קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

נמרים

 

 

ליניב ברנר שלמד אצלי בנעוריו, בבית הסופר של תל אביב, כתיבת שירים

נמרים

 

סיפורים של באבל

שירים של שלונסקי

סיפורים של יזהר

סיפור קצר של פוגל

ועוד אחרים

השליכו אותם  לרחוב

ויהיו לערמה  נטושה

 

היורשים, כך נראה,

אינם מתעניינים בספרותנו

אך על הספרים חסו

וחשבו על טובת השכן

כלומר על טעמי ועל הנאותיי

בעיקר באבל ופוגל

 

אך אפשר בשווה

שעניינם של יורשים אלה

בספרותנו המתחדשת תמיד

כה רב

עד שיש  בספרייתם

עותק מכל ספר

שצבר המנוח בספרייתו

 

כך או כך, יצא הפסדם בשכרם

ונקלעו הם והמנוח לתוך שירתי

 

ואילו אני זכיתי בחזון ובהארה

לראות את ספרייתי שלי

מוטלת גם היא  ברחוב

ובתוכה הספרים שכתבתי

שבאחד מהם יידפס השיר הזה עצמו

 

אבל אולי, לא יורשים ירשתי

ואין כאן שום מנוח

אלא אדם שמאס בספרות

בכלל, ובספרות העברית בפרט

והוא מתכנן מסע אין סופי

או בעצם סופי ואפילו סופני

בסאפארי של טנזניה

כשהוא מבקש אחר פרק הסיום

לסיפורו האטי והמשמים קצת

בציד נמרים –

 

בהדרגה נאה יהפוך מציַד לציִיד.

 

 

 

 

27 תגובות

  1. מיכל ברגמן

    קשה להאמין שמי שצד ספרים יזרוק אותם -אפילו אם בחר לו כקריירה שנייה להיות לטרזן.
    לזרוק ספרים כך בערימה לרחוב מעלה בי אסוציציה לגופה שהשליכו ושחייבים היו גם לבתר כדי שנראה את מה שיש בפנים. כמו לזרוק את רוחו של נפטר.

    התרגשתי מהשיר הזה. והצטערתי.

  2. היי מיכל קראת את ברגישות, כרגיל. כמין המשך לדברייך אפרסם כאן בקרוב סיפור על שכן צייר חובבן שאשתו השליכה לרחוב, אחרי מותו, את הצבעים שלו,את הפלטה וחלק מהציורים… אני מתבטא שם באופן דומה למה שכתבת בתגובה.

    • מיכל ברגמן

      תודה מוטי. מחכה לסיפור. האם באמת או שאתה המצאת (בדרך כלל זה לא ממש מעניין אותי אבל זה נשמע כ"כ בלתי מתקבל על הדעת!)

      • מיכל, כל פרט בסיפור הזה הוא מהמציאות. הוא אחד מסדרת סיפורים על שכנים שכל פרטיהם מעוגנים לגמרי במציאות, בכוונת מכוון.

        • מיכל ברגמן

          אולי אתה מצליח לשמוע את האנחה שלי עד אליך? אתה צודק שסיפורי המציאות הם הבלתי אפשריים ביותר.

  3. מה שתפס אותי בשיר הוא דווקא נקודת הסיום הקוהלתית אבל המצומררת-מחויכת. פתאום הספרים הזרוקים שבהם גם השיר הם רק משל – הצייד הופך לציד: והוא הדין בציידי המשמעות.

  4. זה מעניין למצוא ברחוב ספר שלך ובו כתבת
    על תופעת זריקת ספרים, בפרט שלך, לרחוב
    (כמו רקורסיה מעולם המתמטיקה-מדעי המחשב).
    וכל השאר כמו שמיכל כתבה לגבי המרגש-מצער הזה.

  5. יעל ישראל

    שיר אהוב.

  6. אני בעיקר מלאת קינאה. האוצרות שיש לרחוב להציע מהנות יותר לפעמים מלהציץ לבתים. שיר יפהפה

  7. שירה ארד

    פשוט מצוין. תודה.

  8. יניב ברנר

    תודה על ההקדשה

    לשיר הזה יש כל כך הרבה צדדים, כמו ברבים משיריך האחרים, שאני לא יודע מאיפה להתחיל. במבט הערני? בהומור המלווה בנימה של יאוש, של סופיות, או להיפך? ברעיון המשובב ששכניך חשבו על טובתך, כלומר על הנאותיך, כשהשליכו את ספריהם לרחוב? במעבר מהפרוזאי אל השירה ומשם בחזרה אל פרוזה אחרת, אל פרק הסיום? בפרק הסיום המפתיע באוויר הפתוח – אך המכותר נמרים – של טנזניה המנוגד כל כך לספרים החתומים בספרייה או על שפת הרחוב? במשורר שגורלו יהיה דומה? בהסתכלות על ספרים מושלכים ברחוב וכתיבת הסיפור שלהם, ה"ביוגראפיה" שלהם. ושלך, ושל כולנו? בקשת הרגשות המנוגדים לכאורה שעולה בשיר בתמונה אחת בלבד: כעס, חמלה (על הספרים, על הספרות, על המנוח האפשרי, עליך עצמך) שעמום (מסיפורו האיטי, מסיפורנו האיטי אולי), ואימה.
    ועוד הרבה דברים אחרים.. אקרא אותו שוב

  9. סיגל בן יאיר

    המוטיב של התערבות חיצונית שמניעה את הכתיבה שחוזר אצלך בשירים יפה כל כך. אתן קווצה משיערי תמורת סיפור של באבל.

  10. כאיש ערירי, נגע מאוד לנפשי. מה יהיה על הספרים והדיסקים והציורים והעתיקות וכלי הבית האהובים והשמיכה של הכלב והטי שירט הישנה שקניתי באמסטרדם לפני שנים והמחשב האישי והמחשב הפחות אישי והכלי לביצה רכה שכה אהבתי?… מגלה אותך, מוטי – והגילויים נפלאים.

    • אורה ניזר

      השיר מאד מרגש ונוגע בהירהורים שעולים ועלו לי בעצב, אני מרשה לעצמי לתפוס מקום בבלוג שלך כדי לספר שלפני שנים נברתי בספרים בחנות של פולאק, ומצאתי שם ספרים מספריות של אנשים מוכרים בעיר, וביניהם מספריתה של אנדה אמיר פינקרפלד, וקניתי אחד מהם, ובו הקדשה מדם הלב של אדם שכתב הקדשה לאנדה על ספר שירים שאחותו כתבה מגיל 15, כשהיתה בת 17 כשניספתה בשואה, המחשבה שהלב שלו בשירי אחותו זרוק בערמה לא נתנו לי מנוחה , אז קניתי אותו שהזכרון הזה ישכון בסיפריתי קרוב ללבי. ומה יקרה איתו כשאלך לעולמי ומה יקרה עם עוד אלף הספרים שלי … גם על זה מהרהרת, ואעצור כאן.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן