בננות - בלוגים / / שלא על מנת להיפרד
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

שלא על מנת להיפרד

כשאדם נפתח באמת ובתמים לקשר אינטימי, שמעצם טבעו מחייב אותו להוריד את עור נשמתו, להיות חשוף לקִרְבה, להתמזגות עם זולתו – והרי מהו קשר אינטימי בלעדי זה – איך עליו להיפרד כשנגזרת עליו פרידה? מעולם לא הייתי מצטיינת בדבר הנורא הזה – פרידה ממישהו שהיה לי איתו קשר אינטימי. לא ידעתי לחזור לעצמי במלואי, שהרי הפרטנר לאינטימיות היה חלק בלתי נפרד – חי וממשי – לאותו עצמי שלי. מאז ומתמיד עמדתי על כך שמוות ממשי של אדם קרוב קל לי יותר להתמודדות מאשר עם אדם קרוב פרוד שחי אי שם כמת-חי.

 ברבות שנותי שמעתי שלל עצות חכמות ומתוחכמות, שלא החכימוני כלל, איך מבצעים פרידה בלי לחוות שוב ושוב ושוב מוות בחיי.

 ברבות השנים, כששאלתי את באת כוח נשמתי – הבטן שלי – האם היא באמת אי פעם נפרדה ממישהו קרוב, גם אם לא פגשה בו שוב לאחר הפרידה ואפילו אם נותר חי – תשובתה הנחרצת של הבטן הייתה לאו. "אני לך," ענתה הבטן לנשמתי שבעת הפרידות, "בית קברות חי ושוקק."

 רק מה, כמו שלמדתי לאחר צניחות לאוברדרפטים קשים בבנקים, שמהם כה קשה להשתקם, יש רגע בחיים שמבינים בכל רמ"ח – לא עוד. אינני צדיקה גדולה, אבל הפתגם "שבע ייפול צדיק וקם" – לא שמונה – מדבר אלי מאוד בשנים האחרונות. לא עוד צניחות לאוברדרפטים ("שבע" מאחורי)  ולא עוד פרידות מאנשים קרובים, קרובים מאוד, שממשיכים בלעדי את חייהם. יהיו סיבותיהם אשר יהיו, הם השאירו אותי עירום ועריה כגוויה מתה-חיה לתהליך שיקום עצמי שנמשך שנים ובעצם לעולם לא יסתיים באמת.

 אין לי עוד מלאי גדול של שנים לשיקום עצמי, וגם כוח סבל לשאת פרידות כפויות כבר לא נותר בי. הפעם השמינית תכריע אותי סופית. אני יודעת. וזו נחמתי. וזהו תמרור האזהרה שלי. צריך ללמד אחת ולתמיד את הנשמה לבחור אנשים שלא ייפרדו. שילכו איתנו את כל מה שנותר לנו בדרכנו כאן ושיטיבו איתנו קודם כול בזאת – שלא ייפרדו, שילמדו להתמודד עם הביחד על כל תנאיו, מצביו, וקשייו. זה לא כל כך קשה ככלות הכול, הביחד האינטימי, ובתנאי שמבינים עמוק בבטן הרכה והחשופה שאם כבר מתחברים – באמת – תהליך הפרידה קשה מכל קושי שנובע מהכורח לקבל את כל שטויותינו וקלקלותינו בביחד.

 חלקים גדולים מספרי "עירומה על גב סוס במונגוליה" נכתבו בהשראת אותו מקום כל כך כואב בי. הייתי מוותרת על כל שיר ושיר, ובלבד שתיחסך ממני החוויה הכה קשה הזאת – אונס הפרידה. לא בכדי בחר בשבילי מי שבחר את שם הבלוג שלי "שלא על מנת להיפרד". הוא ידע עד כמה אני "מקוללת". ולו הקדשתי את השיר הבא:

 

 

שלא על מנת להיפרד

 

נָגַעְתָּ בַּצִּפּוֹר, פָּרַצְתָּ מַנְעוּל כְּנָפֶיהָ

וּמַקּוֹרָהּ נִנְעַץ עַד זוֹב בְּצִיּוּצֵי צִוְחָתָה –

אַל תַּעֲזֹב, שַׁלַּח אוֹתָהּ מִקִּנְּךָ

וְהַמְתֵּן עַד שׁוּבָהּ, שֶׁלֹּא עַל מְנָת לְהִפָּרֵד

עַד יוֹם אַחֲרוֹן – סוֹהֵר נִשְׁמָתְךָ.

 

 

 

72 תגובות

  1. חנה טואג

    פוסט מרגש, ענת
    פרידה היא כמו מות קטן בעיקר כשמדובר באהוב חי וקיים
    קשה לשקם את הנוצות כמישהו פוצע אותן
    אבל אפשר ללמד אותן
    מחדש לעוף
    לאט לאט
    מתוך מפוקחות ומפוכחות
    אהבתי את השמוש המקורי בשיר בנושא שילוח הקן המקראי

    • ענת לויט

      המוות הוא לא קטן, חנה. הוא עצום ורב ובעצם מסתיים "לשיטתי" רק כשהנפרד מת באמת. אז דווקא כשהוא מת מתחיך תהליך השיקום האמיתי – בביחד המתקן. אני יודעת שמרוב פרידות כולנו קצת מקלים ראש בדבר הזה, אולי במיוחד בזמננו המודרני כשכל זוג שני רץ לרבנות בקלות בלתי נסבלת ובכלל גם בלי קשר לרבנות. משהו בנפש האדם פשוט לא קלט ולא קולט עד כמה פרידות – רבות מהן – יכלו להימנע אילו רק רצינו/ידענו/היטבנו לבנות. וזה איכשהו מתחבר לדיון בן השבועות בנושא שאמיר אור העלה – אפוקליפסה. יצר ההרס קשור בדחף להיפרד – להרוס! לא הכרחי ולא חיוני לצמיחת עולם אנושי טוב יותר.

  2. אביטל קשת

    כנה ונוגע לכל אחד במקום אחר. נראה שהנכוון לבחור במישהו שבאמת יאהב אותך.

    אולי פחות מידי בחנת את העניין הזה. ושלא יפחד ממחויבות .

    כי פחד ממחויבות טבול תמיד המון אהבה עצמית. ואם הוא נחוש בדעתו לאהוב את עצמו עד כלות הוא לא זקוק לך. צריך להיות חסרת סבלנות וסובלנות כלפי סמנים מפלילים.

    אל תוותרי.

    • ענת לויט

      כל מילה בסלע. ואפילו הצחקת אותי עם הדימוי המדויק – סימנים מפלילים. רק מה, אתמול בדיוק אמרתי לבכורתי שאצלי הקלקלה העיקרית עד כה היתה בתהום שבין הזיהוי (המיידי) ליישום הכושל לחלוטין. וכמו שציינתי היום, לפעמים או במקרה שלי הידיעה שתש הכוח לשאת, שלא תהיה "פעם שמינית" היא הגשר היחיד מעל התהום. הצלת נפש במלואה וכפשוטה. לא לטמון לה עוד מלכודות מוות, לא להעמידה עוד בניסיון הישרדות – תהא תשואת הצמיחה מכך אשר תהא.

      • חוה זמירי

        לענת,

        הנושא של האוברדראפט ממנו קמת יותר מעניין אותי. אני חושבת שמבחינה כלכלית וחברתית כל השיטה הכלכלית בארץ היא מאוד משפילה עבור תושביה.

        בנושא פרידות. לא תקבלי את עצותיי, אבל אני למדתי להיות מחוסנת. בעיני גבר ממיר גבר, גבר הולך ואחר בא, אני איני מוכנה בשום פנים ואופן לסבול בעבור איזה גבר שחלף על דרכי, או שאפילו הרגשתי אליו משהו. יש הבדל בין צורך בקשר שלא על מנת להיות לבד – או כדבריך להיפרד, לבין צורך באהבה.

        בנושא הזה, כמובן שגם לבית יש תפקיד חשוב ביותר. בימים אלו אני חווה בעיטה ענקית מצד אחי, ומצד משפחתי, אבל מסתבר שגם בזאת למדתי להיות מחוסנת. הם כבר אינם יכולים לפגוע בי, האינטרסים שלהם גלויים לעיני.

        בעיני זה עניין של החלטה. החלטה שבי כאישה לא יפגעו יותר לעולם, לא על ידי איזה גבר שבא והלך, ולא איזה בן משפחה שמנסה לסחוט אותי רגשית.

        סוג האהבה שאת מתארת הוא יותר סחיטה רגשית, להשאיר אותך במקום שאת תאהבי ושהצד השני יודע שאת עוד קשורה, כאשר את גם מעלה את דבריך בפומבי – נותן לאגו שלו דחיפה אדירה.

        אבל גם זה לא מעניין. מה שמעניין הוא שבתקופה בה כל כך קל לסדר נשים שהן לבד, כל כך קל לרמות אותן – כל איש, הזהירות צריכה להיות כפל כפליים. לא מדובר כאן בקשר, אלא באיכות חיים.

        אני יותר איני מוכנה לסבול (ועדיין אני סובלת) אבל לא מקשרים בלתי גמורים, לא מבני משפחה, או כל עובר אורח שחלף בחיי.

        אני סובלת מכיוון שמעמד הנשים בארץ הוא כל כך פרוץ לכל רוח, כל כך קל לסדר אותנו, ולדחוק אותנו גם אל העוני, זה פשוט קלי קלות. על זה אני מצירה. מי צריך לעשות את המאבק, כמובן אנחנו, אבל לא בשמחה לאידו של קצב, או לאיש ציבור אחר שנתפס – זהו מס שפתיים, טרף לציבור רעב.

        הייתי רוצה שבאמת יהיו אירגונים של נשים שניתן יהיה לפנות אליהן לפיתוח של מודעות אחרת – אבל אין ואנחנו הופכים לחברה יותר אלימה.

        מה שאת עוברת כפרידה הוא בהחלט סוג של אלימות שיכולה להיות לך עליה שליטה. אבל את כבר אמרת – עיצה כזאת או אחרת -הבטן שלך אומרת אחרת.

        ולכן, אני מעדיפה סיפורי הצלה מצניחות כלכליות ואוברדרפטים למיניהם.

        חוה

        • לא בכדי חוה היקרה הזכרתי את עניין האורדרפט. מזמן עליתי בתוכי על המתאם בין הבנק לנפרדים למיניהם ולדרכי המנע באשר לשניים. אנסה להסביר. לפחות אצלי הצניחה למינוסים גדולים ללא מקורות כיסוי נבעה מאי ידיעת או אי היכולת לכלכל אצ כספי בזהירות מראש, לומר לא בזמן – בעניין הכספי הכוונה לבנותי, אבל לצורך האנלוגיה מדובר באנשים יקרים. כלומר, למדתי שיש לי בהחלט יכולת למנוע צניחות מראש ובלבד שאדע להישמר מראש. יש כאלה שלומדים מהר את הלקח. אני נדרשתי ללמוד איטי כי הכורח לתת היה חזק יותר – לא חלק מהתבונה שלי שידעה שעלי להיזהר עוד בנפילה הראשונה. ואז נפילה אחרי נפילה אחרי נפילה – אני מתכוונת לכאלה שקרו אך ורק אחרי גירושי כשהכול בעצם היה על כתפי הפיזיות והנפשיות – בכל פעם קרו לי ניסים, ממש ניסים. זיהיתי אותם ככאלה. ואז הבנתי שאלוהים פשוט מאחורי אבל מזדיין בסבלנות זמנית עד שאבין ששבע ייפול צדיק, לא שמונה. בפעם השמינית הוא יפנים שאני חסרת תקנה ויתץן לי לצנוח עד הסוף וללא תקומה. ולמה הכוונה? הניסים לא ניתנו בחינם. לא שכבתי במיטה ונמצא לי לפתע עץ ממון. נדרשו ממני כוחות נפש ופיזיות עצומים להתגבר על הגירעון, אבל זה לא מספיק חוה. נדרשים גם ניסים, ואין לי בעיה לפרט אחד או שניים, אבל לא כאן כרגע. בקיצור כמו ביחסים רגשיים – בדיוק אותו דבר. כמו שנאמר חכם לא נכנס למקום לפיקח יודע לצאת ממנו. חכם כלומר אדם מפוכח! זהיר מראש, נזהר על עצמו למפרע כי הוא יודע כבר את מלוא כוחותיו ועד כמה הם מוגבלים. עכשיו לעניין הפוסט הזה והתייחסותך אליו מבחינת האינטימיות. האמת חוה חשבתי עלייך גם עלייך כשכתבתי אותו, ובטח או אני מקווה שתנחשי למה. וקיוויתי שתחזרי להגיב אצלי את תגובותייך החכמות. רק שלדבר אחד עדיין לא המצאת לי דרך – לדעת איך באמת אפשר ליצור קשר אינטימי לאור מה שאת מתארת כאמצעי מנע רגשיים… או שבעצם את מכוונת למקום הוויתור הגדול על אפשרות של יצירת אינטימיות. כי איך אפשר ללכת בלי ולהרגיש ולהתנהג עם…

          • אני חוה אדם שיודע וטוב לו להיות לבד רוב הזמן. אבל כן יש לי צורך מולד עצום ורב ב"אהבה", בחיבור אינטימי. בלעדי זה אני "לא חיה ולא נושמת", כפי שניסח זאת ויסוצקי המשורר. זו ברכה אדירה במהותה אבל קללה ביישומה בעולם הזה שבו אנשים כה מתקשים להיפתח ולפתוח מבלי לקלקל לפגוע ולהרוס. את זולתם וברבות הימים את עצמם מהיותם עניי נשמה ובלי שום יכולת מודעות והבנה וכוח נפשי אמיתי – לכסות את האוברדרפט של הבנק העצמי שלהם.

          • חוה זמירי

            ענתי,

            אביטל אולי נתנה לך עיצה מאוד חכמה. להקרות על דרכך את אלה שאכן רוצים באותה המידה את אלה שיהיו מתאימים לך יותר.

            את יודעת מה, למה הבחירות שלך יכולות להיות שגויות אפשר לכתוב מכל מיני נקודות מבט, אבל עכשיו מדברים על נתניהו החזיר, ממש כך. הוא לא יצנח לאוברדרפט, אבל הוא ידאג שאנחנו כן. גם על הנושא הזה אכתוב לך גם אני מנסיוני, וגם אצלי היו פעמים רבות שהצניחות שלי היו קשורות בילדי, מה לעשות.

            יש מושג שנקרא בשם "פמיניזציה של העוני". הוא בדרך כלל באמת מאפיין נשים גרושות שנשארות עם הילדים. וזאת ביחס לכושר ההשתכרות של הגברים. אז אל תחשבי שאת היחידה בעניין הזה. אם זו מהווה נחמה פורתא.

            תראי, לכל נושא שאת מעלה כאן יש תשובה והיא אולי ללמוד את הנושא, להגיע לסוגים שונים של מודעות.

            תגידי, את לא חושבת שאני גם התאהבתי באהבות שלא צלחו. שגם איתי קצת שיחקו פה ושם. אבל אני, כזאת באופי שלי – לא נשארת חייבת (את בטח יודעת את זה).

            אבל יום אחד החלטתי שזהו נמאס לי, ודברים השתנו. את יודעת – צריך לגלות את דפוס ההתנהגות של הצד השני, ולראות הלנו הוא או לצרנו, אם הוא לצרנו ולא לנו, כדאי לקחת את הרגלים ופשוט לברוח. ואם אפשר אז על הדרך גם להחזיר קצת בחזרה. במקרה דנן, נראה לי שלא תהיה זאת בעיה גדולה באופן מיוחד.

            אחזור אליך עם עוד מילים
            אני פשוט צריכה לש…..

            חוה

          • חוה זמירי

            ענתי,

            אביטל אולי נתנה לך עיצה מאוד חכמה. להקרות על דרכך את אלה שאכן רוצים באותה המידה את אלה שיהיו מתאימים לך יותר.

            את יודעת מה, למה הבחירות שלך יכולות להיות שגויות אפשר לכתוב מכל מיני נקודות מבט, אבל עכשיו מדברים על נתניהו החזיר, ממש כך. הוא לא יצנח לאוברדרפט, אבל הוא ידאג שאנחנו כן. גם על הנושא הזה אכתוב לך גם אני מנסיוני, וגם אצלי היו פעמים רבות שהצניחות שלי היו קשורות בילדי, מה לעשות.

            יש מושג שנקרא בשם "פמיניזציה של העוני". הוא בדרך כלל באמת מאפיין נשים גרושות שנשארות עם הילדים. וזאת ביחס לכושר ההשתכרות של הגברים. אז אל תחשבי שאת היחידה בעניין הזה. אם זו מהווה נחמה פורתא.

            תראי, לכל נושא שאת מעלה כאן יש תשובה והיא אולי ללמוד את הנושא, להגיע לסוגים שונים של מודעות.

            תגידי, את לא חושבת שאני גם התאהבתי באהבות שלא צלחו. שגם איתי קצת שיחקו פה ושם. אבל אני, כזאת באופי שלי – לא נשארת חייבת (את בטח יודעת את זה).

            אבל יום אחד החלטתי שזהו נמאס לי, ודברים השתנו. את יודעת – צריך לגלות את דפוס ההתנהגות של הצד השני, ולראות הלנו הוא או לצרנו, אם הוא לצרנו ולא לנו, כדאי לקחת את הרגלים ופשוט לברוח. ואם אפשר אז על הדרך גם להחזיר קצת בחזרה. במקרה דנן, נראה לי שלא תהיה זאת בעיה גדולה באופן מיוחד.

            אחזור אליך עם עוד מילים
            אני פשוט צריכה לש…..

            חוה

          • חוה זמירי

            ענתי,

            אביטל אולי נתנה לך עיצה מאוד חכמה. להקרות על דרכך את אלה שאכן רוצים באותה המידה את אלה שיהיו מתאימים לך יותר.

            את יודעת מה, למה הבחירות שלך יכולות להיות שגויות אפשר לכתוב מכל מיני נקודות מבט, אבל עכשיו מדברים על נתניהו החזיר, ממש כך. הוא לא יצנח לאוברדרפט, אבל הוא ידאג שאנחנו כן. גם על הנושא הזה אכתוב לך גם אני מנסיוני, וגם אצלי היו פעמים רבות שהצניחות שלי היו קשורות בילדי, מה לעשות.

            יש מושג שנקרא בשם "פמיניזציה של העוני". הוא בדרך כלל באמת מאפיין נשים גרושות שנשארות עם הילדים. וזאת ביחס לכושר ההשתכרות של הגברים. אז אל תחשבי שאת היחידה בעניין הזה. אם זו מהווה נחמה פורתא.

            תראי, לכל נושא שאת מעלה כאן יש תשובה והיא אולי ללמוד את הנושא, להגיע לסוגים שונים של מודעות.

            תגידי, את לא חושבת שאני גם התאהבתי באהבות שלא צלחו. שגם איתי קצת שיחקו פה ושם. אבל אני, כזאת באופי שלי – לא נשארת חייבת (את בטח יודעת את זה).

            אבל יום אחד החלטתי שזהו נמאס לי, ודברים השתנו. את יודעת – צריך לגלות את דפוס ההתנהגות של הצד השני, ולראות הלנו הוא או לצרנו, אם הוא לצרנו ולא לנו, כדאי לקחת את הרגלים ופשוט לברוח. ואם אפשר אז על הדרך גם להחזיר קצת בחזרה. במקרה דנן, נראה לי שלא תהיה זאת בעיה גדולה באופן מיוחד.

            אחזור אליך עם עוד מילים
            אני פשוט צריכה לש…..

            חוה

          • חוה תגובותייך הן תמיד עולם ומלואו כלומר כוללות כל מיני נתיבי חיים שמשיקים ומאירים זה על זה, אז אגיב כאן רק לאחד שאני רואה שכתבת אותו גם לאמיר. אין לי שום ספק שיש לך לב אדיר שהיה מעורב ולעומק בקשרים. העניין הוא רק ששתינו כמדומני למדנו באותן כיתו לימוד רק שסיימנו אותן עם ציונים שונים במקצועות השונים. הלוואי שהייתי מאמינה על עצמי שאדע אי פעם להתחבר בלי לעשות זאת עמוק וגם להשתעשע וכל זאת לטווח ארוך… ואם לא לטווח ארוך אז מה הטעם מלכתחילה. לשתינו טוב היום קודם כול עם עצמנו וזו מתנה אדירה משותפת וזה בהחלט לטווח ארוך, רק שאני לעומתך כנראה קצת יותר מפגרת ולא משומנת בהוויית המציאות. מה שכן לזכותי ייאמר שהיום יותר מאי פעם הפער בין האינטואיציה הראשונית להשפעתה על מהלכי הצטמצמה פלאים, וגם זה שיעור בהתבגרות הלוחמת למען הטוב האישי נטול האוברדרפטים.

          • "מאי פעם הפער בין האינטואיציה הראשונית להשפעתה על מהלכי הצטמצמה פלאים…" הניסוח עילג וצולע ומוביל לההפך ממה שהתכוונתי. התכוונתי שאינטואיציות ראשוניות הן המפתח לכול. ובכך שתינו מסכימות. וזה כבר שלי ובגדול. מה שהיה לקוי זו שמיעתי לאותן אינטואיציות. לא עוד, ומלכתחילה… ולכך התכוונתי הבוקר בפתגם על החכם והפיקח… חוכמת האינטואיציה גדולתה במניעת קפיצת ראש לבריכות ריקות מתוך תקווה שתוך כדי הן יתמלאו במים חיים. זה שיעור ראשון במעלה.

  3. איריס אליה כהן

    מרגש וחכם ובמידה כזאת או אחרת אופטימי. וכותבת את זה מישהי שנמצאת באובדראפט רגשי:)

    • האוברדרפט הרגשי שלך איריס משול לאדם שנקלע לקשיי נזילות זמניים כי רכש מרצדס או פרארי. רכש כי הוא יודע שהוא מסוגל למלא את הדחק במיכל ולכסות את האוברדרפט ולנסוע בכיף עוד שנים ארוכות. ולגבי האופטימיות של הפוסט. קלעת בול. הוא נכתב ממקום מאוד מאוד אופטימי. לא עוד!!!!! כנאמר, שבע ייפול – לא שמונה. ולא כי הלב ננעל אלא להפך! לב נעול הוא לב מת. ואני כדוגמה אדם תאב חיים.

      • שימי לב שלא כתבתי להחזיק בכוח. לא בכוח ולא בלי כוח. אני לא מפגרת, איריס… ועוד דבר, מי כמוך כנשואה ולוואי שלעד יודעת שמעולם זה לא גן עדן. זה לא שהטוב המושלם נגמר פתאום. רק מה, אני מאמינה שיחסים בין שניים הם דבר מאוד מאוד מורכב, ושפרידה היא "לגיטימית" במובן הכי צר של יחסי אנוש אינטימיים מורכבים תמיד.

        • ואני בהחלט חושבת שאדם אמין שמחובר לעצמו ולאמונתו במשמעות זיקתו אל הזולת חייב בילט-אין לדעת שהבטחות בענייני רגש יש ועוד איך לקיים! רגש הוא לחלוטין לא מטבע עובר לסוחר. הוא יקר בתכלית ומחייב אחריות מוחלטת ולא איש הישר בעיניו יעשה מתי שמתחשק לו. מכאן לדעתי נובעים הרבה פירוקי משפחות ובכלל. כשאני למשל מתחברת רגשית זה אך ורק בידיעה שאני לעולם לא אפרד. יש חיה כזאת. רבות משנות חיי לקיתי בתחושה שזאת חולשתי. כיום אני יודעת שזו דווקא עוצמתי. אמינות ויציבות רגשית ומתוכה יכולת להתמודד עם כל מה שמוליד יום.

  4. הי יקרה, חשבתי רבות על מה שכתבת, במיוחד על עניין המוות מול אובדן האהבה, ולמרות שהסכמתי איתך, ניסיתי להבין למה קל יותר להתמודד עם מוות, וחושבת שאולי בגלל שכשאדם מת אז זה סופי ולא נותרת ברירה, אלא להתחיל להתמודד עם זה, בעוד שכשמושא אהבתך חי ונושם זה משאיר לך תקווה שמי יודע…אולי זו רק פרידה זמנית? יוצא מכאן שלפעמים דווקא התקווה היא שמקשה על סיום קשר, ולכן תמיד מעדיפה להתייחס אל הפרידה כאל מוות מוחלט, ודווקא בגלל שאוהבת מתנחמת בכך שלפחות לעצמו הוא חי ונושם ויזכה לשמוח ולאהוב בחייו החדשים. לשם כך נחוצה התרחקות מהעצמי והתקרבות לאהוב באופן גבוה יותר, כיוון שהדבר היחיד לכאורה ש"יוצא לך מזה" זה שבאהבתך את מלטפת אותו ומניחה לו להמשיך בחייו, תוך שאת מקווה שיהיה מאושר גם אם לא איתך. ולמה לכאורה? כי בעצם מה שאת מרוויחה מזה זה את אותו שיחרור מאדם שנפרד ממך…וגם אם תחילת קשר היא "שלא על מנת להפרד" על מנת שלא היא הצהרת כוונות וזה נפלא אולם לפעמים זוהי הצהרה כובלת כי אז את נותרת בידיים שמוטות מביטה לשמים ולא מבינה: "אבל אמרתי שלא לפרד…אז למה?…ואיך זה?… לכן חושבת שחשוב להבין שזו הייתה הכוונה אבל בתכל'ס אדם יכול לדעת הכל ההתחלה אבל בעניין העתיד, כמו שהעתיד יודע לעשות הכי טוב, כוונות לחוד ומציאות לחוד…הוא השוטל ואין רגע בחיינו שאנחנו שולטים בו למעט ההווה שהוא שלנו ואנחנו יכולים לעשות בו מה שאנחנו יכולים לשניה הקרובה…כי לאחריה זה כבר עתיד וכמו שאמרתי…אי אפשר לשלוט בו.
    לכן לסיום, בעצם מה שאני רוצה לומר כאן זה שלפעמים הפלונטר הרגשי שנוצר במערכת יחסים הוא כזה מסובך שלוקח זמן להתיר את עצמנו מהקשר הזה ואם אני יודעת דבר אחד בחיים מנסיון זה שאם נתעקש על התרתו…אין קשר שלא נוכל לפרום…צריך רק סבלנות ואמונה ביכולות של עצמנו להתגבר כי כמו שאמר מאיר אריאל לפני שחייק אלים הכניע אותו :"עברנו את פרעה…נעבור גם את זה". הלא כך?:)

    • אני הולכת עכשיו "לנצל" את מה שכתבת סיגל האהובה עלי והחכמה והרגישה, אני הולכת להשתמש במה שכתבת ולהיכנס בזה בכל הכוח באמצע ארוחת הצהריים כי זה בוער בעצמות נפשי יותר מהאוכל שיתקרר. אני מתייחסת ליחסים אינטימיים, סיגל. יש כאן מבחינתי חוזה בלתי כתוב בין שניים, שכרוכים בו דיני נפשות אמון. כן אמון! לכאורה יש זכאות לאדם שמחליט להיפרד. זכותו. מבחינתי סיגל זו הפרת אמון רצחנית. לא מקובל עלי, נוגד את חוקי הנשמה שלי. לכן אני מעולם לא נפרדתי מאנשים שנוצרו לי איתם יחסים אינטימיים. יש כאן בפירוש הפרה של כיבוד נשמה. נכון "זכטתו" של הנפרד להיפרד, אבל השאלה מה זה אומר עליו? כאדם!!!!!!!!! ולא סיגל אני לעולם לא אהיה אלטרואיסטית רגשית עד כדי כך שאאחל לאדם שמעל באמון שלי כל טוב והצלחה בדרך. לעולם לא. להפך. עין תחת עין שן תחת שן. מבחינתי, סיגל, הפרידה תמיד יכלה להימנע!!!! ושימי לב למה שמאיר אריאל שר ואת ציטטת ממנו עם סמילי. אז אני רצינית. פרעה הוא רשע מרושע. בגללו בני ישראל הלכו ארבעים שנה במדבר. נכון כשנפרדים מאיתנו קיבינימט נגיע בסוף אל ארץ זבת חלב ודבש. אך הנפרדים הכושלים בהתמודדות אנושית (כך בעיני), המועלים באמון , אלו שהותירו אותנו עירום ועריה עם קרבינו מחוץ לנו – ולו בגלל האמון שלנו במה שבינינו לבינם שהם את השיעור שלהם ילדו עמוק בים. רכב פרעה ופרשיו… הנפרד סיגל הוא במידה לא זניחה בעיני מעיד על עצמו – קשייו לבנות קשר, אנוכיות יתר, וכו וכו. הקשר האינטימי הוא מעבדת על ללימוד אנושיותנו. ואנחנו מקלים בכך ראש ושטופים בכל מיני סטיות תקן שנעשות לכאורה לגיטימיות כשמדובר ברגשות. לא בכדי נאמר המציל נפש אחת – נפש אלת היא יקרה מכול יקר. יחסים אינטימיים הם נגיעה בקוגש הקודשים. פרידה שהיא לא הדדית, אלא החלטה של צד אחד – היא מעילה באמון ובגידה באמונה. עד כדי כך. אדם שנכנס למערכת אינטימית חייבת לקחת אחריות!!!!!!! זהו חוזרת לאוכל הקר.

      • איריס אליה כהן

        ענתי, אני לא מסכימה עם המסקנה הסופית שלך. פשוט לא. אי אפשר להחזיק אדם בכוח. כתבתי על זה פעם סיפור קצר, אולי אמצא אותו לרגל הפוסט שלך, על מישהו שכובל (פיזית) את האהובה שלו כי הבטיחה לאהוב אותו עד עולם. וזה היה סיפור סורייאליסטי. יש משהו תמים, לא בהכרח במובן החיובי, בציפייה שדברים טובים יימשכו לנצח. (וזה לא ההיפך של חיי האינסטנט, זיין וזרוק וכו') יש אפילו משהו ילדותי בציפייה ש"הבטחות צריך לקיים". הרי ברור שכל הבטחה טעונה משתנים רבים כל כך…
        טוב, אני בניסיון לאסוף צהריים ולהמשיך לחיפה:)

        • איריס אליה כהן

          ענתי, הפרידות הכי כואבות הן פרידות שבהן צד אחד נותר מקווה, כמו שכתבת את, כמו שכתבה סיגל, או כמו שכולנו, אני מניחה, חווינו. אבל אם נפרדים כנראה שזה מה שצריך לקרות. הציפייה שבן הזוג
          לא יפרד ממך כי נרקמו יחסים אינטימיים, ונפש נגעה בנפש, היא מאד בעייתית. ואני אגיד לך יותר מזה, אותי כבן או בת זוג היא הייתה אפילו מלחיצה, מפחידה…. הרי אין לאף אחד שליטה לאן יתגלגלו חייו, את מי יפגוש בדרך… זה כל כך ארוך וסבוך, ובכלל לא קשור בהכרח לחיי נישואין, אף שאנו נוטים לראות בהן חיבור מיתי, כמעט קדוש. גם חיי נישואין שנגמרים הם חלק מהחיים.

          • אז עכשיו אשאל אותך את שאלת השאלות: איך אדם יכול להיחשף ביחסיו אם חרף הפרידה היא בילט אין? והכוונה לא לגילוי סודות אלא להיחשף במלוא נשמתו ואפילו בחלקים מסוימים אבל עמוקים. זו השאלה איריס ותשובתך חשובה. ואגב לא נראה לי שאני המצאתי את הקושייה הזאת. התשובה הקלה היא שתמיד תדע לשמור על עצמך. נו באמת. זה לא קצת דברים והיפוכם?

          • צ"ל חרב הפרידה, או גיליוטינת הפרידה. ואם כבר אז אוסיף כי לתחושתי בת מיליון השנה כולנו רדופים על ידי אימת הפרידה. הנפרדים והמופרדים כאחת. ולא בכדי. ומידת האימה מהפרידה לא אחת קובעת מרכיבים שונים באישיותו של אדם ומכאן גם בדרך שבה הוא מתחיל בכלל קשר משמעותי בחייו, ולא חשוב באיזו גזרה. פרידה וגם את זאת לא המצאתי היא שחזור ומחזור הכי מדויק לגזרת הגירוש מגן העדן. ולא שאנחנו יודעים הרבה על אדם וחוה בשתי דקות שהם חיו שם. העניין הוא שבשתי דקות האלה הם שניהם היו עירומים ולא התבוששו. זה סוד הקיום שם. עד שמישהי התפתתה להבחין בין טוב לרע לשקול לכאן ולכאן להדיח לאכילה מהפרי האסור ועוד ועוד. מי אמר שהשכל והתבונה טובים לאדם. לפעמים הם יסוד הקלקלה.

          • איריס אליה כהן

            השקפתי, ענתי, היא שחיינו קצובים. וכל מה שבתוכם מגיע במנות גם כן. אתה מקבל מנות מדודות של אהבה, אושר, שמחה, הגשמה וכו', ובצידן מנות של כאב או חלילה ייסורים… וזו דרכו של עולם. לכל דבר יש התחלה וסוף. גם בקשרי משפחה, גם בקשרי זוגיות ונישואין. וככה גם ביחסים אינטימיים. אין לנו מושג מה גודל המנה, אבל ברור לי שהיא קצובה. אם זאת אינטימיות טובה, אשתדל למלא ולהאריך את המנה, אם לא, ייקל עליי להיפרד ולהמשיך הלאה. זאת דעתי, וככה אני חיה כרגע:)

            אבל אני באמת חייבת ללכת. ובכל מקרה הכי חשוב אצל כולנו, להיות שלמים עם הבחירות שלנו, ולא להיות מונעים מציפיות כאלה ואחרות. אבל עוד נדבר.

            נשיקות.

          • אביטל קשת

            חס וחלילה, אין מנות קצובות. יש אנשים שחיים על קצבאות זה כן ואולי כדאי לתרום להם. מעשה טוב תמיד מוסיף.

            הלב תפקידו להתרחב.לשם כך הגענו. את המוגבולות אנחנו מתקנים.
            זה לא קל.

            אבל על כך נזדכה.

          • אביטל קשת

            ועוד דבר ענת, לפעמים כדאי להכניס לעניין צלע שלישית הרי היה בורא עולם. לבקש ממנו שיפגיש אותנו עם הנכון.

            ואפילו בעת המפגש לדבר איתו שיתן לך עיניים נכונות רואות לב וכליות.

            לי יש לאחרונה מפגשים עם אדם או אשה מסוימים שממעוררים בי המון כעסים. אבל זו בעיתי. ולפני כל פגישה ואפילו במהלכה אני מדברת עם הבורא מבקשת, תרגיע אותי, תן לי המילים הנכונות.
            וכדומה.

            עד כה הניסוי עבד.

            תשליכי את עצמך עליו.

          • בשנים האחרונות הישות העיקרית שאני מדברת איתה ואליה היא אלוהים. והוא בפירוש שומע ונענה, אם כי הוא מדבר ופועל באופן שמחייב אותי ללמוד לשמוע ולהבין מה הוא אומר ואיך הוא פועל – ותמיד לטובתי. מה שכן מרוב שאני מדברת אליו אני מתפלאת שהוא לא רוצה עדיין להיפרד ממני…

          • קלעת בול ללב אמונתי.

      • יקירתי, ספרתי לך בעבר על אהבה אחת שבה חשבתי וחשתי בדיוק כמוך אולם אני כבר כל כך לא שם ורק יכולה להבין אותך בתחושותייך ובאמונותייך ולקוות שגם אחרי המכשול הזה שאת חווה תהיי במקום דומה לשלי, אבל לשלי בהווה…חכמה יותר, מאושרת יותר והרבה פחות תמימה לגבי העולם ומה שצריך לקרות בו. לפעמים להתמיד ולהחזיק באמונות שלנו מנחיל לנו המון סבל. אז בשביל מה? לא עדיף למצוא אמונה חלופית שמקלה את החיים? ואם היא עובדת ועושה לנו טוב אז שווה להחזיק בה.
        בתקופה המדוברת ההיא השתתפתי בקורס שנקרא ה"עבודה" על פי סיפרה של ביירון קייטי ולמדתי להפריד בין מה שקיים במציאות כעובדה לבין האמונות והמחשבות שלי וגיליתי שלאף אחד אין אנרגיה להתמיד ולפגוע בי לאורך זמן אלא שאני עושה את זה מצויין לעצמי. ואז נכנעתי והרפיתי מהאמונות שלי. זה היה יכול להיות אחרת, עבורך או עבורי או עבור כל מי שמאמינה שאם היא התכוונה בלנצח…לנצח…אז גם האחר נמצא באותה מערכת אמונה שלנצח זה לנצח ואז מה שמתקבל זה זוג מתאים בצורה מופלאה שנראה כמו ההורים שלי:) אבל מכיוון שאני לא ההורים שלי והבנתי שאני יכולה להתאהב עד מחר אם אתעקש על אמונותיי לאחר שקשר נגמר, זה לא יחזיר לי את האהוב האבוד אלא ישאיר לי את הסבל. וברגע שהבנתי את זה והחלטתי שסבל זה הדבר האחרון שמתחשק לי ללמוד בגלגול הזה ואני מעדיפה ללמוד אהבה טובה…רק אז היא הגיעה אלי.
        ואיך היא מגיעה לדעתי? בהפתעה, בקלות וללא מאמץ או תכנון ובזכות השחרור שעברתי…לא השחרור מאהבה ולא השחרור מאהוב אלא שחרור ממחשבות ואמונות להן הייתי כבולה עד כדי סבל מכך שאני לא בשליטה על האחר והוא לא עושה מה שאני רוצה והוא לא אוהב כמו שאני אוהבת והוא לא מאמין במה שאני מאמינה והעניין הוא שבזמן ההתאהבות אני כמעט מוכנה להשבע ששמעתי אותו אומר בדיוק מה שרציתי לשמוע….אבל זה מעיד כנראה רק על אחד מהשניים: או ש"נפלתי" על מניפולטור מעולה, או ששמעתי מהרהורי לבי. כך או כך ברגע שהבנתי שהמשך האחיזה במי שנעדר, בין אם חי אוט מת, הפעלתי מתג של שיחרור וכן איחלתי אהבה וטוב ואושר כי אהבתי אותו כמו את עצמי ומאמינה שאם אדם מאחל טוב לאחר שכזה, הוא בעצם מאחל טוב לעצמו כי מיהו האהוב אם לא צינור אל עצמנו?

        • סיגלי בשנייה הראשונה לאחר שסיימתי לקרוא את תגובתך רציתי לכתוב – הלוואי עלי שאגיע למקומך החדש באמונתך תפיסתך ודרכך. אבל לאחר עוד קצת זמן התייחדות עם עצמי קלטתי שהסיכוי שאחצה פרידות בלי סבל אדיר קלוש ביותר, וכיוון ששתינו מסכימות לחלוטין שסבל הוא מיותר לחלוטין לחיינו, אז יש לי עוד פתרון ודרך להגיע למצב הקיומי הזה. כמוני ודאי יש עוד כמה או לפחות אחד – מישהו שהוא נגד פרידות. מישהו שמאמין ויודע לבנות יחד. פרידה היא לא בהכרח כורח מציאות. ממש לא. אני מאמינה בזה אינני יכולה אחרת – לא להיפתח ולא להיבנות ולא לבנות. אז פשוט צריך לבחור אפריורית מישהו כמוני…

          • מסכימה איתך שאדם יכול להציב נקודה הכי מרכזית במה שקשור בזוגיות עבורו כך שעבורך זה שהאהוב יראה כמוך את עניין הפרידה אבל חושבת שחשוב לזכור שוב, שזה יכול להיות מקסימום עניין של התכווננות שאם לא כן במידה ומשהו בכל זאת לא מתאים ומתגלה רק בהמשך הדרך, הלוא לא "תתקעו" ביחד רק כי שניכם מאמינים בזוגיות אחת לנצח נצחים… ויתכן שאי ההתאמה הזאת תהיה כזו שהיא תפריע רק לאחד מהשניים ואז מה יוצא במשוואת הלא ניפרד? יוצא שאחד עוזב ושני נעזב והצד הנעזב מרגיש מרומה ונבגד. אולי בשביל למנוע זאת עדיף להגיע לנצח בלי הגדרות ורק מתוך בחירה של יום ביומו ולשמוח על כל יום שעובר ועדיין נמצאים בו עם האהוב וזה רק אנשים כמוני וכמוך יכולים להעריך כיוון כי כל יום שעובר הוא נצח שבו שניים חיים בלי להפרד ובלי שהחליטו על כך מראש. ואז מה? ואז רחוק מעבר להרי הלא ידוע אולי יהיה יום שבו לא יתקיים אותו הנצח, בין אם בגלל פרידה ובין אם חלילה בגלל מוות ולהשאר עם הידיעה שלמרות ששרשרת הנצח נקטעה, בכל זאת היו לכם לא מעט נצחים ביחד ואותם לזכור באהבה ועליהם להודות.

  5. ענת, אני קולט את העוצמות הרגשיות של העניין הזה אצלך, ובכל זאת אעז ואומר שלו אני במקומך, הייתי מחפש את הדרך, האסטרסגיה, המתודה שתפטורנה אותי מעונשו של המטען הרגשי הזה.
    שהרי אם את סוהר נשמתו של מישהו, את עצמך כלואה, ואילו הוא – רק טבעי שירצה לצאת לחופשי.
    שהרי לא פעם כשמישהו נפרד ממך הוא ממש עושה לך טובה.

    • אמיר היקר שאי שם. כמובן שמילותייך וגם אלה של סיגל מקובלות עלי במישור המציאות וגם ברציונאל. אתוודה ואזכיר שמבחינה אוטוביוגרפית שלי שחררתי את כולם (כמעט…) ובלי לעשות להם שום בעיות. בעלי לשעבר אמר לי אי פעם זמן לא רב לפני שהודיע שהלך לאיבוד ולא מוצא א הדרך חזרה לזוגיות, הוא אמר אז כשמתחברים עם מישהו/מישהי צריך לקחת בחשבון אם יהיה קל ונוח להיפרד ממנה… אז איתי היה לו קל מאוד. שחררתי בלי לעכב אותו. זה במישור המציאות. ויחד עם זאת, אמיר, אמונתי שלי לא השתנתה כהוא זה כל חיי. כמו שאומרים איש/אישה באמונתו יחיה. לפחות זה, לא?! וזההחופש שלי. להאמין איך נכון יותר… באשר לציטוט מתוך שיר, שוב לא הבנת את כוונת המשוררת. סוהר נשמתו אין הכוונה שמישהו מלבדו הוא הסוהר. הוא עצמו הסוהר של עצמו בכך שאינו מתיר לכוחות הטוב לפרוץ מתוכו. אבל מבחינה פואטית לכן לא צריך לשאול למה התכוון המשורר… רק שאם כבר ניתנת לו ההזדמנות לומר למה התכוון, אז הנה אני ככותבת השיר הכוונתי לכך. תמשיך ליהנות ולהתכתב עם הבננות. שלא על מנת להיפרד.

      • אגב, כיוון שגם נפשי מורכבת אודה שחוויתי בהחלט את הפער בין כאב האובדן והפרידה לידיעה העמוקה שנעשתה לי טובה אדירה. כמו שנאמר אלוהים עוזר לך איפה שאתה מתקשה – הכוונה שאם רע ומתקשים לבצע קאט דליט, אתה מתומרן "שלא ביוזמתך" לשחרור מקשר של אהבה שאינה מפריחה ומפרה. ואם כבר, אז זה בשבילי הפרמטר הראשי לבחינת קשר. קשר תכליתו אחת – להצמיח את בעליו. ואפילו אני ובטח לא ברבות ימי לא מתבלבלת באשר לכך.

  6. משה יצחקי

    פעם שלישית שאני מגיב והתגובה לא נקלטת: אצטט מזכרוני מה שכתבתי הבקר כשהעולם במקום בו אני נמצא עטה לובן שלג והטבע על בתיו וחצרותיו נראה היה כשמלת כלה ענקית ובו בזמן להבדיל כתכריכים.
    מכל מקום – הפרתי את משמעת ההתבודדות המבורכת שלי ויצאתי מן הבועה הקסומה המזרימה עירוי של שקט, יופי ומרחבים מטעיני אנרגיה והשראה. אהבתי את מה שכתבת – העוצמה הכנות ותנועת הנפש שלך מרגשים ומאתגרים את הלב והראש. ועל אף שנראה כי הסוהר והאסיר אינם כל כך מקוטבים זה לזה, אלא בכל אחד מצוי זה וזה, אני שמח שאת אחרי השביעית ושמונה לא עוד!!!

    • ענת לויט

      כשקראתי את תגובתך כמעט נמלטה מפי הקריאה יש אלוהים, וכפשוטה. ולמה? כי במהלך החודש תהיתי כמה וכמה פעמים היכן אתה. כלומר זכרתי שהפלגת למרחקים ואף ציינתי לשבח את בגרותינו ש"נפרדנו" בלי להיפרד, ואז היססתי אם להטריד אותך שאי שם באיזה מייל והרגשתי שמוטב להניח לך ליהנות בלעדינו. ולהתבודד ולעשות את שתכננת. ואז כשאמיר אור התחיל להרחיב את גבולות הבננות ולכלול אותנו און ליין במסעותיו הרהרתי בך שוב, משה היקר. ובימים אלה כשאני עסוקה מבוקר עד בוקר בעריכת משלוחים מתורגמים על מחשב של עוד ספר מתח משל היהודי האמריקאי קובן, שנשלחים אלי על ידי ירון פריד שב… אוסטרליה, תהיתי שהיום כבר באמת צריך נורא לרצות להיפרד ורק בגלל תכתיבי הנפש כדי להיפרד באמת. והנה משה אתה כאן איתנו-איתי (כאילו שידרתי אליך מהמיית לבי, לכן היש אלוהים) עם תיאור פיוטי (כמובן) בן שורה אוכסימורונית, שישר מביאה אותי אל המקום שבו אתה. ואני הולכת לישון שמחה. פשוט כך.

      • תלמה פרויד

        ענת יקרה, אחרי שקראתי בעניין את מה שכתבת ואת התגובות, בחלקן, אני רק שאלה: אילו היית צריכה לבחור בין מחויבות לבין אהבה, במה היית בוחרת??

        • ענת לויט

          תלמה היקרה, קודם כול שמחתי לנוכחותך הגלויה בחלקתי הקטנה. חסרת לי. ולשאלתך תשובתי היתה מיידית, מהבטן. את שואלת את האדם הכי לא נכון – אני. קללת חיי עד כה עיקרה אחד: מעולם לא חוויתי הפרדה בין מחויבות לבין מה שאנחנו מכנים "אהבה". ולמה אני שמתי את המילה הזאת במרכאות? כי כל העסק הרגשי הזה מאוד מאוד מורכב בעיני ואצלי. בשנים האחרונות המרתי את המילה הזאת אהבה במילה אחרת מתאימה הרבה יותר – לי – חיבור רגשי. היום אני לא בטוחה, בכלל לא בטוחה שזכיתי לחוות אי פעם אהבה! בתוכי נשארתי תמימה לגמרי להאמין שאהבה פירושה יחסים גורמי שמחה רוב הזמן. ולא זכיתי! ובאשר לחיבור רגשי ולמחויבות. תשובתי האישית היא שכאן יש לפחות אצלי "נישואים קאתוליים". ברגע שאצלי נוצר החיבור והוא בדרך כלל מיידי – כשאני פוגשת את "האובייקט" בשנייה הראשונה, עד כדי כך – אינסטנט נוצרת מחויבות ודבקות קיצונית בחיבור הזה. לכן אני מעולם לא ביצעתי פרידות. כי תחושת החיבור אינה ברת סיום. לכן מעולם לא נמצאתי במצב ש"האהבה" נגמרה ונותרה רק המחויבות. כי המחויבות הפנימית העמוקה שלי היא קודם כול לגרעין הרגש שלי והוא לצערי לא משתנה חרף ממצאי תוכן הקשר במציאות. מה שכן, ברור לי באופן מוחלט שקשר שהאהבה אינה בו ונותרה רק המחויבות – חייב להיגמר באחת. כי מחויבות בלבד ולו בעיני היא סיוט של קשר. לא הייתי מסוגלת להיות תחת קורת גג אחת ולו שעה עם מישהו שאי פעם היתה לי אהבה/חיבור איתו ומה שנותר הוא מחויבות. זה הצינוק הכי אפל לנשמה. זיוף יסודי של תשתיתה. ומבחינתי – עד כאן!

          • ענת לויט

            לא פעם וגם הבוקר הזה חשבתי על המתאם שבין אהבת אלוהים לאהבת האדם. לי קרה הנס הכי משמעותי שאדם יכול לקוות לו. נס ההתחברות הפנימית עם אלוהים. זה קרה לי במהלך תהליך הגירושים. קוראים לזה קפיצה באפלה, הארה, קונוורסיה. מעולם לא חשבתי על החיבור הזה במונחים דתיים ולא הגיתי בחזרה בתשובה. מה שכן, תלמה, המחויבות שלי לחיבור הזה לאל אינה מותנית בדבר. מרגע שהתחברתי אליו דבר לא יפריד אותי עוד. לא הוא ולא אני עומדים במבחן. אולי ההתחברות הזאת אירעה כפיצוי ענק על מה שבני אדם בחיי לא ידעו – לא ידעו לפתוח את נשמתם לחיבור. אני לא נוקטת במילה אהבה גם באשר לזיקתי אל אלוהים. המילה הזאת אהבה באמת יותר מבלבלת מאשר מאירה את דרכנו בעולם הזה. והדרך היא המשמעותית ביותר – דרכה של הנשמה על גשר ההתחברות לאלוהים ולזולתנו. ובאשר לנס החיבור – או שזה קורה או שזה לא קורה. אי אפשר לשכנע להתחבר, לאנוס התחברות. ניצוץ החיבור הוא אולי האות היחיד לניצוץ האהבה וכל השאר בית ספר להיכרות הנשמה. והיא בעיני העיקר.

          • חוה זמירי

            לענת,

            את בטח תכעסי על מה שיש לי לומר.
            נראה לי שאת פשוט מופגזת ומופצצת מרגשות עד שנעשה בלבול טוטאלי בין סוגי האהבות השונים. גם אם את משתמשת במושג קשר רגשי במקום אהבה – הרי שזה באמת יותר מחייב.

            יש איזו תחושה שאת יותר מאוהבת באהבה, או במצב של להיות מאוהבת, ואזי נראה לך שהאהבה הזאת היא שלוחת האל שזה עוד יותר גרוע. מכיוון שהאהבה בורכה כבר על ידיד האל עצמו.

            ובכן בקשר רגשי חייבת שתהיה הדדיות מוחלטת. ללא התנאי הזה הרי את מחוברת למשהו שאינו בר חיבור בכלל.
            אני יודעת שאת תתעקשי אבל זוהי תפיסה סנטימנטלית ורומנטית להחריד, שכאשר את אוחזת בה, אין שום מניעה לנצל את התפיסות האלה שלך – להיפך, את קוראת למושא האהבה להתגרות פעם אחר פעם, מכיון שאצלך זה כל כך טוטאלי.

            אני יודעת, את תכעסי עלי. אבל בעניינים האלה יש צורך בשליטה בדיוק כמו בענייני האוברדרפט, מכיוון שאינפלציה של רגש היא יותר גרועה מזו של כסף.

            איני רוצה להציע עצות, אבל אומר לך איך אני מתפקדת, גם אם אסבול שנה ויותר, עד שאפרד. מכיוון שהפרידה הכרחית לפעמים למצוא מושא שהוא יותר פועל בהדדיות, היא אף נותנת לך שליטה על עולם הרגש שלך.

            שמתי לי כלל – לעולם לא לחזר!!!
            תתפלאי, זה מאוד לא פמיניסטי, אבל אני יכולה להתפוצץ ולא לחזר אחרי גבר, אלא תמיד מניחה לו להיות הצד המחזר אחרי.

            זה כל כך עתיק – אבל זה עובד פשוט נהדר. מכיוון שאת נמצאת בצד הפאסיבי – ובכך את מפעילה את הצד השני/זולתך אם הוא מעוניין. אם אינו מעוניין ולאחר שתיקה של אי חיזור, הרי שעדיף לפנות כבר הלאה למקום אחר. במקרה הזה גם ידידים לעת מצוא יכולים לעזור.

            תלמדי למצוא ידידים, לשיחות או לבילויים, או לפגישות סתם ואפילו… אני יודעת שאת מספיק נועזת – אבל, יקירתי מה שהיה טוב לסבתות שלנו טוב גם בשבילנו.

            אם פגעתי בך, עימך הסליחה. אבל אני את זה מיישמת. ואם החלטתי להתנתק, אני יכולה לנשוך בבשר החי ולעולם לא לעשות צעד ואפילו לא רמז.

            בעניין הזה, עובד הכלל אם אין אני לי, מי לי.

            חוה

          • ענת לויט

            אין לך מושג עד כמה אני לא כועסת עליך. להפך. אני חושבת ואפילו מרגישה שאם יש טעות או צדק בעניין כה זה שלפנינו, הרי שהצדק המוחלט איתך. אני בהחלט מרגישה מפגרת, חולה במובנים מהותיים, לא מציאותית, תלושה וכן גם חלשה. וכל מילותי נראות אף בעיני לא אחת עלה תאנה ללקות חמורה מבטן מלידה. האמת כל הדיאלוג סביב הפוסט הזה בהחלט שווה ומחזק ומכוונן בעיני ובתוכי – אם יש לי עוד סיכוי – יותר ממיליון פסיכולוגים ואפילו פגישות על הא ודה גם סביב הנושא הזה, שהוא אגב נושא קיומי ממש, וכמו אבן בים – יש לו הרבה גרורות וגלים בכל אזורי החיים. תמשיכי חוה להנחילני מתבונתך, תובנותייך ופיתוחי והתפתחויות חייך בענייני רגש, בלמי רגש, חסמי רגש ובכלל. אני רצינית.

          • חוה זמירי

            ענתי,

            רק עכשיו, אני רואה גם את תגובתו האוהדת של אמיר למעלה. למעשה, אולי אמיר אמר לך במילים אחרות את מה שאני מנסה להגיד לך. אלא מאי, אמיר אינו אישה – אבל בענייני אהבה הוא בקי.

            גם ללכת לצד השני ולגנות את עצמך, הרי זה מיותר לגמרי. ובכן, אספר לך מסיפורי האהבה שלי, ואתן לך דוגמא למה אני מתכוונת שתראי שהעניין הוא בר יישום לחלוטין. ואגב, אני מכירה הרבה נשים שרוצות בקשר ומוכנות לשלם מחיר העיקר לא להיות לבד. כמובן שבדרך הן משלמות מחירים על פרידות ועל שאר כאלה. ולבסוף הן כן מוצאות קשר.

            אני איני נמנית על אלה של קשר אינטימי בכל מחיר, מכיוון שהוא מכיל את הפחד להיות לבד. וגם את זה של מה יגידו עלי שאין לי מישהו – אלו הם צדדים נלווים של אותו העניין.

            נחזור לענייני. כאשר עמדתי להתחיל בלימודי הדוקטורט שלי פגשתי גבר מאוד מוצלח. על אמת. הסיפור הוא שכבר נפגשנו במסיבה, והוא לא מצא חן בעיני בכלל וכלל וגם לא ידעתי מי הוא ומה הוא וגם הייתי מעוניינת במישהו אחר – זה מן הגברים הדפוקים, ששנים אינם מסוגלים לקשר.

            אוקצור, הייתי בערב תקשור – כן, היו לי גם חברות כאלה, והמתקשר אמר שיש עלי השגחה משמיים. ונקב בשם המשגיח – שיהיה. לאחר זמן הציע לי בליינד דייט עם מישהו. הלז התקשר בערב סוכות. כבר מדבריו בטלפון ניכר היה בו כאילו הוא מקיים דיאלוג שלקוח מסרט – הוא פשוט הקסים אותי. ובכן התקלחתי, ירדתי על עקבים גבוהים, בגדים שחורים וכו' ונסעתי לכיוון רמת-גן. כאשר צלצלתי בדלת פתח אותה – אותו הגבר מן המסיבה. שנינו בבת אחת הפטרנו אנחת אכזבה. אבל היה ערב חג. וכבר באתי. נכנסתי לדירה ושוחחנו. תוך כדי שיחה הוא הפך מרתק יותר ויותר, גברי יותר ויותר (הסתבר שהוא פרופסור לאנתרופולוגיה) והיו לנו נושאי שיחה רבים ומשותפים אינטלקטואליים ואישיים.

            את הלילה גמרנו במיטה באחד הזיונים הבלתי נשכחים של חיי. פשוט התערסלתי כל הלילה במערבולת של גוף מקצה עד קצה.

            ובכן, התחיל קשר, שהפך קרוב יותר ויותר, היה לי ילד בבית, משימה של החיים שלי, התזה לדוקטורט כבר הוגשה והבילויים איתו היו משהו שלא מן העולם הזה. מופעים, הליכות לאורך הים, הצגות, ארוחות שהסתיימו בקוניאק ועוגיות מתוקות, טיולים בפרדסים – מה לא – לא היה רגע דל.

            הגענו למצב מאוד קרוב, ואני זכרתי שאני צריכה לעבוד על הדוקטורט שלי. זה היה מאוד חשוב לי. נשאתי עיניים לכך כל חיי. חיפשתי היזדמנות לחתוך את הקשר. כל אימת שעיינתי בספר הוא דחף אותי למטבח עד אשר התחלתי להקדיח את כל התבשילים. ההחלטה היתה מאוד ראציונלית. או הוא או הדוקטורט.

            הגיע איזה יום שישי בבוקר, חיכיתי שהוא יעשה איזו טעות, הוא תכנן נסיעה בשבת בלעדי. כאשר התקשר עטתי עליו משום מקום וחתכתי באחת ובגסות רוח מוחלטת, עד שהוא לא הבין מהיכן זה נחת עליו.

            לאחר שעתיים התקשר שוב והיה מוכן לוותר על הנסיעה, אבל אני כבר החלטתי. הוא כמובן לא ידע את מניעי, וגם לא נתתי הסבר – זה לא היה נתון למשא ומתן. בשיחתו השנייה הוא ממש בכה, מאומה לא עזר.

            ענתי יקרה, התחלתי בעבודת הדוקטורט שלי בודדה כמו קיר. היו ימים שהסבל של הבדידות היה נוראי, אני והספרים, כולם הוצאו מחיי. התגעגעתי אליו בטירוף, אהבתי אותו אבל לא הוא התקשר יותר וגם אני לא. שנה תמימה נשכתי את בשרי בעור שיני – אבל לא נקפתי אצבע.

            בסיכומו של דבר סיימתי אכן את הדוקטורט שלי. לאחר מכן התקשרתי אליו, הוא היה מאוד מרוחק רק אמר לי שמעולם לא הבין מדוע נעלמתי, כאשר הקשר לא מיצה את עצמו. כל הסברי עלו בתוהו. והוא נישא למישהי אחרת, כאשר אני המשכתי בחיי שלי.

            זהו, זה סוף הסיפור על החלטות ראציונליות בתוך מצבים רגשים ששווה היה אולי להישאר בהם.

            תשאלי אותי אם אני מצטערת?
            התשובה היא לא!!!
            מעבר לכך, כל נסיון כזה, או שיעור כזה לימד אותי שליטה במערכות רגשיות שהיו לי.

            למה סיפרתי לך, כדי שלא תחשבי שאת היחידה שדברים כאלה קורים לה. כולנו עוברים תהליכים כאלה ואחרים.

            שלך,
            חוה

          • ענת לויט

            קראתי את מה שתיארת בעניין עצום ראציונאלית ואמוציונאלית, ואם לא תכעסי את עלי חוה, אני תוהה בענק – האם לא הלכת אז לקצה השני ופגעת בעצמך לחינם? איך? ראשית וזאת היום אני יודעת, חייבים להעז לדבר בהכי פתיחות ולבעוט בתוך הקשר אם יש משהו שמחייב בעיטה. כלומר, להתעקש על פחות בישול לטובת קידום דוקטורט כבר אחרי התבשיל הראשון. וזאת הטעות הראשונה כנראה שלך אז ושלי עד לא מכבר. ולאחר מכן – כשחתכת באבחה האם זה לא נבע יותר מפחד להתמודד חזיתית כשכבר השתגעת מחוסר היכולת להתפנות לעצמך? לפעמים נדמה שיותר קל לחתוך באבחה מאשר להתמודד בתוך קשר. אגב, זה בדיוק גם מה שבעלי לשעבר עשה. ואיכשהו זה חיבר אותי למה שאמיר כתב. ושחשבתי על זה בימים האחרונים. כשמדובר ביחסים בין שניים ובעיקר כשאלה מולידים משפחה לא מדובר רק בגחמות רגשיות. לא יכול להיות שצד אחד פתאום בגל רגש אחר והוא קם והולך. זה אומר משהו ועוד איך על אישיותו של ההולך. קוראים לזה אגואיזם צרוף. ולכך אני מכוונת ומתכוונת שהתנהגויות בתוך קשרים אינטימיים חושפות מאוד חושפות מי אנחנו לעצמנו בעצמנו וכנגד זולתנו – ודווקא כאשר הוא הקרוב ביותר וגם החשוף ביותר לגחמונתינו. ואחרון, אני חוזרת חוה, הפחד שלי הוא רגשי בעיקרו. כלומר, אין לי שום בעיה לחיות רוב הזמן בפועל לבד, אבל הלבד ללא חיבור רגשי הוא מוות בשבילי. אולי זה מבנה אישיות דפוק, קללה, או קלקלה שניתן עוד לתקנה. כל העתיד עוד לפני לגלות זאת. ואני אדם תאב שינוי עד יומי האחרון.

          • ענת לויט

            בתגובתי על ויתור על קשר במקום להתמודד בתוכו סטיתי מסיפורך אל בעלי לשעבר וכיניתי אותו כמשל אגואיסט מושלם. חלילה לך מלטעות שוויתורך על הקשר ההוא שלך קשור בדוגמת בעלי החותך. כי יסוד מוסד הוא וסיפורך מעיד על כך – אצל גברים העזיבה היא לא אחת שיא האגואיזם שבא לידי ביטוי גם בתוך קשר. אצל אישה – החיתוך הוא לא אחת התפרצות של געש תסכולי מעודף נתינה בתוך הקשר.

          • ענת לויט

            האמת חוה באשר לעצות סבתא, הן נכונות עקרונות. כל הפמיניזם דפק הכול והוא שקר. גברים נשארו ציידים במהותם ונשים חייבות לחכות שיחזרו אחריהן. ככה זה בטבע והטבע לא השתנה. רק מה, רוב חיי אני זוכרת סיפור אחד של אמי, ובו אנ רוצה לשתף. בכל שנותיה הראשונות עם אבי הוא היה מזלזל עושה ברוגזים על כל דבר לא מדבר איתה ימים ארוכים, והיא כמה שלא התחננה שיפתייס לא עזר. עד שיום אחד מריקה השכנה ההונגרייה שלנו בילדותי אמרה לה: תפסיקי לרוץ אחריו. כשהוא יבוא הביתה תתפוצצי ואל תראי לו שהברוגזים המתועבים שלו מזיזים לך. ואת יודעת מה, חוה? אמי שינתה מהלך בדיוק כמו שמריקה יעצה לה. וזה עבד פלאים. הוא נהיה המחזר המתבכיין שאמי לא אוהבת אותו וכו ווכו. רק מה, אליה וקוץ בה, חוה. המשחקים האלה הכל כך נכונים ומחורבנים לא מסייעים בבניית חיבור איכותי. הכול נקבע ונוצר ומתאפשר מאישיות האדם שאין או כשאין בה צורך במשחקים כה טבעיים וראשוניים הגם אם הם נכונים. ולסיום המעין וידוי הזה, לצערי מאמי ינקתי בקטע הזה הרגשי בעיקר את "תקופת חולשה" כנגד אבי. בהבדל אחד מהותי ממנה. אמי מעולם לא נקטה במילה אהבה כלפי אבי כפי שאני נוקטת כל ימי כלפי אהובי נפשי. בזאת האמנתי שאני מתקנת את דרכה בעולם ומשדרגת את פניומתה. ואת יודעת מה, אני חושבת שלא תיקנתי מאום. כי בחירותי היו קטסטרופות אחת אחת. עד כאן.

          • חוה זמירי

            לענת,

            את בטח תכעסי על מה שיש לי לומר.
            נראה לי שאת פשוט מופגזת ומופצצת מרגשות עד שנעשה בלבול טוטאלי בין סוגי האהבות השונים. גם אם את משתמשת במושג קשר רגשי במקום אהבה – הרי שזה באמת יותר מחייב.

            יש איזו תחושה שאת יותר מאוהבת באהבה, או במצב של להיות מאוהבת, ואזי נראה לך שהאהבה הזאת היא שלוחת האל שזה עוד יותר גרוע. מכיוון שהאהבה בורכה כבר על ידיד האל עצמו.

            ובכן בקשר רגשי חייבת שתהיה הדדיות מוחלטת. ללא התנאי הזה הרי את מחוברת למשהו שאינו בר חיבור בכלל.
            אני יודעת שאת תתעקשי אבל זוהי תפיסה סנטימנטלית ורומנטית להחריד, שכאשר את אוחזת בה, אין שום מניעה לנצל את התפיסות האלה שלך – להיפך, את קוראת למושא האהבה להתגרות פעם אחר פעם, מכיון שאצלך זה כל כך טוטאלי.

            אני יודעת, את תכעסי עלי. אבל בעניינים האלה יש צורך בשליטה בדיוק כמו בענייני האוברדרפט, מכיוון שאינפלציה של רגש היא יותר גרועה מזו של כסף.

            איני רוצה להציע עצות, אבל אומר לך איך אני מתפקדת, גם אם אסבול שנה ויותר, עד שאפרד. מכיוון שהפרידה הכרחית לפעמים למצוא מושא שהוא יותר פועל בהדדיות, היא אף נותנת לך שליטה על עולם הרגש שלך.

            שמתי לי כלל – לעולם לא לחזר!!!
            תתפלאי, זה מאוד לא פמיניסטי, אבל אני יכולה להתפוצץ ולא לחזר אחרי גבר, אלא תמיד מניחה לו להיות הצד המחזר אחרי.

            זה כל כך עתיק – אבל זה עובד פשוט נהדר. מכיוון שאת נמצאת בצד הפאסיבי – ובכך את מפעילה את הצד השני/זולתך אם הוא מעוניין. אם אינו מעוניין ולאחר שתיקה של אי חיזור, הרי שעדיף לפנות כבר הלאה למקום אחר. במקרה הזה גם ידידים לעת מצוא יכולים לעזור.

            תלמדי למצוא ידידים, לשיחות או לבילויים, או לפגישות סתם ואפילו… אני יודעת שאת מספיק נועזת – אבל, יקירתי מה שהיה טוב לסבתות שלנו טוב גם בשבילנו.

            אם פגעתי בך, עימך הסליחה. אבל אני את זה מיישמת. ואם החלטתי להתנתק, אני יכולה לנשוך בבשר החי ולעולם לא לעשות צעד ואפילו לא רמז.

            בעניין הזה, עובד הכלל אם אין אני לי, מי לי.

            חוה

          • חוה זמירי

            לענת,

            לא סיפרתי לך את כל נסיבות הקשר, ולכן זה נשמע מופרך מעיקרו, מדוע באמת חתכתי באבחה.

            גבי רצה ממני ילד. הוא היה גרוש בעצמו ללא ילדים, וכבר התחיל לקנן, שמיכות פוך וכו'. הקשר הלך לכיוון מאוד רציני.
            אלא מאי, איתן בני, שיהיה בריא, היה בן שמונה, וגבי לא הכיר אותו ולא היה מוכן להכיל אותו אל תוך הקשר – המבנה הזה הצריך כוחות על של מאבק. שלא היה לי שווה להיאבק עליו, עוד בתקופה של תחילת דוקטורט.
            המשמעות, אפוא, היתה לוותר גם על איתן.

            וכן, היו לי חברות שויתרו גם על בעלים וגם על ילדים למען אהבה. אבל, מאמי, זאת בהחלט לא הייתי אני.
            מעבר לזה, כפרה, שאני, ממש לא אוהבת להיות בהיריון. אבל אם לא היו לי ילדים משלי, יכול להיות שהייתי נשארת.

            זה היה חשבון הנפש עם עצמי.

            ובאשר להוריך, כאשר אימך עשתה תפנית, הרי היה זה גם מכיוון שאביך קצת התדרדר מבחינה כלכלית, הלא כן.

            בכלל, לא התכוונתי ליו-יו של הוריך, וכדאי שגם את תמחקי אותו מהזיכרון שלך.

            תראי, גם לי בבית היה חסך ענק באהבה, אז תגידי, האם את חושבת שגבר יכול היה למלא את זה בצורה כלשהי? לא ולא. את הפיוס הזה, את החשבון הזה – שבאמת מתחיל מן הבית, את בניית הזהות העצמית שלך את חייבת לעשות עם עצמך. בהתחלה זה קשה – אבל צריך לשים מטרות וליישם אותן ביניך לבין עצמך.

            האם המרכיבים הנוספים שהכנסתי לתוך הסיפור נשמעים יותר לוגיים בעינייך. האם היית מוותרת על בנותיך ועל שלומן למען איזה גבר – שבסך הכל הכללי הוא זר למערכת המשפחתית שלך שכבר קיימת, ונשמע שהיא טובה?

            חוה

          • הנה את רואה חוה, זו דוגמה נהדרת למה אללנו לעולם לתת לאיש – כולל פסיכולוגים אגב – לנבור בנשמותינו ובחשבון הנפש שלנו ובדרכנו כאן. כי אנחנו לעולם לא מספרים אלא שברי סיפור. אני מתכוונת כאן באופן כללי. לפעמים אפילו מעצמנו אנחנו מסתירים חלקים מהותיים מסיפור חיינו. ובאשר לסיפורך. חוה, אני מאמינה בצדק קוסמי פואטי, בנכון המובהק. ואני רואה את סימניו בברור במציאות. אישה ו/גבר שמוותרים על ילדיהם לטובת יצירת חייהם אהוב חדש/ואפילו קריירה, סופם שישלמו על כך מחיר כבד, ולמצער – גם ילדיהם לא אחת ישלמו. עמדתי אף אני באי אילו מבחנים כאלה אהוב-בנות, ואני יודעת שזה היה מבחן האש שלי בכמיהתי הנואשת/מיואשת לחוויית אהבה. בכך לא ויתרתי! ולמה? כי אי קבלת האהוב את ילדייך – אפשר להבינה בראציונאל כלשהו, כחלק ממערל נפשי אנושי בעייתי ומורכב, אך לחלוטין בלתי קביל. וכן, הגבי הזה שלך – אילו באמת אהבת אותך במלוא מאודו היה מבין זאת ויורד מהעץ. והבאתי אותו כדוגמה לא לכך שלא אהב אותך, אלא לכך שאנשים רבים לא מסוגלים להפריד בלי קשר לשום זולת – בין אהבת/אי אהבת עצמם והכרה בבעיותיהם לבין אהבת זולתם באופן נקי ותם וישר. הפרט הזה הבודד שהוספת כאן קובע ולו בעיני – לא עשית שום טעות ושום משגה שוויתרת עליו. היית אמורה לוותר, ואת "התירוצים" אלוהים כבר ממציא לנו כסיוע למעשה הנכון.

          • אבי ירד מנכסיו שנה לפני מותו. עצת השכנה מאריקה התקבלה בשנים הראשונות להקמת המשפחה. כלומר – ראשיתה של ההקמה בבעיתיות רבה וסופה בקטסטרופה. רק מה, אז לא מיהרו להתגרש אלא רק איימו בגירושים כל יומיים. ונכון מה שציינת, את חשבון נפשה של הנפש המתבגרת רק היא בסופו של יום או בראשיתו של יום חדש חייבת לעצמה. כמה קל להגיד וכמה לא פשוט ליישם – להפריד את המוץ מהתבן ומהזבל.

          • חוה זמירי

            לענת,

            את נושא איתן לא העליתי בכלל לדיון בפני גבי, מכיוון שאם היה רואה אותי כמכלול עם איתן היה מביע איזה רצון להכירו. ולכן, כל דיון בנושא היה מיותר לחלוטין.

            איתן באותה התקופה מאוד סבל, הוא היה קטן, והייתי משאירה אותו אצל ביביסיטר, שדווקא פנקה אותו, אבל כל פעם שהייתי חוזרת הביתה היה ממש בוכה, ואפילו כועס.

            אני לא יכלתי לעמוד בכך. ומכאן, הבחירה שלי היתה מובנת מאליה. לא יכלתי לדעת שאיתן יחלה בסיכומו של דבר, איני נביאה ולא בת נביאים, ועם כל זאת איתן יודע בתוך תוכו שאני אוהבת אותו אהבת נפש. ודי לי בכך.

            יש נושאים שהם בגדר אחריות, היתה לי אחריות כלפי איתן. את גבי לא שתפתי בהתלבטויות שלי, אבל כל המכלול הביא אותי לוותר מתוך חובה ולא מתוך רצון.

            יש לי הרבה חברות שלא נהגו כך, שפגעו גם בילדיהם, גם בבעליהם, אבל זה כבר עניין של מודעות ותדמית חברתית.

            לגבי הסתרת פרטים, אל תשכחי ענת שאנחנו בבלוגיה, אני כמו שאת יודעת די מצונזרת, ודי מחושבת, ולכן גם איני יכולה להעלות הכל. למען האמת, דווקא אצלך בפוסטים אנשים יותר נפתחים.

            עוד משהו, אני חשה אצלך הרבה כעס, על מה שהיה על מה שהווה. אהבה היא מצרך יקר ערך, יש אנשים שמבלים חיים שלמים מבלי לאהוב, יש אנשים שמסתבכים מתוך רצון לאהוב, לא תמיד זוהי האהבה עצמה. מדבריך נשמע שאת מחכה לאיזו טוטאליות, זוהי בעצם פנטזיה. גם באהבות הגדולות שלי, היו פשלות, היו אינטרסים, אנחנו בעצם בני אדם בעצמנו.

            הדוגמאות שאת ראית בהחלט אינן מהוות אידיאלים למושא של אהבה, אבל יש גם חוויות מסוג אחר, שנקרות לנו בדרך, ואת הפרידה אנחנו צריכים תמיד לקחת בחשבון, מכיוון שאיננו יודעים, מה יביא לנו העתיד.

            חוה

            חוה

          • אביטל קשת

            מבחינה אמונית בכולנו נפש אלוקית. הזולת אלוקי. רק שאנחנו אנוכים ובהמים.
            ומה אם הוא חולה, מעצבן, ולא מושך מינית כי כך קרה ולא באשמתו, החיים מתגלגלים, אולי חלה וכדומה? אז אעזבו כי אהבתי מתה.

            או שמה אהבה היא דבר עמוק מרוב השטחיות שמוכרים לנו כל מיני מדיומים.

            האהבה היא לצלם האלוקי שבו. למה שהתחברתי מלכתחילה ולפעמים מתכסה ורוצה להתגלות.

            כמוך, גם אני מאמינה קטנה בפרידות.

            בדרך כלל נפגשים באותו קושי במהדורה אחרת.

            אם כי יש דברים בללתי נמנעים.

            אבל בהחלט ממליצה לבקש מחויבות בשלב כלשהוא ולא להשאיר דברים באויר.

            כי שם מתחילות הבעיות.

            שבוע טוב.

          • והרי נאמר :איש ואשה זכו – שכינה ביניהם, לא זכו -אש אוכלתם
            צריך לשמור על אותה להבת לב טובה שלא תדעך
            אהבה- ראשיתה אש ופרפורי בטן והמשכה כבוד הדדי, חברות עמוקה וכן … מחויבות , זו לא מילה גסה

          • אי אז כתב משוררנו הלאומי "אומרים אהבה יש בעולם/ מה זאת אהבה?" בדיוק כמוכן אף אני סבורה שאהבה היא ערך, לא גל, לא גחמה. היא ניצוץ שיש לשמרו בכל תנאי. כשאני משוחחת היום עם הדור הצעיר שבביתי ובכלל, כמוך אביטל אני מרגישה שהמדיומים למיניהם בלבלו את לבבם ובין שאר הערכים שטושטשו גם הערך הזה טושטש ולא לטובתו – ערך האהבה. נס שיש לדעת לשמרו בכל עונה ואופנה. שבוע טוב.

          • תלמה פרויד

            תודה לך ענת על תשובתך המפורטת וגם על זו שבאה בעקבותיה. אני שמחה שבעניין המחויבות נטולת האהבה אנחנו תמימות דעים. את כותבת שלא היית רוצה להישאר עם מי שפעם הייתה לך אהבה כלפיו ונותרה רק המחויבות, אילו היה קורה כדבר הזה. צודקת. אחדד ואומר גם את ההיפך: שאני גם לא הייתי רוצה להישאר עם מישהו שנשאר איתי רק מטעמי מחויבות (ואוי, כמה שניתן לסחוט את ה'מחויבות' הזו. הרי כולנו מכירים מקרים). ולכן, איך לכרוך מחויבות ואהבה או מחויבות וחיבור רגשי כמו שאת קוראת לזה? איפה כן, איפה לא, האם בכלל ומאיפה עד איפה? נו, נוכל לעסוק בזה מכאן ועד טימבוקטו וספק אם תימצא 'הנוסחה'. חוץ מהכל, אני חושבת שאהבה צריכה 'חמצן' ולפעמים העמסת יתר עליה חונקת אותה. כלומר, דווקא החרדה מפרידה בסופו של דבר מביאה את הפרידה. ולא שאינני מבינה התרסקויות בגלל פרידה. מבינה גם מבינה.
            ועולה בדעתי – אם או בלי קשר – הפסוק הנפלא: "אל תעירו ואל תעוררו את האהבה עד שתחפץ". אולי רצו להגיד לנו ש'הערת יתר' מבריחה את האהבה?? יש לי שאלות, לא יודעת אם תשובות.
            ובנושא 'חיבור רגשי', כאן אני לא הולכת איתך, ענת יקירתי. אהבה היא אהבה, וחיבור רגשי הוא 'חיבור רגשי'. אל תבקשי ממני 'להגדיר' את ההבדל. אבל בתחושתי – יש!

          • ענת לויט

            תלמה היקרה בוקר טוב. קודם כול אני שמחה ששבת לעוד פיסת דרך משותפת בנושא כה מורכב ובלתי "פתיר" על ידי נוסחה ככלות ובראשית הכול. יש לי הרגשה שאנחנו מסכימות לגבי הרבה עניינים שקשורים בטבור הנושא, רק שהמילים מתעתעות בנו ובינינו. כבר כתבתי לא פעם בהתייחסות לנושא שמדובר באוקיינוס בלתי לכיד במילים, שכן הוא מקיף שלל מצבים ותכונות אנוש שמספרם כמספר בני האדם ביקום. עד כדי כך. הפסוק שהבאת הוא נר לרגלי נשמתי, אם כי עלי להודות שלא קל ליישמו כאור פנימי. אף אני כמוך יודעת שיש הבדל בין אהבה לחיבור רגשי ואפילו ולו ביני לביני יודעת מהו ההבדל. אהבה פירושה שמכלולו של אדם מסוים אהוב עליך. פשוט כך. רק מה, לא בהכרח אם אינו אהוב אתה לא מחובר אליו רגשית. ולפעמים חזק מאוד. לכן ברבות ימי כל שביקשה נפשי מאלה שהיא ביקשה לאהוב כי נותר בינה לבינם חיבור רגשי חזק זה: אנא אל תפריעו לה לנשמתי לאהוב אתכם. אל תקלקלו במעשים בהתנהגויות. תהיו בני אדם. פשוט כך. אשר לחרדת הפרידה ולעיקרון הנבואה המגשימה את עצמה. חוויתי זאת. בינגו תלמה. רק מה, אני יודעת שחרדת הפרידה לא נוצרת יש מאין. נכון חלקה מובנה בנו אבל את החלק הזה ניתן בקלות להרגיע ולו כל עוד מתקיים חיבור מאהבה הדדית. אבל יש אנשים שפשוט תוך כדי היקשרותם משדרים "אנחנו לא כאן ממש, לא לאורך זמן, כל רגע נוכל לעזוב". אם כאלה תלמה מאוד קשה ליצור משהו מלבב. נכון, תאמרי אולי אל כאלה לא צריך להתקרב מלכתחילה. אבל וכאן האבל הגדול. לנשמה יש כוחות משלה. ולא תמיד קל לשלוט בה ובדברה, ולתת ברקס ברגע הנכון לטובתה. והעיקר העיקר שלא נתייאש כלל, סופה של האהבה הטובה לנצח ושלא על מנת להיפרד, כי כמו שציינתי בפוסט הזה הגיל הביולוגי מכריע לטובת הנפש שלא תעשה בלי סוף שטויות, שלא תיפול לבורות עמוקים עד יומה האחרון כאן. משהו ביצר השרידה הבריא מנצח לטובת ציון מצטיין בכל שיעורינו עד כאן. שבוע נעים

          • חוה זמירי

            לענת,

            אני סבורה שיש לך בעיה של קשר, בעיה בהגדרה של המילה אהבה, הבעיה הזאת היא אישית שלך, כפי שכל תפיסה של אהבה היא אישית לכל אישה או לכל גבר שמתחבטים בהם.

            נדמה לי שהשיח בנושא השתבש לחלוטין וחדל כבר להיות שיח ספרותי, כדי לפתור עניינים מסוג זה, למדתי כבר שכל שיגידו לך לא יעזור. חורה לי שהוא מופיע אצל אישה ומכאן שהיא מציג גם תדמית לא נכונה לגבי חייה של אישה, כאילו היא שרוייה בחיפוש אחר אהבה מתמיד, כאשר אני רואה את זה מן הצד, אני מתרחקת. גם בדברי אלו יש משום התרחקות מן השיח הזה.לא יעלה על הדעת שאישה תחשוב שחייה בלי אהבה של גבר אינם חיים.

            את צריכה להתמודד עם נושא כה אינטימי בעצמך. אלו תהליכים שכל אחד עובר בחיים, וכל אחד צולח אותם בצורה אחרת.

            נדמה לי שעצם הדיון בכך משקיע אותך ואותנו בבלוגיה באיזו שיחת רכילות, שכל אחד בה אומר משהו, בסיכומו של דבר לך לא יעזור מאומה ממה שנאמר. עם החסכים שלך, ועם הכעסים שלך תאלצי להתמודד לבד, להגיע לפתרונות לבד. יש לי תחושה גם שדברים רבים אינם פתורים בחייך, ועליך לפתור אותם ביניך לבין עצמך.

            אני באופן אישי מנסיוני בשיחות כאלו, כל שנאמר לך לא יעזור מאומה, זה יהיה עוד סוג של זריקת אנרגיה ואפילו של סטריפטיז נפשי, שהיחידה שתינזק ממנו היא את. את חייבת להגיע לתובנות שלך לבד, בדרך החיים שלך, גם שבע פעמים ליפול אם צריך עד שתלמדי מה טוב לך ומה לא. נראה לי ואני גם יכולה לפרט, אבל לא אעשה כן, מאלו משקעים לא הצלחת להיפטר, ובאילו דפוסים את נמצאת, עד שלא תשני את צורת החשיבה שלך ברגש בדיוק כמו בכל נושא אחר. השיח הזה נידון לכישלון, הוא לא יתן לך מאומה מלבד נבירה חוזרת ונשנית באותו הפצע שאינך מצליחה לרפא בעצמך.

            חוה

          • ענת לויט

            חוה בוקר טוב, מקווה שלא תכעסי אבל הפעם אני חולקת עלייך בכל משפט ומשפט. ולמה? זכותו של אדם בעל בלוג להעלות כל מה שהוא מוצא לנכון. מצאתי לנכון להעלות את הפוסט הזה משום תחושתי העמוקה שכשלל האדם שלל הדעות לגביו וכן הוא מעסיק רבים – ולא רק אותי. עובדה, איש לא מחייב אנשים להגיב לפוסט. קראי את כל התגובות – כולל שלך – שהתקבלו עד כה. אף אחת לא נטתה לצהוב לרכילו. רובן הביעו דעות וכן חלקו רממזו על חוויות אישיות. מה רע בזה, חוה? ואם לך הבוקר הה יש דעה נחרצת לגבי נושא כה עתיק וותיק כמעט כימי האדם ואת משוכנעת שאין עוד מלבד דעתך אנא כתבי אותי או כתבי שוב. את ענייני האישיים אני פוטרת בעצמי, תאמיני לי, אבל אין זה גורע מאום מהעניין בדיון אנושי רחב. שבוע נעים ומלא אהבה לבריאה. זה העיקר

          • ענת לויט

            אשר לטענת השיקה לספרות. הספרות ולו בעיני היא הגשר הכי טוב לדיון אנושי. בין אדם לעצמו ובין אדם לזולתו. לכך אגב נועד בעיני המטע. הספרות והיצירה בכללה היא גשר לא מהות אקדמית יבשה. ואי פעם הזכרת את גבירתנו לילי רתוק. חוויתי את שעוריה כמה שנים ויתרונה העצום בכך שהיא הופכת את הספרות כר או קרקע לדיון לאו דווקא פואטי במובנו הצר.

          • חוה זמירי

            לענת,

            את יכולה לחלוק עלי ככל שתרצי.

            לילי רתוק עוסקת בסוגיות מגדר והיא מעלה בדיוק את השאלות אליהן את נופלת, ומה קורה לאישה שהופכת את חייה קורבן לאהבה.

            אני מציעה לך לקרוא משיריה של יונה וולך, לוטה, קורנליה, ועוד שירי נשים, אשר בזבזו את חייהן בחיפוש אחר אהבה או מחוייבות או איך שתרצי לקרוא לכך.

            ולכן, רצוי שתתדיקי.

            אני גם מציעה לך לשקוע קצת בלימודי מגדר שם תמצאי אולי מעט תשובות לשאלות שאת מעלה. ואם את מאשימה אותי בויכוח אקדמאי עקר, או יבש, זוהי מחמאה בשבילי כל זמן שאיני צונחת לאותו המקום בו אהבה יוצרת את הזהות שלי ומי אני יום יום ושעה שעה.

            חוה

          • נו נו אם תרצי נוכל לפתוח דיון יותר ספרותי הן על לילי רתוק והן על שיח ספרותי. לילי רתוק לפני היותה חוקרת בעלת נישה מגדרית-נשית היתה מרצה בקורסים להקניית יסודות פואטיקה. ובאותם שיעורים חוה פשוט כיתה שלמה – רובה נשים אגב – דנה בכל אחד מהשירים שציינת. ככה לילי החלה. ואני לא בטוחה שלא זה היה החלק הטוב בקריירה שלה. שירה וסיפורת נועדו לאינטרפרטציה אישית. כך בעיני. הכלים יכולים כמובן להיות ספרותיים משוכללים אך לאו דווקא מגדריים. זו המצאה אקדמית מגבילה מאוד בעיני. וגם היא ככלות הכול נוצרה בידי אנשים בעלי עמדה ודעה. והעיקר שאת ואני כבנות אדם לא נצנח לטונים לא נעימים.

          • חוה זמירי

            לענת,

            לי לימודי המגדר עשו רק טוב.

            לילי רתוק יכולה ללמד כיתות שלמות ונכון של נשים, מכיוון שאין הרבה גברים שלומדים ספרות. אבל לילי רתוק היא בעצמה אישה די מורכבת, היא יכולה להיות די שתלטנית, ויחד עם זאת, לומר באמצע השיעור שיש לה כאבי ראש נוראים, אין ספק שהיא דמות די מוזרה ודי יוצאת דופן גם באופן לבושה. אני כבר מעדיפה את שולה שחר, שהיתה עד לא מזמן ראש החוג ללימודי הרוח בכלל, היא שברה את חייה בגלל אהבה, בעלה – דוד שחר חילק את חייו בין מאהבת בפריז לבין אשתו בישראל, הדבר הזה היה ידוע לכולם, היא היתה אישה מבריקה, ומאוד מאוד עצובה.

            אינני מפחדת מטונים לא נעימים, חבל לי שאת מאיימת, כאשר אין מסכימים עימך, אבל זה היה צפוי.

            כדי לעסוק בנושא שהעלית צריך אכן ידע מגדרי, על התיאוריות של לקאן, שאין חיה כזאת אהבה רומנטית, צריך להבין בסטיראוטיפים שמפתחת התרבות ביחס לגברים וביחס לנשים, רצוי לדעת מה כותבת סימון דה בובאר באשה שבורה, וכו'… אשה שמתמכרת לאהבה, ואומרת שבלי קשר אינטימי אינה יכולה לחיות – לפי המחקר האקדמי המאוד יבש הופכת להיות לאובייקט לכל דיכפין ובסיכומו של דבר באמת לאישה שבורה. אני מאמינה בנשים עצמאית, שהזהות שלהן אינה תלויה בכך אם יש גבר בחייהן או אין, אם הן מאוהבות או לא. רק אישה שפתחה לעצמה זהות כזאת עצמאית, בעיני חופשיה לעשות בחירות נכונות.

            זו דעתי, אלו הן השקפותי, אינך חייבת להסכים עימן. ברי לי שאני יוצאת אנטגוניזם, אבל אהבה כמו שאת מדברת עליה, אישה שעיניה נפקחות רק כאשר תשומת לב של גבר מושתת אליה – אלי זה לא מדבר. מכיוון שחיי הם גם הלכה לפועל של דעותיי, פי וליבי שווים הם. תרשי לי להישאר חלוקה עליך בנושאים של אהבה, קשרים אינטימיים למיניהם שאיני ששה לקפוץ אליהם, ולהפקיר את כבודי ואת חירותי לכל רוח.

            ובעניין החיזור, אני נזהרת, מה שהפך כבר דפוס של התנהגות שלא לחזר אחרי גברים.

            חוה

          • חוה היקרה ובאמת, אין לי מושג איםה קראת במילותי אלייך איום? איום במה ועל מה? אם תקראי את כל התכתבותנו ביומיים האחרונים תראי דווקא עד כמה אני לא חלוקה עלייך בלא מעט עניינים ואפילו ביקשתי שתלמדי אותי אי אילו דברים בנושא אהבה ויחסים. רק מה פתאום כאילו "התהפכת" ושפכת את כל האמבט עם התינוק כשכתבת הבוקר שכל הדיון שאת עצמך לקחת בו חלק מיותר בעליל. ולעניין עצמו, חוה, אינך מכירה אותי באמת אלא רק וירטואלית. נכון? וכך אני אותך. תאמיני לי שראשי ורובי לא נתונים לענייני רגש. אם כך היה כבר מזמן הייתי גרה על שפת הים ברומנטיקה שלמה עם עצמי ועם הכוכבים. זאת ועוד, ראי מה את עצמך כותבת – נשים יוצרות מתוך אותו נושא כה טעון ומורכב ורב ימים שאת לפתע פתאום כאילו מבקשת לבטל את חשיבותו בהינף קולמוס או לחצן מקלדת. וכל הדיון שהתעורר כאן במטע מלמד דבר אחד – שהנושא העסיק מעסיק ויעסיק. אז מה רע בדיון הזה? האמת, לפעמים חוה קשה לי לעקוב אחר התנודות שלך בדיונך איתי. זה הכול. שום איום. הכול מעולה.

          • חוה זמירי

            לענת,

            את רואה, את בכל אופן טקטיקנית מעולה. הצלחת להציג אותי כלא עקבית, כלא צפויה, כמי שמתהפכת מיום ליום. בה בשעה שאת טוענת שאם היית חייה מרומנטיקה היית שוכבת על שפת הים עם הכוכבים.

            את היא זאת שהעלית את הסוגיה של קשר אינטימי. אני הגבתי.

            עצתי היא כזאת, אם היית נוקטת באותה האסטרטגיה שהפעלת עלי כלפי גברים, מעמדך בתוך קשר רומנטי היה משתפר לעילא ולעילא.

            מכאן, שעדיף שהשני יהיה זה שמתהפך, יהיה הלא ברור בתוך חייך שהם אי של יציבות. אזי, גם אם תאלצי להיפרד, הקשר הבא יגיע ממקום אחר לחלוטין.

            ביחס אלי, מה שאמרתי היום הוא מה שאמרתי אתמול – קשר עם גברים או אינטימי בעיני הוא משהו שאני יכולה לוותר עליו היום ללא כל בעיה, וגם לפעול ממקום לוגי לחלוטין.

            חוה

          • חוה, עכשיו אני רצינית. לאורך התכתבותנו למדתי ממך המון. אגב, במהותי אני תלמידה ואת בהחלט מורת דרך טובה. ולראיה את תגובתך האחרונה שהגיעה אלי גם למייל סימנתי בדגלון.

          • חוה זמירי

            ענת,

            תביני, בעיני, כמו שכתבתי לידידו של אמיר אור בבלוג של אמיר, גברים הם "חיות מחמד". מה לעשות. בטווח שבין התגובות שלנו קבלתי טלפון מידיד, שאפילו לא זכרתי מי הוא, ומה הוא היה, גם הוא אדריכל. ישבתי מופתעת על עצמי שאני לא זוכרת אותו. (הוא גרוש)

            ידידו של אמיר אור נעלב בשם כל הגברים ונדמה לי ששאל אם לא הגזמתי.

            נדמה לי שאני גרושה יותר זמן ממך. משנת 1987, עברתי תהליכים של פחד מלבד, מי ירצה אותי עם שני ילדים, ולהפתעתי רצו. וגם אם נפרדנו חזרו. בסיכומו של עניין, במהלך הלימודים שלי שהיוו עבורי תהליך ראשון במעלה, עוד לפני גברים, הם הפכו בשבילי למשהו זניח. (הגברים)

            אבל זה היה תהליך ארוך. אני, לעומתך, לא אהבתי להיות על תקן של "מאוהבת" מכיוון שידעתי שהאהבה כרוכה ביצירת תלות, ותלות אני לא אוהבת.

            לאחר תהליך ארוך הגעתי למצבי דהיום, היו לי הרבה הרפתקאות, אהבות רציניות, אבל מתוך מודעות למדתי לחתוך וללכת. וככל שהתנסיתי בכך זה הפך יותר קל ויותר קל.

            תביני ענת, אבל באמת, תעברי על התגובות שלי בכל מקום, התגובות שלי דומות, אני בניגוד אליך, במקום אחר בחיים שלי לא מעוניינת במה שאת רוצה, וזה בהחלט אפשרי ששתי נשים תהיינה שונות זו מזו. גם ביחס שלהן, ברצונות שלהן, בקורות החיים שלהם וכו.

            ולכן, מתוך אנטגוניזם, הנושא הזה שאני יודעת שהוא חשוב לנשים, בעיני הוא לא. זה לא אישי, ואני לא מתהפכת, סדרי העדיפויות שלנו שונים.

            אני מאוד מקווה שתקבלי את זה בהבנה, לרבות מה שכתבתי לעיל.

            חוה

          • מדהים, חוה. ב-7 ל-7 1987 אני נישאתי. רק חסר עכשיו שתגלי שבאותו תאריך התגרשת. עכשיו ככה, כשהתחתנתי באותו יום מן המאושרים בחיי הדבר האחרון שיכולתי לדמיין שהנישואים האלה ייסתימו. באמת האמנתי בחופה וקידושין לנצח. מבחינות מסוימות עדיין לא התאוששתי מאז, זאת האמת. מה גם שכמוך עיקר האחריות על גידול הילדים היה עלי. זו דרך חיים שכפי שאמרה אי פעם כלת פרס נובל טוני מוריסון – דרך שלא הייתי מאחלת לאיש. באמת. ויחד עם זאת ובאופן אפילו פרדוכסלי אך מובן מעיקרו אפילו לי – צמחתי דוקא הודות לגירושין כפי שאין לא לי ואפילו לא לבנות שלי שום ספק שאילו נותרתי נשואה ולמי שהייתי נשואה – לא הייתי מה ומי וכפי שאני כיום. מוזר ומובן טוב ורע הכול בכפיפה אחת. ועכשיו לשוני ביני לבינך. צפיתי לפני שעה בסרט שהעלתה אביטל קשת על נשים בגיל המעבר וחשבתי על הדיון שבינך לביני, וציינתי לעצמי את מה שאני מאמינה בו כבר שנים – אישה החל מגיל חמישים עם כל תסמיני גיל המעבר היא אישה בשיא בשלותה ופריחתה ויש לכך שלל סיבות מצוינות והגיוניות. אז למה לוותר דווקא עכשיו על חיי אהבה טובים מאי פעם, בשלים מאי פעם, מהנים יותר מאי פעם. וזאת אכן אם למדנו באמת משהו והתחזקנו באמת. ואחרון אחרון. אנחנו ידידות נפש חוה, גם אם לפעמים אנחנו חלוקות. אז מה, זה בריא וטבעי.

          • חוה זמירי

            לענת,

            את תתפלאי, אבל התגרשתי בתאריך ה-28 ביולי – בחודש השביעי בשנת 1987 והייתי נשואה תשע שנים.

            האמת, שהיה קוריוז בגירושי, מכיוון שהפקיד הוציא את תאריך יום ההולדת שלי כתאריך הגירושין – 26 ביולי – זה היה ממש מבהיל – ולכן, ביקשתי ממנו לדחות ביומיים.

            התגרשתי ברבנות בתל-אביב, וזה היה יום די מאושר – מה עוד, שהיה לי כבר אז חבר אינטימי, שחיכה לי בבית והוא היה צעיר ממני בתשע שנים. ולא – מעולם לא בגדתי, אבל במהלך השנה של הסכמים פשוט מאוד התקרבנו.

            אבל, הנפילה האמיתית, התחילה מאוחר יותר, זה היה מאוד קשה, קשה בצורה שלא תיאמן. אבל את רואה, מצאתי לבסוף סוג של דרך בחיי.

            אגב, בעלי לשעבר נישא לא מזמן, ואף הביא ילדים – הוא נושק את גיל השבעים. תגידי ענת – את חושבת שזה מזיז לי? הוא כל פעם צועק יש לי עכשיו משפחה, ואני צוחקת במעמקי ליבי, כן, בגיל שישים וחמש להביא ילדים בני שנתיים ושלוש. זוהי הפקרות וחוסר אחריות. טוב, שיש לנו גיל מעבר, הטירוף הזה שגבר יכול להביא ילדים בגיל שישים ושבעים ולהרוס להם את החיים – אל יהי בחלקנו.

            חוה

          • אביטל קשת

            אהבה היא מחויבות. אהבה בלי מחויבות היא דבר עקר. כך לטעמי לפחות.

            ודווקא יותר מידי אנשים נפרדים בגלל חוסר באהבה. וביתי טוענת שהדור שלה התמכר לפייסבוק בגלל העובדה הזו.החינוך לו זכו שדוגל בקדושת האהבה גורם להם לפחד מקשרים אמיתים.

            והיא מתבגרת.

            לא, איני חושבת כמוך תלמה.

            אהבה בלבד היא דבר ילדותי.
            שאפילו מתבגרת פשוטה כמו ביתי בזה לו . לא על הרגש בלבד נשליך את יהבנו.

          • ענת לויט

            את בטח מכירה את הבדיחה החכמה על הגבר והאישה שבאים לרב. כל אחד שוטח את טענותיו באוזניו. והרב מה אומר? את צודקת וגם אתה צודק. את ובתך צודקות בעליל. לא בכדי המשפחות פעם היו פוריטניות. לא בכדי היו נישואים קאתוליים. כנראה שהם היו חכמים יותר להבין שהרגש חייב עוגנים חזקים מקיומו כרוח הנושבת לכאן ולכאן. נכון, לכל דבר בחיים יש מחיר. והשאלה היא איזה מחיר גדוןל יותר משלמים – כיום או אי אז בעבר. נשמה לי שרק בעוד כך וכך שנים נדע לאן התגלגלנו עם חירות הרגש והחופש לאהוב לפי עונות. ובינתיים יש כאלה שכבר משלמים את המחיר, וזהו דווקא בעיני הדור הצעיר שכל חייו הזוגיים עוד לפניו ואמות מידה ועוגנים וחוקים וכללים הנחוצים להקמת משפחה טובה ויציבה – אין.

  7. הי ענת,
    קראתי שוב את שירך ונראה לי שבקריאה הראשונה חיפשתי את שאלתך ובקריאה השניה חיפשתי את תשובתך…ולשמחתי נראה לי שמצאתי…
    בקריאה הראשונה כאילו את פונה אל האחר שעימו יצרת אינטימיות וממנו אינך יכולה או רוצה להפרד, בעוד שבריאה השניה נראה לי שהפניה אל אתה היא אל כל אדם עם עצמו פנימה…הוא הנוגע בציפור הפנימית שבו, מוצא אינטימיות עם עצמו, מתברבר קצת בחוץ אבל בסוף הוא תמיד חוזר אל עצמו…שלא על מנת להפרד. הוא הסוהר של נשמתו עד יומו האחרון…משחרר, חוזר, לומד, מתפתח, צומח ותמיד תמיד עומד על משמר בריאות נפשו ואושרו.
    בקריאה הראשונה לכאורה אין לנו שליטה על המאורעות, כמו שכתבת נגזרת פרידה ואפשר להרגיש בה סוג של מוות, בעוד שבקריאה השניה, הכל בשליטה, מותר לצאת ולחוות, ותמיד תהיי לעצמך שומרת הראש והלב עד יומך האחרון.
    ולעניין הכאב…חושבת שאין לו תרופה, הוא כנראה תמיד יהיה וביחס ישר לאותן עוצמות שבהן את מסוגלת לאהוב. אבל כמו באובדן שבו אדם מת כך באובדן של קשר, הזמן אם נרצה או לא…מרא את הכאב ולאחר מנוחה נכונה וזמן מתאים, הכל מחלים ואדם מוכן להתנסות חדשה. במקרים מסויימים קורה שאדם מחליט לא מדבשה ולא מעוקצה של מערכת יחסים חדשה ובהחלט יתכן שכל זה תלוי גיל כי בשביל לעבור סערות צריך אנרגית נעורים ויצר הרפתקנות ותעוזה שאולי עם ההתבגרות אנחנו מחליטים שדי לנו מזה ופונים אל עצמנו פנימה…לעולם נהיה שם בשבילנו ועדיף למצוא כלפי עצמנו קבלה ואהבה מוחלטות.

    • ולגבי הדיון שלך עם אביטל בנוגע לעבודה על זוגיות שכיום במקום להשקיע פשוט ממשיכים הלאה, אני מסכימה איתכן שקשר בראש ובראשונה הוא שלא על מנת להפרד וברור שמסכימה שזוג צריך לעשות ככל שניתן על מנת לשמור ולייצב את הזוגיות אבל חשוב לא פחות זה להעיז לוותר על זוגיות אם איננה טובה ואיננה מצליחה לתקן את המקולקל ואת זה עדיין הרבה זוגות לא מעיזים לעשות וחיים בזוגיות נוראית שאולי התאימה להם כשהיו צעירים אבל השינוי לקח אותם למקומות שונים, שונים מידי וכבר אין ביניהם סכוי לגשר ובכל זאת…הפחד מלהשאר לבד מחזיק אותם בחיי אומללות ואי-אושר והם בשיתוק של קשר שכותרתו:"שלא על מנת להפרד" וכמה עצוב.

      • מסכימה איתך לגמרי, סיגל.לצורך התיאור נטען כשכמספר הזוגות שנפרדים בשוגג או בטרם זמן מספר הזוגות שנמצדים זה לזה בייאוש. הבעיה היא לא הסטטיסטיקה אלא הברומטר הפנימי שאבד – מתי להיפרד ומתי יש טעם לעבוד על הזוגיות. לתחושתי זו הבעיה והיא חמורה. אובדן אמות מידה מוסריות, חברתיות, אישיות. הכול נהיה בלגן ובבלגן הזה כולם משלמים מחיר כבד.

    • מנחם פרי "המציא" את "השיר המתהפך" ואת סיגל המצאת עכשיו את "הפרשנות המתהפכת". ואני מכל קוראי השכלתי להבין את יצירתי, ובמיוחד ממך.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט