בננות - בלוגים / / הגבול הדק שבין ארוטיקה לפורנוגרפיה
הבלוג של אליסיה שחף
  • אליסיה שחף

    נולדתי בבואנוס איירס, העלו אותי לארץ בגיל 11, הורידו בגיל 15, העלו אותי בחזרה בגיל 20 ומאז אני כאן, משתדלת לצאת לפחות פעם בשנה, לראות ולצלם אור פחות אכזרי מזה שאנחנו רואים יום יום בארץ. גרתי 15 שנה בקיבוץ (של דרומאמריקאים, אלא מה) שם התחתנתי וילדתי שני ילדים, בן ובת מוכשרים, יפים, מדהימים. למדתי צילום בקמרה אובסקורה, 4 שנים עמוסות חוויות נפלאות. אחרי כמה שנים חזרתי לשם ולמדתי בסמינר לאוצרות. בשנים האחרונות נכנס לי לראש הג'וק של האקדמיה והחלטתי שיהיה לי תואר ראשון כדי שאחרי זה יהיה לי גם שני. אז הלכתי ללמוד לימודי מגדר, החזקתי שנה שלמה ולא ממש נהנתי. בינתיים, בדרכים אחרות, השלמתי את התואר ומתלבטת מה הלאה. אני מצלמת, מצלמת, מצלמת. נשים, בעיקר, תנועה, תלבושות ובגדים, אני אוהבת את הבמה מהצד השני של העדשה. מלמדת צילום בעיקר אצלי בסטודיו וגם במסגרות אחרות, ומאוד נהנית, בעיקר מלראות איך אנשים מתפתחים בדרך המחשבה והצילום שלהם כשאני מלווה אותם. אחרי הרבה שנים שתרגלתי כל מיני סוגים של פעילות גופנית (פלדנקרייז, שחיה,  פילטיס, חדר כושר), חזרתי לתרגל יוגה והתמכרתי.

הגבול הדק שבין ארוטיקה לפורנוגרפיה

 

אני מביאה לכאן פוסט שהעלתי באתר שלי ברשימות

לפני כמה חודשים. 

היו הרבה הדים לפוסט הזה, בדרכים שונות ומגוונות.

 

מכיוון שהקוראים בבננות שונים, מעניין אותי לשמוע תגובות שונות על אותו הנושא.

 

* * *

 

לנוכחות של מצלמה יש השפעה על אנשים.

עצם העמידה מול מצלמה מתקתקת מעוררת תחושות, אישאיש ותגובתו: יש אנשים שמחייכים, יש אנשים שמסתתרים, יש אנשים שנבוכים, יש שמרגישים צורך לעשות "פוזות", כאלה שעושים פרצופים. הוריאציות אינסופיות.

אבל כולם מגיבים.

יצא לי לצלם לא מעט אנשים, וזה תמיד מרגש מחדש. השיחה המקדימה, מלווה בהתרוצצות בלתי פוסקת של מידע שזורם מהעיניים אל המוח, למה לשים לב, איפה היפה, איפה המכוער, איפה כדאי להתעכב, איפה בכלל לא.

השבוע צילמתי אישה מאוד מיוחדת, שפנתה אליי במסגרת מסע חיפוש עצמי שהיא עושה עם עצמה.

אישה צעירה שבודקת לעומק את חייה, את מחשבותיה, את תשוקותיה, את סודותיה.

היא גילתה רבדים במיניות שלה שלא הכירה. היא קילפה עוד ועוד שכבות מעצמה, והיא ראתה בצילום בעירום סוג של תחנה בדרך לגילוי עמוק יותר.

 

הקילוף הפיזי, מול המצלמה, שהוא כמובן לא רק פיזי, הוא משמעותי, הוא מעמיד בפני המצולם מראה מלאה בעוצמה של גופו, של נפשו.

לי (השם בדוי, הסיפור והצילומים אמיתיים, והם מובאים לכאן ברשותה) היא אישה שמתמודדת – כמו רובנו – עם הדימויים הנשיים המקובלים בחברה המערבית: הגוף ה"מושלם", נטול שומנים מיותרים, בדיוק בגובה הנכון, ברוחב הנכון, עם העור המושלם והשיער המושלם והבטן השטוחה והשדיים העגולים והזקורים, דימוי שמאלץ אותנו לערוך בדיקה ושיפוט קפדניים, לפרק ולמיין את הגוף לאזורים טובים ולא טובים, לא לאהוב מספיק את עצמנו ואת גופנו. או לא לאהוב בכלל.

הדימוי ההרסני הזה, הפיזי, מתלווה למסר הרסני לא פחות. התפיסה החברתית את מיניות האישה היא דואלית: או שהיא מותרת לגמרי או שהיא אסורה לגמרי. השימוש בגוף הנשי כמעורר תשוקה מינית, על מנת למכור מוצר זה או אחר – הוא יומיומי וכלל עולמי.

אבל, אישה שעושה שימוש בגופה כדי לעורר תשוקה מינית אצל אחרים, או כדי לספק את תשוקותיה,[עדיין] נחשבת למופקרת, לאחת שההתנהגות שלה מביכה. את עצמה ואת סביבתה.

 

לי מחפשת את הדרך שלה לחיות בשלום עם תשוקותיה ועם גופה, להיות מסוגלת לראות את יופיה גם כשהוא לא "עונה על כל הדרישות המקובלות", להנות מהמיניות שלה בלי להרגיש שהיא מפרה נורמות התנהגותיות מקובלות ומהוגנות.

 

זו הייתה חוויה מלאת עוצמה, לשתינו.

לי הגיבה לנוכחות המצלמה. בהתחלה היא הייתה קצת נבוכה, מהוססת, חוששת. לאט לאט אפשרה לעצמה להיפתח ולהרגיש ולהנות. מהחוויה, מעוצמת התחושות שלה. מעצמה.

 

ההתרגשות שלה הייתה מדבקת, עוצמתית, משחררת.

אני שמרתי עליה מאחורי המצלמה, שהדימויים שיתקבלו על כרטיס הזיכרון ישקפו אותה, את יופיה ונשיותה.

 

אני שמחה שיכולתי להיות שם בשביל לי, לעזור לה להגשים פנטזיה, שהפכה לאמיתית ומוחשית, בזמן שהיא הוסיפה עוד נקודת ציון בדרכה למצוא את נשיותה.

 

ואשמח ללוות עוד נשים במסע מופלא כמו זה שלי עשתה.

 

 

 

 

10 תגובות

  1. אליסיה,
    הצילום יפה, ההעמדה יפה, מעט מופנמת.
    אבל הכיתוב המתלווה לצילום מפתיע בבנאליות שלו. זה כמעט נאיבי – מה שאת כותבת הוא כל כך טריוויאלי – אישה שבוחנת את המיניות שלה. אני חושבת שדנו בזה כבר מאה שנה לפחות, אם לא יותר. במחשבה שנייה – מאז ומעולם. אין לך לצערי, שום מבט מרענן או מיוחד לומר על הסיטואציה. אגב – בצורה שהצילום מוצג אין לא מזה ולא מזה – כלומר מעט מאוד ארוטיקה מעט מאוד פורנוגרפיה – אם בכלל, על אף השד החשוף.

    • באמת? דנו בזה מאז ומעולם? הכל פתור? אין לאף אחת עיסוק במיניות שלה, בדימוי הגוף שלה?
      תמיד, מאז ומעולם, נשים בחנו את המיניות שלהן?
      סלחי לי, ההתייחסות שלך היא בנאלית, יהירה ולא קשורה למציאות.

      • וודאי שעוד יש הרבה להגיד על מיניות האישה – אבל את לא אומרת. אני מתכוונת שאת דנה בזה כפי שכבר דנו בזה מיליון פעם. זה מה שבנאלי. אין שום דבר מרענן או מעורר מחשבה באמת בהתייחסות שלך – אל תעלבי, כפי שכתבתי הצילום יפה – אבל לא יותר מזה ויש לך חומר למחשבה. אגב הצילומים האחרים שהצגת כאן עד כה מוצלחים יותר מזה.

    • lala, כל מילה בסלע.
      הגיע הזמן שמישהו יגיד משהו רציני.
      ודי די לחנופה.

  2. מי אני ומה שמי?!

    המשורר הדתי יוסף צבי רימון כתב:

    "על תלתלי הנערה בוער האלוהים
    ולא יבוש".

  3. צילום יפה וסטרילי. זו יכולה להיות שיטה טובה לטיפול בתדמית של אדם על עצמו. כבר שמעתי על שיטה לטיפול זוגי כשבני הזוג מוסרטים בשיחות במסרטת ווידאו ואחר כך צופים בה ומנתחים מה קרה שם.
    כאן בצילום הזה, להרגשתי, יש נסיון להראות הכל במידה וזה מעט מאולץ.

  4. אהוד פדרמן

    לטעמי התמונה שייכת לתחום האירוטי
    שכן היא משאירה כר נרחב לדמיון של הצופה ורב בה המכוסה והנרמז על הנגלה
    וזה אלמנט חשוב המבדיל בין ארוטיקה לפורנוגרפיה.
    אירוטי במיוחד הפה והשיער המסתיר את הפנים ומעורר סקרנות ורצון להסיטו כדי להסתכל לתשוקה בעיניים.

    מי שצפה בתמונות וסרטים פורנוגרפיים בהם רואים הכל יודע שמבטי המשתתפות והמשתתפים -ריקים ואטומים ולי לפחות זה מוציא את כל החשק

  5. תמונה מקסימה, בהחלט בקטגוריה של ארוטיקה
    קראתי בעניין גם את הטקסט

  6. איריס קובליו

    נהניתי מהצילום. נכנסתי לפוסטים אחרים שלך ואהבתי את המבט שלך על נשים (במיוחד החולבת). אשמח לאיזשהו שיתוף פעולה

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=212&itemID=10537

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=212&itemID=11210#post11210

  7. הבלים. לי תאוות פרסום ואת מצאת לעצמך משתפת פעולה. מה יש בצילום שמחדש משהו, מספר משהו חוץ מפורנוגרפיה לשמה?!

© כל הזכויות שמורות לאליסיה שחף