בננות - בלוגים / / טיהור ברוח חתולית
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

טיהור ברוח חתולית

 

על סיפור האהבה שלי עם חתולים אתם כבר יודעים. ולא, הוא לא בא לי מבטן אמי ואף לא בירושה מאבי. זרעיו נטעו בי עם בקשת בנותי שאביא הביתה איזשהו בעל חיים במקום אביהן הציפור שפרח מהקן. כולי תקווה שאוכל יום אחד לכתוב על מסע האהבה הנפלא הזה ספר שלם – בלי יומרות ספרותיות, ברוח כתיבת הפוסטים שלי – ככה מלב אל לב. כמו חתולה!

ובינתיים אני גם מוצאת נחיצות לשתף מעת לעת בחוויות שיעורי המיוחדים, כשמורי הם החתולים. כך גם אני מתאמנת בכתיבה תמה-תמימה.
בכל שנותי עם חתולי (עדיין לבי לא נפתח לכל החתולים באשר הם, כמו לגבי בני האדם…) מעודי לא קראתי ולו ספר או מאמר אחד על הזן הפלאי הזה. באתי אליהם בורה לחלוטין וכל ממצאי מהם ובהם. כל חושי נפתחים אליהם, והרגעים הכי מאושרים-מעשירים פוקדים אותי כשאני מגלה שקלטתי מהם ורק מהם את המסר 
תאמינו לי שכיום פענוח האניגמה האישיותית של החתול מרתקת אותי הרבה יותר מהאניגמה האישיותית של הולכי על שתיים (כולל או קודם כול את אישיותי שלי).

אז הנה אשתף בשיעור אחד מיני רבים: זוכרים את הפוסט שבו שיתפתי באבל שפקד אותי לפני כמה שבועות עם מותה של חתולת הרחוב הקשישה שהפכה את סף ביתי למושב זקנים, ואיך מישלי חתולתי-אהובתי ליוותה אותה בדרכה האחרונה?!

והרי לעיניכם ההמשך. בימים שבאו לאחר מכן מישלי לא חזרה לישון על יד דלת דירתי. מטבעי כשאני אוהבת אני קצת רכושנית, וקצת הציקה לי נוכחותה-נפקדותה של מישלי ליד הדלת.

בוקר אחד היתה לי מין אינטואיציה שאולי הדבר קשור בנוכחותה החיה של החתולה שהלכה לעולמה. במילים פשוטות, החלטתי לנסות לבצע טקס "טיהור המת". או ליתר דיוק, טהרת מקום משכן החתולות לפני מותה של הישישה. קודם כול זרקתי את קופסת הקרטון שבה נהגו השתיים לישון, כולל המגבת שנפרשה בתוכה לנוחותן. וחיכיתי.

אי פעם נהגה מישלי להסתפק רק בשטיחון לניגוב הנעליים. עתה היא לא חזרה אליו. אוקיי, אמרתי לעצמי. מישלי כנראה הפנימה את ההשתדרגות ואינה מוכנה לחזור לתנאי העבר. טלפון בהול למכולת השכונתית ותוך זמן קצר הביא שלמה ידידי הנאמן מהמכולת קופסת קרטון גדולה חדשה. הנחתי אותה באותו מקום שבו היה בית משכנן של שתי החתולות, ובתוכה פרשתי מגבת חדשה.

 והתוצאה? לא קשה לנחש, אם כי אני מאוד התרגשתי לחזות בה.

מישלי שהגיעה לסף ביתי דקות ספורות לאחר הקמת המעון החדש זינקה לתוכו בחדווה וחידשה ימיה איתי כמימים ימימה.

מסקנה: אולי מוצאנו אינו דווקא מהקוף. פיזית אולי כן, אבל נפשית אולי איננו כי אם חתולים במגפי אדם, והאמת –  קצת פחות מפותחים מהם. הם אינם זקוקים לדת שמכתיבה טקסים ופולחנים ולעוד שאר המצאות תבוניות משוכללות לניתוב הרגש אל מקומו הטהור. הם פשוט מבטאים את תשע הנשמות שלהם באמצעות ארבע רגליהם! ולאו דווקא ברקיעה רעשנית.

יום נעים

 

 

 

16 תגובות

  1. רות בלומרט

    מרגש בהחלט, אף כי אין לי קשר לחתולים.
    רות

    • ענת לויט

      את קהל היעד של ספרי הבא! למה? כי אין לך קשר לחתולים. גם לי לא היה. עיקרו של הספר הבא יהיה – אנושיות במיטבה אליבא דה חתול

  2. שמעון מרמלשטיין

    אתמול נפלה קיקה מהחלון בקומה שלישית (שתי קומות מעלי) ראיתי מישהו שוכב בין השיחים. חשבתי שהוא התאבד. (למרות שלא שמעתי רעש של נפילה) בסוף מסתבר שהוא מרגיע את קיקה. כי היא הייתה בהיסטריה. היא אף פעם לא הייתה בחוץ. חתולת בית.

    ואמרתי לעצמי. איזה מזל. איזה מזל. שדחיתי את רן הגנן ביום אחד. אחרת היא הייתה נחבטת על הקרקע. השיחים בלמו אותה.

    קיקה היא החתולה הכי משונה ומקסימה שפגשתי בחיי (ואני גדלתי עם חתולים וכלבים מגיל אפס) כשהיא רואה מישהו זר נכנס לבית (למשל כשאני בא לגבות את דמי הועד) היא מתחילה לענטז. אין לי מילה אחרת. ממש כמו בחורה שרוצה למשוך תשומת לב. ואז גם העיניים שלה לא ממוקדות. ממש כמו אחת שמאוהבת. בעצמה. ואולי בכל העולם.

    היא דרך אגב ניסתה לתפוס ציפור שעמדה על החלון. הצפור עפה וקיקה עפה אחריה. ובדרך למטה למדה להכיר את העולם החיצוני שהתעלמה ממנו עד כה.

    לא חלפו 24 שעות ומול הבניין מופיעים 3 ניידות, 2 אמבולנסים, כיבוי אש (ומכונית זבל שתפסה טרמפ על המהומה) בקיצור למעלה מתרייסר אנשי הצלה מכל סוג. (היום. אחרי הבנק בבאר שבע, לא לוקחים שום סיכון … ולא משנה שבחלקים אחרים של העיר גנבים חוגגים) ואישה אחת מעולפת כי הבן שלה התכשיט, אמר שהוא לקח כדורים והולך לגמור את עצמו. הם ניסו לפרוץ לדירה. בסוף הם הצליחו. הדירה הייתה ריקה . הם התחילו לחפש בסביבה , בגג, בחצר, כאילו היו לו כנפיים כמו מוישה יואל סלומון.
    לקחתי את השוטרת שהייתה שם. נמוכה וצעירה. אמרתי לה. הוא לא התאבד. איך אני יודע? שאלתי את עצמי לפני שתשאל אותי. כי המכונית שלו הרנו האפורה, עם כנף אחת דפוקה. איננה. נו. אז הוא חונה במקום אחר. ניסתה השוטרת.
    לא. אמרתי לה. הוא אובססיבי כמו החתולה (היא לא הבינה איך החתולה – קיקה – נדחפה לכאן). הוא חונה רק במקום אחד. ואם מישהו יחנה שם, הוא יצמד אליו.
    וזהו הסתכלתי ברחוב לי ליתר בטחון. הבחור נסע. לקח כדורים או לא. פה לא תמצאו אותו.
    התפזרה המהומה. וכמו בשיר. עכשיו המהומה (או המלחמה) נמצאת במקום אחר….
    מלחמה שאף פעם לא די לה, עכשיו במקום אחר. ולסיום עברה מכונית הזבל ופיזרה את הריח שלה ממקום אחד למקום אחר. נשמתי אוויר.
    אחחח…. איזה בוקר נפלא. מרגש. בינתיים בשכונה אנחנו בלי אבידות.
    רק מהומה כמו בסרט איטלקי. של פעם.

  3. שמעון מרמלשטיין

    שבע או תשע נשמות לחתול?

    אהבתי בסיפור (כלומר גם בחיים) איך בנותייך ממלאות את החלל של הנפקד.

    חתול זה קלאסה. כלב מזיע בשביל להגיע לאדישות של החתול.

    • ענת לויט

      דבר דבור על אופניו.
      א. ערערתי את מינימום ידיעתי המשכלת. אז בדקתי ואכן – תשע נשמות. התבלבלת בין מניין שנות חיי כלב (ואולי אף חתול) כשהספירה היא שבע שנות חיה הן כשנת אדם. והנה מצאתי ספר שבא לי לקרוא: "תשע הנשמות של החתול" שראה אור במחברות לספרות. וכבר הזמנתי אותו. גם אתה מוזמן כהמשך ל"גברים בשמש"…
      ב. אתה עדיין שבוי בכמה מיתוסים לא מפותחים באשר לחתול המפותח. הוא אינו אדיש כלל! הוא פשוט מופנם ושומר על עצמו (כמוך?).
      ג. אשר לקיקה הצנחנית, באמת מזל שלא בא הגנן. יש מיתוס שחתול צנחן קם על רגליו ללא פגע. כמעט כל חתולי עברו טקס חניכה. הם צנחו מהקומה הרביעית ו… כן, נשארו איתי אבל לזמן מה עם רגל שבורה.
      ד. בנותי ביקשו כלב מזיע. אך באמת ימים מועטים לאחר שליידי המזיעה קפצה עליהן בוקר ולילה הן אמרו – לא עוד. קני לנו חתולה… וכל השאר היסטוריה וספר עתידי…

  4. הוי, את בטח מכירה את זה, אבל לא יכולתי להתאפק מלשלוח לך את המתנה הזאת:

    http://www.simonscat.com/Films/The-Box/

    • ענת לויט

      תודה רבה רבה על הלינק שהענקת לי במתנה. לא הכרתי אותו וחבל שהוא יישאר רק כלינק! נפלא. ומתאים בול. אגב, לקופסת הקרטון של מישלי אני קוראת "הבית של יעלי"

  5. ריקי דסקל

    הי ענת
    תמיד מפתיעים ומרגשים גילויי הרגש של החיות ואת מתארת אותם כל כך באהבה !

    • ענת לויט

      אכן גילויי הרגש של החיות מפתיעים ומרגשים. עדיין לא התרגלתי כי אף אני עדיין לא השתחררתי מהיומרה האנושית שהאדם הוא היצור הכי משוכלל בעולם! אשר לאהבתי המבוטאת בתיאורי – אני שמחה ביותר שהיא אכן עוברת בכתיבתי. כי זו תכליתה! יש שני סוגי בריאה שאינם מפריעים/פוגמים/מקלקלים את ניקיון מתנת רגשות האהבה שבי – מתי ולהבדיל בעלי החיים שאיתי וסביבי.

  6. חנה טואג

    חתולים במגפי אדם ,ומגפים הם מגפיים הם מגפיים
    מרגשת רגישותך ליצורים הפרוותיים הענוגים והמפונקים האלה
    לו רק תגדל חמלתנו גם לזן ההולך על שניים (לא לא קופים)
    יפה פוסטך

    • ענת לויט

      אני נזעקת בשם החתולים!!!!!! הנה עד מיתוס!!! מה פתאום מפונקים? בני אדם הם מפונקים וכדרכם עשו השלכה על חסרי יכולת להגן ולהתגונן. אז הנה חתולים אני כאן לומר את דברכם: לא מפונקים הנכם – עובדה, רובכם שורדים חיים שלמים כהומלסים! אתם פשוט בודהיסטים מלידה. מה רע?!

      • את יודעת ענתי שקראתי איפהשהו שהמיאו שלהם הוא קול שהם סיגלו כדי לעשות חיינדעלאך לבני אדם ,שבינם לבין עצמם הם לא משמעים שום מיאו הן חיות אופורטוניסטיות שורדניות כך קראתי באותו המאמר .אני אישית אוהבת כלבים
        אבל נוגעת ללב נאמנותך ואהבתך להם זה מרגש אותי מאוד ונושא מקסים לכתיבה
        בדרך לחתולים מאוד ריגש אותי כרומן

      • את יודעת ענתי שקראתי איפהשהו שהמיאו שלהם הוא קול שהם סיגלו כדי לעשות חיינדעלאך לבני אדם ,שבינם לבין עצמם הם לא משמעים שום מיאו הן חיות אופורטוניסטיות שורדניות כך קראתי באותו המאמר .אני אישית אוהבת כלבים
        אבל נוגעת ללב נאמנותך ואהבתך להם זה מרגש אותי מאוד ונושא מקסים לכתיבה
        בדרך לחתולים מאוד ריגש אותי כרומן

        • יש לי חמישה חתולים בבית. אילו הם היו עושים מיאו הייתי משתגעת. וזה לא בגלל שהם אופורטוניסטים הם שתקניים מטבעם, אלא כי א: סופסוף יש מי שמרגיש אותי ואת צרכי על באמת. ב. יש להם הכול עוד לפני שהם מבקשים. דממה מוחלטת כאן. ושוב, לא באתי עם האהבה אליהם האהבה פשוט באה אלי באופן בלתי צפוי בהחלט.

          • ענת יקרה יש לך יריעת כתיבה נרחבת להתמודד עם כל הדעות הקדומות לגבי החתול אהבתך אליהם תעניק לספר נופך מיוחד

          • אגלה לך משהו, אהבתם הבלתי מסויגת וללא תנאי כלפי היא שתאיר עלי ועל הספר… שבת שלום וטוהר לקראת שבוע חדש

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט