בננות - בלוגים / / יצירת המציאות – הרהורים פסיכואנליטיים
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

יצירת המציאות – הרהורים פסיכואנליטיים

               יצירת המציאות – הרהורים פסיכואנליטיים

 

 

המידה בה מסוגלים אנו ליצור את מציאותנו משתנה לפי  סוג המבט באמצעותו אנו בוחנים סוגיה זאת. האויב הגדול של  האמונה כי מציאותנו נוצרת על ידי עצמיותנו בכוונת-מכוון, הוא רעיון הסיבתיות. ככל שאנו מאמינים בסיבתיות, ומחפשים ומוצאים סיבות להתנהגותנו בהתרחשויות העבר, כך נראית התנהגותנו נטולת חירות. הסברת התנהגות אנושית מפרספקטיבה של סיבתיות אופיינית לא רק למדעים המדויקים ולפסיכולוגיה של ימינו, אלא אפילו לשיטות רוחניות עתיקות יחסית כהינדואיזם וכבודהיזם, המסבירות את מצבו של  האדם באמצעות רעיון הקרמה, שכל אחת מהן מפרשת אותו בדרכה. אבל כל השיטות המסבירות את התנהגות האדם כתוצר של סיבות מן העבר, גם משאירות לו פתח מסוים של חירות, המאפשר לו לנהוג לפי רצונו ותכניותיו העתידיות, ולא רק לפי הסיבות הדוחפות אותו. זוהי, כמעט מטבע הדברים, גישתן של שיטות ריפוי פסיכולוגיות – שכן הן מניחות כי ניתן לסייע לו לאדם להיחלץ  ממצבו – להירפא או לצמוח. פרויד, שהיה נתון לרעיון הסיבתיות באדיקות האופיינית לפילוסופיית המדע של זמנו, סבר כי המשא והמתן של פציינט עם האנליטיקן והטכניקות שלו, עשוי לגרום לכך שאי סדר נפשי והתנהגותי יחלפו, ושהסבל הנוירוטי יומר בסבל רגיל. המודעות לדחפים היצריים  ולהגנות מפני ביטויים, יש בה לדעת פרויד כדי להגדיל את חירותו של האדם בבחירת התנהגותו.

 

פרויד גרס, אף זאת ברוח פילוסופיית המדע של זמנו, כי מה שהאנליטיקן עושה הוא חקר האמת הנפשית של המטופל. המטופל מדווח לו על סימפטומים, שאינם אלא סימנים לאי סדר פנימי וסמוי ביחסו של האדם אל דחפיו. וחקירתו מסוגלת לאתר אי סדר זה, ולהכניס בו, בעזרתה האדיבה של המודעות, סדר שהשפעתו על הנפש תהא ריפויית. אבל עם התחלפותה של פילוסופיית המדע  המודרניסטית, שהייתה פוזיטיביסטית-אמפיריציסטית, בזו הפוסטמודרניסטית, העומדת בעיקרה בסימן "המודעות הקוואנטית", נראה  הקשר בין המטפל למטופל  כמעשה מסוג אחר. המודעות הקוואנטית מקורה בפיסיקה הקוונטית, והיא טוענת כי שיטת המדידה  קובעת במידה רבה את תוצאות המדידה. כלומר שהמחקר איננו מגלה אמת אלא יוצר אמת.

 

אם זה המצב במדעי הטבע, הרי על אחת כמה וכמה זהו המצב במדעי האדם. הפסיכולוגים התעוררו להבנה, כי יותר משהם מגלים  בשיח התרפויטי, אמיתות היסטוריות בעלות אופי מכונן על נפש האדם, הם יוצרים אמיתות שניתן לכנותן "נראטיביות", מתוך פרספקטיבות שהן בעלות אופי נראטיבי כשלעצמן. החוקר הפסיכואנליטי רוי שייפר הצביע על התבנית הנראטיבית של חשיבתו של פרויד: לדעתו, פרויד פעל בתוך תבנית  מחשבתית שבקשה תמיד אחרי חית הפרא הנסתרת באדם המתורבת. מה שפרויד גילה שוב ושוב כאמת לא היה אלא מה שהלם את הנראטיב התשתיתי הזה. אבל יש מקום לחשוב כי האדם יש לו צרכים נוספים על אלה המשותפים לו ולחיות. פסיכואנליטיקנים שבאו אחרי פרויד דברו בעיקר על המשאלה שלנו ליצור חיבור טוב – לאו דווקא מיני-יצרי – עם זולת טוב, כצורך המכריע ביותר. זווית זאת יצרה תגליות משלה ויצרה "סיבות" חדשות להתנהגות האנושית והסבירה מחדש את התועלת שבפסיכותרפיה. זווית זו יצרה למעשה מחדש את הפסיכואנליזה, והסבירה את התועלת שבה בעיקר בסוג הקשר שנוצר בין המטפל למטופל. המטפל הפך לזולת הטוב מכולם,  המתקשר משך תקופה ארוכה למדי, ברציונאליות ובאמפתיה, עם המטופל הרעב לקשר טוב. ביחסים אלה יוצרים המטפל והמטופל עולם ששניהם שותפים ביצירתו. דימוי זה של השיחה הטיפולית שולל מהמטפל מעמד של סמכות-על המכתיבה אמת הידועה למעשה מראש כאריג תיאורטי. מטרת המפגש השיחתי  אינה בעיקר חקר האמת, אלא מעין שותפות למשחק יצירתי במשמעויות. מי שתרם להתפתחות התפיסה הזאת של התהליך הטיפולי יותר מכולם, הוא הפסיכואנליטיקן הבריטי דונאלד וודרו ויניקוט. בתיאוריה הפסיכואנליטית שלו יש מעמד מיוחד לתהליכים יצירתיים ולחווית היצירה. אלה נקשרו על ידו ל"עצמי האמיתי" ולתחושה של חיות. "העצמי הכוזב," לעומת זאת, קשור בסתגלנות ובתחושה של מוות בחיים.

 

התיאוריה של ויניקוט מיוסדת  בראש ובראשונה על תצפית  בהתנהגותם של עוללים. ויניקוט  איתר  בהתנהגותם מצב ביניים בין  המציאות הפנימית הסובייקטיבית  למציאות החיצונית-אובייקטיבית. תחילה, אומר וויניקוט בלוע התינוק במציאות סובייקטיבית  העשויה כולה פנטסיות. מחוץ לעולם הפנטסטי הזה אורבת לעולל המציאות האובייקטיבית – עולם הכפוף לחוקי הפיסיקה ולמשמעויות שיצרו אחרים. בין המציאות הפנטסטית-סובייקטיבית לבין זו האובייקטיבית משחק הילד בחפצי מעבר –  בחפצים שהם אובייקטים סובייקטיביים. חפצים אלה הינם מעבריים, כי הם מאפשרים את שלב הביניים בין המציאות הפנימית לזו החיצונית, בכך שהם בו-בזמן סובייקטיביים ואובייקטיביים. פיסת הבד עמה משחק הילד כצעצוע ראשון קיימת במציאות החיצונית, אך הילד יכול למלא אותה במשמעויות כרצונו – היא יכולה להיות  לדידו גוף האם, השד, הילד עצמו, אחים, הפרשות הגוף, איבר המין, האב ועוד. חפץ המעבר הוא חפץ המאפשר לילד חוויה של יצירה, של היות בורא, שאם היא תשתמר אצלו היא תהיה מקור היצירתיות של המבוגר. יצירתיות זאת יכולה להיות אמנותית או מדעית, אבל חשוב מכך, היא תהיה חוויתו של הפרט את חייו כאירוע שהוא יכול לעצבו בחרות סבירה. התאמה יתירה של העצמי לתנאי המציאות האובייקטיבית יוצרת "עצמי כוזב" המסתיר את עצמו מעצמו ומזולתו, כדי להיות זה שמצפים ממנו, כביכול, להיות. ואילו "העצמי האמיתי" הוא זה המחובר למרחב מעבר פנימי מתוכו ניתן  לו לברוא-ליצור את עולמו.

אבל נשאלת כמובן השאלה עד כמה מסוגלים אנו ליצור את חיינו ועד כמה  נתונים אנו להשפעות אינספור –  חלקן גלוי וחלקן סמוי –   המעצבות אותנו ואת יצירותינו. דומה כי את התשובה לכך ניתן למצוא דווקא בעשיית אמנות. כאשר צייר מצייר דיוקן מתוך התכוונות להעתיק את פניו של המצויר בנאמנות מרבית – עדיין יש בידיו כמעט אינסוף דרכים לעשות זאת. ויכולתו להכריע באופן ההולם את נפשו ואת נפש המצוייר והמתייחס במיומנות לכללי עשיית האמנות היא שתקבע את חווייתו היצירתית ואת יצירתיותו. כדי להגיע לעמדה יצירתית כזאת נחוצה מידה נאותה של אוטונומיה, אהבה עצמית ואומץ, ותכונות אלה, לדעת ויניקוט, יש בידי האם הטובה-דיה להנחילם לילדיה. המשחק הראשוני במרחב מעבר מתפתח אם הילד מסוגל להיות לבדו לפרק זמן נאות. היכולת להיות לבד – הודות לכך שאתה מרגיש מוזן, מוגן ואהוב די הצורך – היא לדעת ויניקוט מתנאי היסוד של היצירתיות לסוגיה.

 

 

 

 

 

 

 

19 תגובות

  1. מוטי, האם יהיה נכון להגיד ש"העצמי הכוזב" נבנה בינקות על ידי המטפל שלנו (בדרך כלל זו האם). ז"א ההיזון החוזר של האם, יוצר בנו את האישיות שלנו, כפי שהיא תבוא לידי ביטוי בעולמנו הבוגר, אבל בוא בזמן מרחיקה אותנו "מהעצמי האמיתי"?.
    ככל שהמרחק גודל בין שני הפרמטרים הללו כך יש בחווית החיים שלנו את תחושת חוסר המושלמות , תיסכול וסבל. לא?

    • מוטי גלדמן

      תמי, האם יוצרת את העצמי האמיתי ואת
      העצמי הכוזב גם יחד. ככל שהיא מאפשרת לילד חוויה של יצירה ואותנטיות כך היא מצמחת ומרחיבה את העצמי האמיתי. ככל שהיא תובעת הסתגלות היא מצמחת ומגבשת את העצמי הכוזב. כאשר היא עושה את תפקידה כהלכה, העצמי הכוזב שהיא מגבשת בילד מסוגל לאפשר את קיומו של העצמי האמיתי.היא נכשלת כאשר העצמי הכוזב אינו מאפשר חיים לעצמי האמיתי.

      • :)כן "העצמי האמיתי" לעיתים קרובות חבול כך שנדרשת איזו שהיא תרפיה כדי לטפל בזה…כיצד הפסיכולוגיה מתקנת את "העצמי הכוזב"? מלבד בנתינת סביבה אוהדת?

        • נ.ב. אני מאמינה ש"העצמי האמיתי" בא מוכן לעולם- איתנו, ויש לו ידע רב מכל העולמות מכל הגלגולים. הוא למעשה מובנה בתוך הנשמה שלנו. כל החיים אנחנו נלמד מי אנחנו "כעצמי אמיתי".
          והדיכוטומיה בין הידיעה הזו ל"עצמי הכוזב" היא הסבל…

          • מוטי גלדמן

            תמי, השקפתך היא השקפה אחרת על העצמי האמיתי . כבודה במקומו מונח. עניין של אמונה בעיניי. העצמי האמיתי של ויניקוט וגם של קוהוט הוא תוצר האינטראקציה בין פוטנציאלים גנטיים
            להתנסות באם נענית ואמפתית שיש לה רגישות נאותה כלפי הילד כיוצר של מציאותם המשותפת. גם לגבי התאורטיקנים האלה המתח בין העצמי האמיתי לעצמי הכוזב יכול להיות מקור לסבל רב.הרחבתי את הדיבור בעניין במאמרי העצמי האמיתי ועצמי האמת המופיע בספרי הקרוי על שמו.

          • תודה מוטי. הספר בטח מרתק…וגם המאמר כאן..

  2. מעניין ביותר.
    אני מאוד מסכים שהיכולת להיות לבד
    היא תנאי יסוד ליצירתיות, אבל השאלה אם היכולת הזו קשורה רק במה שהאם או האב מעניקים, או עד מתי בהתפתחות נחפש את ההסברים בילדות הקדומה ובהורים, שאלו דברים שאי אפשר לשנות בדיעבד, והאם רק ההבנה שלהם עוזרת.

    • מוטי גלדמן

      איציק, חקירת השפעות הילדות מאפשרת
      למטפלים לדעת היכן לחפש את התקלות
      וכיצד לנסות לגבור עליהן.

  3. יש המון אומנים שלא הייתה להם אם אוהדת ובכל זאת יצרו והעצמי שלהם נראה לי " אמיתי" יותר מאלה של יקירי ההורים.
    יש לי קצת בעיה עם תאוריות פסיכולוגיות, סיווגים להפרעות נפש וכדומה , זה כל כך לא מדויק.
    לפעמים העצמי האמיתי נוצר תחת הלחץ והרצון למצוא " אמת" במקומות שלא ניתן להעניקה .

    נראה לי שיש אמת יחסית בדברים , אבל ממש יחסית .
    חג שמח.

    • מוטי גלדמן

      כדי להרחיב את התמצאותך בנושא אני ממליץ לך לקרוא את מאמרי על קפקא שפרסמתי בשעתו בבלוג. קפקא הוא מקרה
      מיוחד במינו ברוח השלילה הפועלת ביצירתו וניתן ליחס זאת בעיקר להשפעת אביו. אך לאמו המכילה והאמפתית היה ככל הנראה תפקיד מכריע ביכולתו ליצור.
      מכל מקום, הרבה מאוד אנשים שיכולתם ליצור ולהתבטא מזערית נדרשו להסתגל בלבד, בלי שום כבוד לעצמיותם. יכולתם לשהות בבדידות , אם לא נכלאו בצינוק, קרובה לאפס. יוצרים לא מעטים,הודות לאינטליגנציה גבוהה במיוחד בה ניחנו, שמשו לעצמם הורים חדשים שתקנו את מה שפגמו ההורים המולידים.

      • נהניתי מהמאמר .
        תודה מוטי .
        הוא אכן הזכיר לי את מאמרך על קפקא .
        כוח ההשפעה של האם או האב לכיוון יצירה או לא , אם כך ,חשוב . ולי כמשמיצת הורים מתמידה זו נקודה מנחמת למרות שיש לשער שלו היו חיי מושפעים רק מהם היה גורלי מר . מה שאני מציינת זו השפעה של "אנשים טובים באמצע הדרך" לחשוף את האני האמיתי . ותודות גם לאל.

        • מוטי גלדמן

          מירי, תמיד,אכן, אפשר להיתקל באדם שיהיה, אם לנקוט מושג של קוהוט, "זולת-עצמי"
          טוב, שיאפשר ויגביר יצירה וביטוי עצמי. נראה שפגשת אנשים כאלהלאורך הדרך. וויניקוט היה מציין לעצמו ולמטופל, כארוע חגיגי כמעט, כל ביטוי של יצירתיות בשיחה הטיפולית. כאשר העצמי האמיתי חבול מאוד המטופל לא מסוגל אפילו לדווח מה קורה לו. אין לו היצירתיות הנחוצה כדי לנסח את קיומו, שלא לדבר על כך שאינו יוצר יצירות אמנות.

  4. מוטי, אני די מסכים ועדיין נראה שהפסיכולוגיה מדדה אחר תורות עתיקות ממנה במירוץ אל המציאות. רק הכפירה בהיותה של הפסיכולוגיה כלי שלם להסבר רוחו של האדם יכלה לחלץ מפי אנשים כמו ויניקוט את המובן מאליו – את ההכרה בכך שהווייתו וחווייתו האישית של האדם חובקות הרבה יותר מן המציאות הנפשית, וכי קיים מרחב פוטנציאלי שבין היחיד ועולמו, שבו על האדם לפעול ולבוא לידי ביטוי. מה שידעו תמיד הפילוסופיה, הדת והשירה המטאפיזית סומן כהכרה מהפכנית בשדה הפסיכואנליזה: ההכרה בכך שהיצירתיות האנושית היא נתון יסודי ולא תחליף או תוצאה של נתון נפשי קודם.

    • מוטי, אני רואה שהותרת את הטענה ללא מענה או תיקון.
      מעבר לדיון עצמו שכן מעניין אותי, אני מקווה שלא מצאת בדברים משום ביטול למאמרך הנאה. ולא אוסיפה…

  5. תמיד טוב לחזור ולהיזכר בתהליכים בסיסיים כל כך. היש קשר בין רשימה זו לשיחה בליל הסדר, עם אליה הצעיר המחפש את העצמי האמיתי שלו בקבלה?

    • מוטי גלדמן

      סבינה, לא חשבתי על אליה הצעיר כשפירסמתי את הרשימה הזאת. לכאורה לימוד קבלה הוא כניסה למערכת רבת ציוויים המגמדת מאוד את העצמי האמיתי.
      אבל המקובלים לדורותיהם הפכו את התורה ל"חפץ מעבר" ושיקעו בה בהשראה רבה כל דבר שההשראה העניקה להם, כולל מחשבות כפירה די מסוכנות ומוזרות. רחל אליאור כתבה על כך דברים מרתקים,ואולי אביא כאן כפוסט רשימה עשכתבתי בשעתו על דבריה, המעניקים לפרשנות הקבלית ממד פוסטמודרניסטי.

  6. מוטי, מרתק.
    על פי תפישתו של ויניקוט אפשר לומר כי "האדם המשחק", היינו זה שיש לו את היכולת לראות בחפצים אובייקטים ממשיים הוא אדם בריא? ובעניין זה אמר שילר:
    "האדם משחק רק בשעה שהוא אדם
    במלוא מובן המלה, והוא אדם במלוא
    מובן המלה רק בשעה שהוא משחק.."(פרידריך שילר, מכתבים על חינוכו האסתטי של האדם, 1795)

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן