בננות - בלוגים / / בשבח הבטלה – אבל איך עושים את זה?
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

בשבח הבטלה – אבל איך עושים את זה?

 

 

אולפתי לחשוב, להרגיש ולהאמין שהעבודה מחשלת, מבגרת, מצמיחה, משחררת. מה לא. חיי כגרושה, אם חד הורית, אכן לימדו אותי במשך שנים ארוכות שהעבודה מחשלת, מבגרת, מצמיחה, משחררת. עבדתי שנים בפרך. פשוט כך. בכל חזית. כאישה עצמאית במלוא המובנים והיישומים לא הרשיתי לעצמי לקחת חופש. כן, שתהיה עבודה – אבל לסרב לעשותה. לדחות אותה. לומר, קודם כול לעצמי, עכשיו אני נופשת. ביני לביני גם תהיתי – ואם עייפתי, ואם אני זקוקה נואשות למעט חופשה, אזי מה בעצם אעשה בה? הדגשתי את המילה "אעשה", כי זאת ראשית הקלקלה. החובה הפנימית לעשות. הסתכלתי סביבי וגם על עצמי כשאי פעם נסעתי לחופשות ואפילו בחו"ל. תמיד אנו מצווים פנימית לעשות דברים. לטייל, לסייר, לחוות חוויות (גם זאת עשייה לא פשוטה ולא מניחה פשוט סתם לנוח).

 מה אם כן עם פשוט סתם לנוח ולהניח לכול. כמה מאיתנו באמת מסוגלים לכך ימים על ימים בלי להיתקף שעמום? בלי להיתקף בדכדוך עמוק? בלי להרגיש שאולי חלילה הכול נגמר בשבילנו – החיים מלאי התסיסה והתנועה והעשייה.

 זה מכבר הרגשתי שהגעתי לנקודת רוויה-רתיחה בעשייה. כעורכת ספרים שהגיעה למכסות של אלף עמודים חודש בחודשו, הרגשתי שהגעתי לשיא החישול. וכן, העבודה, העיסוק המתמיד בה, הכה מרוכז, ניקתה וריפאה הרבה עניינים פנימיים. אבל – בזמן מסוים התחלתי להרגיש גם את ההפך. שעבודת הפרך מחלישה את הווייתי הפנימית, מתישה פנימית, לא מאפשרת לי לעוף. להתרומם. לרחף מעל הכול. כי לריחוף הזה, גם לו נדרש מאמץ רב, נדרשת עבודה פנימית רבה, עשייה – הגם אם למראית עין היא נראית כפאסיביות מוחלטת.

כיוון שכל כך קשה לי לסרב לעבודות פרנסה הנשלחות אל פתח ביתי, אז מישהו מלמעלה סידר שיהיו לי עכשיו ימים על ימים על ימים של אפס מעשה. כבר כמה חודשים שאין לי עבודה, ואני קודם כול מברכת על כך. יודעת שמשמים לא פחות סידרו לי את עניין המנוחה הנכונה. את עבודת העריכה אני עושה מאותו מקום שממנו אני יוצרת את הפרוזה שלי. רוב שנותי בעצם הענקתי המון אנרגיות יצירתיות לאחרים, רוב אכפתיות – ורק לעצמי קשה היה לי מאוד להעניק. לעצמי לקחתי בחשאי, כמעט בגניבה.

 עכשיו הגיעה שעתי להתפנות לחלוטין לעצמי, למלוא כוחי ואמונתי בסגוליות של פנימיותי שעדיין לא חוויתי – אני לעצמי ומלבדי בעיקר אלוהים הפרטי שלי.

רק שעכשיו עלי להתמודד עם בעיה שעד עכשיו רק שמעתי עליה ולא חוויתי – מה עושים בשעות על שעות על שעות ריקות מעשייה? איך חוצים אותן בהנאה? בשקט מתגבר, ברוגע נלמד וכה מיוחל?

 אפרט על קצה המזלג. אני שוכבת שעות ארוכות כשעיני בתקרה ומהרהרת, בין השאר בכל הדרך שעשיתי עד לכאן. אני שומעת שעות מוזיקה. בעיקר חאריס אלקסיו. עוצמת קולה ממלאת אותי עוצמה על אף שאת מילותיה אינני מבינה. אני מסתכלת על חתולי ומנסה לחדור מתחת לעורם כדי לחוות/להבין אינטואיטיבית איך הם עושים את זה – מעבירים את ימיהם בשלווה סטואית בלי לעשות כלום.

  לצערי, עדיין לא התרגלתי לשעון הנופש שלי. לפני כמה שנים החתולים הם אלה שגרמו לי להשכים קום – ארבע בבוקר. בהתחלה כעסתי ואז למדתי שאלו שעות מבורכות ליצירה ולעבודת עריכה.

 אבל עכשיו אין עבודת עריכה ואני כולי בהמתנה דרוכה/נינוחה להמראת "יומנה של אישה מודרנית". ואני עדיין משכימת קום – אל מה? זו השאלה שאני שואלת את עצמי ביראת מה. איך אמלא עוד יום ללא עשייה?

 הבוקר נזכרתי בחנוך לוין, אביר נעורי, ובאחד המחזות שלו הכי הכי אהובים עלי – "נעורי ורדה'לה". על אף ששנים לא קראתי אותו, אני זוכרת מתוכו כמעט בעל פה שני מונולוגים. האחד הוא מונולוג הסיום. זה של ורדה'לה רגע לפני המראתה מעל כולם, מעל הכול. והמונולוג השני הוא זה שאביא כאן. המונולוג הנישא בפי אביה של ורדה'לה בזכות קנייתו של תחביב. הובי. כדי למלא בו את שעותיו/שעותינו הריקות.

 באחרונה קרה לי נס. חזרתי לשחק טניס לאחר שנים רבות שבהן לא שיחקתי (על חווית הנס הזאת ארחיב בפוסט אחר). העניין הוא שאני לא שחר פאר. פעם בשבוע אימון ואני נמרחת על האספלט… האם עלי לחפש לעצמי בדחיפות עוד הובי? אני לא מעוניינת. רוצה פעם אחת ולתמיד ללמוד פשוט לא לעשות כלום. אבל בדרך אל הכלום הנפלא הזה אביא את שורותיו הנפלאות של חנוך לוין (שאגב, לתחושתי היה הכי רחוק מלדעת לנוח לפי כמות המחזות שיצר בחייו הקצרים יחסית).

 האב בחדרו:

עוד כשהייתי קטן יעצו לי לדאוג שיהיה לי הובי, ואני זלזלתי. ורק עכשיו אני רואה עד כמה צדקו. אדם מוכרח שיהיה לו הובי, כי לפעמים החיים מתמשכים בצורה כה מייגעת ולאדם אין מספיק חומר כדי למלא אותם והוא מסתובב בחדר שלו ותולש לעצמו את השערות שעוד נותרו לו. אבל אם יש לו הובי, הוא יכול להיות רגוע וגם השערות שלו נשמרות. כשהוא רואה איך לפתע מתקרבת אליו שעה ארוכה וריקנית הוא מיד נכנס לתוך ההובי שלו, יושב שם קטן מכווץ וחרוץ, עד שלפתע הוא נוכח לדעת שהשעה הנמשכת נמצאת כבר מאחוריו ואז בעל ההובי יוצא מתוך ההובי שלו ומתמתח ומגלה להפתעתו שהנה הנה הגיעה השעה לארוחת הערב.

 

אז ארוחת הערב של היום הזה, יום שלישי פעמיים כי טוב, עוד רחוקה. מאחלת לכל מי שקרא עד כאן יום עשייה פורה ומהנה – ולעצמי, שאדע לחצות בתענוג עוד יום של כמעט אפס פעולה.

נ.ב. לא מעט פילוסופים כתבו ודיברו בשבח הבטלה. הפילוסוף האהוב עלי, ברטרנד ראסל, כתב על כך ספר שלם –  "בזכות הבטלה". ולא רק הוא. את הספר הזה שלו עדיין לא קראתי, אבל במצבי הקיומי די לי בכותרת כדי להפנים ולהשתכנע. בכלל, אפילו כוח לקרוא ספרים אין לי – גם לא כהובי מענג.  בסתר לבי אני מקווה באמת ללמוד להתענג בשלמות על העת הזו, ובלבד שהיא תהיה… זמנית בהחלט.

 

 

 

25 תגובות

  1. גם לי היה קשה להתרגל לזמן הגמיש שנוצר עם פרישתי מההוראה , מה עשיתי? בשנה הראשונה לפרישתי העמסתי על עצמי שעות על גבי שעות של לימודים כך שהבית החדש בעיר החדשה אליה עברתי(לפני ארבע שנים) היה מעין תחנת מעבר
    בשנים לאחר מכן דיללתי את עיסוקי הוורקוהולית שבי התחילה להתרגל לזמן הגמיש שלה היום יש לי פעילויות קבועות לימודי קבלה וחסידות אחה"צ הרבה פעילות ספורטיבית נכדים התנדבות , סופרת אורחת בבתי ספר וכתיבה
    כשנותנים פנאי צריך למל
    והבלוג היקר כמובן
    בהתחלה הבטלה מתוקה אבל כשהיא הופכת להרגל היא מעצלת את האדם
    ונוטלת ממנו את חיוניותו אני בעד בטלה מעת לעת
    אז מה אאחל לך?

    בטלה נעימה הצוברת כוח וחיוניות לקראת עבודה פוריה
    מה עם נסיעה קצרה וכיפית
    לצפת למשל?

    • והפוסט נפלא כרגיל
      תודה על השתוף

      • את זוכרת, חנה, שאי פעם דיברנו וגם התחלתי פעם לתתוב פוסט בעניין הקצב הנכון לחיי אדם? עיסוק יתר כך למדתי – טוב בשנותינו הצעירות. בטלת יתר – לא טוב לשנותינו הבוגרות. אבל היתרון הגדול של השנים האלה – שאנחנו בהחלט למדנו את עצמנו על פני הרבה פרקי זמן כדי לבור לעצמנו את שביל הזהב, ועוד לפני גיל הזהב. והעיקר בשביל הזה הוא לא להיות משועבדים לכותרות – לא עצמיות ולא כלליות/חברתיות, להקשיב לזמן הפנימי והחיצוני, להקשיב מאוד לכוחותינו המשתנים. לכלכל את יומנו באופן גמיש ופורה ומפרה גם אם בא לנו לא לעשות דבר. הנה הפוסט הזה היה לגמרי לא בתכנון. גם לא פרשתי מעבודת עריכה, אך כן כולי תפילה שלעולם לא אדרש עוד לחזור לאותם זמנים שבהם ערכתי עשרות עמודים כתובים מדי חודש, שרבים מהם נתבעתי לכתוב מחדש. את זה מיציתי. אפשר גם לייהנות מעבודה ובלבד שהיא לא הכרח להרחיק אותי ממאהל רוטשילד כבית קבע.

  2. ענת, אני ההיפך ממך! בדיוק עכשיו, אחרי שנות בטלה רבות, אני לומדת להתאמץ, לעמוד בזמנים ולקחת אחראיות. עבודתי היא נטל גדול עלי ואני מקנאה באנשים כמוך שעבודה היא בדמם. אני אלופת הבטלה, יודעת למלא את הזמן הפנוי ואף פעם לא משעמם לי. ליפך, העשיה המכנית האפורה שמשלמים לי עליה, משעממת אותי עד מוות. אני מכורה לחופש מוחלט, לאפשרות לבחור כל רגע מחדש את העשייה הבאה ולהפסיק אותה מרצוני(והרי הבטלה שלי מורכבת מעשיות מהנות רבות), להפתעות שהזמן מפתיע אותי, לגילויים רוחניים ואינטלקטואליים שהבטלה זרועה בהם. אם זאת, אני מוצאת שהעבודה אכן מחשלת ומבגרת, כמו שכתבת. אם רק הייתי מוצאת עבודה שאפשר לאהוב ולהתמלא בתחושת אחראיות כלפיה מתוך אהבה, אני בטוחה שאז הייתי אדם שלם ומאושר. נכון לעכשיו, העבודה שלי היא נטל נסבל בקושי והשעות הפנויות מתנה יקרה.

    • ערב טוב שרה. הנה את ההוכחה קודם כול שהכול עניין של הגדרות. מהי בטלה? על פי הנורמות החברתיות זהו אדם שלא עמל/מרוויח ממון. והנה את גם זכית "להתבטל" שנים אבל זה לא שלא עשית דברים. להפך. עשית בדיוק מה שרצית ומתי שרצית. אז את ממש לא בטלנית אלא נהנתנית במובן הכי בריא שאני יכולה לחשוב עליו. אשרייך שיכולת להרשות לעצמך בטלה שכזו. עכשיו לעניין המציאות של העמלים כמוני. כדוגמה מנחמת. לא בהכרח עבודה היא אפורה. אני ביסודו של דבר מאוד מאוד אוהבת את עבודתי עד ש… אני נדרשת נניח לכתב יד חסר רוח ואז אני מחויבת לשאת בעול הכרוך אפילו בסבל נפשי. כלומר, עבודה ביסודה יכולה להיות נפלאה אם היא תוכנית כבקשתך ותמיד. וזה כבר לא ניתן, לתחושתי אפילו לא לטייקונים. אז אם את נדרשת למצוא עבודה, תשאלי את עצמך למה את הכי נמשכת. וכמו שאני קולטת אותך, אם תוותרי על המציאה הנכונה תוך הכרה בכך ששום עבודה אינה תמיד תוכנית כבקשתך – אז לא תוכלי להתמיד בה. את חייבת למצוא את אותו סוג שבבסיסו יתאים ואז ראשית הבגרות היא להכיר בכך שתמיד צריך להתפשר – כמו באהבה כלפי זולתנו. והנה בעוד אני מהרהרת במילותי אלייך טלפנו לשאול האם אני מוכנה לערוך כתוביות לסרטים. מתוך ובתוך הבטלה שמחתי ביותר. מתאים לי בול לזמנים הללו. הלוואי שאקבל את "העבודה" הזאת. ולמה שמתי את זה במרכאות? כי כשאני ממש נהנית בעבודתי אני מרגישה עם רגל אחת בגן עדן. ומוכנה אםילו לשלם תמורת התענוג במקום שלהפך. מפונקת אני לא…

      • שמחה בשבילך! תהני מהעבודת מתנה הזאת!
        אולי תוכלי להדריך אותי איך מגיעים לעריכת ספרים? מה דרוש בשביל זה ואיך מחפשים בזה עבודה? תיארת את זה בכזה תענוג שהתחלתי לחשוב אולי גם לי זה יתאים. אם יתברר שלא, אחפש משהו אחר. אבל כעיקרון מחשבה על מציאת "עבודת-מתנה" מייסרת אותי כבר כמה זמן.

        • אין מנוס מתשובה מעט ארוכה שלפיה תחליטי אם עריכה היא בשבילך. כל שאכתוב הוא על דעתי ומניסיוני רב השנים. עריכה היא בעיני לא "מקצוע" אלא ייעוד, שליחות של ממש. כמו להיות כהן בארון הקודש, בנשמות היוצרים וברוחם. קודם כול, אם עשיתי לך חשק, סימן הוא שאכן הדבר בנפשי. מעולם לא היה לי ולעולם לא יהיה לי "מקצוע" אחר. ידעתי ש"שיש לי" את זה עוד בגיל צעיר מאוד כשהייתי קוראת ספרים עם עט ביד, מעירה בתוך ספרים. כיום יש בתי ספר לעריכה. אני לא מאמינה שעורך שלא נולד למשימה יוכל להיות מוכשר לה על ידי בית ספר כלשהו. ממש כמו לגבי סדנאות לכתיבה יוצרת. עכשיו למסלול ההששתלבות. גם לרבי ניסיון כמוני, וזו כבר השורה התחתונה, לא קל לקבל עבודה שוטפת לפרנסה. וזה הרי חשוב מאוד. אפילו אני יכולה למצוא את עצמי לאחר שנות עריכה רבות ומאות ספרים מאחורי עומדת לבחינה על עמודי טקסט לניסיון מול הוצאה שלא עבדתי עימה. יש היום הרבה מאוד "עורכים", בעלי מקצוע. זהו מקצוע מאוד סובייקטיבי. ההוצאות אוהבות כל הזמן ידיים חדשות כדי לתגמל אותן כמה שפחות. כי גם המו"לים לא בהכרח יודעים מהי חשיבות עורך טוב, מהי תרומתו לטקסט. וכנגד או בגלל זאת הם מבקשים להוציא על עורך כמה שפחות. אישית, הגעתי לעריכה בגיל צעיר מאוד לאחר שהייתי תקופת מה מגיהה בעיתון "הארץ". חברה סופרת שעבדה בעיתון דאגה שאתקבל. כלומר, נדרשתי בפירוש לפרוטקציה. ומכאן נסללה הדרך. שנים ארוכות עבדתי בעיתונים כעורכת, צברתי ניסיון, שם והיכרויות. בקיצור, מסלול לא קל, מלא מהמורות, לא מתגמל כראוי, ותלוי על בלימה. התפרנסותי ממנו ובזמנים מסוימים אפילו מצוין נחשבת בעיני כנס של ממש. לכן עכשיו אני מוטרדת קצת, כשם שהייתי מוטרדת בתקופות קודמות של אין ספר לעריכה. וכאן אסגור את מעגל תשובתי ואשיא לך עצה. העריכה היא בנשמתי. אין לי "ארץ" אחרת. הבטן שלי אמרה ותאמר לי שאין, לא היה ולא יהיה בשבילי מקצוע אחר. ויחד עם זאת, יש בו שחיקה עצומה ופרנסה לא מובטחת כל הזמן. עצתי לפי תחושת הבטן שלי שעלייך למצוא עבודה יצירתית-חופשית-אישית כלשהי – נניח בכתיבה עיתונאית, תחקירנות בטלוויזיה. בשום אופן לא משרה אפורה. את תחזיקי בה מעמד חצי שנייה. בהצלחה. הכי טוב למצוא טייקון מצנט-פילנטרופ עם לב רחב באמת.

          • תודה רבה רבה ענת!
            אני חושבת שאת צודקת. אני צריכה ליצור בעצמי ולא לטפל ביצירות של אחרים. האגו שלי גדול מדי בשביל זה ואם מדברים על מה שבנפשי באמת, שבשבילו נולדתי, אז זאת כתיבת שירה, אבל על זה לא משלמים לי כסף. אני מפנטזת על טור אישי בעיתון או משהו כזה, שאוכל לכתוב ולהפליג חופשי עם הדמיון, להתפרץ ולהיות אני עד הסוף ושגם ישלמו לי על זה. לא מציאותי? אולי בעתיד כשיהיה לי שם וקשרים, אוכל למצוא עבודה כזאת. אני שייכת לסוג אנשים שחייבים להיות "הם" כל הזמן, כל רגע, גם בעבודה ובכל מקום. חייבים לאהוב את העבודה. אני לא יודעת לומר לעצמי: אוקי, מזה אני רק מתפרנסת, נעבור את ה8 שעות וזהו. הלוואי ושירה הייתה מביאה לי כסף. אני חושבת שאז הייתי מיליונרית.

          • הטוטאליות שלך והעמידה האיתנה מכל צדדייך מעוררת קנאה טובה. אל תפנטזי על טור אישי. תפעלי. תכתבי שני קטעים בני מאתיים מילה גג כל אחד ואם תרצי את עיני היא שלך.

          • ענת, כתבתי! את רוצה לראות? לאן לשלוח לך?

          • הצעתי שרירה וקיימת. אשלח לך את הכתובת.

  3. הי ענת, כשיצא הספר בשבח הבטלה, או משהו דומה לכותר הזה, יצאתי מגידרי מרוב שמחה, סוף סוף מישהו אומר בגלוי שהבטלה היא מעשה . אני מתבטלת המון, זה נותן אפשרות לחשוב, ליצור. בהצלחה ענת.

    • אכן אורה "בטלה" היא כותרת מזלזלת להמון פעילויות מועילות ביותר, אולי הכי מועילות. אז למה הזלזול? כדי שלא ניסחף אחר האמת. כך זה לגבי עוד מיני עניינים מהותיים לנשמותינו הבריאות. יש הרבה הרבה שטיפות מוח חברתיות שועדו להרחיק אותנו מעצמנו. יש אסכולה שגורסת אמנם כי אדם יוצר והוגה רק תחת לחץ החיים. אך זוהי כמדומני אסכולה של מזוכיסטים. לא בכדי הפילוסופים, רבים מהם, דיברו בשבח "הבטלה". כי רק אז המוח פנוי למיטב החוכמה הטהורה. ולא יעזור כלום – יוצר שעובד מבוקר עד לילה ולא חשוב באיזו עבודה – לא יוכל ליצור בטח לא פרוזה רחבה ומשובחת. יש גבול לאנרגיות האנושיות. האם טולסטו כדוגמה יכול היה להתפנות לרומן אחד שלו כמומלחמה ושלום אלמלא היה אריסטוקרט רוסי? ועוד דוגמה מהשרוול ומשלנו – חנוך לוין. כל חייו ישב ורק כתב. אלמלא היה כך האם היה יכול לכתוב כל כך הרבה מחזות? וגרוסמן שפרש מענייני הרדיו עוד בעיין ערך אהבה, ומאז הוא יכול להרשות לעצמו רק לכתוב. הלוואי עלי ועלייך, אורה, שיימצאו לנו המקורות הכלכליים לחשוב וליצור ולנוח הרבה.

  4. תלמה פרויד

    היי ענת. נהניתי מן הפוסט שלך, והזדהיתי עם חלקים ממנו. בואי נתחיל מחאריס אלקסיו. יופי! ולמה שלא תוסיפי אליה גם את יורגו דלאראס? אם כבר התייוונות 🙂 אז עד הסוף. כשאני מתבטלת, לפעמים הוא מתנגן לי ברקע ומעיף אותי. ואני מאוד אוהבת להתבטל, לבהות ובסה"כ אני גם נמלה עמלנית. איך זה הולך ביחד? אני טוענת שמרוב…עצלות. בגלל שאני כל כך רוצה להיפטר מן העבודה (גם עבודה שאני אוהבת), אני זריזה ומהירה, כל הזמן רוצה 'לנקות שולחן' ואז בעצם יוצא שבלי להרגיש אני חרוצה או מצטיירת כחרוצה. פרדוקס כזה שאני חיה אותו שנים מקצה לקצה. וקצת באיחור, ברוכה השבה.

    • לא תאמיני, אתמול קינחתי בדאלארס בהופעתו עם הפילהרמונית הישראלית. מרומם נפש ממש. וגם באשר לתיאורך כאישה עובדת הזדהיתי לגמרי. חריצות כמיני אובססיה, מראית עין שמתחתיה אנחנו מתות להיפטר כבר מכל חובה ועול. פרדוכס או שמא תעתוע בעל כורחנו?

  5. בבוקר אמחק גם אותך וגם את תגובתי, אז זה למקרה שתספיק עד אז לקרוא רק זאת. אם תמצא פנאי בין ג'וינט לג'וניט לקרוא את הספר תבין אולי אחת ולתמיד עד כמה אתה ממהר לקטול ולא חשוב מה ואת מי. הרומן שלי יפתיע אותך קודם כול בגלל שמו… אם אני צודקת, תכתוב לי גם את זה? שאתה פשלונר לא קטן? ותודה על ברכת הדרך בסוף, כנראה זה לאחר שאחטה עמוקה במיוחד.

    • שורש יהודה

      את עמוקה מדי בשביל טבלת רבי המכר, וחייך משעממים מדי בשביל העיתונות, ופרסמת די והותר ספרים בכדי לעורר עניין…את מתרגשת ואח"כ תגיע האכזבה והריקנות. הכל צפוי, הכישלון וודאי במכירות, הארבע במאה, ההתייחסות המוגבלת של הביקרות. לפחות את יוצרת גם זה משהו….טוב נחכה לראות תפוסטים שלך לקראת ואחרי הספר…לפחות את לא תידרדרי לזנות כמו יוצרי מכתוב ואחרי זה..ומקווה שלא תזכרי עוד 20 שנה בערגה על הרגע בו קיבלת טלפון מעם עובד כמו מנהלת הבלוג…

      יאללה למחוק!

    • שורש יהודה

      את עמוקה מדי בשביל טבלת רבי המכר, וחייך משעממים מדי בשביל העיתונות, ופרסמת די והותר ספרים בכדי לעורר עניין…את מתרגשת ואח"כ תגיע האכזבה והריקנות. הכל צפוי, הכישלון וודאי במכירות, הארבע במאה, ההתייחסות המוגבלת של הביקרות. לפחות את יוצרת גם זה משהו….טוב נחכה לראות תפוסטים שלך לקראת ואחרי הספר…לפחות את לא תידרדרי לזנות כמו יוצרי מכתוב ואחרי זה..ומקווה שלא תזכרי עוד 20 שנה בערגה על הרגע בו קיבלת טלפון מעם עובד כמו מנהלת הבלוג…

      יאללה למחוק!

  6. ענת, הפוסט הזה עצמו חלק מן הסכולפוביה (פחד מפנאי) והבריחה מן הבטלה במובן המחמיר והכמעט דתי שלה 🙂 אם באנצ מעמיקים בבהייה מגיעים לעולמות אחרים, יצירתיים או מדיטטיביים, וזה לא ממש רע, רק שגם בזה צריך להתאמן אחרי שכל חיינו הרגלנו את עצמנו לא רק לפעלתנות אלא בעיקר לחשיבה "עסוקה".

    • אכן "תפסת אותי על חם", אבל האמת שאני עצמי להטתי מעוצמת הניגוד שעה שכתבתי את הפוסט וגם כיוונתי לכך בסיומו. אני בדרך לנירוונה – אבל כפי שכתב אבן גבירול בהקשר של העליון – אני בורח ממך אליך… הבוקר זרזתי תהליכי הרפיה בעידודך. הממצאים חסויים.

  7. הי ענת, קשה לי להצטרף לשבח הבטלה, בתור מתבטלת מקצועית כבר איזה שנתיים שלא מרצון, יכולה לשתף שאין בזה שלווה ואין בזה אושר והכי נורא זה שקשה מאוד לעבור ממצב זה למצב חריצות. אז עצה קטנה ממני, לחפוש קצת זאת חובה, אבל לאחר מכן כדאי ומומלץ להיות בעשיה כדי לא להחליד:)

    • היום כבר ידוע שהעניין הכי חשוב שמוטל על הורינו ללמדנו הוא הגבולות. נדמה לי שזה המפתח להתנהל נכון לכל אורך חיינו, בין התקופות השונות, המשתנות והמשנות, ולנצל אותן הכי לטובתנו. בטלה שאין בה גבול קמה על בעליה, וכנ"ל עמל ללא תקופת בטלה. המינון לבטלה חשוב מאוד, והתחושה שהיא גם חיונית וגם מתוך בחירה או לחילופין מתנה מלמעלה. אם אדם נכפה לבטלה, כמו לגבי כל עניין כפוי הוא יתקשה להינות. חוץ מזה, אפשר לנצל את הבטלה-לכאורה לעבודה פנימית – גם נירוונה היא סוג של עבודה וגם ויפאסנה. אפשר לעשות את שתיהן במיטה ולצאת לעידן אישי חדש. הכול תלוי-תקופה ואיכות שמן המנוע…

      • צודקת, אבל יש דבר אחד ממש מוזר שאני לא מצליחה להבין עם כל עניין הבטלה האת. אני זוכרת שבימי העבר הייתי עסוקה מעל הראש. ילדיי היו קטנים ויחד איתם טיפלתי בעוד המון ילדים במסגרת עבודתי. כל הזמן ישב לי על הראש שאני צריכה זמן לעשות דברים כמו למשל למיין שירים ומכתבים שלי מגיל 16 ועד היום. שאני צריכה לסדר את אלבומי התמונות של ילדיי, שאם היה לי מן פנוי אז הייתי יושבת ויוצרת מכל מיני חומרים שאני אוגרת בחצר לימים שיהיה לי פנאי ומוזה וכד' אבל הנה הגיע המן הזה ושום דבר מכל אלה לא עשיתי. ולא מדובר ביום או יומיים וגם לא בחודש…אני מדברת על שנתיים! נכון שלא בכל הזמן הזה יכולתי לעשות דברים גם אם נורא רציתי, אבל לאחרונה כבר יכולה וגם יודעת שבקרוב נגמרת הבטלה ומתחיל פרק חדש בחיי ואיכשהו נראה לי שדווקא אז כשאהיה עמוסה מכל הכיוונים בתוך כל אותה העשיה אני אמצא זמן גם לזה. בקיצור נראה לי שכשאנדים עסוקים הם כבר מוסיפים לעצמם עיסוקים לשעות הפנאי המעטות ואילו כשהם פנויים הם לא ממש עושים משהו.
        (לפחות כך זה אצלי:)
        ולעניין המדיטציות והויפסנות…לא יצא לי להתחבר לאלה, אולי בחלק השלישי של חיי, כרגע אני בתחילתו של השני ובו אני נזקקת לדיבור ולאנרגית עשיה:)

        • איכשהו בדרך עוקפת הגענו לתמימות דעים. איך? כי כשהבטלה אין לה גבולות, לתחושתי נוצר מין כאוס פנימי ומרוב שיש את מחר ואת מחר ואת מחר הכול נדחה למחר, וזה בהחלט תואם את האסכולה שגורסמת שככל שיהיה אדם עסוק יותר יהיו לו אנרגיות לעשיות רבות יותר. לא יודעת, סיגל ניסיון חיי שלי רווי הלחץ לימד אותי שהכול במידה. ומהי המידה הנכונה? זה מין שעון פנימי שחצי חיים צריך ללמוד אותו לכוונן אותו ובחצי שנותר לשאוף ליישם. נראה לי שבמיוחד כיום כלומר בעשורים האחרונים מוטל עלינו עומס יתר שהתוצאה המצטברת שלו שלא נהנים מכלום. עצה שלי, וקודם כול מלוא איחולי כצידה לדרכך החדשה, ואליה תגיעי מצוידת בכל חומרי המסע – כולל ממצאי הבטלה. ואפרופו ויפאסנה וכד' אני בעד המצאת שיטות אישיות להרפיה נכונה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט