בננות - בלוגים / / רגע לפני המראת "יומנה של אישה מודרנית" – מתאבן כחזרה גנרלית
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

רגע לפני המראת "יומנה של אישה מודרנית" – מתאבן כחזרה גנרלית

 

 

בבוקר זה, יום הולדתה של בתי הבכורה תמר, שהיוותה השראה נפלאה לאחת מגיבורות הרומן "יומנה של אישה מודרנית" שיונח ברוב שמחתי בעוד כשבועיים על מדפי חנויות הספרים, החלטתי כאות למזל ולברכה לפרסם את דפיו הראשונים של הרומן. הפרולוג. מאז ומתמיד אני מאמינה שעמודי הפתיחה של ספר, כל ספר, הם המפתח ל"גן הקסום" לעולם הבדיון השלם הנחשף ברומן בשלמותו. אני מעניקה לכם בזאת את המפתח כמתאבן, ומקווה שיימצא אנין דיו כדי לגרות את בלוטות הסקרנות להיכנס לחנות הספרים הקרובה לכשיגיע אליו "יומנה של אישה מודרנית", לזהותו על פי העטיפה המרהיבה קנקן מדויק מעשה ידי זאב אנגלמאיר, ולהמשיך בזלילת הדפים מן הפרולוג והלאה עד למילת הסיום של הרומן שיצא לאור בהוצאת כנרת זב"מ.

 

          

       יומנה של אישה מודרנית

 

אף פעם לא כתבתי יומן.

אילו כתבתי בימים אלה יומן הוא היה במחברת עם עטיפה פשוטה, ללא איורי פרחים או מלאכי שרת שחצים בלִבּוֹתיהם.

 

 

 

 

לילה אחד ראיתי את דוב נגמר. הוא עזב בלי איש לידו – לא אחות, לא ילד, לא בת זוג ולא מאהבת – בבית גדול ומפואר שעליו היתה גאוותו. הוא שכב במיטתו כשפיו פעור לזעקה. עיניו היו קרועות בבהלה. רגליו בעטו בחוסר ישע. ידיו לפתו בחיבוק מגושם את הצוואר עב הבשר. התחנן לעוד נשימה אחת. מיאן לוותר. הוא הסתלק בתחתוניו – אפורים או שחורים? –  ורעש המזגן היה הרקוויאם היחיד שליווה אותו.

 אילו קיבלתי את התחתונים למשמרת הייתי מניחה אותם מתחת לכרית, לצד הוורד שהעניק לי בלילה שבו נפגשנו לראשונה. כמה שעות לפני כן כתבתי ושלחתי לו מכתב אחרון. בישרתי  שאני מסוגלת לשחרר אותו לאחר השתדלות אמיצה להשתחרר מהגעגוע, מהכעס ומהאכזבה על ההבטחה שלא קיים. לעולם לא אדע אם המכתב הגיע למחשב של דוב והאם פתח אותו ואפילו קרא. לא פעם קבל על מכתבי הרבים, שמעיקים וגוזלים זמן מחקר יקר. עכשיו הוא מת בשבילי, ואיתו אולי הלכו לעולמם כל הגברים עלי אדמות. "לא נורא. אין דבר," אני מלטפת את חתולַי לנחמה, "אולי סופסוף אוכל בלעדיהם. הרי לא באמת ידעתי להיות איתם."

 

 

                                 * * *

 

אני יורדת לרחוב במשקפיים שחורים ובשמלה שחורה שקופה. מתחתיה תחתונים שחורים קטנים עם פס עליון של תחרה. אפילו דוב-גלילאו-ניוטון אהב אותם. פנחס ושלמה מהמכולת מלהגים על אביזרים כאלה בערגה פשוטה, בלי להיזקק לשורות מחורזות משירי המשוררים הנחשבים לקלאסיקה. לא אחת הם נוקטים צירופי מילים רודפות כמו "משהו? משהו" או "וואלה? וואלה" או "נו? נו". ברגעים פנויים הם מרחיבים בשפתם להבהרת התפעלותם – "ראית איך זאתי נהייתה? בטח מישהו עבר עליה."

 אני מתהלכת ברחוב בבגדי האלמנה ובנעלי עקב שפיץ שמעודי לא נעלתי. המשקפיים מסובבים אליהם ראשים, בעיקר של מעודכנים. כבר ספרתי חמישה או שישה, לא כולל מטפלת פיליפינית שדחפה כיסא גלגלים של זקן. שניהם הפנו ראשיהם – הוא לאט וחצי הצידה, היא בקלילות של נערה סקרנית. קניתי את המשקפיים בימי הטובים עם דוב, כשביקש שאשקיע בעצמי להראותו שלא התרגלתי אליו יותר מדי. העדשות הכהות במסגרת הענקית ודאי מזכירות לעוברים והשבים שמשת מכונית משוריינת, עולם תחתון. לוּ נעצו בי מבטים בימים אחרים הייתי מתאבנת. עכשיו אני מרימה רגליים, ולמרות העקבים המחודדים חוצה בזריזות את הכביש שמוביל למכולת. אני מתכננת לקנות את המצרכים הקבועים – לחם, חלב, גבינה, ביצים –  נוסף לבושם ריחני לשירותים שנועדו להתייחדות שקטה עם האובדן.

 לאושרי הרב, שבעה גברים עומדים לפנַי מול הקופה שלא ידעה חיזיון כזה. "הפסקת עשר," מסביר שלמה להרגעת תדהמתי. הוא קורץ כדי שאדע שאנחנו משפחה בעוד שהם לקוחות מזדמנים. כבר שנים מכירים ואוהבים אותי שם, לא בגלל היותי אישה. "את בן אדם טוב, נוגה. אמא נפלאה." עכשיו נהייתי גבירה במלוא עורמתי ובמיטב מחלצותי. שניים כורעים ברך לפני, מתחננים על נפשי שאיננה. אני מחייכת חיוך מפתה, מפנה גב ונעלמת עם שקית מצרכים שקופה ביד ימין החזקה. עינַי שבגַבִּי משתאות על תנועת מגָבַי האחוריים. הם מוחים דמעות אושר נוכח עיניהם של דובי העולם הנישאות אלי.

 

* * *

 

עד שדוב יואיל לחזור מן המתים אני מתנהגת כעלוקה שרק האל יכול לשעות לתחינותיה. הוא ניחם אותי במחר אחר מפני שידע כי בלעדיו אולי לא אגיע לכתיבת שורות אלה. כשהייתי טרופת יגון זעקתי אליו, "רק אתה תוכל ללב האטום של הדוב הזה, כי אתה יודע שבלעדיו אני לא יכולה."

 התחזקתי גם הודות למעשי צדקה. הרבה מטבעות שמתי בידי קבצני קרנות רחוב. אף הרביתי נהי. בתורה כולה אישה לא בכתה כמוני על גבר. דמעותי גרמו לקוסמטיקאית להזדעזע למראִי. תוך רפרוף באצבע מטופחת על השקים האפורים תחת עיני הירוקות-חומות הטיפה שלעולם לא אשחית את הקנקן בגלל גבר. "טוב איתם, מוטב בלעדיהם," גיחכה ומכרה לי שפופרות עם דשן מיוחד להחייאת עור הנתון במצוקה.

 מעט חברותי דיברו איתי על הנפטר-הנעדר רק בטלפון. עם שלוש  דיברתי מלב אל לב, אבל בלי לשתף בסיוטים. על אף שנמנעתי מלייבב באוזניהן – כלומר, להתבטא בשפה האהובה עלי – הן אכזבו, עצבנו והכאיבו כשהתעקשו לטעון כי דוב מת גמור שגם בחייו לא הגיע לקרסולי. הן תבעו שאודה לאל על שהואיל לפטור אותי ממאסר עולם מרצון חופשי, אווילי וללא תנאים מקלים.

  כשעזבוני לאנחתי לא התפניתי להתאבל עליהן. הקשר עם בוראי התהדק למען הגשמת נבואתי שדוב ישוב לזרועותי אשר נותרו לחבק את אינוּתוֹ בלבד.

 משלוח מיילים למאות אל דוב החי כְּמת עשו כנראה את שלהם. נס-תחיית-דוב התרחש חודשים ספורים לאחר שנהייתי מדבר ציה ללא אופק של ארץ זוגית מובטחת. הוא חזר אולי משום שהשתכנע כי מצא סופסוף מישהי שיודעת לאהוב בחירוף ובטירוף נפש ממש, והוא יכול להיות סמוך ובטוח שלא תצא מחייו בטריקת דלת אפילו אם יוסיף להעלותה באש גחמותיו היומיומיות.

 

             

אין לי צורך לכתוב יומן.

 יש בי דחף לספר על אישה שאהבתה הגדילה וקידשה מלכותהּ לעשותהּ גיבורה ולוּ בעיני עצמה.

 

 

 

 

  

 

 

 

16 תגובות

  1. בהצלחה

    • זה מכבר למדתי שיש לך קשרים טובים עם אחד מגיבורי הספר – אלוהים. לא קל להפוך גיבור שכזה לנוכח ביצירת אמנות. אז אנא חנה השתמשי בחיבורך אליו למען המראה קלה ומהנה.

  2. זה הזמן שלך ושל הספר שלך
    שיהיה בהצלחה!
    גיורא

    • בשיא הצניעות עלי להודות כי אף אני מרגישה שהזמן בשל כחמין בצהרי שבת. ותודה גיורא על תמיכתך המבורכת מכל כיוון… חזרת? כבר איבדתיחוש זמן וכיוון באשר למיקומך ביקום.

  3. איריס אליה כהן

    מהממת. בהצלחה רבה! איזה התרגשות.
    איפה רואים את העטיפה?

    אני הראשונה לקנות בחיפה.

    • האמת איריס שההחלטה הנועזת לפרסם את פתיחת הרומן – למען לא ייקנה הספר כ"חתול בשק" – תוכננה להתממש יחד עם העטיפה המדהימה של חברנו זאב ממש ממש יום לפני הופעת הספר. אבל הבוקר הרגשתי לנכון לזכות את בית הבננות (אגב הוא שם אחד מםרקי הרומן) בעוד קמע שייקשר גם ביומהולדתה של תמר בתי. אז אני מפזרת אנרגיות. וכשהעטיפה תהיה שלמה מכל כיוון אעלה גם אותה – למען יראו ויקנו יקראו ויאהבו – פנים וחוץ. אטלפן לחיפה להודיע שאת בדרך.

  4. בהצלחה! נשמע מסקרן ושונה.
    כל טוב
    רות

    • ברכתך חיונית, רות היקרה, ואם תקראי אנא בחני האם עמדתי בהצלחה במשימתי – כתיבת "שיר" על פני מאתיים עמודי "פרוזה". לא קלה היתה דרכנו… מסקרן ושונה? אשמח אם הצלחתי גם בזאת במלוא העמודים, וחבל שהנחתום מנוע מלהעיד על עיסתו כי… לכך כיוונתי מהבטן שהרתה וילדה לבגרות מלאה ולעשייה ראויה (כך אני מקווה).

  5. וואו, איזו פתיחה. נפלא גם מסקרן גם מרגש.
    ב ה צ ל ח ה !

    • לאחת כמוני – מרגש את הקוראים ירגש אותי עד דמעות, ויש לי מחסניות שלמות שעדיין לא בוזבזו על אף שגם אני כנוגה גיבורתי מצוינת בנהי.

  6. ענת הי,
    קראתי מרותק. (ואני יודע שדמעות זולגות מהעיניים שמברכים על המוגמר).
    אני מברך אותך שספרך יזכה אותך ואותנו.
    ד"ש — צדוק

  7. מירי פליישר

    אכן מסקרן ושונה. שיהיה בהצלחה!

    • בישיבת האסטרטגיה שהתקיימה השבוע בהוצאת הספרים ישבו סביב השולחן העגול כמה נשים נכבדות וגבר אחד שעדיין לא קרא את הספר שלמענו יהיה עליו לעמול. ואז בסופו של דיון סוער על נשים-גברים ומה שיש-אין ביניהם העז הגבר לשאול: תגידי ענת את חושבת שגם גברים יגלו עניין ברומן? אז תודה צדוק שחיזקת את תחושתי במתן תשובתי – ועוד איך שכן. את לב הבנות נראה לי שכבר עוררתי. הולכת לישון רגועה מתמיד.

  8. מזל טוב ובהצלחה, ענת!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט