בננות - בלוגים / / ראשית היופי
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

ראשית היופי

ראשית היופי*

הַיֹּפִי הָרִאשׁוֹן הוּא תַּצְלוּם:

גּוּפָהּ הַקָּפוּא בְּרִקּוּד

אָחוּז בִּזְרוֹעוֹתָיו שֶׁל אָבִי

קוֹרֵן לֹבֶן מִשִּׂמְלָה שְׁחוֹרָה

וּפָנֶיהָ מֻפְנִים אֶל הַצַּלָּם

וְעֵינֶיהָ שְׁקֵטוֹת וּמֶלַנְכּוֹלִיּוֹת קְצָת

אֶפְשָׁר שֶׁבִּשְׁעַת הַצִּלּוּם

כְּבָר הִתְהַוֵּיתִי בִּפְנִימִיּוּתָהּ

וְהַתּוֹדָעָה שֶׁהִתְנַגְּדָה לְאַהֲבָתֵנוּ

הֵחֵלָּה מִתְרַקֶּמֶת.

 

הַיֹּפִי הַשֵּׁנִי הוּא שֵׂעָר –

אֲשֵׁדוֹת בּוֹעֲרוֹת שֶׁל אָדֹם טִיצְיַאן

שֶׁנִּגְּרוּ עַל כִּתְפֵי הַמּוֹרָה

אֲשֶׁר לִמְּדַתְנִי קְרוֹא וּכְתֹב,

שֵׂעָר אֲשֶׁר שִׁעְבְּדַנִי בְּסָמוּי

לְכָל אַדְמוֹנִיּוֹת הֶעָתִיד

כְּשֶׁחָלְתָה, וּבַכִּתָּה הִשְׂתָּרֵר שְׁחוֹר הַלּוּחַ –

הֶחֱלִיפוּהָ מִפְלְצוֹת שִׁעֲמוּם

שֶׁהֶאֱרִיכוּ אֶת מַחֲלָתָהּ יָמִים רַבִּים.

 

הַיֹּפִי הַשְּׁלִישִׁי הוּא גֻּלָּה –

אַחַת מִגֻּלּוֹת הַמִּשְׂחָק הַשְּׁקוּפוֹת

בְּתוֹכָהּ רַחַף פַּרְפָּר צָהֹב

כַּדּוּר זְכוּכִית הוּא יְדִיעָה שְׁלֵמָה

וּפַרְפָּר הוּא חָכְמָה חֲכָמָה מִבְּעָלֶיהָ,

אֲבָל פַּרְפָּר הוּא בְּעִקָּר פַּרְפָּר

וְכַדּוּר-זְכוּכִית הוּא בְּעִקָּר כַּדּוּר-זְכוּכִית

 

בַּגּ"וּלוֹת שִׂחֲקוּ יַלְדֵי הַשְּׁכוּנָה הַחֲזָקִים, הַזְּרִיזִים,

בֵּינֵיהֶם הָיִיתִי יֶלֶד זָר וּמוּזָר

יֶלֶד בְּבוּעַת זְכוּכִית.

* מתוך "מילאנו" , הקיבוץ המאוחד, 1988.

33 תגובות

  1. והשיר הוא היופי הרביעי.
    הזהיתי עם הילד שלא מתחבר למשחקי הג"ולות.

  2. השיר הזה חי ונוגע, מוטי. ממש אפשר ללוות אותך לשם.

  3. נפלא מוטי.

  4. השיר הפותח את "מילאנו", ספר שכולו ראשית היופי, ושיושב בספרייתי כמו תנין זהב של ממש

  5. דפנה שחורי[

    מוטי

    אחד השירים האהובים עלי בספר
    שמככב על מדף ספרי"העוד משהו" שלי

  6. "ילד בבועת זכוכית" – יאן ריכוורגר היטיב לצייר אותך כך.. אהבתי את השיר

    • מוטי גלדמן

      איריס,אני מניח שאת מתכוונת לדיוקן הראשון (בגירי פסטל), שמופיע בספר הדיוקנאות שיצא ב"שבו". הדיוקן החדש התלוי בתערוכה שבמוזאון תל אביב כבר אחר לגמרי.

      • דווקא התכוונתי לזה שאצל המוזיאון כרגע. כמו ציפור עדינה משקיפה מגולת זכוכית (האמת שהוא היטיב לצייר את האור ואת המהות.. ואת זה אפשר לראות גם את לא ממש מכירים..)
        את זה של "שבו" לא מוצאת בספריה כרגע, להשוות

        • מירי פליישר

          שיר כל כך יפה. נחמד להיזכר. היופי הוא MUST לחיים ולאמנות.
          גם אני ראיתי את דיוקנך במוזיאון תל אביב. הפתיע אותי . בעיני אתה הרבה יותר צעיר אבל מאידך יש בו כל כך הרבה רגישות ויופי שבא מבפנים ומאיר החוצה .
          בכלל איזו תערוכה מרהיבה ליאן . מכובדת . הוא ראוי לה .

          • מוטי גלדמן

            היי מירי. גם בעיניי הדיוקן מוצלח.
            קצת מביך אותי לדבר על השתקפותי בתודעת האחר. אומר רק שיאן קרא לדיוקן אחרי שסיים אותו "עננים כבדים" וחשבנו יחד שמדובר בענני דאגה
            כי שוחחנו בזמן ציור הדיוקן על גילנו ועל המודעות למוות שהוא כופה עלינו. עם זאת העננים הכבדים הללו גם מבשרים גשמי פריון.

        • מוטי גלדמן

          נראית לי התרשמות בלתי מדויקת בעליל.אין שום דבר ילדותי בדיוקן החדש ואפילו לא מכונס. יש לא מעט איכויות אחרות. אבל כרגיל העולם עשוי נקודות ראות .כל אחד ומבטו. נראה לי שקשרת בחופזה את סיום השיר הזה למה שראית.

          • התכוונתי להגיד משהו טוב… ילד לא במובן "ילדותי" אלא ה"ילד הפנימי", וכמו שאתה אומר, כל אחד ומבטו. חופזה היא לא הקטע שלי, בכל מקרה
            וגם אמרתי
            שאהבתי את השירים

  7. השיר יפה, נוגע ללב ואיתו נסחפים אל הימים ההם, אל נבכי הזמן, אל הזיכרונות היפים של הילדות.

  8. מוטי,

    יופי צרוף, טהור וחודר אל חדרי-לב ובטן.

    האם ניתן להשיג בחנויות את "מילאנו"? האם ניתן לרכוש אותו אצלך? בבית ההוצאה?

    • מוטי גלדמן

      מריו, שמחתי באומרים לי. עוד יש עותקים בהוצאה. אם לא פרסמת בקיבוץ המאוחד ספר מספריך, אמור להם שאתה קונה את מילאנו בשבילי ותזכה בהנחת המחבר.

      • תודה, מוטי.
        🙂
        ובכל זאת, ארכוש אותו בעבורי, ואוותר על הנחת המחבר.
        או שאזמין אותו דרך חנות ספרים עצמאית (חותם או סיפור פשוט), ואתה תחתום לי עליו לכשיזדמן לנו להיפגש.

  9. מוטי, הבית הראשון הזכיר לי מאוד את השיר הפותח את "שירי האבל" (המרתקים) ב"הו קירי יקירי" (הנפלא לכשעצמו) – חזרתי אליו לפני כמה ימים בעת שכתבתי את הביקורת על הפואמה של ליאורה בינג-היידקר.

    השיר הזה נוגע בנימים הדקים של התודעה, הנפש והזיכרון ומצליח לטוות בצורה חכמה, שאופיינית מאוד לכתיבה שלך (ולפחות על סמך היכרותי את שירי "הו קירי יקירי) תמונת זיכרון מאוד צלולה ומפוכחת, אם כי מרגשת, במובן הפואטי של הריגוש.

    • מוטי גלדמן

      וואו, תודה SAM. הסקרנות אוכלת אותי
      לדעת מי אתה ומה שמך… (נשמע קצת תנ"כי ונמלץ אבל בעצם מדויק)

      • זה נורא פשוט – אני לא מתחבא מאחורי פסבדון. SAM הוא למעשה ר"ת של שמי – שי אריה מזרחי. (ובבלוג שלי יש עוד פרטים).

        על לא דבר. תודה לך על השיר, עשה גם לי חשק לרכוש את הספר.

  10. מה נאמר – מושלם. פשוט מושלם. שיר האמהות והשערות והגולות… יש יותר נשי מאמא? יש יותר נשי משער אישה? יש יותר נשי מגולת זכוכית?

    • מוטי גלדמן

      היי יוסי. אתה צודק לגמרי. היופי הראשוני היה נשי. על השרירים של אבא
      שלי, המתאגרף והכדורגלן, ידובר בשיר הבא. המון תודה.

  11. סיגל בן יאיר

    מקסים לגמרי מוטי, ההנכחה החזקה של הצבעים בכל בית, הניגוד מול המשלים.
    והסוף מוחץ הלב. יפהפה.

  12. תודה, מוטי, זה שיר יפהפה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן