בננות - בלוגים / / הדואט של "סונטה"
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

הדואט של "סונטה"

 

 

 

החל ממחר ידעו מדפי חנויות הספרים ברחבי הארץ חגיגה עברית שלא כל יום הם זוכים בה. כמעט מדי יום יוצאים ממחסני הוצאות הספרים עשרות ספרים חדשים, שחוזרים אליהם חפויי ראש כעבור חודשיים-גג. במחוזות הספר של עם הספר, זהו אורך חייו של כותר חדש, תינוק בן יומו, שאינו מצליח תוך הרף זמן להתרומם על שתי רגליו בגאון ולצעוד אל לב הקורא.

 השורות הבאות נועדו להניף אל על, להקדים אל ראש מחנה הספרים עולי הימים את "סונטה", ספרה החדש של חברתי לילי פרי (מחברת רב המכר "גולם במעגל"). לפני חודשים ספורים קראתי את כתב היד ונפעמתי, רותקתי, נעצבתי וצחקתי בעת המסע המפרך הריאליסטי-אלגוריסטי של סונטה ואלכסנדרה – "תלמה ולואיז" העבריות – בדיונות הטובעניות שבין בת ים לאשדוד. מאז אני נמצאת ולו פעם ביום, מדי יום, משננת לעצמי בשקט-בשקט או בקול רם את המנטרה של הספר הכובש הזה –  יאללה הלאה. כמה פשוט. כמה פיוטי. כמה פרוזאי. כמה מעודד ומדרבן לחיי כל אחד מאיתנו להיחלץ מ"המרכז החולה" – האישי-הפרטי ביותר ובה בעת החברתי-הלאומי – ללחוש או לצעוק יאללה הלאה ולהמשיך, אין ברירה אחרת, אל חוף מבטחים גם אם הוא נגלה בלב ים, באופק נראה לעין או הזוי לחלוטין.

 קראתי את "סונטה" כמעט באפס נשימה, נישאת על גלי יפי לשון הסיפר, מתמוגגת משנינותה הסרקסטית, נסחפת אל מסען המפרך של צמד נשים שבעות קרבות-חיים – מסע מעבדות לזיכרונות שואה, לנישואים כושלים ולנושים נשכניים אל חירות שלעולם אינה מובטחת אלא שהיא לא אחת בלתי נמנעת, ולו כמוצא יחיד מהידרדרות מוחלטת במדרון.

 

 

חולות הים מתרוממים ברוח העזה וגרגרים נוספים חודרים לעיני. דמעה מכל עין נופלת על לחיי. אני מצמצמת עפעפיים, מנגבת את הרטיבות בגב היד, מושכת באף וכמעט רצה למרות הרוח שחובטת בפני ומפזרת עלי חול דק של ים שמשחיר באור שמים.

הבנות צלצלו, היא מהרהרת.

כן, רצו יומולדת לאמא.

ומה אמרת?

כלום, רק שמעתי מה רצו ממני.

עכשיו גרות ביחד, בבלפור, כן?

כן, אמרתי והתיישבתי לידה כמו פעם כשהיינו שקועות בקלפים. סונטה ואני בצד אחד של השולחן בסלון, שתי הבנות ממול, אחרי מקלחת ופיז'מה. הרבה ערבים בילינו בסלון של סונטה, בדרך כלל עד תשע או עשר בלילה. כל פעם החלפנו משחק קלפים ליד השולחן, קנסטה, רמי ומלחמה.

קנסטה היה המשחק החביב מכולם על ארבעתנו. כולנו כבר הכרנו היטב את המשחק וברגעי המתח היתה סונטה השופטת המעולה שבמעולות. היא גם היתה אלופה בערבוב הקלפים קדימה ואחורה קדימה ואחורה לפני העיניים של כולנו, כמו שצריך. היתה מחלקת קלפים לכל אחת בדממת הרים ושקט היה יורד עלינו לשעתיים נורמליות, שעתיים שלרוב לא היינו נתקלות בחפצים ומתרגזות על דברים שנאמרו או לא. להפך, היינו מכונסות בצלילי מוזיקה מהרדיו של סונטה, ושותות תה בחלב כמו שהיא הרגילה אותנו. השתדלנו לשמור על שקט בתנועות, בנשימות, דיברנו בלחש רק מה שנחוץ באמת במשחקי קלפים. כל לגימת תה היתה נשמעת כמו רעש נפילת סלעים ברעידת אדמה. למדנו לקרב את הספל לפי קטעי הנשיפה בקונצרטים או לפי התופים. לא זזנו בקטעי מיתר או חליליות.

כשהיינו שומעות דפיקות חזקות בדלת של דירתי ממול, אפילו לא הרמנו ראש, בטח שלא קמנו לראות מי בא. ככל שגברו הנקישות בדלת ממול ככה הזזנו פחות ופחות את הראש, החלפנו יותר ויותר מבטים, ידענו שלא קמים לראות את המעקלים של ההוצאה לפועל, ואנשים אחרים פשוט לא באים.

 

 

 

אלמלא החובות, נראה שלא הייתי יודעת את הכוח והעוצמה שיש ברוע הזמין אצל כמה מיקירי. ככל שגדלו החובות הבנתי שמבט העיניים שלי כבד עליהם ואני כבר לא יכולתי להחזיק בתוכי את עיניהם שלהם. הייתי מובסת וחיוורת כשראיתי שאני לא יכולה יותר לחיות בלי לשקוע עוד ועוד. רק המנקה בחדר המדרגות היה מחייך אלי פשוט בלי לחטט לי בעיניים. אולי בגלל שרק המנקה לא שם לב שנותרתי חסרת כול, שאפילו הטלוויזיה מתה ואין אחרת במקומה.

אני מנסה להרגיש חרטה אבל אני מרגישה כאב בצלעות ויובש בפה. אני מרימה ראש לקחת אוויר וחצי ירח נופל וקם בין העננים שמצטופפים מעל ראשינו. אני שוב מנסה להרגיש חרטה, אבל אז מתברר שהלב ריק והמוח סתום בצבעים שבורים. אני מנסה לעבור חוויה של אשמה כבדה על כתפי, אבל אני מרגישה רק דפיקות לב חזקות וטעם של חול מלוח על הלשון, ואני יורקת על החול הנודד.

 

 

שני פרופסורים לספרות חתמו על המוגמר לפני הדפסת "סונטה" – דן מירון ויגאל שוורץ.

וכך כותב פרופ' דן מירון על גב העטיפה:

"בנוף המגובב של הספרות הישראלית העכשווית, שבו עודפים מושלכים בכל מקום –  עודפי שפה, עודפי תיאור, פרשנות עצמית מייגעת, מִחזורי מונולוגים פנימיים עד לזרא – חולף ספרה החדש של לילי פרי כמו רכבת-לילה מהירה שאינה נעצרת לרגע. משוחררת מנטל של תיאור, פסיכולוגיזם והרהורים ספרותיים, היא אצה לדרכה המיוחדת…. סונטה היא המשמיעה בסיפור את הטונים הבהירים של המוסיקה הקלאסית, לעומת הדיסוננסים והקצבים הטרופים, המודרניסטיים-לעילא,  של אלכסנדרה, ולעומת מוסיקת הפופ המתוקה המיוצגת על ידי אחיה של אלכסנדרה (הוא ואשתו – שתי נוסחאות של הקיטש), שגזל ממנה את  ירושת הוריה. לבוש כלפי חוץ במסווה סיפור של שוטרים וגנבים בנוסחה ישראלית עכשווית, "סונטה" נשען בעיקרו על מתווה מוסיקלי ברור, חסכוני, עקרוני. בה בעת הוא קרב אל סף ההפשטה המטפיזית כרומן-מחזה של האבסורד, מעין "מחכים לגודו" ישראלי, שבימת ההתרחשות שלו היא אזור החולות בדרך מבת ים לנמל אשדוד. בסיומו של הסיפור אין אנו יודעים אם אלכסנדרה תוכל להאזין לקריאתה של סונטה ולחזור אל המציאות או תוסיף ותשקע בלבירינת האבסורדי ("אי יווני" במשמעותו הקמאית). בין כה וכה מוגשות לקורא הסיפור לכל אורכו השנינוּת, החדוּת והעירוב של שפת דיבור מעורטלת וחסכונית עם שפה של חוכמה שקולה ובחונה, שהורגלנו לחפש ולמצוא בכתיבתה יוצאת הדופן של לילי פרי.

 

 

                                                          

 

 

 

29 תגובות

  1. רק רוצה להגיד דבר שנשאלת עליו: למה סונטה מתה?
    היא היתה חייבת למות. היא הבינה שזאת מדינה רעה, ומדינה רעה הורגת את אזרחיה הטובים, לא?

  2. קראתי בפוסט הזה קצת רק
    תמהתי מה זה סונט
    או מה זה סונטה
    האם זה סונט באמת? זה נראה פרוזה שירית ללסביות משכילות שמוצאות מוצא לחייהן יחד במשחקי קלפים ובהמצאת משחקי מלים מחוכמות כמו "יללאה הללאה".. ועוד.
    האם אני טועה?

    • טעות מוחלטת. בקרוב התשובה המלאה והמנומקת. אנא עקבי מגי במהלך היום.

    • יקירתי, צריך לקרוא – אין מקום לניחושים

    • סוס מונגולי

      "האם אני טועה?"
      כן ולא,מג.
      כיוון שלילי מסרבת בתוקף לפרשן את עצמה, בא לי לענות לך. אפשר להגיד שאני קורא מורכב. קראתי את הספר גם בגרסה הראשונית וגם בגרסה הסופית לפני הפרסום. פורמלית, סונטה הוא מבנה מוזיקלי ידוע, כמו סימפוניה, קונצרט,etc. אפילו הצעתי ללילי לקרוא
      לספר "רפסודיה ישראלית".
      את/אתה צודק שזו פרוזה שירית, אבל גם עם קצב מוזיקלי מטורף, כמו ברפסודיות של Listz או Brahms .
      בקשר ללסביות, את/אתה ועוד איך לא בכיוון.

      • קורא מורכב יקר,
        כה שמחתי על תגובתך וכה הערכתי שבמקום שבו אין לי סבלנות – היית אתה –
        בראוו
        ומשהו לחג בשביל מג : סונטה הוא שם של רומן חדש והוא על שם הדמות שאהבתי במיוחד ברומן הזה. סונטה ברומן היא גברת בת שבעים ואטרבע שעשתה קילומטראז' גדול בחיים האלה ולטעמי יש לה כמה תובנות שהצדיקו את שמה על הכריכה

  3. תיקון קל: הספר כבר נמצא בחנויות והצליח
    לרתק אותי באופן לא אופייני לי.
    למרות שאינו מוגדר כספר מתח, מסוגל הסיפור הקולח והמדהים הזה ל"הכריח" את הקורא להישאר עימו עד סופו.

    מומלץ מאד.

    • קורא פשוט,
      אני מודה לך מאוד.
      אני מקווה לסיים את הרומן הבא בעוד שנתיים וחצי בערך

      • איפה אמיתי? הלך בדרך כל בשר?
        אין יותר אמצע,רק קצוות?

      • העטיפה נוגעת ללב
        בימים הקרובים אשתף בחוויות

        • אשמח מאוד מאוד. לו יהי!

        • נוגע זה נכון וטוב
          אבל תיזהרי, יש לו כוח לשבור את הלב

        • לרומן הזה צריך לב חזק. לב חלש ייפול

          • לא ייפול, יישאר במקום עד הסוף ואפילו חודש אחרי

          • ציטוט מתוך הרומן "סונטה":
            קומי סונטה, אני מבקשת,
            אפשר לסיים נישואים, אי אפשר לסיים גירושים, וצריך להכיר במצב ולא לריב כמו החתולים, קומי סונטה.

          • אהבתי את הציטוט הזה במיוחד והצטערתי עליו מאוד על שום שאהבתי אותו במיוחד. כי הוא פשוט מדויק. כשיש ילדים משותפים לעולם אי אפשר להיםרד מאביהם. הקושי העצום הוא ליצור יחסים נטולי איבה – למען הילדים קודם כול, ובזכות זאת, כפרס תנחומים – גם למעננו האוהבים והנעימים לשעבר.

          • מה דעתך ענת?
            ציטוט מחויך מתוך "סונטה":
            "גרגירים ננעצים בעיני אבל אני שותקת, אולי סונטה מרגישה ממש טוב ואין טעם להתפנק על חוסר נוחות. ובכל מקרה, התבדחתי בתוכי, גם כשמאושרים מאוד הרי נהוג לשתוק."

          • רומן מדהים בעוצמתו

          • עורי נעשה באחת חידודין חידודין למקרא בשורתך!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט