בננות - בלוגים / / גן מופרט
נקודת ראוּת
  • רוחה שפירא

    נולדתי בקיבוץ גבעת השלושה (הישנה). אחרי הפילוג (1952), עברתי עם הורי לקיבוץ החדש - עינת. ומאז אני כאן. אני אלמנה, אם ל- 5 בנים (4 מהם חברים בעינת), סבתא ל - 10 נכדים. עבדתי בחינוך בגיל הרך ובמטבח. למדתי ולימדתי אמנות. לאורך כל הדרך הייתי ועדיין פעילה בתחומי התרבות בקיבוצי. כיום אני פנסיונרית ומנהלת את הארכיון בעינת. הוצאתי לאור 2 ספרי שירה: אורו המריר של השחר / הוצאת כרמל / 2008. הגוף כואב את ראשיתו / הוצאת פרדס / 2010 / עריכה: יקיר בן-משה

גן מופרט


   קלאראטוריה - פנסית דו נוצתית / הצילום  מגוגל-תמונות
גן מופרט
 
בחזית ביתי, במקום שהייתה פעם הכניסה, לפני שהורחב ושופץ הבית, צמח עץ לפני 8 שנים, שנה לאחר שאישי א' הלך לעולמו. העץ גדל וצמרתו גבהה והתרחבה.
שמו של העץ; קלאראטוריה / פנסִית דו-נוצתית.
בחורף הפנסית משירה את עליה ובאביב מצמחת עלים חדשים ועולה כפורחת. עם שאר צמחי גינתי המטפסים ומשתרכים, מאיר העץ הצעיר את עיניי בחלוני כל בוקר.
שכני י' בבית הדו משפחתי, גם הוא אלמן, עוסק בצביעת עציצים וקירות ויש לו גינה מפוארת של קערות, כדים ועציצים צבועים ומצוירים בכל צבעי הקשת.
לפני כמה שנים שתל י' בגינתו שפע של פרחי נוי בעציצים שצבע. אך מאז התעייף מעבודת האדמה וגם מחיר המים עלה ולכן סילק את הטפטפות, מילא את אדמת גינתו חצץ והניח את שפע הכלים הצבועים בשטחה וגם גדר מעץ צבוע בלבן העמיד כדי לסמן את גבולות גינתו ולהגן על העציצים מפני כלבים, חתולים וילדים משוטטים.
עץ הפנסית שלי מנץ עלים חדשים מדי יום ביומו, ואחרים שגמרו לצמוח נושרים על השביל שעובר ליד ביתנו, על גינתו של י' ועל עציציה הצבועים ומשטח החצץ שלה וכמובן גם על גינתי המבולגנת מצידו השני הדולב. 
אתמול, שכני י' לא יכול היה לשאת את נפילת העלים היבשים לחצרו ושאל אותי איך אפשר להפסיק את הנשירה הזאת. צחקתי ועניתי: הכל חוזר לאדמה, גם אני וגם אתה נגיע לשם. 
הבוקר בשעה 7:00, עוד טרם התיישבתי ליד השולחן לקפה הראשון, שמעתי מבחוץ טרטור עז. יצאתי החוצה וראיתי את הגנן הצעיר ג' מפעיל משור חשמלי על צמרתה המפוארת של הפנסית שלי ולידו י' שכני מסמן לו את הענפים שהעזו לפרוץ מעל שטחה של גינתו.
תוך דקה וחצי נכרת ענף גדול מלא עלים ירוקים מצמרת העץ והובא אחר כבוד אל פסולת הגינות שבצד הכביש הסמוך.
חבצלת החוף העדינה, שזה עתה פרחה בגינתי (ליום אחד בלבד), נעה כתמהה על מה ולמה כל המהומה.
ליטפתי בעיניי את הפנסִית במקום שנכרתה זרועה. ראיתי על גזעה טיפות שׂרף זהובות, קורים דקים ואשכולות זעירים, שקופים כמו דמעות רכות שהתקשו והתנחמתי בליבי, מה שלא הורג מחשל – אנו נתגבר.                       
                                                                חבצלת החוף שפרחה בגינתי אור ליום שני / 29.07.2013

10 תגובות

  1. רות בלומרט

    סיפור מזעזע ומרגיז, רוחה.
    יש ערלי לה וכנראה שהשכן אוא אחד מהם.
    רות

  2. מכירה את זה מקרוב שכני לשעבר היה גוזם באכזריות את ענפי התאנה שליכלכה את שביל הגישה שלו לבית ,לא התעסקתי איתו הוא היה קצת קוקו וקצת מופרע
    באמת לב אכזר או לב של טומטום
    וכמה יפה כתבת והפנסית היפהפיה

  3. גיורא פישר

    הסיפור לא כל כך פשוט כמו שרות וחנה מנסות להציג אותו. דוקא את רוחה, הצלחת להציג את המורכבות שבו.
    איך אני יודע? כי אנחנו בדיוק במצב שלך. בבית של אמא של אשתי, בהרחבה במושב, נטענו עץ כזה לפני כשתיים עשרה שנים. העץ כידוע לך יפיפה, אבל רק מי שראה כמה עלים הוא משיר, מבין איזו טרדה הוא מהווה. אמא של אשתי מתחננת כבר שנים שנוריד את העץ, בגלל הלכלוך הרב שהוא משיר על המדרכה הציבורית ואצלה בגינה. אפשר לראות בנשירה יופי של מעגל החיים. אבל בהחלט אפשר להבין את השכן שבאמת לא חייב לסבול את הלכלוך הרב, בלי ליהנות מיופיו של העץ הנמצא בעיקרו בחצר אחרת. שכנעתי את אמא של אשתי, שהעץ מהווה מזגן אקולוגי: בחורף הוא משיר עליו, ומאפשר לשמש מהדרום לחמם את הבית, ובקיץ, הצל שהוא מטיל על הבית דואג לצננו.

  4. אהוד פדרמן

    אנלוגיה לכריתה של רעיון הקיבוץ בכלל והערבות ההדדית בפרט, מהמרקם החברתי במדינת ישראל

  5. מירי פליישר

    כמה יפה הגבת לחוצפה של י' וכמה יפה כתבת עליה ועל שכניה הצומחים שאינם נשמעים רק דמעותיהם נראות

  6. תארת ביד רגישה את חיי העץ ואת פצעו .תאור שתי הגינות כל כך חי והאינטארציה ביניהן מכמירת לב.צובט הלב שבגלל תעריף המים יש לייבש גינות ולמצוא אלטרנטיבה לצמחים ופרחים- אבני חצץ

    לילה טוב
    עפרה

  7. נושא רגיש. מצב רגיש.
    לכאורה, העקר עוקר את הפורה.
    לכאורה, לא כל "פְּרוּ ורבו" מבורך.
    למרות זאת, אהבתי את הדרך שלך להציג את המציאוּת שלך, רוחה.

  8. אוף, יש אנשים מעצבנים…או יותר נכון מעשים של אנשים, לעיתים לא מובנים לי ולכן מעצבנים..:)

    • רוחה שפירא

      רות, חנה, גיורא, אהוד, מירי, עופרה, רבקה ותמי – ידידים יקרים!
      תודה על תגובותיכם המעניינות!
      בד"כ אני מוצאת את מושאי השירה שלי בתוכי ובסביבתי. הפעם הרגשתי צורך לספר בפרוזה ובצילום של סביבתי הירוקה כי הדברים שקרו הפרו את שיגרת החיים הפרוזאים. אפשר לראות גם דרך תגובותיכם איך כל אחד מתייחס לד' אמותיו בחלקת אלוהים הקטנה שלו וגם אל זו שלידו.
      שבת שלום ומבורך!

      • רוחה יקרה
        העץ יצמח בדים חדשים ואת תוכלי לעקוב ולשיר אחר ועל הצמיחה המחודשת 🙂
        שבת שלום

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל