בננות - בלוגים / / המחבר מהרהר בנושא של שפה משותפת
הכרטסת
  • nekuda

    שמי נקודא זינגר . נולדתי בשנת 1960 בעיר שלגים נובוסיבירסק, בסיביר הרחוקה. למרות זאת שמי הפרטי אינו שם רוסי או יפני, אלא ארמי-תנ"כי, שמופיע בספרי עזרא ונחמיה. למדתי תורת התיאטרון ותולדותיו במכון לתיאטרון, מוסיקה וקולנוע בלנינגרד, והיא סנקט-פטרבורג היום, ועבדתי בתיאטרון אופרה בעיר הולדתי כמעצב במה. בדרך לישראל ביליתי כשלוש שנים בריגה, בירת לטביה, וכיהנתי כ"אומן לטבי עממי". בשנת 1988 סוף-סוף התישבתי בירושלים.

המחבר מהרהר בנושא של שפה משותפת

 

 

מה הסינים! אפילו עם עצמך לפעמים אתה לא מצליח לתקשר, בייחוד ממרחק של שלושים שנה. ומה עם בני ארצך? הטוראי זינגר לשעבר, אתה בטוח שמישהו מבין את העברית שלך?

 לא מזמן עורכת אחת אמרה לי שאי-אפשר להשתמש במלה 'רלסים', שזאת רוסית, ושאף-אחד לא יבין מה זה. למחרת הגיע אלי שיפוצניק

כורדי (מְבצעַ עבודות שיפוץ שמוצאו בארץ מידן) בעניין נזילות בדירה, והתחלתי לספר לו שהתקרה שוכבת על פסי ברזל כאלה… "על רלסים", דייק השיפוצניק, ולא נשאר לי אלא להסכים אתו. וכעבור זמן-מה נוסף התגלה לי באחד הספרים הנשכחים סיפורם האמיתי  של הרלסים הירושלמיים, ויחד עם זה גם מקור ההיסטורי של הרטיבות הנצחית בתקרותינו הקדושים.  הסיפור שהיה כך היה: "בשנת 1892 הונחה מסילת הרכבת לירושלים, ובעודפי קורות הברזל (ריילסים) השתמשו לבנייה. האמצעים החדשים שיפרו את איכות הבנייה ואת חוזקה. התקרות נתמכו בקורות, וביניהן הושם מילוי של טיט וחרס. לא היה עוד צורך בכיפות קמורות מסורתיות".

 

 

12 תגובות

  1. ברוך שובך. השיפוצניק הוא מן הסתם כורדי.
    חוץ מזה – אשמח להמשיך ולקרוא על חבורת הטוראים שלך.

    • טוראי זינגר, זה נשמע רומנטי

    • תודה רבה על ההערה. מיכל!
      ועל תשומת ליבך הבלתי רגילה – כרגיל.

    • מיכל, למה כורדי?
      כשיפוצניק בדימוס, אני יכול להעיד ש"רילסים" היא מלה כל-ישראלית כמו "שייבה", "מוטרה", "מסטרינה", "קונגו", "שליכט" ועוד (=דסקית, אום, מרית, פטיש אוויר, טיח גימור).
      ברוך שובך טוראי נקודא.

      • נקודא כתב שהשיפוצניק היה כורדי לא הלרסים. כורדי זה ב-כ"? לא? אני מתחילה להתבלבל.

      • ברוכים הנמצאים!
        הנה אתה רואה כמה מילים יפות יש בשפה העשירה שלנו!
        דרך אגב, המילון באמת מרשה לכתוב גם קורדי בק".
        טוראי זינגר מצדיע לשיפוצניק בדימוס אור!

        • ברוך הנמצא. העניין הוא שכל כורדי יגיד לך שכותבים ב-כ" למרות שאפשר אחרת. ולכן השיפוצניק יזהה את עצמו כ"שיפוצניק הכורדי"…

  2. חחחחח מצחיק ומזעזע בו זמנית.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל