בננות - בלוגים / / תינוקת של תינוקת
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

תינוקת של תינוקת

 

אני רוצה להמליץ על ספר ילדים שקראתי עכשיו. אבל האמת, הוא מומלץ לכל מי שאוהב אגדות עם. שמו, "שש גיבורות גדולות במיתולוגיות של עמי העולם" (הוצאת כנרת) וכתבה אותו שהם סמיט, חברתנו לבלוגייה.

שהם מספרת שהיא התכוונה לכתוב ספר על גיבורים וגיבורות, אבל כשהסתבר לה שכמעט אין גיבורות של ממש במיתולוגיות של העמים, היא החליטה להתמקד דווקא בגיבורות. התוצאה, רק שש גיבורות.

 

תאמינו או לא, אבל רוב הנשים בספרות העמים העממית הן כל מיני רפונזל שעולים אליהן דרך צמתן הבלונדינית כדי לאנוס אותן, כל מיני פנלופה שמחכות עד בוש לאהוביהן, וכל מיני סיטות (סיטא הייתה אהובתו של ראמה ההודי) שנחטפות. לא הכי פמיניסטי, אה?

 

כדי לשנות את זה, סמיט עשתה מעשה. התוצאה: שש גיבורות, אחת משלנו (מרים אחות משה); אטלנטה הציידת מהמיתולוגיה היוונית, שנזרקה על ידי אביה שלא רצה בנות, ומי שגידלה אותה הייתה דובה (דווקא נראה לי כיף גדול), ולכן כשגדלה הפכה לציידת; איסיס שהיתה קוסמת ומכשפת בתרבות המצרית הקדומה, ושתי אחיות מהוואי בשם פלה והיאקה, שהיו בנות אלים, אבל שונות זו מזו בתכלית השינוי.

 

אבל האגדה הנשיית שהכי קנתה אותי, שממש הדהימה אותי באה מהתרבות האינואיטית שבגרינלנד. האגדה האסקימוסית הזו פשוט הורסת. שמה "קאוארשוק, אל האוצר היקר", ואלוהים, איזו חוכמה פסיכולוגית כעמוקה חבויה בה! תמיד כשאני קוראת אגדות עם, אני המומה מהתובנות הפסיכולוגיות של כותביהם העלומים, או אולי של האנשים שהמציאו אותן והעבירו אותן מפה לאוזן.

 

קאוארשוק הייתה אישה שחיה בגפה ורצתה תינוק. כל שכנותיה חפרו לעצמן תינוקות בשלג, ורק לה לא היה. ונורא בא לה על תינוק רך וחמוד. אז שלחו אותה למצוא תינוק רחוק רחוק. כשכבר התייאשה אחרי שחפרה עמוק בשלג וכמעט קפאה למוות, פתאום היא קולטת שמישהו חופר אותה. מישהו דיבר מעליה, וקול תינוקי אמר: "מצאתי אחת! מצאתי אישה קטנה ויקרה! אימא קטנה וחמודה!"

 

 

כאן אני חייבת להביא ציטוט:

"תינוקת! קאוארשוק לא האמינה למראה עיניה. תינוקת ענקית כמו דובה, ורודה כמו צדפה, צוחקת בלי אף שן בפה, נשאה אותה מתוך המנהרה בעדינות רבה. שם בחוץ, בין הדשאים היו המון תינוקות ענק! הם זחלו, דידו, חפרו באדמה, וחלק כבר מצאו וחיבקו …. אימהות!

    "נומי נומי, אימל'ה שלי," שרה התינוקת של קאוארשוק לאמה, וקאורשוק שהייתה עייפה נרדמה מיד.

    הימים הבאים היו מוזרים, קאוארשוק שכבה בזרועות התינוקת שלה, אכלה דייסה והאזינה לשירי ערש ששרה לה התינוקת.

     "נעים לך אצלי?" שאלה התינוקת.

     "מאוד,"  ובאמת היה לה נעים בחיק התינוקת, נעים וחמים.

 

לא ענקי, תגידו? לא ענקי? כמה שהקטע הזה הבעית אותי ברגע הראשון שקראתי אותו. אישה מבוגרת בחיקה של תינוקת ענקית בגודל מפלצתי? אבל אז הבנתי את המשמעות הפסיכולוגית שחבויה שם.

 

רק אחרי שקאוארשוק קיבלה מספיק אימהות טובה מהתינוקת שלה (אבל בעצם, מהתינוקת שבתוכה), רק אז היא לומדת להיות אימא טובה וראויה, למצוא תינוק משלה ולהפוך לאימא. רק כשהיא מתקנת את ילדותה ונותנת לעצמה אהבת אם, היא מצליחה לממש אימהות ראויה וכשירה. רק אז מגיע לה להיות אימא.

 

איזה יופי, אה? איך, איך איזה אסקימוסים "נבערים", "לא מודעים" יכלו להגיע לתובנה כה עמוקה? דברים שהפסיכולוגיה שלנו הגיע רק במאה העשרים!

 

חבל שברונו בטלהיים לא פירשן גם את האגדה הזו. אני בטוחה שהוא היה עושה ממנה מטעמים.

 

אגב, קראתי ב"הארץ" ששולמית אלוני לא הבינה את האגדה הזו. היא חשבה שהיא "מוזרה". לא אתפלא אם דווקא נשים, ובעיקר אימהות, לא "יבינו" אותה.

 

מה לא אהבתי בספר? את העיצוב שלו. נדמה שרצו ללכת על עיצוב, צבעים וכריכה כמו של פעם. אפילו השם סתמי ולא מעורר השראה. האיורים בטעם המיושן של ישי מישורי לא מצאו חן בעיני. לא יודעת, זה הזכיר לי ספר כמו מפעם, ואני לא בטוחה שהילדים של היום יקנו את זה. הם צריכים הרבה צבע, כרומו, משהו יותר חי ותוסס ופחות שמרני.

 

מצד שני, לקובץ סיפורים על עוד גיבורות, אני כבר מחכה. 

12 תגובות

  1. יעל זה נשמע מקסים ומלא דמיון ותובנות מזהירות. איזה כיף שאת ערה בשעות לילה מאוחרות. אני מבינה לחלוטין את רעיון התיקון הקודם לאימהות. אך אני חושבת שזה לא סתמי שזה קורה רק לאחר שהן נפגשות. מפני שהתיקון מתבצע בצורה חופפת. אני חושבת שהתינוקת משיבה לאם את ילדותה וכך יש באפשרותה לחוות שוב את השנים הרכות ולנסות ליצור אותן יפות יותר משהיו לה. הלוואי וזה יצליח.

    • חגית, אני דווקא רואה את זה אחרת. לא זה מה שאומרת האגדה. כלל וכלל לא. קודם צריך לרפא, ורק אחר כך את זכאית לאימהות. לא במקביל! זו משמעות האגדה למעשה. זו חוכמתה הרבה.

      קודם כל, זה מדגיש כמובן את רצונן של רוב הנשים ש"ילד יאהב אותן". את שומעת את זה אפילו מילדות בנות 15, שמביאות תינוק כדי ש"מישהו יאהב אותי". כאן כאילו הגשימו את הרצון הזה, למרבה הבעתה. כי זה מבעית כמובן. מבעית שתינוקת מגדלה את אימא שלה. אסור שזה יהיה ככה, למרות שלא פעם זה ככה. כמה שהם היו חכמים, האסקימוסים האלה, למות!

      אז זה דבר ראשון.

      אחר כך יש את המשמעות הנסתרת. התיקון הוא לא בעת שאת מגדלת ילד, אלא שאת צריכה לתקן קודם את התינוקת המורעבת והעלובה שבתוכך. את צריכה להתחבר לתינוקת הזו ולרפא אותה, להיות לה אם.

      רק אז, אחרי שהגיבורה גדלה ומתבגרת סוף סוף, היא יכולה לחפש לה תינוק.

      כך שזה בכלל לא בו זמנית התיקון או הטיפול, האגדה מדגישה את זה! האישה היא בפירוש לא אימא של התינוקת שלה. להפך, התינוקת הענקית היא אימא שלה. רק אחר כך היא מספיק ראויה למצוא תינוק משלה. התינוקת הענקית היא רק סמל לתינוקת שבתוכה: היא, המבוגרת, צריכה להזין את התינוקת הפגועה שבתוכה. פשוט סיפןר מזהיר.

      הם מפנים לטיפול פסיכולוגי, לפני שידעו מה זה בכלל.

      ענק.

  2. נראה מרתק, ולא בטוח שזה רק לילדים…גם אני אוהבת אגדות..
    הכריכה נראית סטייל טבעי, בצבעים של "אִין"…לא?

    • לא יודעת אם "אין", זה כריכות כמו לפני 40 שנה, גם האיורים, ובמקרה הזה, לא לטובה.

  3. כשעבדתי על סלביה פלאת, קראתי ספר שלם של הפנומנולוג דיויד הולברוג שהסביר את כל הסבל בשירי פלאת כרעב של התינוק שבפנים. אכן מרתק.

  4. תודה על ההמלצה הלא מתפשרת. שווא השקעה. לא פעם חשבנו על עמים רבים כלא מפותחים: אינדיאנים, אבוריג'נים, קושים, יהודים… אני דווקא רואה קידמה טכנולוגית ופיגור ערכי ומוסרי. והרבה פיגור חברתי.

  5. הי יעל, מעבר לעניין שעוררת בי והחשק לקרוא את הספר, העלית בי מחשבות על ילדיי ועל אמהותי השנויה בתוכי במחלוקת כנראה נצחית. זה מה שאני כל כך אוהבת בבלוגיה הזאת, איך שמכל פוסט קורה לי שאני נעמדת מול מראת עצמי המאובקת, ומאבקת ונאבקת עם המראות הנשקפות אלי מתוכה.

    • אקנה לנכדתי שכנעת אותי ,יעלה,מה גם שאני יודעת, שמדובר בסופרת מוכשרת מאוד

  6. מעניין.זה מתחבר לי לסיפור שהביא אמיר, ולהרגשה שבסיפורי עמים יש חוכמה מדהימה. בלי ללמוד באוניברסיטאות הם מגיעים לתובנות עמוקות. אשמח לקרא. תודה.

  7. רונית בר-לביא

    קראתי את הפוסט הזה אתמול והייתי בשוק.

    אני חוזרת אליו עכשיו לומר שאני מזדהה לחלוטין עם הסיפור ההוא,
    ושהרעיון של לגדל את הילדה או התינוקת שבתוכך הוא רעיון שמטופל לדעתי בצורה הטובה והמשכנעת ביותר בשיטה של "עוצמת הרכות" שאני נעזרת בה בשנה ומשהו האחרונים.

    עוצמת הרכות של טובי בראונינג היא כל כולה על התייחסות לילד הפנימי, זיהוי שלו, תקשורת איתו, וטיפוח/גידול שלו.
    והכל בטכניקה של נענוע בקצב פעימות לב העובר וגם מן סוג של קואוצ'ינג.

    והייתי מאד מאד רוצה שתמצא אותי תינוקת גדולה ומהממת ומאפשרת.
    חלום.
    תחפור אותי מהשלג…. ממש פנטזיה
    מדהימה.

    וניחוש שלי:
    נכתב במקור על ידי מישהי/מישהו ששרוטים בדיוק במקום הזה.
    כלומר, שלא היו להם הורים.

    • נכון מהמם, רונית?

      • רונית בר-לביא

        אחוות הדומים …

        ואגב, אני מכירה קלות את שוהם סמיט.

        היא למדה לפני אלף שנים ממש צמוד עם בנזוג שהיה לי דאז,
        במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל