בננות - בלוגים / / שיח משוררות על: מלכים, מלכות, מוֹלֵכים וּממלכוֹת
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

שיח משוררות על: מלכים, מלכות, מוֹלֵכים וּממלכוֹת

 

 

יש מעט אירועים בחיי שיצרו דחף לאו בר כיבוש ליצור ספר שירים שלם. ויש להפך. יש שדחף לאו בר כיבוש ליצור ספר שירים שלם יצר אירוע חיים מכונן. כזה היה הספר "עובדת אלילים", שחזה את גירושַי שלא שיערתים בעת כתיבה. נבואה שהגשימה את עצמה? או אשר יגורתי בא? מסובך הרבה יותר. ומכל מקום, הכול לטובה הגם אם בדרך נפתלת ולא קלה.

לפני חודשים ספורים יצא לאור ספרי "עירומה על גב סוס במונגוליה", ובו נכללו מעט משירי "עובדת אלילים". הם נערכו עתה מחדש על ידי המשוררת לאה שניר, עורכת הבית הנפלאה של הוצאת הקיבוץ המאוחד.

 במהלך מעט חודשי חברותי במטע הבננות נוצרו לי מעט קשרים חברותיים מורחבים ומעתירי טוב עם כמה בננות ומעבר לפוסט+תמונת בול. יש מיילים סמויים מעין כול, ומי יודע מה ילד יום, וגם זאת רק לטוב ולטובה.

 אחת מחברותי הטריות היא לי עברון-ועקנין. לפני שבועות ספורים שלחתי אליה כשי את "עירומה" שלי. כעבור מספר ימים קיבלתי ממנה מייל ובו שיר שכתבה ואף פרסמה כאן במטע בראשיתו. אחד משירי "עובדת אלילים" המחודש עורר בה דחף לשלוח אלי את שירה בגלל הדמיון התימטי בין שני השירים.

 אז לא, לי ואני לא פלגיאטיות זו של זו. ואפילו לא היינו מקור השראה זו לזו אי אז, כי פשוט לא הכרנו. אז מה כן? איזו מין שוּתפות מוּלדת בַּ"קול השירי" וכנראה שגם בחוויות-ההשראה ומשהו במבנה האישיות המעכלת.

 החלטנו בעצה אחת להביא את שירה ואת שירי ברצף, בפוסט אחד, כשי לשאר פירות המטע. שי-חידון-נושא פרסים: מצאו את ההבדלים.

 וללי ולי אני מאחלת שמושאי השראתנו לשירנו זה כבר לא תקפים, כי עברנו דרך עם עצמנו לחיים ולשירים אחרים.

 ועכשיו השירים ידברו את דברם.

 

 

 לי עברון-ועקנין

 

מרווח חדש להפתעה

גֶּבֶר וְאִשָּׁה בְּמִטָּה

וְהַתַּרְבּוּת כֻּלָּהּ מְצִיצָה לָהֶם

גֶּבֶר וְאִשָּׁה עֵירֻמִּים

וְלֹא יוֹדְעִים שֶׁהַמֶּלֶךְ עֵירֹם יוֹתֵר

הַמֶּלֶךְ-הַמֹּלֶךְ שֶׁצָּרִיךְ לְהַקְרִיב לוֹ

אֶת בְּכוֹרוֹת כָּל רֶגֶשׁ וְכָל מֶחֱוָה

וְכָל אֲנָחָה שֶׁתִּהְיֶה לְפִי הַסֵּפֶר

גֶּבֶר וְאִשָּׁה בֵּין הַסְּדִינִים, בֵּין הַמְּצָרִים

 

וְרַק כְּשֶׁתֵּעָצֵם עֵין הָעֲנָק

יִפָּתַח לָהֶם מִרְוָח חָדָשׁ

לְהַפְתָּעָה

 

 

ענת לויט

 

 

תה, קפה או שוקו

 

כשאני שוטפת כלים, אני חושבת

על פולחן אלילים. סליחה, על המוֹלֶךְ.

סליחה, על המֶּלֶך שלמענו אני מַקְרִיבָה,

לא זוֹכֶרֶת בְּדִיוּק מָה, אֲבָל מַה זֶּה חָשוּב

וּלְמִי אִכְפַּת מָה אֲנִי וְאִם בִּכְלָל

אני זוֹכֶרֶת אוֹ שוֹכַחַת. העיקר שֶהַכֵּלִים יִהְיוּ

שְטוּפִים וּמְנֻגָבִים היטב, שלא יישארו

עליהם כִּתְמֵי המַחְשָבוֹת השוֹטְפוֹת אותי,

הִרהוּרֵי עֲבֵרָה וּכְפִירָה שֶמַּכְתִּימִים אוֹתִי

בְּעֵת הַהֲדָחָה.

 

אני עוֹבֶדֶת אֱלִילִים מִזְמַן קָדוּם מאוד,

אוּלַי עוד מֵרֶחֶם אִמִּי, שָם קִבַּלְתִּי על עצמי

את האמוּנָה הַטְּפֵלָה שהמֶלֶך אשר למענו

נוֹלַדְתִּי, לַעֲבוֹד אוֹתוֹ יוֹם יוֹם וְלִפְעָמִים

גם בַּלַּיְלָה, הוּא כְּמוֹ אֱלוֹהים שֶהֲמון מַלְאָכִים

מַקִיפִים אוֹתוֹ, מְקַנְּאים בּוֹ וְרוֹצִים לְהַדִּיחוֹ

תַּחְתַּי, לְפַתּוֹת אותי בְּעֵת שֶאֲנִי מְדִיחָה כֵּלִים

וְהוּא קוֹרֵא עִיתּוֹן בְּכֻרסָתוֹ,

וַאֲנִי שוֹאֶלֶת "מַה תִּשְתֶּה? אוּלַי תֵּה? אוּלַי קָפֶה?

אוּלַי תִּרְצֶה עוֹד שוֹקוֹ?"

 

 

 

 

 

 

44 תגובות

  1. עשו לך 'כלב טוב' וכבר אתה מקשקש בזנב?חנפן.

    • שורש עוד רחוק מלהיות כלב טוב של מישהו/י. והראיה, הוא לפעמים מקשקש ולכן אינו מכשכש בזנבו הצולף.

  2. מבכרת אותם על פני מסריך המצליפים
    וה–תסלח לי על הבוטות-בלתי נעימים

    בברכה אסתר

  3. הכול יחסי, שורש יקר. וכל עוד לא תופיע במלוא הדרך כמשיח לכל דבר ויודע כול, אתה בחזקת עוד קורא – כמו כולנו. אתה לא עוכר ישראל, חלילה, אבל כן מעכיר שמחות ורצון טוב וכמו כן גם קריאת שירים ברוח אחרת משלך. הכול בעין המתבונ/ת. והעיקר שבת שלום וקצת יותר אהדה ורוך לבב. זה בהחלט יקדם את ביאת המשיח המתמהמה.

  4. אם תיכנס מאוחר לבננות,את התגובה הזאת לא תוכל לקרוא כי לי ביקשה שאמחק אותה… חבל שאני לא יכולה לכתוב לו
    לא מעל גלי הפוסט. זה בהחלט נראה לי המעשה האנושי הנכון לא לפגוע בלי עברון
    כי הנפש יקרה מכל דבר שיר ומבקר.

    • לא, ענת, אין לי בעיה עם הביקורת שלו עליי ולא בגללה ביקשתי שתמחקי, אלא בגלל ההערה הכללית על כל המטע.

    • המכתב הזה נשלח לפוסט על ידי אדם ששיגרתי אליו מכתב פרטי. עניינו החלטה שקיבלתי הבוקר בעקבות תגובה מעליבה של שורש יהודה שצונזרה. הטעם היה זה: קיבלתי את השיר של לי עברון. אהבתי אותו. החלטתי להציג את שני השירים כי נושאם דומה. אני החלטתי ולי הסכימה. הבוקר כשקיבלתי את התגובה שהשמיצה והעליבה את לי ואת כתיבתה ואת כתיבתם של רוב הכותבים היתה לי בעיה קשה.
      כי זה כמו שאני מארחת אורחת ואז מישהו פוגע בה. זו בעיה אתית, מבחינתי.
      כתבתי ללי וביקשתי את תגובתה לעצם הפרסום של התגובה של המשמיץ. היא ביקשה שאמחק כי תגובה כזו לדעתה פוגעת ברוב הכותבים וגם גוררת תגובות שמחוללות סערה
      קשה. לא מצאתי שום מקום ורצון וטעם להתווכח ולא מצאתי בעצמי שום סיבה לא לכבד זאת. להפך! מי כמוני יודע עד כמה מילים רעות יכולות לפגוע כשהן מכוונות כלפי!יש היררכייה של חשיבויות בחי אדם ובמצבים מסוימים לא קל להכריע מה חשוב יותר. אתה ואני פשוט לא מסכימים לגבי ההיררכיה הזאת, ולך קל יותר לחלק ציונים למעשי כשאתה עומד מהצד ומשקיף.
      אפשר לאהוב או לא לאהוב שיר או כל דבר,
      אבל למה לפגוע?! מילים הן רעל והרס ופוגעניות לא פחות ממעשים. אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך, וכל שכתבתי כאן זה לא צדקנות ולא התחסדות אלא בהחלט האני מאמינה שלי שחשוב יותר מכל שיר או סיפור.

  5. גיורא לשם

    לא מוגזם לקרוא ללאה שניר "עורכת מופלאה"?

    • גיורא היקר, כעורך אתה ודאי יודע שיהיו כאלה שיאמרו שאתה נפלא ויהיו שיחשבו הפוך. ככה זה בעיסוקנו. לאה שניר ערכה שניים מספרי. והיא וזה הוכח לי פעם אחר פעם עורכת נפלאה. כן. היא עושה בדיוק אבל בדיוק מה שאני חושבת ומאמינה ומרגישה שעל עורך לעשות. מתחברת הכי נקי אל רוח השיר ואל מקצבו ומילותיו ותכניו אל כל העולם הזה – ועושה בו ביד קוסמת ממש כל שהוא זקוק כדי להיות במיטבו. אכן בורכתי בעורכת שכזו.

      • אם זה שיח משוררת, היית יכולה להגיב לשורש יהודה באותה צורה כמו לגיורא לשם.
        אגב, גם אני חושב שלאה שניר עורכת נפלאה
        קראתי אתמול תגובות גסות של גיורא היקר
        (לחוה). אני גם מסכים עם שורש יהודה
        לגבי בננות. פרסמו פה פוסטים על היינה,
        אנדרי פלטונוב, ווזנסנסקי ללא תגובות.
        הרושם שזו עולם לא מוכר לבננות; כנ"ל
        רילקה,רמבו,אליוט.נו, באמת!זה אומנים?!
        אני הולך לעשות ספונג'ו.

  6. חני ליבנה

    ענת יקרה, תמיד מענין אצלך בפוסט, את השיר של לי אני זוכרת היטב, ושני השירים אכן עוסקים ביחסים, בתרבות ובזוגיות, אולי במלך ונתינה, תרתי משמע, אני אוהבת את שניהם, כל אחת בדרכה הביעה את עולמה, את שניהם אקריא לחברותי ובן זןגי, זה מה שאני עושה עם שירים שמוצאים חן בעיני,

  7. חני אין לי מושג מה בתשובתי לתגובתך היה אגרסיבי. ההפך הגמור. ציינתי בכנות מוחלטת כי את בדברייך דייקת בקליטת כוונתי ביצירת הפוסט הזה. אנא קראי שוב את תגובתי ברוח דברי אלה בלבד. תגובתך חיזקה אותי בעצם מעשה העלאת הפוסט הבוקר הזה. ובהחלט אשמח אם תשתפי בתכניו את כל חברותייך ואת בן זוגך, כי לשם כך נועדו שירים בכלל ואלו השניים בפרט – למען יקראו וייראו – לא מפני המשוררות חלילה, כי אם מפני ממצאיהן המהווים להן השראה לתימות.

    • זאת ועוד חני, מישהו בעילום שם ציין – איזו רגישות… ואני באמת באמת הבוקר הזה כבר לא יודעת – בעיקר כשהדברים מובאים בעילום שם – מהי הרוח שמאחוריהם, האם לטוב ולשלום או להפך.

  8. יפים שני השירים שהבאת ענת שניהם מתארים את עבודת המולך או האלילים שהנורמות התרבותיות לפעמים כופות על הזוגיות(כל התרבות מציצה להם- ביטוי מטפורי מקורי)
    מענין לראות זויות הסתכלות שונות או דומות על אותו נושא
    אנחנו מחוברים על אף הפרוד המדומה
    מהדהדים זה את זה במין קשר טלפתי חסר הסבר רציונלי
    ושתהיה שבת טובה

    • חנה היקרה, שוב דייקת ומה הפעם? אכן בין לי לביני התגלה קשר טלפטי לא פעם כפי שיש בינך לביני ולעוד חברות שכאן. וזה בכל פעם מפליא אותי ומרגש והפעם גם עטה מימוש.

  9. אין לי יכולת להכיל בשקט את אי ההבנה שחלה בינינו, חני, מבלי שאני יכולה לשוחח איתך מעבר ל"וירטואליות הפוסטית". את פשוט נכנסת לפוסט היום מאוחר. היתה מיני דרמה ששרידיה בלבד פורסמו בפוסט באגף התגובות, לפני תגובתך שלך. והמיני דרמה היא זו שהיתה בשבילי מיני-גיהינום… מילותייך היו תחילתו של גשר בשבילי אל כוונת היסוד הרוגע וה"שפיות" היחסית כמובן. העיקר שתהיה שבת שלווה שלפני השבוע הבא.

  10. יש הבדל דק ומאוד עדין לפעמים בין גסות ורצחנות מילולית לבין ביקורתיות ואפילו ארסית, משיח יקר. וההבדל הזה כנראה מטושטש אצלך כי אתה מרחוק הגעת לכאן.. ואולי תבין את ההבדל וקצת תשתדל להתמתן אך לא לוותר על עמדותיך, אם וכאשר ספרך האלמותי יראה אור יום, ואתה תהיה בשר ודם ללא שכפץ אנונימיות משיחית. ואגב, בקשה קטנה, כיוון שאתה מורנו ורבנו ומאור גלותנו ממחוזות הספרות העולמית הנצחית – אולי תעשיר את רשימת הביבליוגרםיה שאתה מציע לבקרים? מבטיחה לקרוא הכול, ובתנאי שהרשימה שלך תתרחב מאופקיך הרחבים אל אופקי הצרים והדלים.

    • "מבטיחה לקרוא הכול"
      "גברת מבטיחה יותר מדי."

      • תמיד גברת מבטיחה יותר מדי, אבל נבצר ממנה למלא את הבטחותיה כי עול רב מדי מוטל על כתפיה לדורותיה!

        • התשובה מה זה לא לענין. שכחת כבר.
          מסקרן אותי כמה בננות/ים יודעם מאיפה
          הציטוט

          • התשובה עניינית ולעניין. ואתה מגיב אלמוני תפסיק להתנשא ולהעמיד למבחן. קטונת. אתה רחוק מלהיות שקספייר. הבנת?

          • נתת דוגמה לעריכת תוכן.
            איזה עול מוטל על כתפיה של גרטרודה?
            סתם שרמוטה.

    • שורש יהודה

      1.סונטות אל אורפיאוס ואלגיות דואינו -רילקה.

      2. עונה בגיהנום – ארתור רמבו.

      3. התופת- דנטה.

      4.ארץ היישמון -אליוט

      5. קדיש ונהמה -אלן גינזברג

      6. וכמובן שירים של בלייק, וורדסוורט, שייקספיר, המילטון, קיטס, אודון.

      7. יהודה הלוי, אבן גבירול.

      אף אחד לא ישלח לך אסמאס, לא יתחבר איתך, ולא יבקש כי תערכי לו שירים.
      אז במקום לבזבז זמן מול הבלוג המטופש פה תעשירי את עולמך.

      • תודה על רשימתך, ויש לי שאלה לא רטורית אלא רצינית וכנה – למה אתה מכלה את ימיך כאן ולא חונה במחוזות רוחניים נשגבים הרבה הרבה יותר? מה, חייך לא קצרים? זמנך אינו זמן שאול ומוגבל? יש איזה פרדוכס מובנה ועמוק בעצותיך לא לנהל דיאלוג-בלוג בעוד שאתה עצמך עושה זאת השכם והערב. אנא האר את עיני החשוכות.

        • אני לא מכלה ימי פה, ולא בשום מקום אחר, סתם משעשע את עצמי, בין שאר מטלותי החשובות, וכאתנחתא לדברים החשובים יותר.
          אני משווה את ההנאה שלי בתגובות שלי פה לגירבוץ בביצים. אותה הנאה. אם היית גבר היית מבינה.
          אין פרדוכס. אני לא מנהל דיאלוג. אני מנהל מונולוג! אין לי כל עניין במה שכל זב חוטם, משורר בלירה או במיליון לירות
          יגיד לי. כמו שאמרתי הפטפוטי ביצים פה באמת מעניינים לי את הביצים!

      • לך חפש את החברים שלך. אתה קראת את הטקסטים האלה כמו שאנחנו צנצנת. יא פלוץ סרחוני. אתה יודע מי קרא את הטקסטים האלה והחליט שאתה לא סופר?
        מנחם פרי
        נעה מנהיים
        וכמובן אילן שיינפלד.

        • כמובן שאחר כך תתכופף למעני ותכרע ברך בפני, ותטעם את נוזלי הקדוש.
          ברור לך פרעוש?!

        • כמובן שאחר כך תתכופף למעני ותכרע ברך בפני, ותטעם את נוזלי הקדוש.
          ברור לך פרעוש?!

          • קודם כול תקרא את מחקריו של מנחם פרי, את הספרים בעריכתה של נעה מנהיים ואת שיריו של אילן שיינפלד, יא נפיחה פואטית משנות ה-90. אחרי זה תבוא ותדבר איתנו על ספרות, בן טיפה סרוחה.

          • יהפ כי אתה מקומץ מעריציו האחרונים של מנחם פרי. אך למצער אין כל מחקר בעשרות השנים האחרונות מידיו, רק תמונות שלו מתחת לחיילת או סיפרוים על רומנים עם צעירות ממנו.
            לגבי שיינפלד, שכחת שלא רצו להוציא אותו לאור והוא פתח הוצאה משל עצמו כדי לפרסם עצמו. אתה ההומו בוודאי זוכר איך שם את ספריו על השולחנות בבר המטונף שלו בתקוה שיקנו.
            ולגבי מנהיים, הייתי שמח לקראו סופר מעניין שערכה. ספר לי על אחד כזה.
            אישה נטולת תואר לא יוצרת, רעת לב, ובעלת מרפקים סללה את דרכה כמו חרא בביוב מווינט לזמורה ביתן הפופוליסטית השמרנית והבורגנית.
            תתעורר מותק, כדאי לך להתחיל להעריץ אותי. אתה הרי הולך אחרי ההמון ובקרוב ההמון הולך אחרי.

          • ההמון לא יודע בכלל מי אתה, יא עכברוש בן זרג. התחפשת היום לרמבו לרילקה יא מוצץ זרגים. ומה עם אימא שלך, עליה עוד לא דיברנו היום. היא עוד ליד העץ?

            ואגב כותבים וורדסוורת' – מטומטם! שלא קרא שורה שלו.

          • לא ידעתי שוורדסוורט איית את שמו בעברית. שנית הזמנתי אותך לחטוף בתחת אגב קראה משותפת של כל שיריו.
            שלישית, אני מוצץ זרגים?
            עוד לא קלטת אויל משריש שהכל שקרים בשביל העיתונים הדביליים?
            רביעית, ברור שההמון לא ידוע עלי עוד.
            והרי נאמר בחזל כי המשיח מתגלה בהיסח דעת, כמו למצוא מציאה וכמו עקיצת עקרב.
            ואכן עקיצתי קשה משל עקרב אז תיזהר לך
            בן זוגו של שיינפלד או בת זוגתו של פרי
            אגב, לשניהם בני זוג הצערים בעשרים שנה מהם- אכן מחמם את הלב שיש קוגרים פראיירים בימינו. ולנעה מנהיים כמובן אין אף אחד. טוב מי ירצה להתנשק עם גוש של צואה?
            אה, אולי אתה המגיב האלמוני מוצא את החרא של האדם מושך. אז בילוי נעים.

  11. מאז שחרב בית המקדש לא נתנה נבואה אלא לשוטים
    על סנדרום ירושלים שמעת?

  12. המשיח, תעשה סדר בבקשה.
    אנשים עוד פעם ירדו מהפסים.

  13. לא ולא! זה אני המשיח עזיז! מה פתאום נבות הנבוט האדיוט?

  14. מירי פליישר

    אוהבת את שני השירים . תענוג

    • מירי, תבורכי. כבר רציתי להוסיף את המשפט הבא: אולי אם המתכתשים יפסיקו להסיח את הדעת מהעיקר – יהיה מי שימצא עניין גם בתוכן הפוסט… ואז בדיוק הגיעה תגובתך. מתנה נפלאה. תודה.

  15. העצה התקבלה פה אחת. אני כרגע חייבת לצאת מהבית לענייני דיומא שאינם שירה אלא דיני נפשות. הפוסט ייסגר מרגע זה לתנועה וכשאשוב אנקה את המלוכלך גם אם זה יהיה רגע לאחר כניסת השבת. שבת שלום ורוב אור גם או קודם כול מילולי. ויהי אור!

  16. למגיבה (כך נראה לי) ל"משיח":

    האם את סבורה שתגובותייך לעניין? רוחשות במישור אחר ממישור גסויותיו של י.ש.? תורמות משהו לבלוג הספרותי עאלק, כאן?

    העיקר שמפרסמים פוסטים ודנים בתגובות על טרולים ועל מגיבים אנונימיים.

    הפוסל במומו פוסל.

    ומה עניין האחות? עד כדי כך דק וחסר כל אמינות מעטה הפמיניזם? ההתייחסות האחרת כביכול לנשים בכלל?

    לו תבוא השבת ותשכין מזור ומעט מנוח על כל הנפשות הדוויות כאן ובאשר הן.

  17. תודה ענת
    יפה ונדיב המקום שנתת לי בפוסט שלך
    ומשמח שיח המשוררות כי בשבילי (ואני יודעת שגם בשבילך) שירה היא קודם כול קומוניקציה.
    ותודה רבה גם לחנה, חני ומירי 🙂

  18. גיורא לשם

    לענת,
    נישאר חלוקים בעניין לאה שניר.
    מכיוון שלא מסרתי ספר כלשהו לקיבוץ המאוחד טענתי מבוססת רק על ספרי אחרים שאת כתבי-ידם ראיתי קודם לכן.
    באשר להערתך: למעט אנשים יכולה להיות דעה כלשהי על אופן עריכתי. ברוב הספרים שערכתי בימי חיי (רבים מאוד!) העדפתי לא לרשום את שמי. ההימנעות לא נבעה מבושה בעבודתי, כי אם בשל תחושתי שציון שם העורך חשוב רק במקרים יוצאי-דופן שבהם פעולתו משפיעה באופן מכריע על התוצאה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט