בננות - בלוגים / / התורה על פי נוגה – ג'
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

התורה על פי נוגה – ג'

 

יצר הרס המשפחה נחשף במלוא העוצמה על ידי רבקה, אשת יצחק, בנם יחידם של שרה ואברהם. אם הבנים – שניים שיצאו מרחם אחד כמעט בעת אחת – נשבית באפלת רגשותיה המפלים בין תאומיה. תככנותה גרמה למלחמת אחים שהיתה עלולה לגרום לשפיכות דמים. בספר הקדוש מגלה אלוהים לרבקה ההרה – "שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך ייפרדו ולאום מלאם יאמץ ורב יעבוד צעיר." אולם אין הוא מסגיר כיצד היא זו שתגרום לנבואה להתגשם. הוא יודע זאת לפניה אולי בעיקר משום היותו בעל ותק וניסיון עם קודמותיה על בימת העולם שיצר בהבל פה.

 "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב," נכתב. אף יצחק נתן ביטוי גלוי להעדפתו בן אחד על פני משנהו. אך רגשותיו המבדילים בין תאומיו חפים ממזימות ומהונאות. זאת בעוד שרבקה אינה בוחלת בדבר כדי להשיג רוב טוּב עבור הבן המועדף עליה. היא פוגעת במודע ובכוונה תחילה בעשו, ואילו בשתפה את יעקב במזימותיה למענו היא מלמדת כי אפילו על נפשו שתישאר זכה אין היא טורחת. "ורבקה אמרה אל יעקב בנה לאמור הנה שמעתי את אביך מדבר אל עשו אחיך לאמור: הביאה לי ציד ועשה לי מטעמים ואוכלה ואברככה לפני ה' לפני מותי." לאחר שהיא מצטטת באוזני בנה הקטון מן הדברים שלהם צותתה, מבליטה האם את דאגתה בכך שאינה מעמיסה עליו הכנת נזיד אנין לאביו הזללן. היא נוטלת על עצמה את המשימה הקולינארית בשלמותה, מתוך ידיעת הנתיב המועיל ביותר אל קיבת בעלה. "ועתה בני שמע בקולי לאשר אני מצווה אותך. לך נא אל הצאן וקח לי משם שני גדיי עזים טובים ואעשה אותם מטעמים לאביך כאשר אהב. והבאת לאביך ואכל בעבור אשר יברכך לפני מותו." כאשר יעקב מבטא חשש מביצוע הוראות אמו האוהבת, שמא גילוי התרמית ימיט עליו קללה – כלומר, מן הטעם האנוכי – ממהרת האם הנשגבת לשאת בעול הקללה. "עלי קללתך בני." אולם היא אינה נרתעת מלהמשיך ולהכתים את נפש בנה בהוראתה – "אך שמע בקולי ולך קח לי." כל זאת עוד בטרם תחשוף אותו אל מלוא תוכנית הרמייה, ששיאה בהלבשתו בבגדי אחיו, כשיעור בניצול ציני של אב ישיש וסומא. 

 רבקה, כמוה כשרה וכחוה, היא שרמוטה שאינה יודעת מאום על ערכי מוסר ועל אבחנה שבין אהבה ראויה לבין תשוקה להגשים משאלת לב ויהי מה. על אף שאינה טורחת לטובתה, כי אם למען עתיד פרי רחמה הנבחר, אין בכך כדי להפחית מכובד חטאה. היא אמנם מצליחה להערים על אישהּ ולנצל עד תום את מום עיניו העששות, אך חשיפת עורמותיה גורמת ליצחק יגון רב בעוד שבין הבנים תחצוץ מעתה שנאה מעוורת עד כדי כמעט מוות. "וישטם עשו את יעקב על הברכה אשר ברכו אביו ויאמר עשו בלבו יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי."

 בזאת לא תם סיפור עוולת רבקה. תחת הכאה על חטא ופיצוי הבן הדחוי, ולו למען דיכוי איבתו הצודקת, היא מרחיקה את יעקב מבית המשפחה. היא מודעת אמנם לחומרת מעשיה ולתוצאותיהם, אך במקום לכפר שמה יהבה על נטיית לב האדם לשכך זעם, לשכוח ואולי אף לסלוח – קודם כול למשפחתו היקרה. "ועתה בני שמע בקולי," היא מורה שוב לבן הכנוע לפקודותיה – "קום ברח לך אל לבן אחי חרנה, וישבת עמו ימים אחדים עד אשר תשוב חמת אחיך. עד שוב אף-אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו ושלחתי ולקחתיך משם למה אשכל גם שניכם יום אחד."

  "ושכח את אשר עשית לו." הווה אומר: אתה, יעקב, עוררת עליך את אחיך – אתה, ולא אני אמך. כך האם המסוככת ומגנה. בשם ולמען זאת היא אינה מהססת להפריד ללא כל עכבת נפש בין האב הגוסס לבין הבן שבורך בשגגה. את זאת היא עושה על ידי יצירת מלודרמה זולה. "ותאמר רבקה אל יצחק קצתי בחיי מפני בנות חת אם לקח יעקב אישה מבנות חת כאלה מבנות הארץ למה לי חיים." על כך ממהר  האב התמים להגיב במעש ובמילים – "ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו ויצווהו ויאמר לו לא תיקח אישה מבנות כנען. קום לך פדנה ארם ביתה בתואל אבי אמך וקח לך משם אישה מבנות לבן אחי אמך. ואל שדי יברך אותך ויפרך וירבך והיית לקהל עמים. וייתן לך את ברכת אברהם לך ולזרעך איתך לרשתך את ארץ מגוריך אשר נתן אלוהים לאברהם."

 רבקה אכן השיגה במלואו את שביקשה להשיג.

 אולם באיזה מחיר?! פירוק והרס המשפחה. והרי את זאת ציווה אלוהים מאברהם למנוע, ובכל מחיר שייתבע לו בגלל טבען המפוקפק של נשים. 

 

 

 

19 תגובות

  1. חנה טואג

    נוגה תופסת את התורה בצורה מאוד פשטנית ומנקודת ראות מאוד צרה
    האם זה רומן? אם כך מהי השתלשלות הענינים ובאילו נסיבות נהגתה תפיסת עולם זו
    בודאי יש לה הצדקה נרטיבית ברומן לא?
    חסר קצה חוט שיקשר לאיזה שהוא מכלול
    ויעניק לגישתה של נוגה נופך אותנטי
    יותר מנומק ויותר אישי

    • ענת לויט

      נוגה לא תופסת את התורה ולא פרשנית התורה, אלא בעלת זווית התייחסות אחת בלבד!האם היא פשטנית הוא לא? זאת יאמר/ירגיש כל אחד ואחת. הרומן בכללותו מתאר מסע ארוך ארוך אל תוך הלילה והיום של נוגה האישה המודרנית וכל השאר בבוא יומה לצאת לאור. למחברת נמצאה עילה לפרסם כאן אך ורק את הפרק הזה כאינטרפרציה בלבד – לכבוד או בגלל חג מתן תורתנו שיחול החל ממחר.

      • חנה טואג

        זה מסקרן מאוד ענת לגבי ההמשך וההקשר של כל זה לדמות ולנרטיב שלה
        מסקרן מאוד לקרוא עוד ענת

        • ענת לויט

          אסגיר רק עוד זאת שהרומן בכללותו כתוב בלשון "אחרת" כיאה לכתיבה ביומן אישי בן ימינו, אך מעובד ספרותית. וכן, מקווה שגם נימת ההומור לא נסתרת מעין הקורא/ת בעת המקרא בפרק היחיד שפורסם כפוסט. ההומור הוא עיקר העיקרים, ולו בעיני, והלוואי שנוכל לגייסו בכל דבר ועניין אנושי.

    • ענת לויט

      זה יכול חנה להתקבל כאפולוגטיקה מסוימת, אך גם זה חלק אנושי לגיטימי. אז אגלה שהפרשנות נולדה בי במחברת אי אז כשלמדתי באוניברסיטת תל אביב בחוג לספרות כללית, במסגרת הקורס המופלא שעניינו חקר הסיפור המקראי כטקסט ספרות אלמותי. הקורס הוותיק הוא בהנחית פרופ' מאיר שטרנברג. פרשנותי שעובדה כאן ברבות הימים כחלק מרומן, הוצגה בפניו, והוא דווקא העניק לה אי אז ציון גבוה במיוחד. זו העובדה האקדמית, אפולוגטית, כן, אבל גם ראיה נוספת שאולי אכן הכול הכול כשמדובר בטקסטים – הכול בעיני המתבונן, הכול יחסי, ופתוח תמיד לדיון חי.

      • חנה טואג

        נכון ובוודאי התפיסה תפורה לדמות ומתאימה לה
        רק שלי ברגע זה היתה חסרה הדמות עצמה(מיהי , מה הוליד תפיסה זו מי פגע בה שכך נראית בעיניה האישה- שרמוטה ועוד) כדי שלא אתפוס את הדברים כמסה עיונית אלא כמשהו אישי דרך הפילטר של הגיבורה

        • ענת לויט

          בינגו, חנה היקרה. נוכח מילותייך לא יכולתי אלא לחייך ולרצות להוסיף ולהסגיר גם את זאת. נוגה היא אישה אכן פגועה מאוד שמייחלת ועמלה להחלמה ולאור. וכן ממצאי בשר נפשה שיש נשים שמידת שפלותן ו"שרמוטיותן" עולה על זו של כל גבר ממוצע ומצוי. וזאת בשל היותה של האישה במהותה בעלת עולם ייצרי תוסס תבוניות רבה ושפע מניפולציות שלעתים מאפיינות אותה מעצם "נשיותה". המחברת מאמינה בהחלט מאמינה ומתנחמת שלא כל הנשים קורצו מאותם חומרים. יש תיקון ומתקנות ומנחמות וחמות ואוהבות באור ובטוב. לא כולן…

          • חנה טואג

            הנה הוספת לי ענת היקרה את הנדבך שהיה חסר לי – מעט רקע
            הייתי מוסיפה זאת כהקדמה בת מספר שורות לפרק
            זה מסביר הרבה ועוד שאלה האם זה מונולוג פנימי של הגיבורה או הרצאה שהיא נותנת כלומר חלק מאיזה שהוא שיח ?
            סליחה על תהיותי

          • ענת לויט

            "יומנה של אישה מודרנית" בנוי משלושה חלקים. הראשון כתוב כיומן אישי. השני כמעין דיאלוג בינה לבין הגיבור דוב שאותו תפגשי מחר, בסיום פרסום הפרק על התורה של נוגה, שהוא החלק השלישי.

          • ענת לויט

            הכתיבה המעין יומנאית היא סיפור המסגרת, ומעצם היותה כזו חלקה האחרון בא לאחר הופעת "התורה".

          • חנה טואג

            תודה ענת עתה התמונה יותר שלמה

          • ענת לויט

            תודה חנה על שהנעת ועודדת אותי לכל התוספות הבוקר. לפעמים יש לנו כיוצרים ובכלל שתי עיניים אך העין השלישית היא המשמעותית מכולן – את היית כזו הבוקר הזה.

          • חנה טואג

            לכבוד הוא לי, מחכה לרומן לכשיצא לאור
            יקירה
            נשמע לי מענין

  2. ס"פ על המים

    שוב אני. כך זה נראה מן הצד האחר של המראה. להלן מחזה בשלוש מערכות ושמו 'מרמה והפרת אמונים':

    מַעֲרָכָה רִאשׁוֹנָה: עֲדָשִׁים.
    כָּל אֶחָד מִן הַעֲדָשִׁים
    סֶנְטִימֶטֶר אֶחָד
    עָקֵב בְּצַד אֲגוּדָל
    כְּמוֹ בְּפוֹטוֹ-פיניש
    שֶׁל רִיצַת מֵאָה מֶטֶר –
    הִנֵּה הִגַּעְתִּי קֹדֶם.

    מַעֲרָכָה שְׁנִיָּה: מַטְעַמִּים.
    הֶכֵּרוּת קְרוֹבָה עִם הַמַּאֲכֶלֶת
    בְּגִּיל צָעִיר
    גּוֹרֶמֶת חֻלְשָׁה לנושאי הַקַרְנָיִים
    לְכָּל הַחַיִּים.

    אֶפִּילוֹג: צְעָקָה גְּדֹלָה.
    קוֹל הַאָחִים הַצוֹעֲקִים
    כָּל הַשׁוֹמְרִים אָחִיהֵם
    יִרְחֲקוּ
    וְאֵין נֶחָמָה.

    • ענת לויט

      נפלא ארז. הלוואי עלי הומור כשלך ושיא שמחתי הבוקר הזה שנוגה – אהודה או לא – מהווה לך מקור השראה. כל הכבוד לה ולך!

  3. היי ענת
    ומה אם עשו היה מקבל? זה לא הרס משפחה??"??
    באמת…
    זה נושא מטריד, אבל התנ"ך חכם בעיניי, יקוב היה צריך עזרה!
    שמחה שאת מעלה את הנושא, זה נושא שלעולם אינו ניגמר בנפש, איזה החלטות לעשות.
    להתראות טובה

    • שוב מפאת הצורך להצטמצם אצמד לעיקר בתגובתך, טובה היקרה. איזו בחירה לעשות. העליתי את בחירותיה של רבקה, ואף נוגה העזה לדון אותה לכף חובה… ואם בכך נפתח דיון, הרי שזוהי אחת מתכליות הספרות – קודם כול הסיפור המקראי המצטיין מכולם. על כל סופרי העולם לדורותיהם להתקנא בו ובמחברו בשל סגולותיו האמנותיות.

  4. "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב"
    מה לעשות, התנ"ך מאפשר לאשה, שברכתה אינה שווה לזו של איש, לעקוף את הגרגרנים והסומים בדרכים שהתודעה האנושית רואה אותן כלא מוסריות.
    האשה המוגבלת בהנעת הדברים בדרך הישר, נדמת כמשרתת כוח על אבולוציוני המבחין בראויים להמשכיות הזרע. המחיר המשפחתי נבלע בתמונה הגדולה. כוח הרסני תמיד בדרכו הפתלתלה, אך במבחן התוצאה "פרה ורבה והיה לקהל העמים".

    • חייבת לשתף אותך מגיב אלמוני באינטואציה הראשונית שעלתה בי למקרא התגובה המעניינת: משמע ערכי מוסר ופעולה על פיהם אינם נבחנים נקודתית, ומשמע אין כאלה כלל – וכוחם וקיומם נבחן רק על פי תוצאתם האחרונה בנקודת זמן רחוקה רחוקה. ואם אכן כך הוא אזי תקפה ההתיחסות לכל זמן מזמניו של האדם. יש לגיטימציה לכל החלטה ומעשה ובלבד שהתוצאה האחרונה מבורכת. הבנתי נכון?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט