בננות - בלוגים / / מִי לְמָטָה
בסוף השורה הזאת יתחיל לרדת גשם
  • איתי ר.

    שלום, שמי איתי, ואני מעונין לפרסם ו/או להקריא את שירי. אם אתם מחפשים שירים לכתב עת או לערב שירה - אשמח אם תפנו אלי. אימייל itai.la.hamonim @ gmail.com תודה

מִי לְמָטָה

 

10.11.97

מִי לְמָטָה
~~~~~~

כשנולד, חָזוּ לוֹ הָמַכְשפוֹת
עתידוֹת גדולות.
הֶן קַשְרוּ זאת
לחלליוֹת, וּלְהיוֹת
האדם מטייל בירח בלילות.

אבל כמעט מייד
תָקַף אוֹתוֹ הָפָּחַד,
לא מהגבהים
אלא מהאנשים
הצוחקים יחדיו
לְמָטה מתַחְתיו.
יש תמיד אני ואתה
אמר לעצמו,
והחליט, עוד בחייו
להפוך לְאַכְזבה.

~~~~~~~~~~~~~

שיר זה, שאיתו בחרתי להתחיל את הבלוג כאן,  מתייחס לשיר הילדים המפורסם של נחמן ביאליק, "נדנדה":

נַד, נֵד, נַד, נֵד
רֵד, עֲלֵה, עֲלֵה וָרֵד!
מַה לְמַעְלָה?
מַה לְמָטָּה? –
רַק אֲנִי,
אֲנִי וָאָתָּה;
שְׁנֵינוּ שְׁקוּלִים
בַּמֹּאזְנָיִם
בֵּין הָאָרֶץ
לַשָּׁמַיִם.

כפי שנודע לי כשהייתי עדיין אדם צעיר למדי, וקיבלתי את הספר "עלמא די" של ארי אלון במתנה מאחותי הגדולה, (או שמא היה זה כבר בכיתה י"א או י"ב , בסמינר של בני קיבוצים בני גילי? חלפו כל כך הרבה שנים וכבר אינני בטוח. אבל כן, במעורפל אני זוכר שזה היה כבר אז, בסמינר ההוא), – ובכן, כפי שנודע לי אי אז בימים, ביאליק מתייחס בשיר (שכתב ב-1906) למסכת חגיגה (תלמוד בבלי), פרק ב', הידוע גם כ"אין דורשין". במסכת זו, במשנה א',  כתוב:

"אין דורשין בעריות בשלשה, ולא במעשה בראשית בשניים, ולא במרכבה ביחיד.  אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו.
כל המסתכל בארבעה דברים, רתוי [=ראוי] לו כאילו לא בא לעולם: מה למעלה, מה למטה, מה לפנים ומה לאחור. וכל שלא חס על כבוד קונו, רתוי לו שלא בא לעולם.
"

המסר האפיקורסי שביאליק הצפין בשיר הילדים שלו, לא לגמרי עבר לקהל. זאת, בין השאר, מפני שגננות והורים מצאו שיותר קל לשיר "מי למעלה? מי למטה?".
התשובה הזאת, שבכל העולמות מצויים רק אני ואתה ואנשים אחרים, כך שאין בעצם עולמות אחרים, ואין אלהים ואלים – היא במובן מסוים התשובה של הקבוץ החילוני, הדוגל בשיתוף ושיוויון.  ובשיר שלי תשובה זו מסרסת, וגורמת לדובר להפוך, במודע, לאכזבה (במקום לאגדה, מן הסתם).

זהו השיר היחיד שלי שפורסם, גם אם באכסניה צנועה למדי– "תיזה", עתון אגודת הסטודנטים של אונ' תל אביב (או לפחות היה עתון האגודה, בשנת 1998). וגם פרסום זה בא עקב קשרים אישיים עם עורך מדור השירה בעיתון.    (אגב, גם הספור היחיד שלי שפורסם, ב"מסמרים" מספר 8, לא היה מתפרסם ללא קשרים אישיים).

 

 
התאריך הרשום מעל לשיר, אינו מציין איזה ארוע מיוחד שקרה באותו יום בחודש נובמבר של שנת 1997, ככל הזכור לי. באותה תקופה, כחודשיים אחרי הפרידה מאהבת חיי, הרביתי לכתוב, ומן הסתם ציינתי את התאריך כסימון זמן יומני. אבל מאז השארתי את התאריך כחלק מהשיר, פשוט משום שהיה נראה לי חלק ממנו, על אף שהשיר עוסק בתקופה קדומה בהרבה (לפעמים התשובות הכי טובות הן מעגליות: אנחנו עושים משהו בגלל שאנחנו עושים משהו. או שמשהו עושה בנו דברים, בעוד טבענו גורם לנו לחשוב שאנחנו אלו שעושים דברים במשהו).

 

 

 

 

 

7 תגובות

    • אז קודם כל אני ממש אוהבת את השיר הזה אבל כיוון שגם אני מהלוזרים זה בטח לא יחמיא לך. סורי.
      ועכשיו משהו על לוזריות: באחד הקווים לדמותי במפה אסטרולוגית שעשיתי לפני כמה שנים באתר אסטרו.קום (חינם וסתם בשביל הקטע) נאמר: כשרונך לא יוודע לקהל הרחב אלא יוכר רק במסגרת המצומצמת של חברייך הקרובים. מממ… מעניין.

      בקיצור לוזריות (או אכזביות), אם אפשר בכלל לקרוא ככה למי שמתפקד יפה יחסית, היא מולדת והכי חכם זה לחיות איתה בשלום ולא לקחת אותה קשה מדי, ועוד יותר טוב זה להיות חלק מקהילה חמה ותומכת של לוזרים מוכשרים אחרים ולהתנשא על מי שנאלץ לשחות בביצות הסלבס למיניהן.
      כה לחי, אחלה שיר ואחלה בלוג וגם ביאליק לא רע

      • תודה מירי.
        בכלל לא ידעתי שאת לוזרית!
        את לגמרי לא משדרת את זה.

        לוזריות היא ענין חמקמק. ראי ערך "טום וייטס" שמשדר לוזריות אבל בעצם הוא לא באמת כזה. וכמוהו גיבורי תרבות רבים אחרים.

  1. קראתי בעיון את דבריך ומאד נהניתי.
    עפרה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיתי ר.