב והרע הנם חלקיים ותמיד חלק מאותו השלם.

    הלא זהו הפן של החמלה וההבנה האנושית העמוקה שנוטים לעתים קרובות לפספס בתיאוריה של קליין.

    אני מבינה שלך פרשנות מעט אחרת לקליין, שהפיצול הוא תוצר של חוסר בשלות קוגניטיבית שאינה מאפשרת אינטגרציה?

    • יפה דנה. הוספת את התוספת המתבקשת.
      מוטי, תודה. מעורר מחשבה.
      ועכשיו הבנתי את נחש היצירה המתפתל בתוכי
      איריס

    • גלדמן מוטי

      דנה, ההגנה על הטוב מפני הרע היא ההסבר המקובל וסטיתי ממנו לשיטתי, כפי ששמת לב.
      אשר לחמלה, הדגש שלי הוא מצד אחד על הצורך להגן על האובייקט מהרסנות ומצד שני הדגשתי כאן את עניין התיקון. במאמר נרחב על אמפתיה שנדפס באלפיים 19 הרחבתי את הדיבור על השלב הדכאוני כמכונן את היכולת להיות בעמדה אמפתית.הראייה של קליין את האובייקט והעצמי כנתונים בהתמדה להשלכות מפצלות ואת יכולתנו, המתפתחת מאוד בהדרגה, לאחד את העצמי והאובייקטים היא בעיניי עיקר תרומתה. מכל מקום, תודה על הקריאה וההערות.

  3. מירי פליישר

    תודה כתוב נהיר לעניות דעתי.
    האם היית יכול לראות את הבלוגייה כגוף אחד שנהג כך או אחרת או יחידים שנהגו במסלולים נפרדים ובצורות שונות.
    כמובן שהדרך השנייה נראית הגיונית אבל מעניין אותי להתייחס לגוף הבלוגייה כיצור משובש ככל שיהיה ולבדוק אותו לאור התאוריה.
    ייתכן שהענין שלי בזה יוביל לפרשנות פסיכולוגית שלי ,בבחינת למה דוקא היא מתעניינת בזה, אבל הרבה מחקרים ורעיונות צצים ממקומות עקומים בנפש , אז למה לא?

    • גלדמן מוטי

      מירי אני ממהר להשיב לך לפני האחרים:לא נראה לי להיכנס לשום דיון בבלוגיה בימים טרופים אלה.

  4. נ.ב.
    אני באמת קצת מדבר קצרנות פה:
    "חיקוי המדכא", כלומר, מכורח, אבל גם מראייה של צדדים אחרים בו (אפשר להיות מדכא רק לרגע): אולי טובו של הפוגע דווקא לא נשכח, ולכן הסכסוך הפנימי מוליד התנהגויות לא רציונליות של פגיעה עצמית?

    • מוטי, מאוד מעניין מה שאתה מביא איתך במאמר הזה. אבל נראה שזה כמעט כמו משחק סקווש של יחיד נגד קיר… די קשה משחק כזה, לא?

      • גלדמן מוטי

        תמי, אינני רואה זאת כך. התיאוריה אינטראקטיבית למדיי ואי מקווה שתרמה משהו למודעות שלך.

        • גלדמן מוטי

          תמי, היא תרמה הרבה למודעות שלי.

          • מוטי, תודה שאתה מאפשר לי להגיב בשיר. המאמר לא הניח לי מאמש…

            מָעַל הָרֹאשׁ

            כָּל כְּאֵב מֵרִים אֶת עַצְמוֹ מֵעַל מַחְשָׁבָה, מֵעַל הָרֹאשׁ,
            כְּאִלּוּ קִבֵּל נְשָׁמָה נִפְרֶדֶת לְגוּף הַכְּאֵב שֶׁל עַצְמוֹ.
            הִנָּהּ הוּא שׁוּב מזְדַּקֵּר,
            תּוֹפֵס נֶפַח,
            מַסְתִּיר אֶת הַפֶּרַח בָּאֲגַרְטָל
            מְשַׁבֵּשׁ אֶת שְׁרִיקְּרֻקּ הַבֹּקֶר

            כְּשֶׁהוּא מַכְאִיב,
            כָּל כָּךְ עֶלְיוֹן,
            לָמָּה לוֹ לִדְבוֹק בִּי,
            שֶׁיַּעֲזֹב,
            שֶׁיֵּלֵךְ לְכוֹכָב זֶבֶל, שֶׁיַּעֲבֹר מִחְזוּר אוֹרְגָנִי
            שֶׁיִּשְׁכַּב עַל סַפַּת פָּרָזִיטוֹלוֹג – מִתְמַחֶה בְּמוּטַצְיָה רוּחָנִית
            אַחַר כָּךְ יַחֲזֹר כְּמוֹ פֶסֶל אוֹ תְּמוּנָה,
            פָּאֵר וִיצִירָה.

            אֲבָל דָּבָר לֹא הוֹלֵךְ לְאִבּוּד
            הַכֹּל רַק מַחֲלִיף צוּרָה
            וְעוֹד אַחַת
            וּמִתְגַּלְגֵּל בַּיְּקוּם הַקָּטָן וְחוֹזֵר

            וְחוֹזֵר
            הִנָּהּ הוּא שׁוּב כָּאן
            נִדְמֶה לוֹ שֶׁקָּרָאתִי לוֹ?!

            (הניקוד רק לצורך קריאה)

          • גלדמן מוטי

            אני שמח שהמאמר, תמי, עורר את נפשך לשורר. השיר מאוד נגע ללבי. הולם את מה שניסחתי פעם: מעבר לכל פלפול תיאורטי כדאי לזכור את הכאב. תודה, תמי.

          • :), מוטי, תודה לך!

          • גלדמן מוטי

            עוד ציטוט, תמי, משיר שלי:"אך מן הכאב גם היפים בשירינו/ והשגינו המבורכים הוא מקורם/חושינו המעונים, חכמי הכאב,/ הם החשים בסגול הזוהר/ ובחמלתה של היד המושטת/ כאב יאיר ראות" הו קירי יקירי ע" 66.

          • מוטי, אחפש לקרוא את כל השיר, כמו שצריך!…

  5. מעניין ומשכיל וכתוב מקצועי.
    אבל לי בכל הנושאים הללו יש איזו שהיא בעיה, למה תמיד קושרים כל דבר, או רוב דבר, לינקות, לאמא (מעניין שלאבא פחות), האם זה גם מדובר במחקר סטטיסטי לאורך מאות שנים, שמוכיח שאם כזו גורמת לבוגר להיות כזה? האם זה מובהק? האם באמת אנחנו יוצרים או גומלים חסדים בגלל הקשר בינקות לאם?

    • אורה ניזר

      מוטי, תודה , מאמר מרתק. כשקראתי בפעם הראשונה את מבחר כתבים של מלאני קליין, הרגשתי נחמה גדולה, אני יודעת על אחרים שחוו דיכאון, ולמה נחמה? אולי זו נחמת שוטים, בכל אופן התובנה הזו שזה המבנה הנפשי שלנו, וחלקינו עם הדגש כזה ואחרים בהדגש אחר, מצד אחד אולי מכאיבה מאד, מותירה אותנו לכאורה חסרי טונים, אבל מצד שני זו נחמה מאחר וזה נתון שאין לנו שליטה עליו, אנחנו רק יכולים לעשות תיקון, וכל אחד בדרכו מרפא את נפשו, וחלק מהתיקון הוא המודעות שלנו התנהלותנו, רגשותינו,והבנת מבנה הנפש שלנו. שוב תודה מוטי.
      הייתי שמחה בהזדמנות להעלות לשיח בלוגי את תפישתו של לוינאס את האחר, שהיא הולכת איתי מאז לימודי הפילוסופיה היהודית. ובלי להכיר את כתביו מאז הילדות. כן זה קשור באם… אם יהיה לי כוח, זמן, אעלה את הנושא בפוסט ואם מישהו יקדים אותי אדרבא.

      • גלדמן מוטי

        תודה אורה. שמחתי לגלות שאת מכירה את קליין. אני ממתין לפוסט על לוינס.מקווה שיהיה לך כוח לכתוב אותו בהקדם, למרות מכת הקייץ.

    • גלדמן מוטי

      איציק, תודה. מלאני קלין טפלה בילדים
      קטנים מאוד ומחקריה הפסיכואנליטיים הסתייעו בכך, אבל היא טפלה גם במבוגרים. כבר פרויד העלה את הרעיון שהילד הוא אבי המבוגר. אבל למען האמת השפעות ההורים נמשכות על פני שנים רבות וקשה מאוד להפריד בין השפעות בינקות ובילדות להשפעות של אינטראקציות מאוחרות. על מעמדה של השפעת האם ראה גם תגובתי לתמר להלן.

  6. מאמר מאוד מעניין.
    ניתן למצוא עוד אודות מאמרה של מלאני קליין בספרו של פרופסור גיורא לשם: "טירוף סטייה ויצירה"
    המאמר המדובר הינו: A Contribution to the Psychogenesis of Manic-Depressive Stats – 1935

  7. סליחה, פרופסור גיורא שוהם כמובן.
    ספר מרתק.

  8. מוטי, נראה לי שהתיאוריה של קליין עושה במידה רבה מיתיזציה/ אידיאליזציה של העמדה הדכאונית. אני מוצאת שזאת בעיה, גם בהקשר הטיפולי וגם בהקשר החברתי-תרבותי הרחב יותר. דבר נוסף: יוצא מטענתה המרכזית שהאם "אשמה" בכל הבעיות הנפשיות של ילדיה – ובאופן מוקצן הרבה יותר מאשר אצל פרויד, נדמה לי. אני שואלת את עצמי מה טענה זו באה לשרת בתרבות הפטריארכלית שלנו: אולי את קיבוע הדיכוי הנשי על ידי כליאת האשה ב"מלכודת האימהית" (שב"חובה" התרבותית להיות לאם)או להיפך – יש כאן המלצה לנשים לחשוב מחדש על ה"אימהות" כעל בחירה שמקורה ברצון חופשי? מה דעתך?

    • גלדמן מוטי

      את מיטיבה לטעון תמר. תיאורטיקנים פוסט קלייניאנים (ויניקוט,מלצר)הדגישו את חשיבותה של העמדה הסכיזופרנואידית כמקור לאנרגיה תוקפנית מחייה ורלוונטית.מקובל כיום, שחשוב להיות בתנועה בין העמדות. הקיבעון באחת מהן מצטיירת כבעייתית. אשר לתפקיד המכונן של האם- הרי יש בזה הגיון רב אם לזכור שהיא מטפלת בנו בתקופות מעצבות. הדיונים הקליניאניים אכן השכיחו מדיי את תפקיד האב. אצל לאקאן יש תיאוריה כמעט הפוכה בה לפאלוס תפקיד מרכזי מידי, אבל גם הוא ראה את מרכזיותו של הצורך באהבת האם ולה מוקדש בעצם דיונו ב"שלב המראה" .
      אבל קליין לא האשימה כלל ועיקר את האם בכל הקורה בנפש הילד. ההפך הוא הנכון: היא תלתה את התפתחות הילד
      במנגנונים אוטומטיים וביולוגיים שיוצרים מציאות מנטאלית שאינה תלויה
      ישירות בהתנהגות האם.עוצמת התגובה הסכיזופרנואידית לדידה אינה תלויה ישירות בהתנהגות האם, אף שהאם מגרה אותה. יש מקום לטענה שהיא הגיעה לרעיונותיה גם כדי להסיר מעל עצמה את האשמה על התפתחותם הלקויה של ילדיה.

      • תודה, מוטי, על ההבהרות המרתקות.
        הדוגמה מלאקאן דווקא מחזקת את האינטואיציה הבסיסית שלי: אצלו האשה הרי בכלל איננה קיימת… אלא כאם שגם ממנה יש "להיפטר" בשלב המעבר אל הסדר הסימבולי… שוב תודה, תמר.

        • הזהו האדם?! כמה עצוב ככה לנוע מהסכיזו פראנואידי לארוס בין הדכאון והמוות לארוטי, בין התאנטוס לארוס ומה עם נשמת האדם ? זה קוצר ידה של הפסיכולוגיה למיניה, שאינה רואה את האלמה , הנשמה שום תיקון לנפש לא יביא רווחה לנשמה ,גם האמנות היא סוג של אסקפיזם, מוטי, יותר מאשר תיקון ,התיקון האמיתי לוקח את יצר ההרס העצמי הטמון בנפש ובאותו יצר אגואיסטי ומתמיר אותו לאהבת חינם איך עושים זאת? לזה דרושה תורה רוחנית ולא פסיכולוגית

          • גלדמן מוטי

            חנה, להערכתי תאהבי יותר פסיכולוגים כויניקוט, קוהוט,ויונג. לאקאן היה ער לכך שלא ייתכן הסבר כוללני לנפש. תמיד תישאר "שארית משמעותית" לא מוסברת. וכך המצב גם במעמדן של תיאוריות בתחומים אחרים.

          • אני קרובה ליונג, נראה לי הכי רוחני לתפיסתי כתלמידת קבלה, תודה מוטי על ההמלצה הערותיך תמיד מעשירות ומחכימות

          • אפילו הפיסיקה המודרנית מתקרבת לתפיסה הרוחנית ראה תורת הקוונטים ו ותאוריית המיתרים .הכל חמקמק ולא נתפס ושובר מסגרות של תאוריות ,לא המדע ולא הפסיכולוגיה נותנים תשובות ודאיות

  9. משה יצחקי

    מוטי, שמחתי מאד לקרוא.
    א. בגלל שמחברת שדמות, (יורשתה של כתב העת "שדמות" שמקורו בין היתר ב"שיח לוחמים"), יקרה לליבי, ולצערי ללא הד מספק.
    ב. אהבתי את ההתבוננות על האירועים האחרונים מכמה נקודות תצפית, יהודית, פילוסופית ופסיכואנליסטית. וטוב שלא הגענו לפסיכיאטרית:)
    ג. בדברים של מלני קליין עלי עוד לעבד ולחשוב, אבל הזווית של לוינס על בסיס ראייה חדשה של הדת מרתקת. תפיסה זו משוחחת ללא ספק עם התובנה של סארטר שטען כי האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם שמשמעו: אחריות האדם לזולתו במציאות נעדרת אב.

    • גלדמן מוטי

      ברוך שובך משה. טוב שהזכרת לי את סאטר בהתייחס ללוינס. כידוע, לוינס פעל בצרפת, ובוודאי היה נתון לרישומו של האקזיסטנציאליזם בגרסתו הצרפתית ולא רק לקריאותיו בתלמוד. אבל הוא הצליח להראות בצורה משכנעת מאוד, להערכתי,כיצד התלמוד מעודד אחריות רבה על הזולת.

  10. כמה טוב ומעשיר שמישהו לוקח את הדברים למימד עומק שכזה!

  11. מאמר מצויין, מוטי. אני לא יודע אם צודקת קליין בכל טיעוניה (והלא אלה הן מחשבותיה, ואין לכך אישוש מדעי) בדבר האם הטובה והאם הרעה על כל המשתמע מכך בנפשו של העולל, אבל טיעונה כי "התשתית הנפשית של האדם מתעצבת בתבניות של זיקה לזולת, שאותן כינתה יחסי אובייקט" נכון מאין כמוהו, לעניות דעתי. זה גם נשמע לי טריוויאלי, אבל אני לא מבין גדול בפסיכואנליזה, ואם הטיעון הזה חדשני עד כדי כך שקבע את מגמות ההתפתחות של הפסיכואנליזה העתידית, אז שאפו לקליין.

    והסייפא של מאמרך נוגע לכל אחד ואחת מאיתנו בבלוגייה. יפה.

    • מאמר מצויין, קראתיו במקום לעסוק בעבודתי. אגב, קראתי את "מבחר כתבים" של קליין והיא בהחלט האירה פינות חשוכות- בעיקר בנושא הזיקה לזולת, ועל אף שאיני מסכימה עם כל טיעוניה, היה מרתק לקרוא ולנסות להבין מעט יותר את הלא נודע הזה שהוא נפש האדם.

    • גלדמן מוטי

      היי שחר. זה לא טריוויאלי בכלל. כי היא סטתה בזה מדרכו של פרויד, שראה את האדם כמכונה הנתונה ללחצים כמו הידראולים, המבקשים להם פורקן. מבחינתה, היצרים יש להם מלכתחילה דפוסי זיקה לאובייקטים. השלב הבא בהתפתחות הפסיכואליזה יהיה להניח שאין שאפילו אין יצרים המבקשים פורקן בדפוסים אפריוריים. אלא יש אינטראקציות המעוררות יצרים.

  12. קראתי בעניין. התיקון הוא ערך מרתק ביהדות עבורי ומרפא כל דיכאון.

    אני גם מאמינה גדולה בכתיבה.

    האם הטובה והרעה עוזבת אותנו באיזה שלב ב"ה כך נראה לי.
    עשרים שנה אנחנו במחיצתה ועוד 20 שנה אנו מששתחררים ממנה.

    אם כי היום הטווחים גדלו כי הדור יותר דבוק להורים ואולי עובר תהליכים שקשורים גם במדינה , בחברה, בדת..
    זהו.אלו הרהורי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן