בננות - בלוגים / / סבתי לוסי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

סבתי לוסי

 

 בעקבות השיר המרגש של סבינה על סבתא התורכייה

 

סבתא שלי לוסי הייתה זקנה עם גיבנת. אני חשבתי שהיא מכשפה בגלל הגיבנת הזאת. לא ידעתי אז, בגיל שש או שבע, שהיא בסך הכול בשנות השישים לחייה, ושהגיבנת היא רק תוצאה של גנים משפחתיים גרועים – אוסטאופורוזיס – ואז חשבתי שאולי היא בת מאה.

 

אחת לכמה חודשים הייתה אימא שלי לוקחת אותי לסבתא שלי בבית האבות בפתח תקווה, והסבתא שהייתה גבישית כמו גוש של ספוג הייתה נותנת לי ביסקוויטים בטעם מגעיל של ארונות, ולי לא היה נעים להקיא, אבל גם לא יכולתי לבלוע.

 

הסבתא התורכייה שלי הייתה אישה אומללה, ואני לא הבנתי את זה, למרות שידעתי שאימי אומללה. אני מניחה שחשבתי שהסבתא נולדה ככה, אומללה. ודאי חשבתי שסבתות גרות בבתי אבות, ואולי הן תמיד היו ככה: מכשפות זקנות עם גיבנת.

 

סבתי התורכייה הייתה נצר של נשים מדוכאות ודיכאוניות, אולי גם נשים מוכות, נשים עלובות. לא היה כלום בחייה. בנערותה גדלה בבית עני, כשגדלה קצת ולא התחתנה הפכה לאומנת של ילדיה של קרובת משפחה, שעשתה לה טובה וקיבלה אותה לביתה כי לא היה לה איפה לגור.

 

כשהתחתנה כבר הייתה זקנה מופלגת על פי המושגים של אותם ימים: קרוב לבת שלושים. בעלה, סבא שלי, חזר מאוכזב מאמריקה אחרי שלא הצליח לעשות שם עסקים, כולה היה מוכר גלידה בעגלת יד בניו יורק. ואולי להתחתן עם גברים מאוכזבים שלא הצליחו להגשים את חלומותיהם, זה הכי גרוע. או עם גברים שיש להם קוצים בתחת.

 

כי אחרי כעשור שבו הוא הצליח בעסקיו באיסטנבול, פתח בית חרושת לממתקים, היה להם בית גדול עם משרתות מוסלמיות, ובכל קיץ הם נסעו לחודש נופש לחופי הים השחור – אחרי כל זה הוא החליט שנמאס לו והעלה את כל המשפחה לפלסטינה.

 

כאן שום השתנה בחזרה גורלה של סבתי. מילדה עניה ובחורה שנאלצת להסתמך על טוב לב של זרים, היא הפכה לבעלת בית עם "מוסות" – משרתות, והנה, בארץ ישראל שוב חזרה להיות "מוסה", וטיפלה וניקתה את בית גיסתה. אימי ומשפחתה גרו בביתו של הדור העשיר ברחביה, אלא שהם גרו על הגג המעופש, בעוד שהדוד גר בדירה יפה ומרווחת. ואמי ואמה הפכו לשפחותיהם.

 

הסבתא הזאת, שלא הכרתי אותה כל כך, הלכה לבית אבות כבר בגיל שישים ומשהו, וכבר אז נראתה לי קשישה נורא. וכשמתה היתה רק בת 67, אבל לי היא נראתה כמאובן פרה היסטורי. גם בית האבות שבו היתה בפתח תקווה הבעית אותי. כל הביקור שם הבעית אותי, למרות שליד היה גן חיות קטן שאחר כך היינו הולכים אליו בתור פיצוי. אני יודעת שגם אימי שנאה ללכת לשם.

 

ומדהים, לפני שנה וחצי, כשהעברנו את אימי לבית אבות בפתח תקווה, היא קפצה כנשוכת נחש ואמרה שבשום פנים ואופן לא פתח תקווה. רק אחרי שהרגענו אותה שמדובר בבית אבות חדש וחדיש, היא הסכימה. אבל לפני כמה חודשים, כשהוצאנו אותה מבית האבות הקודם, כי התברר שהוא מ"בית מדרשו של המרקיז דה סאד", וביררנו וגילינו שבית האבות שסבתי הייתה בו בזמנה נחשב לאחד הטובים בארץ עד היום בגלל הטיפול המשובח והמסור שנותנים בו, אימי הטילה וטו. היא אמר שבשום פנים ואופן היא לא תלך לבית אבות שאימה הייתה בו.

 

עכשיו אימא שלי נרקבת בבית אבות חדיש ומהודר ויפה בפתח תקווה, כמו שאימא שלה נרקבה לפני מעל לארבעים שנה בבית אבות בפתח תקווה. שתיהן נשים שלא זכו להרבה נחת בחיים, שלא הגשימו את עצמן, שמרכז חייהן היה כאב וסבל. ועכשיו לאימי יש גיבנת דומה לזו של אימה. היום קוראים לזה אוסטיאופורוזיס. אז קראתי לזה "הגיבנת של המכשפה הזקנה". לא בטוחה שהילדים של האחייניות שלי – בני השנה וחצי ושנתיים וחצי, לא חושבים כך גם היום, כשלוקחים אותם לבקר את הסבתא רבה בבית האבות בפתח תקווה.

 

26 תגובות

  1. טובה גרטנר

    היי יעל
    את מצחיקה
    סטנדאפיסטית
    וסבתא לוסי בטוח גם צחקה לפעמים…
    להתראות
    טובה

  2. רות בלומרט

    משהו טוב ואמיץ, שוקק חיים עבר בגנים של משפחתך, שאגב דמתה להרבה משפחות באותה תקופה.
    עובדה, את כותבת ויוצרת ונאבקת. אז תחי התורשה, גם אם אינה אסתטית ולטעמנו היום, כשזקנה היא גיל הזהב [כלומר, אתה משלם זהב והם גובים אותו בגיל…] ואין פתרונות קלים בהתנהלות החיים.

  3. יעל, רק שלא אסיים גם אני שם, כבת פתח תקוה, אין שם תקווה רבה…כמה קשה הכאב והסבל בזקנה כזו.

    • לגמרי תמי. לגמרי. אבל היום בכל זאת יש תרופות יותר טובות. היופ סבתי לא היתה נהנית גיבנת ולא היתה מתה בגיל 67.

      מצד שני, בעיני בזקנה צריך לדעת להרפות מהחיים. הנה, אימי חיה כמו זומבי, נכה ודמנטית, רק בזכות התרופות, ואיכות חייה איומה. גם הארכת החיים הזו היא חרב פיפיות בסופו של דבר.

  4. רונית בר-לביא

    זה עצוב,
    ודי חסר תקווה.

    זה מה שהפוסט הזה מקרין לי.

    חוסר התקווה הוא חלק וכנראה לגיטימי מהחיים.

    • כן, רוניתה, זה חסר תקווה. מצד שני, כל אחד וגורלו. וגם, החיים קצת משתפרים, לא? לדוגמה, למרות שגם אני נצר למשפחה של הנשים הדכאוניות, אני מרגישה וחושבת שחיי טובים יותר מחיי אמי וסבתי ובטח הנשים שהיו לפניהן. האם בגלל שאנחנו חיים בתקופה טובה יותר לנשים? אני בטוחה בזה. מה שאומר שכן יש שינוי לטובה, ויש תקווה, אבל אם לא נאבק עליה, אם לא ננסה לשנות עוד, זה לא יבוא. בעיני, דווקא המודעות היא שיכולה לקדם תיקון ושינוי. ז"א, להודות במה שרע והיה רע, ואולי לתקן. הלוואי.

      תראי, אפילו בעניין האטוסטאופוריס. היום אנחנו יכולים לטפל בזה. קצת סידן מגיל חמישים והכול נפתר. אז אז לא ידעו. אז כנראה שיש שינוי לטובה, אה? או התרופות נוגדות החרדה והדיכאון. כשאני חושבת איזה שינוי לטובה היה יכול להיות במשפחתי לו אחותי, סבתי, אימי, דודי ומשפחתו ושאר בני משפחתי האחרים היו לוקחים כדורים, אני נפעמת ממש. נו, יש צד טוב לקדמה.

      • רונית בר-לביא

        נכון,
        קידום המודעות, ועוד ועוד,
        זו התקווה בעיני.

        ואני גם מסכימה איתך שיש כמה צדדים טובים בקידמה, כמו מצב הנשים היום וכן באופן חלקי האפשרות להשתמש בכדורים שהזכרת …

        אני היום לא מרשה לעצמי את זה יותר …
        חשוב לי להתמודד כאילו בכוחות עצמי,
        אבל זה אולי לדיון פרטי יותר.

  5. יעל,

    אני מוצאת את עצמי לא פעם ולא פעמיים ולא שלוש קוראת את רשמייך, נפעמת ומתפעמת נוכח הגנים הטובים שהורישו לך אבותייך ואמותייך לדורותיהם.
    בתוספת החוזק והחוסן האישי שלך אני פשוט מתרשמת ולא מוצאת את המילים הנכונות כדי לתפוס את גודל הטראומה האישית והלאומית גם יחד של השיבה ארצה ושל ההשלכות שלה על משפחתך הכה מיוחדת. אני מרגישה שכולנו פצועים מהעלייה לארץ הקודש. אני בת לדור הראשון במשפחתנו שנולד בארץ. הדור שלי (ואני רק בת 27) הוא הראשון לבית וסקר ובר-און. אבי, אימי, הוריהם, דודיי ודודותיי הגולים עברו שבעים ושבעה מדורים בשביל הזכות לחיות פה. זהו לא מיתוס וזו אינה קלישאה! אלו הם החיים שלהם!!! גם להם היה טוב בהודו, במרוקו ובספרד (סבתי, שתיבדל לחיים ארוכים, היא גיורת) אבל הבחירה לעלות השפיעה באופן מרחיק לכת על חייהם האישיים. אני מרגישה שהיופי הרומנטי (וסליחה בבקשה אם אני עושה רומנטיזציה לזה…) עד לכדי כאב שבאמצעותו את מתארת את קורות חיי משפחתך מפעם בי רגש שאין לי אפשרות לתאר אותו. וכל מילה מיותרת 🙂

    יישר כח לך
    י-ע-ל
    י-ש-ר-א-ל

    לא לחינם יש לך שם חזק ביותר! שם של אישה אמיצה. כמה השראה אני שאבתי מיעל המקראית!! יש לך שם הנושא את שם משפחתו של העם האמיץ והמיוחד שלנו שעבר תלאות מסוייטות המקבילות לתלאות האישיות של כל אחד ואחת מאיתנו לדורותינו.

    בברכת שבת נעימה,
    גלית

    • תודה תודה גלית. כן, את צודקת שגם לעלייה יש קשר לכאב שלנו היהודים. לגמרי. אני חושבת על זה הרבה. אנחנו כאלה מוכים וכואבים וטראומטיים. עם נבחר קשה ונוקשה עם גורל קשה.

      • יעל שבוע טוב,

        וביחד עם זאת ולמרות זאת ובגלל ש…

        יש בך את החוזק והאומץ לדבר על זה בפתיחות, בגילוי לב מרגש ובהבנה שחייך התעוותו ושאבותייך ואמותייך היו בני אדם, עם נפש.
        אני מוצאת כאן פתח לתקווה כי אני מרגישה שהבנת שהחיים הם גם וגם ולא: רק ורק

        אני מברכת אותך ואת כולנו בברכת שבוע רגוע ומיוחד 🙂

        גלית

  6. יעל, הסבתות משום מה משאירות רושם אדיר בנכדים, גם לי נראתה סבתא שלי כמכשפה זקנה, ועד היום אני מצטערת שלא ניסיתי להכיר אותה כאדם, הפוסט שלך מעורר מחשבות וזכרונות

    • אני מסכימה לגמרי חני. זו היתה מטרת הפוסט. זה שאנחנו רואים את ההורים והסבים רק כמין מאובנים, זה נורא. אנחנו לא מסוגלים בילדות, ואולי לא לא אחר כך, לראות את האנושיות שלהם, את הסבל שלהם, את חייהם שלא בהמשך לשלנו. זה נורא ממש. ואני באמת בכלל לא הכרתי את הסבתא, רק "כגיבנת מכשפה".

  7. כואב הרישום הזה, לא יודעת. מסופר אני מצפה לאיזו הומאניות, גם אם היא נעדרת מהחיים. בכל זאת הכתיבה היא תרגום החיים ליריעות של טקסט. ואיפשהו בתרגום, איפשהו נכנסת הרוח של הכותב. וצריכה להיות בה תקווה, או אולי מן סוד שלא גלוי לאף אחד, וודאי לא לקורא.

    מקווה שבמציאות הייתה יותר תקווה מבספור

    • לענת,

      להפך, במציאות היתה פחות תקווה, אני עוד ריככתי את זה. ולמה את מצפה "להומניות" מסופר? ומה זה בכלל הומניות? את רוצה שאשקר? שאייפה? שאתן לך ממתק? למה? הרי המציאות קשה שבעתיים? לפעמים צריך להטיח אותה בקורא, גם אם זה לא נעים. אני מעדיפה שיטיחו בפניי, מאשר שימתיקו לי בסוכרזית.

    • לא ברור לי מדוע "חוסר תקווה" מתורגם לחוסר הומניות. חוסר תקווה הוא לצערנו אחד המצבים הבסיסיים הקיומיים של אנשים רבים בעולם.
      גם לא ברור לי מדוע יצירה אומנותית חייבת לספק "סוף טוב" או כמו שמרי פופינס בסרט של דיסני אומרת "עם כפית סוכר גדושה גם התרופה המרה תרד למטה".
      אני לא חושב שיש תפקיד אחד וקבוע לאומנות. אני מבין שהמגיבה מבקשת שהיא תהיה מאשררת חיים.
      אבל מה לעשות, לא כל דבר אפשר למחוק עם טיפת סוכר.

  8. להפך סוזי, בריא מאוד. לא במקרה הייתי 6 שנים בטיפול. אני דווקא רואה בהכחשה האנושית פשע. מכאן נובעים כל פשעי האנושות, בהעיקר במשפחה. מדחיקים, מכחישים, מייפים וממתיקים כדי לא להודות באמת, להתמודד איתה, ואולי אולי לשנות ולהיות טובים יותר. הרי על זה בדיוק דיברו הנביאים, ולא שאני חלילה נביאה, אבל בגלל שאני מציבה לא אחת בספריי מראה לא יפה מול הקורא, נוטין לכעוס עלי כפי שכעסו על הנביאים ושוב, אני לא נביאה, תודה אל.

  9. מירי פליישר

    כתוב נהדר ואמיתי . תודה יעל . ההתבוננות שיש בה חמלה ומודעות לתחושותייך שלך בו זמנית , מעוררת הערכה.

    • תודה מירי. סוף סוף מישהו מבין. כבר חשבתי שחושבים שאני פסיכופטית ללא אמפטיה, ודווקא חשבתי שכתבתי מתוך הרבה אמפטיה, להבין שדור ההורים והסבים היה כה מסכן, וחיי התעוותו, ואין מה להאשים אותם.

      • צ"ל, חייו התעוותו. חיי הדור הזה שעלה מהגולה.

      • מירי פליישר

        זה מה שעבר יעל. הרחמים הגדולים וההבנה שמי יודע מה יחשוב הדור הבא.
        כל ההתמודדות שלך ושל המשפחה עם הקשיים יש בה משהו שמשדר חוזק . למרות שאת מספרת על בעיות . מתמודדים למרות קשיי המציאות המוסדית ומתמודדים יחד. חיבוק לכולכם.

  10. את מציירת תמונות משהו.

  11. תלמה פרויד

    בית אבות בפתח תקוה. חשבי על השם, יעל: פתח תקוה. יותר מסמלי. או אירוני.
    וגם בשם 'לוסי' אפשר לנבור. (לוס = אור, בספרדית, למשל, ויש עוד אפשרויות). סתם עלה בדעתי.

  12. קוראים לי לוסי ואני מפתח-תקווה אז אני מקוה שזה לא יהווה משקל בהערכתך אלי…
    נהניתי לקרא, מריר ועצוב.גם אני אכלתי עוגיות כאלה בטעם ארונות, במקום אחר וזמן אחר. אבל כך הזקנה במערב, וכך ילדים מגיבים לזקנים.
    סבתא רבה שלי משכה לאחי בשערות כדי לבדוק אם אלה שערות אמיתיות, ושמרה לחם בארונית, שיהיה…
    שאלה את אחי גם אם השיניים אמיתיות…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל