בננות - בלוגים / / עוד עמוד מ"עמוד-שניים ליום" שכותרתו "דויד מחנך את עצמו להתגבר על הבושה, ואני מאושר מהיותי רוקד, כי יש לי תחושה שעל רחבת הריקודים יצר הטוב גובר על יצר הרע"
אחוז בקולמוס
  • צדוק עלון

    נולדתי בירושלים ב – 1954 לאסתר וחביב עלון. אני נשוי לרונית ואב לרות, אֵסי ושירה.

עוד עמוד מ"עמוד-שניים ליום" שכותרתו "דויד מחנך את עצמו להתגבר על הבושה, ואני מאושר מהיותי רוקד, כי יש לי תחושה שעל רחבת הריקודים יצר הטוב גובר על יצר הרע"

דויד מחנך את עצמו להתגבר על הבושה, ואני מאושר מהיותי רוקד, כי יש לי תחושה שעל רחבת הריקודים יצר הטוב גובר על יצר הרע

 

תקוה אומרת, הריקודים האלה שיגעו את הבת של חנה, והיא התגרשה בגללם. דויד היה מספר לי כי גם הוא הולך לרקוד ריקודי עם. תחילה היה מתבייש, הן בשל כך שבא בגפו, מה שהיה מחשידו כמי שבא לחפש הרפתקה, והן בשל כך שלא נוח היה לו להזיז את גופו, כי ראה בכך חשיפה מיותרת. (אם יֵדעו הממונים עליו – כך היה חושש – כי הוא נוהג בפזיזות או בליצנות, הדבר עלול לפגוע בו.) אולם לאט לאט הרגיל את עצמו להתגבר על הבושה (הייתה לו שיטה לחנך את עצמו ולהתמודד עם מה שנתפס בעיניו כחיסרון או כפגם באישיותו). הוא היה אומר לי, יש משהו בריקודים האלה; כאילו הגוף והנפש מתחברים לאחד על רחבת הריקודים, כאילו הריקוד הוא שיח הנפש עם הגוף, שבו מקבלת אחוות הנפש לגוף ביטוי שאין לבטאו במילים. חשתי כי דויד חש אושר גדול מעצם העובדה שהוא רוקד.

   יש לי תחושה, שהולכת ומתעצבת בחלוף השנים, כי על רחבת הריקודים יצר הטוב גובר על יצר הרע. מקורה של תחושה זו כנראה בילדות: בזיכרוני, הילדות לא כללה ידיעה על קיומו של יצר הרע (בילדות, אני מהרהר,  יש היכרות רק עם יצר הטוב).

   למעשה אני מאושר כשאני רוקד, היה דויד אומר, ואני הייתי חש כי אולי רוצה הוא לומר יותר מכך – כי הוא מאושר שהוא רוקד, ולא רק מפני שהוא מאושר כשהוא רוקד. לעתים גם בי הייתה חולפת מחשבה מעין זו, כלומר שאני מאושר שאני קיים, ולא רק מפני שאני מאושר כשאני קיים.

   פעם ראיתי את דויד מועד בהליכתו, וכמעט מוכן אני להישבע ששנייה לפני שנפל גמלה בלבו החלטה להספיק לעשות צעד תימני טרם הנפילה, ואינני יודע אם עשה כן מפני שחשב שכך ייצב את עצמו וימנע את הנפילה, או מפני שחשב לעצמו, ממילא אפול ולא אוכל למנוע את הנפילה, אז לפחות שאספיק לעשות צעד תימני לפני שאשתטח על הקרקע. 
   כשדויד מדבר איתי על הריקודים עיניו בורקות (בדרך כלל הן מהרהרות שמא החלטות שקיבל אינן הטובות ביותר), ואני חושב שהוא רוצה לומר לי, בכל מה שאני עושה נדמה לי כי אני עומד למבחן ואני חושש שלא אצליח במבחן זה, אבל על רחבת הריקודים, גם אם אינני מצליח לרקוד לפי הצעדים אין לי תחושה כי אני עומד למבחן, ואני פטור מן החשש שמא לא אצליח, וגם אינני דואג שמא החלטה שקיבלתי איננה הטובה ביותר, וטוב לי הדבר.

 

הרהרתי בדויד ושוב עלה בדעתי שהנה גם אני – לא אחת אני חש כי על רחבת הריקודים גם גופי וגם עטי נענים ונשמעים לי, וטוב לי הדבר.

 

 

 

12 תגובות

  1. גם דוד המלך רקד ופיזז עם ספר התורה ונחשב למשתטה בעיני מיכל בת שאול
    הריקוד מאז ומתמיד נחשב כשפת הפולחן הדתי הפגאני בתחילה בפולחן האל דיוניסוס למשל ריקודי המניאדות
    ואחר כך בתרבות הדתות המונוטואיסטיות ראה ריקודי החסידים ובראשם הברסלבים ובתרבות הסופית- הדרווישים הרוקדים עד כדי אקסטזה
    ובלי שום קשר הריקוד כשלעצמו הוא הנאה צרופה חיבור של גוף ונפש
    אהבתי את הקטע,צדוק

    • חנה הי,
      תודה על האסוציאציות היפות ועל המילים החמות והמברכות.
      ברכות — צדוק

      • הפתיחה נהדרת. גם בעל יופי מרקסי (גארסיה) הרעיון של רוע המתבטל מפני הריקוד.

        תרקוד אחי, תרקוד.

        • שלומית הי,
          וראי גם ציטוט מפי ש"י עגנון:
          "ענין זה, היינו ריקוד, בעצם אינו אלא תולדות הרגלים, אבל הוא מעלה את הגוף למדריגת הנשמה. איש כי ילך לתומו לא יעשה עלינו רושם, כמוהו כאלפים כרבבות כמיליוני אנשים, כי מטבע האדם להלוך, כמו שמאידך גיסא דרכו של אדם לעמוד או לשבת או לשכב, כי כל הפונקציות הללו הן מטבע האדם. ואולם כי ירים איש את רגליו ויצא במחול, כי אז נפשו מתרוממת, גם נשמתו תגביה עוף, עד כי אמור נאמר כי כל איבריו, כל גופו הם בבחינת נשמה, כי בזאת התעלה הגוף, כי היה היה לנשמה".

          נרקוד ונרקוד כי כשאנו רוקדים אנו נאהבים…

          תודה וברכות — צדוק

          • רותי זקוביץ

            צדוק זה ממש נהדר!
            יופי של התכתבות עם עגנון. הייתי מציעה לך לבחורכמה מילים מעגנון כמוטו לאותו "עמוד", אך אולי לא מתאים מוטו לפרק אחד, פתאום.
            מחכה לקרוא את כל הספר

          • רותי הי,
            תודה על הדברים ועל ההצעה היפה. מקווה שיעלה בידי ליישמה.
            ד"ש — צדוק

  2. גל קוסטוריצה

    לא די לי לא מעמוד ולא משניים. הספר וקטעיו נטמעים בך, הקורא, מטילים חופה על חייך לאט, בעדינות, ברוך, ואתה יוצא ממנו כמו אחרי תקופת חיים של התבוננות ובינה.

    לא יֵדע מי שלא יקרא מתחילתו ועד סופו – לאט-לאט. "עמוד-שניים ליום, לא יותר".

    גל

    • גל הי,
      רק תודות — רבות ומרובות (כמה מקוראי תגובתך פנו אלי ואמרו שהיטבת לדייק ולתאר).
      ד"ש — צדוק

  3. צדוק,
    אני רק יכול להודות על קריאה כל כך מהנה. גם היטבת לתאר. נדמה שגם הרקדנים שמרגישים את ההתעלות לגבהים לא מצליחים להבין ולתאר במילים את שכתבת. הציטוט מעגנון מהנה ביותר.
    ויצמן

    • ויצמן הי,
      ואיך אפשר שלא לצטט את רבי אהרון מקרלין
      "גדול כוחו של הריקוד, שהוא מרומם
      את האדם טפח אחד מעל גבי הקרקע"….
      ד"ש עם ריקוד — צדוק

  4. זהו צדוק – גמרתי אומר ללכת ללמוד ריקוד … אף על פי שרגליי עקומות

    • אורה הי,
      יש לי הצעה (שעזרה לי רבות): בלכתך ללמוד לרקוד, תלמדי תחילה איכן עומדים בריקוד…. אין לך מושג כמה זה עוזר.
      ד"ש — צדוק

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לצדוק עלון