בננות - בלוגים / / מהי אהבה קמאית "גדולה מהחיים"
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מהי אהבה קמאית "גדולה מהחיים"

 

 

 

 

השבוע שלי נפתח ברשימתה הנפלאה של לי עברון-ועקנין על "יומנה של אישה מודרנית". וכשאני אומרת נפלאה, אין זה מבחינתי קשור להרעפת מחמאות לכותבת הספר כי אם להנאה שנולדת מדיאלוג בין עולם היוצר לעולם הקורא.

אחר כך מצאתי את עצמי "חוגגת" את פרישתי מהמטע משום שאין מה לעשות מאז היוולדי קשה לי מאוד להתמודד עם אנרגיות שליליות, בעיקר כשאין להן הצדקה ועל אחת כמה וכמה בימים אלה שבהם אני אמורה (כך בעיני) לחתור לעיקר – להיות שקטה ונינוחה בדלת אמותי.

אחר כך באו עוד יומיים, שבמהלכם קיבלתי מכתבים מכמה עמיתים בננות ובננים שהפצירו בי להישאר כאן. אחד מהמכתבים פורסם פומבית. מכתבה של חוה זמירי שריגש אותי.

 כיוון שגם ליוצר יש לגיטימציה לומר את דברו על יצירתו, ודברו לא אחת ניבט אליו דרך בבואת קוראיו, אני מוצאת לנכון לשוב אל המטע על גב שני שירים ענקיים. ואותם אני מקדישה לך, חוה, להאיר משהו מתורת האהבה של נוגה גיבורת "יומנה של אישה מודרנית".

 גם היא, כמוני, ידעה אהבות רבות. לדעת אהבה זה מבחינת שתינו – נוגה ואני – מסע שעיקרו לימוד האני באופן העמוק והעוצמתי ביותר. הפרולוג ב"יומנה" מסתיים במוטו של חיי עד כה – האוהב הוא גיבור קודם כול ואולי רק בעיני עצמו. וכן, יש כל מיני "סוגי" אהבות. ולפעמים מה שנדמה כאהבה "חבוטה" היא לא פחות ולא יותר מאשר האהבה הגדולה של חייך.

 שני השירים שיובאו כאן נשלחו אלי מחברתי אוסנת בוקופצר, שגם לה חלק ונחלה במטע הזה.

 קיבלתי ממנה מכתב פרטי ואושר לי להביאו כלשונו (תוך סינון עצמי של המחמאות):

 קניתי. קראתי. התרגשתי… הקריאה התכתבה בתוכי כל הזמן עם "וידוי" של אלכסנדר פן ו"זמר שלוש התשובות" של נתן אלתרמן. כך שהצטרף גם פס קול 🙂 ויכולתי לראות, להרגיש ולהכיל בכל מילה משמעותה של אהבה קמאית מהי.

 

אז גם אני שבתי לשמוע את שני השירים האדירים הללו שנכתבו דווקא על ידי משוררים גברים, בני דור אחד, שהיטיבו לדעת נפשה של אישה גיבורה אולי יותר מכל אישה עתיקה ומודרנית גם יחד.

האזנתי שוב ומחדש לשני השירים המצורפים כאן כמתת שיבה וכנרות בחנוכייה, והצטמררתי.

 

נ.ב. עדות יד ראשונה: אשתו של אלתרמן, השחקנית רחל מרכוס, הייתה ידידתי לפני שנים רבות על אף פער הגילים שהיה בינינו. יום אחד היא ביקשה שאסיע אותה לבית הקברות, לקבר בעלה המשורר הדגול שבחייו הפרטיים ידע לפחות עוד אישה אחת מלבדה. סביר להניח כי "זמר שלוש התשובות" נכתב על ידי המשורר בהשראת קיומן של שתי הנשים בין יצועיו. שנים אחרי מותו המשיכה האישה החוקית האוהבת הגדולה, רחל מרכוס, לפקוד את קבר בעלה המשורר שגרם לה לא מעט כאב וסבל. ובאותו מפגש שלנו על קברו היא אפילו המשיכה להיות קנאית לו ולכבודו – רק שבאותה פעם היה זה מול אלכסנדר פן הקבור לצדו. קרובי משפחתו של פן – כך טענה אז בזעם הגיבורה  מרכוס – העבירו את כד הפרחים שהיא הניחה בביקורה הקודם אצל קבר בעלה לקברו של המשורר הרומנטיקן השכן. שני משוררים גדולים שהיטיבו לחוות אהבה גדולה  מהחיים, אהבת אישה, ולתת לה ביטוי נצח.  

 ונ.ב. שני: כשהאזנתי לאילנה רובינא, בתו של אלכסנדר פן, השרה את שירו של אביה, ייחלתי שגם בנותי שלי יקראו-ישירו-יבינו כמוה ביום מן הימים את כתבי תורת האהבה של אִמן.

 
 
http://www.youtube.com/watch?v=BUD_2ERtSzI

http://www.youtube.com/watch?v=KBqAgq51I4A

 

 

 

 

12 תגובות

  1. "אם יהיה זה שנית, אל יהיה זה אחרת".
    כן, אלה המילים המתאימות במדויק לאהבתם של נוגה ודוב. שיחזור שוב, בדיוק ככה. ולא משנה כמה זה אבסורדי. עובדה שאת מתחברת לשיר הזה. אל יהיה זה אחרת, בהחלט.

    • ענתי,

      אני שמחה שחזרת בך. פשוט הוכיתי בכזה הלם, כאשר רצית לפרוש, שמיד באופן אוטומטי כתבתי לך. וכל מילה שכתבתי היא מילה בסלע.
      פחדתי שתמחקי, אז כתבתי אותו הדבר גם אצל לי.

      זמר שלוש התשובות הוא באמת כל כך מתאים למה שחשת ואת חשה.
      ואגב, יש עוד אישה גדולה מן החיים שנאלצה לחלק את אהבתה אל בעלה דוד שחר, שנחשב לסופר מאוד איכותי, קבל הרבה פרסים בצרפת בעיקר.
      שולה שחר שהיא פרופסור להיסטוריה ובטח את מכירה גם אותה (במקרה למדתי אצלה) חלקה אהבה עם אישה אחרת בהשלמה עד גיל מאוחר.

      לימים, פגשתי אותה עם אורציון והיא היתה אישה מאוד עצובה, ושאלתי אותו למה היא כל כך עצובה, והוא ענה את הסיפור שהבאתי. מסתבר שאהבה של אישה יכולה להיות בלתי מתפשרת לחלוטין.
      אני, ענת קצת אחרת, אולי אני נסגרתי, לא יודעת. סגרתי את מנעול הלב.

      יופי, אז אני שמחה שאת כאן. ואני יודעת שמאוד אוהבים את הפוסטים שלך. ואוהבים להגיב ולבקר אצלך. תשמרי על עצמך ובאמת המון שלווה והרבה נחת.

      אני קצת עייפה והולכת לישון.

      היי בטוב,
      וחיבוק
      חוה

      • תדעי חוה שאת ואני לא רחוקות בכלל זו מזו בתפיסת האהבה הראויה. מאז עמדתי על דעתי ועל צורכי נפשי ידעתי היטב מהי אהבה ראויה. היא בדיוק מה שאת מכוונת אליו. היא ההפך הגמור מאהבה חבוטה, כהגדרתך. או בלשוני – אהבה שבה האהוב חובט בנשמת אהובתו (או להפך). אלא מה, ההבדל ביני לבינך יסודו בתפיסת חיינו. בגיל די מאוחר אירע לי נס ההארה. קלטתי כבמכת ברק שאני במסע להכרת עצמי ואהבת עצמי. במישור החוויתי – לא התבוני. ומאותו מעמד ניסי יכולתי לקלוט בכל חושי הפתוחים כי אותם אנשים שנשלחו אלי ל"אהבה", לא בהכרח אבל גם לא בכדי לא היו ויהיו מלאכי חסד. רובם ככולם היו עד כה "מלאכי חבלה", ואפילו אכזריים ביותר. במישור החוויה הארצי הם האחרונים שיהיו ראויים להסתופף תחת המילה "אהבה". אבל במישור הרוחני – אלמלא הנפש נכרכה בהם מאהבה היא לא היתה מסוגלת ללמוד את השיעור. היא לא היתה כשירה לאומץ האדיר שנדרש למי שביקש כמוני להגיע ולגעת בשורשי הרגש הקמאיים שלנו בתוכנו. ושם לנקות. לנקות כדי להיות כשירים באמת ובאופן הכי הכי אמיתי לאהבה הראויה. ומה שעוד קלטתי – אין שום קיצורי דרך במסע המפרך הזה, ומוטב שכך יהיה על מנת שלא נידרש לשוב שנייה אחורנית. ההבדל ביני לבינך לבין כל "קורבנות האהבה החבוטה" כמו חברותייך שסבלו סבל בל יתואר בגלל אהובים שקרעו את נשמתן הוא ביכולת לחוות את חוויית האהבה הנכזבת בשני מישורים מקבילים וכמעט תמיד בו זמנית. במישור הארצי ובמישור הרוחני המשיק למיסטי. אלו לא סתם מילים, חוה. תאמיני לי. ואינני יכולה להסביר זאת יותר מכפי שאני עושה זאת כאן. ומשום שכה קשה להעביר באמת חוויות רגש עמוקות ואפילו כמעט קמאיות אי אפשר בעצם ששום אדם מלבדנו לא יוכל להבין את מסענו עם עצמנו, מלבד בורא עולם. ויש אחד כזה. באחריות מלאה ואפילו מוכחת. ואעצור כאן. אני מאחלת לשתינו עד יומנו האחרון – לב פתוח לזהות להכיל ולהינות מהאהבה הנכונה. כל השאר היה רק אבני דרך אנושיות במסע הנשמה.

        • לענת,

          תהיתי מאוד לאן נעלמת. דווקא היום, והנה את.
          רציתי קודם לספר לך איזה סיפורון קטנצ'יק. ביום ראשון הייתי ברמב"ם, כאשר יצאתי במתחם הקטן היתה חנות של "צומת ספרים" וכמובן המבצע של 4 במאה, שכולנו כאן אוהבות הספר כל כך מתקוממות עליו. אמרתי לעצמי, הי חוה מה זה מאה שקל לארבע ספרים? אגב, רק לידיעתך, איש כמעט לא ניגש לחנות. פניתי למוכרות והן אפילו לא ידעו להמליץ לי. לשאלתי, הסתבר שהן אפילו לא קוראות ספרים.
          ראיתי את ספרך, אבל יותר חיפשתי ספרים בפיזיקה ובכימיה, נחשי למה? בכל אופן היה בו משהו ב"מאניאק":) חברותי המתאהבות התאהבו בגברים שהיו "חתיכים לתפארת". היה ספר של מיצ'ו קאקו, זה שכתב על יקומים מקבילים, ועוד ספרים שקשורים בתיאוריות כאלו או אחרות.

          בסיכומו של דבר, הדוכן היה ריק, ואני עשיתי לעצמי חשבון שבטח אצטרך את הכסף לחשבונות חשמל המרקיעים שחקים ולא קניתי. בעצם הזעם שלכן ושלנו הוא מוצדק. ספרים לפי מטר רץ.

          לגבי חברותיי, ובכן ענת אני כותבת לך ממש עם דמעות בעיניים. אין לך מושג כמה הפחידה אותי התנהגותן של חברותיי. ההתאהבות הזאת, הקלות הבלתי נסבלת בה שברו בתים, פגעו בילדים ובהורים ובמי לא? וכל אלו ללא מודעות מינימלית רק אולי לאהוב הנכסף. אולי אז היתה נקודת השבר שבה החלטתי שלי זה לא יקרה, ונהייתי מאוד מחושבת. גם אם התאהבתי, תמיד חיכיתי לרגע הפרידה לדעת שאני שפוייה ולא מכורה.

          מה רציתי להגיד לך ענת. בלי אהבה, אדם יכול ללכת בקלות לאיבוד לעצמו. אל תמדדי את ערך הספר לפי מכירות, אלא לפי מה שהוא עשה לאנשים. ועוד, שאפו וכל הכבוד לך שישבת וכתבת. אני איני חושבת על עולם של פנויים ופנויות, אלא על יחסים בינאישיים בין אנשים ובין גברים ונשים.

          לא אשכח את הקליפ ששלחת לי בה ביתך שרה עם הראל סקעת. קול של זמיר יש לה לילדה. ואנחנו כל חיינו הם התנסויות, לך יש אומץ.

          חוה

        • לענת,

          תהיתי מאוד לאן נעלמת. דווקא היום, והנה את.
          רציתי קודם לספר לך איזה סיפורון קטנצ'יק. ביום ראשון הייתי ברמב"ם, כאשר יצאתי במתחם הקטן היתה חנות של "צומת ספרים" וכמובן המבצע של 4 במאה, שכולנו כאן אוהבות הספר כל כך מתקוממות עליו. אמרתי לעצמי, הי חוה מה זה מאה שקל לארבע ספרים? אגב, רק לידיעתך, איש כמעט לא ניגש לחנות. פניתי למוכרות והן אפילו לא ידעו להמליץ לי. לשאלתי, הסתבר שהן אפילו לא קוראות ספרים.
          ראיתי את ספרך, אבל יותר חיפשתי ספרים בפיזיקה ובכימיה, נחשי למה? בכל אופן היה בו משהו ב"מאניאק":) חברותי המתאהבות התאהבו בגברים שהיו "חתיכים לתפארת". היה ספר של מיצ'ו קאקו, זה שכתב על יקומים מקבילים, ועוד ספרים שקשורים בתיאוריות כאלו או אחרות.

          בסיכומו של דבר, הדוכן היה ריק, ואני עשיתי לעצמי חשבון שבטח אצטרך את הכסף לחשבונות חשמל המרקיעים שחקים ולא קניתי. בעצם הזעם שלכן ושלנו הוא מוצדק. ספרים לפי מטר רץ.

          לגבי חברותיי, ובכן ענת אני כותבת לך ממש עם דמעות בעיניים. אין לך מושג כמה הפחידה אותי התנהגותן של חברותיי. ההתאהבות הזאת, הקלות הבלתי נסבלת בה שברו בתים, פגעו בילדים ובהורים ובמי לא? וכל אלו ללא מודעות מינימלית רק אולי לאהוב הנכסף. אולי אז היתה נקודת השבר שבה החלטתי שלי זה לא יקרה, ונהייתי מאוד מחושבת. גם אם התאהבתי, תמיד חיכיתי לרגע הפרידה לדעת שאני שפוייה ולא מכורה.

          מה רציתי להגיד לך ענת. בלי אהבה, אדם יכול ללכת בקלות לאיבוד לעצמו. אל תמדדי את ערך הספר לפי מכירות, אלא לפי מה שהוא עשה לאנשים. ועוד, שאפו וכל הכבוד לך שישבת וכתבת. אני איני חושבת על עולם של פנויים ופנויות, אלא על יחסים בינאישיים בין אנשים ובין גברים ונשים.

          לא אשכח את הקליפ ששלחת לי בה ביתך שרה עם הראל סקעת. קול של זמיר יש לה לילדה. ואנחנו כל חיינו הם התנסויות, לך יש אומץ.

          חוה

          • א. אכן רק לאחרונה ציינתי לעצמי באומץ שאני בכל מקרה עשיתי את שלי באומץ עצום אפילו. כך כתיבת הספר הזה שלי בשבילי. ב. זה מכבר החלטתי לעשות איקס מוחלט וסופי על המילה הכה שחוקה הזאת "אהבה". הכול חוץ מהמילה הזאת, ובעצם אני אישית מציעה דרך חדשה של תנועה בינאישית ללא שום הגדרה, ובכלל עם כמה שפחות לדבר. דיבור באינטימיות הוא הרבה פעמים רעש והפרעה ולא הפריה. ג. אשר למספר רוכשי הספר שלי, אני בפירוש עוברת בימים אלה מסע של צבירת ידע מדהים ממש על המתרחש מאחורי הקלעים של סיכויי ספר – כל ספר – להימכר. לו היה לי אומץ הייתי כותבת על הנושא הזה ספר, או לפחות חוברת. אך אם אעשה כן אני בספק אם תהיה הוצאה ראויה שלא תנקום בי על כך… אז למען ספרי הבאים – אדום!!!!!

    • השיר הזה שרה הוא בהחלט שיר הנושא לסיפור נוגה-דוב, כשם שנוגה-דוב הוא (כך אני מאמינה) מטווה מהותי לסיפורי דוב-נוגה לא מעטים בעולם הזה. המשפט שאיכשהו לא בלט לאוזנייך בא לקראת סיום שירו של פן – "ועד לי האל החורץ גורלות". אהבה שכזו היא גורל. ואם היא נגזרה על נוגה, או על כל נגזרותיה הנשיות, אזי מוטב לכבד את הגורל ולגזור ממנו את המיטב לחייה שלה בלי קשר לדוב שלה – בבחינת הכול צפוי והרשות נתונה להעצמת עצמה. המשך תיזת האהבה הגורלית הזו בתשובתי לחוה. אבל כבר כאן אסגיר לאוזנייך/עינייך כי רק בהתעלות נפשית-רוחנית-מיסטית שכזו יכול המשפט "אם יהיה זה שנית, אל יהיה זה אחרת", להתקבל בחפץ לב גמור ובהשלמה מלאה.

  2. היי ענת יקרה ,ראשית ברכות לשובך טוב ונכון עשית
    כאן מקומך
    שנית ,כתבת יפה ומרגש ושני השירים הללו של פן ושל אלתרמן -המשוררים שכורי האהבה האלה
    הם שירים מכוננים בחיינו ובחיי כל האוהבים כאן
    וידעתי היטב כמו שניים ושניים כי אותך אוהב כמו לחם ומים
    המשך דרך צלחה לספרך
    ואת, חוה יקרה ,התגלית באצילות נפשך

  3. טובה גרטנר

    היי ענת את מביאה את הצללים של החיים, כן הם רוקדים מול הפנים שלנו, אך לא תמיד רואים אותם, הסיפור על רחל הוא שייך לכוחות הפועלים, כמו שאמרת מהי אהבה קמהית
    ווחוץ מזה טוב שאת פה, תעזבי כשבא לך, לא כי משהו עיצהן אותך…. למה מה????
    להתראות טובה

  4. איריס אליה כהן

    כתבת נהדר ענתי. אם כי אלה שני שירים נפלאים ומעצבנים להפליא:)))

    ברוכה השבה.

    • כשנחזור יום אחד ובעודנו בגלגול הזה לגן העדן קרוב לוודאי שהשירים הנפלאים יהיו אחרים ולא יעצבנו כלל וכלל. וגם על כך ארחיב בתשובתי לחוה (לא היום). ואין לך מושג איזה חיוך של הסכמה עלה על פני למקרא ה"מעצבנים להפליא". חאלאס עם הרומנטיקה המזויפת. הגיעה עת ההתפכחות.

  5. שירלי צ'לצ'ינסקי

    בהצלחה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט