בננות - בלוגים / / מהי אמנות – "שאלת מיליון הדולר", בעיני
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מהי אמנות – "שאלת מיליון הדולר", בעיני

 

 

 

 

רוב שנותי כיוצרת (מלבד הזמן שבו אני יוצרת, שאז אני "מקשיבה" אך ורק לקול היצירה המבקשת לבקוע) וכצרכנית אמנות, מטרידה אותי מאוד שאלת ה"איך" וה"על מה". ולמה הכוונה? בבואנו להתייחס ליצירת אמנות, יש באופן שרירותי חלוקה דיכוטומית בין תוכן לצורה כאשר מדרגת או דרגת האמנות של אותה יצירה נאמדת ונמדדת על פי השילוב בין השניים באופן כזה שהשלם הוא יותר מסך כול חלקיו – תוכן וצורה יחדיו.

 אלא מה, שלא אחת שמעתי לא מעט אנשים מכל גזרות העם –  גם מקרב שוחרי אמנות בעלי טעם אנין וידע נרחב –  הטוענים רגע לפני בואם בהיכליה של יצירת אמנות כלשהי – ספר, סרט, הצגה, מוזיקה: אל היצירה הזאת אני לא מתקרב. למה? כי שמעתי או ידוע לי שתכניה מדכאים.

 האמירה הזאת מאז ומתמיד מתמיהה אותי. נכון, הגשר בין יצירת אמנות לצרכניה הוא דמוקרטי לחלוטין, אין אונס; ויצירת אמנות מטבעה נועדה ליהנות. אך מהי משמעות המילה הזאת – הנאה – כאשר מדובר באמפקט של יצירת אמנות? מהו אותו קתרזיס שאותו נועדה יצירת אמנות במיטבה ליצור אצל הלקוח שלה? ואשאל זאת בפשטות תוך שימוש במינוחים אמנותיים – האומנם כל יצירה איכותית מחויבת שיהיה בה "אור"? האם לא יכולה להיות יצירת אמנות נפלאה שמבחינת תכניה מבטאת דיכאון גמור?

 ראשיתה של השאלה הזאת בתוכי לפני שנים, בשנותיו הראשונות של קולנוע מוזיאון תל אביב, שהיה ידוע במיוחד אז בהקרנות סרטי מופת אחד אחד. הוקרן בו בין השאר סרט, שלצערי שמו אינו זכור לי אלא רק תוכנו ומה שהעלתה בי הצפייה בו – את שאלת "מיליון הדולר" שאני מעלה כאן. הסרט היה על חולי סרטן, ישמרנו האל. סרט מופת אך מדכא בעליל. הייתי בין מתי המעט שצפו בו. האולם בעת שאני ישבתי בו אי אז היה ריק כמעט לגמרי. אז לא הבנתי את מה שהיום אני מבינה יותר, ועם זאת מתקשה לעכל את התובנה – איך זה שמוקרן סרט מופת שאנשים מתנזרים ממנו רק מחמת אימת התוכן?

 כנ"ל כמובן לגבי ספרים. ידיד אחד שלי, שוחר ספרות מן המעלה העליונה, טען באוזני שמימיו לא קרא ספר שלם של דוסטויבסקי כי הוא מדכא אותו. כנגד זאת ידידה שלי, שהנחתה שנים סדנאות כתיבה, סיפרה לי שכאשר היא רוצה "להמחיש" ללומדים מהי אמנות הסיפר היא מקריאה להם סיפור של קפקא, בלי להוסיף עליו מילה – ואגב, גם קפקא אינו מן הסופרים שתכניהם מאירים במיוחד, אך בהחלט די בפסקה אחת שלו כדי לקלוט במלוא החושים ובלי להידרש לשום הגדרה מנתחת כי מדובר בדבר אמנות עליון.

 אז ככה, לסיכום, ולדאבון לב לא קטן נדמה לי שצורך ההתבדרות שקיים בהרבה אנשים ובכללם צרכני אמנות מובהקים, עולה על ערכה של אמנות. תהא איכותית ככל שתהיה, צפויה יצירה אמנותית להתמקם במצב קיומי מדכא לעצמה אם תכניה ידכאו מדי. האומנם?

 ולסיום אביא שיר שכתבתי אי אז, זמן קצר לאחר צאתי מאותו סרט סרטני מדכא בעליל אך מופלא ונזכר עד עצם היום הזה.

 

    דיאגנוזה מאוחרת

 

 

אֵיךְ אֶפְשָׁר לִלְמֹד אָנָטוֹמְיָה שֶׁל עֶצֶב.

לְפִי שָׁעָה יַתְמִידוּ נִדּוֹנִים

לְהִתְנַחֵם בְּהַקְרָנוֹת שֶׁל שֶׁמֶשׁ מְלָאכוּתִית,

אֱנוֹשִׁית מִכְּדֵי לְבַטֵּל גְּזֵרָה

בְּדִיאַגְנוֹזָה מְאֻחֶרֶת.

אֵיךְ אֶפְשָׁר לְלַמֵּד אָנָטוֹמְיָה שֶׁל עֶצֶב

אֶת מִי שֶׁנִּדּוֹן לְהִתְבּוֹנֵן

בִּגְסִיסָה –

לִמּוּד שֶׁאֵינוֹ מוֹנֵעַ,

שֶׁנִּמְנָע לְפִי שָׁעָה.

 

מתוך "עירומה על גב סוס במונגוליה", הקיבוץ המאוחד, 2010

 

 

 

62 תגובות

  1. איריס אליה כהן

    היי מתוקה. איזה כיף היה לפגוש אותך אתמול. לחבר את הקול אל המילים אל השירים. מרגש ביותר.

    והשיר והפוסט יפהפיים, כהרגלך. אפשר לכרוך אותם לספר, בחיי.

    • שמחת המפגש הדדית לחלוטין. זאת בהחלט חוויה ייחידאית לפגוש בננה במלוא הדרה ולא רק כתמונה ו"כיתובים"-התכתבויות בנות שנה מתחתיה. ויש רגע שבו עיקר התגובה במילים – מילותייך שכאן הן עדות לחשוב מכול, שחזרת לבסיסך בשלום. אין לי מושג איך את עושה את זה, אבל עובדה. גיבורת הספר וכבישי ישראל את בבוקר זה.

      • איריס אליה כהן

        מצחיקה אחת. אם אני גיבורה אז מוש מקבל את עיטור העוז. הוא עושה את זה כל יום.

  2. תוך כדי שתיית כוס הקפה השלישית הבוקר, חשבתי שבעצם ברצוני להרחיב את מסגרת הדיון ולשאול את שאלת מיליון ואחד הדולר. האומנם תוכנה/נושאה/התימות של יצירה הם אכן פרמטר חשוב לצרכניה הפוטנציאליים – יותר מדרכי המבע האמנותיות?

    • הי ענת, בתור צרכנית פוטנציאלית נראה לי שמבחינתי זה הכל ביחד ואין משהו באמנות שאני אשים עליה את האצבע ואומר זה מה שעושה לי את זה. כמו בקנית חולצה (מתנצלת על ההשוואה אין כוונה להעליב יוצרים, רק עוזר לי להסביר אותי לך:) אני לא מדקדקת בסיבה שאני רוצה אותה, לא מתעסקת בתפרים הפנימיים למרות שלו היו גרועים לא הייתי רוצה אותה. ולא מתעסקת בצבע, אבל לולא הצבע היה מתאים לי, לא הייתי רוצה אותה, ולא מתעסקת בעיצוב הקו, אבל לולא היה מתאים לי…הבנת? הטעם שלנו, כמו אולי הטעם האמנותי שלנו עובד על דרך השלילה, אם משהו לא מתאים אז לא אוהבים ואם אוהבים אז לא משנה למה.
      עכשיו…את כיוצר אם תנסי ממה שכתבתי להתאים עבורי יצירה לא תוכלי. בגלל זה אני חושבת שיוצרים הם סוג של קוסמים, הם יודעים ליצור דברים שמקסימים בעיניי בלי לדעת מה עיניי מחפשות:)
      (רוצה מספר חשבון בנק שלי להעביר אלי את המליון?:)

      • אני מאשרת בזאת שאת הזוכה במיליון, מבחינתי. שלחי לי במייל פרטי את חשבון הבנק הפרטי שלך, וברגע שאמריא על גב יצירתי שנכתבה בדיוק מהמקום שתיארת מדויק בתגובתך – אעביר לך את המיליון. אני אסתפק בקצת פחות. ולא אוסיף מילה כדי לא לקלקל את תשובתך.

        • 🙂
          ועוד עשיתי את זה בלי לימודי ספרות ובלי לכתוב את דעתי על הציפור הצבועה של יז'י קוז'ינסקי או איך שקוראים לו…עכשיו תשאלי אותי שאלה על מליון (אבל יורו)…אני רוצה לקנות לי נחלה על הירח "בזוקה ג'ו" הבטיח לי לגיל 21… והגיע הזמן שיקיים:)

          • זה הרגע להתוודות, סיגל, שאולי מדעים מדויקים חייבים ללמוד באקדמיה (אם כי הכרתי אוטודידקט אחד ידוע ששעשה גם את זה מחוץ לכתלים הרמים) אבל לי אישית כל לימודי הספרות האקדמיים רק הפריעו לאהבה החופשית. רוב ההרצאות היו דלוחות של מרצים שביקשו לעצמם פרנסה "מכובדת" וקתדרה. רק קורס אחד הצדיק שש או שבע שנות לימוד שגרמו לי להתבגר סופית מהעניין. ועכשיו בלי צחוק, את ההוכחה בשבילי להרבה מאוד אמונות ומחשבות על "התחום" המורכב והפשוט הזה – קניית חולצה, הא? הציפור הצבועה ספר נפלא. בזוקה ג'ו בעוונותי חיפשתי מהר בגוגל למה התכוונת. מבחינות מסוימות מתגעגעת לימי התום והתמימות בחווית אהבת הספר והספרות. ובאשר לשאלת המיליון השני – סיגל – בואי נחכה לספטמבר. אני פוחדת שאפסיד בנקל ולא רוצה להבטיח מה שלא אוכל לקיים.

          • וגם לי יש וידוי.
            אני מודה שיותר כיף לי לשוחח איתך מאשר עם עצמי כי מה כבר אוכל אני לחדש לעצמי?
            ואני לא מתחברת לאנשים שלמדו ועכשיו יש ברשותם מידע. אבל אני כן מעריכה ידע ולדעתי יש בין שתי המילים האלה הבדל עמוק.
            נכון שקראתי עטיפות של מסטיק בזוקה ואני יכולה לרשום עליהם מאמר מעמיק, אבל זה לא ממה שהיה כתוב שם אלא מהתובנות שנוצרו בי מהן ואם יש משהו שמרחיק אותי מאמנות בעולם זו התנשאות. אמנות היא לא רק לאלו שיודעים לדבר עליה ולאלה שלמדו את המילים ה"הנכונות" בלדבר עליה, אמנות בעיניי לא נוצרה רק עבור השכבות הגבוהות של העם שחושבים שרק הם יכולים להבין אמנות ולהעריך את שוויה. אני כאן הקול של האדם הכי פשוט שיש. כל עוד אני חשופה ליצירת הטבע שמחוץ לחלון ביתי, בה נשקף נוף מלא חרציות ופרגים, עצים, הרים וים, וכל עוד עיניי פקוחות ונחיריי רחבים אני אדם שזכותו לחוות את האמנות ולחוות עליה את דעתו, תמימה ככל שתהיה.
            ואינני נרתעת מתאורי זוועה בסרטים, או בספרים, אינני נרתעת ממחלות או ממראות אימים, ובכלל אני מתה על סרטי אימה דרגה ט', אין לי בעיות עם עצמי כך שאני מסוגלת לראות הכל בלי פחדים ובלי גועל, ואז אני מסוגלת לקבוע מה אהבתי יותר ומה פחות, מה עשוי בצורה הורסת ומה משעמם כי לא עשו אותו ממגנט מספיק. ואם אני הולכת לראות סרט "נחשב" כמו הבטן של הארכיטקט של איזה במאי מפורסם ש"נחשב" ואינני מצליחה לעולם לזכור את שמו, ואם זה שלצידי נרדם בסרט ואחר כך הטריד אותי בשאלה:"למה את עושה את עצמך נהנית? האם זה רק בשביל להיות חלק מאלו שאומרים שהסרט מדהים? ואם כל כך נהנית אז תסבירי לי במילים ממה נהנית?" אני לא עונה. ראשית כי לא תמיד יש לי את המילים המדוייקות המלומדות לתאר ושנית כי אני לא חושבת שאני צריכה להסביר את הנאותיי. אם אני הולכת לסרט ויוצאת משם מרחפת ומרוגשת אז לי זה מספיק ולא איכפת לי אם הסרט "נחשב" כי את זה אני אקבע לעצמי.
            וכך גם עם ספרות וברור שעם שירה.
            אני לא יכולה לצטט את עמיחי או להסביר מה יש בלאה גלדברג ש"עושה לי את זה" ואני גם לא בקיאה מספיק בכל מה שכתבו, אני כן בקיאה בביאליק או באמיר אור כי משתדלת לקרוא כל מה שאי פעם כתבו או אמרו ועדיין לא יכולה להצהיר שאני מסוגלת להסביר מה עושה אותם בדרגה גבוהה אצלי ומה לא עושה נתן זך או אלן גינצבורג, ואלו שכן לומדים או למדו הם יכולים לדבר על כל אלה ואפילו על יותר מאלה והם ידברו גבוה והרבה אבל הדיבור יגמר להם כשמישהו יעלה שם שהם לא מכירים. ואני לא מתרגשת מחוסר מידע…אני נכנסת בקלילות לגוגל, קוראת שיר או שניים וקצת ביוגרפיה וכבר יש לי או אין לי חבור ומסוגלת לפרק שיר ולהרכיב דעה בלי שאהיה מנווטות על ידי המורים שלא היו לי. זו אני נטו עם עולם האמנות.
            ולדעתי, אני מרגיזה כאן בנוף המלא אמנים, כי מי אני בכלל? אבל אמנים גדולים בעיניי הם אלו שיכולים לראות אותי פשוטה וקטנטונת כמו שאני ולראות שאני לא רק רעש רקע…גם לי יש מה להגיד ולא תמיד זה שטות.
            ואת ענת, מסוגלת לראות איך לקחתי חולצה והשוויתי אותה ליצירת אמנות בלי הרבה עכבות, ואת ענת מסוגלת להבין את החיבור הכי תמים ופשוט שיש לי בקריאת ספר, וזוהי בעיניי יקירתי, שיא הגדולה ואני מעניקה לך את המליון שלי מתגמולי ספרייך…הם שלך בחזרה.

          • המשך וידוי: מהו באמת ידע כשמדובר ביצירות אמנות וגם ביצירת יצירות אמנות? הנה השאלה שאם תעני עליה תשובה "נכונה" תקבלי את המיליון שהחזרת לי… אבל אני אקדים חומר רקע אישי-חווייתי. שתינו למדנו ספרות מכיתה א'. אני עוד לפני כן גיליתי זיקה רגשית עמוקה למילה הכתובה ולא ארחיב. מאז גיל רך נהגתי לקקרוא ספרים ולנתח אותם בתוכם – עם עט אפילו. האם היה לי ידע נרחב? אני בספק. האם ידעתי שלל מושגים אקדמיים? לא. אני אהבתי ואת תובנותי רשמתי בתוך הספר. את זה לא לומדים. עם זה נולדים. ואת התכונה הזאת חייבים לשמר ורצוי בטהרתה. ומה קרה לי? אני "פולנייה" הלכתי בדרך של "הפולניות" – לקנות תואר. ומה קרה באקדמיה? איבדתי את האהבה הטהורה לטובת קניית מונחים. האם המונחים העמיקו את הבנתי? לא ולא. כן, הם סייעו לי אחר כך לכתוב ביקורות. יכולתי פה ושם "להתהדר" במינוחים. לא הרבה. ומה אני זוכרת היום? לא הרבה. אבל כן הקריאה הבלתי אמצעית "העמוקה" והאוהבת הלכה איתי לכל אורך הדרך. בלי ספרים חיי היו אחרים ואני הייתי אחרת. עכשיו עוד דבר. בעוונתי נעשיתי עורכת. זה גם קלקל לי לא מעט. אבל מעולם לא באתי לעריכת ספר מתוך איזו תפיסה מהי ספרות אלא מתוך מה שהמילים דיברו אלי. ועכשיו – האא! יצא לי לערוך מאמרים של אנשי אקדמיה. זוועה! וכן גם בהיותי סטודנטית יצא לי לקרוא מאמרים משלהם. הרבה הרבה נפיחות. והסתרה והסתתרות. ככל שהטקסט פחות מובן וקריא ושווה לכל נפש – כך הכותב האקדמי המהולל ואפילו בדרגת פרופסור מרגיש טוב יותר עם עצמו. ממש כמו בחיים הרגילים. הרבה מאוד מלכים מתנשאים הם עירומים וערומים. מלשון ערמומיים. שום בית ספר לא ילמד אהבת והבנת אמנות. התחום היחיד שבו נשמרתי לשמר את אהבתי בטהרתה היה מוזיקה קלאסית. לא זוכרת שום שם של יצירה אהובה, לא מכירה כמעט אף מונח. אבל יודעת בתוכי לא מעט יצירות שלמות. וזה העיקר. תחי האהבה. וזה או שיש או שאין. ואם יש – לא צריך לשם כך שום תואר שום הדר ושום מינוח.

          • לא חושבת בכלל שניזוקת מהמסלול שבו בחרת בחייך דווקא ובדיוק בזכות ההסבר שפרשת כאן. את קנית ידע וניפית אותו מהמידע הלא חשוב, והוא יושב בתוכך בדיוק במקום החלול שקיים בי, ולא הייתי מתנגדת שיהיה גם בי, אבל יודעת היטב, שבדיבורים לא משיגים את זה, אלא במעשים ועולם הידע הוא כל כך עצום שלתחושתי עבורי כבר זה מאוחר, ואני אחיה עם מה שיש בי, ועם האהבה שלי לעצמי… שאני בסדר גם ככה:)
            את לעומת זאת שכן למדת, וחושבת שהכי חשוב זאת אותה ילדה שקראה ספרים עוד טרם השלב ה"פולני", לך אני רוצה לומר שלדעתי, מה שאת זוכרת זה שלב האש שהתעוררה בך, זה שלב הכשרון שגילית שקיים בך, ואם תקחי כתיבה שלך בתקופות תראי כמו שרואים אצל יוצרים רבים את ענת המוקדמת ואת ענת המאוחרת, ולפעמים אומרים שהיוצר המאוחר פורח יותר, והרבה יותר מוצלח מהיוצר המוקדם שבו,(לפעמים ההפך וגם לכך יש סיבות), ואני מאמינה שזה בזכות הידע שרכש בחייו, שאם הבין אותו נכון הוא לא ישפריץ אותו ממנו כמו שעושים עם מידע, אלא הוא יקפל אותו לתוכו, ואת עומקו יוכלו לראות מתוך יצירותיו.
            אני לא סתם מאוד מעריכה ידע, זה עומק שנמצא לדעתי באנשים שיש בהם סקרנות, יצר מחקר, המון דמיון ושפע אש. ההבדל ביני לבינם הוא בדבר אחד…באש….כי אש יוצרת תנועה, יוצרת למידה, יוצרת יצירה, יוצרת יוצרים.
            לאן הלכה האש שלי? כנראה שברגע שויתרתי על מוסדות חינוך שיקנו לי "חינוך" ויתרתי עליה:)
            (לא מחונכת שכמותי, שכחתי כבר מי מעבירה למי את המליון:))

          • אנשים שמכירים אותי מקרוב ולא וירטואלית טוענים עלי ולפעמים נגדי וההפך שאני שבשבת, מזל מאזניים טיפוסית. זזה מכאן לכאן עם רוחות האמת המשכנעות והמורכבות. שכנעת אותי. ידע הוא חיוני ובלבד שהוא מופנם באופן אימננטי אמיתי ומשועבד למהות האינדוודואל. כן עלי אעיד שכתיבתי השתכללה עם השנים, אם כי יש שירים שכתבתי בתחילת הדרך שעולים על האחרונים. כל יצירה לגופה. מה שכן יש הבדל לתחושתי בין כתיבת פרוזה לשירה. ואם נסתכל על ההיסטוריה ניווכח שהרבה מאוד משוררים גדולים הגיעו לשיאם בשנות העשרים שלהם. לא כך לגבי פרוזאיקונים. יש לכך סיבות עמוקות אולי נביא אותן בפוסט אחר. צודקת סיגל – האש היא באמת העיקר מאז בריאתה בתוכנו ומחוצה לנו. האש היא המטען. וחייבים לשמר אותה מכל משמר גם מפני הידע וגם למענו. והמיליון הראשון שלך. סופית.

  3. גיורא פישר

    לענת
    נגעת במאמר ובשיר בנקודה מאד אנושית. יש לי שיר "דומה" לשלך, אביא אותו אולי "לאחר החגים".
    מה שתיארת הוא מאד אנושי ויש בו פארדוכס: שכן, ככל שהיצירה (המדכאת) אמיתית יותר היא מפחידה יותר.
    זמן לא רב אחרי שהספר שלי יצא לאור הוזמנתי לסדנת שירה שעורכת רחל חלפי בבית אריאלה. קראתי משירי העוסקים בכל תחומי החיים, ביניהם גם באלה הקשורים לשכול.
    המפגש היה נהדר,בסוף הפגישה בחרו רוב חברי הקבוצה לרכוש את ספרי.
    לפתע, קמה אשה ובאימפולסיביות אמרה: אני לא אקנה את הספר שלך, אני מפחדת להכניס אותו אלי הבייתה. כולם הביטו עליה בכעס ,חששו שהיא פגעה באורח.
    אבל אני כל כך הבנתי אותה ,וכלל לא נפגעתי.
    זה מוביל אותי לנושא של עריכת הספר שלי.
    בזמנו,לפני שהספר יצא לאור ,הציע לי אחד מחברי הבננות במכתב פרטי לחלק את כתב היד לשניים:
    להוציא בתחילה את "ספר השכול"
    ולאחר מכן את "השירים הרגילים".
    הנימוקים שלו היו:
    אם תוציא את כל השירים בקובץ אחד- יש סיכוי שה"שירים הרגילים" "יוכתמו" משירי השכול. כלומר, לא יקראו אותם כשירים על "כל אדם" אלא כשירי אב שכול.
    הנימוק השני היה: אם תוציא קודם את שירי השכול, ואחר כך בספר נוסף את השירים האחרים, יראו מבקרי הספרות שאתה יודע לכתוב גם על דברים אחרים.
    עניתי לאותו חבר (אז) צעיר: שמכיוון שלא תכננתי ואני לא מתכנן קריירה משוררית, אז לא אכפת לי אם יהיה ספר נוסף או מה יקרה בעתיד.
    השיקול השני הטריד אותי הרבה יותר.

    בסופו של דבר החלטתי להוציא את הספר הכולל בתוכו את כל השירים הראויים לדעתי.
    שתי סבות עקריות היו לכך:
    רציתי לפרוש חיים שלמים ולא רק קטע מהם.

    אך, לא אכחיש ידעתי שאם הספר יהיה רק "ספר שכול" אף אחד לא יעז לגעת בו שהרי הוא עוסק בפחד הגדול ביותר שלנו.
    גם העריכה (סדר השירים והשערים) כוונה לכך שהספר יהיה "אכיל".
    את המחמאה הכי מוזרה ויפה קיבלתי ב"נענע 10" כאשר הכותבת המליצה בראש השנה על הספר שלי כמתנה מתוקה לחג.
    אף שיר לא נכתב "בשביל הספר" או למלא פונקציה בו. אבל כנראה שצריך שיהיה ביצירה גם מעט חמלה.
    כי הצורך בחמלה הוא אנושי, ואם היצירה חסרה בה יעדיפו רבים להפנות ארת ראשם הצידה.

    • רק את "השורה התחתותנה" החסרת, או לא התייחסת אליה די בעיני. ומה אם כל ספרך היה שירי "שכול" ומצוין מבחינה פואטית "לעצמו", וללא "חמלה" בתכניו. האם ה"חמלה" היא חיונית ליצירה לעצמה? או שמא לשיקול חוץ טקסטואלי – מידת "אכילותה" על ידי הקורא?

      • גיורא פישר

        שלום ענת
        את מכריחה אותי לומר את מה (שמשום מה) קשה לי לומר בקול גדול:
        אני מניח שאם הספר היה רק "ספר שכול" ואפילו היה זוכה לשבחי הביקורת, אני מניח שמעטים מאד מאד היו רוכשים אותו לעצמם, ובודאי לא מביאים אותו כמתנה לחג.
        אם כך היה קורה, יש להניח שגם "שירי השכול" לא היו מגיעים לעיני הקוראים "הרגילים", ושכרי היה יוצא בהפסדי.
        אני חוזר ומדגיש, אף שיר לא נכתב בשביל הספר. אבל אני מודה ששקלתי (במיליגרמים) כל שיר שהחלטתי לצרף או לגרוע מהספר. היו לי שירים טובים שהחלטתי לוותר עליהם כי הרגשתי שהם "יטו" את האוירה במקומם ובמינונם לכיוון שלא רציתי בו.
        היו שירים "פחות טובים" שהתעקשתי שיכנסו מכיוון שרציתי שיתנו "הפוגה קומית" או רגשית.
        כל אמן חייב ללכת עם האמת שלו. וכמו שאמרה פעם (בערך) שולמית אפפל: פחות מהאמת לא שווה לכתוב".
        הקורא ירגיש היכן שהיוצר מזייף, אבל מה שווה האמת והיופי אם אף אחד לא יחזה בהם.

        • גיורא, בכנותך כי רבה ומלאה עוררת את שאלת מיליון ושניים הדולרים. מהו ערכה של יצירת אמנות שאיש אינו פוקד אותה? כפי ששאל נדמה לי הפילוסוף ברטרנד ראסל – מהו שולחן והאם הוא בכלל קיים אם איש לא יראה אותו ויאמר ולו לעצמו – שולחן הוא? ואם ש.י. הזכור היה בינינו היה טוען שעצם השאלה הזו מלמדת כי איננו יוצרי אמת כלל ובכלל. שהרי היצירה לעצמה היא קיימת ותו לא. נכון ויחד עם זאת בערבון מוגבל. מוציא לאור – הווה אומר מחשכת המגירה לאוויר העולם. העולם/קרי הקוראים. ובאשר לתכנים – כנראה או שאולי בתת המודע היוצר שלנו אנחנו לוליינים עוד בטרם העלינו על הכתב מילת יצירה אחת.

  4. סרטיו של אינגמר ברגמן הם מופת לקולנוע איכותי הדבר הכי קרוב לספרות טובה וכך באמת כונה על ידי המבקרים
    והנה בסרטו המכונן והבלתי נשכח "זעקות ולחישות" נטשו חלק מהצופים את האולם "הגלגול" הוא ספור קפקאי פורץ דרך
    על אף שברובדו הפשוט עסק במטמורפוזיס של פקיד שהפך לג'וק
    מה שעושה ספרות לאיכותית הוא העומק שבה ודרכי המבע והקול החזק והיחודי של יוצרה.
    הנושא לא תמיד פרמטר מרכזי, גם ספור על נמלים יכול להיות מסטרפיס.
    אמנות העמידה בפני שיני הזמן ונוגסת בהן,היא אמנות אמיתית ואיכותית
    ולא משנה הנושא, שהרי רלוונטיות הנושאים הרבה פעמים היא תלוית תקופה

    • אינגמר ברגמן הוא אכן אחד מסופרי הקולנוע המובהקים. זעקות ולחישות אחד הסרטים הטובים גם בעיני. ואישית, לדיוני הפרטי, ממצאי זהים לשלך.

      • ושירך יפה ,ענת, מיטיב להשוות בין התחליף לחוויה האמיתית
        בין השמש המלאכותית לבין זו האמיתית הכווה ובוערת פנימה
        אי אפשר ללמד אנטומיה של עצב
        וגם כשחווים אותה
        מתקשים מאוד לעכלה
        האמנות היא רק צללית קלושה שלה

        • ניסוחך נפלא בעיני, בעיקר בשלוש שורות התגובה האחרונות. ועכשיו אני לא יכולה להתאפק מלהעלות את השיר הנוסף שתכננתי לכלול בפוסט הזה. זה שיר המסע הפרטי שלי. ועכשיו שמתי לב שהוא מופיע בעירומה צמוד לדיאגנוזה המאוחרת

          דיירים מוגנים

          מִי שֶׁאֵינוֹ בַּעַלְבַּיִת בְּעִצְּבוֹנוֹ
          יִהְיֶה דַּיַּר מִשְׁנֶה גַּם בְּשִׂמְחָתוֹ.
          שָׁנִים רַבּוֹת יַחְלְפוּ עַד שֶׁיִּלְמַד
          לִקְנוֹת אֶת דִּירָתוֹ.
          שׁוּב וָשׁוּב יִתְפַּתֶּה לְשַׁלֵּם
          וּלְהַאֲמִין כִּי הִגִּיעַ
          אֶל קֵץ דֶּרֶךְ הַנְּדוּדִים
          כְּדֵי לְהִכָּנַע לְחֶרְדַּת קִירוֹת
          וְלַחֲזֹר אֶל מֶרְחָבִים
          אֲשֶׁר בְּאֵין בַּיִת מֵאַחֲרֵיהֶם
          יִדְמוּ רֵיקִים מִדַּיָּרִים מוּגַנִּים
          שֶׁאֵין לָהֶם שַׁעַר, שְׁבִיל וּבַיִת.

          • שיר נפלא
            ושתי השורות הראשונות ממש פתגם, אדיום
            עם חכמת חיים עמוקה ונכונה ,גוזרת ושומרת, ענתי
            קשה לקחת בעלות על העצב, ענת , כל הזמן מנסים לברוח ממנו כמו מלכלוך אני יודעת,
            אבל גם את השמחה קשה להכיל , תגידי למה תמיד היא מופיעה עם רגשי אשמה,
            כמו צחוק ששמים יד על הפה כדי להחניקו?
            זה שיר מכונן בעיני המכמיר את ליבי

          • ברבות ימי הבנתי שמי שמרגיש ראוי לעצמו מרגיש ראוי גם לשמוח במלואו ועם פה פתוח ובלי שום יד מסתירה. רק שכדי להגיע למצב הקיומי הנהדר הזה חייבים לקנות חזקה אמיצה על העצב, כי הוא כולל בין חדריו גם את ייסורי אי-זכות הקיום המלא והשלם והמשוחרר מנקיפות מצפון והיעדר לגיטמציה להיעצב כשיש סיבה ולשמוח כשיש סיבה – עד הסוף וללא פחד כלל. שבת שלום ומנוחה שמחה

  5. שאלת המיליון ושלושה הדולר.מה מקורות המוזה.והאם האומנות בציור,כתיבה,מוסיקה,פיסול, אכן נזקקת למוזה.האם יצירה זקוקה רק למיומנות טכנית או אולי גם לשגעון.נסו לדמיין את האנושות ללא אומנות כלל.והשאלה האם ענין זה מהותי או אולי לא.

    • חומר רקע לתשובה מקיפה על הפגזת שאלות צבי. מהי בעצם המוזה הזאת שכל כך התרגלנו לחכות לה אולי לחינם…

      במיתולוגיה היוונית, תשע המוזות היו אלות היצירה, האמנויות והמדעים, פטרוניותיהן של תחומי המחול, המוזיקה, ההיסטוריה, הספרות, המחזאות והאסטרונומיה. תשע המוזות הונהגו על ידי אפולו, אל האור, היופי והאמנויות, ויחדיו הם הנעימו את זמנם של אלי האולימפוס בנגינה, בזמרה ובריקוד. עיקר תפקידן היה להעניק השראה ליוצרים השונים, בעיקר למשוררים, למוזיקאים ולפילוסופים.

      לפי דברי הסיודוס בספרו "תיאוגוניה", תשע המוזות היו בנותיהם של זאוס, ראש האלים, ומנמוסינה, אלת הזיכרון. המיתוס מספר שזאוס ביקר את מנמוסינה במשך תשעה לילות רצופים, ובכל לילה תינה אהבים עימה. מנמוסינה התעברה מביקורים ליליים אלו, וכעבור כשנה ילדה לזאוס תשע בנות, הן תשע המוזות. אולם, לדברי מסורות אחרות מוצאן של המוזות קדום עוד יותר, כיוון שהן למעשה הצאצאיות של גאיה, אלת האדמה וראשית הכל, ואורנוס, אל השמים.

      מספרן של המוזות לא היה קבוע, אלא הלך והשתנה עם הזמן, בד בבד עם התפתחות סיפורי המיתולוגיה ועם פריחתן של האמנויות השונות. המיתוס היווני הקדום מספר על מוזה אחת בלבד, אך בהמשך אנו מוצאים עדויות לשלוש מוזות: אאויד (Aoide; "שיר", "קול"), מלטה (Melete; "אימון", "תרגול") ומנמה (Mneme; "זיכרון"). בסופו של דבר, התקבע מספרן של המוזות כתשע, אך היו אלה הרומאים, שאימצו את המיתולוגיה היוונית לתרבותם, שחילקו ביניהן את תחומי האמנויות.

      חלוקה זו, שמתבססת על המיתולוגיה האתונאית, נחשבת לחלוקה הקלאסית והמקובלת:

      אוטרפה – שירה לירית, מוזיקה והנגינה בחליל.
      קאליופה – שירה אפית.
      קליאו – היסטוריה.
      אראטו – שירת אהבה.
      מלפומנה – טרגדיה.
      פוליהימניה – שירי תהילה לאלים.
      טרפסיכורה – מחול.
      תאליה – קומדיה.
      אוראניה – אסטרונומיה ואסטרולוגיה.
      פולחנן של המוזות נתקבל בכל רחבי יוון העתיקה, אך מכיוון שבתחילה הן נחשבו לאלות של מעיינות, הרים ויערות, בדומה לנימפות, המקומות המקודשים להן נשארו באזורים של רוב טבע ומים, בעיקר בקרבת הרים ומעיינות. ההר הליקון שבבויאוטיה, ושני המעיינות בו, נחשב למקום משכנן של המוזות ולאתר האהוב עליהן. לא פלא, אפוא, שהר זה היה מקום פולחנן העיקרי. בנוסף להר זה, גם ההר פרנאסוס שבקרבת דלפי, היה אחד ממקומות הפולחן החשובים ביותר של המוזות, כיוון שהוא נקשר בגורלן – שם הפך אפולו למנהיגן, ונודע בשם "אפולו מוזגטס" (Apollo Mousagetes) – ראש המוזות.

      המוזיאון, שבו מרוכזים כיום יצירות אמנות ושכיות חמדה, היה בראשיתו, כפי ששמו מרמז, מקדש למוזות. אחד ממקדשי המוזות המפורסמים ביותר היה המוזיאון שהוקם לכבודן באלכסנדריה, שבו שכנה הספרייה הגדולה של אלכסנדריה.

      בימי קדם, לפני שהאמן – בין אם הוא מלחין, משורר או פילוסוף – היה מתחיל לחבר יצירה חדשה, הוא היה פונה אל המוזות ומבקש מהן שתנחנה אותו בעבודתו, ותסייענה לו. יצירות קלאסיות רבות, דוגמת "האודיסיאה" של הומרוס ו"תיאוגוניה" של הסיודוס ואף יצירות מודרניות יותר, כגון "התופת" של דנטה, פותחות בבקשת עזרה מהמוזות ובמילות שבח והודיה להן. עד היום המילה "מוזה" משמשת כמילה כמעט נרדפת למילה "השראה", במיוחד בחיבור יצירות.

      [עריכה] המוזות ביצירות אמנותעוד בימי יוון ורומא המוזות היו נושא אהוד ונפוץ באמנות. אמנים יוונים ורומים רבים תיארו את המוזות על גבי ציורים, פסלים, כדים וחפצי אמנות אחרים. למן תקופת הרנסאנס, משחודש הקשר האמנותי למסורת הקלאסית, התפשט הנוהג לשייך לכל מוזה חפץ מיוחד – ולעתים, אף תנוחה מסוימת – המייצגים את תחום שלטונה. כך, קאליופה (שירה אפית) וקליאו (היסטוריה) החזיקו כלי כתיבה, דוגמת מגילות קלף ועטי קולמוס; אוטרפה (מוזיקה) הוצגה מנגנת בחליל; אראטו (שירת אהבה) וטרפסיכורה (מחול) תוארו מנגנות בלירה. בידי מלפומנה (טרגדיה) ותאליה (קומדיה) הושמו מסכות תיאטרון, אך בעוד שהראשונה החזיקה מסכה טרגית, השנייה החזיקה מסכה קומית. פוליהימניה (שירי תהילה לאלים) הוצגה רצינית ומהורהרת, ואוראניה (אסטרונומיה) החזיקה בידה גלובוס.

      • למקד יותר את שאלת התוכן או מהות או יכולת טכנית של האומן.ללא השראה וללא יכולת טכנית מה נשאר ? האם ואן גוך או קפקא או באך או רודן היו חייבים ליצור את האמנות שלהם או יכלו לחיות חיים אחרים.כמה באמת מכלל האנושות נזקק או חייב את האומנות ? ושאלה מענינת האם רופא שהוא מקצועי וטכני נזקק להבזק של ההשראה כדי להיות רופא יוצא דופן וכך גם במדע.רוב התגליות המהותיות ברפואה ובמדע התחוללו בדרך המקרה ולא בדרך של תכנון יסודי שלרוב לא הוביל לשום תוצאה.
        אלברט אינשטין בזכרונתיו ציין כי את תורת היחסות יצר מתוך חוסר ידיעה במה הוא עוסק לעומת מה שהיה ידוע בתקופתו.

        • דבר דבור על אופניו. לפי מספר השאלות המהותיות שהוספת כבר חצינו את המיליון ועשרה. העניין הוא שאת מיליון השקל כבר לקח ג'קי מהאח הגדול, ולא בכדי. היוצרים רובם נשארים עם השאלות, עם כיס דלוח, והאח הגדול הוא בורא עולם בכבודו. לפי התרשמותי כמספר המשיבים על שאלות הפוסט הזה כולל שאלותיך החשובות – מספר התשובות שנקבל, אבל זה בדיוק מה שמעניין. אז אנסה לענות בשם עצמי ומניסיוני. בחלק הראשון של שאלותיך, יש הרבה "שרידים" רומנטיים. נכון שהשתחררות מוחלטת מהם הולידה את אופי העשייה היצירתית של היום שלא אחת הקשר בינה לבין אמנות הוא מקרי בהחלט בלשון המעטה. כל אחד יכול. מכיר את זה? ויחד עם זאת, ואנסה לתמצת, גם מחוויתי שלי וגם מתוך מה שידוע לי על תחומי אמנות כמו ציור למשל – מי שממתין למוזה יכול לא לפגוש אותה שנים. אפשר בהחלט לגייס אותה לשורותינו. לקרוא לה והיא בפירוש נענית. יש עניין של התכווננות פנימית וצורך. האם אפשר לדכאו? נדמה לי שיש כאלה שעושים זאת שנים. יש יחידי סגולה כמו ואן גוך למשל שאולי בלעדי המכחול חייהם לא היו חיים. אבל אלה לא הרוב. וכן, באשר לחיים אחרים – רפי לביא אמר בראיון לפני מותו שכל יום שהוא מרגיש משוחרר מהצורך ללכת לסטודיו ובמקום זאת לשמוע באך הוא יום מאושר בחייו. אז יצירה היא לא "כיף". ובאשר לשיגעון? מהו שיגעון צבי? בעיני מי שכותב ספר שנים הוא משוגע אפריורית. זה הכול. בשאר נתיבי חייו הוא ממש לא חייב להיות "משוגע". אשר למיומנות – היא מחויבות בכל תחום יצירתי אבל היא תנאי הכרחי וכמובן לא מספיק. עכשיו לחלק ב של שאלותיך. ממה ששמעתי רופאים פורצי דרך חשובים בהחלט לאמנים. אשר למדע אין לי מושג, אבל יש במטע איש מדע שמכנה עצמו "ידידי". הוא כותב רק אצל אמיר אז אולי הוא ירים את הכפפה שלך.

          • מרוב שאלות שכחתי אחת חשובה – האם עולמנו יכול להסתדר בלי אמנות. ירייה מהבטן. לו שאלת את השאלה לפני מאה שנים נניח. התשובה היתה כמובן שכן, הרי אמנות היא תמיד "מותרות". זאת על אף שמייחסים לה כוחות זיכוך של נפש האדם. כיום נדמה לי לצערי שהתשובה היא שוב כן, העולם בהחלט יכול להסתדר מצוין בלי אמנות ובלי אמנים. האם זה יהיה אותו עולם? כיום כן. לעומת זאת, בלי מחשבים ושאר שכלולים טכנולוגיים לבקרים נדמה כי חיינו לא יהיו אותם חיים, ובכלל אולי לא יהיו חיים.

          • לסיכום הנושא.המאה העשרים והמאה עשרים ואחת מבוססות על אותו חוט חשמל שמוביל אל השקע שבקיר,כמעט בכל נושא מיום יום עד מחקר רפואי ומדעי.ללא חשמל האדם חוזר במהירות מאות שנים לאחור.כמובן שכל תוכניות הראליטי ואמנות שזקוקה לחשמל לא תתקים מה שעדין ישאר,כמובן שאני מפריז הם ציורי האמנות של מערות האדם הקדמון.

          • אם אתה בפריז, הלוא היא עיר האורות, אז כיף לך. ולענייננו נדמה לי שעלית על המפתח לאפוקליפסה ולחזרה לנקודת הכמעט אפס. להוציא את השטקר. דוז פואה. ואכן כן גם לתחושתי מה שישרוד אלו ציורי האדם הקדמון. כי איך נוכל לחזות למשל במונה ליזה בלי חשמל בלובר? כנראה שהאדם הקדמון היה מפותח מאיתנו. עובדה הוא ידע לצייר עמוק במערה בלי חשמל ואפילו בלי תוצר ברכת האל – ויהי אור. עכשיו נשאלת השאלה ומה אחרי? מה יקרה אחרי שנתחיל הכול מחדש? ומעניין איך משאלת האמנות המדכאת של הבוקר הגענו לעת חשכה ושוב לחזון אחרית הימים מלהפך.

          • גיורא פישר

            לענת
            צבי התכוון שהוא מגזים- מפריז. לעומת זאת moi יהיה בפריז ביום שני.
            ולענייננו, האומנות היא כנראה צורך אבולוציוני והכרחי לקיום האנושי.הריקוד, הציור, השירה (תפילה) הסיפור -כל אלה נמצאים אצל כל בני האדם, גם בתרבויות שאין קשר ביניהן.

          • א. למה אתה חושב שצבי לא בפריז? ב. למה אתה נוקט במילה כנראה באשר לצורך האבולציוני? ג. מה מהותו של הצורך האבולוציוני הזה? וארחיק נדוד – האם תוכל לומר שגם הטכנולוגיה היא צורך אבולוציוני? ואם כן, אז למה האמנות ואכן כך מלווה אותנו משחר ההיסטוריה והטכנולוגיה ממש לא? שאלות כסילה? אולי. אבל לא הביישן יחכים. והעיקר שתמשיך להשתמש בפלאי הטכנולוגיה גם מפריז – יד אחת קורסון ואצבע של היד הנקייה על מקלדת הלפטופ. הבננות לא יוכלו בלעדיך זמן רב. כמה עלולות להירקב…

          • לענת א.לפי ההקשר שהמילה מופיעה במשפט "מה שעדין ישאר,כמובן שאני מפריז הם ציורי האמנות של מערות האדם הקדמון. " ב. אני משתמש במילה כנראה מכיוון שלפי מיטב ידיעתי עדיין לא מיפו את הגֶן של האומנות. ג. בודאי שהטכנולוגיה מלווה אותנו משחר ההיסטוריה האנושית. יצירת חץ וקשת, הפשטת עור החיות, יבושן ויצירה של בגדים מהם. ד.מישהו אמר שההבדל הגדול ביותר בין בני האדם לחיות הוא המודעות של המין האנושי ל"מחר" ומכאן למה שיכול לקרות "מחר". אני חושב שאם נגרד את כל הכיסויים ונרד לבסיס הצורך באומנות נגלה שמדובר בצורך של "באנו חושך לגרש" וזה מחזיר אותנו להתחלה, לפוסט שלך. ולסיבה מדוע אנשים יתרחקו ממשהו שכל מה שיש לו להציע זה דכאון טוטאלי.

          • התכוונת לתגובה הזאת. נכון? משהו השתבש ולא בגללי.

          • גיורא פישר

            כן, לתגובה זו התכוונתי. תודה

          • אוי אוי אוי. בושה ונכלמת אני. איך לא קלטתי אתמול ששיגרתי על חשבוני את צבי לפריז. העייפות ממתח אמנותי גבוה גרמה לי לחזרה לכיתה א' – לצורך בניקוד. עכשיו אני רעננה. כל הלילה חלמתי על אמנות, הבוקר הפעלתי בלנדר ובו שלל תגובות. לעת צהריים נראה לי שאכנס מסיבה וירטואלית כי לי לפחות יש תשובה על שאלת עצמי בפוסט הזה. תודה מוקדמת ומקדימה לכל המגיבים והמגיבות המרנינים.

  6. אומי לייסנר

    פוסט חשוב ומעורר השראה, וגם אהבתי את שתי התגובות הראשונות:)) נראה לי שצריך פוסט נפרד על כך, לא?

    • רעיון מצוין לפוסט, אומי. אם אף אחד לא יקדים אותי אכתוב על זה בשבוע הבא. תודה.

  7. האמת שגם אני הלכתי לאיבוד, אבל בשמחה – מה שלא קורה לי מחוץ למטע כשאני יוצאת מנקודה מסוימת מבלי לדעת להיכן אגיע. איכשהו זה דווקא די מהנה הזרימה החופשית הזאת של דבר משתרשר מדבר. ודווקא את חוה במשפטך האחרון החזרת אותי לשאלת הבוקר – שאלתי לא היתה מהי אמנות – רק זה היה חסר… אלא תהיתי באשר לכך שאמנות מופתית אין בה די כדי להביא אליה אפילו אישה כמותך, ששכיות התרבות הן בנפשה.

  8. אבל אולי אותו סרט סייע לחולים ששמחו שהסרט ביטא את תחושותיהם.

    אני חוששת מאד מאמנות מיינסטרים לכלל הקהל שזה מה שהולך היום.

    אבל מה השווי האמיתי של זה.

    אולי לא צריך להגיע מיד לכולם. ואולי כן. והשאלה באיזה מחיר.

    • וגם לגיורא. הבאתי את הסרט על חולי הסרטן כדוגמה מיני רבות ליצירות אמנות איכותיות שנושאיהן מרחיקים. לא אותי! מעולם לא. אבל ולכן תהיתי וגם האמת קצת התרעמתי על כך שהערך האמנותי אינו חזות הכול כשמדובר בזיקה שבין היצירה לקהלה. הנה חוה שלנו אמרה מפורשות – אני לסרט שנושאו חולי סרטן לא אלך גם אם הוא יצירת מופת. וזה בדיוק העניין. רבים לא מצליחים להבדיל בתוכם בין אמנות לחוויות היומיום.

      • זה לגיטימי לא ללכת. אתה לא במקום הזה, אל תזדהה. אבל אם יוצר עובד רק עבור קהל, אז יש פה בעיה.

        כלומר, אם בגלל זה ימנע את יצירתו מן הקהל שכן זקוק לה. כי מחסום הפופולריות יעצור אותו, שזה התהליך החברתי אליו אנו נעים זה לא טוב.

        צריך ליצור עבור מי שנזקק לכך. גם אם מדובר במתי מעט.

        אבל זה גדול על הרצון שלנו בחיזוקים שגודל בימים של תקשורת המונים. אני מודה.

        אין מי שלא נופל בזה.

    • הזכרתי אתמול בפוסט את עניין הקתרזיס שביצירה. פחדים וחרדות, חוה, יש ויהיו בכולנו גם אם לא נצפה כדוגמה בסרט על חולי סרטן. אך דווקא צפייה בסרט כזה ובתנאי שהוא אכן "אמנותי" ומרתק ואנושי – יכולה לגרום לנו ל"החצנת" פחדינו הכמוסים – דווקא בהיותנו בריאים – וזה בעצם הזיכוך שהאמנות מאפשרת. בתפיסה אנלוגית לחיינו בכלל ביומיום – לא כל מי שמדחיק פחדים מצרות ואזורי דכדוך חי בשמחה אמיתית. דווקא אמנות היגון יכולה להביא ככלות הכול לשחרור ממנו. האמנות מאפשרת טרנספורמציה וזיכוך.

  9. גיורא פישר

    לענת
    א.לפי ההקשר שהמילה מופיעה במשפט "מה שעדין ישאר,כמובן שאני מפריז הם ציורי האמנות של מערות האדם הקדמון. "
    ב. אני משתמש במילה כנראה מכיוון שלפי מיטב ידיעתי עדיין לא מיפו את הגֶן של האומנות.
    ג. בודאי שהטכנולוגיה מלווה אותנו משחר ההיסטוריה האנושית. יצירת חץ וקשת, הפשטת עור החיות, יבושן ויצירה של בגדים מהם.
    ד.מישהו אמר שההבדל הגדול ביותר בין בני האדם לחיות הוא המודעות של המין האנושי ל"מחר" ומכאן למה שיכול לקרות "מחר".
    אני חושב שאם נגרד את כל הכיסויים ונרד לבסיס הצורך באומנות נגלה שמדובר בצורך של "באנו חושך לגרש"
    וזה מחזיר אותנו להתחלה, לפוסט שלך. ולסיבה מדוע אנשים יתרחקו ממשהו שכל מה שיש לו להציע זה דכאון טוטאלי.

  10. גיורא פישר

    לענת
    מדוע התגובה האחרונה שלי מופיעה ב"לוח המודעות" של הבננות אך לא מופיעה בפוסט עצמו?
    האם יתכן שבטעות מחקת אותה? גיורא

  11. ענת הי,
    אין לי אלא לצטט מ"עמוד-שניים ליום" ציטוטים אחדים (שבחרתי אקראית מתוך מכלול הרהורים בסוגייה):

    "כמה טוב הייתי חש כאשר כתבתי ולו שורות מעטות – כאילו הצלחתי, בלכידתי את הרגע, ללכוד את המהות עצמה, ויותר מהרגשה זו לא רציתי…" (285)

    "האמן… מצר על כי מה שישנו, ישותו היא חד-פעמית וחולפת, ולתחושות חריפות אלה בדבר חלופיות ההוויה העכשווית הוא נותן ביטוי במעשי אמנותו". (32)

    "אילו היו בעלי החיים יודעים בושה וחרטה היו יוצרים יצירות אמנות המביאות לידי ביטוי את הרחמים והפחד שבלבם, המשיך יעקב במחשבותיו". (132)

    "גם האמנים זקוקים לעידוד, חשב יעקב, כי מצפונם מייסר אותם על שזכו באיזו זכות מיסטית שבגינה הם יכולים ליצור יצירות שיביעו את נפלאות הבריאה. יצירות אלה, חושבים האמנים, הם כמו שירי תהילה על כי טוב שקיים איזה דבר-מה ואין זה כך שאין כלום, והכול יכולים לשמוח מהם. ומצפונם מייסרם – מדוע זכות זו נפלה בחלקם, ומה יהיה גורלם של אלה שלא זכו בכך?" (266)

    "מעשה היצירה, התפשר יעקב עם עצמו, הוא ביטוי לסערת הרגשות של היוצר, שמצד אחד מחפש את הסיבה לעובדת הימצאותו על פני האפשרות שלא היה נוצר כלל וכלל, ומן הצד האחר אינו רוצה להוליך את עצמו שולל בקביעת סיבה זו או אחרת לעובדת מציאותו". (94)

    "לעתים אנו עושים פעולות שלא מתוך מודעות מלאה, חשב יעקב, ולעתים מעשה היצירה שלנו הוא התנצלות על פעולות שנעשו שלא מתוך מודעות מלאה, והוא נעשה מתוך הפרספקטיבה של קיומה של התודעה המלאה במקום זה או אחר". (132)

    "חשבתי שהנה אני מספר לכם דברים שלי הם בוודאי חשובים, אך לכם מה חשובים הם? ותקווה בלבי שגם לכם יש דברים שחשובים לכם, ואתם רוצים לספר אותם. חשבתי שאני מספר לכם משום שכרבים מכם גם אני מבקש לזַכות את עצמי ואת הרבים בחוויית הקיום". (286)

    והלוואי שנמשיך לזכות את הרבים מכול הטוב שבליבנו.

    תודה – צדוק

    • מיליון תודות על המתת הלילי שהשארת בתיבת תגובות הפוסט. תודה על שטרחת ויגעת והבאת פסוקים מנהירי ומאירי לב יוצר מתוך ספרך. והעיקר – בלעדיהם הייתי מגיעה לתשובה עצמית על הפוסט הזה ופחות מרנינה מכפי שהגעתי עם דובדבני תגובתך.

  12. ענת, פוסט חשוב ושאלה שמעסיקה אותי תמיד הן מצד היוצרת והן מצד המתבוננת. אני מנסה, חושבת ליצור כך שיהיו רבדים בהם גם זה וגם זה מתקיימים. גם למי שלא רוצה לגעת או להתחבר לתכנים ה"קשים", שיהיו מקומות מפגשי אחרים.
    לכן מאוד אהבתי את הרעיון של גשר דמוקרטי בין יצירת האמנות לצרכניה.
    והשיר נגע בי מאוד, אם לא קראת בבלוג שלי, בגלל זה:
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=233&itemID=11033#post11033

    אני חושבת שגם ספרות השואה, למשל עוסקת בזה. מוצאת שספריו של קצטניק, למשל, הן אמנות טהורה.
    הרבה יצירות באמנות עוסקות לא ב"אור" אלא ב"בור" והצריכה היא דמוקרטית כפי שכתבת.
    פוסט מעולה בשאלה מהותית לאמנות.

    • לוסי, קראתי ובכיתי. קראתי ובכיתי. ומה חשבתי? ש"הצדק" בתחושתי זה שנים, וכבר כמעט ויתרתי הבוקר. ויתרתי לכל מי שרמז שיצירה אמורה יותר "לבדר" באופן אמנותי מאשר לחבר לסבל. דומה הדבר בדיוק למה שכתבת – אנשים מסתייגים מאנשים סובלים. פוחדים "להידבק". פעם הייתי אומרת על זה משהו. כיום אני אומרת – לא לשפוט. אבל כן, אם האמנות נועדה "לחנך", לשפץ את פנימיותנו, לזכך אותנו, ללמדנו להיות אנושיים יותר – ולו בדרך של בדיה, סיפור, אסטתיקה של לשון – אז זאת משימת ומטרת העל של האמנות. ובלעדי אמנות המדברת על כאב – אנה אנו באים. קראתי אותך ובכיתי. תודה שצירפת את הלינק. זה ספר, לוסי. ואת אישה גיבורה. ואגב, הזכרת סוגה שלמה – ספרות השואה. כן, גם עליה יש היום האומרים – מדכא, נדחה…. בית הבובות של קצטניק הוא ספר מכונן שכוונן את נשמתי בנעורי ליפי השפה ותיאורי הזוועה. ולא מורבידית אני חלילה, רק שמאז ומתמיד ריגשו אותי מאוד יצירות מופת פוקחות עיני נשמה. שלא תדעי צער, ותודה עצומה על תגובתך שהיא עולם ומלואו. עולמך ומעתה טיפה עולמי.

      • לוסי, סיפורך הכל כך מרגש פורסם במטע ב-2009. אני הצטרפתי לפני שנה ומאז הצטרפו עוד ועוד חדשים. לכן ושוב תודה שצירפת את "הלינק". ואני מזמינה בשם שתינו את כל מי שלא קרא אותך – שיקרא עכשיו. חובה!

        • ענת, תודה שקראת. זה מכבד אותי מאוד.
          בעניין הכתיבה של תכנים כבדים יש השקה בכמה מקומות לדיון הזה ב"הפינקס" (שאם את לא מכירה – אני ממליצה) http://ha-pinkas.co.il/?p=3806&cpage=1#comment-136073 ושם בתגובה שלי כתבתי שיש הרבה דרכים להגיש חומרים כבדים, ועצובים וציינתי את האמן Shaun Tan הנפלא. גם הספרים שלו, שיש לי כבר כמה, כשהראתי לחברות וקולגות אמרו "מדכא". וזה כל כך יפה.

          • א. לוסי, ה"פוסט" שלך הוא באמת הרבה יותר מ"פוסט". הוא באמת יכול להיכרך כספר. כך אני מרגישה.
            ב. נדמה לי ויותר מכך שמצב האמנות/צרכני האמנות הוא אנלוגי למצב החברה. אי יכולת להכיל סבל של הזולת. אי יכולת לזהות ולהזדהות עם סבל של הזולת. כל אדם לנפשו ומכאן אימת הרבים מפני סבל המבוטא באמנות, ואולי דווקא בה והיום יותר מאי פעם המזור והישועה ובלבד שלא נבקש בה מרגוע מזויף ובר חלוף.
            ג. אסתכל בלינק החדש שצירפת, אבל ככה בלי מאמץ עלתה בי "הזעקה" של מונק, ועוד כמה ציורים של בוש וברויגל ששמורים עמי מנעורי. אמנים בהחלט לא חשבו בעבר "לרכך" את מסריהת. אמן הוא אמן, אך הוא גם נביא בשער – אם הוא לא יוצר במגדל שן או לחילופין במושבת ליצים.

  13. חוה, את מנסה להתפרץ לדלת סגורה. למה את חושבת שהתכוונתי אלייך? ולמה את באה בטענת שווא שאני מתנשאת? אני בדיון חוה – עם עצמי ועם אחרים, ואת בתוכם. תקראי שוב את כל התגובות בפוסט הזה. יש כאן דיון ולשלל המדיינים שלל תחושות ועמדות והתחבטויות. אין כאן דיון בחייו של אדם אלא במעשה האמנות תפקידה וייעודה וכן גם בזיקה בינה לבין צרכניה. על המדוחה אין ולא יהיה מבחינתי מקום לשיפוט חייה של מי היו קשים יותר – שלך או שלי.

  14. ועוד משהו ענת,

    מידי פעם מועלית כאן שאלה כל כך כללית, כמו זו שלך, "מהי אמנות" ועוד שאלה על "המה ועל האיך"

    אני תוהה כמי שלמדה קורס שלם בפואטיקה, כמי שסיימה תואר בספרות, האם אינך יודעת שהשאלות שלך הינן שאלות אקדמיות טהורות? זה כמו לשאול"מהי פיזיקה" או "מהי כלכלה" יפה שאל גיורא, כאשר הוא מנסה לעשות הבחנות בשאלותיך, לשאלות כאלו נדרשים קורסים שלמים ואולם את מורחת אותן כאילו היינו כאן בורים וחובבניים בענייני אמנות.

    כאשר השאלה שלך היא שאלת החיקוי או הייצוג של האמנות. את מגיעה ממקום רגשי לחלוטין ושואלת שאלות שמצריכות ידע שהרבה מחברי המטע כאן נחונו בו, כאילו אין אלוהים ואז את מביאה איזו סקירה מיתולוגית ספציפית על המוזות.

    באמת ענת, השאלה שלך נוגעת לעיקרון העונג שגם שמחה וגם עצב יכולים להפעיל אותו. קראי את המאמר של פרויד ובכלל הייתי שולחת לך מראי מקומות שאחר-כך אולי תוכלי להגדיר את שאלותיך בצורה טובה יותר.

    חוה

    • חוה, ידידתי, את בטח מכירה את המשחק "לכופף ידיים". אז אני נכנעת הלילה, טוב? כופפת את הזרוע שלי עד השולחן, ואני אין לי כוח להרים אותה לפחות לא הלילה. שתינו לא נולדנו אלמול, לשתינו יש מטעני ידע. לא רוצה להתגלגל אל מתחת לשולחן. אז כשתרצי ללחוץ את ידי תכתבי לי. לילה טוב ושבת שלום.

      • חוה היקרה, אתמול החזרת אותי לימי הטרולים הפוגעניים. הכנסתי את מערכת הבלוג שלי לסינון תגובות. תגובותייך. אני מעולם לא פגעתי בך – לא אישית. ואילו את עושה בדיוק את זה. יד חוק במטע הזה. חוק סינון תגובות פוגעניות על בעלי בלוגים או עמיתיהם. בעוונותי חשבתי שנרגעת מהתגובה מאז אתמול שאותה צינזרתי – גם לטובתך תאמיני לי. ולא אסגיר כאן מה כתבת שם על עצמך. אנ לא צדקנית ולא מתחסדת ולא מתנשאת. אני מבקשת ממך להפסיק לכתוב בבלוג שלי – מטוב ועד רע. תם ונשלם.

        • לענת,

          ואני מבקשת ממך למחוק את כל תגובותיי המופיעות בפוסט הזה שלך.

          חוה

  15. הבנתי כל מה שכתבת חוץ מהמילה "צוהא" וכמה שניסיתי לזוז עם האותיות על המקלדת וכמה שניסיתי להפעיל את חוש התיקון שנמצא בהגיון ההגיוני שלי, לא הצלחתי לפצח את המילה. אפשר לקבל הסבר מילוני?:)
    ואגב, אני מבטיחה לך שכמליונרית בפוטנציאל עוד אבוא יום אחד לבננות ואשלם עבור פוסטים בהזמנה, אז אולי ככה "על החשבון" תכיני את הפוסט על הסיבות למשוררים צעירים מול סופרים מבוגרים ונראה איזה דיון יתפתח כאן ואשמח להחכים ואנסה לגבש דעה גם עצמי.
    ובינתיים, בני הבכור, הסבלני, המתוק, המקסים שאיפשר לי לשבת כרצוני ליד המחשב היום, מתחיל להראות סימני "אמא, תני לי גם קצת מהדבר הממכר הזה" ואני מזכירה לעצמי שזה זמני, כי ככה זה עם חוזרים בתשובה (לא אני, כנראה שהוא), בהתחלה הם חובשים כיפה והולכים לבית כנסת ומפרידים בין חלב לבשר, ובהמשך הם גם לא נכנסים למחשב בשבת כי…אסור:) אז המחשב עובר אליו… ונדבר עוד ובכיף בהמשך,
    להתראות ונשיקות,
    סיגל.

  16. טובה גרטנר

    היי ענת
    קצת באיחור, אבל היום קראתי, את צודקת, ואין מה להוסיף.
    זה נושא שמעסיק אותי.
    הדיסק 'שירים קיצוניים' שיוצא בימים אלה מאוד אמנותי. וכך מן הסתם הקהל לא יוכל להתבדר מימנו, אך זה המסמך שלי.
    השיר שלך מצליח לגעת בחויה הזאת
    להתראות טובה

    • לעולם לא מאוחר מדי לעניינים כגון אלו. ומילותייך – "זה המסמך שלי" הן העיקר. הרי זו תכלית היצירה ליוצרה. והשם "שירים קיצוניים" דווקא מפתה, וגם זה חומר מגרעין היצירה – "לפתות" אבל עם "כיסוי".

  17. כצרכן ליצירה כלשהי אעיד: למה הדבר דומה? ל- Windows shopping העין נכבשת לפריט, בשל הקו, הצבע, הברק, החיתוך וכו'. ואז בודקים את המכלול כולו תוכו כברו, ממששים, טועמים, מודדים, ומבקשים מבן-הזוג להוציא פנקס הצ'קים, נו מה? – שולמן ישלם!.

    • לאה בוקר טוב, נוכח דמיון המושגים בינך לבין סיגל ולו בדיון זה אני מציעה לשתיכן ללכת לשופינג אמנות יחד. יכול להיות שגם טעמכן בקניות דומה, ואז תהיי משוחררת מטובות מצד בן זוג (שאם הוא דומה לזה שהיווה השראה לשירך היפה, אז לא נורא שחרורו ולו מצורך "מסע הרכישה" הזה), וגם תהיו פטורות מחסדי שולמן כי לסיגל יש מיליון דולר ואני בטוחה שהיא תשמח לנדב קצת למימון רכישותייך. ולפי השולמן הזה אנחנו כנראה בנות אותו דור. החזרת אותי באחת לבית אבא המממן והפתגם הזה הנישא באוויר כמעט מדי יום. ועוד דבר באסוציאציה. השימוש במטאפורת הבגדים/אמנות הזכיר לי למה העליתי את סקירת מקור המושג מוזה. הסיבה היתה אחת – להזכיר קודם כול לי מהו מקור המושג שנתגלגל מאז לאיזו שכינה אלוהית אבסטקטית שהאמן ממתין לבואה. ואם מוצר האמנות כמותו כפריט הרי שהיוצר הוא יצרן. וככזה כל שהוא צריך לא אחת זה רעיון למוצר ויאללה לעבודה. ואם הוא יצרן משוכלל הווה אומר שיש לו את כל האמצעים ליצירת פריט נהדר הודות לו וגם בלעדי מוזה/שכינה או כל ישות נשגבת אחרת.

      • בגלל אופיו של הפוסט הרשיתי לעצמי אתמול להפקיע אותו מהבמטע לפייסבוק הגלובאלי. וממנו אני מוצאת טעם להביא למטע את דבריו של האמן אורי רז, צייר ברוך כישרון שאי פעם עברנו מסע משותף על גשר עריכתי את ספרו "אם שכולה תכלת".

        ענת, אני חושב שהסיפור של האמנות תחילתו במראה, ראי בו אנו משתקפים ומשקפים את מה שנקרא המציאות של אותו רגע. כמו לחלק מי מהעוברים ושבים ברחוב יתנו מטבע לקבצן, אך מתוך איזה רגש? הזדהות? או נהפוך הוא אלו שלא מוכנים להסכים עם העובדה שהקבצן קיים בכלל, שזו גם כן הזדהות. לפעמים כשההזדהות עם הראי שלנו כל כך משקף אותנו בצורה ריאליסטית מזויות שלא נעים לנו לראות את עצמנו, בצורה מקברית או צינית, או גרוטסקית, הרבה יותר קשה לנו לקבל ולהכיל את ההשתקפות הזאת, ואז נמנע לחלוטין אפילו לזכור שבפינת הרחוב יושב דרך קבע אותו קבצן. גם הרגש שאנו חשים באותו רגע משחק כאן תפקיד ראשי, אם אנו על סף יאוש קרוב לוודאי שנבצע מחווה כלפי הקבצן, או שמא לא נרצה לראות אותו ואת גורלנו המתדרדר להיות כמותו. על כן, תמיד תלוי הרגש בו נחליט אם נלך הערב להקרנת סרט אמנותי אך מדכא על פי השמועה. אם נרצה להתמזג עם הראי שלנו באור כזה או באור אחר. או אם נמנע מהמראה של עצמנו אפילו בחדר האמבט. אני לכשעצמי שומע את המוסיקה הכי מדכאת עלי אדמות דווקא כשאני בדכאון. לי זאת תרופת הפלאים. איך פסיכולוגים ינתחו את תאוותי לסבל שמזדהה עם סבל, איני יודע. אך בדיוק כמוך אני נמשכתי בעבר לאולם ההקרנות במוזיאון תל אביב על פני כל מיני סרטי נינג'ה או קומדיות שאינן מאתגרות – לא חשיבה ולא רגש עמוק. ואיני טוען ששמחה אינה רגש עמוק…תלוי איך מראים לי אותה.
        לפני 16‏ שעות · אהבתי
        ענת לויט מעניינת מאוד, כרגיל, תפיסת המציאות/אמנות שלך, אורי. השאלה רק מי באמת "הקבצן" – האמן, יצירתו או הצרכן או שמא שלושתם. וכן כבר שנינו יודעים שקורצנו אתה ואני מחומרים דומים, ולא תמיד לטובת חיינו החד פעמיים.
        לפני 15‏ שעות · אהבתי
        Ori Raz תודה ענת. ואכן לא תמיד לטובת חיינו המורטליים. ובכל זאת אני חושב שהיצירה היא המראה והאמן והצרכן מתחלפים ביניהם בתפקיד הקבצן. במילים אחרות בכלל, היצירה האמנותית היא המתח הקיים בין האיד לאגו, ובכל חברה הולכת ומתפתחת החברה קובעת את ערכי הסופר אגו, כך שחברה משכילה עשויה להימנע מהצגת יצירות אמנות שלא עומדות במבחן הכללי של חוקי הסופר אגו המתחלפים באופן סובייקטיביסטי בין חברה לחברה…נשיקות ענת, אורי.
        לפני 15‏ שעות · אהבתי

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט