בננות - בלוגים / / העורכת חושבת ש…(ג)
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

העורכת חושבת ש…(ג)

 

 

 

                                                                             מוקדש לאיריס אליה

 

העולם נברא במילה. בעצם בשתי מילים. ויהי אור!  צירוף של שתי מילים מהבל הפה האלוהי יצר עולם מכוח האבחנה וההבדלה שבין חושך לאור, בין תוהו ובוהו – כאוס – לגלוי, הבנוי, המובנה והמובחן. חושך כנגד אור. יום לעומת לילה. וכל השאר בהדרגתיות, יום אחר יום, עד לבריאת אדם שנברא בצלם. הוא היציר היחיד שחוּנן ביכולת לברוא עולם ממילים. עולם שלם, אבל בדוי, שיבחין בין מחשכי הנפש לבין אור התבונה – יבחין ובה בעת יגלה אותם יחדיו. שלובים זה בזה ומכילים כבתמונת ראי את כל שיצר האל בשישה ימים – טבע וחיות ודומם ואדם ואת משמעות האיחוי בין כל אלה. המשמעות היא הסוד, הדבר מה ההפכפך, החמקמק, הנלכד ומושלם על ידי המתבונן. במקרה של היצירה העשויה ממילים – הקורא.

 וכל הפתיח הזה נועד להסביר משהו מהותי שאני תוהה לגביו תהייה גדולה בשנותי האחרונות כעורכת ספרים. ליוצרי העולמות הבדויים, שפונים אלי לקבלת שירותי עריכה, אני מציגה את עצמי קודם כול כקוראת. אני בסך הכול וקודם כול קוראת אחת מיני רבים. קוראת מיומנת, שכל כוונתה להתחבר במלוא חושיה עם רוח הכתוב למען שדרוגו לעצמו – הצגת הרוח הזו במיטבה (היחסי, לא המוחלט). והרוח, כרוח אלוהים מעל פני תהום ביום הבריאה הראשון, התגלתה ממצרף שתי מילים – ויהי אור. ומכאן, אני טוענת, לא מקובלת עלי כלל האבחנה שנהוגה בשנים האחרונות בין עורך לשוני לעורך תוכן. התוכן נוצר מחיבור של מילה לעוד מילה ולעוד מילה. המילים יחדיו יוצרות דמויות ועשיות והפעלי נפש עלומה. המילים הן סגנון, דרך ייחודית של היוצר ואין שני לה. הדרך הזו היא מוזיקה. לכל סופר, כלמשורר ולמלחין, יש מוזיקה משלו. המוזיקה היא ה"מתרגמת" את הצליל עם משמעותו יחדיו! המוזיקה היא שמכתיבה לי, כעורכת, איזו מילה כדאי להחליף באחרת, איזה משפט מוטב למחוק, איזה חלל כדאי למלא מעט יותר ואיזה גודש תיאורי רצוי לדלל.

 ובגמר עשייתו של העורך, לפני שיחתום על המוגמר מבחינתו, אין לו אלא לבחון שניים: האם הטקסט השלם נקרא בנימוחות נטולת צרימות כמוזיקה על פני המים ממש, והאם השלם עולה על סך כול חלקיו. זה הכול. העורך אינו כמנתח המומחה לריפויו של איבר אחד בלבד, אלא הוא יותר כרופא-מנצח האמור להנחות את גוף היצירה כולו לכדי יכולת לצאת מחדר הניתוח ולפצוח במחול סוחף כול.

 בגדול, יש שני סוגים של חדרי ניתוחים-עורכים. הסוג הראשון מכונה על ידי סדנה לכתיבה יוצרת פרטית, אחד על אחד. יוצר ועורכו יושבים זה עם זה על כוס קפה ומנהלים דיונים, שבסיומם נשלח היוצר לבצע משימות משלימות. עוד משיחת מכחול לתוויה של דמות, עוד הפעל לדמות אחרת, עוד התרחשות שתספק הנמקה פנימית לאיך הדמות הגיעה מכאן לשם. וכשהעורך הוא כמוני – לשון יוצרת ותוכן יחדיו – אזי הוא משנה פה ושם גם מילים, ולפעמים מעז למחוק משפטים ואפילו עמודים שלמים… ואז, בעת הדיון פנים מול פנים,  יידרש העורך קשה היום, או שמא יתנדב, לנסות לנמק ולהסביר באוזני היוצר השרוי לא אחת בהלם למה כך ולא כמקודם. 

 אני אישית שייכת לעורכים "הסוציופתים". לא מתרועעת עם יוצרי כתבי היד, לא מתדיינת איתם על כוס קפה וסיגריות בשרשרת. לא אחת ובעצם בדרך כלל ערכתי כתבי יד בלי לראות כלל את כותביהם. "אתם לא מעניינים אותי," אני מצהירה בגסות הומוריסטית (הם קולטים זאת, תאמינו לי), "אלא רק כתבי היד שלכם." לא מעניין אותי למה התכוון היוצר, אלא למה מתכוון או מכוון אותי – הקוראת – הטקסט לבדו. שכן מרגע שהיוצר מתחיל ליצור, יצירתו מוליכה אותו ממנו והלאה לא פחות משהוא מוליך אותה; ומרגע שכתב היד שלם מבחינת יוצרו יש לו חיים משלו, שלא פעם הרחיקוּ נדוד מכוונות מוקדמות כאלה ואחרות של יוצרם – ולטובתם. באותה המידה ואף הרבה יותר מכך אין לי שום עסק ועניין עם קהל יעד או כוונות מו"ליות ואפילו הגדרות ז'אנריות. אין שום דבר מעבר למה שנכתב וזקוק לשדרוג, לעוד שלב מזכך ומרומם רוח, שהיוצר לא מסוגל להשיגו לבדו – אולי בין השאר בגלל קרבת יתר ליצירתו.

 ומשום שמה שיצר היוצר נוצר ממחוזות נפש ודמיון שהיו פעילים ושוקקים בעבר, בעת של השראה ודחף יצירתי אותנטיים ובלתי מותנים בעין חיצונית (כך אני מקווה), אזי אני –  כעין החיצונית שהגיעה בעת אחרת ומאוחרת – לעולם לא  שולחת את היוצר חזרה לשולחן יצירתו להוסיף דמות או ליצור אותה אחרת או לבדות אירוע כזה או אחר שלא התקיים ביצירה עד כה. למה? כי לא דורכים באותו נהר פעמיים, וחזרה "נכפית" אל אותו נהר יצירתי פנימי תייצר קטעים מאולצים ברוחם (אם אין מדובר בסוֹפר סוּפֵּר-מיומן), לא משכנעים דים. טלאים. לא קל להוכיח זאת, וברוב הפעמים קשה מאוד לנמק ולהסביר ולהוכיח מה בין אמת לבין זיוף; מה בין רצף תיאורי אימננטי וקוהרנטי לבין שעטנז צורם. כך לא אחת גם לגבי המרת מילה בודדת באחרת על ידי העורך "כבד הפה".

 לכן, במקום דיונים ושיחות מבהרות ומנמקות ומנסות לשכנע בצדקת-דרך העורך, אני מעדיפה את היוצר והעורך המצויים בנפרדות כמעט מוחלטת. זאת כדי לא להפריע לטקסט שביניהם לדבר "בלי קול", ויחד עם זאת בקול גדול, ברור ושלם – לעצמו!

 מהיוצר אם כן נדרש קודם כול ובעיקר להאמין. עליו להאמין בעורכו ובמעשי ידיו למען יצירתו. אלה כוללים לא אחת גם פעולות נועזות למדי, שכאמור לא תמיד אפשר להסבירן גם לא בשבע שעות פנים מול פנים.

 בתום תהליך העריכה ועל מנת "לשפוט" את טיבה, טבעה, נחיצותה ותועלתה לרך הנולד, על היוצר והעורך להימצא ב"מעמד" זהה – שני נציגים של קהל קוראים אנונימי. "כדאי לך לבצע 'קבל כל השינויים' ולקרוא את הכתוב בעין רעננה לחלוטין, בלי להשוות מה היה אלא להתרשם ממה שעכשיו." אני מציעה-מצווה לכותבים הנערכים רגע לפני שנפרדות דרכינו. ועצה לכאורה טכנית ובעצם רבת משמעות – כדאי לקרוא את הטקסט בסיום עריכתו על ניירות. למה? כי המחשב מתעתע…

 כדי להרגיע, ולא במילות סרק, את היוצר בכל שלבי נישואיו הזמניים עם עורכו הנבחר, רצוי וכדאי שזה האחרון יבהיר ליוצר שוב ושוב את המובן מאליו – אתה, היוצר הנכבד, הינך הבעלים הראשונים והאחרונים של יצירתך. העורך הוא לא יותר ממתנה הניתנת לך. תוכל לפתוח את כולה וליהנות ממנה בשלמותה; אפשרי לבחור ליהנות רק מחלקים ממנה; אפשר גם להציץ מתחת לנייר האריזה ולהחליט להמירה בחנות המתנות או להשליכה לפח…

 כדי להימנע מוקדם ככל האפשר מן האפשרות של השלכת המתנה בשלמותה לפח האשפה הקרוב ביותר ליוצר, כדאי לו שיתנה את קיום הנישואין עם העורך בעריכת כמה עמודים לניסיון. לא כל העורכים מוכנים לכך, וחבל. ולמה חבל? כי כשם שחתימת יד הסופר מצויה כבר בעמוד הראשון של ספרו, כך גם זו של העורך.

 הילכו שניים – סופר ועורך – יחדיו בלתי אם נועדו?! לכל כתב יד יש בפוטנציה ים של עורכים, ובאמת גל אחד או שניים שמתאימים באמת. כדאי ליוצר שישכיל לזהותם במוקדם, הכי מוקדם שאפשר, עוד כשהוא והעורך נמצאים על הגדה היבשה שלפני צלילתם למסע משותף ומרתק במעמקים בדויים ולעתים אפילו הזויים.   

 

 

 

 

57 תגובות

  1. איריס אליה

    ענתי, אוכל לקרוא רק מחרתיים. אבל רציתי רק להודות על ההקדשה.
    נשיקות וחיבוק.

  2. שורש יהודה, חוטר

    יפה לך שהתחלת להשתמש בדימויים מהתנ"ך, אך את טועה! האור לא נברא ראשון. קראי הפסוק א בבראשית:
    בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ.
    קודם נבראו השמיים והארץ ואחר כך רק האור.
    דבר שני, את מרוממת את עבודת העורך לאיזה דבר נשגב ונעלה. לא נכון. העורך רק מלטש או משמיט. לרוב אינו מצמיח משהו חדש, הרי הוא לא כותב ויוצר יש מאיין הוא משמיט את היש. עורך שרוצה לברוא יש מאיין וממש להתערב במלאכת הכתיבה חייב להיות בקשר הדוק עם המחבר, אחרת לא יכירו ולא יידע לכוון את יצירתו.
    אין כיום עורכים כאלה. הרוב באמת משמשים יותר כעורכי לשון.
    ובכל מקרה לדעתי סופר ומשורר טוב לא צריכים עורכים כלל: ראו דוסטויבסקי, מאן, המינגווי, רילקה, טולסטוי, ועוד רבים וטובים שלא ערכו כלל את ספריהם.

    • גם בכירי הסופרים נערכו זוכר סיפר לי אפילו ספריו של עמוס עוז יהושוע וקנז
      וסופרים חשובים אחרים
      מסכימה איתך על הקשר ביו עורך לסופר
      זה מחויב

      • שורש יהודה, חוטר דוקר

        נו באמת, אני דיברתי על דוסוטויבסקי, המינגווי, רילקה, ומאן ואת מדברת על נפילי הביצה בישראל?
        אז צייני לי שם עורך אחד שערך סופרים גדולים כמו השמות שציינתי. לא תמצאי כלום.
        אה, נכון מנחם פרי ערך את דוסטויבסקי מאן ורילקה. איך שכחתי!!

        • לא חייתי בתקופה של דוסטוייבסקי אבל האם בכלל היה מוסד כזה של עריכה הספרים וביניהם של בלזק ודוסטויבסקי התפרסמו בפרקים בע יתונות כמו הטלנובלות של היום לא היתה אז טלויזיה ומאיפה קיבלת את המידע הזה ברוח הנבואה אין ואין סופר שלא עשו לו עריכה
          אלא אם כן שילם עבור ספרו

          • חוץ מזה נפיל הביצה הישראלי היה מועמד לפרס נובל ושמו הולך לפניו בכל העולם
            קצת כבוד

          • חוץ מזה לא היה מזיק לדוסטויבסקי שיערכו אותו כל האפילוג בחטא ועונשו מיותר כיחדה נפרדת דידקטי ושקוף לו היה המסר עולה ברמזי הטקסט היה טוב והביקורת אמרה את דברה בנושא
            חוטר דוקר אולי תעשה עבודת תחקיר לפני שאתה כותב בנחרצות כזאת

          • אחזק את הדברים על עורכי הקלאסיקונים. ראה חוטר יקר משהו שאולי נעלם מידיעתך. שנים על שנים על שנים עורך היה הישות הכי מאחורי הקלעים. נחבא אל הכלים ממ. אין לי שום ספק שכל רשימת שוכני הפנתיאון ידעו יד עורך. אלא מה שלא ציינו אותו מחמת הכבוד. רק בשנים האחרונות נהוג לציין את שמו של העורך ובאות קטנה קטנה בעמוד הקרדיטים. אולי באמת יש לך המון זמן לעשות בדיקת אמת מה באמת או מי באמת עמל קצת טיפה למען שועי עולם טגדולי סופריו, ושמו של העמל כאילו רק כאילו מעולם לא היה קיים כי היוצר תמיד קדימה בקדמת הבמה לעולמי עולם.

          • סופרים גדולים כמו ציירים גדולים התיעצו זה עם זה וניהלו חליפות מכתבים משמעותית סביב יצירותיהם
            מאקס ברוד ליווה את קפקא ושימר את כתביו שיועדו לשריפה לא היה מוסד כזה של עריכה

    • גיורא פישר

      לחוטר
      הגברת צודקת
      הדבר הראשון שנברא הוא האור. המשפט הראשון הוא פתיחה כללית. יש באמתחתי כמה הוכחות לכך.
      אתה אולי המשיח, אבל אני המורה לתנ"ך ,וברור מי הוא הנותן ציונים!

      • לרגע נפל לבי, גיורא. תודה "שהרמת" אותו. ובעתיד אזכור שיש לא רק חוטר נושף בעורף ומחפש בסיבוב, כי אם מורה לתנ"ך בשער… ולא אסתכן, ולטובה.

      • חוטר צודק.
        אתה מורה לתנ"ך ואני מורה לפיסיקה.
        ולא ברור מי הוא הנותן ציונים.

    • חוטר או דוחף חוטם יקר: בראשית ברא אלוהים את השמים והארץ זה נכון אבל האור הוא הראשון שעליו נאמר – ויאמר אלוהים… ובאשר לעורך, פועלת בדיוק ברוח דבריך. אני אישית תמיד אומרת שאני כעורכת לא יוצרת ליוצר ובטח לא בוראת יצירתו יש מהאין. ואת כל שאני עושה הוא רואה בתוך הטקסט שלו. ולא נעים לי להעיר לך או לקלקל לך אבל טובי סופרינו למשל לו היו פחות מגלומנים – כמוך למשל – היו מוכנים שיד זרה וקטנה תקצץ להם פה ושם כך וכך עמודים שלמים למען שלמות יצירתם. למה ל להיעזר? חוטר יקר? למה להיות מגולמן, חוטר יקר? למה אני ואפסי עוד, חוטר יקר? והרי כולנו לוקים בחסר. ואם נהיה פחות יהירים ושחצנים ומעמידים פני מורמים מעם כמעט כאלוהים, נוכל להיטיב גם ליצירתנו. יד עורך היא בסך הכול יד של עזרה. ומי שלא יודע להיעזר – לעיתים הוא ויצירתו יוצאים נפסדים יותר מכל עורך נפסד.

      • ענת עזבי חבל על האנרגיה הבן אדם לא קורא או שקריאתו סלקטיבית
        חבל על האנרגיה הטובה והחיונית שלך

  3. רשימה יפה וכנה אהבתי את הגדרת העורך כמתנה הניתנת לסופר להאיר את עיניו לדברים שאינו יכול לראות בשל מעורבותו האישית בכתוב
    יישר כוח לעבודתך הנאמנה והמסורה שאינה מתימרת להוסיף על היצירה טלאים מלאכותיים או לנסות לבוראה מחדש, אלא פשוט לעצבה ולהקצעה מתוך הקיים בה
    ואיזו אמנות זו

    • ושוב ענת יישר כוח גם על גדלות הנפש

      • את גדלות הנפש אני לא מרגישה, חנה היקרה, את הכוח דווקא כן. ואת "היישר כוח" שלך כמעודד ומדרבן ומחזק – כן וכן וכן!

        • אוסיף עוד משהו לשיח המתנהל
          בראיון שנתן לידיעות אחרונות אמר העורך הוותיק(35 שנות עריכה)דברים מאוד חכמם על עבודתו כעורך:
          תפקיד העורך לקחת טקסט שהוא טובנניח בשבעים אחוז, ולהפוך אותו לטוב בתשעים וחמישה תשעים ושמונה אחוזים
          מאה אחוז-אין!
          ויש בי תכונה אולי מוזרה:ככל שהטקסט יותר טוב, כך אני אוהב יותר לטפל בו ולהיטיב אותו"
          רוח דבריו ענת מזכירה לי את דבריך
          זו עריכה עם נשמה
          וכל סופר זקוק לה נפיל או לא נפיל

  4. בהתייחס לפסקה האחרונה ברשימתך, אני תוהה: האם את מקבלת לעריכה רק את כתבי היד המעטים שבמעטים, לדברייך, שלתחושתך נועדת להם והם נועדו לך?
    אין זו שאלה מקניטה, אלא שאלה כנה.

    • תשובתי כנה ולא משוויצה. אני מקבלת כל מי שמוצא אותי כמתאימה לו. אני נותנת השירותים ומיומנת להקשיב ולהעניק לכל מי שמוצא אותי מתאימה לו. זאת להוציא מקרים חריגים שבהם אני מוצאת את הטקסט קשה לעריכה עד כדי סיכון בריאותי שלי מחשש טביעה…

  5. טובה גרטנר

    היי ענת
    מענין, על גבול תודה שאת אומרת, אני עורכת של עצמי, אך ברור לי עד כאב שלפעמים אני גם הורסת לעצמי.
    השיתוף שלך עם החומר מרתק.
    להתראות טובה

    • כדאי לך טובה לזכות את עצמך אי פעם כחוויה קודם כול בעורך… כדאי שתראי בו מעין הורה מלווה או חבר מיטיב חוויה אנושית חיובית בעיקרה. זה קודם כול. זה כמו להציע לך לצאת מחדר נעול…

  6. השמוש שלך בספר הספרים,גובל בחוצפה.איך זה קשור לעבודת העריכה שלך. בספר הספרים כתובות רק כמה מצוות ,שאת לא רוצה לקיים אפילו אחת מהן. על כמוך כתוב.גאותנית מלאת אגו,שלא רואה מטר מהאף של עצמה:"אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת" כתוב גם על הקב"ה :"שוכן איתם בתוך טומאתם" זאת אומרת השם מוכן לדור איתנו בתוך טומאתנו,ועברותינו ועוונותינו,ברוב רחמיו.אבל עם הגאותן-את,הוא אינו מוכן לדור."אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת".אז לטובתך הימנעי מציטוטים מן התנ"ך,ולדבר בשם השם.לטובתך.ולכי ללמוד קצת,את משמעות הדברים.וצאי מהאגו המטורף שלך.

    • בספר הספרים לא כתובות רק מצוות. זאת בורות מוחלטת לקבוע קביעה כזאת. פתח את הספר וקרא. מלבד זאת, אין יהודי או יהודייה, יתרה מזאת, אין אדם או בת אדם, שלא מקיים משהו מן המצוות הכתובות בספר הספרים, ושוב, פתח את הספר וקרא. פחות דמגוגיה זולה.

    • לצערי אני חושדת שאני יודעת מי מסתתר מאחורי האנונימיות כשופרו של הקב"ה. ועל כך נאמר טלי מגיבה יקרה קורה מבין עינייך. אין לך שום בעלות על רצון הקב"ה זולת חטא הגאווה שלך לדבר "בשמו". מצוות אינן בהכרח אהבת השם אלא למי שזקוק להן כדי להחזיק באהבתו ובאמונתו. ואיש באמונתו יחיה. ולי דווקא יש תחושה שאלוהים המשותף לכולנו שמח כשמגייסים אותו גם לענייני רוח כעריכה, ובכלל.

      • ממוש השם כל הזמן מדבר אליך.מה דעתך,אולי גם זו בת-קול.או שאת עושה סלקציה,כמו תמיד.לוקחת מה שבא לך.אני ואני ואני ואני. החיים קצרים.ובסוף כולם ידעו את האמת,אלא שאז יהיה מאוחר מידי.צוחק מי שצוחק אחרון.ולא תוכלי לומר,לא ידעתי,את אינך בקטגוריה של תינוק שנשבה.יאלה במקום להתוכח ,טלי את ,קורה מבין עיניך.השיחה המוסרית הראשונה שנאמרה על ידי מלך מלכי המלכים היתה לאדם הראשון – "איכה".וזו השאלה הראשונה,שאדם מחויב לשאול את עצמו:איפה אני,האם שכחתי לאן אני נוסע? ומי שרוצה להבין יבין. ומי שלא :השם,אני מקוה ,ירחם עליו,ועל כל עמו ישראל.עם קשה עורף.אני מקוה שיבוא יום,במהרה בימינו,לפני יום בוא השם הגדול והנורא,שתחושי בושה נוראה,על עזות המצח שלך והגאוה,להשתמש בספר הספרים לצרכי האגו שלך,ותחזרי בתשובה שלמה לפניו. תורה הם ובעיקר מצוות.ע"מ להיות בצוותא עם השם ,ולהמליך אותו על האגו המטורף והמשתולל.או אולי את ברמה רוחנית יותר גבוהה מאבות האומה אברהם יצחק ויעקוב,וצדיקים בכל הזמנים והעתים :רבי שמעון בר יוחאי,התנאים,האמרואים,הרמב"ם ,רש"י ועוד ועוד עד לדורנו החזון איש ,הרב קנייבסקי שליט"א .אשריכם ישראל. אולי את יותר חכמה ורוחנית מהם. שהם נעאבך היו צריכים לשמור שבת,ואת חוקי התורה. ואת הגדולה מכולם. דבוקה בשם גם ללא תורה ומצוות. תמשיכי להיות מה שאת רוצה. אך אל תשתמשי בספר הספרים לצרכי האגו שלך. ולא תוכלי להצדיק עצמך בבית דין של מעלה,שלא ידעת. אומרים לך. מהשמיים. שכחת השם מדבר איתך כל הזמן.

        • מי שכותב כך משמע לא קרא את הפוסט. ולהשתלח בשם השם כל זב חוטם ומצורע יכול. ואשרי המאמין בצדקת דרכו. ולא אגיב עוד לתגובות בענייני קדושת השם, כי אין בינם לבין תוכן הפוסט מאום.

          • משיח, אופה אתה? למה אתה לא קם להגן על ענת?

          • העורכת חושבת ש…היא מלאה מעצמה. היא חושבת שאינה צריכה לבדוק במילון את המונח ענווה.

          • ענת יכולה לבחור שלא לפרסם את מה שכתבתי לה,אך היא בוחרת לפרסם.ולכן ברור שהיא אינה זקוקה שיגנו עליה.אלא לישוב הדעת.לעצור ולחשוב. האמת שכולנו זקוקים לכך.

          • אז חשבתי מגיב או מגיבה צנוע/ה וחסוד/ה. ואני שנים עוסקת כעמיתי במלאכה קשה במיוחד ונחבאת לכלים במיוחד ולכן גם לעניות דעתי בלתי ידועה ומוכרת דיה וגם בלתי מוערכת דיה. ואת הפוסטים הללו פרסמתי במטע שעניינו ספרות בפרט ויצירה בכלל. וצר לי אם השתמשתי במילה "אני", שכן אני היא העורכת שהציגה כאן את דעתה ועמדתה בענייני עריכה שבהם אני עוסקת במלוא הנשמה שלושה עשורים בדיוק – ורוב הזמן בשתיקה. ואגב, בעניין אותו "אני", לא כל מי שנוקט בגוף ראשון חוטא חטא כלשהו. הרי זוהי משאלת לבו של כל פסיכולוג מוצלח – להקנות לחניכיו את הביטחון האלמנטרי לדבר בשמו ובשם קיומו עלי אדמות – ולא להסתתר בטח לא מאחורי תגובה אלמונית מצליפה וגם מתחסדת.

  7. שורש יהודה, חוטר בית ישי, המשיח

    גן ילדים נהייה פה! ראשית לשעיר המשתלח.
    מה אתה רוצה מחייה של העורכת? והרי טוב הדבר שחילוניים מצטטים מהתנ"ך ומקבלים השראה מן התנ"ך. כל מי שמזכיר שם התנ"ך ואלוהים מבורך בעיני השם.
    אתה נראה קצת שרוי ברשע ולא טוב הדבר.
    אתה לא שופט אלא ה'. אתה לא דוברו. אפילו אני לא מעז להגיד כי ככה אמר לי השם. רק משוגע ידבר בשם ה' לשוא או לא לשוא. ולגבי יום הדין. חז"ל אמרו תיפח רוחם של מחשבי הקיצין. אז תפח רוחך טיפש.
    ויום הדין כיום נורא הוא בעיקרון רעיון נוצרי. ישעיהו הנביא רואה ברכה ביום הדין. כמו כן לפי יחזקאל המשיח מגיע לפני יום הדין. חוץ מזה, הצעתי לאלוהים פתרון איך גם לקיים את הנדר וגם שלא יקרה כלום לישראל. הרעיון מבוסס על אגדה מחז"ל, וזה יפתור את הבעיה.
    אם אני פה ומתגלה עוד שנתיים, אז ברור כי ישראל מבורכת ושמחה גדולה תהיה בארץ ע הופיעי. בהפתעה גמורה, בהסך דעת.
    ולגבי המורה לתנ"ך. אתה תתן ציונים למשיח? מה אני ילד אצלך בכיתה?
    קודם נבראו הארץ והשמיים אחר כך האור.
    אחרת בשביל מה צריך אור אם אין כלום ורק תוהו ובוהו. נברא האור כדי שנוכל לראות את הארץ והשמיים.
    ודבר אחרון. אלוהים הוא בורא הטוב ובורא הרע. אין טוב בלי רע. וזאת כמובן בעולמנו זה. האם אפשר לבטל את הרע?
    ר עקיבא אומר כי הכל לטובה. כלומרגם הרע סופו טוב. ובכך ננוחם. למרות שמה זה כיף להיות ילד רע!! תענוג!

    • גיורא פישר

      שלום לאדון החוטר של המשיח
      בא לא נחליף התמחויות:
      אתה תביא את הגאולה
      ואני אלמד תנ"ך -גם אותך
      למשל: קרא את הפסוקים הבאים מעמוס פרק ה':
      יח הוֹי הַמִּתְאַוִּים, אֶת-יוֹם יְהוָה: לָמָּה-זֶּה לָכֶם יוֹם יְהוָה, הוּא-חֹשֶׁךְ וְלֹא-אוֹר. יט כַּאֲשֶׁר יָנוּס אִישׁ מִפְּנֵי הָאֲרִי, וּפְגָעוֹ הַדֹּב; וּבָא הַבַּיִת–וְסָמַךְ יָדוֹ עַל-הַקִּיר, וּנְשָׁכוֹ הַנָּחָשׁ. כ הֲלֹא-חֹשֶׁךְ יוֹם יְהוָה, וְלֹא-אוֹר; וְאָפֵל, וְלֹא-נֹגַהּ לוֹ.

      • שורש יהודה, חוטר בית ישי

        אתה דרדק, בר בי רב דח יומא, לאכול אותך בלי מלח ופלפל זו לא בעיה. והרי עוד מצפים לי גדולי הרבנים לפולמוס אז ממך אסוג ואנוס?
        ראשית: על פי ישעיהו יום ה ' אינו יום עונש אלא יום גדול והוא נצחיון נהאל על הרשעים. "כי יום לה' צבאות על כל גאה ורם…ושח גבהות האדם, ושפל רום אנשים. ונשגב ה' לבדו ביום ההוא.

        לפי פרושי, רק החוטאים והרשעים והכופרים באלוהים ייפגעו ביום הדין הנ"ל. אך כאמור, אלוהים יכול לצאת מההבטחה והנדר ששם בפי הנביאים. הרי בשביל מה יש ואתי?
        אם לא לייעץ לו ולעם ישראל כולו?
        כמובן שלא אגלה העצה, כי קודם הוא צריך להסכים לה. וכמובן שאלוהים לא מדבר איתי, ולא מגלה לי דבר, רק מעניק לי השראה אלוהית. ניחא.
        שנית, עמוס היה פסימי מישעיהו וקבע כי אולי יחנן ה' צבאות שארית יוסף. אך ישעיהו מדבר בפרוש על שאר ישוב ועל תקומת יהודה.
        שלישית, אתה קורא את התנ"ך כפשוטו, ולתנ"ך שבעים פנים. כמה פנים מהספר גילית מר מורה לתנ"ך? אחד, שניים?
        וכמה פנים יש לי אדוני המורה?
        אז נא ללמד הילדים בראשית ברא אלוהים את הארץ ואת השמיים. רק אח"כ הוא התחיל לדבר. והנה רמז דק. אל מי ה' דיבר עם לא היה אף אחד שישמע? ובכן היו! הארץ והשמיים! בנת? תפסת? אה?

        • בחיי החוטר הזה מענין לאללה ממש דמות לספר

          • שורש יהודה

            הספר של המשיח יהיה חובה בכל ביית ישראלי ויהודי.

          • כשהמשיח יגיע החיים יהיו שיר אינסוף ויופי אינסופי ,אור לילה כאור יום
            ולא יצטרכו שום ספר, חוטרי היקר

      • מסכנים הילדים!
        ענת,אפשר לערוך את הטקסט שגם המחבר יידע מה כתוב?

    • רק משיח דיסלקטי כותב:
      "בהסך דעת."

      ואני מאמין שהמשיח
      אינו צריך הפניה לטיפול מקצועי.

      • חייבים להודות ש: המשיח הוא כוכב עולה במטענו, ושהוא מטפל היטב בכולנו – כיאה למשיח. אשרינו שזכינו להיות תחנתו הראשונה.

        • שורש יהודה, חוטר בית ישי, צמח צדקה(גראס)

          אני המשיח. אך אולי אתבדה. כאמור, ה' לא מתגלה יותר לאיש ואין נבואות לאיש.

          המשיח לא צורך כדורים ולא בטיפול נפשי.
          מי שדיברה על יט בתהלים קישקשה קשות.
          הרמב"ם אומר: אם ביאת המשיח עולם כמנהגו נוהג. ולכן יום הוא יום ולילה לילה וספרים גרועים ימישכו לצאת.
          כתבתי היסח דעת בכוונה. תסתכל באבן שושן.
          הסך:משיחה, מריחה בשמן. והמשיח נמשך לכהונתו. היסח זה בנאלי. ואני ייחודי ונעלה וגדול מעל כולם. אני הרי המשיח.

          ואיך אתם חושבים המשיח יתגלה? בראיון בידיעות אחרונות? בערוץ2? באח הגדול?
          לא. השמיח מגיע עם ספר ביד. וכל מי שיקרא בספר פיו יפער ותדהמה תאחז בו.
          צדקה לויט שאמרה כי אות בורא עולם.
          באות נכתבה התורה ובאות מתגלה המשיח.

          ובננות בלוג זו לא תחנתי הראשונה. רק אחד מרבבות.
          והמשיח הוא סופר וגם משורר. המשיח יהיה ראש הממשלה ויביא שלום.
          אל תצפו ליותר מדי. תקופת המשיח על פי חזל נמשכת 400 שנה.ואולי יש גם יום הדין לפני או אחרי. וגם תאמינו לי, גאולה לא תעשה לכם כלום. אתם תמותו תסבלו תחלו תאבדו קרובים וחברים ותהיו מתוסכלים ומרירים וכואבים כמו עכשיו.
          אז לאיריס אליה, ואביטל קשת וכל שאר המקוננות והמתפללות וכל היום מקשקשות משיח משיח משיח….תתרכזו בדברים מועילים יותר.

  8. יעל ישראל

    לגמרי לגמרי לגמרי. כל מילה אמת.

  9. ענת אני לא מבינה למה שורש יהודה מתקרצץ על הבלוג שלך ומגבב שטויות כאילו שאין לו משהו טוב אחר לעשות.
    כל הכבוד לסבלנות ולאיפוק שאת מפגינה כלפיו.לא תמיד נראה שהוא אכן ראוי לה…

    • שורש יהודה רחוק מאד מלגבב שטויות. הוא ניחן גם בידע גם בהבנה וגם ביכולת ביטוי. זאת – על סמך ההיכרות היחידה שלי אתו שהיא, מדי פעם, בבלוגייה כאן. האיכויות שלו אינן ניכרות תמיד בדברי מבקריו או מבקרותיו, על אף השצף והקצף שלהם.

      אגב, בנוגע לבריאת העולם דעתי כדעת ענת וגיורא פישר. האור הוא הנברא בראשונה.

  10. איריס אליה

    ענתי, הרשימה הזאת מרתקת אותי, בעיקר, כמו שכבר כתבתי לך פעם, עבודת העריכה על הספר שלי, וגם על זה הנכחי, שונה בתכלית.וזה נורא מעניין, כי בטוח, שכמו שיש סוגי עורכים שונים, יש סוגי כותבים שונים. אני, לא יכולה לדמיין אפילו את התהליך בלי להיות און ליין עם העורך שלי. ואת יודעת מה? בגלל זה אני גם מרגישה שהוא לגמרי האבא של היצירה והוא לגמרי בראש רשימת התודות שלי. אני לא יכולה אפילו להתחיל להסביר כמה אני מודה לו. ועכשיו, בספר הזה, אני גם מרגישה שההערות/ הארות שלו פותחות מקומות סגורים. וזה המשך ישיר לפוסט של אמיר אור, מבחינתי, כי את המקומות הסגורים, יש כאלה שיכולים לפתוח אותם לבד, ויש כאלה שצריכים עוד זוג עיניים ולב.
    ואת יודעת, תהליך הכתיבה הוא לא רק נפשי, עבורי, הוא מאד פיזי. אתמול כתבתי משהו, ויצאתי לעשות ג'וגינג, וממש הרגשתי שאני רצה מהר יותר וקל יותר. לא יודעת איך להסביר.

    ובלי שום קשר אני חושבת שהפתיחות שלך בקבלת התגובות בפוסט הזה, מקסימה, ונותנת השראה.

    נשיקות, יקרה, ושוב תודה על ההקדשה, רשימה מרתקת.

    • כבר בהתכתבותנו הרגשתי שהעורך שלך מתאים בול לא רק לכתיבתך אלא גם לצרכייך כאדם. וזאת לראיה כשיוצר מוסר לעורך את יצירתו מדובר ביקר לו מכול מבחינות רבות ולכן יש כאן דיני נפשות ממש, והמסע יוצר-עורך הוא משותף. נכנסים ממקום אחד ויוצאים ממקום אחר, ובדרך היוצר משתחרר לא רק מיצירתו אלא גם מתכני נשמתו כדי לפנות מקום ולאוורר. זכית, איריס.

      • גיורא פישר

        לענת
        משום מה, דברייך האחרונים נדמים לי כמו תיאור של תהליך טרפויטי.
        אני, באופן אישי לא מרגיש כך בעת הכתיבה (ולאחריה) ובודאי ובודאי לא בעת העבודה עם העורך.
        גיורא

        • תהליך תרפויטי גיורא זו הגדרה. המהות היא העיקר. גם שחרור אנרגיות הוא מבחינתי תרפויטי. כל עשייה שבמהלכה אדם זז אצלו משהו בפנים היא תהליך "תרפויטי". למילים האלה פשוט יש קונטציה מסוימת ובטח בהקשר של יצירה. אבל אם נשתחרר מהקונוציה אולי שנינו נסכים על אותו דבר: כל דבר שקשור ביצירתנו/נשמתנו/רוחנו מעביר אותנו מפאזה לפאזה, ורצוי שלטובה ולהחלמה שלמה.

          • גיורא פישר

            אני לפחות (אבל אולי אני יוצא דוםן) לא מרגיש בעת הכתיבה שאני "עובר פאזה". אני מרוכז מאד ,אבל לא מרגיש איזו התעלות רוחנית מיוחדת.
            יתכן שזו הבעיה בי ובכתיבתי.
            אני גם לא מרגיש שאני בתהליך של החלמה כלשהי (ממה? ולקראת מה?)
            מה שכן, אני מאד נהנה מתהליך היצירה (גם אם אני כותב על דברים כואבים)
            במיוחד את שלב השיוף, עד שאני מגיע לתוצאה שנראית לי הטובה ביותר.

          • מה זה חשוב איך מגדירים "עובר או לא עובר פאזה נרפא או לא". העיקר שאתה נהנה. והשיוף הכי מהנה. זו בעצם עריכה ועריכה היא בבסיסה – משחק עם מילים וצלילים!!!! וחוץ מזה להזכירך את שירך על ההורים וכריית הבור למען הדורות הבאים. בפרשנות שלי זהו בפירוש תיאור של החלמה…. העיקר גיורא שיש לי הרגשה שנשמתך באמת בריאה ואיתנה.

          • גיורא פישר

            גם להרגשה האחרונה שלך ("נשמתך בריאה ואיתנה") אני לא מסכים-:)

  11. תקרא מזמור יט בתהילים ותבין

  12. למה נקיטת לשון נקבה – שיכורה… לדעתי, זו נבואתו של המשיח בכבודו, שהוא כידוע גם משורר לעת מצוא. וכתבי יד כזכור לעולם לא יישרפו גם כשנדע כולנו מיהו המשיח, ומהי דמותו ואיך חמורו או סוסו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט