בננות - בלוגים / / "תורת הציפה" – מתנת פרידה זמנית
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

"תורת הציפה" – מתנת פרידה זמנית

 

 

 

 

 

 

 

לכול זמן ועת לכל חפץ תחת השמים. והעת שלי הגיעה לעשות בעיקר למען ביתי פנימה. בימים הקרובים יחל תהליך ההמראה של ספרי "יומנה של אישה מודרנית". לא, הוא עדיין לא מכורך. זה יקרה לקראת חודש ספטמבר הקרוב. אך בראשית חודש מאי הוא יפרוש כנפיים אל ביתו החדש – הוצאת כנרת זב"מ. אני את שלי הענקתי לו, את כולי לאורך שנים. אינני מסוג היוצרים המסוגלים לבדות יש מאין עלילות וגיבורים. הכול מתוכי ובי ומעלילות חיי –  רק שכל חומרַי עברו גלגול לא פשוט ולא קל, מטמורפוזה אמנותית. לא קלה היתה דרכנו יחד, של הרומן ושלי, אך בהחלט יצאנו נקיים מתמיד.

 וכל הפרולוג הזה למען המילים הבאות. לאורך חודשים ארוכים היה המטע על יושביו חלק בלתי נפרד מחיי, ותרומתו לא תסולא בפז. לא אחת השתמשתי בשם בלוגי "שלא על מנת להיפרד" להעביר מסר עמוק מעולמי – לעולם אינני נפרדת, בטח לא מן הטוב שבא אלי. אינני מפנה גב, אינני מואסת. רק שלמדתי לתת כבוד לשעה ולמועד. לכול זמן ועת לכל חפץ. זה ימים אני חשה שעלי, כמטוס ממריא, לאסוף את כל הכוחות האצורים בכנפַי למען כברת הדרך שעוד נותרה על מסלול ההמראה של "יומנה". אז גם אם בחודשים הבאים ייפקד מקומי מן המטע, שוב אשוב אליו.

 וכמתנת פרידה זמנית הבאתי את "תורת הציפה" שלי. היא יפה ומתאימה ליצירת חירות חיי יותר מאי פעם. ואין בעיני מתאימה ממנה כמתת אהבה לכל עמיתי מהמטע – למען יהא לנו חג חירות יומיום.

 

 

תורת הצִיפָה

 

 

לֹא כָּל מִי שֶׁאוֹמֵר שֶׁהוּא אוֹהֵב – אוֹהֵב, וְלֹא כָּל מִי שֶׁאוֹמֵר

שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב – אֵינוֹ אוֹהֵב. מִלִּים אֵינָן אוֹמְרוֹת הַרְבֵּה לָאוֹמְרִים,

לֹא כָּל שֶׁכֵּן לַמַּאֲזִינִים הַחֲרֵדִים לִשְׁמֹעַ מִי אוֹהֵב וּמִי לֹא.

עַל כֵּן עָלַי לַחְדֹּל לְהַאֲמִין בַּמִּלִּים שֶׁיָּצִיפוּ אוֹתִי כְּפִי שֶׁאֲנִי

מְיַחֶלֶת לָצוּף.

עָלַי לִלְמֹד לְהַנִּיחַ לְעַצְמִי וְאֶת עַצְמִי עַל פְּנֵי הַמַּיִם –

בְּלִי לַעֲשׂוֹת תְּנוּעָה כָּלְשֶׁהִי כְּדֵי שֶׁלֹּא אֶטְבַּע.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

40 תגובות

  1. היי ענתי
    אני יודעת שזו פרידה זמנית
    הרבה הצלחה ל"יומנה"
    ומילים אומרות הרבה אם מצרפים אליהן כוונה
    נעמת לי מאוד

    • מילים אכן אומרות אם מאחוריהן יש קשר אמיץ עם כוונת הלב. כיוון שכוונת הלב היא קודש הקודשים של בעליו, הרי שלעולם לא נוכל לדעתו וכנראה שגם אל לנו לחקור במופלאותיו. את הקטע כתבתי לפני שנים רבות כאחד ממצפני לעתיד לבוא. היום מכנים זאת "תורת ההרפייה". ומילותייך שלך, חנה היקרה, לכל אורך דרכי במטע, בהחלט הזינו את היכולת לצוף גם ואולי בעיקר בשתיקה ובשמחה ובעיקר רוגע. תודה גדולה על ברכת הדרך. היא חשובה לי מאוד כצידה עד שאשוב עם התינוק בריא ושלם.

  2. טובה גרטנר

    היי ענת
    ואוואוא איזה שיר עם באלנס, עם נגיעה במקום הרך והקשה בנפשנו, הצלחת לאזן לי את המחשבות,
    הקשר בן הצפה נפשית לבין לצופ מפתיע
    בנתיים
    חג שמח
    טובה

    מזל טוב על ההמראה… אמן שימשיך

    • שולמית אפפל

      שיר יפה ונוגה וכולו אמת.
      חופשה נעימה, אספי כח והצליחי!

      • שולמית, לשתינו יש השקת עבר לא וירטואלית, הרבה הערכה – שלי כלפייך כאדם וכמשוררת. במטע היינו רוב הזמן במרחק "עין" שותקת ואוהדת. ברכתך חשובה לי מאוד.

    • איכשהו תמיד את מעניקה לי אשראי שמעלה בי חיוך. האמת, הפתעת אותי עם הקשר בין "הצפה רגשית" ל"לצוף". מי אמר שהמשורר יודע הכול על שירו?

  3. מירי פליישר

    שיר נפלא ביותר ענת
    אני צריכה לבקש את סליחתך על האלם שלי לאחרונה, לא תמיד אנחנו זמינים לתת גם כשמרגישים שהשני נורא צריך, הנה את מרגישה את זה עכשיו. אני מאושרת שיצא לי לפגוש נפש שכמוך עם כל כך הרבה נקודות השקה של שתינו ומאחלת לך הצלחה שודאי תבוא. עם כנות שכמו שלך אי אפשר להתווכח, וכן צריך להיפרד לפעמים אבל לזכור ולשאת את מגע הנפשות שפגשנו, משהו כזה
    חג שמח ו…אהבה
    מירי

    • לא פעם העליתי בפוסטים שלי את עניין מגע הנפשות בווירטואליה. בחוויה האישית שלי עד כה וכשאשוב למטע הווירטואליה היא לכאורה ומגע הנפשות הוא העיקר שיוביל אותי הלאה. עלי להתוודות שעד בואי למטע ידעתי לא מעט חברויות עם יוצרים שנגיעתן בי וביצירתי שהיא אני לא התקרבה "לקרסולי" תרומת מילותייך ושל חברים וחברות אחרים. והנה עובדה, כשמרגישים ביטחון בחברות אפשר להרשות לעצמנו פסק זמן שמח.

  4. רקפת זיו-לי

    היי ענת
    אני, שלמדתי להכירך רק לאחרונה, אתגעגע. בהצלחה לך וחג שמח.

    • שמחה שלמדת להכיר אותי עד כדי להתגעגע… ומאחלת לשתינו געגועים נעימים. נ.ב. שמחה שלמדת איך נוטעים שורש איתן במטע הנעים הזה. פשוט וקל.

  5. ככל שירבו הקוראים את ספרך החדש כך תשתבח מתנת הפרידה הזמנית

    • כשקראתי את שורתך האחת הרגשתי את אשר אני מרגישה למקרא הקצרצרים שלך. מעט המחזיק את המרובה. בתגובתך ניסחת במדויק את מניעי בחירתי במתנה דווקא בעת הזאת. תודה. ואמן.

  6. תלמה פרויד

    כל כך יפה, ענת, ניסחת את 'תורת הציפה'.ולפעמים בכלל שותקים את האהבה ("ורק אני מרוב אהבה, שותק", כבר נאמר :)).
    מאחלת לך הצלחה רבה במשימות שלפנייך. נעם לי הדיאלוג איתך. מקווה מאוד שעוד יימשך. שובי בשלום.

    • רוחה שפירא

      ענת שלום רב!
      זו פעם ראשונה שהגעתי לבלוג שלך אף שאני "מכירה" אותך מתגובותיייך העֵרוֹת לפוסטים של אחרים.שמחתי גם למתנתך בפוסט שהקדשת לשיריה המיוחדים והיפים של חברתי אורה ניזר.
      השיר תורת הציפה נגע אלי בכמה רבדים. הוא איתגר אותי בשמו;
      הבנתי שאת מתכוונת ב-ציפה, לשם הפועל צ-וּ-ף, משום שאת מבקשת לחדול להאמין במילים שיציפו אתך ומייחלת לצוּף.
      מצאתי במילון אבן- שושן שהמילה ציפה היא: "החלק הבשרי הרך או העסיסי של הפרי" (לרוב אנו אוכלים אותו). בין המילים והשורות של השיר מורגש מחד הצורך וההרגל לתת, להיאכל, ומאידך להיות גם מכוסה בהן כמו בצִפָּה של העור על הגוף (או ציפּה של כרית), ועם זאת להניח לעצמך לצוף ולא לטבוע.
      מכיון שהשיר בודק את החיבור בין אהבה ומילים ופרידה , אני מרשה לעצמי להביא שיר חדש שלי, (שהופיע בבלוג שלי – נקודת ראות) שמתקשר לאותם הדברים.

      חשבון נפש

      אֲנִי מִתְחַשְׁבֶּנֶת עִם עַצְמִי כַּמָּה אֲנִי
      אוֹהֶבֶת אֶת מִי שֶׁלֹּא אוֹהֵב כָּמוֹנִי,
      כַּמָּה מִשְׁקָל וְאֵיזֶה נֶפַח יֵשׁ לַחִבּוּק
      שֶׁאֲנִי מְבַקֶּשֶׁת לְחַבֵּק וְלִהְיוֹת מְחֻבֶּקֶת
      וּמָה כֹּחָן שֶׁל מִלִּים לְהַגִּיד
      עַד כָּאן.

      אני מאחלת לך המראה מלאת חוויות חדשות ומרתקות עם "יומנה של אישה מודרנית".
      כל טוב, חג חירות שמח!

      • העלית כמה נקודות מהותיות שמחברות אותך-אותי-שאר חברינו. אתחיל עם שירך היפה, רוחה, שהענקת לפוסט שלי גם. אין בעיני שיח נעים ומנעים יותר משיח-שירים. זה מחזק את תחושתי החזקה ממילא כי כולנו עשויים מחומרי נפש דומים, מכמיהות זהות וגם מאכזבות ומכאב דומה. ועד כמה מפליא שכל הדרכים מובילות "לרומא", וכל אחד מאיתנו מבטא אותם עניינים ככלות הכול באינסוף שפות נפש. והדיאלוג ביניהן ככה בזיכוך, עושה אותנו מחבקים ומחובקים. אשר להנהרת השיר שלי – כבר הזכרתי את זה בתגובתי כאן לטובה גרטנר. למדנו בשיעורי הספרות לשאול את השאלה שהיא בעיני הכי טיפשית ומיותרת – למה התכוון המשורר. אני סבורה שסוד קסמו של שיר שאפילו כותבו לא מודע לכל מה שהוא כותב. אילו היה כך, השיר לא היה שיר. השלמת הפערים במילות השיר חלה גם על כותבו שעה לאחר כתיבתו. שיר הוא תמצית ותרכיז של המודע והלא מודע, של הנסתר והגלוי, של הסמבול ופענוחו, של הייצוג והמיוצג והמייצג. עולם פנימי סוער בכמה משפטים. ואני ככותבת תמיד תמיד שמחה לכל פרשנות ליצירתי, כי היא יותר מכול בשבילי מראה מזוככת, הכי מזוככת לכל שלא ידעתי על עצמי. אז תודה על שהעשרת אותי. וכמעט אחרון אחרון, זמנית, עד שטשוב – ציינת בראש התגובה את היכרותך אותי מתוך תגובותי לעמיתי. אז אודה כי זו אחת הסיבות שהובילו אותי להחלטה להיפרד זמנית. הרגשתי שבלתי אפשרי לי להעלות פוסטים ולשמוח בתגובות לדברי מבלי שאתן מעצמי למגיבי ולפוסטים של עמיתי. וזה מכבר למדתי שכמות האנרגיות הרגשיות ובכלל המצויה באדם היא מוגבלת. והרגשתי שאכן אני מבקשת לזכות את עצמי הפעם במלוא חווית ההמראה של ספרי – ויותר מהותי מכך. אני מאמינה זה שנים שיצירה על כל גלגוליה היא מנוף לבנייה עצמית של יוצרה מחוץ ליצירה – בחייו בכלל. אז אקח את איחולייך המדויקים ואעשה הכול כדי למלאם בתוכן אמיתי. שהיה חוויה חדשה ומרתקת. הספר יהיה קיים לעצמו ואני אצא נשכרת על גבו לפני שיופרד סופית מחבל הטבור.

        • רוחה שפירא

          ענת יקרה!
          תודה על הדרך שלך לשים דברים במקום. עוד כמה מילים על פרידה מתוך שיר שלי, (זו הצפה רגעית);
          פְּרֵדָה מַחֲזִיקָה אַהֲבָה מַחֲזִירָה
          פְּרֵדָה מִגִּלְגּוּל אַחֵר
          מַחֲזִירָה אֲהָבוֹת קוֹדְמוֹת

          ושוב אני מברכת אותך – להציף, לצוף, לצפות ולהגשים צפיות. דרך צלחה!
          בקרבת לב – רוחה

          • יש רק אהבה אחת קודמת שאני מבקשת להחזיר. זו ששימשה השראה לציר העלילה המרכזי ביומנה של אישה מודרנית. ואכן בעיקרו של דבר אני מרגישה לפעמים לטוב ולפעמים לרע שפרדה אכן באופן מהותי מנציחה אהבה. די טרגי, לא? אלא אם כן בין השאר ושוב – הופכים אותה מנוף בחיים כבאמנות המזככת לא רק את נשמת הקורא אלא קודם כול את נשמת היוצר.

    • זוכרת את הדיאלוג בינינו בענייני חיבורים ופרידות? אז הנה על העיקר אנחנו כנראה מסכימות בלי שום דיון. אהבה שותקת היא נוגד פרידה. אהבה שותקת היא פסגתה. ואכן יש לפני משימות שמחייבות גיוס פנימי מלא שאני לא כל כך מורגלת בו, ומובטח שאשוב להמשך הדיאלוג. יש עוד שלל עניינים שמילותייך יהיו חשובות לי לגביהם. בכלל, זו העת לגלות שאני בהיותי אדם פתוח לקבלה מאהבה – התעשרתי וצמחתי הודות ללא מעט דיאלוגים כאן להיות בננה לתפארה כנגד המראה ולקראת ההמראה. תודה.

  7. אני מתחברת לכל מילה שכתבת.לעתים פשוט צריך לחדול מעשות כל תנועה ,כדי לצוף.לעתים אין בנו ההיבריס ליותר מזה.
    עפרה

    • המצחיק הוא עופרה היקרה שהדבר שהוא לכאורה הכי הכי פשוט ולכאורה כרוך באפס מאמץ הוא הדבר הכי הכי קשה להימצא בו – לחדול מעשות כל תנועה. הפתיעה אותי מאוד המילה היבריס בהקשר הזה. אבל את עופרה חכמה ממני. כמה רבות התנועות שנעשות מתוך הדחף הארור להרגיש קיים בעיני הזולת. במילה אחרת קוראים לזה אגן. במילה מרחמת יותר קוראים לזה – נאהבות. אז הנה הפתרון הממשי והנכון ביותר. לפני שנה הלכתי לים ונכנסתי למים ולקח לי דקות ארוכות להתרכז לקראת אפס התנועה, ריקון הריכוז – כדי להגיע למצב ציפה. הרפייה מוחלטת מול קרני השמש ממש. אי אפשר לפקוח עיניים, אסור לעשות ולו טיפת תנועה. רק ככה אפשר להיות קל כנוצה ומחבק ומחובק ואוהב ונאהב בלי שום היבריס. כמה קשה להגיע למצב הזה ויותר מכך להישאר בו, אבל אם חווים זאת זוכרים זאת כמגדלור. וזהו המקום לציין עופרה היקרה עד כמה אני שמחה על הצטרפותך למטע הבננות – את עם טנא שירייך האהובים עלי מאוד.

  8. איריס אליה כהן

    כמה שזה נכון, ענתי מתוקה. אהבתי מאד. ובאשר ל"יומנה של אישה מודרנית", אין לי ספק שאהיה ראשונת הקונות. הסקרנות הרגה את האישה (שבי.)

    המון הצלחה במלאכת הפרידה (אני נפרדת גרועה ביותר) ורק תקראי לי מתי שתוכלי ותרצי. ואני שם.

    נשיקות וחיבוקים חמים.

    • אני "מנצלת" את מילותי אלייך כדי להתריע שיש בעיה במערכת התגובות. למשל, אני נוהגת להיכנס לפוסטים שלי רק כשמגיעה לתיבת המייל תגובה. והתגובה שלך הפתיעה אותי כשגיליתי אותה רק בפוסט שאליו נכנסתי להגיב על תגובות שכן הגיעו למייל… ולעניין שבינינו, איריס היקרה. לשתינו כברת דרך משתפת-משותפת הדוקה רגע לפני ההמראה המיוחלת. חיכיתי לברכת הדרך שלך… ואני שמחה מאוד לצרף אותה לתרמיל ואף ארשה לעצמי לשלוף אותה בעת הצורך. והסקרנות שלך רצויה בבית החתולים. היא לא הורגת לא את החתול ולא את האישה. עוד מיתוס מיותר. לכי עליה… ובינתיים כמה שיותר חיים במלוא חיוניותם במיטבנו.

  9. רונית בר-לביא

    הי ענתוש.

    נעמת לי מאד בשהותך כאן,
    למרות שגם אני כמעט לא כאן לאחרונה.

    הרגשתי עד כמה טוב לך כאן, מפרה.

    תורת הציפה – כמה נכון העניין הזה של ההרפייה מדברים.

    בדיוק חבר טוב אמר לי לפני כמה ימים ששירה ששרתי נשאה אותו על גלים.

    שיההי פסק זמן מעולה ובהצלחה עם הספר !!

    • הנעימות הדדית ומלאה לחלוטין. הגרסאות האחרונות של הרומן שלי חייבו אותי לחלץ הרבה הומור, שזה בעיני תמיד שיא של יצירתיות. ההשתתפות במטע מהרבה בחינות שחררה את חרצובות יצירתי, וכן בין השאר הקריאה של יצירותייך שתמיד פתחו את הבלוטות המענגות האלה של "חיוך מול המסך". וכן לא תמיד אנחנו יודעים לאבחן למה טוב לנו כשטוב לנו. אז אנצל את מה שכתבת לגבי כדי לומר לכל אחד מעמיתי כאן. המטע הוא לא רק מקום לפרסום מה שכבר יצרנו ולשיתוף בו אלא גם רחם מזין את הכוחות לקראת היצירה שבדרך. רחם שלא בהכרח קיים מחוצה לו. וכן אחרי מסיבת פרידה זמנית שכזו יהיה גם פסק הזמן מזין ומפרה ביותר. כך אני מרגישה והרגשתי בכל חול המועד של חג החירות הכל כך סמבולי בעיני. ואחר כך נצא יחד, את ואני, אולי לחיק הטבע. יום משותף. מה דעתך?

  10. גיורא פישר

    שלום ענת
    שיר נהדר העוסק בחשיבות המילים והנסיון להתעלם מכוחם.
    יפה הנסיון, אך אנחנו שחיים מהמילים נמשיך להאמין שיש להם כוח, אחרת למה אנחנו כותבים?
    ובקשר לפרישתך
    אצטט את רחל: אחכה לך עד יכלו ימי כחכות רחל לדודה-:)

    • מקווה שתנחת בשלום. אשר למילים – האם אין המילים שאנו כותבים באות מאותו תסכול שעליו מרמז השיר שלי? ובאשר לרחל – היא וגם לאל'ה הן גיבורות משנה ב"יומנה של אישה מודרנית" – ולא לטובתן. מקווה לחזור אליך על גבן ואחרת מהן. חכה לי ואחזור.

  11. יהונדב פרלמן

    ענת
    בעודי בורר מילים לכבוד הפרידה הזמנית שלנו – הבטתי שוב בכותרת הבלוג שלך. . . ונרגעתי.
    אנחנו (אני והבננות) כאן – נחכה לך שתחזרי אלינו עם ליבך הטוב, רגישותך, אהבת האדם והמילה שלך ועם שירייך היפים ותובנותייך על העולם הזה אותו אנו חולקים.
    בהצלחה עם הספר החדש.

    • וידוי: קודם כול הופתעתי מעצם תגובתך וזו היתה סיבה ראשונה לניצוץ ההתרגשות. והתוכן? יהונדב – תיאור שכזה אודה ולא אבוש נגזר כלשונו והוצמד ללוז לבי לחזקו במיטבו עם חתימתך.

  12. נטלי יצחקי

    ענת יקרה,

    בהצלחה עם הספר החדש. שמרי על הראש תמיד מעל המים.

    ביקר,
    נטלי

    • נדמה לי שלך ולי יש כמה נושאי ציפה משותפים. וברכתך מתאימה לי במדויק. להשאיר את הראש מעל המים זה שמי השני. קוראים לזה תורת ההישרדות (בריאליטי הכי ריאלי). זה תנאי הכרחי להמראה אבל לא מספיק. והפעם אני מבקשת לעצמי הרבה יותר…

      • נטלי יצחקי

        ענת יקרה,

        אם כך, מאחלת לך גם לצלול פנימה ולהמשיך לנשום 🙂

        נטלי

        • אני במסיבת פרידה זמנית בת שבוע, ככה יצא, אוספת צידה. ולא תאמיני, ראיתי את שעת תגובתך ואת הצעתך והוכיתי בהלם. בדיוק באותה שעה חוויתי חוויה מדהימה של צלילה לעומק – ונשמתי. אז עכשיו זה צלילה לצורך המראה והמראה לצורך צלילה. הוויה וחוויה שלמה. מומלץ. תודה

  13. הי ענת, כמה נפלא לראות את המקום הזה, אתר הבננות, לעקוב אחרי החברים בו, שבמהלך הזמן שהם כאן, כמעט כולם הוציאו ספר שירה או פרוזה, דיסק או הופעה, ואפילו זוכי פרסים בורכו כאן.
    מקום מקסים של תקשורת מפרה, וכנראה באמת כמו שם הבלוג שלך: "שלא על מנת להפרד" יש מי שמעביר את האנרגיות שלו למקומות שם הן צריכות להיות. מחבקת את שלך בברכת המשך הדרך ומאחלת כמה שיותר הצלחות ועוצמות,
    סיגל.

    • עוצמות ואנרגיות – זה בהחלט שם המשחק הנכון. וכיוון ששתינו הרחבנו את גבולות המטע, נמשיך להחזיק בכך לטובת שתינו. ובאמת רק "אנשי מילים" כמו חברי המטע הזה יכולים להפיק את המירב והמיטב מהווירטואליה המילולית. אני בהחלט עשיתי זאת.

  14. ענת, בהצלחה בכל אשר תלכי. תמיד טוב לקחת הפסקות. לא צריך להפרד אפילו. שיר נהדר, מזדהה ואם כן מדפיסה ותולה על הלוח, כדי לזכור כל יום "להניח את עצמי על פני המים". פסק זמן נעים, מאוזן אך מלא ריגושים.

    • ברכתך לפי שעה המקנחת, אז אקנח גם אני ואסביר את שאולי לא הסברתי, מאיפה בא לי הדחף או התחושה שהמעשה הנכון מבחינתי הוא לבשר על פרידה זמנית. המטע הזה היה לי משך קצת למעלה משנה בית לכל דבר. ומבית לא נעלמים ככה סתם לכמה חודשים. זאת היתה תחושתי ומכאן פעלתי. והמקרר שלך הוא מקום טוב לשמר אותי בינתיים. ושמירה על איזון תחושתי בלי ויתור על התרגשויות זה הכי הכי – כמו לדעת להחזיק איתן במושכות של סוס דוהר. ככה אני רוצה (למרות שרכיבה על סוס קצת עדיין מפחידה אותי, אך בהחלט נראית מהנה ביותר). ו"אזהרה". באמצעות תגובתי לתגובתך אבשר שבערך ביולי אני מתכוונת להגיח בשמי "מולדת המטע" רק כדי לשלהב את עמיתי בחוויה טיפולית מוח-גוף שנקראת שיטת אילן לב. פלאים ממש. פשוט ענת שמטפלת בי פלאות עסוקה עכשיו מכדי שתבואו אליה בהמוניכם. לך לוסי יש המראה עוד לפני – אז ברכותייך לי כברכותי לך.

  15. גליה אבן-חן

    המון בהצלחה עם הספר, אני מבינה שמדובר ברומן. בטח נוכל לדגום ממנו כאן, וכל אחת/ד יוכל להחליט לעצמו אם הוא רוצה לקרוא. אני אישית אשמח. בינתיים הכותרת עושה רושם מעניין, וגם סגנון הכתיבה שלך אותה כבר דגמתי.

    • ענת לויט

      תודה גליה היקרה על ברכתך. אכן מדובר ברומן, ומתוך היכרותי את נושאי כתיבתך, אני ערבה אישית שהרומן שלי יעניין אותך אישית, ובכלל רבות מהבננות (ואולי גם את הבננים שמתעניינים ביחסי הוא-היא מאז ימי חוה אמנו, שמאז ועד ימינו לא הרבה השתנה. הוכחתי זאת בספרי+הומור. ובבוא היום אאמץ את הצעתך. אדגים ואדגום, כדי לפתות – לא כחוה…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט