בננות - בלוגים / / התורה על פי נוגה – א'
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

התורה על פי נוגה – א'

 

 

 

הכתוב מטה הוא אינטרפרטציה, חומר למחשבה ופרק מתוך רומן בכתובים "יומנה של אישה מודרנית". הפרק יובא כאן בארבעה חלקים לכבוד חג השבועות, הלוא הוא חג מתן תורה.

 

 

התורה על פי נוגה: מצא אישה מצא רע – א'

 

 

עוד משחר בריאתה התגלתה האישה כשרמוטה.* מתפתה, ובמיוחד מפתה. לא פחות מהנחש אשר פיתה אותה ללמוד להבחין בין טוב לרע. היא אמנם אכלה מפרי עץ הדעת, אבל  במקום ללמוד להבחין בין טוב לרע –  רק תאוותה צימחה בה. לא היה די בכך שחטאה, היא משכה אל חטאה את הגבר שמצלעו נוצרה להיות לו לעזר ולהפיג את בדידותו.

חוה נתגלתה כאויבתו הגדולה של אדם כמעט מן הזמן הראשון להיותה אשת חיקו. הנחש בחר לפתות אותה –  ולא את נזר הבריאה – משום שהיה הראשון לזהות עד כמה אדם הוא יציר מוגבל. דווקא ההולך על גחונו, ולא בוראו, השכיל להקדים ולחזות כי בחיר הברואים לא יעמוד בפיתוייה של מי שקל לה להתפתות למילוי תאוותיה – בעיקר אלה שנאסרו עליה איסור גמור.

 נורא יותר מחטא התאוותה של חוה היה סירובה להתוודות ולהודות באחריות לחטאה. אילו היתה מסוגלת ולו לזאת אולי ניתן היה לקוות לתיקון הנשים כולן, או לפחות מקצתן, לדורותיהן. 

בספר בראשית מתוארת אם כל חי כשהיא מגישה לאישהּ מן הפרי אשר רק בגלל ידיעת טעמו הגענו כולנו להיכן שהגענו עד ימינו אלה. לא נכתב שם כי השרמוטה פיתתה את הדביל שלה במילים אלא במעשה. היא מגישה את הפרי אל פיו, ואילו הוא נחפז לאכול בלי לתהות מה הוא אוכל והאם מותר או אסור הפרי למאכל אדם.

 משום שאדם נכשל במילוי צו האל בגלל תום או טמטום לבו, שונה השיחה שניהל איתו האל מזו שקיים עם חוה. אל אדם פונה בורא עולם כאב אל ילד מגודל – "מי הגיד לך כי עירום אתה? המן העץ אשר ציוויתיך לבלתי אכול ממנו אכלת?" – ואילו אל חוה הוא מדבר בקול נוזף ומאשים – "מה זאת עשית?"

 במקום להכות על חטא כל אשר ממנה ובה ושבגללו היטיבה לזהות את כל סגולות הפרי שעוררו אותה  להתפתות – "ותרא האישה כי טוב העץ למאכל וכי תאווה הוא לעיניים ונחמד העץ להשכיל" – מה משיבה בכירת הנשים? "הנחש השיאני ואוכל." כלומר, מטילה את הרפש על החיה אשר מטבע בריאתה נחותה לכאורה ממנה. 

 בסיום תיאור חטאה הראשון של האישה הראשונה ביקום, לא בכדי – אם כי לחינם – קובע אלוהים בקללת עונשו: "איבה אשית בינך (בין הנחש) ובין האישה, בין זרעך ובין זרעה…" לא מוזכרת חשיבות אדם באירוע המכונן אשר גזר לאנושות כולה התקיימות-נצח הרחק מגן עדן. מצוין רק זאת: ההתאוות אל החטא וההתפתות לו – ללא כוונת המכוון העליון –  המצויות באישה, יעברו אל זרעה. למען לא ישגשגו בה וישחיתו אותה ואת סביבותיה, קבע אלוהים מאבק מתמיד בינה ובין צאצאיה לדורותיהם לבין המדיח המלחשש ומכיש.  

 אולם מאז התרחשותו של החטא הקדמון הלך והתחוור הנורא מכול לכל יכול. הנחש אינו קיים כבעל חיים בלבד – חי או מת –  כי אם כבלתי נפרד מאישיותה של בעלת היצר הנפסד, כיצר מולד ממש. היא היתה כמשל וכנמשל גם יחד לגולם שקם על זה אשר יצר אותו.

 

 על כך מיטיבות ללמד ארבע האמהות העבריות. הן מתוארות בספר הספרים כנשים ברוכות אל, הגומלות על כך במעשים המפתים להרע ולהזיק – בערמומיות, ולא אחת אף בנבזיות. הן מתנהגות לעתים כחיות טורפות ומוטרפות ממש –  אישה נגד רעותה וכנגד בחירי לבן חסרי הישע, הרכרוכיים, התלויים בגחמנות אהובותיהם ובדחפי שתלטנות בלתי ניתנים לריסון.

 

* שרמוטה – זונה, פרוצה (המוני), על פי מילון ספיר.

 

 

 

 

 

15 תגובות

  1. סן פרנסיסקו על המים

    וַיֹּאמֶר, הָאָדָם: הָאִשָּׁה.

    וְאַף אֲנִי אָמַרְתִּי:
    הַיְּלָדִים
    הַכְּבִיסָה
    חֶבְרַת הַחַשְׁמַל
    הַפְּקָקִים
    זִהוּם הָאֲוִיר

    הֲרֵי אֲנִי אֶת הָעֹנֶשׁ כְּבָר קִבַּלְתִּי.

    • אגב, ארז מסן פרנסיסקו. תגובתך לנוגה היא כמעט שיר…

      • ס"פ על המים

        ענת, זו כמעט מחמאה….

        • לא כמעט … פשוט "הצטנעתי" או הצנעתי אומר. לך על זה, ארז! ומכל מקום תודה על שהיית הראשון שהגיב. אודה ולא אבוש כשאגלה כי התגובות חשובות לכותב(ת).

        • וענת לויט

          ואגב בימי המקרא לא היתה תקשורת מיידית כה מרשימה כשאוקיינוסים חוצצים בין בלוגיסטים. זאת גם אם נפש האדם לא שונתה מאז בהרבה. משהו בכל זאת השתנה. הללויה.

  2. יוסי וקסמן

    פיתית אותי, ענת. לקרוא את כל הרומן החדש שלך.

    את הרי יודעת כמה אני אוהב ונמשך אחרי כתיבתך, שהיתה לי לא פעם אחלה של בית ספר!

    ובאשר לספר הספרים, בל נשכח שהוא נכתב על ידי שוביניסטים איומים שחותכים לעצמם את הזין בשביל הגבריות עלק, מבתרים חיות מסכנות לשם הפולחן והכייף בלבד, ונלחמים על פיסות אדמה וכבוד, ואחרי שסיימו להיות רמטכ"לים או אלופים שלא הצליחו להיות רמטכ"לים מתברגים מיד לפוליטיקקה ומסדרים לנו (ובעיקר לעצמם ולביתם) את החיים.

    אז למה שאנחנו הנשים וההומואים כי נלין…

    נשיקות וחג שבועות שמח!

    • קודם כול יוסי, מילותיך שעשעו אותי חרף האמת שמאחורי השעשוע. אמת מרה שרק הומור אולי יפחית את הצער עליה. לך יש כלבים ולי יש חתולים, ושנינו אוהבי אדם אנחנו, ויחד עם זאת היצור הנבחר הזה, למיניו ולסוגיו, לא תמיד מתגלה בעליונותו על כלבים וחתולים כאחת. לכך כיוונה בעיקר נוגה, שאגב יומנה בכללותו שונה הן בסגנונו והן בתכניו מפרק זה שהובא כאן, בשמה. והעיקר חג שמח ונתראה בתערוכתך המדהימה – בזכות ולמען החיה שבתוכנו, זו הטובה והמוארת.

  3. יפה המאמץ שלך ענת ללכת לסיפור הזה מבראשית, יפה הלשון הזורמת וחכמה, אהבתי את התגובתו של יוסי וגם את תגובתך, ובשניהם יש איזה הנחת ייסוד במופלאות שהופרע מבחינתכם.
    ומה דעתכם לקבל את הסיפור בדרך שונה – כמעשה שתוכנן מראש, שעשוע ערמומי ככל שיהיה בשימוש באנושיותם שברא וידע להשתמש כדי להניע את הגלגל? וקצת להתעלם מדעתו של הסופר המופלא והאנושי לא פחות מאתנו שפעל לפי מושגים שוביניסטיים ורוחניים של זמנו ומקומו?
    🙂

    • גרא, האם אתה מכוון להכול צפוי והרשות נתונה?

      • חוץ מזה, גרא, וכאן אומר משהו בשמי ולא בשמה של נוגה – שנים אני מהרהרת בדבר שבעיני הוא מופלא – לטוב או לרע, לא משנה כרגע – האומנם נפש האדם, גבר או אישה, השתנתה מאז בראשיתה? מה דעתך? הכתוב של נוגה מכוון למתן תשובה על כך…

        • סליחה על התשובה המאוחרת.
          הכל צפוי רק לאלוהים. נדיר ביותר לחזות את העתיד ולו במעט. להנחה התאורטית ש"הכל צפוי" אין שום אחיזה במימד הזה. יש חוק הפעולה והתגובה, כמו חוק ניוטון, איך תבוא התגובה – לא ידוע, ידוע רק שהיא תבוא ותהיה בהתאם לפעולה. זה במישור האישי. במישור החברתי זה מורכב פי מליון ואפילו בודהה לא התעסק עם זה באמת. והרשות נתונה תמיד, אין חוק אנושי קדוש יותר מחופש בחירה של האדם. חוששני שרק בגלל קדושת החוק הזה לא "תמיד" היתה התערבות מגבוה במעשי זוועה של האדם.

          "האומנם נפש האדם, גבר או אישה, השתנתה מאז בראשיתה?" – נראה לי לא נכון לדבר על נפש האדם, אין נפש אדם כללי, אנחנו לא חלק מאיזה נפש אדם תאורטי. אבל אני יכול לומר בוודאות, שאם חל שינוי מהותי בנפשי בחיים אלה, בוודאי חל שינוי מהותי עוד יותר מאז הווצרותה בחיים הקודמים שלה.
          לפי המסורת של המזרח מקובל לחשוב שבמקביל להתפתחות הטכנווגית יש הדרדרות חברתית של דורות רבים מעידן הזהב עד לעידן הברזל הנוכחי, והסיבה היא הדרדרות מוסרית. אבל זה כבר סיפור אחר. זה לא אומר שנפשי-נשמתי לא התפתחה, כן התפתחה לחיוב. מצטער על אורך התגובה, צמצמתי.
          תודה ענת, השאלות חשובות לא פחות.

          • ענת לויט

            לעניין של הכול צפוי לא כדאי שניכנס במסגרת זו, ומלבד זאת דלה ידיעתי נוכח אוקיינוס הפירושים באשר לכך. אשר לנפש האדם, אודה כי לגבי ובשבילי היא כאיבר חי ממש, וכשאני בודקת אותו על פני שנים אצלי ואצל האחרים – גם בכתובים – אני מתרגשמת שהמרכיבים בנפשות כולנו זהים. היחסיות ב"כמות" של כל מרכיב משתנה, וכן התנועה באוקיינוס הזה. לא מהותו. והתורות והכתות המבקשות לדכא ולהנמיך ולצמצם – מסגירות בעצם או מלמדות או מוכיחות את עצם היותם של אותם מרכיבים שהיו ויהיו קיימים בנו, בכל אחד ואחד מאיתנו לנצח מעצם היותנו בני אדם – נזר הבריאה בערבון מוגבל. אבל יצור מרתק בהחלט.

          • יש מרכיב אחד שנעלם באופק, מרכיב אין סוף, מרכיב אלוהי, הוא שולל כל נסיון לדבר על פירוק למרכיבי ייסוד. וסוד.

          • ענת לויט

            הסוד הוא יסוד מוסד, ויחד עם זאת קשה לאישה שלא להתפתות מעת לעת להסתכן בהצצה אל מאחורי הפרגוד. או לטעות ולחשוב שזה מה שהיא מצליחה לעשות.

  4. רומן בכתובים ? יופי יופי ובהצלחה ענת

    יש כמובן שתי בריאות של האדם בבראשית אך לבריאת האשה מן הצלע היו יחסי ציבור הרבה יותר טובים 🙂
    אני תמיד בעד "זכר ונקבה בראם"

    ובענין שאלת ההשתנות של האדם לאורך הדורות – כל שינוי לטובה יתקבל בברכה:)

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט