בננות - בלוגים / / אלבום משפחתי ישן II
הכרטסת
  • nekuda

    שמי נקודא זינגר . נולדתי בשנת 1960 בעיר שלגים נובוסיבירסק, בסיביר הרחוקה. למרות זאת שמי הפרטי אינו שם רוסי או יפני, אלא ארמי-תנ"כי, שמופיע בספרי עזרא ונחמיה. למדתי תורת התיאטרון ותולדותיו במכון לתיאטרון, מוסיקה וקולנוע בלנינגרד, והיא סנקט-פטרבורג היום, ועבדתי בתיאטרון אופרה בעיר הולדתי כמעצב במה. בדרך לישראל ביליתי כשלוש שנים בריגה, בירת לטביה, וכיהנתי כ"אומן לטבי עממי". בשנת 1988 סוף-סוף התישבתי בירושלים.

אלבום משפחתי ישן II

על התצלום השני אני מזהה סצנה מוסכמת לאמנות הרנסנס: מדונה עם ישו הקטן ואנה הקדושה ברקע (אם-סבא זינגר). בכניסתו לברית הישנה אבי אכן קיבל שם יהושע רב המשמעויות, שלא היה בו כל שימוש ושום משמעות פרט להיותי נקודא בן יהושע. שמו הרשמי של יניה היה יְבְסֵי מיכאילוביץ'. אני מבקש לא לבלבל: יְבְסֵי ולא יבוּסִי כאותו גוי קדום שבנה את עיר חפצי.
השאלתי  מהאלבום את הזוג הסמלי כמעט, וללא בושה השתמשתי בו באחת העבודות שלי. מדוע קיפחתי את אם-סבא זינגר? אין לי תשובה אחרת מזו שמאוד רציתי להכניס לתמונה את הדוד מַתיָה שהביא את החבית ואת הדוד מרדכל  הרופא, ואת פייול-פַּבְלוּשא הקומיסר המתפקר, ויחד אתם  גם את שיה הצדיק מז'וכוביצה, שעשה נסים לאבותינו ולבני הכפרים בבילורוס ובאוקראינה, ושמו הלך לפניו, ונאמר על אודות אותו בעל הנס בין אנשים תמימים במלים פשוטות: "היכן ששיה מהלך, שם האלהים מוציא לחם".
אבל כרגע לא בו מדובר.
אם-סבא זו, סופיה פיליפובנה, 'בת הרוקח', כמו שהיה כתוב עליה באשרת שהייה בעיר הבירה, סיימה את 'הקורסים האקדמיים הגבוהים לנשים',שהיו בשביל נשים שחרות השכלה דאז תחליף לאוניברסיטה. אינני יודע עליה הרבה. פרט אחד זכור לי מסיפורי אבי: סבתא שלי, וילהלמינה, הציקה לה מדי פעם כשקראה לבעלה הצעיר, לסבא מיכאל שלי בסגנון רוסי עממי: 'מיכיילוֹ'. אם-הסבא כל פעם נאחזה בלבה: "היא קוראת למישנקה שלי 'מיכיילו', כמו לעגלון!"

אלבום משפחתי ישן I


 

8 תגובות

  1. צופה מהצד

    הו, בדיוק ביקשתי עוד בפרק הקודם, והעלית עוד! כמו קסם. תודה, זה כל כך יפה.

  2. יש לך את המגע שהופך דברים למיוחדים
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל