בננות - בלוגים / / מה בין מוזיאון רודן לנס הווירטואליה לכל יוצר
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מה בין מוזיאון רודן לנס הווירטואליה לכל יוצר

 

 

הנה מה שעושה חברות וירטואלית למשוררת. עד הצטרפותי לעולם הווירטואלי, ומשום שאני ממעטת להופיע עם שירתי בפני קהל חי, לא מעט סבלתי מתחושה שאני "מדברת" לעולם/אולם ריק על אף חמשת ספרי השירה שפרסמתי עד כה ובמשך שלושים שנים בדיוק.

מאז חברותי באולם הווירטואלי – עם הצטרפותי למטע הזה ואחר כך לפייסבוק – אני חווה מגע בלתי אמצעי – חיוני לכל יוצר – עם קוראי.

 
הבוקר, למשל, קיבלתי שורות מרגשות ביותר של חברתי הווירטואלית בינתיים אסתר שרפברג שעם כריתת ברית החברות שימחה אותי בידיעה שכבר שנים היא קוראת את שירי – ואני לא ידעתי. קיבלתי אישור מאסתר לפרסם את מה שכתבה לי, כי בלי קשר אלי מילותיה כה יפות על איך היא בוחרת ספר שהוא כידוע עולם שלם הנכתב ב"הבל פה" –  כשם שהאל בכבודו ברא את עולמנו – ועל הכמיהה הכה אנושית לשתף בחוויות, ועל אהבתנו המשותפת לפריז בכלל ולמוזיאון רודן בפרט.

הנה מילותיה:


לענת לויט, איך התוודעתי אליך.
לפני 30 שנה, הייתי בטיול עם ידיד בפריס. באחד הימים הגענו למוזיאון רודן.
משהו אז בתוכי כל כך נפעם, כל כך התרגש. ולא ידעתי מהו. ולא היה עם מי לחלוק.
כבר לא ראיתי יותר דבר, ולא זכרתי איפה הייתי לפניו, אלא את הביקור ההוא.
כאשר ידידים נסעו לפריס, השבעתי אותם על חובת ביקור במוזיאון. וכשחזרו התברר שאף אחד לא ביקר. התאכזבתי, לו ידעו מה הם החמיצו.
סיב חזק ושקוף נמתח ממני, כמו קנוקנת. תחושת הניכור והבדידות הנצחית התעצמו כל פעם מחדש.
זמן קצר לאחר מכן, בביקור בחנות ספרים נתקלתי בספרון שלך.
יש לי איזה סדר יום לגבי ספרים. למעשה הספר בוחר אותי, ואני בנגיעה רכה מתמסרת. קוראת את הדף האחורי ואת הראשון, מי כתב, מי ערך, מי תירגם, באיזו הוצאה, ומי צייר את הכריכה, זה הקדמה כמו טבילה לקראת הכניסה לקודש הקודשים.
ואז פותחת באקראי, כדי לחוש את המיגנוט, והשיר שלך על הביקור במוזיאון רודן מכה בי.


התיישבתי. הרגשתי שהקנוקנת שבתוכי מצאה נקודת אחיזה. 
איפה שהוא, בקצה העולם יש מישהי שחולקת איתי חוויה משותפת. 

ועכשיו אין מנוס מלהביא את שורות "מוזיאון רודן" שלי מאז:

 

אֵיזוֹ אַהֲבָה קְפוּאָה בַּפְּסָלִים הָאֵלֶּה, בָּאֶבֶן

הַזּוֹ, מְסֻתֶּתֶת עָמֹק בְּאֶבֶן קָשָׁה בְּיָד רַכָּה

שֶׁל אָמָּן. אֶפְשָׁר וּמֵעוֹלָם לֹא יָדַע אַהֲבָה

כָּזוֹ שֶׁיָּדְעָה תַּחַת יָדוֹ, שֶׁיָּדְעוּ

הַחֲבוּקִים בְּתוֹכָהּ וּמִכּוֹחָהּ עַד כְּלוֹת.

אֲפִלּוּ שֶׁכּוֹחוֹ נָדַם מִזְּמַן, לְעוֹלָם יִוָּתֵר בָּהּ

בִּשְׁלֵמוּתוֹ.

 


מתוך "בית של געגועים", ספרית פועלים, 1987

למען זאת שאל י.ל. גורדון את שאלת השאלות של כל יוצר –  "למי אני עמל". 

שבוע נימוח לכולם ברוח הפסל הזה שהיווה לי אי-אז השראה – וכאז כן היום.

 http://www.google.co.il/imgres?

 

 

15 תגובות

  1. ריקי דסקל

    סיפור מקסים ביותר
    למי אני עמל ? התשובה בגוף הפוסט

    והנשיקה של רודן מזכירה לי ספר נשכח ויפה ביותר של מרים שווץ : "קורות חוה גוטליב", הוצ' עם עובד
    שהסעיר את דמיוני אי אז ועל כריכתו הופיע גם פסל של רודן "הנשיקה" אבל אחרת אני חושבת

    • יש לרודן סדרת פסלי אהבה. עם או בלי נשיקה, יש משהו מעורר רגש וכמיהה עזה לאהבה באותה סדרה. ובכלל המוזיאון הקטן והצנוע הזה מדהים.

      • שמעון מרמלשטיין

        עוד חודשיים אני בפריס.
        אני מבטיח לנשק את הפסל של רוזן … נשיקה צרפתית כמובן … ברומא התנהג כרומאי.

        • שמעון מרמלשטיין

          רודן. רודן כמובן.

          • חיה אסתר

            ענתי יקרה
            נוגע בנשמה. אכן חברת נפש רכשת לך, גם אצלי "הספר בוחר אותי", ויש לי כתובים רבים על רודן . ועל פסליו המופלאים, אבל יחסו אל קמילה אהובתו שהייתה מוכשרת אולי יותר ממנו, ולבסוף אושפזה בבבית משוגעים, ושם גם מצאה את מותה מאפיל על הלובן הבוהק של פסליו.
            ובעקבות מה שכתבת, אולי בסוף אשתכנע להצטרף לפייסבוק. חיבוק ענק חיה אסתר

          • חיה אסתר

            ולשמעון, מעניין איך נחווית נשיקה צרפתית בשיש הלבן הבוהק, שמחה להכיר ומזמינה אותךלבקר בבלוג שלי בבננות. חיה אסתר

          • שמעון מרמלשטיין

            נשיקה לאבן. מה הבעיה?
            מי מאיתנו לא נישק, הניח יד, או ראש על אבן אופקית שמישהו נח מתחת. לתמיד.

            אני מבטיח לבוא ולבקר אותך … באתר.

          • מסכימה איתך – אם כי לא בהכרח אנחנו בעמדת הרוב – שהעשרת התרבות האנושית הודות לכישרון אמנותי או כל כישרון שהוא מתעמעמת נוכח פגימות שאר תכונות אנוש. ואני חברתך הראשונה בפייסבוק. תרווי שם נחת – ואפשר בהחלט להיות ביגמיסטית – גם בננות וגם פייסבוק.

          • רודן ורוזן לפעמים אותו הדבר. ונשיקה צרפתית לאבן נראה לי הכי פחות "מסוכן".

          • שמעון מרמלשטיין

            רוזן הוא מישהו עם דם כחול
            איזה בן אדם מעברת את השם שלו לרוזן
            מרושנשטיין, רוזנשטוק, רוזנברג ועוד ועוד)
            רודן הוא מישהו עם דם אדום שמתי שהוא משעמום, עובר להשתמש בפה או בידיים
            במקום להסביר יפה. יפה. מאיפה הדם על הידיים (שלו) הדם – אגב – תמיד שייך למישהו אחר. (במיוחד אם אתה תורם דם)
            יש גם דם סמוי. שזה כמו נוסע סמוי שלא משתמש בתא מטען (כראוי)
            כמה פשעי מלחמה נעשו בדרך אגב. כמה
            ג'וקים הושמדו במגב? (ואין פוצה פה.)
            תזכרו מתי הכריזו על ג'וק כחיה בסכנת הכחדה. לעולם לא. הג'וק הוא החיה הכי עתיקה בעולם. 300 מיליון שנה (בלי שבתות)
            כחול זה מכבי. אדום זה הפועל
            עדיף לקלל אחד את השני עם פה סגור.
            ואם זה לא מספיק. אפשר לתלוש שיערות.

            משעמום או העדר אמצעים
            אנשים מנשקים פסלים
            יש בזה יתרונות:
            הפסל לא שואל שאלות
            אין לו השגות או טענות
            כמו: כמה זמן כבר לא נסענו
            לחו"ל
            מספיק. השתגעת. יש אנשים בכיכר …
            אי אפשר עכשיו. להתנשק. עוד לא צחצחתי שיניים, נעליים, אבזמים ואת הלזבזת של מיכלית נפט. (את המילה לזבזת גרדתי מ"קו הצל" של קונארד. איזה קברניט מוכשר עיברת מושגים ימיים)
            החסרונות : חם בקייץ. קר אימים בחורף
            אלא אם אתה נוסע מתמיד לחצי הכדור האחר.

            (מתוך המדריך לנימוסים והליכות בחושך)

          • ענת לויט

            המדריך לנימוסים והליכות בחושך – זהו שם נפלא לספר!

  2. אביחי קמחי

    יופי של דברים (נכונים להפליא) ויופי של שיר לא פחות מהפסל

    • ענת לויט

      דבריה של אסתר אכן נכונים להפליא והעיקר מנוסחים כמעט כשירה. באשר לשיר שלי… חיפשתי אותו בספרי המאוחר "עירומה על גב סוס במונגוליה" ומצאתי מה נותר ממנו לאחר עריכת עורכת הספר – ועכשיו כשאני משווה את הגרסה הראשונה שנכתבה בהיותי בת 24 ואת הגרסה המצונזרת למדתי שיעור: לא לתת כוח מוחלט בידי אף עורך. (אגב, כעורכת של אחרים אני תמיד אומרת לנערכי – "אני לא אלוהים":)

  3. קל להתחבר אל הרבה אלמנטים שהעלית כאן.
    הספר בוחר בי. גם הפסל, גם התמונה במוזיאון.
    והאהבה שקפאה, מזכירה לי כל כך יצירות אומנות שבהן קפאה תנועה, ולבסוף שאלתו האולימטיבית של יל"ג.
    תודה על פוסט משובח.

    • א. אני חייבת לומר את האמת והיא שאלמלא מכתבה של אסתר היה בעיני מעין יצירה לעצמה – ובלי קשר אלי כטריגר – לא הייתי מבקשת את רשותה לפרסמו. ב. באשר ליל"ג – יש יוצרים שידעו כך בפשטות לנסח את השאלות המהותיות התקפות לדורות. ג. תודה על דברייך המשתפים/משותפים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט