בננות - בלוגים / / "אני נהנה משמע אני קיים" – אבל למה דווקא בחו"ל?
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

"אני נהנה משמע אני קיים" – אבל למה דווקא בחו"ל?

 

 

 

 

 

 

 

בתחילת השבוע המריא הבנן גיורא פישר לחופשה בעיר האורות, וכבר למחרת זכינו בשיר חם מתנור הבאגט והקרואסון. ומה בשיר? געגועים. כך אני פירשתי זאת. לְמה געגועים? ל"שטויות", לאיזו שורת שיר לא גמורה שהשאיר בבית. ואז הסגיר הדובר של גיורא (או שמא הדובר=גיורא) כי המחשבות על השורה שנזנחה מאחור באה על חשבון היכולת להתמסר וליהנות הנאה שלמה ממה שלפניו. ומה לפניו? רחובות עתירי יופי עתיק שלא נס לחו, שלל בתי קפה שרק מחכים שתבוא ותתענג על הקפה אוֹלֵה שלהם בצד מאפה שאין מתחרה לטעמו, ומוזיאונים שכל אחד מהם מחייב לפחות יום של שיטוטי תרבות מרהיבי ומעשירי חושים. איזו החמצה. נכון, גיורא, שכך או משהו מכך הרגשת? ואצלי נוכח שירך הייתה באחת הצפה של שאלה שאותה שאלתי ואני שואלת שנים את עצמי ואת האחרים – את הממריאים מביתם הנעים לחופשה קצרה או ארוכה מעבר לימים ולאוקיינוסים. ומהי השאלה? עד כמה באמת אנחנו נהנים שם? ואם אנחנו לא, או לא כל הזמן, אז למה זה כך? ואם זה כך אז למה אנחנו שבים וממריאים עוד פעם ושוב, כמסרבים להפנים ולהשלים עם כך שהכי טוב לנו בבית – לאו דווקא במיטה המוכרת אלא בין עשיותינו, שולחן העבודה שלנו, הכתלים המוכרים שביניהם אנו זורעים את מילותינו? טוב, אז כבר הכברתי שאלה על שאלה וחשפתי משהו מעצמי.

 נסעתי לא אחת ולא שתיים, ורוב נסיעותי היו לעיר האורות, וכבר הפנמתי שהנאתי השלמה מנסיעות לחו"ל היא עד ההמראה ובזמן הטיסה הביתה. ומה רב לא אחת התסכול שכשאני כבר שם אינני מצליחה להיות שם במלוא חושי – לא מצליחה להתנתק כולי מארץ מולדת. בתחילת דרך נסיעותי לחו"ל הייתי גם מתוסכלת ודואבת כי סברתי שזו רק אני כזו, קשת מעוף, חולת געגועים, מקורקעת כרונית. בעייתית מאוד, בקיצור. שהרי כולם סביבי הנשאלים איך היה בחו"ל תשובתם תמיד אחת וקצרה בתכלית – נפלא! ואז מתסכולי כי רב התחלתי לחטט ולפשפש בקרבי הנוסעים והנוסעות, ולא אחת נחשפה האמת המורכבת שלגביה יש מעין קשר של שתיקה. כן, לא נעים להודות שנסיעות חופשה לחו"ל הן לא אחת מתישות יותר מאשר ממלאות כוחות. החושים לא עומדים איתן בנטל המראות ובמשימת העל לספוג אותם אחד לאחד ולהיכבש בהם ולהתפעם. טרדות הבית שנותר אי שם לא מרפות מאיתנו כאילו בזדון ובמתכוון. יום אחר יום חופשי מעיסוקינו הקבועים, המהנים בחלקם, כמה באמת אפשר?

 שנים מלווה אותי וידוי של המשורר אבות ישורון שהסגיר כי שנים רבות מיעט לצאת מהבית, שלא לדבר על נסיעות מעבר לים. יש לו דמיון, טען, ועל כנפי הדמיון הוא יכול להיות בכל מקום בלי להתאמץ כלל (וזה עוד הרבה לפני עידן האינטרנט שמביא אל חדרינו מראות "חיים" מכל רחבי העולם). זכור לי עוד סיפור אמיתי ששמעתי מאחד מידידי, אנתרופולוג ששהה חודשים ארוכים בדרום אמריקה לצורך כתיבת דוקטורט. הוא ואשתו דאז נקלעו לא אחת למצב של אירוח חירום. מטיילים צעירים היו נוחתים בביתם חצי מעולפים, מבקשים מקלט להתאוששות נפש תשושת-מסעות. משהוצע להם לחזור הביתה – תשובתם הייתה לא ולא. בושה וחרפה. כי… נדמה לי שזה עשרות שנים אנחנו, רובנו ככולנו, אולי שטופים באיזה מיתוס של חובת המראה – אל מה ולמה?

 לא אחת כששהיתי בחו"ל חשבתי שלו נמצא בי המעוף לבזבז את כמות הממון שמחייב החו"ל הזה לבילוי בארץ – בעירי אפילו – הייתי שמחה ומלאת אנרגיות רעננות הרבה יותר. ואכן לא מכבר הציע משרד התיירות לתושבי תל אביב למשל לעשות להם מנהג להיות תיירים בעירם. ואם כבר להמריא אל עיר האורות הקסומה, למשל, אז אולי מוטב בלי ציפיות אינסופיות להנאה בלתי פוסקת ולכורח בהינתקות ובהינקות מוחלטת מכל שלא נכנס למזוודה טרם המראה – שורת השיר הלא גמור, כמשל וכדוגמה. זכורה לי חופשה אחת נפלאה בפריז. שהיתי בה חודש עם חברה שניתנה לה דירה. החברה יצאה יום יום למסעות שיטוט וקניות, ואני רוב הימים נותרתי בדירה וכתבתי מחזה על יונה וולך (שמעולם לא עלה על קרשי הבמה), אבל הייתי באמת באמת שמחה באותה הנסיעה…

לפני שאקנח בשירי פריז שלי, אומר לגיורא הבלתי-מתנתק מזל טוב ענק. הבוקר התעוררתי אל הפוסט שהתכוונתי לכתוב בזכותו ומצאתי בשורה על זכייתו בפרס רמת גן לספרות עבור ספר הביכורים המצוין שלו "אחרי זה" (גיורא, עד כמה שידוע לי סכום הזכייה מכסה את חופשתך בפריז, אז איתנו-בלעדינו ובלי קשר לממון תהנה מעיר האורות במלוא האור…).

 

 

המחרוזת הפיוטית הבאה נכתבה בחודש אוגוסט, בפנסיון נעים מאוד בפריז, מול גני לוקסמבורג. היו שם כל התנאים לכאורה לכתיבת מה שאמיר אור מכנה "שירים שמחים". ולא זה מה שנוצר ממני. ויחד עם זאת, הרגעים הכי טובים השמורים איתי משם ומאז הם אלה שבהם היה בי דחף הכתיבה.

 

 

 גשמי ברכה

 

א

 

רַק אֶת פָּנַי יָכֹלְתִּי לְהַסְגִּיר,

וְהַמִּלִּים שֶׁדִּבְּרוּ אֶל תּוֹךְ גְּרוֹנִי

הֶחֱזִירוּ גַּם אוֹתְךָ אֶל הַשְּׁתִיקָה.

אַחַר כָּךְ נִרְכַּנּוּ אֶל הַשֻּׁלְחָן.

כָּל אֶחָד בְּכֵלָיו מָדַד אֶת הַזְּמַן

שֶׁנּוֹתַר לָנוּ יַחַד.

בְּרֶגַע אֶחָד קַמְנוּ

וּפָנִינוּ כָּל אֶחָד לְחַדְרוֹ.

 

 

ב

 

כְּשֶׁיַּחְדְּלוּ הַגְּשָׁמִים, אֶנְעַל אֶת חַדְרִי וְאֵרֵד

אֶל הָרְחוֹב לִנְשֹׁם רֵיחַ מְתַקְתַּק

הָעוֹלֶה מִתּוֹךְ הַזָּרוּת, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ קוֹלוֹת

וְגַם לֹא מִלִּים מוּבָסוֹת.

 

 

ג

 

גְּבָרִים וְנָשִׁים נִצְמָדִים זֶה לָזֶה

כִּמְבַקְּשִׁים לְגוֹנֵן מִפְּנֵי הַגֶּשֶׁם,

גַּם מִפְּנֵי פָּנִים זָרִים

שֶׁאֵינָם מוֹצְאִים מַחְסֶה

וְאֵינָם מְבִיאִים מַרְפֵּא

וְאֵינָם מְנַקִּים.

 

ד

 

הַמָּקוֹם מְמַלֵּא חָלָל שֶׁנּוֹצַר בּוֹ לְרֶגַע,

כְּאִלּוּ לֹא נוֹצַר בַּהֶרְגֵּל הַשּׁוֹחֵק גַּם אֶת פְּנֵי הַיְדִידוּת

הַנִּרְקֶמֶת כָּאן בְּאוֹתָהּ מְהִירוּת בָּהּ תָּבוֹא אַחֲרֶיהָ פְּרִידָה.

אֵין זוֹ קְבוּרַת כֶּלֶב אַף שֶׁהִיא נֶעֱרֶכֶת בְּחִפָּזוֹן,

כְּדֵי לֹא לְבַכּוֹת אֶת שֶׁיֹּעַדְנוּ אֵלָיו

מִלְּכַתְּחִלָּה.

 

 

  חג חירות שמח במלואו בארץ המכורה – ארץ זבת חלב ודבש, מלכתחילה וככלות מסעותינו במדבריות העולם.    

 

 

 

 

 

17 תגובות

  1. פוסט נפלא ,ענתי
    כדרכך את יודעת לרתק
    אז קודם כל מזל טוב לגיורא ידעתי את זה כבר מהתחלה ,ואף אמרתי לו לא אחת, ספרו מעולה!
    ושיריך יפים מאוד ,אכן זרים שלא ימצאו מחסה
    הנדודים אל ארץ אחרת בניכר ,גם כשמדובר בשהות קצרה תמיד העיקו עלי והיו סלע המחלוקת ביני לבין אישי-
    הוא רוצה לנסוע ואני מטרפדת לו, מה לעשות אני אכולת געגועים לארץ כבר מהיום הראשון, וכל הזמן מחפשת ישראלים כדי להרגיש בבית.
    מזדהה מאוד עם מה שכתב אבות ישורון.
    בקרוב מאוד מתכננת מסע לצפת לצורך תחקיר על ספרי
    שם אוכל לצלול בנופי העבר
    ולגבי פאריז ממנה נותרה לי רק מונמארטר שהיוותה השראה לספורי על "מדרגות מונמרטר"
    פאריז די מפחידה כיום… ובמטרו פחדנו לדבר עברית ומתחת למומארטר שוק טאטי ההמוני
    ושאנז אליזה לא כמו בשיר.בקיצור
    הדמיון מעתיר יותר צבעוניות
    החופשות שלי בחו"ל הן קצרות לא יותר משבוע,כדי לסמן וי ולרצות את בן זוגי
    ובמשך אותו שבוע הגעגועים… הו הגעגועים
    פוסט נפלא, אמרתי?

    • כשקראתי את גילוי הלב שלך חייכתי בשמחה. האמת, אני סקרנית מאוד להחלפת חוויות חו"ל בנניות. אבל למקרא מילותייך הרגשתי "צרת רבים" או כמו שגיורא כינה זאת בתגובה שלו לחוה – "צרות של עשירים", אבל כן זו בהחלט צרה שנוסעים ליהנות ורק רוצים לעלות על המטוס הראשון. אגב, אי פעם העזתי ללכת עם עצמי עד הסוף ולהקדים טיסה. היה כיף לא נורמלי. ההעזה! והכי חשוב לבוקר זה – מתחקיר חובבני שערכתי נראה לי שהגברים מהמאדים אולי בגלל מבנה אישיותם יותר קל להם להמריא ולשכוח את הבית (חוץ מגיורא). רוב הבנות התוודו שהן כובשות את תשוקותיהן מאימת זעם גבריהן כשהן בנופש זוגי – למשל בעניין הטלפונים הביתה וכו וכו. בקיצור ירח דבש פנימה זה העניין ולא קל.

  2. אני חובבת נדודים, אך האויר בחו"ל רווי בקליפות והקרבה אל השם שם קשה.
    ועובדה שהתבוללות שם עומדת על חמישים אחוז.

    ובנוסף, האוכל שם לחלוטין לא כשר, ואוכל לא כשר מטפש את הנפש. אין מה לעשות.

    חג שמח.

    • אנסה לשכנע אותך לא להקריב את אהבת הנדודים על מזבח אמונתך בשם.
      א. אהבת נדודים מעוררת קנאה טובה ובריאה.
      ב. על פי מה שידוע לי יהודים כשרים למהדרין ורשמיים באמונתם, דהיינו חובשי כיפה, מצויים בכל העולם ומספרם אף עולה אולי על אלה שבארץ הקודש.
      ג. עד כמה שזכור לי אלוהים הוריד מן לבני ישראל במדבר, ומסעדות כשרות למהדרין יש בכל עיר גדולה בעולם (אפשר גם להביא גפילטע בצנצנת במזוודה)
      ד. גם בתי כנסת יש ברחבי העולם, ועד כמה ששמעתי הם מרהיבים ביופים ומושקעים ונשמרים אף יותר מאלה שאצלנו.
      ה. קליפות מעצם הגדרתן ניתנות להסרה.
      ו. והעיקר – אלוהים מצוי בכל מקום ביקום, אפילו בסוואנה.
      שכנעתי אותך? אבל קודם כול נעשה פסח כשר ועם מצות (אני מקפידה על כך שנים), ואחרי זה סעי לקצת נדודים רק עם לפטופ שתוכלי לשמור על קשר ולדווח על מצב היהודים בתפוצות. ברצינות. חג שמח וכשר.

      • השם מצוי אך פחות מורגש
        כל המחקרים מראים שההתבוללות עומדת שם על חמישים אחוז..
        כל חוקר כימי יאמר לך שאפילו בקטשופ שלהם יש חלקי חזיר. ושוחחתי עם אחד כזה. כל המטבח שם טמא.
        קליפות קשות מאד להסרה, אם היו קלות לא היינו חוטאים בשום תחום.

        ובאשר לויתורים, קטן עלי.
        ויתרתי על יותר מזה.
        ואלוקים גם הוא מותר לי. האמיני לי.
        חג מופלא.

  3. י ענת,
    חג חירות שמח
    וחו"ל עבורי הוא חג שמח אפילו יותר:)
    מזל קשת עם יצר נדודים שתקוע בארץ רק ותמיד מסיבות כלכליות.
    יתרה מכך בחירות אמיתית הייתי בוחרת לחיות במקום אחר אבל זו בחירה שויתרתי עליה בינתיים כשנולדו ילדיי.
    תוסיפי לנתוני המחקר…ולהתראות,
    סיגל.

    • יכולתי להתעקש על הנחת המבוקש – כלומר, מבוקשי להוכיח שנשים אוהבות בית, ולטעון שאת טעות סטטיסטית. אבל אני כרגיל פתוחה ואשמח לשנות את הממצאים שהצטברו עד כה. יחד עם זאת, לאור מה שכתבת על עצמך, וגם אם את פטורה מתסכול רב מדי על שום הכורח לכבוש את הרצון לגור אי שם – הרי שאני שמחה היום על שלפחות את התסכול הזה אני משוחררת מלהידרש לכבוש. אני לא ממש טובה בכיבוש תסכולים. רב זה היה חסר לי שאדרש לגנוז חלום לגור שלא בביתי ובעירי ובארצי. וכן את מזל קשת אני מכירה היטב. בתי דנה כנראה מנחשת שברבות הימים יהיה עליה ללכת בדרכך למען ילדיה בעזרת השם, אז היא לא חדלה לתכנן ו לממש נסיעות לחו"ל. הילדות שלי הן בהחלט שדרוג מטאורי שלי בעניין זה. עפות לכל רוח. חג שמח וחירות פנימה יום יום כמוסכם.

      • טוב, אני לא מכירה הרבה בנות מאושרות מחייהן בחו"ל לצד בעליהן, ברגע שזוג מגיע למדינה אחרת ולגבר מצליח מבחינה כלכלית, הלך עליהן:) בכל שנה הן מבטיחות לעצמן שבשנה הבאה יחזרו לארץ ואז הילד גדל והן חוששות מהצבא ואז זה עוזר להן להשאר.
        ואני? אני רק מקנאה בהן. אחרי הצבא, חייתי בארצות הברית, אהבתי מאוד, לא יכולתי ללכת נגד עצמי ולהתחתן רק בשביל להשאר שם ואז…הכרתי קיבוצניק:) טעות איומה עשיתי כשהחלטתי שאת ילדיי אני חייבת ללדת בארץ, חייבת להם ילדות ישראלית וקרבה לסבים.
        ולי דווקא היה כל כך כיף וקל ושמח ומלא מרחבים… ובכל זאת, כמו שאצל אביטל זה הדת, הילדים שלי הם סוג של דת שלמענם אני משנה את עצמי כמה שרק יכולה וגם ככה לפעמים רודה בעצמי שיכולתי יותר.
        אז אני כאן. מתגעגעת לטיסות ארוכות, לאוכל של מטוסים, של בהיה אינסופית בעננים שמתחתיי, של אורות בשדה התעופה מנצנצים כבאולם שמחות , נחיתות במקומות חדשים ושפות שונות, הכרות עם אנשים מרתקים ואפילו החיך חוגג טעמים שונים…בקיצור חוויה אמיתית לכל החושים שאם הייתי מנסה לכתוב מכל חו"ל שהוא איזשהו שיר הייתה בוקעת ממני רק… צעקה של אושר.

        • יש לך מושג על איזה תרגיל או שניים איך להגיע לצעקת האושר הנפלאה הזאת, בלי להיחנק לפני כן מגעגועים טיפשיים למוכר והידוע ולא אחת עד זרא?

          • ריכה קצת זמן לחשוב לפני שאמצא תרגילים כאלה, סך הכל די יצאתי מהנחה שזה build in באדם כל אחד בנוי באופן שונה ומגיב שונה לאנשים, למדינה, לעולם. אבל בדיוק הבוקר נתקלתי בכתבה על ניקוי פנימי לפסח 'אופונופונו' אולי אפשר לעשות את זה עם המוכר הידוע עד זרא:

            http://www.meiravi.co.il/%D7%94%D7%95-%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%A4%D7%95%D7%A0%D7%95-%D7%9B%D7%AA%D7%91%D7%94-%D7%A9%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%9E%D7%94-%D7%91-NRG
            אם תצליחי אל תשכחי לספר אם בסוף מתקבלת צעקת האושר. בהצלחה:)

          • אני שומעת את הקולות קוראת את המילים הכתובות ומאמינה, מאמינה בניסים ובשליחים אנושיים נפלאים. היום הזה שלפני תחילת חג החירות אני אישית מקבלת סימנים בזכותכן. קודם אחותי איריס ועכשיו את חברתי סיגל משגרות אלי – ואל כל מי שנדרש לזאת – אותם מסרים בדיוק. צעקת האושר עדיין לא… אבל התכלית ברורה וגם הדרך. וזה שמונים אחוז הצלחה לקניית השקט המיוחל, שהוא ובעיקר הוא החירות. אז אני אומרת תודה ולוקחת אחריות מלאה ומבקשת התרה מלאה. אמן.

  4. רונית בר-לביא

    הי ענת יקרה.

    מאד הזדהיתי עם מה שכתבת כאן
    על הנאה והקשר שלה לנסיעות בכלל ולחו"ל בפרט.

    אני מאלו שנוסעים ממש מעט .. וממש קרוב.

    ואני, כמוך, מודה שברוב הנסיעות לא נהניתי כל כך, בחלקן גם סבלתי,
    אבל אני מרגישה שהנסיעה היתה חיונית, ולו בשל ההנאה לחזור.
    זה נותן איו קטיעה, איזה איוורור שלא חייב להיות טוב מהרגיל, אלא פשוט אחר.

    והשירים שצירפת כאן אולי מראים בכל זאת מה עושה חופשה, החלפת נקודת המבט הפיזית יכולה להועיל גם ליצירה.
    הכי אהבתי את ב' עם הריח של אחרי גשם שמניס את הבדידות והזרות, שעולים גם משאר השירים.

    זרות וניכור – אחת הסיבות שקשה לי לנסוע.

    • האמת, קצת הופתעתי. את משדרת במילותייך ובתמונת הבול מין חיוניות שיכולה בקלות לנסוע למרחקים ארוכים, ולא רק דמיוניים. ואני זוכרת גם פוסט שלך על טיול בחיק הטבע. עכשיו אני ממש מרגישה בחברה טובה להגנה מפני הטבע. ועוד דבר אסגיר, תמיד תהיתי האם קשיי הטיילות לא נובעים מחיבורים פנימיים רעועים באישיות. היום רונית, חדלתי להתעסק בפענוח הקושי. לא כל דבר מחייב עמל פנימי. מה רע בתוך ביתנו? ולכתוב שירים במרחקים? נכון. יש בהחלט משהו לא במרחקים אלא בהתפנות מעמל היום שמאפשר – אולי כדי להרגיע את הנפש המנוכרת מעצמה בטריטוריה הזרה – אולי אפילו מחייב היאחזות בשפת הביטוי הכי אינטימית שלנו. ויחד עם זאת לא פעם הציעו לי עמיתים לנסות לקבל מילגת נסיעה לכל מיני מחוזות רחוקים, ותמיד דחיתי את מימוש הרעיון על הסף. יצירה כן – לא במחיר נפשי כבד מדי. אולי היתרון העצום שלנו הוא בהכרת היכולות והמגבלות ובהתפייסות וההתיידדות איתן. חג כשר ללב ואין צורך בכיבוש שמורות הטבע. יהיו שם המונים בלעדינו.

      • רונית בר-לביא

        הי ענת.

        טבע זה הדבר שאני הכי אוהבת בעולם.
        ואני נמצאת המון בטבע.
        מדבר, ירוק, אגמים, הכל.

        אבל נסיעות ארוכות קשות לי, מספר רב של ימים.

        מספיק לי חצי יום באיזה אחו לחזור לכוחותיי, שקט מדברי של יומיים,
        בכלל שקט וטבע.

        בוודאי.

        אבל נסיעות וריחוק מהבית קשים לי מידי. עד היום ככה היה.

        זו בעיה – כי הכמיהה לאיוורור ונסיעות מאד גדולה,א בל איך שבאים ליישם את זה, רוצים לחזור. כמה מוכר.

        • א. אני שמחה שעדכנת באשר לאהבת הטבע.
          ב. יש לך מושג למה אנחנו מקורקעות או כבולות ככה לבית? אולי תשובתך תעזור לשתינו (וגם לחנה) בכל זאת יום אחד קצת להשתחרר ליותר זמן מהקירות המוכרים. כי האמת העמוקה היא שהכבילות הזאת שאיתה כבר השלמתי גם מעצבנת נורא.

          • רונית בר-לביא

            הי ענת.

            המצחיק הוא שעכשיו חזרתי מיום שלם בטבע,
            ים המלח המקסים כל כך, אהובי משכבר הימים.

            לשאלתך, נראה לי שכל אחד מהסיבות שלו,
            לא נראה לי שצריך לחפש סיבות משותפות לכולם.

            לי אישית חשוב להרגיש בטחון ואני גם מאד לא אוהבת שינוים בכלל, ממש קשה לי עם שינוים, עד כדי כך שאני מתקרקעת גם לדברים שממש לא טובים לי כבר, רק בשל הפחד משינוי.

            אבל יש עוד גורמים.
            אם זה יעניין אותך, אפשר לדון בכך במייל.

            בכל מקרה, אין על טבע מבחינתי, אני ממש לא טיפוס של יושבת בית.

          • טוב נמשיך את הסשיין במייל פרטי. טיול קצר משותף באתר הטבע האנושי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט