בננות - בלוגים / / שמלות כלה
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

שמלות כלה

שמלות לכלה*

 

 

כיוון שהנני רווק כרוני, אך טבעי הוא ענייני בשמלות כלה – אותן שמלות לבנות והדורות המשובצות לעתים אבני-חן וזכוכיות. בצפונם של הרחובות דיזנגוף ובן יהודה בתל-אביב התרבו בשנים האחרונות החנויות המציעות שמלות כאלה,  ונראה כי הן מתחרות זו בזו בהצגת דגמים מקוריים של שמלת האושר בחלונות הראווה שלהן. כמי שעוצר לעתים מזומנות ליד החלונות הללו, וכמי שיש בו תערובת מאוזנת של רגשי קנאה ובוז כלפי  מוסד הנישואים, דומני שיש בכוחי לדון בשמלת הכלה העכשוויות באורח אובייקטיווי .

            הדבר הבולט ביותר בשמלות העכשוויות הוא כוונתן הבלתי-מרומזת להקנות לכלה בטקס כלולותיה מעמד של כוכבת סקס. רבות מן השמלות החדשות חושפות במלואן את כתפי הכלה ונושאות את שדיה כשהם גלויים למדי וכמו-גדושים אל עבר מבטו של קהל-המוזמנים החוגג. כאשר מכוסה האזור החשוף בהינומה שקופה הוא מצית דמיונות, וברגע שמוסרת ההינומה מתחיל הדבר הממשי לחרמן הורמונים. מוחי השוקק כבר יצר תסריט לסרט פורנו שבו מיד לאחר טקס הנישואים המסורתי עושים בכלה כל קרואיה אותם מעשים שבעבר יועדו לחתן בלבד. יכולתי אפילו לחשוב על רב מקומי נשוא פנים שהיה נשאר בחפץ לב לחלק ב".

            גם החתן עשוי ליהנות ממעמדה הכוכבי של הכלה. ראשית הריהו מגלה בליל כלולותיו כי לא לקח לו סתם אחת, אלא כוכבת צירף אל חייו, שהיא יפיפייה בעיני כל המשתוקקים אליה. ויתירה מכך, כל הקרואים חפצים בה, אך היא – לבה יוצא דווקא לחתנה ורק אליו. העדפה כזאת יכולה לגרום  למועדף אושר רב, לפחות לזמן מה. אף שלגברים קנאים יש בכך משום מאזן אימה שערעורו עלול לחולל אסון.

            מעמדה של הכלה ככוכבת סקס נשאב בעיקרו מעולם תקשורת ההמונים. ביום כלולותיה  הכלה היא מעין שחקנית קולנוע וטלוויזיה בכירה, הראויה לשלטי חוצות עצומים, כלומר לחשיבות עליונה בתודעתנו. שהרי כבר כולנו הורגלנו בכך שרק אנשים המככבים בקולנוע ובטלוויזיה, או על שלטי חוצות אחרים, יש להם ממשות מלאה וערך נכבד. למעשה מתחלק העולם למפורסמים וללא-מפורסמים לישויות אשר חדרו למעגל תקשורת-ההמונים ולאלה המנועים ממנו. משום כך נתמכת תמיד שמלת הכלה גם בתצלומי וידאו. וערביי עכו, ראיתי בשעתו, מגדילים לעשות, ומסריטים  את החתן והכלה כשהם יושבים מעדנוֹת בסירה המפליגה בים סמוך לשקיעה. לכלות ולחתנים רבים יום הנישואים הוא הזדמנות חד-פעמית להקנות לעצמם חשיבות במרחב הציבורי, ויש בכך פאתוס נוגע ללב.

            מכל מקום, טקס הנישואים העכשווי כמו מלמד אותנו כי הכלה מוכנה להסתגל לתנאי חברתנו ולהעדיף את הפופולאריות על האהבה. והפופולאריות, כידוע, הרבה דרכים מובילות אליה וכולן כשרות במידה שווה. כוכבת סקס שהיא שחקנית קולנוע נודעת, אשר מקדמת את המכירות של סרטיה, חשובה בעינינו כמעט כראש הממשלה. מתוך מנגנונים חברתיים אלה החל כנראה הנשיא-לשעבר הנחמד של אמריקה, ביל קלינטון, למזג באופן כפייתי במקצת את תפקידו הנשיאותי עם תפקיד כוכב הסקס. ודומני שגם צ"יצ"וּלינָה, שייסדה בשעתה את "מפלגת האהבה" האיטלקית, התכוונה לרוץ לנשיאות איטליה ולא רק לפרלמנט. צ"יצ"ולינה, אגב, מופיעה  בסרטיה לא פעם כשהיא לובשת שמלת כלה, ובכפות ידיה העטויות כסיות לבנות היא נושאת דובי-צעצוע  קטן. גם הנסיכה האנגליה המנוחה דיאנה זכתה לפופולאריות לאומית ועולמית הודות למזיגה של מלכותיות עם כוכבנות מין מעין פּוֹת מלכותית. ואף פנינה רוזנבלום שלנו, שביקשה לכהן כחברת כנסת, הבינה היטב את יתרונותיה ברוח התקופה.

            גם הרקדנים הצוּפיים, שהופיעו ב-2001 במשכן התל-אביבי לאמנויות הבמה בריקודי הסחרור שלהם, לובשים למחולם שמלות כלה לבנות. כשמתחיל הסחרור נפרשות כנפי השמלה ונדמות לכנפי פרפרים, או לעלי כותרת של פרחים גדולים. מתחת לשמלה נגלים מכנסיים לבנים הנעצרים ליד נעלי עור שחורות ורכות מאוד, שבועטות בקרקע וקובעות את כיוון הסיבוב. חתנם של הרקדנים המיסטיים הללו אינו אלא האל עצמו, אשר על שמו חוזרים בטקס עוד ועוד, כמין מנטרה.

            אך לובן בגדם של הרוקדים אינו מייצג רק את טוהר לבבם וזוֹך משאלותיהם את צניעותה, נאמנותה ואהבתה של הכלה – אלא גם את לובנם של תכריכי המת. כי הריקוד המסתחרר ממית  את האני לשעה קלה ומאפשר לנפש העירומה ממנו לנסוק אל הרקיע השביעי. החיבור האסוציאטיבי בין בגדי הכלה לתכריכים מועצם גם בשל האירוע שבו נהוג טקס הריקוד העיקרי של כת הדרווישים הצופיים: חג פטירתו של ג"לאל א-דין רומי, אשר היה מייסדו של הפלג הצוּפי הרוקד ואחד המשוררים החשובים והפוריים בכל הזמנים. הריקוד חוזר על פטירתו של רומי באורח סמלי, כצורה של נישואים עם האל .

            ועם כל זאת, עולמם של הצופים אינו טהור מארוס, ואפילו ארוס פרוע למדי, אף שהוא מתועל לעֵבר האל. כל מי שמכיר את שירתו של רומי יודע מתוכה כיצד השפיעה אהבתו העזה לדרוויש הנודד שאמס מטבריז – שניחן ביופי רב, גופני ונפשי כאחד – על התפתחותה של הצוּפיות. אבל גם התאהבות ביופיים של לפחות שני נערים אחרים (האחד שוליית נפח והאחר מתלמידיו של רומי) השפיעה  על יצירתו הרוחנית, הפיוטית-מיסטית. ארוס הומוסקסואלי ונרקיסי גודש את שירתו של רומי, אשר תמיד מעבדת את הכיסופים אל הידיד הארצי לכלל כיסופים אל הידיד השמימי. זוהי דרכם של מיסטיקנים – לרומם את הנפש באמצעות שחרור הארוס מכבליו התקניים. אבל זו גם דרכם של הרבה יוצרים חילונים.

            כפי  שאומרים ז"יל דֶלֶז ופליקס גוּאטְרי בספרם הנודע אנטי אדיפוס תקן פעילותו של הארוס במערב היה כפוף תמיד לכללים פטריארכליים, כלומר למשאלות הכוח של המעמד השולט. התרת רסן התשוקה פירושה חופש ומהפיכה של המחשבה וההתנהגות. אפילו הכלה המקומית, המככבת בשדיים כמעט חשופים, היא אישה שנגאלה מחובתה להישחֵת בהדרגה או להימחק כליל מחמת שירותיה הנאמנים לבעל, הכוללים לידות מרובות ועבודת-פרך מטמטמת במטבח.

            מצד שני, שחרור הארוס מתקניו המוסרניים או הכוחניים גם עלול ליצור בקלות מינֵי שיעבוד חדשים. ריבוי המושאים המיניים אשר מאפיין כעת את חיי כולנו הודות לפיתוייה הגסים של תקשורת ההמונים יוצר דת חדשה-עתיקה של הדוניזם פגאני, שאין בה מקום לאהבה ולראייתו של האדם כשלם פסיכוסומטי. הכלה החדשה השתחררה והיא חולמת כעת על קריירה שוויונית וכוכבית. היא מציעה את גופה למבט הגברי כדי לפתותו ולשלוט בו – אך מה על יכולתה כאוהבת נאמנה? דומה כי הכלה המשוחררת השתחררה בעיקר מבעלה.

            יותר ויותר  נעשה אני לשמרן. אפילו חלף בראשי הרעיון המשונה לאסור על הומוסקסואלים לקיים יחסי מין  מלאים לפני שיינשאו זה לזה.

 *מתוך ספרי "העצמי האמיתי  ועצמי האמת", הוצאת הקיבוץ המאוחד.

 

 

 

 

14 תגובות

  1. מיכל ברגמן

    איזה המשך מצוין לענייני אריך פרום.
    אני מודה שהכלות מביכות אותי.
    מביך אותי שמצטלמים עם ביריה חשופה ומחוך שלבשו החברות של טולוז לוטרק.
    אהבתי את האירוניה השמרנית שלך.
    רואים חתונה ומתחשק להיות אולטרא שמרן עד כדי גיחוך.
    ומ עם כלותיו של ישו?
    אני מוצאת להן יותר ויותר מקבילות בעולם הדתי שסביבי. תגובה קיצונית למציאות הקיצונית שתיארת.

  2. בערבי כלולות, ככל שהכלה יותר מפוארת וגרנדיוזית, נעשה יחסי אליה יותר סרקסטי ומפוקפק, ואי אפשר שלא לדעת ולחוות שהפוזה מלאכותית ובכלל לא מלכותית; המפוכחים והזהירים יודעים, שזיווג הוא אין סוף ויכוחים, אמירות, ליחשושים, רחשושים, בחישות חומריות ועסקי מסחר "נפשיים", שמהודקים היטב בין קפלי הסאטן של השמלה החד פעמית הזו באותו ערב, וכשהיא נפרמת מהגוף, מה נשאר? ויכוחים, אמירות, בחישות, עסקי מסחר, ריחוק וכו" ופחות אהבה וחום. בעיניי, ככל שהכלה פשוטה וצנועה ניתן להאמין יותר בכנות שלה כלפי ה"עסק" שהיא הולך להקים עם אהובה. גם יש בי תיעוב לשמלות כלה!

    • מרדכי גלדמן

      מיכל ול" תודות על התגובות. נראה שהנושא עורר אצלכן השראה, אם לשפוט פי התגובות.

  3. לא נראה לי ששדים חשופים קשורים דווקא לשמלת כלה. כל התרבות היא חשופה וזאת אופנה. אני התחתנתי עם שמלת כלה בעלת כתפיות שמוטות וזה היה נראה לי טרוויאלי.
    כנשים אנחנו פשוט קורבנות של אופנה ופנטזיות. אין לנו צל של מושג מה זה עושה לכם, וגם לא אכפת לנו.
    לי אישית אין יותר ענין במחול הזה.בכל אופן כתיבתך טובה.

  4. איציק אביב

    אני עושה יוגה בנמל ת"א המחודש. שם על הדק כל הזמן חתן כלה מצטלמים עם הבגדים. כבר לא הכלה היא הבעיה בעניין הבגדים, במה שכפות היום החתן – שאלוהים ישמור, מחלצות כאלו שבין מלצר (בלי להעליב ) וליצן (כנ"ל). אישה זוהרת מלווה במשהו (בהחלט לא מישהו) שנראה הכלאה של נהג האישי, או שוער בבית מלון.
    במלים אחרות החתנים, מבחינת הבגדים, לדעתי הן היום המגוחכים והבעייתיים וכולי.

    • נכון אבל לא מדוייק, יש הרבה חתנים "קוליים" שעוברים את זה במכנס לא ראוותני וחולצה בחוץ, ורק הכלה תלויה עליהם כמו "נזם" חסר פרופורציה.

      • איציק אביב

        ויש גם הפוך.
        גם כלה יכולה להיות קולית, פשוטה, וחושפנית במידה הנכונה.
        מה שרציתי לומר שהבעיה לא רק אצל הכלה, וממה שאני רואה שם היא יותר ויותר אצל החתן.
        הכלות, עד היום, רובן לפחות בלבן,
        החתנים סגולים-ורודים וכאלו.

    • מרדכי גלדמן

      איציק.שמח לשמוע שגם אתה עושה יוגה. בגדי החתן הם עניין לרשימה אחרת. אבל יש מקרים רבים בהם הבגד העיקרי של החתן הוא הכלה.החתן לובש את הכלה.

      • רונית בר-לביא

        החתן לובש את הכלה, והכלה לובשת את כל עוגת הקצפת על עצמה ….

        וקראתי את כל הטקסט שלך והוא מצויין בעיניי ואני מאד מסכימה,
        ואהבתי גם את הדימויים מהריקודים הסופיים.

        דבר אחד לא הבנתי: אם אתה נעשה לשמרן, מדוע עולה במוחך לאסור קיום של יחסי מין לפני החתונה רק אצל הומוסקסואליים? למה האפלייה ולמה לא לקיים אותו הדין לגבי הטרוסקסואלים ?

        ומבינה את הרצון לשמרנות, או לפחות לצניעות, ולא מדובר במשהו דתי:
        נמאס מהמגמה החברתית בה רק אם אתה מפורסם אתה קיים, בה האהבה מתרוקנת מתוכן, וההצגה היא החשובה.

        אולי בגלל זה, ארוע החתונה אצל חילוניים, כלומר אנחנו, דוחה אותי ברמות.
        הרבה פחות דוחות אותי חתונות צנועות דתיות, כאשר הדתיות שם לא מוקצנת ואין הפרדה בין נשים לגברים, אבל ערב הכלולות מלא מלא בתוכן אמיתי פחות או יותר, ויש הרבה הרבה פחות מוחצנות והילולה מאשר אצלנו.

        • מרדכי גלדמן

          רונית.המחשבה לאסור על הומוסקסואלים לקיים יחסי מין לפני נישואיהם היא בדיחה הנובעת מכך שהומוסקסואלים חוגגים את המיניות שאינה כרוכה בהכרה ממשית של הפרטנר הרבה יותר מאשר הטרוסקסואלים. ברור שמוטב שגם הומואים וגם הטרואים יקיימו יחסי מין לפני הנישואין – צריך להכיר גם מהאספקט הזה לפני ששוברים את הכוס.

      • כן, וככל שהחתן "לובש את הכלה בפאר", אני תוהה כמה הפאר הזה יעלה לשניהם בהמשך, כי ההצגה, כידוע בחוק החיים, חייבת להימשך.

  5. כמה שאתה צודק.

    חבל שאני לא יכולה לצרף תמונה של בת אחי בחתונתה. היא פסעה בשביל כאילו היא כוכבת קולנוע באוסקר, עוד רגע היתה מנופפת ידה ל"ילידים" כמו אוויטה פרון. איזה בידור. זה כל כך מגוחך החרושת הזו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן